Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Po 80 letech se okolí letišť ztiší. Pomoci má systém brněnských vývojářů

Na letišti v Curychu jsme se zúčastnili předvedení nových způsobů přiblížení na přistání. Díky nim se letadlo nemusí k přistávací dráze přibližovat pozvolna pro přímce, ale například obloukem s prudším klesáním. Může se tak lépe vyhnout obydleným oblastem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Z43d89e16n91ě27k 24S97v26ě30c77h14o70t21a 1431826425844

V roce 1994 americká FAA přerušila instalace (již certifikovaných) systémů MLS (principiálně podobné ILS ale právě umožňující různé trasy a úhly přiblížení; v Evropě je snad jen v Londýně) právě s očekáváním využívání SBAS a GBAS systémů - tedy po 20 letech se to podařilo ...

V článku asi nepadlo, že podle GPS se již běžně dá roky létat i přistávat (pokud je tím letadlo vybaveno) - jediným přínosem GBAS je výrazné zpřesnění polohy v okolí letiště a na základě toho naprogramování "nových" tras pro přistávání do autopilotů.

Pár poznámek:

Výška rozhodnutí:

- Minimální výška rozhodnutí se stanovuje tak, že pro danou kategorii letadla se počítá s jeho hybností - tedy tím, že když v této výšce pilot dá plný plyn, tak několik sekund trvá než motory naberou plný výkon a letadlo mezitím stále klesá...

- Při výšce rozhodnutí pod 100ft jde o ILS CAT III a to nemůže být řízeno člověkem (nevidí na to) - musí řídit 3 "autopiloti" (automatic landing system ALS), kteří porovnávají svoje výstupy a případně odpojí toho co selže - na dva funkční lze přistání dokončit, když selžou dva tak musí pilot okamžitě zahájit go-around (letět pryč).

Alternativa (na speciální povolení) je, že pilot má před sebou HUD na kterém jsou zobrazována data ILS a letí podle nich.

GBAS umožňuje vedení po odletové trase, ale ty jsou již dnes dělány se "zatáčkami" tak aby co nejvíce vyhovovali požadavkům - tedy to nic nového nepřidá.

Stejně tak to nijak výrazně neřeší "oblétávání" letiště při příletu z druhé strany - trasa je dána potřebami řízení letového provozu a pak také časem, který potřebuje posádka pro přípravu letadla na přistání (zpomalit, klapky, podvozek ...) a naopak v této konfiguraci již nemůže "řezat prudké zatáčky".

GPS antény jsou logicky na horní straně - trup letadla částečně dokáže odstínit rušení ze země, ale anténa pro GBAS musí být dole - tedy by se mohla stát terčem rušení, ale nemělo by to vést ke kritické situaci - jen to bude nepoužitelné, jako kdyby teď někdo rušil vysílání ILS.

0/0
16.8.2016 0:32

J11a66r34o25m18i54r 58H39o97b35l47i16k 1435417265

Možná budu za pitomce, ale hluk je daleko větší při startu, kdy motory jedou na 100% a ne při přistánání na zvýšený volnoběh. Ano start je plný knedlík a rychle do výšky, přistání je dnes většinou po 3° lajně. A jestli se letí v přímce nebo krouceně je v zásadě jedno, protože okolí dnešních letišť je zabydleno víceméně rovnoměrně. Řešení by bylo přistávání s větším sklonem, ale to je zase nebezpečnější právě při horším počasí - pilot má vyšší klesací rychlost a prosednutí po přidání plynu je významě větší.

Takže k nadpisu článku - okolí letišť s letadly tišší nebude.

0/0
15.8.2016 22:48

M46i34c95h66a27l 41C59h45a26l24u60p66a 6748290419473

Ono jde spíš o tu dráhu - co jsem pochopil, tak nebudou muset letět rovně už několik kilometrů před prahem dráhy, ale i bokem a srovnat to blíž.

0/0
15.8.2016 23:04

S56t82a62n 66N69o88v66á35k 5447565625284

Tady by pomohl "facelift" Caravelle... :-)

0/0
17.8.2016 8:36

P87a59v20e85l 46V86i33t85v47a25r 7252539506309

To bude lidem při přistání špatně :-D

0/0
15.8.2016 22:44

M18i10c56h87a83l 19C66h86a90l32u79p74a 6568570669703

V letadle ty oblouky snad nejsou tolik cítit - při zatáčení působí odstředivá síla a ta se vyrovná nakloněním letadla. Akorát nemusí být vždycky příjemné se přitom dívat z okna.

0/0
15.8.2016 23:05

S32t69a77n 40N57o65v14á74k 5307865945544

Pokud bude všude v okolí zástavba, tak to nebude o obloucích, ale o tom, že se příblíží co nejblíž v co největší výšce a pak budou přistávat po střemhlavém letu... :-)

Za socijálizmu se snad tomuhle říkalo Čkalovovo přistání.

Pokud se pak z tohoto stane pravidlo, tak dojde k masívnímu odklonu cestující veřejnosti k vlakům a lodím... :-)

0/0
17.8.2016 8:23

O10l40d66ř19i25c48h 80Ř65e77z55n71í53k 7615102684868

takhle se přistává v oblastech, kde hrozí odstřelování nepřítele ;-D

0/0
15.8.2016 22:10

S16t71a39n 75N28o75v92á55k 5747205725514

Např. Air Force One v Iráku.

0/0
17.8.2016 8:15

T95o81m67á95š 23T22a86t59í65č69e58k 5180762100918

Jo, a mimo jakoukoliv techniku, v Honeywellu nemůžou sedět žádní hlupáci na vedoucích pozicích, když ví, že v ČR je nejlepší podpora vnímání firmy zaměřené na sofistikovanou techniku spolupráce s Technetem. ;-)

0/0
15.8.2016 20:50

T75o96m34á78š 56V96č27e67l57i57č29k35a 8332473210439

Největší problém s hlukem z letiště mají Ti, kteří si vedle postavili barák a teď jsou překvapeni, že jim za humny lítaj letadla.

+5/0
15.8.2016 19:08

T15o74m38á69š 95T87a75t39í48č23e18k 5310462220318

Neznám statistiky, pokud k tomu nějaké existují, jestli jsou ti nejhlasitější odpůrci lumeni, kteří si postavili barák v náletové zóně, ale když zauvažuješ logicky, tak okolí velkoměst, kde se letiště zpravidla budují, jsou hustě osídlená a intenzivně využívaná už od dob, kdy se ta města ještě vlezla do zdí.

0/0
15.8.2016 20:39

J98a27k83u26b 57Ř50í40h26a 4535779232191

Neorzumím jedné věci. Hladina pro rozhodnutí 0. Doteď jsem si vyšší hladinu vysvětloval 2 příčinami. První samozřejmě je, že pilot neví co je pod ním a jestli není o nějaký metr níže, než mu ukazují přístroje, a druhý důvod je hybnost letadla. Jestliže letadlo klesá a pilot se rozhodne pro přerušení přistání, přidá výkon, tak nějakou dobu (a nějaké výškové metry) trvá, než letadlo klesání vyrovná do alespoň vodorovného letu. Tohle mne ale vylučuje nulovou výšku pro rozhodnutí, kor při strmějším klesání.

Jak to tedy je?

0/0
15.8.2016 11:38

T48o93m85á62š 22N53o35v53á42k 3477403950873

a co teprve ze muze dojit k prosednuti kvuli povetrnostnim podminkam? to je prece dalsi duvod ne?

0/0
15.8.2016 12:29

J31a94n 39S42m87í95t31k44o 8364292174495

Nulová výška rozhodnutí znamená, že pilot řídí/může řídit éro čistě podle přístrojů až na zem, nepotřebuje k tomu vidět ranvej (v extrémním případě by se dalo říct, že v kokpitu nemusí být okýnka :-) ). Další krok je už jen autoland. Celé to je ale podmíněno extrémními nároky na přesnost a hlavně integritu polohy, které bez instalace pozemní monitorovací sítě na jednotlivých letištích půjde dosáhnout jen těžko.

+1/0
15.8.2016 13:54

M30a63r92t73i58n 83Š90i81m77e36k 4450614608955

Nejsem si jistý zvýšením efektivity, dráhu rychleji startující ani přistávající letadlo neopustí, připočítám-li i povinné rozestupy z důvodů turbulencí způsobené větším letadlem, tak efektivita bude při nejlepším stejná.

0/0
15.8.2016 10:12

K76a20r68e87l 61O86e87s38t36e54r10r82e64i81c91h73e22r 3734789229909

Co třeba lety za mizerného počasí, oblétávání letiště kvůli tomu aby se letadlo dostalo s dostatečnou rezervou vzdálenosti od letiště dostalo na sestupovou dráhu apod... Tohle ušetří dost času i pro normální let... pokud v Praze přistává letadlo letící z německa/francie, a má přistát od východu, pak musí udělat navíc cca 10-20 minutové kolečko.

0/0
15.8.2016 12:34

M89a41r78t82i62n 48Š23i19m93e58k 4760814918285

Přistává se podle směru větru

0/0
21.8.2016 21:39

K21a75r47e67l 29O61e91s36t47e72r74r28e19i89c14h24e70r 3824479149869

To já vím, ale na věco to nic nemění. Letiště určí kterým směrem mají letadla přistávat. A také mají pro každou přistávací dráhu stanovený koridor, kterým musí proletět (v několika variantách) V každém případě platí, že pokud se přistává směrem na západ a letadlo letí směrem od západu, pak proletí kousek od letiště a dalších 10-15 minut prolétává toto povinné kolečko. Momentálně bydlím 11km od prahu dráhy ruzyňského letiště. Pokud je ten správný den, pak přilétající letadla dělají kolem nás široký oblouk aby pak mohli cca těch 10km letět prakticky rovně v ose dráhy. Pokud by mohli letět obloučkem prakticky až k dráze ušetřilo by to spoustu času i paliva.

0/0
21.8.2016 23:42

T77o89m15á97š 48T73a29t41í95č32e11k 5710632800978

Při strmějším klesání bude přistávací proces trvat kratší dobu.

0/0
15.8.2016 20:42

J73a16n 58S60m98í62t92k15o 8184432394325

Jenom bych doplnil, že nutnou podmínkou, aby pilot mohl na hladině rozhodnutí (decision height) pokračovat v přistávacím manévru, je vizuální kontakt s dráhou (resp. světly), nemůže si v šedesáti metrech říct, že za deset metrů mrak končí a pak to nějak dopadne :-)

Proto se DH tlačí dolů (v extrémním případě až na nulu), aby se dalo lítat i za jindy nemožného počasí.

+1/0
15.8.2016 8:15

J14i79n87d93ř44i87c40h 42K85u42c68h80a86ř 4726933518

Jo z těch co se rozhodnou jít pod DH pak bývají hrdinové dokumentů s názvem Letecké katastrofy

0/0
15.8.2016 9:05

J49o72s56e54f 19K16a49r64f34í85k 7152335836830

No jestli jim vadí hluk, stačí vypnout motory. Ono to letadlo umí i docela obstojně plachtit;-)

No ikdyž by lidi v okoklí letiště pro změnu rušili časté výjezdy sanitních a hasičských vozidel;-D

+1/−1
15.8.2016 7:45

P95a64v19e51l 24V61i18t38v66a83r 7322479226419

Tak opravní letadlo zase tak dobře neplachtí, spíš jako padák.

https://en.wikipedia.org/wiki/Gliding_flight#Glide_ratio

0/0
15.8.2016 22:36

M46i77c73h35a68l 51C64h44a86l83u23p97a 6408320689573

A asi půjde blbě ovládat, o nemožnosti nabrat rychle výšku nemluvě.

0/0
15.8.2016 23:07

T81o17m58a11s 45H14a70c45e58k 6424437215167

Zajimavy clanek, hezke video - ja bych uvital klidne i delsi :-)

Jen pro doplneni - ty 4 GPS prijimace na zemi slouzi jako referencni a vypocitava se chyba v signalu GPS (oproti presne zname poloze techto 4 prijimacu) a korekce pak putuji digitalne pres VHF do letadla, diky nimz je presnost lepsi nez 1m v kazde ose.

Tento system se testuje jiz delsi dobu, jednim z prvnich bylo letiste v Sydney a spolecnost Qantas - experimentalne od roku 2006, od roku 2014 v beznem nasazeni. Pak treba v USA - Houston, Newark, Charleston, Moses Lake (zde jiz bylo nekolik demonstracnich CAT-III landing) a dalsi, ale treba i ted exponovane Rio De Janeiro. CAT-III (zadna hladina rozhodnuti) se planuje na rok 2018.

+3/0
15.8.2016 5:33

M71a31r70t92i17n 28H56o22r78s64k42ý 9296612762347

Neco podobneho funguje i v oblasti lodni dopravy i u nas. Viz http://www.rvccr.cz/strategicke-zamery-a-stavby/ricni-informacni-sluzby/vysilac-korekcnich-signalu-dgps-v-ramci-ris-opd

(Vysílač korekčních signálů DGPS v rámci RIS), coz umoznije zpresneni polohy plavidel na nasich vodnich cestach.

0/0
15.8.2016 9:53

D38r25a31h84o68m18í11r 25S88t20r95o42u16h37a76l 4365178532374

No a pak stačí jedna dálnice okolo a kamioňáci s rušičkama GPS do zapalovače za 50 korun z Číny a celý systém jde do kytek.

0/0
15.8.2016 12:12

M24i61c51h14a32l 14S22e44m13r51á25d 3812836367459

Docela bych uvítal nějaké detaily a důkazy vašeho tvrzení... Nemyslím, že je systém tak snadno zarušitelný... Jakmile mají GPS systémy fix a vidí dost družic je odolnost vůči rušení docela slušná, navíc reference (pozice radarových stanovišť) je známa...

0/0
15.8.2016 20:51

M16i42c20h57a51l 96C69h16a81l82u21p84a 6498830129383

Před nějakou dobou o něčem takovém fakt psali. Ten signál GPS je celkem slabý, takže ho dokáže zarušit i relativně slabý vysílač na zemi.

0/0
15.8.2016 23:09

M34i74c33h61a72l 86C20h97a80l55u73p97a 6728720389223

Našel jsem třeba http://vtm.e15.cz/aktuality/nastava-doba-temna-pro-gps

0/0
15.8.2016 23:10







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.