Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jak vypadá barevný snímek Slunce pořízený plechovkou na černobílý film

Jednoduchá kamera umístěná v areálu ondřejovské observatoře pořídila během několika měsíců vizuálně velmi zajímavou kompilaci sluneční poutě oblohou. I když byla pořízena na černobílý film, je částečně barevná.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V34l76a84d88i54m73í70r 44H62o67l81ý 8214341486707

Zázrak!!!

+1/0
18.7.2016 17:11

M29i26l98a87n 28V30i17k 1527865363763

S dírkovou komorou jsem také kdysi dávno experimentoval. Místo tmavé lepící pásky jsem ale použil alobal, propíchnutý špendlíkem.

0/0
18.7.2016 16:49

R45o14b75e13r26t 47R23. 24S97i75m98e68k 6408234538410

Ty barvy by mohl způsobovat jev, který používal pro barevnou fotografii Gabriel Lippmann (https://cs.wikipedia.org/wiki/Gabriel_Lippmann) - v zásadě interference mezi světlem procházejícím emulzí "zpředu dozadu" a odraženým od zadní stěny "zezadu dopředu". Lippmann používal skleněné desky a rtuť jako zrcadlo, ale bílý fotopapír by mohl, zvlášť při takto malém množství světla, zafungovat podobně.

0/0
18.7.2016 10:41

M47i94l95a19n 66K10r36u65p50a 5408723698103

Já jsem si zase téměř jistý, že v mém solargrafu jsem měl filmové políčko.

To by samozřejmě pak vyžadovalo nějakou chemickou úpravu před skenováním.

Ale určitě jsem někde viděl video, ve kterém ukazovali, že tam dávají rozstříhaný film s perforovanými okraji.

Video už teď najít nemůžu, ale třeba tady mají návod na expozici na film:

http://www.alternativephotography.com/wp/cameras-film/the-pinhole-camera-35-mm-matchbox

Takže je možné, že dříve se používal film a pak se ukázalo, že s papírem je jednodušší práce a lepší výsledky.

+2/0
18.7.2016 14:20

M96i10l49a83n 78K70r53u95p48a 5538823448343

... to patřilo pod pana Omáčku....

0/0
18.7.2016 14:21
Foto

F78r40a15n72t66i50š33e34k 96H85r85a98b20a94l 3733139426258

Ono je svým způsobem jedno, jaký fotocitlivý materiál použijete. Úplně původně se pinhole používala bez fotocitlivého materiálu jen k promítání obrazu na zeď nebo na plátno (camera obscura). Obraz bylo po té možno omalovat a vznikaly tak vlastně "manuální fotografie".

První fotocitlivý materiál v tomto aparátu byla tuším mokrá deska s kolodiem stříbra (kolodiový proces). Pak se zkoušely další a další materiály (například modrotisk).

V dnešní době se pinhole požívá většinou s filmem anebo právě s vhodným fotopapírem.

Rozdíl mezi filmem a papírem je ten, že filmu stačí mnohem méně světla, takže na pinholi můžete potom vyfotit třeba i noční oblohu. Film má lepší podání, ale je mnohem více náchylný na zničení světlem. Takže pinhole musí být úplně světlotěsná. Následné zpracování je také u filmu trochu složitější - film musíte vyjmout v naprosté tmě a vyvolat ho, protože by ho světlo úplně zničilo.

Fotopapír prostě vyndáte a oskenujete.

Každá technologie má své uplatnění a výhody i nevýhody.

0/0
18.7.2016 22:54

J49a23n 73U24l95r38y24c43h 4731987570128

tak možná tohle je příčina ne tak pěknýho snímku (ale ta plechovka taky měla jiné parametry - na vaši asi výrazně menší krabičku by se možná papír ani nehodil)

0/0
19.7.2016 5:07

J69o26s78e60f 37O68m25á26č16k74a 5837231972885

Tak nějak mi není jasné - v článku zmiňujete jednou že je exponováno na film a jindy zas na papír.. jak to tedy je?

Taky to skenování mi moc nejde pod vousy.. skener má poměrně jasné světlo osvitové jednotky, to by přece neustálený materiál zlikvidovalo ne?

+4/0
18.7.2016 8:54

B54o20h75u37m37i55l 35P78e68s47e95k 6635957403724

Validní otázky. Což takhle Google?

0/0
18.7.2016 9:09

J19o47s63e18f 27O35m58á39č94k77a 5667371582115

Ano, otázky jsou skutečně oprávněné. Google samozřejmě nabízí odpovědi, ale když už autor píše o nějaké technice článek, měl by si zásadní fakta ověřit.. Už jsem si samozřejmě zjistil, že se používá papír a ne film, ale článek čtenáře mystifikuje už v nadpisu a nejen tam..

+3/0
18.7.2016 9:52

J51a33n 29P14a30v11e86l87k48a 3297881634731

A článek by mohl vypadat nějak takto: Dnes si milí čtenáři, prostudujte téma solarografie, Aristoteles a Zaipór.

+5/0
18.7.2016 13:45

M61a82r29t63i59n 76Z62i97k56m57u63n67d 7935755524471

To náhodou není vůbec špatný nápad! :)

0/0
19.7.2016 8:08
Foto

F77r36a13n11t59i63š27e93k 76H18r91a52b29a83l 3883559446168

Je to tak, že citlivý materiál je fotopapír, který je relativně málo citlivý na světlo. V porovnání s filmem. Proto jsou v tomto případě expoziční časy tak dlouhé.

Skenování papír nepoškodí takovým způsobem, že by došlo k okamžitému zničení fotky.

I na přímém sluníčku chvíli trvá, než fotopapír ztmavne,

+3/0
18.7.2016 10:51

P94a79v27e25l 68Ř80a10p46e83k 7392526619825

Díky, váš krátký příspěvek obsahuje možná víc informací než celý článek.

0/0
18.7.2016 14:18

J32a59n 83U46l69r34y46c78h 4831747360208

no, jestli se pro tyhle účely nebude užívat ten nejklasičtější fotopapír pod zvětšovák - v tom případě by neplatilo, že je "tak málo citlivý na světlo", že ho lze vystavit přímému slunci - tenhle fotopapír, lhostejno jaký konkrétní typ, vám po takovém kousku zčerná jak bota (co udělají jiné fotopapíry, netuším) - až na to, že to nevidíte, dokud ho nedáte do vývojky (bez toho můžete na papír svítit měsíce a roky - pořád bude bílej - co je na něm zachycené, se uvidí až v té vývojce);

v tomhle případě by fotograf jistě postupoval standardně - exponovaný papír (ovšem netradičně pod mikrodírkou v pixle, ne pod svítícím zvětšovákem) by vyndal pěkne skoro ve tmě (tj. za tlumeného červeného světla), dal ho do vývojky, a po vyklubání snímku by papír jen vymáchal ve vodě, odpustil by si tedy krok číslo tři - nedal by ho do ustalovače (a pak znovu do vody), dík vynechání ustalovací lázně papír na světle celkem dost rychle zčerná, ale ne tak rychle, aby musel začít černat hned během osvitu ve scanu...

+1/0
19.7.2016 4:58
Foto

F39r92a72n52t21i51š68e87k 75H60r83a65b76a88l 3293709176128

Máte pravdu, papír není až tolik inertní k světlu, jak jsem možná naznačil.

Osobně se zajímám více o mokrý proces a filmy než o expozici na fotopapír. Toto info mám od jiného "fotoblázna", který s camerou obscurou experimentuje léta. Schválně se ho zeptám, jaký papír používá.

0/0
19.7.2016 8:34

A43n71t26o33n54í82n 93H47o19l70í68k 8787833494330

Kdyz jsem si v detstvi hral s fotopapirem, tak ten rozhodne cernal, no spis modral, i bez vyvojky. V tom prave bylo to kouzlo, ze clovek nemusel resit zadne chemikalie. Stacilo udelat malou krabicku, dat do ni cocku, nebo i dirku .. a za chvili mel clovek fotku. A kdyz ji schoval do knizky a koukal na ni jen obcas, tak vydrzela i par dni :-)

0/0
19.7.2016 13:52

J51a26n 68U58l77r95y63c90h 4761267540708

to jsou věci - u rámečku ke zvětšováku jsme měli léta jako podklad pro promítání obrazu fotek jakejsi papír a ten byl teda pořád bílej (a to snad z obou stran), odjaktěživa jsem měl za to, že jde o nevyvolaný fotopapír (což by dávalo smysl - promítání fotek na cca stejnej druh materiálu - používaly se lesklý papíry)...;

s citlivostí tohodle typu fotopapíru vůči světlu (když se pak vyvolá) jsem si ovšem jistej, je velká (nehledě na konkrétní druh) - stačí osvítit ho (plným světlem) pod zvětšovákem na 10, 20 vteřin, a už (ve vývojce) zčerná pěkně...

(nakonec můžu vyzkoušet, jak to s tím tmavnutím bez vyvolání je - jakýsi klasický fotopapíry (a snad načnutý) mám - takže jeden klidně můžu vystavit na pár dní na světlo (o vytvoření dírkový komory se ale snažit nebudu), a bude vidět, co to s ním udělá)

0/0
19.7.2016 21:40

M63i74l62a32n 12K17r67u50p81a 5368443558623

Já jsem to dělal taky, ale ten výsledek nebyl tak hezký:

http://www.astromik.org/clanky/c003.htm

+8/0
18.7.2016 7:47

L80u52k72á83š 47O51m19á66č96k28a 5201334171256

Super. R^

+1/0
18.7.2016 12:18







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.