Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

„Stíhačka“ na kolejích. Experimentální vlak s proudovými motory

Boj o rychlost na kolejích měl řadu podob. Před 50 lety vyzkoušeli ve Spojených státech amerických experimentální vlak poháněný proudovými motory. I když se ukázalo, že tudy cesta nevede, přinesl experiment cenné poznatky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J14a25n 41P62r28i31c93h92y90s20t42a61l 8321298773

Slovo firma se vam tam vloudilo dvakrat: "vyráběné firmou Budd Company"

Bud to muze byt "vyráběné firmou Budd" nebo "vyráběné Budd Company".

0/0
23.7.2016 22:42

R25a24d89e92k 14F65o34l70p14r54e15c90h81t

Pravda, vypadá to trochu nešťastně, Budd Company je název firmy v originále, upravím, stačí uvádět Budd.

0/0
23.7.2016 23:06

D66e72n97i68s 71H98u74m15l 4612425225356

Zajímavé je, že TGV měla mít původně spalovací turbínu (ačkoli ne jako proudový pohon). Ropná krize si vynutila elektriku.

0/0
23.7.2016 21:39

J70a68n 81P14r89i85c20h86y65s48t46a20l 8831768173

Spalovaci turbinu se ovsem podarilo uspesne aplikovat u tezkych nakladnich lokomotiv Union Pacific. Palivo do nich bylo prakticky zadarmo, tehdy to byl odpad.

+1/0
23.7.2016 22:47

P10a70v35e71l 45S64o30v93i32č48k42a 4856268665442

Ony se zkoušely i parní turbíny. Historie železnic je mnohem pestřejší, než si mnoho lidí uvědomuje:

https://en.wikipedia.org/wiki/Steam_turbine_locomotive

0/0
24.7.2016 10:04

V12l88a28d33i31m60í43r 83F92i66b48i51g45e56r 5884311611704

Téměř raketový vlak:-)

+1/0
23.7.2016 19:54

V38l48a43s25t77i90m40i48l 30S48v28o73b29o74d84a 7763308225874

Nemůže to být raketový vlak, když to mělo proudové motory.

Muselo by to mít něco jako stíhačka Me-163 :-).

0/0
24.7.2016 11:29

V32l43a32d17i13m86í29r 10J17e41s72e69n77i14c46k82ý 9508668215570

Jo, odstraňování sněhu z kolejí... V Liberci se na tohle používal za bolševika trup MIGu (tuším 15tky) osazený na železniční podvozek. To byl vždycky rachot :)

0/0
23.7.2016 19:24

J78a13n 81S42m69í64t27k81o 8714312324675

Já vím, že to není stěžejní částí článku, ale provokují mě věty jako "Jak bylo řečeno, koncepce B-36 byla zastaralá už v době vzniku...". Autor by si mohl zkusit najít, ze kdy skutečně koncepce pochází, resp. kdy byla poptávána specifikace, ze které nakonec B-36 vznikl či kdy byl podepsán kontrakt na dodání prototypu. Že byl vývoj následně několikrát pozastaven, přeřazen na druhou kolej a nakonec milostivě dotažen až k sériové výrobě bezmála o dekádu později, už je věc jiná.

+1/0
23.7.2016 18:46

R65a86d38e62k 35F61o24l25p70r58e67c77h51t

Každý na to můžeme mít jiný názor. Jinak aby nevznikla mýlka, "v době vzniku" jsem myslel v okamžiku, kdy byl stroj připraven k operačnímu nasazení, není to myšleno jako časový úsek celého zrodu projektu. Pístové bombardéry B-36 se začaly zařazovat do výzbroje v době nástupu proudových stíhaček, z tohoto důvodu je považuji v té době již za zastaralé, na druhou stranu některé výkony měly excelentní, což je v článku zmíněno. Zkrátka, než přišly B-52, tak jiná plnohodnotná alternativa za ně nebyla, ale to tu zastaralost nemusí vylučovat.

0/0
23.7.2016 21:16

J44a80n 89S77m18í73t28k50o 8194152894735

Váš názor Vám v žádném případě neberu, jen mám jiný :-) Co popisujete, by se dalo formulovat jako "v době zavádění do výzbroje již byla koncepce zastaralá" - a částečně bych s Vámi i souhlasil. A dodal, že to nebyla vina inženýrů ve firmě Consolidated, ale váhavého vývoje a vyšší priority B-24 a B-32 (mimochodem, ten byl objednán jen o rok dřív než B-36).

0/0
24.7.2016 10:07

J67i88ř30í 24K97o76c48u75r84e41k 6245774845688

Moc pěkné. Někdy je třeba opravdu vyzkoušet, že tudy cesta nevede.

+1/0
23.7.2016 18:29

J35i94ř61í 89J10i60n47d61r78a 8859195180526

S kresbou vektoru je to samozrejme jasne, ale mel by to pochopit kazdy i bez nich. Tah je nahore, vysoko nad tezistem, takze tlaci cely vagon ke kolejim. S prednim umistenim a vyosenim samozrejme jeste vice. Ale odlehceni pride je nesmysl. Z hlediska tahu motoru, aerodynamika je vec dalsi, jina.

0/0
23.7.2016 14:14

J80o22s62e75f 23Š69o73l14t47e25s 8474318820813

Ono obecně nešlo o odlehčení při jízdě (což je úplná pitomost), ale odlehčení špatným rozložením hmotnosti vlaku, kdy by se všechna soustředila dozadu a předek by byl moc lehký.

0/0
23.7.2016 20:53

K46a37t65e95ř31i52n22a 21D38r49a58h67o38k93o81u79p21i71l27o64v85á 9106711702503

Započítal jste inflaci? V dnešních by těch sto tisíc dolarů bylo skoro sedm set padesát tisíc.

0/0
23.7.2016 14:05
Foto

P73a47v52e86l 72M77a18r63t32i81n64e56k 9435955951243

Porad malickost. V dnesni dobe by to slo do milionu.

0/0
23.7.2016 14:13

T40o63m94á47š 28L87i92s91k74a 6970829454824

Počítáte to nějak divně. 100.000 $ tehdy představovalo 3500 uncí zlata. 3500 uncí zlata dnes představuje cca 4,5 milionu $

+1/0
23.7.2016 15:50

J20a75n 86V90á58c78l65a49v43í30k 3842356841729

Proč zrovna zlato a ne třeba cukr moučka?

+1/−2
23.7.2016 17:12

M47i47c82h25a56l 85S10e90m62r52á81d 3562806717539

Až budou bankovky kryté cukrem moučka, bude vaše poznámka relevantní...

+6/0
23.7.2016 18:31

L13i36b93o96r 87T45r89u16x76a 6776561629933

Bankovky už nějakou dobu kryté zlatem nejsou.

+5/0
23.7.2016 19:37

T19o73m80á49š 19L76i28s22k82a 6540309674924

Protože cukr moučka se nikdy nepoužíval v bankovnictví, ale zlato se v něm používá co svět světem stojí.

I když se vám to nemusí zdát tak zlato je jediná komodita, kterou se dají porovnávat ceny napříč staletími i tisíciletími. Důvod, zlato nelze vyrábět a tím pádem ho nelze ani inflačně znehodnocovat.

0/0
23.7.2016 18:33

J39i20ř85í 35S61v22a48š32e96k 9884948653699

Lze ho těžit.

+2/0
23.7.2016 19:27

M69a36r62e62k 40T71u80r87n70o41v47e14c 7525412300816

No nejen těžit, teoreticke je možné ho i vyrábět transmutací z jiných prvků. Jen se to moc nevyplatí (je to drahé).

0/0
10.8.2016 23:04

K73a39t93e16ř79i30n51a 25D44r23a70h56o47k24o18u20p79i82l24o64v80á 9206731422953

Počítala jsem to na webu, který počítá inflaci. Zadáte rok a částku a vypadne cena dnes. Naprosto přesně. Snad vám bude stačit jako zdroj americký Úřad pro pracovní statistiky:

http://www.bls.gov/data/inflation_calculator.htm

Zadáte $100,000 v roce 1966 a výsledek je: $743,944.44 ;-)

0/0
23.7.2016 20:20

P60e90t16r 42N92o41v40o74t91n13y 1821250451

Kolik se od té doby vytěžilo zlata?

0/0
23.7.2016 23:29

K28a53t91e48ř90i82n33a 66V78ý59b61o64r88n86á 6600209189

Dovolím si ještě jednu ( slibuji poslední) kacířskou myšlénku. Umístění motorů vzadu není možné proto, že vůz je vybaven i dieselovými motory, které mají na střeše výfuky. Proudové motory umístěné vzadu, by tedy nutně nasávaly jejich výfukové zplodiny. Ovšem teorie o tom, že tam jsou kvůli stabilitě hnacího vozidla, je dle mého názoru neudržitelná.

0/0
23.7.2016 14:05
Foto

P41a43v42e24l 72M86a58r83t14i48n78e53k 9645975721913

Poznamka je fakticka, umisteni motoru je udrzitelne. Tohle muzete aplikovat na silnici, ne na kolejich. Par vyhozenych vagonu a to jen kvuli spatne rozlozene hmotnosti jsem videl. Staci dat na predek sunute jednotky prazdny vagon.

0/0
23.7.2016 14:13

K35a89t74e73ř96i85n16a 63V45ý98b36o26r55n42á 6300319429

To se ale bavíme každý o něčem jiném. Tlak postrku je s tahem uvedených motorů vyšší řádově.

0/0
23.7.2016 14:54

R58a69d67e51k 57F68o68l87p10r22e39c68h67t

Ale to se nikde nepíše, že byly přesunuty na příď kvůli stabilitě. Paní Ruth Wetzelová je tam načrtla, protože se jí to tak více líbilo (to v článku není), měla funkci jakéhosi uměleckého poradce (to tam je). Pan Wetzel pak kvitoval, že to pomůže i té stabilitě (to tam je). Informaci o náčrtku své manželky, včetně toho, že původně počítali s motory nad zádí, nezapomene pan Wetzel zmínit snad v žádném rozhovoru.

0/0
23.7.2016 21:50

K15a66t35e73ř24i23n62a 33V11ý77b96o42r87n56á 6410269629

Asi se míjíme, ale pokud někdo píše, že umístění na čele je z důvodu toho, aby se nezvedal při akceleraci přední podvozek, tak jde o stabilitu. Osobně se ale domnívám, že jde spíše o potenciální interakci s výfukovými plyny již instalovaných dieselů. Ostatně podobný problém řešili v té době letci s instalováním palubních kanónů, kdy proudové motory po nasátí zplodin selhávaly.

0/0
23.7.2016 22:14

R81a15d29e82k 96F56o24l33p65r12e74c60h67t

K řešení odvodu výfukových plynů z dieselů mimo prostor před nasávacími otvory proudových motorů se ani nedostali, k přesunu došlo hned v úvodu projektu a skutečně tím impulsem bylo estetické cítění manželky pana Wetzela. Předpokládám, že kdyby to s tou manželkou nebyla pravda, tak to nebude v rozhovorech i po tolika letech uvádět.

0/0
23.7.2016 22:37

P27e47t57r 77N73o62v12o41t78n96y 1301640601

Tak to by byl asi velký problém odvést výfuky z dieselů někam jinam.

0/0
23.7.2016 23:31

J36i79ř94í 26J52i16n15d93r92a 8559705210896

Pro kritiky Kateriny Vyborne:

Jste ponekud MIMO a chybi vam zakladni technicke mysleni.

Motory vzadu by predek vubec nenadlehcovaly, naopak pritlacovaly. Staci si uvedomit, ze jsou nahore. Na rozdil od zaberu auta a motocyklu by tah motoru nahore tlacil predek k zemi.

A to v obou pripadech - motor vpredu i vzadu. U predni verze pusobi navic vaha. Ale uvaha o nadlehceni predku tahem motoru je nesmysl.

+5/0
23.7.2016 13:33

P43e68t71r 48S62u94c16h63ý 1298289684356

Ano, pokud jsou umístěny nad těžištěm, tak by se předek nenadzvedl.

0/−1
23.7.2016 13:51

A53n98t46o65n61í49n 67H56o27l61í96k 8797593954790

Nezalezi kde jsou umisteny, ale kam miri jejich vektor ..

+3/0
23.7.2016 14:27

P67e22t55r 36S66u43c14h89ý 1628789834896

To ano, ale pokud míří vodorovně (rovnoběžně s tratí), tak pak záleží právě na tom, jestli jsou pod těžištěm nebo nad ním ..... a nějak jsem pokládal za samozřejmé, že jsou tak umístěny.

0/0
23.7.2016 17:24

J66i45ř42í 67K54o50c27u16r49e53k 6535344975538

A ten vektor chcete mít pokud možno rovnoběžně se směrem jízdy. Pokud bude působit kolmo, tak se to nepohne.

0/0
23.7.2016 17:40
Foto

J59i91ř63í 18D74v67o93ř81á59k 5365619830638

Ale na přední část působí i aerodynamika , proud vzduchu , který dokáže lokomotivu " podfouknout " . Takže potřebuješ v přední části větší přítlak . Tento přítlak můžeš produkovat i v zadní části , ale přes páku .

0/0
23.7.2016 13:54
Foto

J44i90ř30í 62D74v94o14ř35á87k 5725209790738

P.S. Zase vektory . Výška motorů nad těžištěm , vzdálenost motorů od přední části , případná vztlaková síla , rostoucí se čtvercem rychlosti .

0/0
23.7.2016 13:57

R19a51d35e42k 23F12o75l74p79r95e25c94h83t

Odstranil jsem tu větu o nadzvednutí přídě, pod tím se daly opravdu představit divočiny. Na druhou stranu obavy ze ztráty kontaktu kvůli nadlehčení přídě tam opravdu panovaly. Dva technici u zařízení instalovaném v původním zavazadlovém oddíle se snad dokonce hádali, že k tomu i došlo při této konfiguraci s motory nad přídí, snad v době po jejich vypnutí (ale samozřejmě nedošlo) - až budu mít čas, tak se podívám do toho níže zmiňovaného dokumentu.

+1/0
23.7.2016 14:00
Foto

D11a40n39i82e57l 13K19o59č95i52c74a 4585498976192

Chodíte kolem toho jako kolem horké kaše. V tom originále co jste tady postnul je že umístění vepředu spolu s natočením o pět supňů k zemi pomáhalo tlačit nos lokomotivy k zemi a ne že panovaly obavy o odlehčení při umístění zadu. A ano pokud se tahle dodatečná síla vypla během akcelerace, pak určitě došlo k velkému odlehčení předku a lokomotiva se citelně zhoupla!

Takže jste pomíchal dvě věci dohromady a tady ta paní Výborná má pravdu.

0/0
24.7.2016 0:25
Foto

J80i48ř21í 89D97v32o41ř61á68k 5575609860148

Jinak máš pravdu , jses MIMO a chybi " ti zakladni technické mysleni.

+1/0
23.7.2016 14:02
Foto

P67a28v95e46l 61M44a64r31t77i84n62e60k 9825305441923

Opravdu mi technicke mysleni nechybi. Jenom si pletete automobil a kolejove vozidlo. A navic tehdy byla technika mnohdy vypocitavana na zaklade pokus - omyl, to je videt i z ceny projektu. Dneska by to stalo milionkrat vice a prinos by byl stejny, nebo nizsi.

0/0
23.7.2016 14:10

J85i43ř13í 30P37r62ů89š96a 7915622325419

Ano jste úplně MIMO a chybí vám základní věci. A místo dlouhých elaborátů si zajděte na nádraží a sledujte co se děje když se těžká lokomotiva nejlépe s těžkým vlakem začne rozjíždět. Vezměte v úvahu to že těžiště má téměř ideálně ve středu a pohon na všech nápravách a také to onen klopný moment kdy si dojde k odlehčení předního podvozku je eliminován co to technika dovolí.

0/−2
23.7.2016 14:15

J81i78ř94í 52K45o90c63u59r90e39k 6925274305348

Boha jeho. Tažná síla běžné lokomotivy působí na styku kolo kolejnice.

Tažná síla proudového motru působí v jeho ose. Takže zpět do školy a nastuvota síla krát rameno.

+5/0
23.7.2016 17:43
Foto

J28i87ř38í 68D62v39o55ř27á65k 5375329340248

Tak jsem si vzpomněl , jak před lety dorazil na Truckfest do Hradce někdo , kdo měl na tahači připevněný proudový motor . Nepodařilo se mu ho nastartovat , možná to ani nešlo . A jeden kamarád , Miloš Fučík , zajel do Hradce sehnal vysavač , ten umístnil na točnu , a vedle si stoupli dva lidi se sprejem , který stříkali přes zapalovač .Větší ovace , než ten Maďar , Indián s nefunkčním motorem.

0/0
23.7.2016 13:01

R69a36d42i23m 29P62o85l35á34š49e71k 9956333399159

U nás v té době komunisti zabírali fabriky a posílali úředníky do výroby, ale na západě to byla zlatá doba techniky.

Firmy vydělávaly a měly peníze a jejich šéfové vyrostlí v minulém století sice o technice moc povědomí neměli, ale tušili, že když se jim novou techniku povede využít, tak se jejich zisky minimálně zdesateronásobí.

tak se tehdy zkoušelo leccos.

Dneska je podobná situace v IT, Internetu věcí , průmyslu 4,0 atd.

+4/−2
23.7.2016 12:27

J98i67ř23í 77E12r48b34e30n 1433614176157

No tak zrovna ohledně železničních vozidel na tom ČSSR nebyla nijak bledě. V roce 1966 už měli komunisté za sebou výrobu turbínové lokomotivy Škoda 1TLo (ČSD označení TL 659.0), dávno ukončenou výrobu parních lokomotiv a rozjetou výrobu elektrických, dieselových, dieselelektrických a dieselhydraulických lokomotiv, vozů a jednotek v takových objemech a takovém sortimentu, že by se za něj nemusel stydět pětkrát větší stát než tehdy třináctimilionové Československo.

0/0
25.7.2016 6:38

V75l54a55s70t38i74m63i30l 45S71v76o16b91o95d84a 7553908145394

Ten předek vypadá jak maska Iron-Mana ;-).

Jinak - upřímně - byla to blbost :-), možná to pak mohli použít pro natáčení nějakého sci-fi filmu.

+1/−2
23.7.2016 10:35

P57a40v86e13l 86S34o83v10i92č36k73a 4356188535182

Snad nebude vadit odkaz na tento stroj v akci :-)

https://www.youtube.com/watch?v=w8ZIJFlU_pA

+10/−1
23.7.2016 10:14







Najdete na iDNES.cz