Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Legendární motorový expres Slovenská strela byl výkladní skříní ČSD

Přesně před 80 lety, 13. července 1936, zahájily pravidelný provoz legendární rychlíkové motoráky Slovenská strela s hybridním pohonem. U jejich zrodu stála největší konstruktérská esa našeho prvorepublikového strojírenského průmyslu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M83a96r50t78i43n 41D79o50h59n37a39l 5107293568988

Docela by mě zajímalo to dělení vlakových tříd za 1. republiky, vždy jsem měl za to, že se postupně zrušila pouze 3. třída, protože sedět na prknech nebylo už společensky únosné. Tady mě to trošku vyvrací autor s tím, že 2. třída tehdy je to samé co nyní 1.třída. Co tedy byl za komfort tehdejší 1. třída - kožené čalounění a kaviárové tousty a jako dezert a doutníček s kávou zdarma?

0/0
18.7.2016 10:24

F59r76a35n34t16i84š23e40k 35S75c41h31l61i16c60h12t94s 9415842791235

Hmmmm, tady se pachtíme 25 let a konce nevidět!

I. republika dokázala pozoruhodný rozvoj, dá se říci na světové úrovni, za mnohem kratší dobu! Nejen tato perla inženýrství, ale pevná měna, kvalitní věci, kvalitní potraviny, obuv, látky atd, za dostupné ceny, vynikající školství, vynikající image Sigma, Škoda, Baťa, Made in Czechoslovakia!

Dnes jen montovna, potraviny Polska, věci Made in China, když jedu do Švýcar, tak brečím!

0/−1
17.7.2016 8:55

J70a89r24o76s68l62a90v 64Š37k43o14d51a 6764778429601

Mistrovství spočívá v tom, že to konstruoval na papír. Dnes nepředstavitelné.

0/−1
16.7.2016 13:04

J18i53ř35í 53K70o74c46u21r78e72k 6895574415968

Pane dokrote maltu! Hned to bude pane inženýre! Takhle na sebe volali na stavbě dělníci. Šla kolem hlídka VB a hned je legitimovala, jelikož se dopouštěli něčeho nekalého. Při legitimaci zjistili, že ten u míchačky je JuDr a ten zedník má Ing. v občance. Tak je uklidili do skladu, aby nepobuřovali veřejnost.

PS: Víte proč se Bránickému mostu říká Most inteligence?

+5/0
14.7.2016 14:12

Z24b48y43n38ě69k 62P58o64p52o92v57s13k90ý 9706898547833

To co jste popsal, bylo ve třicátých letech u nás běžné, protože byla krize! Takže nejen za komunistů...

0/0
12.8.2016 22:14

M72i10c92h51a16l 41M18a48l33ý 5772444139783

Jediná slabina tohoto článku je neúplně adekvátní srovnání situací v okolních zemích, která pak tady některé nemístně dojímá. V motorových vozech byl bouřlivý vývoj nejen v Československu, ale i v dalších zemích.

Technicky nejdál bylo Německo, vrstevník Slovenské strely (v podstatě designová hračka) byl tento na svojí dobu nadvlak, který tvořil páteř rychlých spojení DR.

https://de.wikipedia.org/wiki/DR_137_273_%E2%80%A6_858

V Německu byli už od začátku 20. století velmi daleko v nasazení a využití elektrické trakce, v ČSR byly elektrifikované kousíčky a to ještě podstatně jednodušší stejnosměrnou technologií.

I Itálie, na kterou je vždy tendence se dívat přes prsty, motorové vozy měla a úplné srágory to asi taky nebyly (zmíněna rychlost 105 km/h v reálném provozu, zajímavostí je i foto z Prahy):

http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,6578823

Podobně bych nepodceňoval Francouze, první náhodně vygpoglený kus je naprosto srovnatelná luxuska jako Strela: https://de.wikipedia.org/wiki/Bugatti-Triebwagen

Takže vyznění článku, že Čechoslováci vymysleli něco jedinečného bych korigoval v tom smyslu, že ČSR byla v dopravním strojírenství (s výjimkou elektriky) schopna před WWII držet krok se špičkou západní Evropy.

+4/0
14.7.2016 13:38

Š15i58m66o22n 93D70a23l17e24c83k94ý 8640594766505

Krásný stroj, kéž by měl štěstí jako Stříbrný šíp a dostalo se mu stejné restaurace.

+7/0
13.7.2016 20:54

J79i13ř56í 66E94r10b88e63n 1893904826397

Tak osud kolbeňáckého Stříbrného šípu bych tatrovácké Strele rozhodně nepřál. Brrr, z toho vozu zbyla jen karosérie...

Samozřejmě chápu, že jste měl na mysli současný stav, ne osud vozu v letech 1939-2005.

0/0
14.7.2016 6:45

R94a14d90i27m 54V85e47n44g90l89a95ř 3102757461689

Jen se divim, ze v dobe, kdy jsou sbirky na kde co, tak ze taky nejakou nevypsali.

+2/0
13.7.2016 15:30

J88a14n 38K91ö39r90n38e44r 9756211494130

Slovenská strela (míněno spoj, nikoliv konkrétní motorák) byl populární, takže časem začala nabídka zaostávat za poptávkou. Už koncem 30. let proto začaly ČSD uvažovat o přechodu na "klasickou" soupravu s použitím speciální proudnicové parní lokomotivy (dvě hnané nápravy, rychlost tuším 130) a dvou nebo tří vagonů srovnatelného komfortu. Kvůli událostem z toho pochopitelně sešlo.

(A pořádná mašina má stejně komín...;-))

0/0
13.7.2016 14:58

K88r50i68s75t39ý63n74a 19F26o96j38t18l27o25v84á 4598837134791

Je to horkosladke cteni. Je krasne cist jak rozvinute nase drahy tehdy byly i ve srovnani se svetem a smutne, kdyz si uvedomime dnesni realitu, kdy nektere staty maji VRT uz padesat let a my budeme nejspis jeste tak dalsich 30 let cekat..

+3/0
13.7.2016 14:28

M29i35c21h83a35l 96M60a90l11ý 5602374789773

Ve srovnání s Německem až tak rozvinuté nebyly (trasování tratí umožňující vyšší rychlosti, rozsáhlá elektrizace ještě před WWI...).

0/−1
14.7.2016 13:00
Foto

J51i95ř95í 74F25e59i41x 2349663300716

72 míst... a hned nato psáno 40 míst v křáckém oddělení a 36 v nekuřáckém... nevím, školy nemám, není tam ošibka ?

0/0
13.7.2016 13:49

R59a95d21e76k 53F40o54l40p95r90e24c91h15t

Díky, je tam chyba, jdu opravit.

0/0
13.7.2016 14:20

H25o71n24z47a 62T24a80r 3469282854222

Jozef Sousedík (Moravský Edison)

(ne)zapomenutý vynálezce, továrník, politik a vlastenec

https://cs.wikipedia.org/wiki/Josef_Soused%C3%ADk

http://shop.allforpower.cz/josef-sousedik

+1/−1
13.7.2016 12:36

S30t49a69n98i51s78l23a98v 62K60r87e23j30c17a60r 6567296413874

Je škoda, že se po roce 1990 Josefové Sousedíci a ostatní prvorepublikový machři neprobudili jak ti rytíři z Blaníku. Takhle musíme nakupovat ojetiny z ciziny, a všichni podnikatelé v železniční dopravě přežívají i s milionovými dluhy, jež se po jejich skonu, zaplatí ze státní kasy. Je asi pravdou, že do roku 1945, bylo v Československu odborné vzdělání na vyšší úrovni než dnes, kdy k maturitě stačí procvičení látky 9tř. ZŠ. S tím by asi ani Jozef Sousedík, Ludvík Očenášek nedosáhli toho čeho byli díky vzdělání schopni.

0/0
13.7.2016 14:09

J63i59ř90í 79E13r10b22e78n 1193844836537

No oni tady stále jsou lidé, kteří dokážou navrhnout, zkonstruovat a vyrobit železniční techniku na světové úrovni.

Jenomže ve 30. letech ještě nemuseli řešit žádné velké papírování, lokální i mezinárodní certifikace a soulad se zabezpečovací technikou - postavili motorák, párkrát se s tím projeli, opravili zjevné vady a do měsíce byl v pravidelném provozu. A všichni byli hrdí na to, že jsme to zkonstruovali "my a pro sebe".

A dneska? Škodovka staví vynikající lokomotivu, jenomže uprostřed práce jí jsou vnuceny nadnárodní standardy (a hádejte, kdo sedí v normalizačních komisích? No přeci zástupci jiných výrobců!) a musí začít od nuly, zatímco konkurence si jede podle not, které do centrály sama poslala. Lokomotiva vznikne, dlouhé měsíce se zkouší v různých podmínkách, dlouhé měsíce čeká na nenárokovou (ale nutnou) certifikaci od renomované zkušebny a když už certifikát má, tak si správce německých kolejí usmyslí, že ho neuzná a že musí mít jeho vlastní povolení.

A do toho začnou česká média a pivní křiklouni ječet, jak je ta mašina předražená, že (o generaci starší) Siemens je levnější, že vývoj u nás je zbytečný a proč si teda nekoupíme bez práce hotový cizí výrobek, než aby se "zbytečně" podporovala ČESKÁ firma s ČESKÝM vývojem a ČESKÝMI zaměstnanci. Totéž se pak děje i u tramvají, autobusů (SOR versus MB a IVECO) a tak dál.

+13/−2
13.7.2016 15:47

H72o82n89z36a 83T40a12r 3619812904602

Obrovský obdiv[>-]R^

https://www.youtube.com/watch?v=vYXulS7uXRk

0/0
13.7.2016 22:53

J40i26ř12í 50E17r86b16e94n 1493574636367

Byl mi poněkud divný ten mínus od kolegy Sirotka, ale když si čtu ty jeho do-vlastního-hnízda-kálející komentáře o kus dál, tak na mínus od něj začínám být i hrdý ;-D

0/0
14.7.2016 6:50

J30i50ř46í 68K86o72c69u37r25e18k 6865144335938

Dva důvody: Původně soukromé firmy stát rozprodal. A po 40 letech potírání bohatých nebyl nikdo, kdo by si je mohl koupit a ještě do nich investovat. A také se v rámvi RVHP určovalo, co která země bude vyrábět. Lokomotivy "Pomeranče" znáte, ne?

PS: Škoda ty TSI normy dodržet nemusela. Lokomotivu by stihli schválit ještě před jejich platností (Listopad 2010). Bylo to jejich rozhodnutí předělat mašinu podle TSI. Mimochodem, takovéto normy se neuvaří kdesi potajmu - jejich příprava je veřejná, takže ... Zvláštní, že Bombardier neměl ty problémy, co Škodovka.

+1/0
14.7.2016 13:37

R32a29d53e67k 58N96o12v28o74t77n61ý 5928352726235

Vnuceny nadnárodní standardy? To je nějaký vtip? Pokud chtějí prodávat do zahraničí, tak je snad jasné, že se musí podřídit nadnárodním standardům, ne?

Pokud jde o ten vývoj, proč by měl stát podporovat vývoj stroje vyráběného společností s akcionáři z Kypru nebo odkud? Aby ti akcionáři měli vyšší dividendy?

0/−1
14.7.2016 16:48

J45i35ř88í 46E62r49b88e24n 1533384906547

A je to tady, čekal jsem, kdo první vytáhne těch pár akcionářů a zapomene na stovky konstruktérů, vývojářů, fyziků, elektrotechniků, strojařů, laboratorních techniků atd., kteří zprostředkovaně živí tisíce dělníků, živnostníků atd.

S tímhle přístupem se z těch sra*ek fakt nikdy nevyhrabeme. :-/

.

P.S. Víte, že Volkswagen má daňové sídlo v Nizozemí? A přece jsou na ty vozy Audi, Porsche či MAN hrdí Němci. Nu, asi jsou hloupí...

+1/0
14.7.2016 21:59

S75t52a53n21i77s56l83a66v 61K37r89e60j60c17a55r 6717836743614

Ano Jančura i ostatní podnikatelé v ČR nejsou Čechy ale Evropany. Doba se oproti První republice opravdu změnila, a nejen v ČR. Jistě dnes většina podnikatelů a lobistů se bez svých vzdělanců v oboru podnikání těžko obejde. Jen s tím rozdílem, že u lobistů a manažerů je faktické profesní vzdělání otázkou, těm stačí papír o absolvování a politické zázemí. Jistě v době socialismu, se v Československu podařil postavit železniční polyon, jenž dnes není využit, a čeští dopravci na železnici, místo aby tlačili na české výrobce podporují výrobce z EU. Nic proti, je to dobou a alibismem vzdělání. Dolaroví miliardáři z Čech, nepodporují český průmysl a podnikání, nevím jak to bylo v době R-U a ČSR. Je to ostudou českomoravských politiků, jež řídí stát tak, že své finance svěřují danovým rájům, podobně jako státní rezervy v PHM Německým subjektům.

0/0
15.7.2016 12:05

D10a55v90i88d 28D49o51b82e14š 3175752247

Mínus omylem :-/

0/0
13.7.2016 16:09

M75a14r30t59i74n 62P98e15r19o67u20t85k55a 1736373391175

paráda, takže po 100 letech jezdí ČD jen o 10 minut rychleji ..........;-D;-D;-D

+4/−1
13.7.2016 12:13

P76e15t49r 90N38o45v62o85t33n13y 1691940521

O 20. A staví navíc v Kolíně, Pardubicích, Břeclavi a Kútech.

+5/0
13.7.2016 13:18

J75i90ř46í 61E85r39b11e42n 1913714786657

2016 - 1936 = 100? Kýho výra... ;-D

Mimochodem trasu Praha-Bratislava ta jednovozová Strela ujela v roce 1937 za 4:20 h s jednou zastávkou, v roce 1995 lokomotivní souprava za 4:48 se šesti zastaveními a v roce 2010 pendolino za 3:45 se čtyřmi zastaveními, voni ftipálku.

+6/0
13.7.2016 13:26

H93o88n69z45a 25T89a20r 3449152974672

Stále Čeká na renovaci

https://www.youtube.com/watch?v=NYAv_DMuQZU

0/0
13.7.2016 11:46

R83a85d39i50m 44P35o70l92á14š61e43k 9756733349699

Teda to jsem dřív nevěděl, že Slovenská Strela měla hybridní pohon.

Dneska tak moderní....

+7/0
13.7.2016 10:34

J43o36s96e24f 14Č35e83r96v48e75n27i70c42k92ý 9359884531173

Až na to, že dnes je hybridní pohon koncipován jako spalovací motor doplněný elektrickým, tedy vozidlo může jet bez spalovacího motoru na akumulátory, a tenkrát musel spalovací motor "běžet" pořád, jen přenos na dvojkolí se děl buď prostřednictvím generátoru a elektromotoru nebo přímo.

Takže VELKÝ rozdíl.

+1/0
14.7.2016 6:12

M16a59r31t44i94n 74N70e97r67m26u32t 9277257448759

Tuším jediné vozítko, které NEMÁ hybridní pohon, je šukafon 810, jinak ho mají všechny ostatní motorové vozy a lokomotivy

0/0
16.7.2016 12:16

J80i63ř23í 29B11o72č83e85k 6479634335736

Ale nemají. Šukafon má mechanický přenos výkonu ale ostatní lokomotivy elektrický, diesel slouží pouze pro roztáčení generátoru. Slovenská střela má dvojí přenos výkonu který se přepíná v závislosti na rychlosti- viz systém Sousedík popsaný výše.

0/0
23.7.2016 11:04

M91a76r67t25i18n 35N68e23r12m34u48t 9607357268469

ano, nechal jsem se unést předřečníkem, který kombinaci různých přenosu výkonu nazval chybně hybridním pohonem. Jinak ještě jeden běžný motorák má tuším hydrodynamický přenos na nižších stupních, na nejvyšší pak mechanicky - podobně jako strela

0/0
25.7.2016 11:37

I18v61a79n 33B40u50b89l78a 3792165875804

810, původně M 152.0. Motor s převodovkou je komplet z autobusu ŠM 11. Hydrodynamický měnič plus dva stupně mechanické.

0/0
24.8.2016 22:33

I33v30a22n 67B21u31b82l92a 3402515185954

Hybridní ne. Jen dost unikátní elektro-mechanický.

0/0
24.8.2016 22:27

V57ě11r42a 50M41a13c86k12o63v63á 7323161240329

Ale vlak se vyrobil v Čechách, matoucí název. Slováci uměli v té době tak max. spravit hrnec, tzv. drotári

+11/−18
13.7.2016 10:19

F81i82l23i96p 61S37i37r12o48t11e44k 9232269772411

V Čechách nebo na Moravě?

+13/0
13.7.2016 10:26

V84ě94r98a 64M32a31c97k98o57v75á 7913131330269

Tak v Česku po novu.

+2/−7
13.7.2016 10:45

J10i24r97k45a 38H47o68n95c78ů 2244804931188

No, jako Čech sportovně uznám, že na Moravě. :-)

+2/0
13.7.2016 21:11

J97a37n 24K34v54i27e68t63o66k 4826914348812

No to presne ten postoj, ktorý to naše " manželstvo z rozumu " rozbil z českej strany a obrátene zas slovenský nacionalizmus z druhej strany.

Tak sme sa rozviedli a teraz spätne hodnotiť takto negatívne Slovákov je kontraproduktívne. A na to Vám nenaskočím a hodnotím naše 70-ročné spolužitie a aj súčasnú spoluprácu pozitívne. Ale ak máte chuť diskutovať o chybách a slabostiach oboch národov, tak Vám dám dobrý tip - skontaktujte sa s Kotlebovou ľudovou stranou , tam sa touto formou udiskutujete až, až ...

+19/0
13.7.2016 10:36

D35a47n14i57e13l 20S11c34h12a97c83h78e18r45l 3165790283708

Mackovou spíš polituj.Starej jí odešel za mladší...Někde si tu frustraci musí vybušit..diskuze idnes je pro tyhle lidi ideální:-/

+7/0
13.7.2016 13:03

V24í31t 98B71r42z50o46b85o64h61a42t40ý 7150202563221

vlak se vyrobil v Česku na Moravě, nikoli v Čechách

+2/0
13.7.2016 10:39

P31a90v30e20l 69M91a82t96o98u52š45e26k 5190217878454

Slovenská strela je (dodnes) název vlaku, podobně jako třeba Hungaria, Vindobona, Jan Perner, Antonín Dvořák atd. S výrobcem to nemusí a většinou ani nemá nic společného.

+7/0
13.7.2016 10:42
Foto

P95a68v70e34l 19M92a95k67o71v48e58c 8678925961

Vlak byl vyroben v Československé republice (ČSR). Neznalost zeměpisu a historie je jen dalším dokladem úpadku našeho školství...:-(

+12/0
13.7.2016 11:10

M87i37r66o86s54l84a69v 57B77i40l34k10a 3280955340377

ano tomu nedávnej dobe Stodola učil Einsteina, ktorý ho za to neskôr ešte aj chválil. Murgaš dobe tomu nedávnej urobil prvé rádiofrekvečné spojenie v USA. Dobre tomu nedávnej si Banič v USA patentoval padák.

0/0
13.7.2016 12:03

J74i75ř25í 46E71r44b85e46n 1283354326587

Zkuste si najít spojení Škoda, zbrojovka, Dubnica nad Váhom ;-)

+1/0
13.7.2016 13:27

J70i21ř33í 89B10o21č24e78k 6389634355276

Svůj díl pravdy máte jenže jste byla v té době ještě na houbách a neuměla nic. Jen tak mezi námi, umíte zdrátovat hrnec? Víte v čem spočívala ta ,,pomoc" Slovensku za první republiky? Stáli bačové a zemědělci na Slovensku o průmyslový rozvoj svého čistě zemědělského státu? On ten průmysl u nás se taky musel rozjet na nějakém zařízení (většinou z rakouska uherska a německa) a na poli nám šly tak maximálně brambory a obilí. Takže to byl problém spíš geopolitický.

0/0
23.7.2016 11:24

J87i27ř38í 46Š33v89e95h70l39a 1964714432316

Hezký článek, uvedení zdrojů (knih!), to se jen tak zde nevidí:)

+6/0
13.7.2016 10:14

P31a61v11e90l 47J61a31k35u98b46í53č49e33k 3880149277

Až to děsí kam jsme se posunuli za 80 let... Rychlostně ze 130 na 160, místo výroby inovací bereme vyřazený kusy ze zahraničí a dalo by se pokračovat...

+23/−1
13.7.2016 10:01

M94i73c48h58a37l 28N43o97v61á55k 6322635928616

se nedivte, nebylo by na zlaté padáky pro pány gen.řediteléRv

0/0
13.7.2016 10:21







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.