Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Americká ponorka Turtle byla jednomužná a měla ničit britské lodě

Ponorka se obávanou zbraní stala během první světové války. Svoji premiéru operačního nasazení proti hladinové lodi si však odbyla už v roce 1776, tedy před dlouhými 240 lety. Ponořme se do hlubin historie a vytáhněme střípky z této přelomové události.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P13a42v52e30l 43H66e59k 8947376863641

Tohle jste tedy odfláknul.

0/0
12.9.2016 23:47

R22u82d62o40l75f 46A84n92t77o73n83í31n 5396952286966

Kdysi jsem četl v jedné knížce, že dotyčný "ponorkář" poté, co se mu o obšívku trupu podařilo zlomit vrták, "odpojil" nálož od ponorky a "upaloval do dáli" s přesvědčením, že je vše definitivně ztraceno. Ovšem netušil, že britský lodní kuchař, se chystá zpestřit jídelníček osádky chutnou rybí krmí a tak prý rozprostřel síť u boku lodi, v očekávání bohatého úlovku. Když prý vytahovali onu síť z vody, uviděli v ní místo ryb podivný předmět, který se rozhodli na palubě lodi prozkoumat. A v tom okamžiku došlo k aktivaci výbušného mechanizmu a milý kuchtík se tak údajně nevědomky, stal první obětí ponorkové války v dějinách lidstva. :-P

+1/0
12.9.2016 22:43

R65a82d30e33k 11F76o20l69p71r34e53c63h68t

Popisy nasazení ponorky Turtle se mnohdy hemží diferencemi od reality, ostatně ani náš článek nebude výjimkou. Jak se to přesně odehrávalo, ostatně nikdo neví. Uváděný potravinový příběh však můžeme zařadit do množiny vymyšlených s klidným svědomím. Sám Ezra Lee totiž později písemně uvedl, že minu vypustil během úprku daleko od lodě a ta, když už byl v bezpečí a mimo ponorku, vybuchla za vydatného gejzíru vody.

Některé zdroje uvádí, že k nevelkým ztrátám na životech nepřátel došlo při jednom z mála dalších nasazení ponorky Turtle. Ale kuchaře a kuchtíky bych si z toho opět dovolil vyloučit.

0/0
13.9.2016 11:47

R79u78d90o70l17f 39A16n74t79o54n47í26n 5656262396576

to máte sice pravdu, ale jako námět na komis v podání Káji Saudka, by to bylo absolutně super ;-D

0/0
13.9.2016 17:16
Foto

K31a89r46e47l 62S39e53i65d41l 8909445710918

Díky za zajímavý a čtivě napsaný článek. :-)

+1/0
11.9.2016 11:16

P68a51v92e30l 33J96e93ř92á59b32e66k 7221312844377

Vynálezce lodní šroubu se narodil několik desetiletí po útoku ponorky na loď.

Zřejmě patentový úřad někde udělal chybu.

+1/0
10.9.2016 21:46

J82a16k45u60b 80M22a50t43o17u25š 3165492342353

Na české Wikipedii o tom píší a Josefa Ressla uvádějí jako prvního člověka co lodní šroub spojil s parním strojem.

Nicméně si myslím že lodní šroub na ruční pohon bez převodu by nemohla efektivně fungovat, Aby zajistil pohyb, který by neskončil jinak než naštvaným \zanecháním ponorky na eraticky tom samém místě (za předpokladu že ponorka testována na jezeře či rybníku).

0/0
11.9.2016 0:16

M39a26r93t43i81n 21N13e54r94m41u28t 9457647708679

Jestli je to taková vrtule jako na replice, převod není potřeba, rychlost vůči vodě je zajištěna velkým poloměrem

0/0
11.9.2016 13:04

J79i34ř40í 53K26o82c35u54r83e90k 6795274175858

Tya opravdu velké lodní motory mají cirka 100 otáček za minutu a lodní šroub je spojen s přímo s klikovou hřídelí.

0/0
11.9.2016 15:39

A15l27e57x68a67n30d16r 71V77e49j73v34a38r20a 9133411457567

Vzhledem k nápadu a konci "bojového nasazení" bych spíš řekl že za tím vším byl Cimmrman, i když v té době prokazatelně nežil ;-D

+4/−1
10.9.2016 17:27

L79u74b36o90m75í94r 18H52r13a70c20h52o11v92i94n67a 6898242706750

On žil vždy a bude žít dále

+3/0
10.9.2016 21:26

J55i90r79i 91D53o24b51r52ý 9558329473

Coz nebrani tomu, aby i tento rom mel kulate stolete vyroci. ;-)

+1/0
12.9.2016 13:59

L42u58b23o51m61í59r 25H27r45a61c35h47o79v38i69n29a 6878702686590

Je od Vás zbabělé, že jste vyčkal na můj odchod do zaměstnání na odpolední směnu, z dochovaných fotografických a filmových dokumentů je jasné, že se jedná o velmi nadnad průměrně inteligentního bělocha, ČechoMoravoSlezáka!:-)

0/0
13.9.2016 0:11

J39i23r28i 44D83o25b26r97ý 9878289673

Preklep o jednu klavesu a co to udela za zmenu vyznamu co? Melo byt "rok" samozrejme. :-P

0/0
13.9.2016 9:05

L96u77b55o62m19í75r 71H19r25a80c32h26o55v30i52n98a 6628832946620

Jak jsem se kajícně přiznal p. Jiřímu Tintěrovi, Jára Cimrman to nakonec být nemohl, ho by napadlo, že šroub na ponoření musí být dole!!

0/0
13.9.2016 0:51

T80o85m72á17š 28B39r78a66b45e43c 2268386265926

Jinak je zajímavé, že nadpis článku je správně, když ale člověk otevře diskuzi, je nadpis článku špatně :-) (Americká, Britské)

+3/0
10.9.2016 15:38

R37a68d34e74k 60F52o26l61p52r77e17c96h71t

Musí to být nějaká chyba v matrixu. V redakčním systému je to vloženo dobře a dává se to tam pouze jednou, žádné nadpisy extra pro diskuze se tam nevkládají. I když jsem ho zkusil přeuložit, v diskuzi i seznamu diskuzí je stále chybně. Zkusím ho pozměnit.

0/0
10.9.2016 21:19

R23a41d26e62k 23F92o65l85p21r15e47c43h78t

... už se to zobrazuje dobře i v diskuzi

0/0
10.9.2016 21:24

Z96b15y72n81ě64k 93J98a61n91d82a 7733862335511

Žádná chyba Matrixu, diskuse se vytvoří z článku a má taky jméno ;-)

0/0
10.9.2016 22:00

R46a29d42e93k 10F31o67l65p34r29e79c13h44t

Ale o tom zde už dobrou čtvrthodinu hovoříme... Diskuse se vytvoří z článku, ale článek měl nadpis dobře a diskuze špatně. Když jsem ten nadpis článku přeuložil, tak v diskuzi byl stále špatně. Když jsem ho mírně změnil, v diskuzi se samozřejmě také změnil, ale analogická chyba se tam už neobjevila.

0/0
10.9.2016 22:14

T60o17m26á63š 86B40r80a55b20e87c 2708236235966

Podobnou ponorku měli britští letci za 2.světové války v seriálu "Haló, Haló" :-P

+1/−1
10.9.2016 15:11

J19i30ř57í 51K74o89c50u28r66e77k 6205474225218

Ponorku ale vymyslel Leonardo Da Vinci (alespoň jest to nejstarší doložený návrh). Již staří Římané ale znali keson, který, spuštěn dolů, umožňoval člověku pobývati pod vodou déle než na jeden nádech.

+8/0
10.9.2016 11:23

L41u79b52o11m61í58r 48H54r75a29c86h56o51v95i35n40a 6718802856340

Ten "šroub" je prý Archimédův

0/0
13.9.2016 0:32

J48o54z92e35f 16B39e60v87i63l95a13q74u96a 9485649171141

Hmm...prekvapuje ma to...myslel som, že prvý bol Jára Cimrman. :-P Títo súdruhovia urobili hodne chýb...:-/

Teraz vážne - úsmevný pohľad do vážnej histórie.Dnes - v dobe atómových gigantov.

+5/−1
10.9.2016 7:44

J36a75r46o37s80l81a94v 94M12e28j31d75r 8917884470226

Zajímavý článek. Jen ta "jednomužná" ponorka se mi nelíbí.

a) zní to blbě

b) mohly by se ozvat feministky

+6/−10
10.9.2016 6:50

J85i73ř48í 48K25u41l22í87š39e16k 2270377688715

Celkem běžný terminus technicus.. žádný šovinismus v tom není..

+9/0
10.9.2016 9:11

J22i98r50k60a 27S61v27e89j66k72o96v39s13k21ý 2389216701163

Nejspíš podle vzoru JMP (jednomužná motorová pila).

+1/0
10.9.2016 9:28

J64i62ř20í 74H25o67r88á93k 7635583967742

To už se opravdu všichni zbláznili / feminismus jako novodobá inkvizice?

Navíc slovo "jednomužná" popisuje spíš historický fakt.

+3/0
10.9.2016 11:13

M63i67c36h39a15l 32N35o41v71á84k 4935943167753

Ironii a vtip nechápeš?

0/−2
10.9.2016 13:10

J59i27ř45í 21H71o16r60á47k 7825813707332

Právě že ano.

+2/0
10.9.2016 21:54

O97l68d92ř91i18c39h 13Ř73e15z15n85í38k 7445792674258

jednomístná...

+1/0
10.9.2016 22:15

O68l49d26ř13i65c62h 97Ř78e38z52n94í29k 7785672484528

5 km/h ;-D to bych chtěl vidět...

+12/0
10.9.2016 5:12

R69a47d85e35k 12F23o66l20p81r63e94c53h41t

Já taky. Tu rychlost jsem v noci nekriticky převzal ze seriózně se tvářících publikací. Po dnešním pátraní jsem však zjistil, kam pro ten údaj autoři s největší pravděpodobností chodili. Text článku je dle nových poznatků upraven.

+2/0
10.9.2016 10:08

J16i75ř90í 48T45i78n43t64ě67r66a 6450699233620

Vážený pane Folprechte,

v padesátých letech minulého století vyšla kniha Kamila Lhotáka: Z dějin ponorky, torpeda a potápěcích přístrojů. Nemohu si však vybavit zda k známému obrázku byly připojeny i nějaké technické informace. Nedostatkem technických informací trpí i internetové stránky The Submarine Force Library & Museum, které se odvolávají na článek zveřejněný v Military Journal of the American Revolution v roce 1862.

http://ussnautilus.org/blog/the-attack-of-the-turtle/

0/0
10.9.2016 17:54

L65a43d82a 94N47o65v43a68k 4952923427

to teda byli motáci... Přitom stačilo vyrobit jednoduchý mechanismus , kterým by mechanicky nastřelili do trupu hřeb, který by hravě plátování lodi prorazil a bohatě k ukotvení miny postačil... Jedna jediná rána a bleskové provedení...

Že já se u každého problému objevim o několik set let později....;-(

+4/−6
10.9.2016 0:47

M23a54r81t15i30n 12N66e54r47m32u75t 9147807428889

Kdyby se s ním trefil do železné výztuhy, dopadlo by to stejně a ještě by to v každém případě udělalo ránu

+2/0
10.9.2016 2:20

F15r86a12n80t50i64š88e59k 11V75a97l68e57š 4867966475792

A taky dost mozna o tom medenem platovani nevedeli...

0/0
10.9.2016 10:17

M96a15r31t33i60n 58N46e64r78m25u74t 9407897398129

Navíc by měl jenom jeden pokus.

0/0
11.9.2016 13:07

P61a58v60e56l 65J24e52ř76á34b93e80k 7391312424197

Obávám se, že dnes by stačilo postavit dvě ponorky.

V první by byl sběrač kovu.

V druhé voják, který by posléze je navrtal dřevo.

+1/0
11.9.2016 20:57
Foto

J67a50n 84Ž94i16ž74k20a 7648534372640

kdyby vedeli stacil by magnet

0/0
26.9.2016 13:58

J26i71ř49í 23K29o20c46u95r17e98k 6365504805648

Mno nezbývá než vyřešit nějaký současný...

+2/0
10.9.2016 11:15

L53a38d96a 39N79o29v24a31k 4682563347

asi jo.., o víkendu vyrazím hledat temnou hmotu...

0/0
10.9.2016 11:20

J54i93ř32í 36K50o92c16u28r11e97k 6805364205738

Měl jsem na mysli něco menšího, jako třeba palivový článek schopný spalovat přímo metan s vyšší účinností než má CNG-elektrická lokomotiva.

0/0
10.9.2016 11:35

J70i91ř35í 34K20o40c98u14r40e62k 6465224355738

Každopádně Vám nechci brát ambice na objev s velkým O. Přeji hodně vytrvalosti.

+1/0
10.9.2016 11:37

L17u49b93o12š 91H88o74l25í23k 5687660152290

Pozdě, v pátek večer jsem jí našel plnou flašku a hned v pondělí ráno ji odnesu na patentový úřad...

0/0
10.9.2016 14:00

L31u78b66o71m11í86r 64H19r37a88c96h58o25v34i50n63a 6698892376660

Plnou?

0/0
10.9.2016 21:30

J41i21ř60í 13T78i44n30t98ě54r78a 6650679143210

Vážený pane Nováku,

rád bych vás upozornil na to, že váš návrh je mimo rámec tehdejších technických možností. Ostatně plavidlo bylo konstruováno k plavbě po hladině za bezměsíční noci, kdy k ponoření do operační hloubky dochází až pár desítek metrů před cílem. Také umístění výbušné nálože se mělo dít skrytě a v tichosti, aby nedošlo k zhacení celé akce.:-/

0/0
10.9.2016 18:15

L76u34b73o89m44í35r 70H64r79a60c96h52o75v63i33n61a 6528782386470

A jo, svislá vrtulka, nebo šroub, by asi měla být dole? Vzhledem k plavbě po hladině za noci a nebo jindy. Nechci rýpat, asi máte pravdu. No, tak mám pocit, že to nemohlo napadnout Járu Cimrmana, za kterého jsem málem s jiným diskutérem vyhlásil válku.

0/0
13.9.2016 0:47

L86a20d27a 62N92o66v66a64k 4632573327

tak s tím naprosto nesouhlasím... pružinové mechanismy byly běžně využívány, stačilo na ponorku umístit tři nastřelovací mechanismy, aby se snížila pravděpodobnost nastřelení kovové výztuhy.. Jedna tupá rána a nikdo netuší, jestli to neudělal někdo z posádky v podpalubí... Když ale někdo začne vrtat.., je v pytli.. Vodou se šíří zvuk lépe než vzduchem a kdo někdy byl na dřevěné lodi, ví jak je slyšet každé vrznutí dřeva... Podle toho to také dopadlo...

navíc si zkouším představit vrtání do trupu lodi..., aby byl nějaký rozumný přítlak, musela by ponorka vypustit část balastu (který ale potřebuje, aby se po akci ztratila..), nebo musí ten chlapík kromě vrtání ještě pohánět ten vertikální lodní šroub...:-P Zkrátka moc jim to v té době nezapalovalo...

+1/0
20.9.2016 1:54







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.