Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Strašák studené války odhalen. MiG-25 před 40 lety přistál v Japonsku

Právě před 40 lety, 6. září 1976, se Američanům snesl z nebe jeden z největších dárků, jaký mohli během studené války dostat. Byl jím tajný a obávaný „superstíhač“ MiG-25. Do Japonska s ním přeletěl sovětský pilot Viktor Bělenko.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

P40a67v65e48l 60P52o72k24o49r22n11ý 2956624690222

Co asi dělá Bělenko dnes? Má jiné jméno, ale patrně je ještě naživu..

0/0
16.9.2016 8:42
Foto

P46e67t20r 97Š28r70a48i61e78r 9723252902197

Na úlet si pamatuji, v Hlasu Ameriky se probíral opakovaně a i propaganda v ČSSR pracovala na plné obrátky, jak letadlo ti zlí Amíci nechtějí vrátit. Zajímavý ale, že do dneška jsem si myslel, kdovíjakým Hi-tech se supertajnými ultratechnologiemi letadlo nebylo ;-D;-D;-D Knížku jsem nečetl, tak proto. Napravím ... ;-)

Ještě na okraj: v Rusku se asi jedí veverky leckde dodnes ale ani u nás to poměrně nedávno nebylo nic neobvyklého, jsme dnes už jen moc rozmazlení. Konec konců, ještě v osmdesátých letech měli třeba v Nuslích ve Vladimírce na jídeláku nutrii na česneku se špenátem (byla výborná, o kvalitní maso byla nouze i tehdy a kuchaři si ho kradli ...) ;-)

0/0
9.9.2016 11:18

K89a25t79e33ř51i51n76a 22V76ý83b43o60r83n69á 6150149719

V Nuslích u Botiče byly nutrie běžné. Jinde se holt zase favorizovaly veverky. Každopádně bílkoviny potřebují pro růst děti na celém světě.

0/−1
9.9.2016 21:03

J80a70n 51Z86e21m78a54n 1126775364216

Použití elektronek mělo význam pro případ jaderné války, kdy se předpokládalo, že elmag. impuls po výbuchu zničí veškeré polovodiče, zatímco elektronky vydrží.

+2/−1
9.9.2016 8:48

O95n27d85ř81e79j 57Š33i40m31e84k 5253382277708

To nikdo nerozporuje, ale jde o to, ze pro 25ky pouzili trosku starsi konstrukci, ktera stacila, ale pro Zapad to bylo prozreni, ze Soveti jsou v tomhle sto let za opicemi...

+4/0
9.9.2016 19:42

J68o55s43e23f 83N20o64v91á72k 2682532205474

Elektronky možná jo, ale všechno okolo stejně ne. Todle důvodem nebylo, jen se to tím obhajovalo to, že SSSR byla v oblasti polovodičů pozadu.

0/0
10.9.2016 13:58

O48n38d68r54e96j 48P98a85t64e87k 5260730119891

Kvalitní článek. Technet je super!

+4/0
8.9.2016 16:30

M57i80l40a58n 85R36a57b92a18s 4847565433238

RL Okuširi, ostrov Okuširitó (sít Early Warning), sledovala MiG-25P již nad mořem. Po roce 1973 AN/FPS-20 vyměněn za přesnější 3D J-FPS-1 / S-band, výr. Nippon Electric, dosah 600km (stacionár). J-FPS-1 byly přednostně osazeny na Wakkanai a Nemuro. Měřily výšku, šikmou dálku, azimut. Sehrály zásadní roli při incidentu KAL za 8 let (zázn. vzdušné sit. utajen, archivováno v National Diet dodnes). Ale to je už jná kapitola "nových" Sov/Jap dějin... Na Sachalin a Kurily vzdychají dodnes.

to Karel Novotný. Belenkův MiG neměl zavěšen kontejner REB (na principu SPS-141). Palubní RL pracuje řádově v jiném MW pásmu než traťové (L, S band). Nevylučuji, že jim Belenko v CTR něco palubní elektronikou nezarušil (na několik vteřin, záměrná nekompatibilita, harm freq. atd).

0/0
8.9.2016 12:51

K37a85r62e93l 19N20o14v22o91t82n56y 4557834292312

Dík za doplnění, nejsem v tom expert, jen vím že to tehdy psaly skoro všechny noviny / tedy Francie a Německo/ a že z toho byli Amíci špatní.

0/0
10.9.2016 16:17

M68i77l35a67n 45R62a11b24a87s 4227615613228

Není zač, nic expertního :-). Uveřejnil dobový japonský tisk. Dost podrobně s jejich pečlivostí. Lossagung nach Japan ARD/ZDF podrobně referovala také, později i o spec Act of Congres pro Belenka (sign J. Carter 1980). Větší překvapení pro USAF/US NAVY byl MiG-31(dvoumístný). V relativně krátké době přezbrojili. Spotřebu příliš neřešili, zato větší podíl Duralu a titanu. Z Genadije Osipoviče vylezlo až za 30 let, jako z chlupaté deky, kdy už byl dávno odejít. Tehdy mluvil jen o Su-15, přiznal, že další "paljot" seděl v "31" (tehdy zástupce velitele základny). Vím jiná kapitola. Nad Sach/Moneron padlo víc strojů z noční oblohy. JASDF se držel zpátky (Ústava). Jen monitorovali, antény na kopcích, vidí, slyší Kurily a Sachalin plné základen dodnes.

0/0
10.9.2016 19:43

K79a74r45e22l 91N64o72v36o11t63n79y 4917784532672

Nevím zda to nebyla jen fáma, ale v té době jsem byl ve Francii, a četl jsem tam v novinách, že Amíky a Japončíky nejvíc dostalo, že než si tam sednul, tak jim ty jeho "předpotopní elektronky" zarušily radary že ho nemohli ani zaměřit;-D

+1/0
8.9.2016 10:47

J48a75n 38P79u73l72e86c 4248867651865

Například plné obchody považoval za kamufláž CIA ;-D;-D;-D........... Ale máme rok 2016 a ruská propaganda je pořád stejná, třeba slavný dispečer Carlos ;-).

+10/0
8.9.2016 9:27
Foto

V69l50a98s92t93a 32C91o60u40f70a75l 7807479179385

Pěkně napsáno.

+5/0
7.9.2016 21:51

M15i95l51a33n 14R64a69b31a70s 4297735843328

Snad půjde kouknout na obrázek, viz link, jak Belenkův MiG-25P v závěrečné fázi letu od moře k ostrovu Hokaidó monitorovala JASDF, včetně vyslané hotovosti.

http://p2.uloziste.com/fotky7/v5b1f220a23106ac/1ee2e02f1bb252a1-2.jpg

+2/0
7.9.2016 21:23

P42e16t11r 58T96a14f98t 9843667594639

Skvely clanek, diky!

+2/0
7.9.2016 16:25

M86i97r56o60s16l17a15v 62S98t36i65s57k18a89l 3237636657850

Dobrý článek...díkyR^R^R^

+3/0
7.9.2016 12:47
Foto

P38r70e32m12y28s74l 18K38y69s78e87l19a33k 5165213834739

Krásný ingot železe a ten druhej ingot titanu a hliníku.: -) A jejich krásná kopie F-15 :-)

0/−9
7.9.2016 10:01

J49o76s71e73f 20N22o65v79á69k 2422782455104

Tak F-15 je vše jen ne kopie Migu25. Reakce ano (navíc reakce na představu o Migu 25 před úletem Bělenka, nikoli na reálné letadlo), ale je to letoun jinak zaměřenej, s jiným účelem i s jinými výkony.

+10/0
7.9.2016 12:02

M87i24l84a30n 11R73a34b25a75s 4537425403988

to Michal Grešlík.

Zbylé palivo po dosednutí v nádrži 200L. Málem přistával "na páry".

0/0
7.9.2016 0:04
Foto

M76i91c30h47a55l 34G12r78e39š88l25i18k 9661956222886

V knihe Posledný let plota MiG-25 sa píše (vo vydaní, ktoré mám str. 140): "Nemohl let uskutečnit dřív,než budou splněny dvě podmínky: letadlo bude plné paliva a počasí bude dobré."

(str. 146): "Nádrže obsahovaly palivo ještě tak na 30 sekund letu." :-)

0/0
7.9.2016 15:25

J61o94s47e94f 89N42o87v30á19k 2312892815984

btw. z čugujevky do hakodate je to 626 km, takže combat range 300km vcelku odpovídá...

0/0
7.9.2016 15:50
Foto

M24i61c95h30a76l 81G66r13e76š22l41i89k 9751856452546

Nie celkom. V knihe sa píše, že počítal s manévrovaním, letom v malej výške a asi neletej jak hovado, aby si spotreboval palivo skôr ako niekam doletí. :-)

0/0
7.9.2016 18:50

J41o85s65e67f 28N63o63v79á45k 2602802115864

Právě že to jde proti sobě - letěl v malé výšce, ale zase neletěl rychlostí, která je běžná, aby šetřil palivo. Takže ve výsledku se to mohlo +- vyrovnat.

Až budu mít tu knížku u sebe (je na chatě), tak se na to podívám, jestli z toho jde něco zjistit.

0/0
7.9.2016 19:18
Foto

M58i34c24h80a87l 57G89r10e55š70l75i44k 9171946902706

Šetril, ako sa dalo. Po štarte čo najskôr vypol forsáž. Do klesnutia k zemi palivom šetril, potom zapol motory na plný výkon a za dve minúty bol nad morom. Tam sa rozhodol vystúpať do 6000 m, aby šetril palivo....

0/0
7.9.2016 20:20

J81a58n 51L21u44k73á75š 7587953433562

Vsak taky po jeho uletu omezili Soveti mnozstvi paliva v nadrzich pri cvicnych letech u vsech letadel.

+1/0
7.9.2016 17:52

D42a41n 66S96v45o16b31o74d34a 9810650605156

Stejne jsou nejhezci Mig-29 a SU-27

+4/0
6.9.2016 22:33

V56á96c51l84a19v 95L52a28d55a 6842543894983

Rafale a f-22

0/0
7.9.2016 18:48

P52a45v47e88l 50R14e38z60n55i52c23e38k 3195474714882

ty jsou opravdu velmi velmi pekne... ale proste MiG 25 je u mne top z "vychodni" vyzbroje a SR-71 ze "zapadni" :)

pokud se pamatuji tak vlastne MiG 25 vznikal tak ze napred vzaly 2 ohromne motory a teprve okolo nich zacali kreslit/stavet drak letadla.

nejvic se mi libi pomerova velikost kokpitu vuci celemu letadlu v porovnani s cimkoliv bezne viditelnym na leteckych dnech... to krasne ilustruje velikost tohoto stroje :)

0/0
8.9.2016 9:16

T68o94m56á75š 85B60r38a26b78e17c 2208346605896

Například plné obchody považoval za kamufláž CIA

:-)

+6/0
6.9.2016 20:50
Foto

M23i20c22h89a26l 32J32a88n44o75v20á11č 8277456945413

Z dokumentu Wings od Russia ovsem vím, ze 25 a 31 byly vyvijeny souběžně. Jsou ro jine stroje s jiným využitím. 31 je interceptor v pravem slova smyslu, 25 je prave interceptor průzkumných letounu. Má vyšší dostup a vyšší Max. rychlost. Ovsem třeba se ty ruské dokumenty pletou. Vím ja?

0/−2
6.9.2016 20:24
Foto

M94i67c43h80a82l 94G85r93e51š76l58i86k 9601336342316

Tak to ste to asi zle pochopili. MiG-31 bol vyvinutý na báze MiG-25, ale nie súbežne. Bol jeho ďalším rozvinutím. Oba sú síce na vzhľad v modelárskom žargóne rovnaké "krabice", ale MiG-31 je v porovnaní so svojim predchodcom "lietajúci radarovo-raketový komplex". Je síce napr. pomalší, ale stále veľmi rýchly stroj. Má napr. aj neporovnateľne väčší dolet.

+1/0
6.9.2016 21:32

J50o30s91e32f 25N97o34v80á72k 2452722665414

31 papírově pomalejší než 25 není. Poměr tahu k váze má dokonce vyšší - ale zas má motory optimalizované na trochu nižší rychlosti - ale furt má cruise speed 2.35, takže zas tolik ne. A jeho motory dovolujou delší dobu letět na maximálku, než to bylo u 25.

V podstatě jsou oba letouny v ruské armádě používané stejně, s tím, že větší dolet 31 a lepší radar umožňuje 31 používat i jako koordinátora PVO.

0/0
6.9.2016 22:17
Foto

M19i49c37h98a42l 21G77r38e91š56l41i36k 9261146312796

Ja som nepísal o koľko je pomalší. Písal som, že je pomalší, čo je fakt. A písal som, že je to stále veľmi rýchly stroj, čo je tiež fakt. A M = 2,35 nie je zase taká závratná u stíhačov. Dnes sú dôležitejšie iné parametre. ;-)

0/0
6.9.2016 22:43

T55o39m57á25š 85C75h95r94a74s48t72n51ý 2441554111323

Hlavne se nepos.. kdyz Vas Mig31 vybrzdi?

0/−1
7.9.2016 7:41
Foto

M49i31c84h44a49l 46G32r34e91š19l71i91k 9981756832706

V boji by bolo "vybrzdenie" asi jeho poslednou akciou. ;-)

0/0
7.9.2016 10:43

T18o76m51á64š 26C37h82r93a62s61t12n47ý 2461384651503

Říkal jste dnes. Dnes po sobě "v boji" nestřílí a asi by se nevybržďovali "tváří v tvář", ale stříleli po sobě za hranicí dohledu.

0/0
8.9.2016 12:16
Foto

M21i84c35h93a64l 98G94r20e89š20l91i61k 9831856322826

Kde som to hovoril? :-)

0/0
8.9.2016 12:37

T48o95m67á72š 47C34h80r83a14s56t61n54ý 2821704311543

"Dnes sú dôležitejšie iné parametre."

Alegoroval jsem to případem vybržďování na Baltu :)

http://zpravy.idnes.cz/blizke-setkani-norske-a-ruske-stihacky-dyq-/zahranicni.aspx?c=A141202_115910_zahranicni_jw

0/0
10.9.2016 1:57
Foto

M72i42c35h58a63l 97G45r23e21š51l69i16k 9461726122116

A to "vybrzdenie" na Balte dávalo MiG-31 nejakú výhodu? Ak by šlo o skutočný boj, tak má celý arzenál F-16 našitý v sebe. Každý stíhač sa snaží totiž dostať za nepriateľa a páliť zozadu a v tomto prípade sa MiG-31 dostal dobrovoľne do pozície ideálneho terča. Pre obratnejšiu F-16 by bol lahôdkou. :-)

Ten môj výrok si ako vykladáte? :-)

0/0
10.9.2016 10:38

J77o26s24e63f 88N68o81v48á46k 2102232795934

Mig 31 ale nemá maximálku 2,35, to je cruise speed, čili ekonomická rychlost. A ta je opravdu u stíhaček velmi výjimečná. (Je teda pravda, že cruise speed není přesně definovaná, podzvukově doletí i Mig25 dál, takže nejde srovnávat).

Mig31 má maximálku stejně jako Mig25 2,83M s tím, že je jí schopen snadno překročit.

0/0
7.9.2016 12:07
Foto

M47i58c45h37a31l 39G38r23e89š56l89i42k 9681376332226

To mi pripomína: "Začneme naplno a postupne zvyšujeme tempo."

+6/0
7.9.2016 12:31

K38a24r97e20l 87L52a80n92g15r 2392187520658

(akční rádius mohl při nešetřivém způsobu letu s častým užíváním forsáže činit pouhých 300 km).

Zdroj: http://technet.idnes.cz/mig-25-viktor-belenko-ulet-do-japonska-ds3-/vojenstvi.aspx?c=A160904_140044_vojenstvi_erp

To by mě zajímalo kde je zdroj tohoto údaje...

Udáváný dolet u typu MiG-25P je při rychlosti 2,35 machu 1250 km, Při podzvukové rychlosti 1730 km.

0/0
6.9.2016 19:33

J75o25s60e45f 10N41o56v31á57k 2112452805714

Viz níže

1) údaje se na netu lišej a dost často se udává číslo od novějšího motoru k staršímu typu migu

2) je velký rozdíl mezi "doletem" a "combat range" - to druhý zahrnuje typickej letovej profil (letadlo vystoupá nahoru), výzbroj, rezervu v cíli na vzdušný boj...

0/0
6.9.2016 19:43

K48a12r33e16l 98L36a22n20g23r 2862837650958

To s čím ulétl bylo vybaveno motory R15BF2-300 a pro mašinu s nima platí ony údaje. Ono je u tohoto stroje problém počítat ulétlou vzdálenost vůči zemi, když míří čumákem k nebesům, to by pak mohlo klidně dát nižší číslo, ale dolet se standartně počítá v horizontu.

0/0
6.9.2016 19:52

T37o69m92á55š 37H34a97t14a46n 3899233269180

V tom případě měl Saturn 5 dolet k první krtině.

+3/0
6.9.2016 20:07
Foto

M91i32c80h81a91l 49G19r52e71š19l54i12k 9161126532396

Akčný rádius je vzdialenosť, na ktorú môže lietadlo pôsobiť. Teda je to vzdialenosť k cieľu. Teda akčný rádius závisí od parametrov misie (výška, rýchlosť, podvesená výzbroj a výstroj, dĺžka letu k cieľu, manévrov po dosiahnutí cieľa a návrat späť). Takže akčný rádius sa ešte udáva s prídavnými nádržami, bez nich, s jedným, alebo niekoľkými tankovaniami za letu...

Tie čísla, ktoré niekde na wiki vyhrabete, berte ako orientačné, pretože tam obvykle nemáte nič upresnené. Iné môže udávať výrobca a iné armáda.

0/0
6.9.2016 20:10

K62a14r47e57l 26L74a60n93g87r 2182887520478

Já nehrabu na wiki, ale na východě kde je krásná databáze a ta souhlasí kupodivu i s publikacemi.

A klidně tu vypíšu dolety všech typů MiG-25 a ne jen istrebitěl-perechvatčik verze M a P.

0/0
6.9.2016 20:17

J49o97s86e25f 84N19o14v28á89k 2162122725554

Podle toho, co vím já, tak zrovna tadle verze motorů v tu dobu do letadel vůbec nešla (a co vím tak snad vůbec, to je verze z 25M, která se nevyráběla):

http://forum.keypublishing.com/showthread.php?41322-YF-12-A-12-SR-71-MIG-25-MiG-31-thread/page23

takže těžko mohl mít Bělenko tendle motor....

Jenže u vojenského letadla je ti jedno, jak daleko doletí. To, co potřebuješ je, aby byl schopen zasáhnout proti cíli v dané vzdálenosti. Proto je nesmysl porovnávat dolet, ale musíš porovnávat combat range. Např. podvěšená výzbroj ti s doletem zahýbá opravdu hodně...

0/0
6.9.2016 20:18

K27a26r30e45l 82L31a91n12g91r 2602597210698

Tak s čím podle vás Bělenko ufrnknul? Ono to bylo s MiG-25P, že? ;-)

0/0
6.9.2016 20:34

J44o16s15e31f 97N61o11v62á28k 2712152145284

Předpokládám, že to byla MiG-25P, MiG-25PD byla snad až v roce 78.

0/0
6.9.2016 22:10







Najdete na iDNES.cz