Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

„Stíhačka“ na kolejích. Experimentální vlak s proudovými motory

Boj o rychlost na kolejích měl řadu podob. Před 50 lety vyzkoušeli ve Spojených státech amerických experimentální vlak poháněný proudovými motory. I když se ukázalo, že tudy cesta nevede, přinesl experiment cenné poznatky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J52a10n 58P78r55i32c78h49y73s32t40a98l 8171318263

Slovo firma se vam tam vloudilo dvakrat: "vyráběné firmou Budd Company"

Bud to muze byt "vyráběné firmou Budd" nebo "vyráběné Budd Company".

0/0
23.7.2016 22:42

R14a32d87e82k 98F21o91l19p90r21e26c62h67t

Pravda, vypadá to trochu nešťastně, Budd Company je název firmy v originále, upravím, stačí uvádět Budd.

0/0
23.7.2016 23:06

D91e23n74i14s 34H74u62m44l 4622725855146

Zajímavé je, že TGV měla mít původně spalovací turbínu (ačkoli ne jako proudový pohon). Ropná krize si vynutila elektriku.

0/0
23.7.2016 21:39

J86a87n 33P57r79i21c26h18y52s74t42a30l 8151288273

Spalovaci turbinu se ovsem podarilo uspesne aplikovat u tezkych nakladnich lokomotiv Union Pacific. Palivo do nich bylo prakticky zadarmo, tehdy to byl odpad.

+1/0
23.7.2016 22:47

P59a89v66e66l 39S69o21v56i59č56k35a 4746428685802

Ony se zkoušely i parní turbíny. Historie železnic je mnohem pestřejší, než si mnoho lidí uvědomuje:

https://en.wikipedia.org/wiki/Steam_turbine_locomotive

0/0
24.7.2016 10:04

V50l58a12d78i21m32í67r 61F20i10b98i54g24e27r 5794541971164

Téměř raketový vlak:-)

+1/0
23.7.2016 19:54

V56l12a54s95t16i56m44i74l 41S72v11o53b45o83d49a 7703348835274

Nemůže to být raketový vlak, když to mělo proudové motory.

Muselo by to mít něco jako stíhačka Me-163 :-).

0/0
24.7.2016 11:29

V93l91a38d55i66m39í24r 95J39e78s11e37n68i84c65k36ý 9548518545430

Jo, odstraňování sněhu z kolejí... V Liberci se na tohle používal za bolševika trup MIGu (tuším 15tky) osazený na železniční podvozek. To byl vždycky rachot :)

0/0
23.7.2016 19:24

J46a90n 93S60m66í64t25k14o 8534912954365

Já vím, že to není stěžejní částí článku, ale provokují mě věty jako "Jak bylo řečeno, koncepce B-36 byla zastaralá už v době vzniku...". Autor by si mohl zkusit najít, ze kdy skutečně koncepce pochází, resp. kdy byla poptávána specifikace, ze které nakonec B-36 vznikl či kdy byl podepsán kontrakt na dodání prototypu. Že byl vývoj následně několikrát pozastaven, přeřazen na druhou kolej a nakonec milostivě dotažen až k sériové výrobě bezmála o dekádu později, už je věc jiná.

+1/0
23.7.2016 18:46

R71a10d61e20k 25F49o49l27p29r77e12c93h98t

Každý na to můžeme mít jiný názor. Jinak aby nevznikla mýlka, "v době vzniku" jsem myslel v okamžiku, kdy byl stroj připraven k operačnímu nasazení, není to myšleno jako časový úsek celého zrodu projektu. Pístové bombardéry B-36 se začaly zařazovat do výzbroje v době nástupu proudových stíhaček, z tohoto důvodu je považuji v té době již za zastaralé, na druhou stranu některé výkony měly excelentní, což je v článku zmíněno. Zkrátka, než přišly B-52, tak jiná plnohodnotná alternativa za ně nebyla, ale to tu zastaralost nemusí vylučovat.

0/0
23.7.2016 21:16

J26a75n 98S83m43í78t41k72o 8924682134965

Váš názor Vám v žádném případě neberu, jen mám jiný :-) Co popisujete, by se dalo formulovat jako "v době zavádění do výzbroje již byla koncepce zastaralá" - a částečně bych s Vámi i souhlasil. A dodal, že to nebyla vina inženýrů ve firmě Consolidated, ale váhavého vývoje a vyšší priority B-24 a B-32 (mimochodem, ten byl objednán jen o rok dřív než B-36).

0/0
24.7.2016 10:07

J77i88ř11í 24K20o52c46u82r73e65k 6685324545208

Moc pěkné. Někdy je třeba opravdu vyzkoušet, že tudy cesta nevede.

+1/0
23.7.2016 18:29

J23i67ř87í 10J61i49n87d26r30a 8199235640636

S kresbou vektoru je to samozrejme jasne, ale mel by to pochopit kazdy i bez nich. Tah je nahore, vysoko nad tezistem, takze tlaci cely vagon ke kolejim. S prednim umistenim a vyosenim samozrejme jeste vice. Ale odlehceni pride je nesmysl. Z hlediska tahu motoru, aerodynamika je vec dalsi, jina.

0/0
23.7.2016 14:14

J40o58s23e47f 59Š47o13l19t35e65s 8204348600173

Ono obecně nešlo o odlehčení při jízdě (což je úplná pitomost), ale odlehčení špatným rozložením hmotnosti vlaku, kdy by se všechna soustředila dozadu a předek by byl moc lehký.

0/0
23.7.2016 20:53

K75a38t33e73ř38i45n78a 11D24r96a26h48o23k97o88u43p32i27l20o86v38á 9736411722543

Započítal jste inflaci? V dnešních by těch sto tisíc dolarů bylo skoro sedm set padesát tisíc.

0/0
23.7.2016 14:05
Foto

P64a33v14e41l 32M88a36r87t79i49n90e85k 9495355281983

Porad malickost. V dnesni dobe by to slo do milionu.

0/0
23.7.2016 14:13

T39o43m25á31š 21L33i15s29k91a 6420919234734

Počítáte to nějak divně. 100.000 $ tehdy představovalo 3500 uncí zlata. 3500 uncí zlata dnes představuje cca 4,5 milionu $

+1/0
23.7.2016 15:50

J78a11n 96V59á29c73l21a73v68í91k 3172886591429

Proč zrovna zlato a ne třeba cukr moučka?

+1/−2
23.7.2016 17:12

M57i97c57h82a91l 91S86e97m40r25á50d 3432406287849

Až budou bankovky kryté cukrem moučka, bude vaše poznámka relevantní...

+6/0
23.7.2016 18:31

L49i88b95o22r 24T11r47u93x35a 6296601169343

Bankovky už nějakou dobu kryté zlatem nejsou.

+5/0
23.7.2016 19:37

T69o50m18á42š 60L90i56s31k44a 6590109314854

Protože cukr moučka se nikdy nepoužíval v bankovnictví, ale zlato se v něm používá co svět světem stojí.

I když se vám to nemusí zdát tak zlato je jediná komodita, kterou se dají porovnávat ceny napříč staletími i tisíciletími. Důvod, zlato nelze vyrábět a tím pádem ho nelze ani inflačně znehodnocovat.

0/0
23.7.2016 18:33

J79i70ř80í 19S85v43a92š88e28k 9124218753459

Lze ho těžit.

+2/0
23.7.2016 19:27

M41a19r13e31k 62T40u84r61n38o88v17e18c 7815492700626

No nejen těžit, teoreticke je možné ho i vyrábět transmutací z jiných prvků. Jen se to moc nevyplatí (je to drahé).

0/0
10.8.2016 23:04

K15a39t95e90ř37i30n75a 23D26r43a27h23o45k50o47u96p65i24l58o47v27á 9226951682463

Počítala jsem to na webu, který počítá inflaci. Zadáte rok a částku a vypadne cena dnes. Naprosto přesně. Snad vám bude stačit jako zdroj americký Úřad pro pracovní statistiky:

http://www.bls.gov/data/inflation_calculator.htm

Zadáte $100,000 v roce 1966 a výsledek je: $743,944.44 ;-)

0/0
23.7.2016 20:20

P33e51t81r 73N10o13v93o31t35n23y 1721250841

Kolik se od té doby vytěžilo zlata?

0/0
23.7.2016 23:29

K17a20t42e89ř15i29n23a 70V26ý86b50o20r52n66á 6890339459

Dovolím si ještě jednu ( slibuji poslední) kacířskou myšlénku. Umístění motorů vzadu není možné proto, že vůz je vybaven i dieselovými motory, které mají na střeše výfuky. Proudové motory umístěné vzadu, by tedy nutně nasávaly jejich výfukové zplodiny. Ovšem teorie o tom, že tam jsou kvůli stabilitě hnacího vozidla, je dle mého názoru neudržitelná.

0/0
23.7.2016 14:05
Foto

P91a43v36e53l 14M78a93r49t25i40n32e91k 9195365741813

Poznamka je fakticka, umisteni motoru je udrzitelne. Tohle muzete aplikovat na silnici, ne na kolejich. Par vyhozenych vagonu a to jen kvuli spatne rozlozene hmotnosti jsem videl. Staci dat na predek sunute jednotky prazdny vagon.

0/0
23.7.2016 14:13

K79a17t48e14ř37i16n75a 54V74ý17b63o41r62n57á 6450149979

To se ale bavíme každý o něčem jiném. Tlak postrku je s tahem uvedených motorů vyšší řádově.

0/0
23.7.2016 14:54

R89a31d38e87k 40F13o40l48p50r89e88c89h78t

Ale to se nikde nepíše, že byly přesunuty na příď kvůli stabilitě. Paní Ruth Wetzelová je tam načrtla, protože se jí to tak více líbilo (to v článku není), měla funkci jakéhosi uměleckého poradce (to tam je). Pan Wetzel pak kvitoval, že to pomůže i té stabilitě (to tam je). Informaci o náčrtku své manželky, včetně toho, že původně počítali s motory nad zádí, nezapomene pan Wetzel zmínit snad v žádném rozhovoru.

0/0
23.7.2016 21:50

K16a59t74e38ř71i59n50a 29V17ý84b66o80r78n96á 6240619859

Asi se míjíme, ale pokud někdo píše, že umístění na čele je z důvodu toho, aby se nezvedal při akceleraci přední podvozek, tak jde o stabilitu. Osobně se ale domnívám, že jde spíše o potenciální interakci s výfukovými plyny již instalovaných dieselů. Ostatně podobný problém řešili v té době letci s instalováním palubních kanónů, kdy proudové motory po nasátí zplodin selhávaly.

0/0
23.7.2016 22:14

R93a28d92e29k 15F45o92l49p14r17e64c86h26t

K řešení odvodu výfukových plynů z dieselů mimo prostor před nasávacími otvory proudových motorů se ani nedostali, k přesunu došlo hned v úvodu projektu a skutečně tím impulsem bylo estetické cítění manželky pana Wetzela. Předpokládám, že kdyby to s tou manželkou nebyla pravda, tak to nebude v rozhovorech i po tolika letech uvádět.

0/0
23.7.2016 22:37

P86e64t94r 10N14o65v34o85t85n62y 1781810451

Tak to by byl asi velký problém odvést výfuky z dieselů někam jinam.

0/0
23.7.2016 23:31

J71i16ř60í 16J26i86n63d32r93a 8719845860536

Pro kritiky Kateriny Vyborne:

Jste ponekud MIMO a chybi vam zakladni technicke mysleni.

Motory vzadu by predek vubec nenadlehcovaly, naopak pritlacovaly. Staci si uvedomit, ze jsou nahore. Na rozdil od zaberu auta a motocyklu by tah motoru nahore tlacil predek k zemi.

A to v obou pripadech - motor vpredu i vzadu. U predni verze pusobi navic vaha. Ale uvaha o nadlehceni predku tahem motoru je nesmysl.

+5/0
23.7.2016 13:33

P38e44t31r 55S43u63c30h68ý 1798269824956

Ano, pokud jsou umístěny nad těžištěm, tak by se předek nenadzvedl.

0/−1
23.7.2016 13:51

A20n94t61o80n18í65n 24H46o69l73í85k 8877973904770

Nezalezi kde jsou umisteny, ale kam miri jejich vektor ..

+3/0
23.7.2016 14:27

P32e92t91r 91S19u22c59h36ý 1888639404296

To ano, ale pokud míří vodorovně (rovnoběžně s tratí), tak pak záleží právě na tom, jestli jsou pod těžištěm nebo nad ním ..... a nějak jsem pokládal za samozřejmé, že jsou tak umístěny.

0/0
23.7.2016 17:24

J24i61ř76í 90K89o76c19u15r90e12k 6515854155708

A ten vektor chcete mít pokud možno rovnoběžně se směrem jízdy. Pokud bude působit kolmo, tak se to nepohne.

0/0
23.7.2016 17:40
Foto

J50i83ř64í 57D43v56o51ř85á97k 5745869330738

Ale na přední část působí i aerodynamika , proud vzduchu , který dokáže lokomotivu " podfouknout " . Takže potřebuješ v přední části větší přítlak . Tento přítlak můžeš produkovat i v zadní části , ale přes páku .

0/0
23.7.2016 13:54
Foto

J83i60ř67í 71D26v77o46ř10á83k 5925819950208

P.S. Zase vektory . Výška motorů nad těžištěm , vzdálenost motorů od přední části , případná vztlaková síla , rostoucí se čtvercem rychlosti .

0/0
23.7.2016 13:57

R87a85d85e29k 51F16o86l48p70r74e71c40h30t

Odstranil jsem tu větu o nadzvednutí přídě, pod tím se daly opravdu představit divočiny. Na druhou stranu obavy ze ztráty kontaktu kvůli nadlehčení přídě tam opravdu panovaly. Dva technici u zařízení instalovaném v původním zavazadlovém oddíle se snad dokonce hádali, že k tomu i došlo při této konfiguraci s motory nad přídí, snad v době po jejich vypnutí (ale samozřejmě nedošlo) - až budu mít čas, tak se podívám do toho níže zmiňovaného dokumentu.

+1/0
23.7.2016 14:00
Foto

D82a77n38i63e11l 14K65o13č34i54c33a 4395358176682

Chodíte kolem toho jako kolem horké kaše. V tom originále co jste tady postnul je že umístění vepředu spolu s natočením o pět supňů k zemi pomáhalo tlačit nos lokomotivy k zemi a ne že panovaly obavy o odlehčení při umístění zadu. A ano pokud se tahle dodatečná síla vypla během akcelerace, pak určitě došlo k velkému odlehčení předku a lokomotiva se citelně zhoupla!

Takže jste pomíchal dvě věci dohromady a tady ta paní Výborná má pravdu.

0/0
24.7.2016 0:25
Foto

J70i66ř90í 82D61v33o67ř65á10k 5775339790468

Jinak máš pravdu , jses MIMO a chybi " ti zakladni technické mysleni.

+1/0
23.7.2016 14:02
Foto

P34a23v84e95l 41M94a94r68t70i30n90e76k 9405165631403

Opravdu mi technicke mysleni nechybi. Jenom si pletete automobil a kolejove vozidlo. A navic tehdy byla technika mnohdy vypocitavana na zaklade pokus - omyl, to je videt i z ceny projektu. Dneska by to stalo milionkrat vice a prinos by byl stejny, nebo nizsi.

0/0
23.7.2016 14:10

J62i88ř25í 97P27r77ů14š83a 7885782965249

Ano jste úplně MIMO a chybí vám základní věci. A místo dlouhých elaborátů si zajděte na nádraží a sledujte co se děje když se těžká lokomotiva nejlépe s těžkým vlakem začne rozjíždět. Vezměte v úvahu to že těžiště má téměř ideálně ve středu a pohon na všech nápravách a také to onen klopný moment kdy si dojde k odlehčení předního podvozku je eliminován co to technika dovolí.

0/−2
23.7.2016 14:15

J21i37ř84í 76K33o28c78u21r69e37k 6975394225108

Boha jeho. Tažná síla běžné lokomotivy působí na styku kolo kolejnice.

Tažná síla proudového motru působí v jeho ose. Takže zpět do školy a nastuvota síla krát rameno.

+5/0
23.7.2016 17:43
Foto

J98i45ř98í 15D30v26o14ř34á47k 5875179800288

Tak jsem si vzpomněl , jak před lety dorazil na Truckfest do Hradce někdo , kdo měl na tahači připevněný proudový motor . Nepodařilo se mu ho nastartovat , možná to ani nešlo . A jeden kamarád , Miloš Fučík , zajel do Hradce sehnal vysavač , ten umístnil na točnu , a vedle si stoupli dva lidi se sprejem , který stříkali přes zapalovač .Větší ovace , než ten Maďar , Indián s nefunkčním motorem.

0/0
23.7.2016 13:01

R56a19d11i16m 61P97o79l56á43š44e23k 9536213379529

U nás v té době komunisti zabírali fabriky a posílali úředníky do výroby, ale na západě to byla zlatá doba techniky.

Firmy vydělávaly a měly peníze a jejich šéfové vyrostlí v minulém století sice o technice moc povědomí neměli, ale tušili, že když se jim novou techniku povede využít, tak se jejich zisky minimálně zdesateronásobí.

tak se tehdy zkoušelo leccos.

Dneska je podobná situace v IT, Internetu věcí , průmyslu 4,0 atd.

+4/−2
23.7.2016 12:27

J70i34ř90í 85E85r27b78e67n 1833834576797

No tak zrovna ohledně železničních vozidel na tom ČSSR nebyla nijak bledě. V roce 1966 už měli komunisté za sebou výrobu turbínové lokomotivy Škoda 1TLo (ČSD označení TL 659.0), dávno ukončenou výrobu parních lokomotiv a rozjetou výrobu elektrických, dieselových, dieselelektrických a dieselhydraulických lokomotiv, vozů a jednotek v takových objemech a takovém sortimentu, že by se za něj nemusel stydět pětkrát větší stát než tehdy třináctimilionové Československo.

0/0
25.7.2016 6:38

V19l86a89s96t68i52m10i31l 11S68v30o45b41o41d53a 7653118845614

Ten předek vypadá jak maska Iron-Mana ;-).

Jinak - upřímně - byla to blbost :-), možná to pak mohli použít pro natáčení nějakého sci-fi filmu.

+1/−2
23.7.2016 10:35

P18a87v61e63l 22S96o31v94i11č77k51a 4266328135272

Snad nebude vadit odkaz na tento stroj v akci :-)

https://www.youtube.com/watch?v=w8ZIJFlU_pA

+10/−1
23.7.2016 10:14







Najdete na iDNES.cz