Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jak vypadá barevný snímek Slunce pořízený plechovkou na černobílý film

Jednoduchá kamera umístěná v areálu ondřejovské observatoře pořídila během několika měsíců vizuálně velmi zajímavou kompilaci sluneční poutě oblohou. I když byla pořízena na černobílý film, je částečně barevná.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V22l28a98d58i43m11í67r 34H88o84l79ý 8244871236227

Zázrak!!!

+1/0
18.7.2016 17:11

M49i48l27a13n 92V55i41k 1267405303113

S dírkovou komorou jsem také kdysi dávno experimentoval. Místo tmavé lepící pásky jsem ale použil alobal, propíchnutý špendlíkem.

0/0
18.7.2016 16:49

R36o96b22e95r58t 96R68. 54S94i54m56e46k 6428904608660

Ty barvy by mohl způsobovat jev, který používal pro barevnou fotografii Gabriel Lippmann (https://cs.wikipedia.org/wiki/Gabriel_Lippmann) - v zásadě interference mezi světlem procházejícím emulzí "zpředu dozadu" a odraženým od zadní stěny "zezadu dopředu". Lippmann používal skleněné desky a rtuť jako zrcadlo, ale bílý fotopapír by mohl, zvlášť při takto malém množství světla, zafungovat podobně.

0/0
18.7.2016 10:41

M80i67l48a75n 51K17r82u38p84a 5148843418493

Já jsem si zase téměř jistý, že v mém solargrafu jsem měl filmové políčko.

To by samozřejmě pak vyžadovalo nějakou chemickou úpravu před skenováním.

Ale určitě jsem někde viděl video, ve kterém ukazovali, že tam dávají rozstříhaný film s perforovanými okraji.

Video už teď najít nemůžu, ale třeba tady mají návod na expozici na film:

http://www.alternativephotography.com/wp/cameras-film/the-pinhole-camera-35-mm-matchbox

Takže je možné, že dříve se používal film a pak se ukázalo, že s papírem je jednodušší práce a lepší výsledky.

+2/0
18.7.2016 14:20

M81i96l97a31n 45K88r70u74p91a 5258343288433

... to patřilo pod pana Omáčku....

0/0
18.7.2016 14:21
Foto

F65r75a17n57t65i45š21e86k 92H50r87a22b27a97l 3213179206268

Ono je svým způsobem jedno, jaký fotocitlivý materiál použijete. Úplně původně se pinhole používala bez fotocitlivého materiálu jen k promítání obrazu na zeď nebo na plátno (camera obscura). Obraz bylo po té možno omalovat a vznikaly tak vlastně "manuální fotografie".

První fotocitlivý materiál v tomto aparátu byla tuším mokrá deska s kolodiem stříbra (kolodiový proces). Pak se zkoušely další a další materiály (například modrotisk).

V dnešní době se pinhole požívá většinou s filmem anebo právě s vhodným fotopapírem.

Rozdíl mezi filmem a papírem je ten, že filmu stačí mnohem méně světla, takže na pinholi můžete potom vyfotit třeba i noční oblohu. Film má lepší podání, ale je mnohem více náchylný na zničení světlem. Takže pinhole musí být úplně světlotěsná. Následné zpracování je také u filmu trochu složitější - film musíte vyjmout v naprosté tmě a vyvolat ho, protože by ho světlo úplně zničilo.

Fotopapír prostě vyndáte a oskenujete.

Každá technologie má své uplatnění a výhody i nevýhody.

0/0
18.7.2016 22:54

J57a86n 56U96l32r21y57c70h 4251687510568

tak možná tohle je příčina ne tak pěknýho snímku (ale ta plechovka taky měla jiné parametry - na vaši asi výrazně menší krabičku by se možná papír ani nehodil)

0/0
19.7.2016 5:07

J48o14s19e75f 98O35m71á48č92k97a 5487971922845

Tak nějak mi není jasné - v článku zmiňujete jednou že je exponováno na film a jindy zas na papír.. jak to tedy je?

Taky to skenování mi moc nejde pod vousy.. skener má poměrně jasné světlo osvitové jednotky, to by přece neustálený materiál zlikvidovalo ne?

+4/0
18.7.2016 8:54

B80o33h33u80m59i57l 44P37e76s31e21k 6545277463414

Validní otázky. Což takhle Google?

0/0
18.7.2016 9:09

J96o93s64e47f 87O40m22á22č90k35a 5727241212775

Ano, otázky jsou skutečně oprávněné. Google samozřejmě nabízí odpovědi, ale když už autor píše o nějaké technice článek, měl by si zásadní fakta ověřit.. Už jsem si samozřejmě zjistil, že se používá papír a ne film, ale článek čtenáře mystifikuje už v nadpisu a nejen tam..

+3/0
18.7.2016 9:52

J58a92n 71P25a97v86e75l20k66a 3347231784271

A článek by mohl vypadat nějak takto: Dnes si milí čtenáři, prostudujte téma solarografie, Aristoteles a Zaipór.

+5/0
18.7.2016 13:45

M92a64r57t62i92n 73Z54i38k60m60u67n80d 7715885964601

To náhodou není vůbec špatný nápad! :)

0/0
19.7.2016 8:08
Foto

F66r47a79n84t43i14š15e22k 66H51r35a74b72a79l 3843299936758

Je to tak, že citlivý materiál je fotopapír, který je relativně málo citlivý na světlo. V porovnání s filmem. Proto jsou v tomto případě expoziční časy tak dlouhé.

Skenování papír nepoškodí takovým způsobem, že by došlo k okamžitému zničení fotky.

I na přímém sluníčku chvíli trvá, než fotopapír ztmavne,

+3/0
18.7.2016 10:51

P63a59v97e60l 27Ř85a60p27e89k 7222106369115

Díky, váš krátký příspěvek obsahuje možná víc informací než celý článek.

0/0
18.7.2016 14:18

J35a18n 71U86l48r78y73c21h 4801967150378

no, jestli se pro tyhle účely nebude užívat ten nejklasičtější fotopapír pod zvětšovák - v tom případě by neplatilo, že je "tak málo citlivý na světlo", že ho lze vystavit přímému slunci - tenhle fotopapír, lhostejno jaký konkrétní typ, vám po takovém kousku zčerná jak bota (co udělají jiné fotopapíry, netuším) - až na to, že to nevidíte, dokud ho nedáte do vývojky (bez toho můžete na papír svítit měsíce a roky - pořád bude bílej - co je na něm zachycené, se uvidí až v té vývojce);

v tomhle případě by fotograf jistě postupoval standardně - exponovaný papír (ovšem netradičně pod mikrodírkou v pixle, ne pod svítícím zvětšovákem) by vyndal pěkne skoro ve tmě (tj. za tlumeného červeného světla), dal ho do vývojky, a po vyklubání snímku by papír jen vymáchal ve vodě, odpustil by si tedy krok číslo tři - nedal by ho do ustalovače (a pak znovu do vody), dík vynechání ustalovací lázně papír na světle celkem dost rychle zčerná, ale ne tak rychle, aby musel začít černat hned během osvitu ve scanu...

+1/0
19.7.2016 4:58
Foto

F28r11a73n52t40i65š90e26k 21H90r46a43b80a86l 3623949316148

Máte pravdu, papír není až tolik inertní k světlu, jak jsem možná naznačil.

Osobně se zajímám více o mokrý proces a filmy než o expozici na fotopapír. Toto info mám od jiného "fotoblázna", který s camerou obscurou experimentuje léta. Schválně se ho zeptám, jaký papír používá.

0/0
19.7.2016 8:34

A78n21t41o43n62í86n 34H10o20l18í22k 8777583324780

Kdyz jsem si v detstvi hral s fotopapirem, tak ten rozhodne cernal, no spis modral, i bez vyvojky. V tom prave bylo to kouzlo, ze clovek nemusel resit zadne chemikalie. Stacilo udelat malou krabicku, dat do ni cocku, nebo i dirku .. a za chvili mel clovek fotku. A kdyz ji schoval do knizky a koukal na ni jen obcas, tak vydrzela i par dni :-)

0/0
19.7.2016 13:52

J59a52n 42U29l60r98y94c87h 4441637910368

to jsou věci - u rámečku ke zvětšováku jsme měli léta jako podklad pro promítání obrazu fotek jakejsi papír a ten byl teda pořád bílej (a to snad z obou stran), odjaktěživa jsem měl za to, že jde o nevyvolaný fotopapír (což by dávalo smysl - promítání fotek na cca stejnej druh materiálu - používaly se lesklý papíry)...;

s citlivostí tohodle typu fotopapíru vůči světlu (když se pak vyvolá) jsem si ovšem jistej, je velká (nehledě na konkrétní druh) - stačí osvítit ho (plným světlem) pod zvětšovákem na 10, 20 vteřin, a už (ve vývojce) zčerná pěkně...

(nakonec můžu vyzkoušet, jak to s tím tmavnutím bez vyvolání je - jakýsi klasický fotopapíry (a snad načnutý) mám - takže jeden klidně můžu vystavit na pár dní na světlo (o vytvoření dírkový komory se ale snažit nebudu), a bude vidět, co to s ním udělá)

0/0
19.7.2016 21:40

M84i33l52a57n 69K41r69u65p71a 5738403758733

Já jsem to dělal taky, ale ten výsledek nebyl tak hezký:

http://www.astromik.org/clanky/c003.htm

+8/0
18.7.2016 7:47

L41u32k52á23š 67O88m21á86č89k47a 5661114951356

Super. R^

+1/0
18.7.2016 12:18







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.