Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

„Stíhačka“ na kolejích. Experimentální vlak s proudovými motory

Boj o rychlost na kolejích měl řadu podob. Před 50 lety vyzkoušeli ve Spojených státech amerických experimentální vlak poháněný proudovými motory. I když se ukázalo, že tudy cesta nevede, přinesl experiment cenné poznatky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J42a27n 93P38r83i63c92h95y93s62t11a90l 8171798283

Slovo firma se vam tam vloudilo dvakrat: "vyráběné firmou Budd Company"

Bud to muze byt "vyráběné firmou Budd" nebo "vyráběné Budd Company".

0/0
23.7.2016 22:42

R55a23d13e61k 63F57o79l42p91r28e71c46h77t

Pravda, vypadá to trochu nešťastně, Budd Company je název firmy v originále, upravím, stačí uvádět Budd.

0/0
23.7.2016 23:06

D41e31n57i50s 10H20u20m39l 4132335445456

Zajímavé je, že TGV měla mít původně spalovací turbínu (ačkoli ne jako proudový pohon). Ropná krize si vynutila elektriku.

0/0
23.7.2016 21:39

J79a17n 28P11r33i84c14h48y98s70t56a98l 8871848233

Spalovaci turbinu se ovsem podarilo uspesne aplikovat u tezkych nakladnich lokomotiv Union Pacific. Palivo do nich bylo prakticky zadarmo, tehdy to byl odpad.

+1/0
23.7.2016 22:47

P84a46v60e45l 64S90o55v28i62č40k52a 4496168695182

Ony se zkoušely i parní turbíny. Historie železnic je mnohem pestřejší, než si mnoho lidí uvědomuje:

https://en.wikipedia.org/wiki/Steam_turbine_locomotive

0/0
24.7.2016 10:04

V25l19a78d26i27m76í71r 24F90i93b86i42g39e41r 5604111501214

Téměř raketový vlak:-)

+1/0
23.7.2016 19:54

V35l95a54s66t71i97m79i88l 61S98v47o92b41o63d41a 7383618415894

Nemůže to být raketový vlak, když to mělo proudové motory.

Muselo by to mít něco jako stíhačka Me-163 :-).

0/0
24.7.2016 11:29

V18l67a94d17i74m46í54r 69J14e22s88e30n78i51c98k93ý 9448218705520

Jo, odstraňování sněhu z kolejí... V Liberci se na tohle používal za bolševika trup MIGu (tuším 15tky) osazený na železniční podvozek. To byl vždycky rachot :)

0/0
23.7.2016 19:24

J16a27n 47S87m19í25t52k11o 8544772964125

Já vím, že to není stěžejní částí článku, ale provokují mě věty jako "Jak bylo řečeno, koncepce B-36 byla zastaralá už v době vzniku...". Autor by si mohl zkusit najít, ze kdy skutečně koncepce pochází, resp. kdy byla poptávána specifikace, ze které nakonec B-36 vznikl či kdy byl podepsán kontrakt na dodání prototypu. Že byl vývoj následně několikrát pozastaven, přeřazen na druhou kolej a nakonec milostivě dotažen až k sériové výrobě bezmála o dekádu později, už je věc jiná.

+1/0
23.7.2016 18:46

R68a60d13e66k 10F47o90l35p53r19e84c49h19t

Každý na to můžeme mít jiný názor. Jinak aby nevznikla mýlka, "v době vzniku" jsem myslel v okamžiku, kdy byl stroj připraven k operačnímu nasazení, není to myšleno jako časový úsek celého zrodu projektu. Pístové bombardéry B-36 se začaly zařazovat do výzbroje v době nástupu proudových stíhaček, z tohoto důvodu je považuji v té době již za zastaralé, na druhou stranu některé výkony měly excelentní, což je v článku zmíněno. Zkrátka, než přišly B-52, tak jiná plnohodnotná alternativa za ně nebyla, ale to tu zastaralost nemusí vylučovat.

0/0
23.7.2016 21:16

J26a23n 88S64m46í93t49k69o 8464112494575

Váš názor Vám v žádném případě neberu, jen mám jiný :-) Co popisujete, by se dalo formulovat jako "v době zavádění do výzbroje již byla koncepce zastaralá" - a částečně bych s Vámi i souhlasil. A dodal, že to nebyla vina inženýrů ve firmě Consolidated, ale váhavého vývoje a vyšší priority B-24 a B-32 (mimochodem, ten byl objednán jen o rok dřív než B-36).

0/0
24.7.2016 10:07

J28i64ř31í 11K68o58c43u90r28e79k 6815484905768

Moc pěkné. Někdy je třeba opravdu vyzkoušet, že tudy cesta nevede.

+1/0
23.7.2016 18:29

J21i33ř60í 80J73i38n13d69r15a 8369865640236

S kresbou vektoru je to samozrejme jasne, ale mel by to pochopit kazdy i bez nich. Tah je nahore, vysoko nad tezistem, takze tlaci cely vagon ke kolejim. S prednim umistenim a vyosenim samozrejme jeste vice. Ale odlehceni pride je nesmysl. Z hlediska tahu motoru, aerodynamika je vec dalsi, jina.

0/0
23.7.2016 14:14

J60o18s58e98f 24Š11o27l52t28e36s 8134528500353

Ono obecně nešlo o odlehčení při jízdě (což je úplná pitomost), ale odlehčení špatným rozložením hmotnosti vlaku, kdy by se všechna soustředila dozadu a předek by byl moc lehký.

0/0
23.7.2016 20:53

K15a27t97e43ř17i26n54a 26D38r46a84h30o74k29o25u93p26i74l80o93v29á 9406191302823

Započítal jste inflaci? V dnešních by těch sto tisíc dolarů bylo skoro sedm set padesát tisíc.

0/0
23.7.2016 14:05
Foto

P33a89v59e67l 15M34a77r31t86i77n64e86k 9375535571963

Porad malickost. V dnesni dobe by to slo do milionu.

0/0
23.7.2016 14:13

T15o90m30á62š 38L80i51s33k12a 6410869764684

Počítáte to nějak divně. 100.000 $ tehdy představovalo 3500 uncí zlata. 3500 uncí zlata dnes představuje cca 4,5 milionu $

+1/0
23.7.2016 15:50

J40a84n 86V88á22c33l91a64v66í70k 3412596511539

Proč zrovna zlato a ne třeba cukr moučka?

+1/−2
23.7.2016 17:12

M41i47c39h38a46l 36S45e32m34r27á10d 3302946197179

Až budou bankovky kryté cukrem moučka, bude vaše poznámka relevantní...

+6/0
23.7.2016 18:31

L43i12b91o90r 53T27r46u78x98a 6486411349153

Bankovky už nějakou dobu kryté zlatem nejsou.

+5/0
23.7.2016 19:37

T50o34m59á30š 77L38i96s91k64a 6120579394424

Protože cukr moučka se nikdy nepoužíval v bankovnictví, ale zlato se v něm používá co svět světem stojí.

I když se vám to nemusí zdát tak zlato je jediná komodita, kterou se dají porovnávat ceny napříč staletími i tisíciletími. Důvod, zlato nelze vyrábět a tím pádem ho nelze ani inflačně znehodnocovat.

0/0
23.7.2016 18:33

J94i62ř62í 70S22v12a96š55e58k 9364388673609

Lze ho těžit.

+2/0
23.7.2016 19:27

M10a23r10e59k 38T97u94r21n26o82v92e50c 7985262790196

No nejen těžit, teoreticke je možné ho i vyrábět transmutací z jiných prvků. Jen se to moc nevyplatí (je to drahé).

0/0
10.8.2016 23:04

K51a46t89e42ř23i84n50a 26D46r77a28h31o18k94o74u32p91i20l76o96v77á 9646511282413

Počítala jsem to na webu, který počítá inflaci. Zadáte rok a částku a vypadne cena dnes. Naprosto přesně. Snad vám bude stačit jako zdroj americký Úřad pro pracovní statistiky:

http://www.bls.gov/data/inflation_calculator.htm

Zadáte $100,000 v roce 1966 a výsledek je: $743,944.44 ;-)

0/0
23.7.2016 20:20

P46e82t45r 79N76o70v13o79t74n49y 1831910761

Kolik se od té doby vytěžilo zlata?

0/0
23.7.2016 23:29

K28a85t38e58ř43i91n30a 75V89ý18b87o28r27n17á 6150129229

Dovolím si ještě jednu ( slibuji poslední) kacířskou myšlénku. Umístění motorů vzadu není možné proto, že vůz je vybaven i dieselovými motory, které mají na střeše výfuky. Proudové motory umístěné vzadu, by tedy nutně nasávaly jejich výfukové zplodiny. Ovšem teorie o tom, že tam jsou kvůli stabilitě hnacího vozidla, je dle mého názoru neudržitelná.

0/0
23.7.2016 14:05
Foto

P73a81v47e23l 81M47a67r79t66i10n57e27k 9375295351483

Poznamka je fakticka, umisteni motoru je udrzitelne. Tohle muzete aplikovat na silnici, ne na kolejich. Par vyhozenych vagonu a to jen kvuli spatne rozlozene hmotnosti jsem videl. Staci dat na predek sunute jednotky prazdny vagon.

0/0
23.7.2016 14:13

K98a42t58e20ř49i15n18a 36V20ý69b92o37r90n58á 6530949749

To se ale bavíme každý o něčem jiném. Tlak postrku je s tahem uvedených motorů vyšší řádově.

0/0
23.7.2016 14:54

R72a36d20e20k 39F14o14l89p90r62e34c29h28t

Ale to se nikde nepíše, že byly přesunuty na příď kvůli stabilitě. Paní Ruth Wetzelová je tam načrtla, protože se jí to tak více líbilo (to v článku není), měla funkci jakéhosi uměleckého poradce (to tam je). Pan Wetzel pak kvitoval, že to pomůže i té stabilitě (to tam je). Informaci o náčrtku své manželky, včetně toho, že původně počítali s motory nad zádí, nezapomene pan Wetzel zmínit snad v žádném rozhovoru.

0/0
23.7.2016 21:50

K71a80t67e91ř78i17n72a 52V11ý33b75o39r86n70á 6760749529

Asi se míjíme, ale pokud někdo píše, že umístění na čele je z důvodu toho, aby se nezvedal při akceleraci přední podvozek, tak jde o stabilitu. Osobně se ale domnívám, že jde spíše o potenciální interakci s výfukovými plyny již instalovaných dieselů. Ostatně podobný problém řešili v té době letci s instalováním palubních kanónů, kdy proudové motory po nasátí zplodin selhávaly.

0/0
23.7.2016 22:14

R74a51d14e31k 62F56o97l38p88r13e54c16h59t

K řešení odvodu výfukových plynů z dieselů mimo prostor před nasávacími otvory proudových motorů se ani nedostali, k přesunu došlo hned v úvodu projektu a skutečně tím impulsem bylo estetické cítění manželky pana Wetzela. Předpokládám, že kdyby to s tou manželkou nebyla pravda, tak to nebude v rozhovorech i po tolika letech uvádět.

0/0
23.7.2016 22:37

P23e54t11r 89N51o30v56o33t65n74y 1861120291

Tak to by byl asi velký problém odvést výfuky z dieselů někam jinam.

0/0
23.7.2016 23:31

J35i85ř43í 98J27i42n22d26r20a 8599775240506

Pro kritiky Kateriny Vyborne:

Jste ponekud MIMO a chybi vam zakladni technicke mysleni.

Motory vzadu by predek vubec nenadlehcovaly, naopak pritlacovaly. Staci si uvedomit, ze jsou nahore. Na rozdil od zaberu auta a motocyklu by tah motoru nahore tlacil predek k zemi.

A to v obou pripadech - motor vpredu i vzadu. U predni verze pusobi navic vaha. Ale uvaha o nadlehceni predku tahem motoru je nesmysl.

+5/0
23.7.2016 13:33

P28e20t93r 50S28u68c97h94ý 1738629844846

Ano, pokud jsou umístěny nad těžištěm, tak by se předek nenadzvedl.

0/−1
23.7.2016 13:51

A80n35t54o94n50í85n 38H43o59l37í72k 8517543134370

Nezalezi kde jsou umisteny, ale kam miri jejich vektor ..

+3/0
23.7.2016 14:27

P72e47t96r 43S51u22c37h79ý 1388229714346

To ano, ale pokud míří vodorovně (rovnoběžně s tratí), tak pak záleží právě na tom, jestli jsou pod těžištěm nebo nad ním ..... a nějak jsem pokládal za samozřejmé, že jsou tak umístěny.

0/0
23.7.2016 17:24

J68i42ř30í 39K21o80c24u41r61e85k 6715254185918

A ten vektor chcete mít pokud možno rovnoběžně se směrem jízdy. Pokud bude působit kolmo, tak se to nepohne.

0/0
23.7.2016 17:40
Foto

J84i16ř67í 82D30v97o72ř64á70k 5325369640518

Ale na přední část působí i aerodynamika , proud vzduchu , který dokáže lokomotivu " podfouknout " . Takže potřebuješ v přední části větší přítlak . Tento přítlak můžeš produkovat i v zadní části , ale přes páku .

0/0
23.7.2016 13:54
Foto

J42i67ř97í 73D66v37o24ř14á74k 5275169430398

P.S. Zase vektory . Výška motorů nad těžištěm , vzdálenost motorů od přední části , případná vztlaková síla , rostoucí se čtvercem rychlosti .

0/0
23.7.2016 13:57

R73a88d94e20k 60F35o28l42p30r51e72c70h39t

Odstranil jsem tu větu o nadzvednutí přídě, pod tím se daly opravdu představit divočiny. Na druhou stranu obavy ze ztráty kontaktu kvůli nadlehčení přídě tam opravdu panovaly. Dva technici u zařízení instalovaném v původním zavazadlovém oddíle se snad dokonce hádali, že k tomu i došlo při této konfiguraci s motory nad přídí, snad v době po jejich vypnutí (ale samozřejmě nedošlo) - až budu mít čas, tak se podívám do toho níže zmiňovaného dokumentu.

+1/0
23.7.2016 14:00
Foto

D50a35n94i76e59l 16K84o25č72i98c93a 4875968576792

Chodíte kolem toho jako kolem horké kaše. V tom originále co jste tady postnul je že umístění vepředu spolu s natočením o pět supňů k zemi pomáhalo tlačit nos lokomotivy k zemi a ne že panovaly obavy o odlehčení při umístění zadu. A ano pokud se tahle dodatečná síla vypla během akcelerace, pak určitě došlo k velkému odlehčení předku a lokomotiva se citelně zhoupla!

Takže jste pomíchal dvě věci dohromady a tady ta paní Výborná má pravdu.

0/0
24.7.2016 0:25
Foto

J77i79ř40í 49D75v86o67ř98á75k 5755229750398

Jinak máš pravdu , jses MIMO a chybi " ti zakladni technické mysleni.

+1/0
23.7.2016 14:02
Foto

P32a10v47e55l 10M95a97r72t78i79n49e56k 9365535581253

Opravdu mi technicke mysleni nechybi. Jenom si pletete automobil a kolejove vozidlo. A navic tehdy byla technika mnohdy vypocitavana na zaklade pokus - omyl, to je videt i z ceny projektu. Dneska by to stalo milionkrat vice a prinos by byl stejny, nebo nizsi.

0/0
23.7.2016 14:10

J95i26ř71í 37P69r62ů52š70a 7425302635639

Ano jste úplně MIMO a chybí vám základní věci. A místo dlouhých elaborátů si zajděte na nádraží a sledujte co se děje když se těžká lokomotiva nejlépe s těžkým vlakem začne rozjíždět. Vezměte v úvahu to že těžiště má téměř ideálně ve středu a pohon na všech nápravách a také to onen klopný moment kdy si dojde k odlehčení předního podvozku je eliminován co to technika dovolí.

0/−2
23.7.2016 14:15

J66i94ř10í 82K93o19c84u49r97e55k 6415954615818

Boha jeho. Tažná síla běžné lokomotivy působí na styku kolo kolejnice.

Tažná síla proudového motru působí v jeho ose. Takže zpět do školy a nastuvota síla krát rameno.

+5/0
23.7.2016 17:43
Foto

J14i11ř60í 10D28v59o24ř50á59k 5795949130118

Tak jsem si vzpomněl , jak před lety dorazil na Truckfest do Hradce někdo , kdo měl na tahači připevněný proudový motor . Nepodařilo se mu ho nastartovat , možná to ani nešlo . A jeden kamarád , Miloš Fučík , zajel do Hradce sehnal vysavač , ten umístnil na točnu , a vedle si stoupli dva lidi se sprejem , který stříkali přes zapalovač .Větší ovace , než ten Maďar , Indián s nefunkčním motorem.

0/0
23.7.2016 13:01

R62a46d94i83m 67P75o44l19á21š83e48k 9736413449729

U nás v té době komunisti zabírali fabriky a posílali úředníky do výroby, ale na západě to byla zlatá doba techniky.

Firmy vydělávaly a měly peníze a jejich šéfové vyrostlí v minulém století sice o technice moc povědomí neměli, ale tušili, že když se jim novou techniku povede využít, tak se jejich zisky minimálně zdesateronásobí.

tak se tehdy zkoušelo leccos.

Dneska je podobná situace v IT, Internetu věcí , průmyslu 4,0 atd.

+4/−2
23.7.2016 12:27

J75i96ř69í 39E41r18b80e47n 1693804296447

No tak zrovna ohledně železničních vozidel na tom ČSSR nebyla nijak bledě. V roce 1966 už měli komunisté za sebou výrobu turbínové lokomotivy Škoda 1TLo (ČSD označení TL 659.0), dávno ukončenou výrobu parních lokomotiv a rozjetou výrobu elektrických, dieselových, dieselelektrických a dieselhydraulických lokomotiv, vozů a jednotek v takových objemech a takovém sortimentu, že by se za něj nemusel stydět pětkrát větší stát než tehdy třináctimilionové Československo.

0/0
25.7.2016 6:38

V13l52a54s50t13i98m16i83l 86S61v60o57b37o84d46a 7943888765604

Ten předek vypadá jak maska Iron-Mana ;-).

Jinak - upřímně - byla to blbost :-), možná to pak mohli použít pro natáčení nějakého sci-fi filmu.

+1/−2
23.7.2016 10:35

P54a28v78e76l 83S82o35v72i69č53k65a 4566248855552

Snad nebude vadit odkaz na tento stroj v akci :-)

https://www.youtube.com/watch?v=w8ZIJFlU_pA

+10/−1
23.7.2016 10:14







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.