Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

„Pokud to není Boeing, tak neletím.“ Firma slaví 100 let

Před sto lety se začala psát historie firmy Boeing, jednoho z nejslavnějších leteckých výrobců všech dob. Podívejte se na fotografie zobrazující některé významné historické okamžiky, ale především zajímavé stroje z její produkce.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V55a61c86l55a41v 93V40a44v61r91a 3447334655987

Mno jakse firma bvyvíjela vidíme názorně, Podpora vlády nebyla vůbec a když tak jen pro vojenské zakázky, To Airbus pžrd krachem zachránilo Německo s Francií a dotují je dodnes. Boeing má i véc zakázek, a je to díky promyšlenému plánování toho, co vyžadují aerolinky.

Až se divím že si článek od odborníka pochvalující americkou firmu našel místo v českém tisku. To se stává velice zřídka.

0/−1
17.7.2016 16:50

M69a36r71t74i86n 64J80i28r66o85u58s76e88k 7926395485408

Amerika nebyla rozbombardovaná dvěma světovými válkami. Evropa ano a přesto je Airbus úspěšnější.

0/0
17.7.2016 22:48
Foto

J39i12r94i 39B23i21l40i94n85a 5818430807

Dobry clanek. Boeing rules!!!! R^

+1/0
15.7.2016 18:12

P41e45t26r 14M64i44c56h97a35l 2800644951742

Boeing je prostě pojem. Díky za zajímavý článek. R^

+10/0
15.7.2016 16:29

J42i30ř69í 82H26u50m51p32o52l13í92k 4624147406231

„Pokud to není Boeing, tak neletím.“!

+2/0
15.7.2016 15:03

P59e43t90r 77M97i84c85h53a23l 2600844371932

Jenom jednou jsem letěl Airbusem, paradoxně v Americe. :-)

0/0
15.7.2016 16:31

J91o42z14e31f 39Č42e47r77n20ý 3351139653911

na popise obr. č. 13 je uvedené civilizovaný. myslím, že skôr by sa hodilo zcivilnený.

+1/0
15.7.2016 12:27

J39a19r91o22s21l11a40v 25N83o74v47á73k 5275769574432

V galerii je zapomenuta jedna důležitá éra firmy, kdy během první světové války málem firma krachla. Jediné co jí udrželo doslova nad vodou byla výroba rychlých člunů, které v té době byly velmi populární u pašeráků alkoholu, protože byla prohibice.

0/0
15.7.2016 12:15

B25o69h65u65m23i37l 60M70i87c41h73a96l 3745814325641

Volstead Act je z roku 1919, takže rychlé čluny pro pašeráky alkoholu během první světové nějak časově nesedí.

+2/0
15.7.2016 12:31

J74a41r91o56s44l30a48v 73N36o63v75á57k 5385829654242

Málem zkrachovali až po válce, kdy armádní zakázky vyschly.

0/0
15.7.2016 13:03

D70a30n75i20e43l 10S36o25b80o41t50a 9329684656280

Boeing a čluny? Na začátku koupil loděnice, kde vyráběl hydroplány, ale o člunech jsem se nic nedočetl.

0/0
15.7.2016 13:07

R19i92c24h18a52r44d 64A86u79b48r26e90c86h72t 1842231596570

Jo, po válce chvíli dělal i nábytek a čluny značky Sea Sled v licenci firmy Sea Sled Co z Bostonu, které byly podle drbů oblíbené mezi pašeráky. Před krachem firmu zachránily zakázky na modernizaci armádních DH-4 a potom poštovní doprava.

+1/0
15.7.2016 13:26

J18a81r13o61s55l54a41v 41N64o40v62á88k 5965519664972

Fotečka i s inzerátem viz https://goo.gl/YdAZf8. Spodek lodi tvoří obrácené V, takže na svou dobu dost revoluční řešení, které bylo vyvinuto Albertem Hickmanem.

+1/0
15.7.2016 13:49

P56e47t45r 68L57u71k36e64š 6883391

U nás to bylo podobné. Za hospodářské krize vyráběla firma Letov vedle aeroplánů skládací kajaky a vrtulové saně...

0/0
15.7.2016 23:56

P93e82t45r 38M18a56j37v71a20l57d 4462165418672

Pěkný článek, B17, B29 a civilní 747 jsou pro mě leteckými ikonami:)

+1/0
15.7.2016 10:44

J62a21r12o98m55í26r 59K29r49á29l 4730379744249

A B52.

+1/0
16.7.2016 9:08

O88n59d20ř76e95j 66B25u46k58a29r11t54y42k 3689782556502

pozn. k obrazku 30 - jestli neco vniklo 5 let po boeingu, tak je to kopie a podobne boingu, ne naopak jak mate v popisku ....

+1/−7
15.7.2016 7:51

D20a41n14i11e93l 59S33o64b42o22t43a 9629954186430

To už je slovíčkaření a za každou cenu hledání chyby tam, kde není...

+5/0
15.7.2016 8:10

O28n62d57ř31e96j 36B39u44k10a47r73t53y78k 3539712276602

je to o tom, kdo od koho kopiruje - a rusaci kopiruji od zapadu, ne naopak (raketoplan, concorde, Tu 154 ....)

+3/−5
15.7.2016 13:09

D69a73n33i26e42l 20S87o65b59o52t41a 9339124136940

Pořád meleš jen o kopírování a kopiích... ale o tom u fotky žádná zmínka není. Je to prostě o tom, že chceš za každou cenu najít chybu. Jenže ze sebe děláš akorát hlupáka. Ale klidně pokračuj, aspoň nás to pobaví :-)

+2/−1
15.7.2016 14:19

V33l92a20d23i15m31í34r 52H83o12l68ý 8104561856797

... Tu-4, když je článek o Boeingu.

+1/0
16.7.2016 16:55

O84n87d50ř26e12j 35Č44a19p11k29a 6461431403754

O té kolují legendy, že tu B-29 obšlehli včetně foťáku na sedadle pilota a nějaké napůl natřené trubky vzadu v kokpitu (na tom konkrétním kusu došla dělníkovi v Seattlu pixla barvy :-)). Na druhou stranu netrvalo dlouho a u Tupoleva postavili Tu-95, kompletně vlastní konstrukci a stejně dlouhověkou, jako B-52.

0/0
16.7.2016 21:21

R86a12d76e45k 70F57o55l60p60r13e54c47h48t

Ta formulace mi tam tak prostě vyšla. Píšu popisek o B 727, tak to tvarově přirovnám k technice, na kterou jsme tady byli zvyklí a samozřejmě tam hned dodávám, že ten tupolev je mladší, právě pro eliminaci divokých copyteorií. Navíc ani ten Tu-154 není samozřejmě kopie boeingu.

+8/0
15.7.2016 9:34

P79e42t40r 50L87u19k72e71š 6553451

Souhlas. Popiska je korektní. Boeing 727 a Tu-154 se prostě podobají, ale o kopii nemůže být řeč. Aby nezůstal kolega Bukartyk nevyslyšen: Tupolevova konstrukční kancelář jeden aeroplán firmy Boeing skutečně okopírovala. Tupolev Tu-4 byl zdařilou kopií Boeingu B-29 Superfortress. Pár jich v SSSR za války přistálo. Výroba kopie byla dost trnitá. Částečně kvůli technologickému náskoku Boeingu, částečně kvůli "drobnostem". Třeba zachování tloušťky plechu, nebo průměrů kabelů byl těžko řešitelný oříšek- angloamerická měrná soustava si příliš netykala se sovětskou výrobou zavedenou na soustavu metrickou. Projevilo se to v rozdílné hmotnosti draku. Byl by to zajímavý článek, ale to jen tak navádím:-)

+1/0
15.7.2016 23:48

R60i85c92h96a57r10d 21A85u83b89r21e17c25h65t 1332201256320

Ach jo. To že je něco podobné neznamená, že to je automaticky kopie. A když už, vzorem pro všechny byla francouzská Caravelle, která jako první přišla s (dvěma) motory umístěnými na zádi. A třetí motor přidal britský Trident. Ale tridentů běžný Čech zrovna moc neviděl, takže je normální to přirovnat k tomu, co zná každý - Tu-154.

+5/0
15.7.2016 11:08

A39n36t88o22n57í87n 94U39r68b88á95n55e31k 9133248566408

Zaptám se lidí, kteří tomu rozumí: Proč Boeing nikdy neměl dobrou stíhačku? Podcenili vývoj motorů, či co?

0/0
15.7.2016 5:17

D83a83n63i57e13l 60S91o68b62o58t67a 9359244836640

Byla to politika firmy už od 30. let. Předtím vyrobili třeba PW9 nebo P12, ale bylo to mezi válkami a letadla do bojů nezasáhla, nejsou proto tak známá. Jinak se soustředili na dopravní a bombardéry.

+2/0
15.7.2016 6:15

A97n57t48o25n18í71n 73U45r19b61á70n52e95k 9873448896148

Díky

0/0
15.7.2016 6:38

R10i19c91h36a40r67d 81A32u38b30r88e34c46h70t 1432731216900

Tak Boeing motory nedělal, používal, stejně jako skoro všichni, Pratt & Whitney a dokonce Curtissy a Wrighty od konkurence. Ve 20. a 30. letech byl ohromně úspěšný, americké stíhačky byly půl na půl Boeingy a Curtissy a jen Grumman jim lezl do zelí. Problém bych spíš viděl v neschopnosti přejít na jednoplošníky a naopak přílišnému úspěchu jejich bombardérů. Po P-26, který byl ve své době jeden z prvních, přišel jen neúspěšný P-29 a jeho námořní obdoba, které zůstaly v prototypech, a pak se raději Boeing věnoval bombardérům. A když si ve 40. letech zase vzpomněli na stíhačky, bylo dost jiných firem, které určovaly tempo a Boeingu chyběly kapacity. Všecko se u nich soustředilo na bombardéry, takže s XF8B-1 se vlekli natolik, že ani nestihli válku.

+1/0
15.7.2016 11:25

J33o54s74e40f 31M21i20k28i47n 5513884495714

Někdo dělá bombardéry druhý zase stihačky. Ikdyž letadla si jsou podobná tak přístup ke konstrukci je odlišný. Obzvláště v dnešní době, kdy musíte ještě do toho zaplést problémy a airodynamiku při nadzvukovém režimu letu

0/0
15.7.2016 14:20

O73l23d77a 30Z24i74n 8718706279802

Dobrý článek, čtivé. Jen malý překlep v poslední větě.

0/0
15.7.2016 2:52

R43a85d43e53k 55F83o24l10p18r31e76c53h65t

Díky za upozornění, moje chyba, opraveno. Tělo článku, kromě fotografické části, je převzatá agenturní zpráva (trochu upravená a opravená).

0/0
15.7.2016 9:21

L58u34k77á69š 24A30d48a43m80e48c 3797263600337

Pěkné stroje. Boeing je firma, na kterou můžou být Američané právem hrdí.

+12/0
15.7.2016 0:21







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.