Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Provoz na letišti už nebudou řídit lidé přímo. Systém se již testuje

Tradiční letištní věže a soustředěné muže u obrazovek a s dalekohledy by mohly nahradit systémy kamer a senzorů. Technologie Remote Tower se už testuje na několika evropských letištích.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K48a67r67e10l 20U61r36b75a48n 2594764251529

Hlavně, aby systém uměl reagovat na nečekané situace.

0/0
27.7.2016 12:36

P32e85t13r 28M78i35c36h38a43l 2160914631482

A téčka už shání peníze na hackery ...

0/0
26.7.2016 0:53

M48i15r25o60s48l44a63v 39B49r13a92d43a 7584183218306

Tak v tom pripade su hlupi ze uz davno nezhanaju hackerov napriklad kvoli jadrovym elektrarnam, ovladaniu metra, krizovatiek, fabrik ktore pracuju s nebezpecnymi latkami atd atd atd ( prekvapivo vela veci je dnes riadenych pocitacmi)...

0/0
26.7.2016 17:37

P65e44t28r 47Z18d98e13n46ě15k 2114929774

Jednou to určitě přijde, bude k tomu ale zatraceně dlouhá cesta. Podívejte se na ten kanadský seriál o leteckých katastrofách. Jaké "blbůstky" kolikrát rozhodují o životě a smrti lidí na palubě letadla při startu a přistání, to jsou tisíce drobností. A jak dlouho to kolikrát trvá, než ti vyšetřovatelé přijdou na příčinu neštěstí, aby se to už neopakovalo.

0/0
25.7.2016 21:45

T39o14m61a75s 46T71r22n31k60a 5874218423619

letadla by konečně mely být automatizované, jak let tak přistávání, dnes je už technologie tak daleko že je MNOHEM spolehlivější než lidé, většina leteckých havárií je beztak způsobena lidským faktorem

systémy mužou být pro sichr třeba i ztrojené pro remcaly co když se něco pokazí..

0/−4
25.7.2016 9:19

T22o81m81á19š 84M29a27t24ě18j 9775708723262

Mno jenže to by programátoři museli myslet na všechno... a to se nedá.

Vem si třeba nehody - okolo rozporných údajů z pitotových trubic. To nedokázali správně vyhodnotit ani lidi ani počítač...

0/−1
25.7.2016 10:08

W39a49l12t78e55r 47D50i84v10i44š 6517272962862

Nemuseli. Tohle se už fakt řeší úplně jinak, to se neprogramuje na každou situaci, ale řeší se to přes neuronové sítě a rozhodování "umělou inteligencí", která se postupně učí sama.

A tohle rok od roku funguje lépe a lépe. Výhodou navíc je, že co se naučí jednou, může se použít všude, bude to tedy umět každé letadlo.

Ale pochopitelně to není tak, že by to šlo zítra do porvozu, a to ani u letadel, jednak to neznamená automaticky 100% spolehlivost - právě ty rozporné údaje budou kritické. Nicméně díky tomu, že AI se může rozhodovat násobně rychleji, může rychleji vyhodnotit chybný postup, a díky tomu, že jedna situace znamená naučení se, jak to řešit, bude to lepší pro každý další případ.

0/0
25.7.2016 15:06

T95o88m69á76š 33M85a85t95ě26j 9305378303802

a co asi tak udela ta sit, kdyz narazi na situaci, kterou jeste nepotkala?

pokusne rozbije 1000 letadl, aby zjidtila jak na to?

+2/0
25.7.2016 20:02

M74i63c31h35a89l 13C29h41a71l29u81p41a 6738900759213

Ta síť neví, že situaci nepotkala. To je prostě model, do kterého se něco sype na vstup a na základě hodnot na vstupu a vah uvnitř sítě (to je to, co se ladí učením) vypadne něco na výstupu, což je ten výsledek. Pro data hodně vzdálená od naučených dat z toho nejspíš vypadne nějaká blbost.

0/0
25.7.2016 22:05

P47e40t91r 86Z42d31e34n47ě10k 2474869404

AI je určitě mocná síla, ale není všemocná a učí se z chyb, ať už vlastních nebo do systému vnesených. A každá chyba může mít za následek zkázu.

0/0
25.7.2016 21:49

M43i32c80h50a35l 65C74h31a78l18u60p24a 6768540339693

Pokud jsou rozporuplné informace z přístrojů, tak je asi zásadní chyba některému z nich věřit a letět podle něj. Blbě mohou být všechny. Otázka je, jaké je správné řešení.

0/0
25.7.2016 22:02

P87e45t59r 93S19e83d78l88á44k 3424475531384

Konečně se našel odborník, který to jednou pro vždy vyřeší! Běž jim to poradit, protože jinak to budou pořád dělat blbě!!

+1/−1
25.7.2016 11:40

J35a52r25o88s97l48a47v 40H16o17r25á53k 8422384795779

On má ale pravdu. A ti odborníci, kteří to dělají "blbě", to vědí. Problém je v tom, že zde hrají roli ještě jiné faktory než jen bezpečnost a spolehlivost - nejvíce psychika lidí (i diskuze krásně dokazuje, že lidé věří víc člověku než stroji - byť je to v daném případě zcela iracionální) a v neposlední řadě asi také odbory.

0/0
25.7.2016 18:44

J20a86n 97H64á59l64a 8875925300597

Myslím, že "remote" v tomhle významu by bylo lépe přeložit jako "dálkově ovládaný" redakce ;-)

+2/0
25.7.2016 8:25

D53r91a16h91o28m31í92r 95S82t17r97o86u56h83a32l 4565388512774

Výborně, takže jestli to dobře chápu, tak při výpadku jednoho segmentu v posloupnosti kamery-připojení-vizualizace-člověk, dojde na letišti k ruské ruletě.

Samozřejmě, na malých letištích to nemá až takový význam. Při nízkém provozu se piloti dokáží obsloužit sami.

+1/0
25.7.2016 7:16

J64a50n 49P19a66v32e59l 8553732328696

Budete mít všechno několikanásobně jištěné.

0/0
25.7.2016 9:35

D64r31a68h47o94m55í34r 24S88t93r60o45u54h71a78l 4325408232414

Proti blbosti a nehodě se pojistíte, ale proti sabotáži ne.

+1/0
25.7.2016 9:59

J12o36s45e25f 64K18a13r81f48í68k 7672755296720

Viz. kupříkladu Černobyl;-)

+1/0
25.7.2016 15:12

T23o52m75a28s 19H88a76c32e23k 6624837145157

V teto problematie se nevyznam, takze rikam jen muj soukromy nazor, kdo se vyzna at klidne rekne neco z praxe.

Osobne co znam z dokumentarnich filmu, cetby a zkombinovane profesni znalosti IT a techniky vseobecne tak mam trosku strach.

Letistni systemy potrebuji udrzbu, stava se ze nektere systemy jsou obcas vypnute (porucha/udrzba). V tom pripade maji lide na miste prece jenom svuj vyznam. Ono je neco jineho ridit na dalku male letiste kde pristne jedno letadlo za 2 hodiny, nez letiste kde pristane jedno kazde 2 minuty.

Urcite jsem pro automatizaci a automatickou kontrolu, ale ze bych byl odvazany z toho ze misto ted nekolika lidi na letiste bude zvladat jeden clovek nekolik letist.

Staci pak nejaka nepredvidana situace a bude toho mit plny kecky.

A co komunikace s letadly? To ten jeden clovek nebude moci zvladnout - to budou piloti mluvit s automatem? To potes koste. Troufnu si rici ze mam lepsi anglictinu (Ziju 20 let v Australii) nez vetsina svetovych pilotu (Kdo slysel treba nejakeho asijskeho pilota vi o cem mluvim) a i tak mi moje auto obcas nerozumi :-) Akorat ty dusledky nechopeni adresy v navigaci a nebo zmeny letove hladiny budou asi krapet jine.

0/0
25.7.2016 5:39

J93a46n 86P10a29v41e41l 8293432298166

Neberte si to osobně, ale jde o klasický iracionální strach z nového. Dokud nevychytají všechny problémy, nepustí to ven. A i pak to bude ve stylu, že při jakémkoliv problému zazvoní dispečerovi alarm a on bude moct převzít problematický případ.

+2/−1
25.7.2016 9:34

J13a39r90o72s84l54a30v 27H40o72r41á28k 8122134315349

Slabým místem v systému je člověk. Řídící věž by přeci vůbec nemusela komunikovat s člověkem, stačí domluva počítače řídící věže s počítačem na palubě letadla.

0/0
25.7.2016 18:48

O64n79d22r82e41j 59S13i19d44o60n 6684476441862

A dispeceri nebudou mit co zrat.

(Automatizovane dopravni systemy jsou samozrejme nevyhnutelnou budoucnosti. Jen doufam, ze se nedoziju doby, kdy bude povoleno cloveku ridit/pilotovat pro radost jen na malem, prisne vymezenem, dopravnim hristi/prostoru).

+4/−1
25.7.2016 1:58

M52a79r33t69i24n 78H97u13d47e68c41e65k 3733419629283

ten dispecer tam bude muset byt tak i tak, ale bude se koukat do monitoru. A pravdepodobne bude pod mensim stresem nez ted.

Jedine co me vadi na tomto zvdlenem systemu je to, ze kdyz nejaky zelezo hledac prekopne kabel ci vypadne proud tak vzdalene centrum v Dublinu mi bude tak akorat na 2 veci. Ale aspon pak budou mit o cem cist v novinach dalsi den.

+2/0
25.7.2016 4:43

T84o95m97á17š 76M49a30t45ě74j 9535358813372

Tam těch separátních cest bude více...

"Obyčejné" firmy dělají zabezpečení typu:

- 2 různá média (kabel / vzduch)

- několi různých ISP (a ještě je vybíráš tak, aby ti ISP měli různě udělanou konektivitu do internetu - na různá místa, různou cestou).

Ve výsledku pak máš třeba 3 opravdu nezávislé cesty - kudy se může signál dopravit a nějaké ty překopané kabely, zarušení atd. přežiješ.

Takže u téhle úrovně se dá čekat, že tam těch cest bude ještě více a nejzranitelnější budou stále koncové body (kamery / senzory).

+2/0
25.7.2016 10:13

J33a85r82o82s52l29a61v 94H42o88r51á35k 8602424535509

Před jistou dobou na letištích žádné řízení provozu nebylo a také se létalo. Ano, dnes je mnohem víc letadel, ale zase nám dost pokročila automatizace a krásně si dovedu představit systém, kde budou letadla komunikovat i mezi sebou navzájem, a pak výpadek spojení na řízení provozu nebude až takový problém.

0/0
25.7.2016 18:51







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.