Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Létal i rozstřílený jako řešeto. Legenda jménem Wellington slaví 80 let

Mezi nejznámější britská druhoválečná letadla patří bombardér Vickers Wellington. Nesmazatelně se zapsal i do historie československého letectví. Byl ve výzbroji 311. bombardovací perutě, která s ním podnikala nebezpečné noční nálety proti Říši a později snad ještě nebezpečnější hlídkové lety nad Atlantikem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

P86e35t23r 26P20r17o48c80h19á89z58k53a 3122706172504

Díky za zajímavý článek.R^

+7/0
15.6.2016 19:01

P22e57t72r 21Š25i95l21h56a89n 7548732257623

Ten zvuk ve videu je určitě autentický:-P

0/0
15.6.2016 14:17

F17e37r60d19i20n75a17n10d 90S69m49r64č35e30k 7178461667617

Super článek, díky! A nebylo by tam něco o 313. stíhací? Lítal mi tam prastrýc :-P

0/0
15.6.2016 14:17

P61a86v93e31l 13K52r75á42l 9398622114113

Doporučil bych knihu od Františka Fajtla Létal jsem s Třistatřináctkou

+1/0
15.6.2016 14:31

F23r95a91n90t63i26š43e89k 93S42o55b40o11t81k65a 1217333364700

V podstatě další potvrzení, že Angličané zaspali v přípravě na odvrácení celkém jistého útoku vše co mohli. Proto špatná výzbroj, špatné vystupování ve Francii a v mnoha dalších prvních fázích války. Viz jen takovou malou ukázku - normální helma pěšáka má krýt hlavu proti kulkám či střepinám ze všech stran. Ne tak u Angličanů, používali sto let starý vzor z tropů, který zejména kryl proti dešti. No i tato bombardovací legenda byla už při zavádění do výzbroje zastaralá - pomalé hovado bez jakéhokoliv krytí posády.....

0/−7
15.6.2016 14:13

J91a63n 33K65ö77r94n55e75r 9726241884720

Ále, zas to tak nehroťte. Nebyl to žádnej zázrak, "jen" letoun na úrovni doby. Ostatní na tom nebyli o moc líp, mnozí o dost hůř.

Wellington (bez rozlišení verzí) dokázal lítat operačně celou válku a celou válku se taky vyráběl.

+9/−1
15.6.2016 14:57

M63a33r58t40i86n 62N34e17r21m54u75t 9967457538149

Jo, taková tropická helma třeba na torpédoborci v severním atlantiku, krásný příklad armádního myšlení

0/−1
16.6.2016 12:24

O37n69d95ř44e40j 56D96u89j77k85a 4346986370399

Britská helma "Brodie" byla zavedena v roce 1916, a nemá krýt proti dešti ale proti kamení které prší z nebe když dělostřelecký gránát dopadne před nebo za zákopem.

+2/0
16.6.2016 20:20

L59u65d94ě47k 66F82u26x22a 9186110874747

Františku, když to srovnáte s Dorniery a Junkersy.......protivník, tedy Hitler neměl žádné těžké bombardéry, které by stály za řeč! že měli Britové prototyp proudového letadla a nedali jej do výroby kvůli investicím do pístových motorů? Tuto chybu (po bitvě je každý generál, že?) udělal führer taky.....

0/0
23.6.2016 15:47

V95i83l38é38m 26P54ř32í29h58o39d29a 2204619123667

Rovnou připomeňme výborný film "Nebeští jezdci" s Veloušem Líčkem.;-)

+15/0
15.6.2016 9:45

J27i82ř88í 72N56e30u85m54e47i66s85t86e19r 2882135233281

R^

0/0
15.6.2016 9:49
Foto

P28a48v94e12l 12M89a49r70t97i23n14e42k 9745875371623

Dekuji. O letadlech z WWII si vzdycky rad prectu a to i kdyz jsou chronicky znama. Vzdycky se najde info, ktere jinym autorum uteklo. Pro mne byla "novinka" ty Merliny.

+4/0
15.6.2016 9:04

J80a91n 52K41ö11r71n98e52r 9686971444930

Pro mě byly nedávno novinkou Bristol Herculesy u Lancasterů MkII. Taky si s drakem "nesedly" :-)

+1/0
15.6.2016 9:08

V67i97l62é90m 78P32ř34í44h87o91d38a 2184799343687

Takové RR Vulture si zase v páru "nesedly" s Avro Manchester, takže je nahradili 4x Merliny a Lancaster byl na světě.;-)

0/0
15.6.2016 9:36

J18a60n 70K75ö96r35n12e15r 9336401564830

O kombinaci kvalitního motoru Jumo s kvalitním drakem Bf109 za vzniku děsivé Avie S199 nemluvě.;-)

+4/0
15.6.2016 10:13

M64i73c21h96a50l 31K31o43h30o65u95t27e88k 1733711433

To tedy, malý drak, těžký motor, příliš široké listy vrtule, točící se na opačnou stranu než mělo vyrovnávat původní tvarování svislého stabilizátoru, plus úzký podvozek a "Mezek" byl na světě. Nebylo třeba moc výroby, hlavně že to lítalo. Je neuvěřitelné, že Izraelci na tom dokázali úspěšně bojovat.

Velká škoda, že nám shořel ten sklad motorů DB, mohlo být místo toho slušné množství normálních "Messerů".

+1/0
16.6.2016 21:47

J96i42ř33í 93Z81á83r37y59b50n94i65c27k57ý 7966276637549

Doplnil bych mou nejoblíbenější knihu - Vzpomínky nebezkého jezdce od Richarda Husmanna. Jinak díky autorovi za článek..R^

+1/0
15.6.2016 8:52

J59a14n 69S86m97í26t71k88o 8494712694315

S pasáží o náletu na Wilhelmshaven je to takové divné...

Jednak cíle bylo dosaženo, jenže kvůli kouřové cloně nešlo vyloučit, že by pumy nezasáhly válečné lodě, ale pevninu - a v té době byly útoky mimo striktně vojenské cíle zakázány. Takže se Wellingtony obrátily s pumami zpátky domů a až potom je napadli Němci*. (I když rozumím tomu, že poznámka o "dosažení cíle" nejspíš takto myšlena nebyla.)

A hlavně: onen nešťastný prosincový nálet byl ve vyšších kruzích zhodnocen mj. tak, že dva ze tří velitelů squadron nedodrželi formace - a ten třetí, co držel své stroje pohromadě, ztratil "jen" jedno éro. Proto se ještě stále věřilo, že by správně vedená a udržená formace měla být schopna se stíhačkám nepřítele ubránit - o tuto iluzi přišli Britové až v lednu 1940, opět při denním náletu.

* OT: právě dlouhá reakční doba Luftwaffe byla jednou z příčin, proč se nevěřilo v existenci německého radaru, potažmo pravdivosti Oslo Report - akorát Britové nevzali v potaz, že Němci nemají jejich systém řízení, ale vlastní - včetně toho, že informace musí probublat od radarů přes velení Kriegsmarine k Luftwaffe a až pak ke stíhačům.

+2/0
15.6.2016 8:37

D67a64v37i52d 18D43u76š24e50k 5601347320767

Díky za zajímavý článek.

+7/0
15.6.2016 8:20

A76n84t37o95n98í49n 42Z19e87l36e46n49ý 2804263771506

Navrhuji doplnit i jméno konstruktéra, Mimo Wellingtonu také autora „skákající bomby“ pro Dam busters a obřích bomb Tallboy a Grand Slam.

Barnes Wallis.

+14/0
15.6.2016 7:48

J73a83n 81S15m51í46t58k56o 8644682684405

Úplně jste mi to sebral z klávesnice :-) Barnes Wallis by si zasloužil i celý článek - od vzducholodí (kde si ozkoušel geodetickou konstrukci) přes bombardéry (mimo Wimpyho třeba Windsor nebo Warwick) a pumy po poválečná dopravní letadla s měnitelnou geometrií křídel.

+9/0
15.6.2016 8:11

M76a95r47t71i16n 73N14e65r41m12u50t 9707527278689

Má aspoň pěkný film - Ďáblové vzduchu

+1/0
16.6.2016 14:29
Foto

P24a94v42e30l 17D40o73l68e43z56a81l 6123923131312

Britští letci je záhy přejmenovaly... autore, autore

0/0
15.6.2016 1:06

R54a62d89e85k 53F28o67l16p72r83e78c16h43t

Díky, opraveno (nejhorší je, že to člověk po sobě čte a stejně mu to uteče).

+15/0
15.6.2016 1:19

A10l78e25š 73R49y94s 8872138477988

Každému redaktorovi bych přál, nevím jak to nazvat, snad cit pro gramatiku, jaký mám já, každá chyba v textu mme doslova praští přes oči, jak se říká... někdy je to až nepříjemné - v dnešní uspěchané době je v textech strašná spousta chyb....

+2/0
15.6.2016 6:15

R53a44d43e75k 40Č40e42r14v70e19n59k98a 5574671314722

no jo, když má někdo oči jako Rys ;-), omlouvám se za ten laciný vtip, ale nedalo mi to;-)

+5/0
15.6.2016 8:10

V16i34l19é87m 12P49ř34í10h84o64d50a 2474129243867

Jo, k tomu bývávali korektoři...

+5/0
15.6.2016 9:03

M57a15r66t12i81n 16O29l23e70š39n18ý 5485746116954

Dneska už se nedělají ani korektury knížek, takže nějakej článek v internetových novinách ... Rv

0/−1
15.6.2016 19:42

L18u15d24ě49k 47F30u81x73a 9926290354547

Ale kdeže. Nevím sice jak je to dneska, ale chyby mnohdy utekly i přes snahu kerktorů.

0/0
23.6.2016 15:50

M73i90c16h42a28l 16F68r21ý96d42a 1792729673482

Čím více textu člověk přečte, tím snáze objevuje gramatické chyby, protože čtení posiluje "fotografickou" paměť. Pak na vás to chybně napsané slovo z textu doslova svítí...

0/0
15.6.2016 12:18

B31o36h81u81m35i63l 69M76i25c74h45a16l 3165814435641

Ano, to ale nebývá u vlastního textu, tam autor "čte" to, co chtěl napsat a ne to, co napsal. U čerstvě napsaných vět ani ne, ale potom při změně formulace, tam to hrozí hodně.

+2/0
15.6.2016 13:22

K29a81r10e41l 36K93o44n83e44č57n68ý 9687763114456

Jojo, MME to taky vždycky praští do očí!;-D

+1/0
15.6.2016 13:48

V12á52c14l49a18v 16M53á96c98h72a 1902643519717

když něco po sobě čtete už počtvrté, tak většinou čtete co chcete, ne to, co tam ve skutečnosti je.

+1/0
15.6.2016 14:08

L51u89d93ě74k 89F36u96x39a 9126280494357

:-) nezapomínejte na WAAFky;-)

0/0
23.6.2016 15:49







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.