Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Češi Norům ukázali, jak razit tunely jinde než ve tvrdé skále

Čeští stavaři během léta dodělali v Norsku jeden poměrně malý, ale na tamní poměry nezvyklý tunel. Ražba probíhala pomaleji, než bývá v Norsku obvyklé, ale přesně o to šlo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P96a23v79e74l 83S77o60b77o55t29k77a 5740304

jj, tunel Blanka je světový unikát.

+1/−1
3.9.2016 23:57

J71i48n87d97ř12i30c97h 58Š13k38o40p96e32k 4515321510165

druhý takový již nikdy dělat nebudou, tolik peněz totiž nemají ;-D

+1/−1
3.9.2016 16:44

J41a62k27u29b 85H83e34g33e98n15b55a69r93t 9755744169304

"*Čeští stavaři* během léta dodělali v Norsku jeden poměrně malý, ale na tamní poměry nezvyklý tunel ... Ražba *probíhala pomaleji, než bývá v Norsku obvyklé*"

Nepovídejte!

+2/−1
2.9.2016 14:39

M93i46c34h84a28e67l 17K40o67n82e82č51n42ý 6552193719239

Ano, tunely nám prostě jdou!;-D;-D;-D

+6/0
2.9.2016 9:11

P66e60t55r 44N87o23v63á97k 3953736374644

V cizině děláme vše levněji a kvalitněji než jejich firmy, doma jsme zase nejdražší....(třeba dálnice), čím to je... No přece jistotou získat zakázku a odfušovat ji...

+2/0
2.9.2016 7:38

J36a63n 34S76o38u14k97u66p 1864734556855

To s dálnicemi je takové otřepané téma už...

0/0
2.9.2016 13:31

M61i12l10o82š 90S53e95t83í56k 3369259294710

Otřepané ano, ale bohužel stále i neměnné. :-(

0/0
3.9.2016 17:14

P41a80v82e35l 87J54e40ř51á14b14e58k 7151232384577

Pokud se bavíme o dálnicích a české ceně, je potřeba srovnávat s dálnicemi v podobném geologickém podloží a také s množstvím sjezdů apod.

0/0
2.9.2016 23:44

O51l83d48ř21i73c93h 41Ř86e40z72n54í10k 7885792374208

Češi razí tunely úplně všude, jsme takový národ tunelářů ;-D ;-D ;-D

+3/0
1.9.2016 13:03

M44i61l44o57š 30S71e78t42í43k 3139819574530

A většina těch největších tunelů nespatří nikdy světlo světa, že. ;-)

0/0
3.9.2016 17:15

J94a69n 62Š95e53b10e17s25t50a 6347390540505

To tunely jaksi všeobecně....

0/0
4.9.2016 17:08

D20a80v87i64d 59P24a92c68h95l 5707652178844

Koukám, že i Metrostav má už svojí vlivnou PR agenturu :-D .

+3/0
1.9.2016 12:07

P72e50t15r 18F91i46a86l90a 3694195571556

Nevím proč, ale vzpomněl jsem si na ty díry v zemi, když se to propadlo při stavbě Blanky. Norské tunely jsou úžasné, ale do tohoto by se mi asi moc nechtělo

+3/−1
1.9.2016 11:28

P88e71t22r 69Š19t32ě88p 2163203900896

Češi tunely se sypkým nadložím umí, stačí se podívat do Stromovky :D

+4/0
1.9.2016 11:28

P77e83t88r 87L87u57k33e13š 6543211

Pražské podzemí je oříšek, ale to je možná pro novináře neatraktivní téma. Někde drží, jinde se sype. Místy je až nepříjemně mokro. Češi to v takových podmínkách skutečně umí, ale jde o riskantní a drahou práci. Občas by se na čelbě hodila křišťálová koule...

0/0
2.9.2016 22:04

J79i59n12d16ř57i87c52h 63Š79k10o32p41e75k 4865111330595

no aby nebyl třeba koule, tak kvůli tomu se dělá geoprůzkum

+1/0
3.9.2016 16:45

J73a81n 58Š95e92b82e72s30t29a 6147570390675

Tak jsem byl ve Stromovce a nic zvláštního jsem tam neviděl....

0/0
4.9.2016 17:09

L65u63b46o75m39í68r 15K21a30m79e35n36s19k68ý 3580128953866

tlačit v Norsku cenu dolů a v Česku ji hnát do extrému... ten svět je nějak celý naopak, Norsko patří k nejbohatším státům Evropy, Česko k nejchudším

+1/0
1.9.2016 10:56

P64e37t82r 51K54a58r27a96f86i81á86t 3530397226940

Nemyslím si, že byla Blanka předražená. Musíte čerpat z technické dokumentace a odborných zpráv a ne z Blesku. Četl jsem analýzu provedenou ČVUT (mimo jiné). V ní je celkem přehledně zdokladováno, v čem se realizovaná stavba liší od původního zadávacího projektu a toho co, bylo někdy v roce 2006 podepsáno (abych pravdu řekl, tehdejší cena se mi zdála hodně podstřelená na základě zkušeností z investiční výstavbou ale byl to zřejmě politický záměr, aby stavba prošla zastupitelstvem). Když to shrnu, tak navýšení ceny bylo hlavně způsobeno za: a) změnou norem přijatých ČR týkajících se např. bezpečnostní rezervy statiky atd. - požadavek na mohutnější stěny a armatury atd. (zjednodušeně řečeno), zvýšené požadavky na požární odolnost (po požárech tunelů v Alpách a to jak stavební, tak technologické), geologické anomálie, které nebyly do zadání stavby známé (to je přesně ta Stromovka a propad u Hradu - kdy vzhledem k charakteru území by se musely dělat vrty možná každé 2 či pět metrů, to ale nechtěl dopředu nikdo platit), zvýšené požadavky na provozní bezpečnost (hlavně podstatně větší požadavky na telemetrii atd.) a spousta dalších věcí, které byly do rozpočtu stavby tunelu zahrnuty po nátlaků "malých" starostů z P6 a P7 (dva parky, rekonstrukce Milady Horákové včetně tram trati u Sparty, Letenského nám. atd.) Samostatnou položkou je cca 0,8 až 1 GKč navíc za "krásný" Trojský most místo běžného dálničního železobetonového mostu za cca 400 až 500 MKč, který nabízel Metrostav (tam si Komora architektů vydupala nátlakem architektonickou soutěž a na základě ní byl postaven sice tzv.krásný, ale 3 x dražší most - hlavně že hraje v reklamách). Takže když to shrnu - původně si město objednalo Trabanta a pak chtělo Mercedes.

+15/0
1.9.2016 11:30

L23u45b84o65m45í28r 95K21a38m93e55n31s85k34ý 3330698343416

jasně, neznám detaily, ale ten výsledný dojem je prostě pořád stejný, strašný, jako když kilometr dálnice na moravském poli je dražší než kilometr dálnice v Alpách. Kdo je viník je druhá otázka, cílem podníkání je maximalizovat zisk, to firmám nikdo nemůže mít za zlé, chybí tu ten dobrý hospodář na straně správy státu

+1/0
1.9.2016 11:36

R48o29b55i25n 21Ž15i29ž77k51a 2868274676896

No ale právě nedejte na dojmy - tohle totiž opravdu není dálnice na moravském poli.

0/0
1.9.2016 11:40

O66l39d23ř73i82c91h 65Ř77e89z52n98í88k 7945322714918

Královopolský tunel v Brně přišel na kilometr asi 2xdráž, a to nevede ani pod řekou ;-D

0/0
1.9.2016 13:06

M72i26c56h54a14l 19J65a78r11o39š 7654860932405

2 km dlouhý tunel kvůli 120 lidem je docela drahá sranda.

+1/0
1.9.2016 10:49

O77n53d48ř36e25j 18P22a51l40a14t56a 1513948306660

Češi tunely umí;-D

0/0
1.9.2016 10:34

R30a87d43e37k 15B35ě40h71a62v79ý 4118605213434

Ted jen jak se budou Norove tvarit na celkovou cenu, ktera se predpokladam oproti nabidce take zdvojnasobi (jako u tunelu Blanka).

+1/−1
1.9.2016 10:33

P27e15t71r 46M21a98r60š61o78u24n 5585498416226

pokud si Norove behem vystavby nezacali vymyslet dalsi veci (jako treba pridat okrasný portál na vjezdu a podobně :) ), tak si nemyslím, že se jim celková cena zvedne...

0/0
2.9.2016 13:56

P98e13t18r 88M97a58r23š95o37u81n 5675108166896

= cena NEzvedne....

0/0
2.9.2016 13:56
Foto

M67i35l64o95s77l34a35v 42D20o39u95b69r14a50v73a 6832868721230

Chudáci Norové...vybrali si Metrostav, protože měl nejnižší nabídku. To ještě nevědí, jak se jim prodraží vícepráce.......!!

+7/−1
1.9.2016 10:16

L40u67b53o90m12í11r 97K47a88m32e13n45s15k18ý 3910368233276

tenhle přístup není všude tak snadný jako u nás, někde se musí cena dodržet pokud se zadání během realizace nemění

+1/0
1.9.2016 10:54

P79e25t16r 78M88a73r22š28o93u17n 5485218506186

tak pokud si Norové ty vícepráce objednají... tak se divit nebudou, že.

Asi stejně jako když chcete umakartovou koupelnu, a během stavby požadujete kachličky...

0/0
2.9.2016 13:58

J54o69s47e45f 75K32o62h97o40u45t 9123393732338

Jen aby cesti specialiste tunelari nenaucili ty norske i neco jineho :)

+1/0
1.9.2016 9:54

M86a77r76t36i55n 13B71e66n43e50š 4933411725180

Stavět dvou kilometrový tunel pro 120 lidí, to je obdivuhodné.

+17/0
1.9.2016 9:51

M93i58l36a47n 24N57o75v67o72t25n14ý 2600281491795

Asi se tam tolik nerozkrade za státní zakázky a pak má stát peníze i na podobné - pro nás absurdní - stavby!

+1/0
1.9.2016 10:05

A13n49t25o50n34í50n 26S80c92h17i78n51d21l29e52r 8143137245689

hm, myslím, že to spíš bude o té ropě... takové plýtvání si můžou dovolit Arabové a Norové... - oni vědí proč jsou mimo EU.

0/0
1.9.2016 10:42

J48a14n 96S87o80u96k64u24p 1614724756365

Asi hlavně z plynu a ropy si Norsko může dovolit v podstatě cokoliv. Ten stát neví co dělat s penězi dlouhodobě.

0/0
2.9.2016 13:36

P63a90v62e92l 34V52ě17t31r90o23v65e28c 6686718462561

Přesně tak, pro Nory je i taková vesnice a lidé v ní důležití.

+3/0
1.9.2016 11:24

P24e67t22r 88M90a78r45š82o25u67n 5275848206876

to u nás, pokud by už takový tunel existoval, by se dal navíc uzavřít a zasypat, protože jeho údržba kvůli 120 lidem je přece zbytečná

0/0
2.9.2016 13:59

J53a14k65u53b 86Š88n27e93j10d96a80r 7339557824840

taky na to zíram... tady by bylo zatěžko u vesnice se 120 lidma i opravit díry na stávající silnici...

+2/0
1.9.2016 13:25

I37v26a44n 50P49o55u49l 6822849565273

Vzdyt to Metrostavu prejte. Razba pomoci NRTM (angl. NATM) je pro CR typicka, na vrtaci stroje nejsou penize... Tak proc osvedcenou "pomalou" technologii nedelat jinde? Treba maji Norove lepsi stavebni dozor, ktery opravdu hlidal technologicky postup delky kroku razby...

+1/0
1.9.2016 9:46

A18n47t35o17n66í95n 42S46c18h10i74n81d81l28e62r 8243707405659

jako dobrý, ale po přečtení jsem měl pocit, že čtu zaměstnanecký oběžník Metrostavu...

+3/−1
1.9.2016 9:24

M44i95r60o55s98l33a76v 44V63e48r69n29e18r 3356776517910

U nás předražej a v Norsku potom můžou nabídnout nejnižší cenu. Takhle se to dělá..

0/0
1.9.2016 8:58

J86a42n 10S47o85u47k82u20p 1544434256875

Jistě, protože se chtějí na norském trhu předvést. Kopat tunely v Norsku je byznys na dalších 150 let.

0/0
2.9.2016 13:35

J35a83n 19S27k49ř60i66v62á47n11e40k 3326426936

A vysvětlili těm Čechům pořádně, jaký chtějí tunel? Aby jim tam Češi nevytunelovali nějakou banku. ;-D

+4/0
1.9.2016 8:56

P75e87t90r 48K13a40r36a74f81i70á91t 3780967236490

Tady je zase chytrých. Ražba tunelu Blanka pod Stromovkou byla na hraně možného. Původní projekt počítal v tomto úseku s metodou stavby z povrchu - zapažit jámu milánskými stěnami z povrchu, vyhloubit rýhu, vybetonovat tunel a následně zasypat a uvést povrch do původního stavu právě vzhledem k riziku mužných propadů. Zelenáči si však vydupali ražbu ... Údolí Vltavy v Praze (ta inundační neboli záplavová část podél řeky) je pro stavbu tunelů geologické peklo. Když se stavěla trasa III.C na přelomu 70. a 80-tých let, tak se raziči brodili pod Vltavou u Štvanice ve vodě a bylo to jen o fous. Pokračování směrem na Prosek se už pak stavělo v otevřené jámě ve dne řeky, tedy lépe řešeno uložil se tam už hotový vybetonovaný tunel (mimochodem taky světově unikátní postup). Skutečně jde postavit všechno, otázka jsou jen náklady a poměr cena/užitek. A pražská geologie je oproti Skandinávii (například) pěkná sviňa;-D.

+21/0
1.9.2016 8:56

P10a64v17e87l 19M78a39t52o79u57š68e25k 5130897568204

Blanka se v první řadě neměla stavět vůbec. Jediný efekt, který takový úsek přinesl, je ještě podstatné navýšení již tak neúnosného počtu aut jezdících denně Prahou, a to v době, kdy se mělo naopak řešit, jak auta omezovat, ne jak je ještě více podporovat. Pokud jde o zácpy, tak ty takovýmito opatřeními nezmizí nikdy, jen se přesunou jinam a budou ještě větší (viz ranní špičky na dálnicích kolem některých evropských měst, která jistě mají dobudované vnější okruhy!), a za pár let se zase bude "řešit", co s nimi (jenže to už budou u moci jiní, to ty dnešní nemusí zajímat). Je to stále jen bludný kruh, který nemá jiné řešení, než jaké jsem psal na začátku. Také se vždy pobavím, když si vzpomenu na Bémovo heslo "auta pod zem". Jak geniální! Akorát že ty zplodiny z aut pod zemí stejně dýchají lidé na povrchu. Tím spíše se blanka neměla stavět při znalosti místních geologických poměrů.

0/−3
1.9.2016 9:49

J66i53ř19í 58Ř90e70h50o13ř 9888228536228

to mi nějak nesedí. Jakože Blanka přilákala do Prahy další řidiče? Statistika navíc potvrzuje pokles provozu ve více místech než se provoz zvýšil. Je to snad logické. Jedna silnice navíc znamená rozmělnění provozu na všech. To je snad matematický fakt. Pokud tedy netrváte opravdu na tom, že kvůli Blance víc lidí jezdí autem.

+2/0
1.9.2016 10:50

P26a47v51e47l 26M61a82t93o51u22š62e63k 5320187438794

Přesně na tom posledním řečeném trvám. Na zesílení provozu po otevření blanky si stěžují i obyvatelé Prahy 6. Podobné je to třeba s jižní spojkou. Před 40 a více lety nikomu nechyběla, nyní je věčně přeplněná auty. Každý takový úsek logicky přivede do aut další a další lidi.

0/−2
1.9.2016 10:56

P87e36t45r 28K71a14r47a68f48i31á78t 3580617276740

Před 40 a více léty byl i obyčejný Trabant luxusem, na který se šetřilo půl života. Dneska je osobní automobil trochu dražším spotřebním zbožím, které používá každý. Společnost postě bohatne, takže asi tak.

+5/0
1.9.2016 11:33

P65a66v22e15l 37M19a51t62o29u94š14e96k 5140897868504

Bohatne a blbne. Někteří nepotřebují auto k životu takřka vůbec, jiní, mající třeba i podobné zaměstnání a záliby, se bez něj nehnou. Pokud někdo neumí utratit peníze za nic užitečnějšího než za auto, tak je to s ním dost špatné.

0/−3
1.9.2016 11:46

M56a89r61t75i52n 92K81a18r78á77s13e25k 9478133308758

No nevim, jak radsi utratim penize za auto, diky kteremu usetrim denne cca 2 hodiny casu za dopravu, nez abych penize usetril a 2 hodiny denne navic travil dopravou..

+1/0
1.9.2016 15:46







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.