Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Češi Norům ukázali, jak razit tunely jinde než ve tvrdé skále

Čeští stavaři během léta dodělali v Norsku jeden poměrně malý, ale na tamní poměry nezvyklý tunel. Ražba probíhala pomaleji, než bývá v Norsku obvyklé, ale přesně o to šlo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P91a44v73e72l 20S20o98b21o80t98k31a 5480974

jj, tunel Blanka je světový unikát.

+1/−1
3.9.2016 23:57

J24i84n55d23ř94i61c21h 49Š62k26o21p52e35k 4745481670765

druhý takový již nikdy dělat nebudou, tolik peněz totiž nemají ;-D

+1/−1
3.9.2016 16:44

J46a43k43u71b 88H83e52g15e56n38b92a84r67t 9165394429824

"*Čeští stavaři* během léta dodělali v Norsku jeden poměrně malý, ale na tamní poměry nezvyklý tunel ... Ražba *probíhala pomaleji, než bývá v Norsku obvyklé*"

Nepovídejte!

+2/−1
2.9.2016 14:39

M68i86c83h21a36e28l 70K78o39n27e61č29n83ý 6442593539139

Ano, tunely nám prostě jdou!;-D;-D;-D

+6/0
2.9.2016 9:11

P62e87t15r 36N34o11v12á18k 3483326274634

V cizině děláme vše levněji a kvalitněji než jejich firmy, doma jsme zase nejdražší....(třeba dálnice), čím to je... No přece jistotou získat zakázku a odfušovat ji...

+2/0
2.9.2016 7:38

J93a20n 81S19o51u15k61u82p 1644204256725

To s dálnicemi je takové otřepané téma už...

0/0
2.9.2016 13:31

M91i59l65o90š 84S71e92t42í41k 3649539514370

Otřepané ano, ale bohužel stále i neměnné. :-(

0/0
3.9.2016 17:14

P43a85v81e13l 87J94e52ř24á44b17e79k 7201412394977

Pokud se bavíme o dálnicích a české ceně, je potřeba srovnávat s dálnicemi v podobném geologickém podloží a také s množstvím sjezdů apod.

0/0
2.9.2016 23:44

O69l47d51ř71i42c44h 74Ř44e20z33n75í38k 7845322394668

Češi razí tunely úplně všude, jsme takový národ tunelářů ;-D ;-D ;-D

+3/0
1.9.2016 13:03

M39i80l94o71š 74S10e61t31í29k 3299769244580

A většina těch největších tunelů nespatří nikdy světlo světa, že. ;-)

0/0
3.9.2016 17:15

J21a73n 40Š63e44b70e26s11t78a 6947220680505

To tunely jaksi všeobecně....

0/0
4.9.2016 17:08

D70a79v21i66d 67P90a15c50h49l 5387462678324

Koukám, že i Metrostav má už svojí vlivnou PR agenturu :-D .

+3/0
1.9.2016 12:07

P69e85t29r 52F22i66a59l85a 3984585451736

Nevím proč, ale vzpomněl jsem si na ty díry v zemi, když se to propadlo při stavbě Blanky. Norské tunely jsou úžasné, ale do tohoto by se mi asi moc nechtělo

+3/−1
1.9.2016 11:28

P50e61t22r 64Š59t85ě82p 2123333390816

Češi tunely se sypkým nadložím umí, stačí se podívat do Stromovky :D

+4/0
1.9.2016 11:28

P20e62t61r 84L19u18k70e45š 6923951

Pražské podzemí je oříšek, ale to je možná pro novináře neatraktivní téma. Někde drží, jinde se sype. Místy je až nepříjemně mokro. Češi to v takových podmínkách skutečně umí, ale jde o riskantní a drahou práci. Občas by se na čelbě hodila křišťálová koule...

0/0
2.9.2016 22:04

J21i11n40d80ř36i81c54h 18Š64k70o30p75e91k 4275391910845

no aby nebyl třeba koule, tak kvůli tomu se dělá geoprůzkum

+1/0
3.9.2016 16:45

J88a51n 62Š64e98b39e13s19t89a 6597800500765

Tak jsem byl ve Stromovce a nic zvláštního jsem tam neviděl....

0/0
4.9.2016 17:09

L38u22b51o76m38í60r 81K83a33m13e37n92s67k67ý 3600438693446

tlačit v Norsku cenu dolů a v Česku ji hnát do extrému... ten svět je nějak celý naopak, Norsko patří k nejbohatším státům Evropy, Česko k nejchudším

+1/0
1.9.2016 10:56

P55e26t32r 80K92a40r41a22f70i36á70t 3460327736670

Nemyslím si, že byla Blanka předražená. Musíte čerpat z technické dokumentace a odborných zpráv a ne z Blesku. Četl jsem analýzu provedenou ČVUT (mimo jiné). V ní je celkem přehledně zdokladováno, v čem se realizovaná stavba liší od původního zadávacího projektu a toho co, bylo někdy v roce 2006 podepsáno (abych pravdu řekl, tehdejší cena se mi zdála hodně podstřelená na základě zkušeností z investiční výstavbou ale byl to zřejmě politický záměr, aby stavba prošla zastupitelstvem). Když to shrnu, tak navýšení ceny bylo hlavně způsobeno za: a) změnou norem přijatých ČR týkajících se např. bezpečnostní rezervy statiky atd. - požadavek na mohutnější stěny a armatury atd. (zjednodušeně řečeno), zvýšené požadavky na požární odolnost (po požárech tunelů v Alpách a to jak stavební, tak technologické), geologické anomálie, které nebyly do zadání stavby známé (to je přesně ta Stromovka a propad u Hradu - kdy vzhledem k charakteru území by se musely dělat vrty možná každé 2 či pět metrů, to ale nechtěl dopředu nikdo platit), zvýšené požadavky na provozní bezpečnost (hlavně podstatně větší požadavky na telemetrii atd.) a spousta dalších věcí, které byly do rozpočtu stavby tunelu zahrnuty po nátlaků "malých" starostů z P6 a P7 (dva parky, rekonstrukce Milady Horákové včetně tram trati u Sparty, Letenského nám. atd.) Samostatnou položkou je cca 0,8 až 1 GKč navíc za "krásný" Trojský most místo běžného dálničního železobetonového mostu za cca 400 až 500 MKč, který nabízel Metrostav (tam si Komora architektů vydupala nátlakem architektonickou soutěž a na základě ní byl postaven sice tzv.krásný, ale 3 x dražší most - hlavně že hraje v reklamách). Takže když to shrnu - původně si město objednalo Trabanta a pak chtělo Mercedes.

+15/0
1.9.2016 11:30

L42u17b34o24m87í78r 20K11a65m48e35n70s40k70ý 3520758293256

jasně, neznám detaily, ale ten výsledný dojem je prostě pořád stejný, strašný, jako když kilometr dálnice na moravském poli je dražší než kilometr dálnice v Alpách. Kdo je viník je druhá otázka, cílem podníkání je maximalizovat zisk, to firmám nikdo nemůže mít za zlé, chybí tu ten dobrý hospodář na straně správy státu

+1/0
1.9.2016 11:36

R35o33b54i56n 29Ž20i45ž26k88a 2548224866806

No ale právě nedejte na dojmy - tohle totiž opravdu není dálnice na moravském poli.

0/0
1.9.2016 11:40

O63l34d79ř35i52c18h 54Ř56e76z15n31í25k 7545142694808

Královopolský tunel v Brně přišel na kilometr asi 2xdráž, a to nevede ani pod řekou ;-D

0/0
1.9.2016 13:06

M98i82c93h26a16l 47J43a42r85o87š 7234780712885

2 km dlouhý tunel kvůli 120 lidem je docela drahá sranda.

+1/0
1.9.2016 10:49

O65n87d77ř66e70j 46P59a45l10a67t73a 1683578286320

Češi tunely umí;-D

0/0
1.9.2016 10:34

R41a74d16e75k 44B88ě70h27a70v73ý 4258905473494

Ted jen jak se budou Norove tvarit na celkovou cenu, ktera se predpokladam oproti nabidce take zdvojnasobi (jako u tunelu Blanka).

+1/−1
1.9.2016 10:33

P63e93t75r 84M86a49r42š46o86u43n 5335318636826

pokud si Norove behem vystavby nezacali vymyslet dalsi veci (jako treba pridat okrasný portál na vjezdu a podobně :) ), tak si nemyslím, že se jim celková cena zvedne...

0/0
2.9.2016 13:56

P36e51t47r 88M25a19r53š23o17u12n 5365988936696

= cena NEzvedne....

0/0
2.9.2016 13:56
Foto

M17i91l55o54s22l95a45v 72D97o83u70b77r88a93v86a 6712528231350

Chudáci Norové...vybrali si Metrostav, protože měl nejnižší nabídku. To ještě nevědí, jak se jim prodraží vícepráce.......!!

+7/−1
1.9.2016 10:16

L87u89b28o36m35í74r 37K94a50m86e72n57s87k55ý 3710398933866

tenhle přístup není všude tak snadný jako u nás, někde se musí cena dodržet pokud se zadání během realizace nemění

+1/0
1.9.2016 10:54

P77e18t66r 46M63a53r62š28o46u29n 5595358446596

tak pokud si Norové ty vícepráce objednají... tak se divit nebudou, že.

Asi stejně jako když chcete umakartovou koupelnu, a během stavby požadujete kachličky...

0/0
2.9.2016 13:58

J22o73s15e79f 88K64o29h79o83u11t 9933853342358

Jen aby cesti specialiste tunelari nenaucili ty norske i neco jineho :)

+1/0
1.9.2016 9:54

M82a32r26t63i91n 83B73e14n68e50š 4363741725170

Stavět dvou kilometrový tunel pro 120 lidí, to je obdivuhodné.

+17/0
1.9.2016 9:51

M38i17l44a25n 51N22o44v24o49t91n50ý 2380671971345

Asi se tam tolik nerozkrade za státní zakázky a pak má stát peníze i na podobné - pro nás absurdní - stavby!

+1/0
1.9.2016 10:05

A64n52t77o28n37í45n 24S12c95h42i59n84d17l14e63r 8523237905229

hm, myslím, že to spíš bude o té ropě... takové plýtvání si můžou dovolit Arabové a Norové... - oni vědí proč jsou mimo EU.

0/0
1.9.2016 10:42

J50a76n 66S78o43u22k89u68p 1814344236635

Asi hlavně z plynu a ropy si Norsko může dovolit v podstatě cokoliv. Ten stát neví co dělat s penězi dlouhodobě.

0/0
2.9.2016 13:36

P26a75v79e13l 97V58ě55t45r70o24v14e48c 6826908362371

Přesně tak, pro Nory je i taková vesnice a lidé v ní důležití.

+3/0
1.9.2016 11:24

P19e84t49r 36M46a55r56š57o97u72n 5435168466766

to u nás, pokud by už takový tunel existoval, by se dal navíc uzavřít a zasypat, protože jeho údržba kvůli 120 lidem je přece zbytečná

0/0
2.9.2016 13:59

J41a77k81u78b 43Š19n37e11j65d93a67r 7559507364710

taky na to zíram... tady by bylo zatěžko u vesnice se 120 lidma i opravit díry na stávající silnici...

+2/0
1.9.2016 13:25

I28v95a51n 84P62o59u95l 6832859265703

Vzdyt to Metrostavu prejte. Razba pomoci NRTM (angl. NATM) je pro CR typicka, na vrtaci stroje nejsou penize... Tak proc osvedcenou "pomalou" technologii nedelat jinde? Treba maji Norove lepsi stavebni dozor, ktery opravdu hlidal technologicky postup delky kroku razby...

+1/0
1.9.2016 9:46

A28n32t14o34n24í49n 98S93c81h35i65n13d57l27e98r 8173297545689

jako dobrý, ale po přečtení jsem měl pocit, že čtu zaměstnanecký oběžník Metrostavu...

+3/−1
1.9.2016 9:24

M90i14r29o84s79l76a90v 30V82e27r44n92e95r 3626716897150

U nás předražej a v Norsku potom můžou nabídnout nejnižší cenu. Takhle se to dělá..

0/0
1.9.2016 8:58

J78a28n 55S56o54u45k61u91p 1934674636515

Jistě, protože se chtějí na norském trhu předvést. Kopat tunely v Norsku je byznys na dalších 150 let.

0/0
2.9.2016 13:35

J76a39n 27S34k66ř98i46v33á57n32e28k 3256766466

A vysvětlili těm Čechům pořádně, jaký chtějí tunel? Aby jim tam Češi nevytunelovali nějakou banku. ;-D

+4/0
1.9.2016 8:56

P41e69t50r 84K36a93r20a88f74i49á45t 3560747486280

Tady je zase chytrých. Ražba tunelu Blanka pod Stromovkou byla na hraně možného. Původní projekt počítal v tomto úseku s metodou stavby z povrchu - zapažit jámu milánskými stěnami z povrchu, vyhloubit rýhu, vybetonovat tunel a následně zasypat a uvést povrch do původního stavu právě vzhledem k riziku mužných propadů. Zelenáči si však vydupali ražbu ... Údolí Vltavy v Praze (ta inundační neboli záplavová část podél řeky) je pro stavbu tunelů geologické peklo. Když se stavěla trasa III.C na přelomu 70. a 80-tých let, tak se raziči brodili pod Vltavou u Štvanice ve vodě a bylo to jen o fous. Pokračování směrem na Prosek se už pak stavělo v otevřené jámě ve dne řeky, tedy lépe řešeno uložil se tam už hotový vybetonovaný tunel (mimochodem taky světově unikátní postup). Skutečně jde postavit všechno, otázka jsou jen náklady a poměr cena/užitek. A pražská geologie je oproti Skandinávii (například) pěkná sviňa;-D.

+21/0
1.9.2016 8:56

P84a96v62e29l 74M67a63t77o37u15š90e67k 5720827558984

Blanka se v první řadě neměla stavět vůbec. Jediný efekt, který takový úsek přinesl, je ještě podstatné navýšení již tak neúnosného počtu aut jezdících denně Prahou, a to v době, kdy se mělo naopak řešit, jak auta omezovat, ne jak je ještě více podporovat. Pokud jde o zácpy, tak ty takovýmito opatřeními nezmizí nikdy, jen se přesunou jinam a budou ještě větší (viz ranní špičky na dálnicích kolem některých evropských měst, která jistě mají dobudované vnější okruhy!), a za pár let se zase bude "řešit", co s nimi (jenže to už budou u moci jiní, to ty dnešní nemusí zajímat). Je to stále jen bludný kruh, který nemá jiné řešení, než jaké jsem psal na začátku. Také se vždy pobavím, když si vzpomenu na Bémovo heslo "auta pod zem". Jak geniální! Akorát že ty zplodiny z aut pod zemí stejně dýchají lidé na povrchu. Tím spíše se blanka neměla stavět při znalosti místních geologických poměrů.

0/−3
1.9.2016 9:49

J79i17ř14í 91Ř50e18h40o68ř 9418878636768

to mi nějak nesedí. Jakože Blanka přilákala do Prahy další řidiče? Statistika navíc potvrzuje pokles provozu ve více místech než se provoz zvýšil. Je to snad logické. Jedna silnice navíc znamená rozmělnění provozu na všech. To je snad matematický fakt. Pokud tedy netrváte opravdu na tom, že kvůli Blance víc lidí jezdí autem.

+2/0
1.9.2016 10:50

P88a19v33e97l 15M72a35t64o94u11š77e77k 5900237798454

Přesně na tom posledním řečeném trvám. Na zesílení provozu po otevření blanky si stěžují i obyvatelé Prahy 6. Podobné je to třeba s jižní spojkou. Před 40 a více lety nikomu nechyběla, nyní je věčně přeplněná auty. Každý takový úsek logicky přivede do aut další a další lidi.

0/−2
1.9.2016 10:56

P36e46t15r 29K50a14r76a66f44i35á43t 3870327606430

Před 40 a více léty byl i obyčejný Trabant luxusem, na který se šetřilo půl života. Dneska je osobní automobil trochu dražším spotřebním zbožím, které používá každý. Společnost postě bohatne, takže asi tak.

+5/0
1.9.2016 11:33

P79a10v11e48l 95M66a69t66o20u30š44e44k 5770397358114

Bohatne a blbne. Někteří nepotřebují auto k životu takřka vůbec, jiní, mající třeba i podobné zaměstnání a záliby, se bez něj nehnou. Pokud někdo neumí utratit peníze za nic užitečnějšího než za auto, tak je to s ním dost špatné.

0/−3
1.9.2016 11:46

M37a38r94t41i93n 81K44a36r83á41s66e62k 9798383478428

No nevim, jak radsi utratim penize za auto, diky kteremu usetrim denne cca 2 hodiny casu za dopravu, nez abych penize usetril a 2 hodiny denne navic travil dopravou..

+1/0
1.9.2016 15:46







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.