Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Poprvé v historii. Solar Impulse 2 obletěl svět jen na sluneční energii

V Abú Zabí přistál v úterý brzy ráno po patnáctiměsíční cestě letoun Solar Impulse 2. Ve vzduchu strávil celkem 500 hodin a dnem i nocí jej poháněla jen a pouze sluneční energie. Je to první takový stroj na světě, který Zemi obletěl. Na cestu se vydal loni devátého března ze stejného místa.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P56e61t23r 97H68a23r36i60p67r62a65s68a77d 12H86a43j61i83č 8263720434367

Na začátek by to mohlo být i lepší, ale teď už se budou ti druzí předhánět v tom, kdo to dokáže rychleji a efektivněji. řekl bych, že to půjde docela rychle. Tento letoun má velmi malou cestovní rychlost. Důvod je jasný. Minimální spotřeba energie. Jsem zvědavý, kam se to posune, protože tohle je oříšek. Spotřeba energie roste s druhou mocninou rychlosti díky odporu vzduchu.

0/0
3.8.2016 20:53

K47a69m37i63l 88K51r71b47á77l34e96k 6234102305183

tak doufám, že SI 3 ten oblet Země zvládne bez mezipřistání

0/0
27.7.2016 17:23

T98o62m42á69š 98M27a46t44ě25j 9515278213882

SI3 možná ano... ale pilot to nezvládne.

+1/0
27.7.2016 21:59

Z70b19y68n39ě72k 82P28o86i60s97l 9858726708254

Jistě se jedná o zajímavý experiment, který bezpochyby přinesl nemálo nový poznatků. Pokud by se ale mělo jednat o náznak budoucnosti letecké dopravy, pak je to čirý nesmysl, který ovšem environmentální fanatici nikdy nedokáží pochopit. Množství energie potřebné pro pohon letadel nebo celé světové ekonomiky je mnohonásobně vyšší, než kolik je možné vytěžit ze sluneční energie dopadající na zemský povrch. Je to prostá kombinace matematiky a fyziky, která tuto možnost vylučuje bez jakýchkoliv pochybností. Jistě je možné začít argumentovat tím, že na pokrytí spotřeby elektřiny ČR postačí, když vybudujeme sluneční elektrárnu o ploše X tisíc km2, jenže to platí za předpokladu, že na tu elektrárnu bude svítit sluníčko 24hodin denně, kolmo na plochu. Jedná se tedy o utopii a nikoliv reálnou techniku. Přitom všem je potřeba vzít v úvahu, že cena takové elektrárny by zničila i arabské naftové šejky.

Postavit letadlo, které by bylo schopné přepravovat nějaký náklad, rozumnou rychlostí za rozumnou cenu a přitom bylo poháněné solární energií, je prostě fantasmagorie. To, co nám bylo předvedeno je pouze drahá hračka bez praktického využití. Solární letadla jsou prostě stejná utopie jako solární cokoliv. Sluneční záření je efektivně využitelné na oběžné dráze Země, nikoliv na jejím povrchu. Má to totiž značná fyzikální omezení, která z principu nelze překonat.

0/−4
27.7.2016 8:23
Foto

M90a28r90t53i14n 73P42i40š74t27o20r10a 8658478526899

Na leteckou dopravu to možná nestačí, ta je ale nežádoucí, stejně jako každá jiná.

U spotřeby elektřiny ČR to je ale jiné, tu lze bez fyzikálních omezení snižovat až k nule. Tedy by to na ni stačit mohlo.

0/0
27.7.2016 14:24

K28a73m10i54l 35K87r63b87á54l69e57k 6344792755813

tohle opravdu není budoucnost letecké dopravy, ale budoucnost telekomunikací. Ze SI vzniknou "vzdušné satelity" letadla létající 20 až 30 km nad zemí týdny, měsíce či roky bez přistání. Budou sloužit jako základnové stanice pro mobily či internet věcí, dokážou 24 hodin sledovat území pod sebou nebo vysílat korekční signály pro superpřesnou navigaci GPS.

0/0
27.7.2016 17:29

P71e23t53r 75H28a34r33i36p67r83a96s75a37d 63H54a72j27i30č 8223550944537

Působíte věrohodně. Vaše argumenty jso ale jen a jen argumenty a nejsou podložené fakty. Skutečnost je ale jiná a mnohdy úplně opačná, než se nám snažite namluvit. Prostudujte si o této problematice něco aktuálního a pochopíte, jak rychle se vývoj v této oblasti posouvá kupředu.

0/0
3.8.2016 20:48
Foto

P95a25v45e91l 12K88o26z28á72k 8823495467443

"Ten Piccard"? ;-)

Ani nevíte, jak se mi ulevilo, když tu pan Havel zavedl kulturu o jednom filosofovi, jednom spisovateli a jednom dramatikovi. Nebýt toho, možná jsem musel hrát "toho Kozáka".

0/0
26.7.2016 22:46

O28n93d34ř97e24j 98Š49i76m28e66k 5143662227268

Co jste tady tim chtel jako rict?

+1/0
26.7.2016 23:09
Foto

P16a12v61e62l 54K68o25z28á98k 8783125877403

Kupodivu vařím jen ze dvou motivů, a ty tam už máte. Jedním motivem je postoj vedení státu ke tradicím, včetně nějakým způsobem zapsaných a zviditelněných jmen - a na druhou stranu stres pro nositele těch jmen.

Před rokem 1989 jsem se trochu bál, že nebudu hoden slavného jména Masarykova žáka a Patočkova učitele. Po roce 1989 se mi především ulevilo, protože nejenom, že nedošlo na naše slavné jméno, ale téměř nedošlo ani na samotného TGM.

Ona totiž může být taky určitá diskrepance mezi reprezentací tradice a osobními názory člověka, který ji náhodou zdědil (resp. mu ji osud pověsil na krk).

Aspekt, který jsem tady málo řešil, je: proč si vlastně národy udržují slavná jména?

Pokud by to udržování mělo nějaký smysl, tak to už opravdu spadá do kulturně-politické koncepce pana Havla...

0/0
27.7.2016 9:31

M33a78r67t77i13n 54N23e18r38m97u36t 9877567798549

WTF?

+1/0
27.7.2016 21:24
Foto

P56a48v26e35l 97K32o14z12á65k 8793875837883

Tenhleten dnešní pan Piccard by se ve Francii nemohl dostat do mé situaci - ale možná, že to nastane, až Francii ovládnou Afričani? - že by byla zakázána jména významných lidí z historie. A tohle se stalo za Havlovy mocenské skupiny. Takže proto ta jména neznáte. Znáte jen jednoho filosofa, jednoho dramatika a jednoho spisovatele. (Asi si někde, kde o nás rozhodovali, řekli, že to pro 10 miliónů stačí.) Mě pobavila ta za článkem zabudovaná poznámka, že je to opravdu "ten Piccard".

0/−2
27.7.2016 23:49

M58a77r16t98i44n 95N60e45r93m87u46t 9877187708919

Havla mám rád jako osinu v.... ale zde jste opravdu mimo mísu. Např. my co nejsme nejmladší, pamatujeme Piccardy s batyskafy, balóny apod. a sloupek jen upozorňuje, že se nejedná o náhodnou shodu jmen, ale o pokračování. Trochu méně paranoie by stačilo (ale to neznamená, že po nás nejdou!!)

+1/0
28.7.2016 9:01
Foto

P93a33v63e28l 80K68o47z54á32k 8633705157353

Má paranoiu taky pan Konůpek z Norska, který ve svých pamětech na Vltavě říkal, že o jeho dědovi, prof. K. Vorovkovi, nepadlo po roce 1989 ani slovo?

0/0
28.7.2016 10:34

J55a62r75o46m74i35r 33F48a48r57e80k 4562443577

https://www.kosmas.cz/knihy/155937/karel-vorovka/

1. vydani, rok 2010........

0/0
28.7.2016 10:54
Foto

P94a12v32e46l 61K43o94z40á73k 8843645307703

To jsem rád, že jeho paranoia vedla k monografii o jeho dědečkovi :-) Poslechněte si ty jeho paměti, až je budou opakovat, že to tam říká. Nevím, kdy byly natočeny.

Můj případ je těžší, protože jde o vyslovenou averzi.

0/0
28.7.2016 20:01

J77a19k67u53b 22K42o89s 3406682410824

Tady se dá říct jediné....a přitom taková blbost

0/0
26.7.2016 22:13

O22l71d95ř66i69c84h 24Ř69e98z21n12í95k 7375602484678

hmm, za pět měsíců kolem země, kdyby alespoň to bylo těch "80" dní... plachetnice to dala už 45 a balón 11 dní ;-D ;-D ;-D

0/0
26.7.2016 21:19

P73e21t67r 44V72i88n70t13r77l70í48k 3236134321

Dala to i poprvé?

+1/0
26.7.2016 21:30

J25a15r71o62s14l77a31v 33J44a16n24s79a 5157106770962

Jak bude asi toto éro veliké pro sto pasažérů. Tady se jedná spíš jen o pokrok v technologiích.

0/0
26.7.2016 17:55

J65a56r83o80m50í72r 93R30y24b77k98a 3172957661162

Není to až tak úspěch západu jak SAE,Araba hledej za vším...

0/0
26.7.2016 17:15

J52a31k85u18b 78F80e31i88f84a62r 7949899446109

Tento pokus pouze poukázal na to, jak dnešní "čisté" technologie jsou daleko reálného (tedy použitelného) nasazení.

+3/0
26.7.2016 16:36

J65o73s90e96f 76Š91o51l57t55e48s 8434638980683

Zajímavý, v balónu to zvládl za 11 dní, tedy za polovinu času...

+2/0
26.7.2016 16:21

P83e62t53r 33M36i20c57h72a62l 2780914871852

Před takovými lidmi smekám. Bohužel budoucnost letecké dopravy se v oblasti solárního pohonu nenachází.

0/0
26.7.2016 15:32

P19e97t40r 79Z76d42e42n15ě69k 2394609784

Jako pokus to je možné ohodnotit kladně. Praktické využití zatím nula. A je otázkou, zda to někdy nějaké praktické použití bude mít. Dost pochybuji. I když proti dalším pokusům, které budou financovány ze soukromých zdrojů, nic nemám.

+1/0
26.7.2016 15:15

O38n62d40ř47e67j 88Č26a78p41k45a 6201721543254

Jednou třeba telekomunikace. Dron s výdrží ve vzduchu 1-2 měsíce, v něm mobilní buňka a připojení na geostacionární družici. Pokryjete s tím libovolnou díru uprostřed ničeho za zlomek ceny systému jako Iridium.

0/0
27.7.2016 1:20

T11o98m63á35š 54M36a93t13ě48j 9405658933692

Jakékoliv připojení přes geostacionární družici je... na kočku.

Rychlost světla je sv..ňa.

0/0
27.7.2016 9:20

J86a26n 85S34m41e60t26a66n81a 2545962685104

Na cestu se vydal loni devátého března ze stejného místa.

.. a dal to za 21 dní. Kde tedy byl mezi tím?

0/0
26.7.2016 15:10

J56o35s58e68f 29Š78o49l37t84e42s 8974468360253

Na zemi. Mezipřistání.

0/0
26.7.2016 16:22

J52a90n 47P59e57r13n58i23k 8710131768286

Na zemi a dobíjel a dobíjel a dobíjel.

0/0
27.7.2016 8:12

J62a10k50u81b 95M52a10t39o35u12š 3915152172343

Příme využití Solar Impulse je ten že jde postavit dron který může kolem světa kroužit do konce konce světa. Mě spíš zajíma jestli pracují na 3. který to zvládne bez mezipřistání.

+1/0
26.7.2016 12:13

T49o34m47á88š 11M90a43t24ě89j 9505398623592

Stroj by to asi zvládnul... ale člověk ne.

0/0
26.7.2016 12:20

J18a51r53o75m45i95r 26F12a30r73e83k 4912253497

Rutan Voyager, Virgin Atlantic GlobalFlyer..... i lide to zvladaji.

0/0
26.7.2016 12:26

T82o24m23á64š 44M67a52t94ě33j 9725478643872

Solar impulse - rychlost letu 70km/h. Pohodlí nula... jeden pilot... a pokud se před letem nevyčural, tak nikam neletěl.

Rutan Voyager: 187 km/h - 2 lidi... nosnost jinde než SI

VA GF: sice jen jeden člověk, ale rychlost kolem 400km/h...

Ty dva měly navíc dost motorové síly, aby si poradili i s nějakou tou nepřízní počasí... SI byl schopen letu jen v ideálních podmínkách (stěží řiditelný větroň).

+1/0
26.7.2016 12:39

J27a70r66o36m91i54r 23F47a78r27e60k 4482383717

Jasne, to beru. Proto musi dojit k dalsimu vyvoji. Proste stavajici SI2 je rad, ze vubec leti. Ale pri zvyseni ucinnosti solarnich clanku budete potrebovat mensi plochu kridla => lehci letoun, mene odporu, nizsi potrebny vztlak, lepsi prebytek vykonu, vetsi nosnost, vetsi rychlost, lepsi odolnost konstrukce (respektive vyssi povolene nasobky zatizeni). A uz to bude realizovatelne.

0/0
26.7.2016 12:43

T37o33m32á27š 24M26a98t28ě73j 9165358263962

A co chceš vyvinout? Dole sem to počítal... pro ideální případ.

Vezmu jejich plochu křídel 200m2 - a vezmu solární konstantu, která je na hranici atmosféry a ještě ji zvednu na 1,4 kW/m2 a zbytek bude se 100% účinností - tak mám na hraní 280 kW...

(realita byla, že z těch solárních článků měli se zohledněním atmosféry a účinnosti 45 kW peak).

+3/0
26.7.2016 12:48

T25o49m98á57š 52M71a58t60ě24j 9135128273642

Fyzika je prostě neúprosná... v atmosféře prostě více než 1 kW / m2 nedostaneš - prostě proto, že tam ta energie není... tam není co zlepšovat.

Když ubereš plochu křídla - ubereš i dostupnou energii - protože prostě "hustší" sběr energie než třeba těch 1/1 se nedá dosáhnout.

+3/0
26.7.2016 12:51

J32a93r69o76m43i47r 83F29a23r33e94k 4492253477

Ale jde mi o to, ze ted maji ucinnost kolem 20%. Zvedni to na dvojnasobek a muzes snizit plochu kridla a ziskat vsechny vyhody z toho vyplyvajici. Protoze ted ten stroj neni optimalizovan na nic jineho nez na to, mit dostatek energie k letu se stavajicimi technologiemi.

Je mi jasne, ze vic nez ten 1kW/m2 ziskat nepujde (maximum bude kolem 50%), proto se solarni pohon neuplatni v osobni a nakladni doprave. Ale pokud se budeme bavit pouze o obletu Zeme, tak tam pujde znat kazde % ucinnosti.

0/0
26.7.2016 12:58

T72o10m71á47š 62M84a28t96ě49j 9625768603892

Zvednu účinnost na dvojnásobek... ale neznamená, že můžu snížit plochu křídla na polovinu... ono je to kus složitější.

Pořád musíš mít schopnost udržet to ve vzduchu. A to je (chcačky nechcačky) funkce dopředné rychlosti. Takže bys s menší plochou křídla potřeboval vyšší rychlost, abys celý ten cirkus udržel ve vzduchu (křídlo tady bylo zdaleka to nejlehčí - většina váhy jsou baterie a kabina)

+1/0
26.7.2016 16:15

J85a98r78o71m18i24r 21F97a44r94e78k 4462583817

Ale právě o tu vyšší rychlost mi jde. Neřeší až tak hmotnost. Menším křídlem snížím odpor, při daném výkonu můžu dosáhnout vyšší rychlosti, tím dorovnám vztlak, o který jsem přišel redukcí plochy křídla. Ano, není to tak jednoduché, jak popisuji, prostě to celé bude znovu optimalizováno na vyšší účinnost panelů.

0/0
26.7.2016 19:19

J59a41r30o84m33i56r 32F42a23r50e12k 4402793127

O kus výš argumentujete, že SI2 je příliš pomalý a nepohodlný. A z mého pohledu právě jediný způsob, jak celou situaci zlepšit je přes vyšší účinnost panelů. Protože konstrukčně je to už teď na hraně, elektromotory nevylepšíte a baterie s sebou budete tahat pořád.

0/0
26.7.2016 19:23

T46o75m71á36š 79M69a32t38ě37j 9345268763172

s rychlostí roste odpor... vice než lineárně.

takže potřebuješ větší motory...a ty jsou těžší. a aby to celé letělo i v noci... potřebuješ větší baterie. a větší baterie jsou těžší... a tak dokola.

určitě bude někde rovnovážný stav, kde to opět poletí... ale pořád to bude lepší větroň, jehož většina groundspeed bude z větru.

+2/0
26.7.2016 20:23

J33a61r12o36m52i82r 48F69a24r89e31k 4562743667

Ale já vím. Jenže odpor je zároveň dán plochou křídla, byť jen lineárně Já nepotřebuji větší a silnější motory, ale lepší aerodynamiku celého toho bazmeku. A tu můžu získat pouze zlepšením účinnosti panelů.

A ano, souhlasím, nikdy to nebude nic víc, než kluzák, koneckonců Voyager i GlobalFlyer nebyli nic jiného. Ale teď to strašná krabice. S vyšší účinností panelů už to bude možné lépe optimalizovat aerodynamicky (a bude to podobnější slušnému letadlu).

0/0
26.7.2016 20:54

T38o75m45á58š 66M21a79t28ě41j 9575138733312

Mno GF ... s proudovým motorem a airspeed přes 420 km/h (při obletu země měli průměrnou rychlost - groundspeed kolem 600 km/h) bych za kluzák moc nepovažoval.

(Pro představu co tam měli za motor: tak tento motor váží asi 240kg tak 10kN... a jeho jiná verze (ždibec větší) o hmotnosti 295kg tah 16kN se montovala do L39 Albatros... ).

+1/0
26.7.2016 22:16

J11a88r18o90m57i98r 40F55a35r89e88k 4982143377

Nedivam se na to z pohledu cestovnich rychlosti, ale z pohledu aerodynamickych vlastnosti. A ty maji vsechny tri stroje vyborne.

Voyager mel klouzavost 32, GlobalFlyer 37, Solar Impuls 2 taky 37 (a tady jsem si nabehl, protoze jsem cekal, ze na tom bude hur). Vsechno to jsou hodnoty vykonnych kluzaku.

0/0
27.7.2016 7:37

V29l97a15s57t46i58m22i56l 71H97n57í79k 6276492211807

Další verze má být bezpilotní. To je taky asi tak všechno, kam se může vývoj posunout.

+2/0
26.7.2016 12:56

J83a94k93u78b 73M48a23t11o22u65š 3275672962303

Já jsem v myšlenkách šel opačným směrem přidat ještě jedno křídlo + energie = vyšší rychlost, větší možná hmotnost = navíc buď další pilot či autopilot a větší komfort pro posádku.

0/0
26.7.2016 13:01

T19o67m77á22š 75M90a22t59ě97j 9265838513752

Další křídlo znamená zvýšení čelního odporu (a to, i kdyby to bylo jen se vztlakem tak akorát, aby uneslo samo sebe)... to znamená další nároky na sílu nutnou k překonání čelního odporu - hen udržení se ve vzduchu.

+1/0
26.7.2016 15:51

M61a29r58e50k 60H37r85u78b17y 6257192431498

kdyz budou dve nad sebou, bude spodni ve stinu;-)

0/0
27.7.2016 9:06

S33t66a43n45i45s56l39a13v 11K37r69e58j71c97a14r 6927816433804

Ano, to nakonec bylo už konstatováno při letu Solar Impulse I, Bez mezipřistání, by to asi mohl zvládnout Impulse s robotem za kniplem, nikoli s člověkem. Osobně si nedovedu představit sedět ve stísněném prostoru malé kabiny nepřetržitě několik desítek hodin, ba několik dní. Pro Solar Impulse 3, by ale mohl být cílem překonat a pokořit balonisty v obletu zeměkoule. Nikde není psáno, že se posádka nemůže střídat v jednotlivých etapách letu, jen přestávky by se omezily na nezbytné úkony s výměnou pilota a věcí spotřebovaných za letu, tekutiny, jídlo a hiienické věci.

0/0
26.7.2016 13:39







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.