Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Po 80 letech se okolí letišť ztiší. Pomoci má systém brněnských vývojářů

Na letišti v Curychu jsme se zúčastnili předvedení nových způsobů přiblížení na přistání. Díky nim se letadlo nemusí k přistávací dráze přibližovat pozvolna pro přímce, ale například obloukem s prudším klesáním. Může se tak lépe vyhnout obydleným oblastem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Z59d57e66n50ě55k 32S89v13ě66c45h82o54t11a 1491146115364

V roce 1994 americká FAA přerušila instalace (již certifikovaných) systémů MLS (principiálně podobné ILS ale právě umožňující různé trasy a úhly přiblížení; v Evropě je snad jen v Londýně) právě s očekáváním využívání SBAS a GBAS systémů - tedy po 20 letech se to podařilo ...

V článku asi nepadlo, že podle GPS se již běžně dá roky létat i přistávat (pokud je tím letadlo vybaveno) - jediným přínosem GBAS je výrazné zpřesnění polohy v okolí letiště a na základě toho naprogramování "nových" tras pro přistávání do autopilotů.

Pár poznámek:

Výška rozhodnutí:

- Minimální výška rozhodnutí se stanovuje tak, že pro danou kategorii letadla se počítá s jeho hybností - tedy tím, že když v této výšce pilot dá plný plyn, tak několik sekund trvá než motory naberou plný výkon a letadlo mezitím stále klesá...

- Při výšce rozhodnutí pod 100ft jde o ILS CAT III a to nemůže být řízeno člověkem (nevidí na to) - musí řídit 3 "autopiloti" (automatic landing system ALS), kteří porovnávají svoje výstupy a případně odpojí toho co selže - na dva funkční lze přistání dokončit, když selžou dva tak musí pilot okamžitě zahájit go-around (letět pryč).

Alternativa (na speciální povolení) je, že pilot má před sebou HUD na kterém jsou zobrazována data ILS a letí podle nich.

GBAS umožňuje vedení po odletové trase, ale ty jsou již dnes dělány se "zatáčkami" tak aby co nejvíce vyhovovali požadavkům - tedy to nic nového nepřidá.

Stejně tak to nijak výrazně neřeší "oblétávání" letiště při příletu z druhé strany - trasa je dána potřebami řízení letového provozu a pak také časem, který potřebuje posádka pro přípravu letadla na přistání (zpomalit, klapky, podvozek ...) a naopak v této konfiguraci již nemůže "řezat prudké zatáčky".

GPS antény jsou logicky na horní straně - trup letadla částečně dokáže odstínit rušení ze země, ale anténa pro GBAS musí být dole - tedy by se mohla stát terčem rušení, ale nemělo by to vést ke kritické situaci - jen to bude nepoužitelné, jako kdyby teď někdo rušil vysílání ILS.

0/0
16.8.2016 0:32

J12a79r87o95m51i45r 91H64o11b73l43i36k 1825167185

Možná budu za pitomce, ale hluk je daleko větší při startu, kdy motory jedou na 100% a ne při přistánání na zvýšený volnoběh. Ano start je plný knedlík a rychle do výšky, přistání je dnes většinou po 3° lajně. A jestli se letí v přímce nebo krouceně je v zásadě jedno, protože okolí dnešních letišť je zabydleno víceméně rovnoměrně. Řešení by bylo přistávání s větším sklonem, ale to je zase nebezpečnější právě při horším počasí - pilot má vyšší klesací rychlost a prosednutí po přidání plynu je významě větší.

Takže k nadpisu článku - okolí letišť s letadly tišší nebude.

0/0
15.8.2016 22:48

M67i43c85h69a33l 77C17h85a38l78u48p41a 6678870879683

Ono jde spíš o tu dráhu - co jsem pochopil, tak nebudou muset letět rovně už několik kilometrů před prahem dráhy, ale i bokem a srovnat to blíž.

0/0
15.8.2016 23:04

S58t70a87n 82N77o20v56á67k 5927645765214

Tady by pomohl "facelift" Caravelle... :-)

0/0
17.8.2016 8:36

P95a16v95e58l 77V49i67t40v26a35r 7932499726109

To bude lidem při přistání špatně :-D

0/0
15.8.2016 22:44

M48i63c82h56a13l 94C51h12a54l53u15p95a 6618980499303

V letadle ty oblouky snad nejsou tolik cítit - při zatáčení působí odstředivá síla a ta se vyrovná nakloněním letadla. Akorát nemusí být vždycky příjemné se přitom dívat z okna.

0/0
15.8.2016 23:05

S92t21a81n 11N89o79v11á98k 5737375715624

Pokud bude všude v okolí zástavba, tak to nebude o obloucích, ale o tom, že se příblíží co nejblíž v co největší výšce a pak budou přistávat po střemhlavém letu... :-)

Za socijálizmu se snad tomuhle říkalo Čkalovovo přistání.

Pokud se pak z tohoto stane pravidlo, tak dojde k masívnímu odklonu cestující veřejnosti k vlakům a lodím... :-)

0/0
17.8.2016 8:23

O74l19d97ř87i43c23h 36Ř98e64z96n22í73k 7665512114988

takhle se přistává v oblastech, kde hrozí odstřelování nepřítele ;-D

0/0
15.8.2016 22:10

S95t77a98n 46N47o15v52á91k 5597915985494

Např. Air Force One v Iráku.

0/0
17.8.2016 8:15

T89o55m84á49š 30T42a14t66í19č90e68k 5610442520188

Jo, a mimo jakoukoliv techniku, v Honeywellu nemůžou sedět žádní hlupáci na vedoucích pozicích, když ví, že v ČR je nejlepší podpora vnímání firmy zaměřené na sofistikovanou techniku spolupráce s Technetem. ;-)

0/0
15.8.2016 20:50

T29o54m39á98š 89V82č32e98l36i88č66k19a 8812593150879

Největší problém s hlukem z letiště mají Ti, kteří si vedle postavili barák a teď jsou překvapeni, že jim za humny lítaj letadla.

+5/0
15.8.2016 19:08

T92o33m79á24š 24T75a79t68í98č41e19k 5400442420568

Neznám statistiky, pokud k tomu nějaké existují, jestli jsou ti nejhlasitější odpůrci lumeni, kteří si postavili barák v náletové zóně, ale když zauvažuješ logicky, tak okolí velkoměst, kde se letiště zpravidla budují, jsou hustě osídlená a intenzivně využívaná už od dob, kdy se ta města ještě vlezla do zdí.

0/0
15.8.2016 20:39

J38a28k59u23b 92Ř68í18h75a 4505639652271

Neorzumím jedné věci. Hladina pro rozhodnutí 0. Doteď jsem si vyšší hladinu vysvětloval 2 příčinami. První samozřejmě je, že pilot neví co je pod ním a jestli není o nějaký metr níže, než mu ukazují přístroje, a druhý důvod je hybnost letadla. Jestliže letadlo klesá a pilot se rozhodne pro přerušení přistání, přidá výkon, tak nějakou dobu (a nějaké výškové metry) trvá, než letadlo klesání vyrovná do alespoň vodorovného letu. Tohle mne ale vylučuje nulovou výšku pro rozhodnutí, kor při strmějším klesání.

Jak to tedy je?

0/0
15.8.2016 11:38

T40o48m82á98š 78N26o67v87á46k 3307753380593

a co teprve ze muze dojit k prosednuti kvuli povetrnostnim podminkam? to je prece dalsi duvod ne?

0/0
15.8.2016 12:29

J54a96n 89S59m48í89t52k96o 8704162954885

Nulová výška rozhodnutí znamená, že pilot řídí/může řídit éro čistě podle přístrojů až na zem, nepotřebuje k tomu vidět ranvej (v extrémním případě by se dalo říct, že v kokpitu nemusí být okýnka :-) ). Další krok je už jen autoland. Celé to je ale podmíněno extrémními nároky na přesnost a hlavně integritu polohy, které bez instalace pozemní monitorovací sítě na jednotlivých letištích půjde dosáhnout jen těžko.

+1/0
15.8.2016 13:54

M89a95r21t52i69n 23Š95i82m37e95k 4690304258515

Nejsem si jistý zvýšením efektivity, dráhu rychleji startující ani přistávající letadlo neopustí, připočítám-li i povinné rozestupy z důvodů turbulencí způsobené větším letadlem, tak efektivita bude při nejlepším stejná.

0/0
15.8.2016 10:12

K51a96r21e79l 10O67e15s25t12e18r69r85e97i65c94h21e43r 3584919129669

Co třeba lety za mizerného počasí, oblétávání letiště kvůli tomu aby se letadlo dostalo s dostatečnou rezervou vzdálenosti od letiště dostalo na sestupovou dráhu apod... Tohle ušetří dost času i pro normální let... pokud v Praze přistává letadlo letící z německa/francie, a má přistát od východu, pak musí udělat navíc cca 10-20 minutové kolečko.

0/0
15.8.2016 12:34

M73a97r74t50i46n 47Š41i88m34e81k 4470184508775

Přistává se podle směru větru

0/0
21.8.2016 21:39

K71a95r13e11l 80O85e81s36t35e54r13r28e84i49c77h14e67r 3634509539759

To já vím, ale na věco to nic nemění. Letiště určí kterým směrem mají letadla přistávat. A také mají pro každou přistávací dráhu stanovený koridor, kterým musí proletět (v několika variantách) V každém případě platí, že pokud se přistává směrem na západ a letadlo letí směrem od západu, pak proletí kousek od letiště a dalších 10-15 minut prolétává toto povinné kolečko. Momentálně bydlím 11km od prahu dráhy ruzyňského letiště. Pokud je ten správný den, pak přilétající letadla dělají kolem nás široký oblouk aby pak mohli cca těch 10km letět prakticky rovně v ose dráhy. Pokud by mohli letět obloučkem prakticky až k dráze ušetřilo by to spoustu času i paliva.

0/0
21.8.2016 23:42

T56o73m41á68š 78T79a42t63í98č28e17k 5350682910198

Při strmějším klesání bude přistávací proces trvat kratší dobu.

0/0
15.8.2016 20:42

J62a72n 19S75m41í29t93k55o 8644962684365

Jenom bych doplnil, že nutnou podmínkou, aby pilot mohl na hladině rozhodnutí (decision height) pokračovat v přistávacím manévru, je vizuální kontakt s dráhou (resp. světly), nemůže si v šedesáti metrech říct, že za deset metrů mrak končí a pak to nějak dopadne :-)

Proto se DH tlačí dolů (v extrémním případě až na nulu), aby se dalo lítat i za jindy nemožného počasí.

+1/0
15.8.2016 8:15

J31i69n40d93ř41i93c13h 40K37u33c30h47a31ř 4816173278

Jo z těch co se rozhodnou jít pod DH pak bývají hrdinové dokumentů s názvem Letecké katastrofy

0/0
15.8.2016 9:05

J28o43s36e74f 85K15a93r90f32í31k 7582305906750

No jestli jim vadí hluk, stačí vypnout motory. Ono to letadlo umí i docela obstojně plachtit;-)

No ikdyž by lidi v okoklí letiště pro změnu rušili časté výjezdy sanitních a hasičských vozidel;-D

+1/−1
15.8.2016 7:45

P71a41v56e20l 12V69i67t33v13a94r 7412679886259

Tak opravní letadlo zase tak dobře neplachtí, spíš jako padák.

https://en.wikipedia.org/wiki/Gliding_flight#Glide_ratio

0/0
15.8.2016 22:36

M50i37c67h23a10l 59C29h89a21l63u42p39a 6478180449213

A asi půjde blbě ovládat, o nemožnosti nabrat rychle výšku nemluvě.

0/0
15.8.2016 23:07

T13o37m67a95s 76H20a45c61e24k 6824237335127

Zajimavy clanek, hezke video - ja bych uvital klidne i delsi :-)

Jen pro doplneni - ty 4 GPS prijimace na zemi slouzi jako referencni a vypocitava se chyba v signalu GPS (oproti presne zname poloze techto 4 prijimacu) a korekce pak putuji digitalne pres VHF do letadla, diky nimz je presnost lepsi nez 1m v kazde ose.

Tento system se testuje jiz delsi dobu, jednim z prvnich bylo letiste v Sydney a spolecnost Qantas - experimentalne od roku 2006, od roku 2014 v beznem nasazeni. Pak treba v USA - Houston, Newark, Charleston, Moses Lake (zde jiz bylo nekolik demonstracnich CAT-III landing) a dalsi, ale treba i ted exponovane Rio De Janeiro. CAT-III (zadna hladina rozhodnuti) se planuje na rok 2018.

+3/0
15.8.2016 5:33

M68a85r70t63i65n 32H18o30r98s11k10ý 9646182972267

Neco podobneho funguje i v oblasti lodni dopravy i u nas. Viz http://www.rvccr.cz/strategicke-zamery-a-stavby/ricni-informacni-sluzby/vysilac-korekcnich-signalu-dgps-v-ramci-ris-opd

(Vysílač korekčních signálů DGPS v rámci RIS), coz umoznije zpresneni polohy plavidel na nasich vodnich cestach.

0/0
15.8.2016 9:53

D71r92a34h56o30m75í36r 45S89t77r79o88u23h84a10l 4765568592144

No a pak stačí jedna dálnice okolo a kamioňáci s rušičkama GPS do zapalovače za 50 korun z Číny a celý systém jde do kytek.

0/0
15.8.2016 12:12

M49i98c75h16a38l 87S45e19m12r71á59d 3962596477519

Docela bych uvítal nějaké detaily a důkazy vašeho tvrzení... Nemyslím, že je systém tak snadno zarušitelný... Jakmile mají GPS systémy fix a vidí dost družic je odolnost vůči rušení docela slušná, navíc reference (pozice radarových stanovišť) je známa...

0/0
15.8.2016 20:51

M37i67c62h46a95l 66C77h17a90l74u52p47a 6188530529503

Před nějakou dobou o něčem takovém fakt psali. Ten signál GPS je celkem slabý, takže ho dokáže zarušit i relativně slabý vysílač na zemi.

0/0
15.8.2016 23:09

M95i24c18h32a19l 42C15h88a46l27u14p76a 6488400409373

Našel jsem třeba http://vtm.e15.cz/aktuality/nastava-doba-temna-pro-gps

0/0
15.8.2016 23:10







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.