Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Poprvé v historii. Solar Impulse 2 obletěl svět jen na sluneční energii

V Abú Zabí přistál v úterý brzy ráno po patnáctiměsíční cestě letoun Solar Impulse 2. Ve vzduchu strávil celkem 500 hodin a dnem i nocí jej poháněla jen a pouze sluneční energie. Je to první takový stroj na světě, který Zemi obletěl. Na cestu se vydal loni devátého března ze stejného místa.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P92e43t81r 23H72a23r68i11p31r13a75s84a88d 42H14a33j98i31č 8603160784687

Na začátek by to mohlo být i lepší, ale teď už se budou ti druzí předhánět v tom, kdo to dokáže rychleji a efektivněji. řekl bych, že to půjde docela rychle. Tento letoun má velmi malou cestovní rychlost. Důvod je jasný. Minimální spotřeba energie. Jsem zvědavý, kam se to posune, protože tohle je oříšek. Spotřeba energie roste s druhou mocninou rychlosti díky odporu vzduchu.

0/0
3.8.2016 20:53

K86a75m28i41l 51K80r30b13á90l73e23k 6234892155603

tak doufám, že SI 3 ten oblet Země zvládne bez mezipřistání

0/0
27.7.2016 17:23

T17o41m38á85š 82M42a14t19ě33j 9875228853612

SI3 možná ano... ale pilot to nezvládne.

+1/0
27.7.2016 21:59

Z37b80y45n18ě56k 33P56o15i93s41l 9718876808274

Jistě se jedná o zajímavý experiment, který bezpochyby přinesl nemálo nový poznatků. Pokud by se ale mělo jednat o náznak budoucnosti letecké dopravy, pak je to čirý nesmysl, který ovšem environmentální fanatici nikdy nedokáží pochopit. Množství energie potřebné pro pohon letadel nebo celé světové ekonomiky je mnohonásobně vyšší, než kolik je možné vytěžit ze sluneční energie dopadající na zemský povrch. Je to prostá kombinace matematiky a fyziky, která tuto možnost vylučuje bez jakýchkoliv pochybností. Jistě je možné začít argumentovat tím, že na pokrytí spotřeby elektřiny ČR postačí, když vybudujeme sluneční elektrárnu o ploše X tisíc km2, jenže to platí za předpokladu, že na tu elektrárnu bude svítit sluníčko 24hodin denně, kolmo na plochu. Jedná se tedy o utopii a nikoliv reálnou techniku. Přitom všem je potřeba vzít v úvahu, že cena takové elektrárny by zničila i arabské naftové šejky.

Postavit letadlo, které by bylo schopné přepravovat nějaký náklad, rozumnou rychlostí za rozumnou cenu a přitom bylo poháněné solární energií, je prostě fantasmagorie. To, co nám bylo předvedeno je pouze drahá hračka bez praktického využití. Solární letadla jsou prostě stejná utopie jako solární cokoliv. Sluneční záření je efektivně využitelné na oběžné dráze Země, nikoliv na jejím povrchu. Má to totiž značná fyzikální omezení, která z principu nelze překonat.

0/−4
27.7.2016 8:23
Foto

M21a12r70t75i51n 97P72i91š88t32o29r95a 8368828656939

Na leteckou dopravu to možná nestačí, ta je ale nežádoucí, stejně jako každá jiná.

U spotřeby elektřiny ČR to je ale jiné, tu lze bez fyzikálních omezení snižovat až k nule. Tedy by to na ni stačit mohlo.

0/0
27.7.2016 14:24

K52a38m93i67l 75K19r37b15á66l66e58k 6544222105663

tohle opravdu není budoucnost letecké dopravy, ale budoucnost telekomunikací. Ze SI vzniknou "vzdušné satelity" letadla létající 20 až 30 km nad zemí týdny, měsíce či roky bez přistání. Budou sloužit jako základnové stanice pro mobily či internet věcí, dokážou 24 hodin sledovat území pod sebou nebo vysílat korekční signály pro superpřesnou navigaci GPS.

0/0
27.7.2016 17:29

P97e11t24r 91H17a61r22i70p86r88a44s90a23d 87H60a96j73i48č 8983870424927

Působíte věrohodně. Vaše argumenty jso ale jen a jen argumenty a nejsou podložené fakty. Skutečnost je ale jiná a mnohdy úplně opačná, než se nám snažite namluvit. Prostudujte si o této problematice něco aktuálního a pochopíte, jak rychle se vývoj v této oblasti posouvá kupředu.

0/0
3.8.2016 20:48
Foto

P23a51v12e73l 65K18o84z49á27k 8793885647313

"Ten Piccard"? ;-)

Ani nevíte, jak se mi ulevilo, když tu pan Havel zavedl kulturu o jednom filosofovi, jednom spisovateli a jednom dramatikovi. Nebýt toho, možná jsem musel hrát "toho Kozáka".

0/0
26.7.2016 22:46

O93n21d89ř58e42j 39Š66i17m78e41k 5283232267168

Co jste tady tim chtel jako rict?

+1/0
26.7.2016 23:09
Foto

P68a84v16e22l 21K33o14z87á72k 8893425957143

Kupodivu vařím jen ze dvou motivů, a ty tam už máte. Jedním motivem je postoj vedení státu ke tradicím, včetně nějakým způsobem zapsaných a zviditelněných jmen - a na druhou stranu stres pro nositele těch jmen.

Před rokem 1989 jsem se trochu bál, že nebudu hoden slavného jména Masarykova žáka a Patočkova učitele. Po roce 1989 se mi především ulevilo, protože nejenom, že nedošlo na naše slavné jméno, ale téměř nedošlo ani na samotného TGM.

Ona totiž může být taky určitá diskrepance mezi reprezentací tradice a osobními názory člověka, který ji náhodou zdědil (resp. mu ji osud pověsil na krk).

Aspekt, který jsem tady málo řešil, je: proč si vlastně národy udržují slavná jména?

Pokud by to udržování mělo nějaký smysl, tak to už opravdu spadá do kulturně-politické koncepce pana Havla...

0/0
27.7.2016 9:31

M85a47r70t64i12n 58N65e65r84m82u89t 9667587758859

WTF?

+1/0
27.7.2016 21:24
Foto

P43a20v82e60l 49K12o25z63á21k 8663765407273

Tenhleten dnešní pan Piccard by se ve Francii nemohl dostat do mé situaci - ale možná, že to nastane, až Francii ovládnou Afričani? - že by byla zakázána jména významných lidí z historie. A tohle se stalo za Havlovy mocenské skupiny. Takže proto ta jména neznáte. Znáte jen jednoho filosofa, jednoho dramatika a jednoho spisovatele. (Asi si někde, kde o nás rozhodovali, řekli, že to pro 10 miliónů stačí.) Mě pobavila ta za článkem zabudovaná poznámka, že je to opravdu "ten Piccard".

0/−2
27.7.2016 23:49

M15a48r10t25i45n 35N80e68r17m75u25t 9647597498829

Havla mám rád jako osinu v.... ale zde jste opravdu mimo mísu. Např. my co nejsme nejmladší, pamatujeme Piccardy s batyskafy, balóny apod. a sloupek jen upozorňuje, že se nejedná o náhodnou shodu jmen, ale o pokračování. Trochu méně paranoie by stačilo (ale to neznamená, že po nás nejdou!!)

+1/0
28.7.2016 9:01
Foto

P11a25v55e62l 57K28o54z62á16k 8813555117693

Má paranoiu taky pan Konůpek z Norska, který ve svých pamětech na Vltavě říkal, že o jeho dědovi, prof. K. Vorovkovi, nepadlo po roce 1989 ani slovo?

0/0
28.7.2016 10:34

J82a59r97o35m27i48r 60F45a82r73e30k 4322933267

https://www.kosmas.cz/knihy/155937/karel-vorovka/

1. vydani, rok 2010........

0/0
28.7.2016 10:54
Foto

P35a43v67e94l 88K62o42z61á94k 8213235827983

To jsem rád, že jeho paranoia vedla k monografii o jeho dědečkovi :-) Poslechněte si ty jeho paměti, až je budou opakovat, že to tam říká. Nevím, kdy byly natočeny.

Můj případ je těžší, protože jde o vyslovenou averzi.

0/0
28.7.2016 20:01

J60a85k92u42b 88K33o20s 3856572770884

Tady se dá říct jediné....a přitom taková blbost

0/0
26.7.2016 22:13

O46l21d88ř46i28c50h 34Ř39e62z11n28í28k 7475852664488

hmm, za pět měsíců kolem země, kdyby alespoň to bylo těch "80" dní... plachetnice to dala už 45 a balón 11 dní ;-D ;-D ;-D

0/0
26.7.2016 21:19

P37e30t63r 86V21i43n49t98r59l89í41k 3406974821

Dala to i poprvé?

+1/0
26.7.2016 21:30

J40a77r65o77s57l76a73v 94J43a54n85s83a 5307966410662

Jak bude asi toto éro veliké pro sto pasažérů. Tady se jedná spíš jen o pokrok v technologiích.

0/0
26.7.2016 17:55

J54a56r32o84m82í64r 92R90y77b13k71a 3882867381192

Není to až tak úspěch západu jak SAE,Araba hledej za vším...

0/0
26.7.2016 17:15

J92a40k78u70b 49F62e69i37f88a74r 7429869196109

Tento pokus pouze poukázal na to, jak dnešní "čisté" technologie jsou daleko reálného (tedy použitelného) nasazení.

+3/0
26.7.2016 16:36

J37o23s51e67f 91Š44o84l18t23e10s 8744848730103

Zajímavý, v balónu to zvládl za 11 dní, tedy za polovinu času...

+2/0
26.7.2016 16:21

P54e15t84r 17M15i44c92h52a50l 2360904141842

Před takovými lidmi smekám. Bohužel budoucnost letecké dopravy se v oblasti solárního pohonu nenachází.

0/0
26.7.2016 15:32

P28e42t20r 50Z76d82e90n49ě88k 2294319934

Jako pokus to je možné ohodnotit kladně. Praktické využití zatím nula. A je otázkou, zda to někdy nějaké praktické použití bude mít. Dost pochybuji. I když proti dalším pokusům, které budou financovány ze soukromých zdrojů, nic nemám.

+1/0
26.7.2016 15:15

O92n34d83ř27e78j 94Č64a87p68k82a 6831891343814

Jednou třeba telekomunikace. Dron s výdrží ve vzduchu 1-2 měsíce, v něm mobilní buňka a připojení na geostacionární družici. Pokryjete s tím libovolnou díru uprostřed ničeho za zlomek ceny systému jako Iridium.

0/0
27.7.2016 1:20

T74o16m83á71š 24M75a87t58ě65j 9745128583972

Jakékoliv připojení přes geostacionární družici je... na kočku.

Rychlost světla je sv..ňa.

0/0
27.7.2016 9:20

J59a64n 84S62m22e21t20a18n35a 2715412365254

Na cestu se vydal loni devátého března ze stejného místa.

.. a dal to za 21 dní. Kde tedy byl mezi tím?

0/0
26.7.2016 15:10

J26o44s58e30f 25Š94o18l83t65e27s 8154558160443

Na zemi. Mezipřistání.

0/0
26.7.2016 16:22

J67a19n 24P29e96r62n15i18k 8270971368216

Na zemi a dobíjel a dobíjel a dobíjel.

0/0
27.7.2016 8:12

J70a63k97u58b 10M82a48t72o42u31š 3265812432123

Příme využití Solar Impulse je ten že jde postavit dron který může kolem světa kroužit do konce konce světa. Mě spíš zajíma jestli pracují na 3. který to zvládne bez mezipřistání.

+1/0
26.7.2016 12:13

T92o97m93á47š 79M17a16t75ě51j 9985218523442

Stroj by to asi zvládnul... ale člověk ne.

0/0
26.7.2016 12:20

J73a19r17o26m60i92r 14F34a53r85e17k 4272313167

Rutan Voyager, Virgin Atlantic GlobalFlyer..... i lide to zvladaji.

0/0
26.7.2016 12:26

T43o11m46á91š 41M85a93t68ě16j 9245798273282

Solar impulse - rychlost letu 70km/h. Pohodlí nula... jeden pilot... a pokud se před letem nevyčural, tak nikam neletěl.

Rutan Voyager: 187 km/h - 2 lidi... nosnost jinde než SI

VA GF: sice jen jeden člověk, ale rychlost kolem 400km/h...

Ty dva měly navíc dost motorové síly, aby si poradili i s nějakou tou nepřízní počasí... SI byl schopen letu jen v ideálních podmínkách (stěží řiditelný větroň).

+1/0
26.7.2016 12:39

J15a93r21o97m46i56r 47F74a62r35e14k 4642873397

Jasne, to beru. Proto musi dojit k dalsimu vyvoji. Proste stavajici SI2 je rad, ze vubec leti. Ale pri zvyseni ucinnosti solarnich clanku budete potrebovat mensi plochu kridla => lehci letoun, mene odporu, nizsi potrebny vztlak, lepsi prebytek vykonu, vetsi nosnost, vetsi rychlost, lepsi odolnost konstrukce (respektive vyssi povolene nasobky zatizeni). A uz to bude realizovatelne.

0/0
26.7.2016 12:43

T77o48m22á85š 30M57a11t71ě74j 9155168783662

A co chceš vyvinout? Dole sem to počítal... pro ideální případ.

Vezmu jejich plochu křídel 200m2 - a vezmu solární konstantu, která je na hranici atmosféry a ještě ji zvednu na 1,4 kW/m2 a zbytek bude se 100% účinností - tak mám na hraní 280 kW...

(realita byla, že z těch solárních článků měli se zohledněním atmosféry a účinnosti 45 kW peak).

+3/0
26.7.2016 12:48

T50o14m13á91š 46M43a74t97ě39j 9425878693692

Fyzika je prostě neúprosná... v atmosféře prostě více než 1 kW / m2 nedostaneš - prostě proto, že tam ta energie není... tam není co zlepšovat.

Když ubereš plochu křídla - ubereš i dostupnou energii - protože prostě "hustší" sběr energie než třeba těch 1/1 se nedá dosáhnout.

+3/0
26.7.2016 12:51

J83a41r80o75m41i36r 52F56a25r29e93k 4372593687

Ale jde mi o to, ze ted maji ucinnost kolem 20%. Zvedni to na dvojnasobek a muzes snizit plochu kridla a ziskat vsechny vyhody z toho vyplyvajici. Protoze ted ten stroj neni optimalizovan na nic jineho nez na to, mit dostatek energie k letu se stavajicimi technologiemi.

Je mi jasne, ze vic nez ten 1kW/m2 ziskat nepujde (maximum bude kolem 50%), proto se solarni pohon neuplatni v osobni a nakladni doprave. Ale pokud se budeme bavit pouze o obletu Zeme, tak tam pujde znat kazde % ucinnosti.

0/0
26.7.2016 12:58

T27o42m29á15š 90M67a89t96ě70j 9585428673312

Zvednu účinnost na dvojnásobek... ale neznamená, že můžu snížit plochu křídla na polovinu... ono je to kus složitější.

Pořád musíš mít schopnost udržet to ve vzduchu. A to je (chcačky nechcačky) funkce dopředné rychlosti. Takže bys s menší plochou křídla potřeboval vyšší rychlost, abys celý ten cirkus udržel ve vzduchu (křídlo tady bylo zdaleka to nejlehčí - většina váhy jsou baterie a kabina)

+1/0
26.7.2016 16:15

J23a40r47o16m34i26r 59F73a68r90e97k 4732793367

Ale právě o tu vyšší rychlost mi jde. Neřeší až tak hmotnost. Menším křídlem snížím odpor, při daném výkonu můžu dosáhnout vyšší rychlosti, tím dorovnám vztlak, o který jsem přišel redukcí plochy křídla. Ano, není to tak jednoduché, jak popisuji, prostě to celé bude znovu optimalizováno na vyšší účinnost panelů.

0/0
26.7.2016 19:19

J19a34r83o19m63i85r 73F56a64r20e36k 4952123787

O kus výš argumentujete, že SI2 je příliš pomalý a nepohodlný. A z mého pohledu právě jediný způsob, jak celou situaci zlepšit je přes vyšší účinnost panelů. Protože konstrukčně je to už teď na hraně, elektromotory nevylepšíte a baterie s sebou budete tahat pořád.

0/0
26.7.2016 19:23

T85o69m31á42š 73M15a39t25ě76j 9235698213982

s rychlostí roste odpor... vice než lineárně.

takže potřebuješ větší motory...a ty jsou těžší. a aby to celé letělo i v noci... potřebuješ větší baterie. a větší baterie jsou těžší... a tak dokola.

určitě bude někde rovnovážný stav, kde to opět poletí... ale pořád to bude lepší větroň, jehož většina groundspeed bude z větru.

+2/0
26.7.2016 20:23

J93a57r51o30m41i21r 41F80a72r85e49k 4782803577

Ale já vím. Jenže odpor je zároveň dán plochou křídla, byť jen lineárně Já nepotřebuji větší a silnější motory, ale lepší aerodynamiku celého toho bazmeku. A tu můžu získat pouze zlepšením účinnosti panelů.

A ano, souhlasím, nikdy to nebude nic víc, než kluzák, koneckonců Voyager i GlobalFlyer nebyli nic jiného. Ale teď to strašná krabice. S vyšší účinností panelů už to bude možné lépe optimalizovat aerodynamicky (a bude to podobnější slušnému letadlu).

0/0
26.7.2016 20:54

T65o74m37á79š 37M24a80t87ě97j 9685658983732

Mno GF ... s proudovým motorem a airspeed přes 420 km/h (při obletu země měli průměrnou rychlost - groundspeed kolem 600 km/h) bych za kluzák moc nepovažoval.

(Pro představu co tam měli za motor: tak tento motor váží asi 240kg tak 10kN... a jeho jiná verze (ždibec větší) o hmotnosti 295kg tah 16kN se montovala do L39 Albatros... ).

+1/0
26.7.2016 22:16

J96a93r56o70m48i51r 85F79a98r23e88k 4932833707

Nedivam se na to z pohledu cestovnich rychlosti, ale z pohledu aerodynamickych vlastnosti. A ty maji vsechny tri stroje vyborne.

Voyager mel klouzavost 32, GlobalFlyer 37, Solar Impuls 2 taky 37 (a tady jsem si nabehl, protoze jsem cekal, ze na tom bude hur). Vsechno to jsou hodnoty vykonnych kluzaku.

0/0
27.7.2016 7:37

V97l23a82s80t62i91m57i72l 49H49n42í41k 6966282161587

Další verze má být bezpilotní. To je taky asi tak všechno, kam se může vývoj posunout.

+2/0
26.7.2016 12:56

J81a64k42u46b 44M85a25t25o10u36š 3935762662613

Já jsem v myšlenkách šel opačným směrem přidat ještě jedno křídlo + energie = vyšší rychlost, větší možná hmotnost = navíc buď další pilot či autopilot a větší komfort pro posádku.

0/0
26.7.2016 13:01

T48o85m52á53š 82M74a25t86ě12j 9165268333532

Další křídlo znamená zvýšení čelního odporu (a to, i kdyby to bylo jen se vztlakem tak akorát, aby uneslo samo sebe)... to znamená další nároky na sílu nutnou k překonání čelního odporu - hen udržení se ve vzduchu.

+1/0
26.7.2016 15:51

M17a37r17e54k 67H73r49u40b33y 6617472361218

kdyz budou dve nad sebou, bude spodni ve stinu;-)

0/0
27.7.2016 9:06

S96t67a80n36i97s79l16a87v 10K56r87e52j45c40a43r 6947626353294

Ano, to nakonec bylo už konstatováno při letu Solar Impulse I, Bez mezipřistání, by to asi mohl zvládnout Impulse s robotem za kniplem, nikoli s člověkem. Osobně si nedovedu představit sedět ve stísněném prostoru malé kabiny nepřetržitě několik desítek hodin, ba několik dní. Pro Solar Impulse 3, by ale mohl být cílem překonat a pokořit balonisty v obletu zeměkoule. Nikde není psáno, že se posádka nemůže střídat v jednotlivých etapách letu, jen přestávky by se omezily na nezbytné úkony s výměnou pilota a věcí spotřebovaných za letu, tekutiny, jídlo a hiienické věci.

0/0
26.7.2016 13:39







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.