Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Létal i rozstřílený jako řešeto. Legenda jménem Wellington slaví 80 let

Mezi nejznámější britská druhoválečná letadla patří bombardér Vickers Wellington. Nesmazatelně se zapsal i do historie československého letectví. Byl ve výzbroji 311. bombardovací perutě, která s ním podnikala nebezpečné noční nálety proti Říši a později snad ještě nebezpečnější hlídkové lety nad Atlantikem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

P18e20t22r 59P22r18o28c48h59á64z63k17a 3412146422364

Díky za zajímavý článek.R^

+7/0
15.6.2016 19:01

P67e19t14r 88Š82i65l98h12a34n 7618882557803

Ten zvuk ve videu je určitě autentický:-P

0/0
15.6.2016 14:17

F58e19r83d41i85n21a38n96d 80S44m28r40č32e59k 7158291697947

Super článek, díky! A nebylo by tam něco o 313. stíhací? Lítal mi tam prastrýc :-P

0/0
15.6.2016 14:17

P81a52v22e73l 35K13r67á92l 9198182874963

Doporučil bych knihu od Františka Fajtla Létal jsem s Třistatřináctkou

+1/0
15.6.2016 14:31

F33r61a47n89t50i80š31e30k 29S75o44b54o33t89k72a 1657333594780

V podstatě další potvrzení, že Angličané zaspali v přípravě na odvrácení celkém jistého útoku vše co mohli. Proto špatná výzbroj, špatné vystupování ve Francii a v mnoha dalších prvních fázích války. Viz jen takovou malou ukázku - normální helma pěšáka má krýt hlavu proti kulkám či střepinám ze všech stran. Ne tak u Angličanů, používali sto let starý vzor z tropů, který zejména kryl proti dešti. No i tato bombardovací legenda byla už při zavádění do výzbroje zastaralá - pomalé hovado bez jakéhokoliv krytí posády.....

0/−7
15.6.2016 14:13

J42a39n 79K45ö43r17n33e15r 9266481754130

Ále, zas to tak nehroťte. Nebyl to žádnej zázrak, "jen" letoun na úrovni doby. Ostatní na tom nebyli o moc líp, mnozí o dost hůř.

Wellington (bez rozlišení verzí) dokázal lítat operačně celou válku a celou válku se taky vyráběl.

+9/−1
15.6.2016 14:57

M50a98r57t81i80n 50N80e77r83m97u49t 9287467978889

Jo, taková tropická helma třeba na torpédoborci v severním atlantiku, krásný příklad armádního myšlení

0/−1
16.6.2016 12:24

O82n61d46ř43e43j 39D74u58j27k87a 4286396650449

Britská helma "Brodie" byla zavedena v roce 1916, a nemá krýt proti dešti ale proti kamení které prší z nebe když dělostřelecký gránát dopadne před nebo za zákopem.

+2/0
16.6.2016 20:20

L64u82d54ě25k 35F44u95x51a 9196320844547

Františku, když to srovnáte s Dorniery a Junkersy.......protivník, tedy Hitler neměl žádné těžké bombardéry, které by stály za řeč! že měli Britové prototyp proudového letadla a nedali jej do výroby kvůli investicím do pístových motorů? Tuto chybu (po bitvě je každý generál, že?) udělal führer taky.....

0/0
23.6.2016 15:47

V74i80l91é20m 43P47ř53í34h71o68d81a 2144459373917

Rovnou připomeňme výborný film "Nebeští jezdci" s Veloušem Líčkem.;-)

+15/0
15.6.2016 9:45

J81i69ř62í 51N84e46u23m10e53i34s92t11e11r 2472735393611

R^

0/0
15.6.2016 9:49
Foto

P88a67v58e82l 47M83a50r73t15i93n75e81k 9785185871433

Dekuji. O letadlech z WWII si vzdycky rad prectu a to i kdyz jsou chronicky znama. Vzdycky se najde info, ktere jinym autorum uteklo. Pro mne byla "novinka" ty Merliny.

+4/0
15.6.2016 9:04

J62a36n 87K67ö46r47n40e74r 9366671274410

Pro mě byly nedávno novinkou Bristol Herculesy u Lancasterů MkII. Taky si s drakem "nesedly" :-)

+1/0
15.6.2016 9:08

V45i16l59é41m 17P91ř45í85h54o53d97a 2284879453907

Takové RR Vulture si zase v páru "nesedly" s Avro Manchester, takže je nahradili 4x Merliny a Lancaster byl na světě.;-)

0/0
15.6.2016 9:36

J70a41n 31K44ö46r58n48e73r 9586151914230

O kombinaci kvalitního motoru Jumo s kvalitním drakem Bf109 za vzniku děsivé Avie S199 nemluvě.;-)

+4/0
15.6.2016 10:13

M57i92c31h25a30l 52K14o67h54o61u68t89e42k 1313421893

To tedy, malý drak, těžký motor, příliš široké listy vrtule, točící se na opačnou stranu než mělo vyrovnávat původní tvarování svislého stabilizátoru, plus úzký podvozek a "Mezek" byl na světě. Nebylo třeba moc výroby, hlavně že to lítalo. Je neuvěřitelné, že Izraelci na tom dokázali úspěšně bojovat.

Velká škoda, že nám shořel ten sklad motorů DB, mohlo být místo toho slušné množství normálních "Messerů".

+1/0
16.6.2016 21:47

J63i18ř98í 31Z55á76r98y52b91n31i67c91k71ý 7566546497929

Doplnil bych mou nejoblíbenější knihu - Vzpomínky nebezkého jezdce od Richarda Husmanna. Jinak díky autorovi za článek..R^

+1/0
15.6.2016 8:52

J43a52n 64S38m33í55t24k30o 8904392124515

S pasáží o náletu na Wilhelmshaven je to takové divné...

Jednak cíle bylo dosaženo, jenže kvůli kouřové cloně nešlo vyloučit, že by pumy nezasáhly válečné lodě, ale pevninu - a v té době byly útoky mimo striktně vojenské cíle zakázány. Takže se Wellingtony obrátily s pumami zpátky domů a až potom je napadli Němci*. (I když rozumím tomu, že poznámka o "dosažení cíle" nejspíš takto myšlena nebyla.)

A hlavně: onen nešťastný prosincový nálet byl ve vyšších kruzích zhodnocen mj. tak, že dva ze tří velitelů squadron nedodrželi formace - a ten třetí, co držel své stroje pohromadě, ztratil "jen" jedno éro. Proto se ještě stále věřilo, že by správně vedená a udržená formace měla být schopna se stíhačkám nepřítele ubránit - o tuto iluzi přišli Britové až v lednu 1940, opět při denním náletu.

* OT: právě dlouhá reakční doba Luftwaffe byla jednou z příčin, proč se nevěřilo v existenci německého radaru, potažmo pravdivosti Oslo Report - akorát Britové nevzali v potaz, že Němci nemají jejich systém řízení, ale vlastní - včetně toho, že informace musí probublat od radarů přes velení Kriegsmarine k Luftwaffe a až pak ke stíhačům.

+2/0
15.6.2016 8:37

D88a22v13i68d 83D65u59š83e46k 5461587490397

Díky za zajímavý článek.

+7/0
15.6.2016 8:20

A93n61t59o42n20í10n 21Z74e55l88e66n14ý 2664183921776

Navrhuji doplnit i jméno konstruktéra, Mimo Wellingtonu také autora „skákající bomby“ pro Dam busters a obřích bomb Tallboy a Grand Slam.

Barnes Wallis.

+14/0
15.6.2016 7:48

J40a26n 73S57m63í78t28k98o 8174152964705

Úplně jste mi to sebral z klávesnice :-) Barnes Wallis by si zasloužil i celý článek - od vzducholodí (kde si ozkoušel geodetickou konstrukci) přes bombardéry (mimo Wimpyho třeba Windsor nebo Warwick) a pumy po poválečná dopravní letadla s měnitelnou geometrií křídel.

+9/0
15.6.2016 8:11

M13a55r84t12i34n 44N70e94r81m20u89t 9277367948989

Má aspoň pěkný film - Ďáblové vzduchu

+1/0
16.6.2016 14:29
Foto

P55a97v12e75l 71D80o52l29e71z11a85l 6603753611512

Britští letci je záhy přejmenovaly... autore, autore

0/0
15.6.2016 1:06

R36a22d39e18k 28F69o85l41p69r94e23c20h67t

Díky, opraveno (nejhorší je, že to člověk po sobě čte a stejně mu to uteče).

+15/0
15.6.2016 1:19

A49l98e47š 61R63y32s 8292968417438

Každému redaktorovi bych přál, nevím jak to nazvat, snad cit pro gramatiku, jaký mám já, každá chyba v textu mme doslova praští přes oči, jak se říká... někdy je to až nepříjemné - v dnešní uspěchané době je v textech strašná spousta chyb....

+2/0
15.6.2016 6:15

R26a27d82e83k 83Č26e73r67v19e53n55k97a 5604181174352

no jo, když má někdo oči jako Rys ;-), omlouvám se za ten laciný vtip, ale nedalo mi to;-)

+5/0
15.6.2016 8:10

V23i23l38é17m 62P61ř23í12h30o34d48a 2324379553637

Jo, k tomu bývávali korektoři...

+5/0
15.6.2016 9:03

M19a92r95t21i34n 44O85l69e67š11n84ý 5685646696884

Dneska už se nedělají ani korektury knížek, takže nějakej článek v internetových novinách ... Rv

0/−1
15.6.2016 19:42

L89u39d36ě50k 19F89u89x78a 9806120254627

Ale kdeže. Nevím sice jak je to dneska, ale chyby mnohdy utekly i přes snahu kerktorů.

0/0
23.6.2016 15:50

M59i44c93h46a21l 54F43r62ý11d48a 1822729493532

Čím více textu člověk přečte, tím snáze objevuje gramatické chyby, protože čtení posiluje "fotografickou" paměť. Pak na vás to chybně napsané slovo z textu doslova svítí...

0/0
15.6.2016 12:18

B55o37h31u92m95i53l 23M39i93c22h80a28l 3655724395211

Ano, to ale nebývá u vlastního textu, tam autor "čte" to, co chtěl napsat a ne to, co napsal. U čerstvě napsaných vět ani ne, ale potom při změně formulace, tam to hrozí hodně.

+2/0
15.6.2016 13:22

K92a95r71e84l 50K74o30n88e39č35n12ý 9677493164666

Jojo, MME to taky vždycky praští do očí!;-D

+1/0
15.6.2016 13:48

V85á95c62l62a68v 85M84á58c11h32a 1642323229287

když něco po sobě čtete už počtvrté, tak většinou čtete co chcete, ne to, co tam ve skutečnosti je.

+1/0
15.6.2016 14:08

L55u81d13ě51k 18F52u21x86a 9976770344487

:-) nezapomínejte na WAAFky;-)

0/0
23.6.2016 15:49







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.