Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Legendární motorový expres Slovenská strela byl výkladní skříní ČSD

Přesně před 80 lety, 13. července 1936, zahájily pravidelný provoz legendární rychlíkové motoráky Slovenská strela s hybridním pohonem. U jejich zrodu stála největší konstruktérská esa našeho prvorepublikového strojírenského průmyslu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M63a64r94t59i77n 88D64o86h73n97a66l 5977883168978

Docela by mě zajímalo to dělení vlakových tříd za 1. republiky, vždy jsem měl za to, že se postupně zrušila pouze 3. třída, protože sedět na prknech nebylo už společensky únosné. Tady mě to trošku vyvrací autor s tím, že 2. třída tehdy je to samé co nyní 1.třída. Co tedy byl za komfort tehdejší 1. třída - kožené čalounění a kaviárové tousty a jako dezert a doutníček s kávou zdarma?

0/0
18.7.2016 10:24

F25r31a49n69t45i96š82e32k 86S97c86h71l75i15c52h87t76s 9825642671525

Hmmmm, tady se pachtíme 25 let a konce nevidět!

I. republika dokázala pozoruhodný rozvoj, dá se říci na světové úrovni, za mnohem kratší dobu! Nejen tato perla inženýrství, ale pevná měna, kvalitní věci, kvalitní potraviny, obuv, látky atd, za dostupné ceny, vynikající školství, vynikající image Sigma, Škoda, Baťa, Made in Czechoslovakia!

Dnes jen montovna, potraviny Polska, věci Made in China, když jedu do Švýcar, tak brečím!

0/−1
17.7.2016 8:55

J44a50r23o41s80l30a60v 54Š11k15o14d56a 6584708739721

Mistrovství spočívá v tom, že to konstruoval na papír. Dnes nepředstavitelné.

0/−1
16.7.2016 13:04

J32i91ř73í 23K94o58c62u94r66e76k 6875854355898

Pane dokrote maltu! Hned to bude pane inženýre! Takhle na sebe volali na stavbě dělníci. Šla kolem hlídka VB a hned je legitimovala, jelikož se dopouštěli něčeho nekalého. Při legitimaci zjistili, že ten u míchačky je JuDr a ten zedník má Ing. v občance. Tak je uklidili do skladu, aby nepobuřovali veřejnost.

PS: Víte proč se Bránickému mostu říká Most inteligence?

+5/0
14.7.2016 14:12

Z91b45y28n30ě42k 66P81o26p10o55v69s90k16ý 9766368277743

To co jste popsal, bylo ve třicátých letech u nás běžné, protože byla krize! Takže nejen za komunistů...

0/0
12.8.2016 22:14

M98i47c40h28a22l 89M93a29l52ý 5762984459313

Jediná slabina tohoto článku je neúplně adekvátní srovnání situací v okolních zemích, která pak tady některé nemístně dojímá. V motorových vozech byl bouřlivý vývoj nejen v Československu, ale i v dalších zemích.

Technicky nejdál bylo Německo, vrstevník Slovenské strely (v podstatě designová hračka) byl tento na svojí dobu nadvlak, který tvořil páteř rychlých spojení DR.

https://de.wikipedia.org/wiki/DR_137_273_%E2%80%A6_858

V Německu byli už od začátku 20. století velmi daleko v nasazení a využití elektrické trakce, v ČSR byly elektrifikované kousíčky a to ještě podstatně jednodušší stejnosměrnou technologií.

I Itálie, na kterou je vždy tendence se dívat přes prsty, motorové vozy měla a úplné srágory to asi taky nebyly (zmíněna rychlost 105 km/h v reálném provozu, zajímavostí je i foto z Prahy):

http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,6578823

Podobně bych nepodceňoval Francouze, první náhodně vygpoglený kus je naprosto srovnatelná luxuska jako Strela: https://de.wikipedia.org/wiki/Bugatti-Triebwagen

Takže vyznění článku, že Čechoslováci vymysleli něco jedinečného bych korigoval v tom smyslu, že ČSR byla v dopravním strojírenství (s výjimkou elektriky) schopna před WWII držet krok se špičkou západní Evropy.

+4/0
14.7.2016 13:38

Š67i65m87o34n 26D27a30l68e77c37k54ý 8120594166405

Krásný stroj, kéž by měl štěstí jako Stříbrný šíp a dostalo se mu stejné restaurace.

+7/0
13.7.2016 20:54

J77i58ř16í 35E74r69b21e59n 1183254926977

Tak osud kolbeňáckého Stříbrného šípu bych tatrovácké Strele rozhodně nepřál. Brrr, z toho vozu zbyla jen karosérie...

Samozřejmě chápu, že jste měl na mysli současný stav, ne osud vozu v letech 1939-2005.

0/0
14.7.2016 6:45

R86a11d29i75m 87V96e56n78g69l54a84ř 3192697381499

Jen se divim, ze v dobe, kdy jsou sbirky na kde co, tak ze taky nejakou nevypsali.

+2/0
13.7.2016 15:30

J81a29n 19K59ö44r62n49e27r 9926691684660

Slovenská strela (míněno spoj, nikoliv konkrétní motorák) byl populární, takže časem začala nabídka zaostávat za poptávkou. Už koncem 30. let proto začaly ČSD uvažovat o přechodu na "klasickou" soupravu s použitím speciální proudnicové parní lokomotivy (dvě hnané nápravy, rychlost tuším 130) a dvou nebo tří vagonů srovnatelného komfortu. Kvůli událostem z toho pochopitelně sešlo.

(A pořádná mašina má stejně komín...;-))

0/0
13.7.2016 14:58

K71r60i39s22t63ý15n67a 22F52o83j39t66l10o39v40á 4528807114371

Je to horkosladke cteni. Je krasne cist jak rozvinute nase drahy tehdy byly i ve srovnani se svetem a smutne, kdyz si uvedomime dnesni realitu, kdy nektere staty maji VRT uz padesat let a my budeme nejspis jeste tak dalsich 30 let cekat..

+3/0
13.7.2016 14:28

M65i30c84h11a88l 78M74a20l77ý 5762514849233

Ve srovnání s Německem až tak rozvinuté nebyly (trasování tratí umožňující vyšší rychlosti, rozsáhlá elektrizace ještě před WWI...).

0/−1
14.7.2016 13:00
Foto

J47i78ř63í 18F11e86i22x 2589403260846

72 míst... a hned nato psáno 40 míst v křáckém oddělení a 36 v nekuřáckém... nevím, školy nemám, není tam ošibka ?

0/0
13.7.2016 13:49

R75a61d96e16k 59F32o81l26p63r39e25c85h70t

Díky, je tam chyba, jdu opravit.

0/0
13.7.2016 14:20

H33o73n91z78a 14T77a42r 3779722604882

Jozef Sousedík (Moravský Edison)

(ne)zapomenutý vynálezce, továrník, politik a vlastenec

https://cs.wikipedia.org/wiki/Josef_Soused%C3%ADk

http://shop.allforpower.cz/josef-sousedik

+1/−1
13.7.2016 12:36

S58t53a26n14i11s46l28a64v 42K71r52e58j62c89a44r 6267796443354

Je škoda, že se po roce 1990 Josefové Sousedíci a ostatní prvorepublikový machři neprobudili jak ti rytíři z Blaníku. Takhle musíme nakupovat ojetiny z ciziny, a všichni podnikatelé v železniční dopravě přežívají i s milionovými dluhy, jež se po jejich skonu, zaplatí ze státní kasy. Je asi pravdou, že do roku 1945, bylo v Československu odborné vzdělání na vyšší úrovni než dnes, kdy k maturitě stačí procvičení látky 9tř. ZŠ. S tím by asi ani Jozef Sousedík, Ludvík Očenášek nedosáhli toho čeho byli díky vzdělání schopni.

0/0
13.7.2016 14:09

J89i64ř62í 10E78r84b11e51n 1343664346167

No oni tady stále jsou lidé, kteří dokážou navrhnout, zkonstruovat a vyrobit železniční techniku na světové úrovni.

Jenomže ve 30. letech ještě nemuseli řešit žádné velké papírování, lokální i mezinárodní certifikace a soulad se zabezpečovací technikou - postavili motorák, párkrát se s tím projeli, opravili zjevné vady a do měsíce byl v pravidelném provozu. A všichni byli hrdí na to, že jsme to zkonstruovali "my a pro sebe".

A dneska? Škodovka staví vynikající lokomotivu, jenomže uprostřed práce jí jsou vnuceny nadnárodní standardy (a hádejte, kdo sedí v normalizačních komisích? No přeci zástupci jiných výrobců!) a musí začít od nuly, zatímco konkurence si jede podle not, které do centrály sama poslala. Lokomotiva vznikne, dlouhé měsíce se zkouší v různých podmínkách, dlouhé měsíce čeká na nenárokovou (ale nutnou) certifikaci od renomované zkušebny a když už certifikát má, tak si správce německých kolejí usmyslí, že ho neuzná a že musí mít jeho vlastní povolení.

A do toho začnou česká média a pivní křiklouni ječet, jak je ta mašina předražená, že (o generaci starší) Siemens je levnější, že vývoj u nás je zbytečný a proč si teda nekoupíme bez práce hotový cizí výrobek, než aby se "zbytečně" podporovala ČESKÁ firma s ČESKÝM vývojem a ČESKÝMI zaměstnanci. Totéž se pak děje i u tramvají, autobusů (SOR versus MB a IVECO) a tak dál.

+13/−2
13.7.2016 15:47

H71o83n64z38a 85T71a92r 3679192234202

Obrovský obdiv[>-]R^

https://www.youtube.com/watch?v=vYXulS7uXRk

0/0
13.7.2016 22:53

J83i33ř14í 18E58r16b60e28n 1793874386447

Byl mi poněkud divný ten mínus od kolegy Sirotka, ale když si čtu ty jeho do-vlastního-hnízda-kálející komentáře o kus dál, tak na mínus od něj začínám být i hrdý ;-D

0/0
14.7.2016 6:50

J19i24ř28í 36K48o48c46u49r78e41k 6305274915378

Dva důvody: Původně soukromé firmy stát rozprodal. A po 40 letech potírání bohatých nebyl nikdo, kdo by si je mohl koupit a ještě do nich investovat. A také se v rámvi RVHP určovalo, co která země bude vyrábět. Lokomotivy "Pomeranče" znáte, ne?

PS: Škoda ty TSI normy dodržet nemusela. Lokomotivu by stihli schválit ještě před jejich platností (Listopad 2010). Bylo to jejich rozhodnutí předělat mašinu podle TSI. Mimochodem, takovéto normy se neuvaří kdesi potajmu - jejich příprava je veřejná, takže ... Zvláštní, že Bombardier neměl ty problémy, co Škodovka.

+1/0
14.7.2016 13:37

R82a71d41e25k 15N48o27v71o93t90n65ý 5738272276305

Vnuceny nadnárodní standardy? To je nějaký vtip? Pokud chtějí prodávat do zahraničí, tak je snad jasné, že se musí podřídit nadnárodním standardům, ne?

Pokud jde o ten vývoj, proč by měl stát podporovat vývoj stroje vyráběného společností s akcionáři z Kypru nebo odkud? Aby ti akcionáři měli vyšší dividendy?

0/−1
14.7.2016 16:48

J57i74ř98í 21E64r83b50e56n 1373834536907

A je to tady, čekal jsem, kdo první vytáhne těch pár akcionářů a zapomene na stovky konstruktérů, vývojářů, fyziků, elektrotechniků, strojařů, laboratorních techniků atd., kteří zprostředkovaně živí tisíce dělníků, živnostníků atd.

S tímhle přístupem se z těch sra*ek fakt nikdy nevyhrabeme. :-/

.

P.S. Víte, že Volkswagen má daňové sídlo v Nizozemí? A přece jsou na ty vozy Audi, Porsche či MAN hrdí Němci. Nu, asi jsou hloupí...

+1/0
14.7.2016 21:59

S85t70a44n85i64s38l27a85v 42K36r51e14j66c12a93r 6187786183764

Ano Jančura i ostatní podnikatelé v ČR nejsou Čechy ale Evropany. Doba se oproti První republice opravdu změnila, a nejen v ČR. Jistě dnes většina podnikatelů a lobistů se bez svých vzdělanců v oboru podnikání těžko obejde. Jen s tím rozdílem, že u lobistů a manažerů je faktické profesní vzdělání otázkou, těm stačí papír o absolvování a politické zázemí. Jistě v době socialismu, se v Československu podařil postavit železniční polyon, jenž dnes není využit, a čeští dopravci na železnici, místo aby tlačili na české výrobce podporují výrobce z EU. Nic proti, je to dobou a alibismem vzdělání. Dolaroví miliardáři z Čech, nepodporují český průmysl a podnikání, nevím jak to bylo v době R-U a ČSR. Je to ostudou českomoravských politiků, jež řídí stát tak, že své finance svěřují danovým rájům, podobně jako státní rezervy v PHM Německým subjektům.

0/0
15.7.2016 12:05

D54a55v82i14d 24D12o96b43e62š 3835602757

Mínus omylem :-/

0/0
13.7.2016 16:09

M40a64r91t89i87n 50P98e78r12o81u40t64k28a 1566223771385

paráda, takže po 100 letech jezdí ČD jen o 10 minut rychleji ..........;-D;-D;-D

+4/−1
13.7.2016 12:13

P42e46t89r 34N88o44v22o77t93n89y 1401800331

O 20. A staví navíc v Kolíně, Pardubicích, Břeclavi a Kútech.

+5/0
13.7.2016 13:18

J13i82ř45í 92E87r29b16e36n 1633534856277

2016 - 1936 = 100? Kýho výra... ;-D

Mimochodem trasu Praha-Bratislava ta jednovozová Strela ujela v roce 1937 za 4:20 h s jednou zastávkou, v roce 1995 lokomotivní souprava za 4:48 se šesti zastaveními a v roce 2010 pendolino za 3:45 se čtyřmi zastaveními, voni ftipálku.

+6/0
13.7.2016 13:26

H88o13n55z14a 11T41a70r 3419242154702

Stále Čeká na renovaci

https://www.youtube.com/watch?v=NYAv_DMuQZU

0/0
13.7.2016 11:46

R81a47d96i27m 11P65o97l16á86š10e18k 9916103839939

Teda to jsem dřív nevěděl, že Slovenská Strela měla hybridní pohon.

Dneska tak moderní....

+7/0
13.7.2016 10:34

J53o39s42e45f 53Č27e83r97v35e90n35i60c14k86ý 9839754311713

Až na to, že dnes je hybridní pohon koncipován jako spalovací motor doplněný elektrickým, tedy vozidlo může jet bez spalovacího motoru na akumulátory, a tenkrát musel spalovací motor "běžet" pořád, jen přenos na dvojkolí se děl buď prostřednictvím generátoru a elektromotoru nebo přímo.

Takže VELKÝ rozdíl.

+1/0
14.7.2016 6:12

M21a13r77t82i57n 33N87e65r35m84u60t 9907957688149

Tuším jediné vozítko, které NEMÁ hybridní pohon, je šukafon 810, jinak ho mají všechny ostatní motorové vozy a lokomotivy

0/0
16.7.2016 12:16

J92i49ř70í 57B30o61č41e49k 6129534105276

Ale nemají. Šukafon má mechanický přenos výkonu ale ostatní lokomotivy elektrický, diesel slouží pouze pro roztáčení generátoru. Slovenská střela má dvojí přenos výkonu který se přepíná v závislosti na rychlosti- viz systém Sousedík popsaný výše.

0/0
23.7.2016 11:04

M67a71r24t61i49n 13N15e25r17m71u80t 9277387668709

ano, nechal jsem se unést předřečníkem, který kombinaci různých přenosu výkonu nazval chybně hybridním pohonem. Jinak ještě jeden běžný motorák má tuším hydrodynamický přenos na nižších stupních, na nejvyšší pak mechanicky - podobně jako strela

0/0
25.7.2016 11:37

I68v59a19n 69B64u49b98l23a 3892255715384

810, původně M 152.0. Motor s převodovkou je komplet z autobusu ŠM 11. Hydrodynamický měnič plus dva stupně mechanické.

0/0
24.8.2016 22:33

I32v50a55n 57B30u26b83l85a 3212355665924

Hybridní ne. Jen dost unikátní elektro-mechanický.

0/0
24.8.2016 22:27

V28ě80r17a 63M88a43c55k49o57v79á 7233211440829

Ale vlak se vyrobil v Čechách, matoucí název. Slováci uměli v té době tak max. spravit hrnec, tzv. drotári

+11/−18
13.7.2016 10:19

F41i66l57i11p 59S21i49r89o24t98e44k 9422589762811

V Čechách nebo na Moravě?

+13/0
13.7.2016 10:26

V19ě49r51a 75M33a58c39k82o16v94á 7183181170499

Tak v Česku po novu.

+2/−7
13.7.2016 10:45

J87i94r15k98a 49H13o72n51c38ů 2934104441268

No, jako Čech sportovně uznám, že na Moravě. :-)

+2/0
13.7.2016 21:11

J31a94n 24K97v29i55e15t24o30k 4466384348422

No to presne ten postoj, ktorý to naše " manželstvo z rozumu " rozbil z českej strany a obrátene zas slovenský nacionalizmus z druhej strany.

Tak sme sa rozviedli a teraz spätne hodnotiť takto negatívne Slovákov je kontraproduktívne. A na to Vám nenaskočím a hodnotím naše 70-ročné spolužitie a aj súčasnú spoluprácu pozitívne. Ale ak máte chuť diskutovať o chybách a slabostiach oboch národov, tak Vám dám dobrý tip - skontaktujte sa s Kotlebovou ľudovou stranou , tam sa touto formou udiskutujete až, až ...

+19/0
13.7.2016 10:36

D88a90n34i52e30l 38S42c94h16a89c36h92e70r81l 3765200103488

Mackovou spíš polituj.Starej jí odešel za mladší...Někde si tu frustraci musí vybušit..diskuze idnes je pro tyhle lidi ideální:-/

+7/0
13.7.2016 13:03

V13í80t 29B44r82z71o77b86o22h92a50t67ý 7480102843281

vlak se vyrobil v Česku na Moravě, nikoli v Čechách

+2/0
13.7.2016 10:39

P65a43v27e94l 14M18a19t73o10u66š80e13k 5230647778314

Slovenská strela je (dodnes) název vlaku, podobně jako třeba Hungaria, Vindobona, Jan Perner, Antonín Dvořák atd. S výrobcem to nemusí a většinou ani nemá nic společného.

+7/0
13.7.2016 10:42
Foto

P59a64v61e24l 42M50a87k52o32v84e55c 8708265281

Vlak byl vyroben v Československé republice (ČSR). Neznalost zeměpisu a historie je jen dalším dokladem úpadku našeho školství...:-(

+12/0
13.7.2016 11:10

M76i43r51o12s42l75a34v 80B81i68l63k33a 3400735610147

ano tomu nedávnej dobe Stodola učil Einsteina, ktorý ho za to neskôr ešte aj chválil. Murgaš dobe tomu nedávnej urobil prvé rádiofrekvečné spojenie v USA. Dobre tomu nedávnej si Banič v USA patentoval padák.

0/0
13.7.2016 12:03

J85i55ř21í 46E54r82b31e62n 1683114816127

Zkuste si najít spojení Škoda, zbrojovka, Dubnica nad Váhom ;-)

+1/0
13.7.2016 13:27

J62i63ř30í 65B50o25č21e20k 6869934865446

Svůj díl pravdy máte jenže jste byla v té době ještě na houbách a neuměla nic. Jen tak mezi námi, umíte zdrátovat hrnec? Víte v čem spočívala ta ,,pomoc" Slovensku za první republiky? Stáli bačové a zemědělci na Slovensku o průmyslový rozvoj svého čistě zemědělského státu? On ten průmysl u nás se taky musel rozjet na nějakém zařízení (většinou z rakouska uherska a německa) a na poli nám šly tak maximálně brambory a obilí. Takže to byl problém spíš geopolitický.

0/0
23.7.2016 11:24

J78i56ř31í 84Š88v61e67h29l88a 1984534802196

Hezký článek, uvedení zdrojů (knih!), to se jen tak zde nevidí:)

+6/0
13.7.2016 10:14

P22a42v31e31l 14J57a58k54u71b21í80č86e60k 3700769537

Až to děsí kam jsme se posunuli za 80 let... Rychlostně ze 130 na 160, místo výroby inovací bereme vyřazený kusy ze zahraničí a dalo by se pokračovat...

+23/−1
13.7.2016 10:01

M94i63c70h43a10l 59N59o95v86á83k 6222795958236

se nedivte, nebylo by na zlaté padáky pro pány gen.řediteléRv

0/0
13.7.2016 10:21







Najdete na iDNES.cz