Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Chystá se záchranný let na jižní pól. V úplné tmě a mrazu kolem -70 °C

Teprve potřetí za 60 let existence výzkumné stanice Amundsen-Scott na jižním pólu se na ni během zimy vydá letadlo. Nezvyklý a hodně riskantní let má zachránit jednoho z členů osazenstva, který trpí zdravotními problémy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V32l24a38d27i89m28í93r 21H91o85l84ý 8214351636887

Fram dobyla jižní pól? To jí táhli za sebou po sněhu? Proč?

0/−2
18.6.2016 19:39

J34i84r11k90a 93J16a92n86o21t22a 1655799176

Hned se mi vybavil ten rus, co si na antarktidě musel sám vyoperovat slepé střevo... https://cs.wikipedia.org/wiki/Leonid_Rogozov

+2/0
18.6.2016 10:33

A68l52e23x 80K88o58l50l98e58r 4554588434599

A ted jeste k tomu vsemu na zpatecni ceste budou mit na palube Věc

+10/0
18.6.2016 10:20

L36u10k29á20š 48M54a10l77v45i67n54s48k87y 2358384373268

Při -70 už ty lyžiny asi velmi špatně kloužou. Jednou jsem jel tůru na běžkách v -18 a skoro to nejelo jak ten sníh byl suchý.

+1/0
18.6.2016 9:30

I14v34o 48Z85d52e49b71o14r32s76k23ý 3893741390521

Klouzat mohou buď lyže nebo ližiny.

+5/0
18.6.2016 9:34

J57a44k79u91b 67H11e73g20e79n38b32a83r68t 9425114339214

Lyžiny jsou zřejmě ližiny s paralelně připevněnými lyžemi.

+1/0
19.6.2016 11:05

J71a42n 50P33a93v72e83l60k56a 3167251774851

Lyže jsou na klouzání, ližiny na ležení.

+1/0
19.6.2016 17:42

J86o70s38e12f 89Š53o55l46t69e25s 8404248680563

Přestává fungovat princip, na kterém jsou lyže založeny. Tedy že tlakem dojde k vytvoření vodního filmu mezi lyží a sněhem. Při velmi nízkých teplotách k tomu nedojde.

+3/0
18.6.2016 20:43

J30a64n13a 71S30t53e12h28l42í87k28o62v70á 2949410200946

Tedy, držím palce a klobouk dolu všem zůčastněným!

+6/0
18.6.2016 7:03

J57a41n 92R51y61c54h65l51i57k 9766738111263

Držím palce přeju dobré počasí pilotům i těm nebožákům, které evakuují.

+3/0
18.6.2016 5:11
Foto

P20a19v34e25l 62M94a52r43t93i34n82e68k 9385505821373

Drzim palce. Celkem kosa i na materialy, z kterych je to letadlo vyrobene.

+3/0
18.6.2016 0:57

S81e59i15d58l 30P81e81t74r 1151671195464

To je sice pravda ale ono ve FL 400+, kde dnes běžně létají dopravní letadla (o těch vojenských ani nemluvě) o moc tepleji nebývá , takže technologicky toto zvládnuté je.

Twin Otter je mnoha lety prověřená konstrukce i v militarizované verzi takže jistě vědí do čeho jdou a jak to zvládnout. Mělo by se jim to povést R^

+6/0
18.6.2016 10:17

R30i72c75h37a26r25d 76A18u38b54r42e45c66h60t 1622171206810

Tam jde hlavně o to s tím i odletět.

+1/0
18.6.2016 13:16

J32o14s81e24f 74Š27o68l52t95e38s 8374588200943

Zásadní je ovšem start a přistání, které v takových teplotách normálně neprobíhá. Problémem bude i palivo, jak je zmíněno v článku. Samotný let hádám problém nebude, maximálně tak to přítmí.

+2/0
18.6.2016 20:45

P85a15v23e31l 57N54e51d22ě72l74a 5976370274681

Na jižním pólu je nehezky

a tak lachtani si vyjeli na grotesky

těšili se jak bude veselo

když zazněl gong a v sále se setmělo

co to ale vidí jejich lachtaní zraky

sníh a sníh a sněhové mraky

pro veliký úspěch změna programu

dnes dáváme film ze života lachtanů

+10/0
18.6.2016 0:40

D90a69n28a 73T64e33n44z15l64e16r 5970582685733

Ice Bound - se Susan Sarandon. R^

+1/0
18.6.2016 0:32

B28o47h80u78m44i46l 58M60á46c41a 5581642406203

Až na ten konec. Fram žádný pól nedobyla !!

+3/0
18.6.2016 0:30

P40a17v25e46l 98F98o61l36t20á62n 4930852594

Ksakru, proč mi při čtení článku okamžitě naskočil v paměti film "Věc" (The Thing)

http://www.csfd.cz/film/1329-vec/

+7/0
18.6.2016 0:18

L80a50d17a 32N98o85v77a93k 4342923297

mně taky... ;-)

+1/0
18.6.2016 2:41

P92e79p20a 39Č32u85m24p98e91l34í73k 7567898614583

Kde je problém?

Vezmu armádní pořádné letadlo, noční vidění pro posádku a hotovo. Skoro jak ve dne.

0/−22
17.6.2016 23:59

L68i21b91o37r 27J84a57n86e77č20e39k 4195595785611

Vy byste to s nocnim videnim mozna zvladl i na rogalu.;-)

+6/0
18.6.2016 12:29

J26i15ř24í 95K52o28c88u31r14e33k 6475934935348

Malej - není tam ranvej

Druhej - kerosín tuhej

Třetí - Osprey tam nedoletí

+2/0
18.6.2016 15:02

T16o93m26á70š 49K26u65c11h96a74ř 3437451918411

Už zase rakovina? :-/

0/−1
17.6.2016 23:38

M29i91l75o64š 30H40l18a67v42á93č 9183391797894

Tak to je fakt hustý! Tak držím palce, ať vše dobře dopadne!R^

+5/0
17.6.2016 23:13

J87i13ř79í 89K63o62d70ý25d23e48k 7190610946243

Jen ať si tam tu Věc nechají ;-)

+24/0
17.6.2016 22:51

V18l48a61d17i36m56í12r 22F56i82b73i62g25e48r 5604311621194

A to je na té stanici jen 1 lékař? Když se mu něco stane je to téměř neřešitelná situace. Lepší by bylo minimálě 2 lékaři. Tím by se riziko takové mise o dost snížilo. Možná by byl pobyt na stanici dražší ale to by se dalo přežít.

+11/0
17.6.2016 22:48

P46e75t23r 92S94k53o81k39a70n 3139779373549

Zitra mne ceka muj prvni let v zivote , jako pasazera, dlouhy 14h v boeingu 747-8I. Tak takovehle clanky mne vzdy povzbudi ze to neni zas tak riskantni proti tomu co podstoupi piloti popsaneho letu. Klobouk dolu.

+12/0
17.6.2016 22:41

P67a44v93l58a 93H42r10a13d32i86l74o56v96a 3267101461324

Tak si to uzijte! V dobrem samozrejme.

+2/0
17.6.2016 23:14

J64a90n85a 10N25o29v11á25k52o18v35á 7957850989438

Nebojte, bude se vám to líbit. Svět je z výšky fakt úžasný. :-)

+3/0
17.6.2016 23:27

P28e37t15r 28S31k88o66k87a61n 3159249873479

Verim - akorat ze poletime v noci. Ale zpatky to je snad castecne pres den :-).

+1/0
17.6.2016 23:34
Foto

J45a97r36o80s91l48a48v 85R51e54z52n24i92k 1439502347745

Nejlepší je to, když se nad mraky rozednívá. To je úžasné. Jinak let velkým dopravním letadlem je jak jízda vlakem.

+5/0
17.6.2016 23:38

A17n45t87o41n37í68n 20H80o25l42í96k 8127333944100

Jako 14 dni dlouha jizda vlakem s podstatne horsim sedadlem ;-)

+2/0
18.6.2016 1:02

E40v62ž78e54n 80H53a13r47a60n56t 1769826621

Jakými vlaky obvykle jezdíte?

0/0
19.6.2016 17:54

T13o38m54á26š 63P86o97k77o10r15n18ý 2380250106760

V noci se letí krásně, hlavně nad velkoměsty :) To je podívaná..

+5/0
18.6.2016 0:02

J15a50n82a 28S59t51e83h39l64í94k52o30v13á 2979370830596

tedy poprvé a hned takový dlouhý let! :-) Létání je fajn! R^

+1/0
18.6.2016 7:12

J85a56n 77V86á86c80l48a46v95í32k 3402566691259

A to by nekteri chteli letet na Mars :-)

0/0
17.6.2016 22:37

J64o53s36e42f 19H72á58j33e21k 6298970899302

Jo, mícháním jablek a hrušek získáme velice chutnou marmeládu...

+8/0
17.6.2016 22:44

M20i65l93o79š 72H31l57a52v67á31č 9893271697444

Jo, ale ti už počítají s tím, že se nevrátí!!!8-o

+7/0
17.6.2016 23:08

J81a62n 28V53á81c93l79a87v76í76k 3652276211119

Mozna ale nepocitaji, jak rychly to muze vzit konec...

+2/0
18.6.2016 9:08

J61o45s57e87f 96H59á37j79e11k 6528660359222

Good luck...

+1/0
17.6.2016 22:32

K71r95i31s46t24ý49n38a 76B70e91n75e25š95o49v32á 5874276246543

Tak at to dobre dopadne, polarnici. Drzim palce R^

+13/0
17.6.2016 21:34

F19r55a90n32t73i11š30e19k 16N11o60v75o85t56n81ý 4180907559397

Mě je hrozně v -7, tak ať se jim všechno podaří.

+10/0
17.6.2016 21:27

R50a77d81i34m 90P52o81l71á10š19e15k 9916823389229

Doplul na jižní pól s lodí Fram!!!!

Amudsen coby Robur dobyvatel a pán světa s létající lodí;-D;-D

+10/−1
17.6.2016 21:26

J25i65ř80í 73Z56ý44k92a 9399313741190

neskutečné, že to ta technika zvládne. Když si vzpomenu na -35°C mrazy a stav auta ... přimrzlá těsnění, baterka na pokraji svých energetických sil, nafťáky mimo provoz, benziny jen tak tak, i displeje a ručičkové ukazatele měly co dělat, aby fungovaly, řemen přimrzl tak, že se při startu poškodil a po pár dnech praskl.

Docela by mě zajímalo, jestli to dotankování můžou provádět při běžících motorech. Protože vypnout je, tak to už nenahodí. Předpokládám, že tohle letadlo má i ohřev nádrží, protože jinak mají z toho paliva rosol skoro okamžitě.

Piloti toho letadla musí být neskuteční blázni. V případě problému je šance na jejich přežití a záchranu nulová i v případě povedeného nouzového přistání. Držím jim palce R^

+34/0
17.6.2016 21:15

P26e89t68r 23M41a41r41e87č72e75k 1373311109788

Asi jim nic jiného nezbyde , než tankovat při volnoběhu. Jedině že by ten ohřev nádrží byl elektrický , stejně tak motorů , a napíchli je na pozemní zdroj .

+2/0
17.6.2016 21:28

L90i38b29o98r 11F18i76l47á72k 8406269376276

Tak hlavně jestli mají v palivu přidanou biosložku.;-)

+24/0
17.6.2016 21:29

R97a94d57i48m 59P58o80l36á91š13e86k 9766733599949

Toto není letadlo EU.;-D

+18/0
17.6.2016 21:33

R64a45d87i44m 80P93o64l15á72š39e30k 9666423779269

Je to dost problém, při - 70 st C už většina materiálů se stává křehkými téměř jako sklo a porcelán. Například běžné černé i nerezové oceli.

+2/0
17.6.2016 21:29

R37a96d14i23m 43P91o25l37á76š71e28k 9516983359429

přirozeně gumové díly, plastové díly, izolace elektrických drátů atd musí být taky ze speciálních mrazu odolných materiálů.

+2/−1
17.6.2016 21:31

J32a36n 58F80i81a37l51a 7814557325429

A kosínus bývá větší než 4.

+2/−1
17.6.2016 22:28







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.