Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Strašák studené války odhalen. MiG-25 před 40 lety přistál v Japonsku

Právě před 40 lety, 6. září 1976, se Američanům snesl z nebe jeden z největších dárků, jaký mohli během studené války dostat. Byl jím tajný a obávaný „superstíhač“ MiG-25. Do Japonska s ním přeletěl sovětský pilot Viktor Bělenko.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

P46a79v26e57l 16P92o45k61o55r87n40ý 2726424710172

Co asi dělá Bělenko dnes? Má jiné jméno, ale patrně je ještě naživu..

0/0
16.9.2016 8:42
Foto

P48e65t54r 87Š62r40a90i23e25r 9723122412417

Na úlet si pamatuji, v Hlasu Ameriky se probíral opakovaně a i propaganda v ČSSR pracovala na plné obrátky, jak letadlo ti zlí Amíci nechtějí vrátit. Zajímavý ale, že do dneška jsem si myslel, kdovíjakým Hi-tech se supertajnými ultratechnologiemi letadlo nebylo ;-D;-D;-D Knížku jsem nečetl, tak proto. Napravím ... ;-)

Ještě na okraj: v Rusku se asi jedí veverky leckde dodnes ale ani u nás to poměrně nedávno nebylo nic neobvyklého, jsme dnes už jen moc rozmazlení. Konec konců, ještě v osmdesátých letech měli třeba v Nuslích ve Vladimírce na jídeláku nutrii na česneku se špenátem (byla výborná, o kvalitní maso byla nouze i tehdy a kuchaři si ho kradli ...) ;-)

0/0
9.9.2016 11:18

K94a63t49e44ř70i71n98a 34V59ý41b35o59r84n13á 6440899989

V Nuslích u Botiče byly nutrie běžné. Jinde se holt zase favorizovaly veverky. Každopádně bílkoviny potřebují pro růst děti na celém světě.

0/−1
9.9.2016 21:03

J90a11n 96Z35e50m76a80n 1366275754446

Použití elektronek mělo význam pro případ jaderné války, kdy se předpokládalo, že elmag. impuls po výbuchu zničí veškeré polovodiče, zatímco elektronky vydrží.

+2/−1
9.9.2016 8:48

O48n84d61ř51e53j 10Š89i82m88e16k 5233102467568

To nikdo nerozporuje, ale jde o to, ze pro 25ky pouzili trosku starsi konstrukci, ktera stacila, ale pro Zapad to bylo prozreni, ze Soveti jsou v tomhle sto let za opicemi...

+4/0
9.9.2016 19:42

J62o61s20e96f 63N49o89v25á88k 2322352595144

Elektronky možná jo, ale všechno okolo stejně ne. Todle důvodem nebylo, jen se to tím obhajovalo to, že SSSR byla v oblasti polovodičů pozadu.

0/0
10.9.2016 13:58

O77n86d15r94e84j 20P56a79t58e50k 5510700789891

Kvalitní článek. Technet je super!

+4/0
8.9.2016 16:30

M43i52l51a37n 48R86a37b85a37s 4897205373538

RL Okuširi, ostrov Okuširitó (sít Early Warning), sledovala MiG-25P již nad mořem. Po roce 1973 AN/FPS-20 vyměněn za přesnější 3D J-FPS-1 / S-band, výr. Nippon Electric, dosah 600km (stacionár). J-FPS-1 byly přednostně osazeny na Wakkanai a Nemuro. Měřily výšku, šikmou dálku, azimut. Sehrály zásadní roli při incidentu KAL za 8 let (zázn. vzdušné sit. utajen, archivováno v National Diet dodnes). Ale to je už jná kapitola "nových" Sov/Jap dějin... Na Sachalin a Kurily vzdychají dodnes.

to Karel Novotný. Belenkův MiG neměl zavěšen kontejner REB (na principu SPS-141). Palubní RL pracuje řádově v jiném MW pásmu než traťové (L, S band). Nevylučuji, že jim Belenko v CTR něco palubní elektronikou nezarušil (na několik vteřin, záměrná nekompatibilita, harm freq. atd).

0/0
8.9.2016 12:51

K18a87r79e82l 64N48o14v14o71t41n35y 4647584932852

Dík za doplnění, nejsem v tom expert, jen vím že to tehdy psaly skoro všechny noviny / tedy Francie a Německo/ a že z toho byli Amíci špatní.

0/0
10.9.2016 16:17

M83i71l75a53n 22R21a51b38a60s 4457975693928

Není zač, nic expertního :-). Uveřejnil dobový japonský tisk. Dost podrobně s jejich pečlivostí. Lossagung nach Japan ARD/ZDF podrobně referovala také, později i o spec Act of Congres pro Belenka (sign J. Carter 1980). Větší překvapení pro USAF/US NAVY byl MiG-31(dvoumístný). V relativně krátké době přezbrojili. Spotřebu příliš neřešili, zato větší podíl Duralu a titanu. Z Genadije Osipoviče vylezlo až za 30 let, jako z chlupaté deky, kdy už byl dávno odejít. Tehdy mluvil jen o Su-15, přiznal, že další "paljot" seděl v "31" (tehdy zástupce velitele základny). Vím jiná kapitola. Nad Sach/Moneron padlo víc strojů z noční oblohy. JASDF se držel zpátky (Ústava). Jen monitorovali, antény na kopcích, vidí, slyší Kurily a Sachalin plné základen dodnes.

0/0
10.9.2016 19:43

K50a43r95e17l 14N37o91v41o53t46n79y 4397534342842

Nevím zda to nebyla jen fáma, ale v té době jsem byl ve Francii, a četl jsem tam v novinách, že Amíky a Japončíky nejvíc dostalo, že než si tam sednul, tak jim ty jeho "předpotopní elektronky" zarušily radary že ho nemohli ani zaměřit;-D

+1/0
8.9.2016 10:47

J58a64n 53P76u20l82e73c 4258487811765

Například plné obchody považoval za kamufláž CIA ;-D;-D;-D........... Ale máme rok 2016 a ruská propaganda je pořád stejná, třeba slavný dispečer Carlos ;-).

+10/0
8.9.2016 9:27
Foto

V17l20a28s85t42a 30C52o96u98f44a48l 7937209229245

Pěkně napsáno.

+5/0
7.9.2016 21:51

M56i40l46a90n 94R56a67b73a27s 4767715823308

Snad půjde kouknout na obrázek, viz link, jak Belenkův MiG-25P v závěrečné fázi letu od moře k ostrovu Hokaidó monitorovala JASDF, včetně vyslané hotovosti.

http://p2.uloziste.com/fotky7/v5b1f220a23106ac/1ee2e02f1bb252a1-2.jpg

+2/0
7.9.2016 21:23

P21e73t35r 85T88a27f94t 9713887554469

Skvely clanek, diky!

+2/0
7.9.2016 16:25

M44i89r58o24s71l44a18v 22S39t29i87s26k56a73l 3647986457360

Dobrý článek...díkyR^R^R^

+3/0
7.9.2016 12:47
Foto

P96r74e67m94y65s18l 80K49y76s15e63l75a78k 5655803324289

Krásný ingot železe a ten druhej ingot titanu a hliníku.: -) A jejich krásná kopie F-15 :-)

0/−9
7.9.2016 10:01

J59o47s54e44f 97N88o54v35á56k 2552732885584

Tak F-15 je vše jen ne kopie Migu25. Reakce ano (navíc reakce na představu o Migu 25 před úletem Bělenka, nikoli na reálné letadlo), ale je to letoun jinak zaměřenej, s jiným účelem i s jinými výkony.

+10/0
7.9.2016 12:02

M90i51l36a75n 32R47a64b94a23s 4537595953658

to Michal Grešlík.

Zbylé palivo po dosednutí v nádrži 200L. Málem přistával "na páry".

0/0
7.9.2016 0:04
Foto

M51i41c17h10a37l 77G12r39e66š20l89i11k 9501296932156

V knihe Posledný let plota MiG-25 sa píše (vo vydaní, ktoré mám str. 140): "Nemohl let uskutečnit dřív,než budou splněny dvě podmínky: letadlo bude plné paliva a počasí bude dobré."

(str. 146): "Nádrže obsahovaly palivo ještě tak na 30 sekund letu." :-)

0/0
7.9.2016 15:25

J16o26s38e23f 10N81o25v20á82k 2522372715324

btw. z čugujevky do hakodate je to 626 km, takže combat range 300km vcelku odpovídá...

0/0
7.9.2016 15:50
Foto

M93i95c23h36a96l 60G76r32e26š87l63i98k 9561506322416

Nie celkom. V knihe sa píše, že počítal s manévrovaním, letom v malej výške a asi neletej jak hovado, aby si spotreboval palivo skôr ako niekam doletí. :-)

0/0
7.9.2016 18:50

J70o25s31e35f 81N22o70v43á84k 2822982145454

Právě že to jde proti sobě - letěl v malé výšce, ale zase neletěl rychlostí, která je běžná, aby šetřil palivo. Takže ve výsledku se to mohlo +- vyrovnat.

Až budu mít tu knížku u sebe (je na chatě), tak se na to podívám, jestli z toho jde něco zjistit.

0/0
7.9.2016 19:18
Foto

M76i43c81h88a13l 68G59r23e78š33l40i39k 9161596742166

Šetril, ako sa dalo. Po štarte čo najskôr vypol forsáž. Do klesnutia k zemi palivom šetril, potom zapol motory na plný výkon a za dve minúty bol nad morom. Tam sa rozhodol vystúpať do 6000 m, aby šetril palivo....

0/0
7.9.2016 20:20

J80a39n 65L93u83k11á39š 7657373463212

Vsak taky po jeho uletu omezili Soveti mnozstvi paliva v nadrzich pri cvicnych letech u vsech letadel.

+1/0
7.9.2016 17:52

D95a18n 90S30v26o93b43o23d29a 9140840775266

Stejne jsou nejhezci Mig-29 a SU-27

+4/0
6.9.2016 22:33

V90á12c63l65a55v 29L10a81d14a 6492103804693

Rafale a f-22

0/0
7.9.2016 18:48

P47a17v39e32l 85R79e22z48n42i29c44e20k 3215354304802

ty jsou opravdu velmi velmi pekne... ale proste MiG 25 je u mne top z "vychodni" vyzbroje a SR-71 ze "zapadni" :)

pokud se pamatuji tak vlastne MiG 25 vznikal tak ze napred vzaly 2 ohromne motory a teprve okolo nich zacali kreslit/stavet drak letadla.

nejvic se mi libi pomerova velikost kokpitu vuci celemu letadlu v porovnani s cimkoliv bezne viditelnym na leteckych dnech... to krasne ilustruje velikost tohoto stroje :)

0/0
8.9.2016 9:16

T57o24m78á74š 10B47r64a10b56e60c 2878456395366

Například plné obchody považoval za kamufláž CIA

:-)

+6/0
6.9.2016 20:50
Foto

M69i82c89h92a17l 62J11a79n70o65v43á16č 8797756435843

Z dokumentu Wings od Russia ovsem vím, ze 25 a 31 byly vyvijeny souběžně. Jsou ro jine stroje s jiným využitím. 31 je interceptor v pravem slova smyslu, 25 je prave interceptor průzkumných letounu. Má vyšší dostup a vyšší Max. rychlost. Ovsem třeba se ty ruské dokumenty pletou. Vím ja?

0/−2
6.9.2016 20:24
Foto

M96i14c31h17a14l 11G45r80e22š86l29i93k 9921586192386

Tak to ste to asi zle pochopili. MiG-31 bol vyvinutý na báze MiG-25, ale nie súbežne. Bol jeho ďalším rozvinutím. Oba sú síce na vzhľad v modelárskom žargóne rovnaké "krabice", ale MiG-31 je v porovnaní so svojim predchodcom "lietajúci radarovo-raketový komplex". Je síce napr. pomalší, ale stále veľmi rýchly stroj. Má napr. aj neporovnateľne väčší dolet.

+1/0
6.9.2016 21:32

J58o49s21e81f 19N41o63v63á47k 2512442125414

31 papírově pomalejší než 25 není. Poměr tahu k váze má dokonce vyšší - ale zas má motory optimalizované na trochu nižší rychlosti - ale furt má cruise speed 2.35, takže zas tolik ne. A jeho motory dovolujou delší dobu letět na maximálku, než to bylo u 25.

V podstatě jsou oba letouny v ruské armádě používané stejně, s tím, že větší dolet 31 a lepší radar umožňuje 31 používat i jako koordinátora PVO.

0/0
6.9.2016 22:17
Foto

M25i50c59h77a49l 55G86r10e57š23l82i63k 9951106572526

Ja som nepísal o koľko je pomalší. Písal som, že je pomalší, čo je fakt. A písal som, že je to stále veľmi rýchly stroj, čo je tiež fakt. A M = 2,35 nie je zase taká závratná u stíhačov. Dnes sú dôležitejšie iné parametre. ;-)

0/0
6.9.2016 22:43

T71o31m31á54š 60C95h48r22a79s46t55n69ý 2291744881603

Hlavne se nepos.. kdyz Vas Mig31 vybrzdi?

0/−1
7.9.2016 7:41
Foto

M84i12c71h40a41l 92G44r45e36š74l62i49k 9621386472206

V boji by bolo "vybrzdenie" asi jeho poslednou akciou. ;-)

0/0
7.9.2016 10:43

T42o18m85á54š 95C89h60r77a94s89t57n73ý 2661364241543

Říkal jste dnes. Dnes po sobě "v boji" nestřílí a asi by se nevybržďovali "tváří v tvář", ale stříleli po sobě za hranicí dohledu.

0/0
8.9.2016 12:16
Foto

M51i51c31h12a64l 22G25r96e67š81l91i32k 9581376782706

Kde som to hovoril? :-)

0/0
8.9.2016 12:37

T60o10m73á39š 24C20h64r94a54s97t72n15ý 2771884921843

"Dnes sú dôležitejšie iné parametre."

Alegoroval jsem to případem vybržďování na Baltu :)

http://zpravy.idnes.cz/blizke-setkani-norske-a-ruske-stihacky-dyq-/zahranicni.aspx?c=A141202_115910_zahranicni_jw

0/0
10.9.2016 1:57
Foto

M52i59c83h49a22l 49G51r60e26š62l95i67k 9201886272936

A to "vybrzdenie" na Balte dávalo MiG-31 nejakú výhodu? Ak by šlo o skutočný boj, tak má celý arzenál F-16 našitý v sebe. Každý stíhač sa snaží totiž dostať za nepriateľa a páliť zozadu a v tomto prípade sa MiG-31 dostal dobrovoľne do pozície ideálneho terča. Pre obratnejšiu F-16 by bol lahôdkou. :-)

Ten môj výrok si ako vykladáte? :-)

0/0
10.9.2016 10:38

J25o28s59e56f 70N29o10v52á77k 2252342755284

Mig 31 ale nemá maximálku 2,35, to je cruise speed, čili ekonomická rychlost. A ta je opravdu u stíhaček velmi výjimečná. (Je teda pravda, že cruise speed není přesně definovaná, podzvukově doletí i Mig25 dál, takže nejde srovnávat).

Mig31 má maximálku stejně jako Mig25 2,83M s tím, že je jí schopen snadno překročit.

0/0
7.9.2016 12:07
Foto

M40i53c18h96a52l 19G19r85e27š54l96i14k 9161286342926

To mi pripomína: "Začneme naplno a postupne zvyšujeme tempo."

+6/0
7.9.2016 12:31

K70a78r35e48l 26L44a58n87g50r 2162367350178

(akční rádius mohl při nešetřivém způsobu letu s častým užíváním forsáže činit pouhých 300 km).

Zdroj: http://technet.idnes.cz/mig-25-viktor-belenko-ulet-do-japonska-ds3-/vojenstvi.aspx?c=A160904_140044_vojenstvi_erp

To by mě zajímalo kde je zdroj tohoto údaje...

Udáváný dolet u typu MiG-25P je při rychlosti 2,35 machu 1250 km, Při podzvukové rychlosti 1730 km.

0/0
6.9.2016 19:33

J30o81s94e43f 62N72o53v85á80k 2922442295894

Viz níže

1) údaje se na netu lišej a dost často se udává číslo od novějšího motoru k staršímu typu migu

2) je velký rozdíl mezi "doletem" a "combat range" - to druhý zahrnuje typickej letovej profil (letadlo vystoupá nahoru), výzbroj, rezervu v cíli na vzdušný boj...

0/0
6.9.2016 19:43

K19a98r35e62l 98L50a73n14g60r 2792757860778

To s čím ulétl bylo vybaveno motory R15BF2-300 a pro mašinu s nima platí ony údaje. Ono je u tohoto stroje problém počítat ulétlou vzdálenost vůči zemi, když míří čumákem k nebesům, to by pak mohlo klidně dát nižší číslo, ale dolet se standartně počítá v horizontu.

0/0
6.9.2016 19:52

T33o26m81á88š 31H37a23t52a63n 3809533279340

V tom případě měl Saturn 5 dolet k první krtině.

+3/0
6.9.2016 20:07
Foto

M35i89c72h79a68l 36G22r62e44š17l24i45k 9551566592306

Akčný rádius je vzdialenosť, na ktorú môže lietadlo pôsobiť. Teda je to vzdialenosť k cieľu. Teda akčný rádius závisí od parametrov misie (výška, rýchlosť, podvesená výzbroj a výstroj, dĺžka letu k cieľu, manévrov po dosiahnutí cieľa a návrat späť). Takže akčný rádius sa ešte udáva s prídavnými nádržami, bez nich, s jedným, alebo niekoľkými tankovaniami za letu...

Tie čísla, ktoré niekde na wiki vyhrabete, berte ako orientačné, pretože tam obvykle nemáte nič upresnené. Iné môže udávať výrobca a iné armáda.

0/0
6.9.2016 20:10

K51a57r77e60l 72L50a25n72g37r 2382627750728

Já nehrabu na wiki, ale na východě kde je krásná databáze a ta souhlasí kupodivu i s publikacemi.

A klidně tu vypíšu dolety všech typů MiG-25 a ne jen istrebitěl-perechvatčik verze M a P.

0/0
6.9.2016 20:17

J84o72s44e89f 29N80o47v90á97k 2452672725424

Podle toho, co vím já, tak zrovna tadle verze motorů v tu dobu do letadel vůbec nešla (a co vím tak snad vůbec, to je verze z 25M, která se nevyráběla):

http://forum.keypublishing.com/showthread.php?41322-YF-12-A-12-SR-71-MIG-25-MiG-31-thread/page23

takže těžko mohl mít Bělenko tendle motor....

Jenže u vojenského letadla je ti jedno, jak daleko doletí. To, co potřebuješ je, aby byl schopen zasáhnout proti cíli v dané vzdálenosti. Proto je nesmysl porovnávat dolet, ale musíš porovnávat combat range. Např. podvěšená výzbroj ti s doletem zahýbá opravdu hodně...

0/0
6.9.2016 20:18

K77a69r32e68l 79L78a44n91g89r 2392377530958

Tak s čím podle vás Bělenko ufrnknul? Ono to bylo s MiG-25P, že? ;-)

0/0
6.9.2016 20:34

J95o36s96e17f 83N62o77v72á25k 2362762535574

Předpokládám, že to byla MiG-25P, MiG-25PD byla snad až v roce 78.

0/0
6.9.2016 22:10







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.