Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

„Stíhačka“ na kolejích. Experimentální vlak s proudovými motory

Boj o rychlost na kolejích měl řadu podob. Před 50 lety vyzkoušeli ve Spojených státech amerických experimentální vlak poháněný proudovými motory. I když se ukázalo, že tudy cesta nevede, přinesl experiment cenné poznatky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J29a61n 94P72r74i10c59h56y40s33t16a40l 8581148413

Slovo firma se vam tam vloudilo dvakrat: "vyráběné firmou Budd Company"

Bud to muze byt "vyráběné firmou Budd" nebo "vyráběné Budd Company".

0/0
23.7.2016 22:42

R35a59d78e40k 69F58o39l98p27r16e25c45h90t

Pravda, vypadá to trochu nešťastně, Budd Company je název firmy v originále, upravím, stačí uvádět Budd.

0/0
23.7.2016 23:06

D96e58n70i32s 84H40u36m68l 4102925135476

Zajímavé je, že TGV měla mít původně spalovací turbínu (ačkoli ne jako proudový pohon). Ropná krize si vynutila elektriku.

0/0
23.7.2016 21:39

J61a90n 94P13r41i85c94h47y32s75t42a78l 8721898693

Spalovaci turbinu se ovsem podarilo uspesne aplikovat u tezkych nakladnich lokomotiv Union Pacific. Palivo do nich bylo prakticky zadarmo, tehdy to byl odpad.

+1/0
23.7.2016 22:47

P32a94v54e68l 84S23o65v42i73č45k18a 4736728155272

Ony se zkoušely i parní turbíny. Historie železnic je mnohem pestřejší, než si mnoho lidí uvědomuje:

https://en.wikipedia.org/wiki/Steam_turbine_locomotive

0/0
24.7.2016 10:04

V35l66a75d92i17m66í43r 94F84i30b29i96g68e30r 5264911581934

Téměř raketový vlak:-)

+1/0
23.7.2016 19:54

V70l14a72s54t34i27m33i95l 58S31v67o33b21o32d42a 7143508755124

Nemůže to být raketový vlak, když to mělo proudové motory.

Muselo by to mít něco jako stíhačka Me-163 :-).

0/0
24.7.2016 11:29

V79l82a12d87i10m68í47r 64J26e96s21e57n53i59c78k12ý 9108538805410

Jo, odstraňování sněhu z kolejí... V Liberci se na tohle používal za bolševika trup MIGu (tuším 15tky) osazený na železniční podvozek. To byl vždycky rachot :)

0/0
23.7.2016 19:24

J57a69n 20S18m22í37t61k18o 8964632634795

Já vím, že to není stěžejní částí článku, ale provokují mě věty jako "Jak bylo řečeno, koncepce B-36 byla zastaralá už v době vzniku...". Autor by si mohl zkusit najít, ze kdy skutečně koncepce pochází, resp. kdy byla poptávána specifikace, ze které nakonec B-36 vznikl či kdy byl podepsán kontrakt na dodání prototypu. Že byl vývoj následně několikrát pozastaven, přeřazen na druhou kolej a nakonec milostivě dotažen až k sériové výrobě bezmála o dekádu později, už je věc jiná.

+1/0
23.7.2016 18:46

R50a88d77e21k 67F25o72l84p85r62e16c98h47t

Každý na to můžeme mít jiný názor. Jinak aby nevznikla mýlka, "v době vzniku" jsem myslel v okamžiku, kdy byl stroj připraven k operačnímu nasazení, není to myšleno jako časový úsek celého zrodu projektu. Pístové bombardéry B-36 se začaly zařazovat do výzbroje v době nástupu proudových stíhaček, z tohoto důvodu je považuji v té době již za zastaralé, na druhou stranu některé výkony měly excelentní, což je v článku zmíněno. Zkrátka, než přišly B-52, tak jiná plnohodnotná alternativa za ně nebyla, ale to tu zastaralost nemusí vylučovat.

0/0
23.7.2016 21:16

J72a23n 73S42m29í41t59k69o 8434542194725

Váš názor Vám v žádném případě neberu, jen mám jiný :-) Co popisujete, by se dalo formulovat jako "v době zavádění do výzbroje již byla koncepce zastaralá" - a částečně bych s Vámi i souhlasil. A dodal, že to nebyla vina inženýrů ve firmě Consolidated, ale váhavého vývoje a vyšší priority B-24 a B-32 (mimochodem, ten byl objednán jen o rok dřív než B-36).

0/0
24.7.2016 10:07

J93i75ř71í 17K39o67c61u42r40e17k 6635804675438

Moc pěkné. Někdy je třeba opravdu vyzkoušet, že tudy cesta nevede.

+1/0
23.7.2016 18:29

J84i80ř94í 54J94i62n20d69r48a 8239865740766

S kresbou vektoru je to samozrejme jasne, ale mel by to pochopit kazdy i bez nich. Tah je nahore, vysoko nad tezistem, takze tlaci cely vagon ke kolejim. S prednim umistenim a vyosenim samozrejme jeste vice. Ale odlehceni pride je nesmysl. Z hlediska tahu motoru, aerodynamika je vec dalsi, jina.

0/0
23.7.2016 14:14

J31o13s20e16f 44Š68o48l72t49e10s 8764568940543

Ono obecně nešlo o odlehčení při jízdě (což je úplná pitomost), ale odlehčení špatným rozložením hmotnosti vlaku, kdy by se všechna soustředila dozadu a předek by byl moc lehký.

0/0
23.7.2016 20:53

K65a16t65e59ř92i74n85a 56D78r73a88h58o56k61o33u36p58i30l63o89v39á 9396301112293

Započítal jste inflaci? V dnešních by těch sto tisíc dolarů bylo skoro sedm set padesát tisíc.

0/0
23.7.2016 14:05
Foto

P21a29v70e44l 79M27a97r10t18i54n63e82k 9635925101903

Porad malickost. V dnesni dobe by to slo do milionu.

0/0
23.7.2016 14:13

T74o34m45á26š 84L22i85s49k23a 6510569914144

Počítáte to nějak divně. 100.000 $ tehdy představovalo 3500 uncí zlata. 3500 uncí zlata dnes představuje cca 4,5 milionu $

+1/0
23.7.2016 15:50

J24a36n 85V63á39c80l55a25v21í98k 3552906581479

Proč zrovna zlato a ne třeba cukr moučka?

+1/−2
23.7.2016 17:12

M16i69c52h93a36l 62S97e64m15r83á83d 3432986427309

Až budou bankovky kryté cukrem moučka, bude vaše poznámka relevantní...

+6/0
23.7.2016 18:31

L31i37b70o15r 94T93r27u77x28a 6336221549753

Bankovky už nějakou dobu kryté zlatem nejsou.

+5/0
23.7.2016 19:37

T62o34m89á35š 36L73i79s78k69a 6560309384154

Protože cukr moučka se nikdy nepoužíval v bankovnictví, ale zlato se v něm používá co svět světem stojí.

I když se vám to nemusí zdát tak zlato je jediná komodita, kterou se dají porovnávat ceny napříč staletími i tisíciletími. Důvod, zlato nelze vyrábět a tím pádem ho nelze ani inflačně znehodnocovat.

0/0
23.7.2016 18:33

J58i31ř11í 79S94v81a22š93e88k 9704848843629

Lze ho těžit.

+2/0
23.7.2016 19:27

M52a88r90e33k 69T23u18r32n11o79v93e57c 7175352620516

No nejen těžit, teoreticke je možné ho i vyrábět transmutací z jiných prvků. Jen se to moc nevyplatí (je to drahé).

0/0
10.8.2016 23:04

K61a79t49e75ř89i45n95a 75D48r38a40h41o81k72o62u14p50i72l30o89v86á 9466861162303

Počítala jsem to na webu, který počítá inflaci. Zadáte rok a částku a vypadne cena dnes. Naprosto přesně. Snad vám bude stačit jako zdroj americký Úřad pro pracovní statistiky:

http://www.bls.gov/data/inflation_calculator.htm

Zadáte $100,000 v roce 1966 a výsledek je: $743,944.44 ;-)

0/0
23.7.2016 20:20

P82e56t51r 17N32o86v55o59t52n37y 1901440191

Kolik se od té doby vytěžilo zlata?

0/0
23.7.2016 23:29

K72a17t92e25ř84i41n82a 75V50ý37b26o88r17n44á 6140719639

Dovolím si ještě jednu ( slibuji poslední) kacířskou myšlénku. Umístění motorů vzadu není možné proto, že vůz je vybaven i dieselovými motory, které mají na střeše výfuky. Proudové motory umístěné vzadu, by tedy nutně nasávaly jejich výfukové zplodiny. Ovšem teorie o tom, že tam jsou kvůli stabilitě hnacího vozidla, je dle mého názoru neudržitelná.

0/0
23.7.2016 14:05
Foto

P25a92v43e54l 17M87a54r67t26i50n83e81k 9395455711693

Poznamka je fakticka, umisteni motoru je udrzitelne. Tohle muzete aplikovat na silnici, ne na kolejich. Par vyhozenych vagonu a to jen kvuli spatne rozlozene hmotnosti jsem videl. Staci dat na predek sunute jednotky prazdny vagon.

0/0
23.7.2016 14:13

K40a98t22e96ř71i61n54a 32V54ý41b28o34r28n25á 6520519869

To se ale bavíme každý o něčem jiném. Tlak postrku je s tahem uvedených motorů vyšší řádově.

0/0
23.7.2016 14:54

R87a22d96e11k 63F65o29l48p56r67e90c98h93t

Ale to se nikde nepíše, že byly přesunuty na příď kvůli stabilitě. Paní Ruth Wetzelová je tam načrtla, protože se jí to tak více líbilo (to v článku není), měla funkci jakéhosi uměleckého poradce (to tam je). Pan Wetzel pak kvitoval, že to pomůže i té stabilitě (to tam je). Informaci o náčrtku své manželky, včetně toho, že původně počítali s motory nad zádí, nezapomene pan Wetzel zmínit snad v žádném rozhovoru.

0/0
23.7.2016 21:50

K21a91t54e28ř75i44n90a 73V90ý63b47o20r10n74á 6690299489

Asi se míjíme, ale pokud někdo píše, že umístění na čele je z důvodu toho, aby se nezvedal při akceleraci přední podvozek, tak jde o stabilitu. Osobně se ale domnívám, že jde spíše o potenciální interakci s výfukovými plyny již instalovaných dieselů. Ostatně podobný problém řešili v té době letci s instalováním palubních kanónů, kdy proudové motory po nasátí zplodin selhávaly.

0/0
23.7.2016 22:14

R93a50d32e73k 67F76o43l92p58r24e92c63h32t

K řešení odvodu výfukových plynů z dieselů mimo prostor před nasávacími otvory proudových motorů se ani nedostali, k přesunu došlo hned v úvodu projektu a skutečně tím impulsem bylo estetické cítění manželky pana Wetzela. Předpokládám, že kdyby to s tou manželkou nebyla pravda, tak to nebude v rozhovorech i po tolika letech uvádět.

0/0
23.7.2016 22:37

P60e30t35r 79N98o48v17o60t22n96y 1581590891

Tak to by byl asi velký problém odvést výfuky z dieselů někam jinam.

0/0
23.7.2016 23:31

J63i90ř58í 28J17i66n92d67r98a 8699695790606

Pro kritiky Kateriny Vyborne:

Jste ponekud MIMO a chybi vam zakladni technicke mysleni.

Motory vzadu by predek vubec nenadlehcovaly, naopak pritlacovaly. Staci si uvedomit, ze jsou nahore. Na rozdil od zaberu auta a motocyklu by tah motoru nahore tlacil predek k zemi.

A to v obou pripadech - motor vpredu i vzadu. U predni verze pusobi navic vaha. Ale uvaha o nadlehceni predku tahem motoru je nesmysl.

+5/0
23.7.2016 13:33

P97e11t96r 25S76u69c83h86ý 1498539434496

Ano, pokud jsou umístěny nad těžištěm, tak by se předek nenadzvedl.

0/−1
23.7.2016 13:51

A49n61t88o80n80í53n 73H24o77l23í52k 8437393164350

Nezalezi kde jsou umisteny, ale kam miri jejich vektor ..

+3/0
23.7.2016 14:27

P69e64t60r 59S65u98c48h50ý 1168629964296

To ano, ale pokud míří vodorovně (rovnoběžně s tratí), tak pak záleží právě na tom, jestli jsou pod těžištěm nebo nad ním ..... a nějak jsem pokládal za samozřejmé, že jsou tak umístěny.

0/0
23.7.2016 17:24

J87i74ř13í 23K46o25c78u67r14e13k 6855284265948

A ten vektor chcete mít pokud možno rovnoběžně se směrem jízdy. Pokud bude působit kolmo, tak se to nepohne.

0/0
23.7.2016 17:40
Foto

J65i82ř84í 57D62v84o69ř43á23k 5315879920768

Ale na přední část působí i aerodynamika , proud vzduchu , který dokáže lokomotivu " podfouknout " . Takže potřebuješ v přední části větší přítlak . Tento přítlak můžeš produkovat i v zadní části , ale přes páku .

0/0
23.7.2016 13:54
Foto

J49i10ř21í 81D28v83o33ř84á48k 5735989160288

P.S. Zase vektory . Výška motorů nad těžištěm , vzdálenost motorů od přední části , případná vztlaková síla , rostoucí se čtvercem rychlosti .

0/0
23.7.2016 13:57

R60a48d30e66k 78F42o43l69p43r65e64c58h98t

Odstranil jsem tu větu o nadzvednutí přídě, pod tím se daly opravdu představit divočiny. Na druhou stranu obavy ze ztráty kontaktu kvůli nadlehčení přídě tam opravdu panovaly. Dva technici u zařízení instalovaném v původním zavazadlovém oddíle se snad dokonce hádali, že k tomu i došlo při této konfiguraci s motory nad přídí, snad v době po jejich vypnutí (ale samozřejmě nedošlo) - až budu mít čas, tak se podívám do toho níže zmiňovaného dokumentu.

+1/0
23.7.2016 14:00
Foto

D21a59n53i60e80l 35K52o48č38i67c92a 4305678446922

Chodíte kolem toho jako kolem horké kaše. V tom originále co jste tady postnul je že umístění vepředu spolu s natočením o pět supňů k zemi pomáhalo tlačit nos lokomotivy k zemi a ne že panovaly obavy o odlehčení při umístění zadu. A ano pokud se tahle dodatečná síla vypla během akcelerace, pak určitě došlo k velkému odlehčení předku a lokomotiva se citelně zhoupla!

Takže jste pomíchal dvě věci dohromady a tady ta paní Výborná má pravdu.

0/0
24.7.2016 0:25
Foto

J20i26ř18í 84D51v44o34ř31á23k 5565529550598

Jinak máš pravdu , jses MIMO a chybi " ti zakladni technické mysleni.

+1/0
23.7.2016 14:02
Foto

P16a16v43e55l 33M28a71r72t40i87n92e73k 9625785311803

Opravdu mi technicke mysleni nechybi. Jenom si pletete automobil a kolejove vozidlo. A navic tehdy byla technika mnohdy vypocitavana na zaklade pokus - omyl, to je videt i z ceny projektu. Dneska by to stalo milionkrat vice a prinos by byl stejny, nebo nizsi.

0/0
23.7.2016 14:10

J37i45ř20í 97P50r59ů26š57a 7785162645859

Ano jste úplně MIMO a chybí vám základní věci. A místo dlouhých elaborátů si zajděte na nádraží a sledujte co se děje když se těžká lokomotiva nejlépe s těžkým vlakem začne rozjíždět. Vezměte v úvahu to že těžiště má téměř ideálně ve středu a pohon na všech nápravách a také to onen klopný moment kdy si dojde k odlehčení předního podvozku je eliminován co to technika dovolí.

0/−2
23.7.2016 14:15

J38i40ř14í 37K78o92c41u32r33e46k 6955494715298

Boha jeho. Tažná síla běžné lokomotivy působí na styku kolo kolejnice.

Tažná síla proudového motru působí v jeho ose. Takže zpět do školy a nastuvota síla krát rameno.

+5/0
23.7.2016 17:43
Foto

J79i38ř24í 21D87v64o12ř50á84k 5205429570188

Tak jsem si vzpomněl , jak před lety dorazil na Truckfest do Hradce někdo , kdo měl na tahači připevněný proudový motor . Nepodařilo se mu ho nastartovat , možná to ani nešlo . A jeden kamarád , Miloš Fučík , zajel do Hradce sehnal vysavač , ten umístnil na točnu , a vedle si stoupli dva lidi se sprejem , který stříkali přes zapalovač .Větší ovace , než ten Maďar , Indián s nefunkčním motorem.

0/0
23.7.2016 13:01

R56a88d85i75m 26P63o84l44á98š82e65k 9936693479989

U nás v té době komunisti zabírali fabriky a posílali úředníky do výroby, ale na západě to byla zlatá doba techniky.

Firmy vydělávaly a měly peníze a jejich šéfové vyrostlí v minulém století sice o technice moc povědomí neměli, ale tušili, že když se jim novou techniku povede využít, tak se jejich zisky minimálně zdesateronásobí.

tak se tehdy zkoušelo leccos.

Dneska je podobná situace v IT, Internetu věcí , průmyslu 4,0 atd.

+4/−2
23.7.2016 12:27

J57i89ř49í 70E35r31b79e87n 1433674286987

No tak zrovna ohledně železničních vozidel na tom ČSSR nebyla nijak bledě. V roce 1966 už měli komunisté za sebou výrobu turbínové lokomotivy Škoda 1TLo (ČSD označení TL 659.0), dávno ukončenou výrobu parních lokomotiv a rozjetou výrobu elektrických, dieselových, dieselelektrických a dieselhydraulických lokomotiv, vozů a jednotek v takových objemech a takovém sortimentu, že by se za něj nemusel stydět pětkrát větší stát než tehdy třináctimilionové Československo.

0/0
25.7.2016 6:38

V83l87a55s93t93i31m83i84l 42S46v70o79b85o85d84a 7793548575274

Ten předek vypadá jak maska Iron-Mana ;-).

Jinak - upřímně - byla to blbost :-), možná to pak mohli použít pro natáčení nějakého sci-fi filmu.

+1/−2
23.7.2016 10:35

P28a27v12e92l 94S70o70v31i86č76k10a 4516188975632

Snad nebude vadit odkaz na tento stroj v akci :-)

https://www.youtube.com/watch?v=w8ZIJFlU_pA

+10/−1
23.7.2016 10:14



Najdete na iDNES.cz