Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Americká ponorka Turtle byla jednomužná a měla ničit britské lodě

Ponorka se obávanou zbraní stala během první světové války. Svoji premiéru operačního nasazení proti hladinové lodi si však odbyla už v roce 1776, tedy před dlouhými 240 lety. Ponořme se do hlubin historie a vytáhněme střípky z této přelomové události.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P70a94v10e78l 86H55e18k 8937196233191

Tohle jste tedy odfláknul.

0/0
12.9.2016 23:47

R38u32d49o48l46f 45A41n26t68o37n81í46n 5556122126596

Kdysi jsem četl v jedné knížce, že dotyčný "ponorkář" poté, co se mu o obšívku trupu podařilo zlomit vrták, "odpojil" nálož od ponorky a "upaloval do dáli" s přesvědčením, že je vše definitivně ztraceno. Ovšem netušil, že britský lodní kuchař, se chystá zpestřit jídelníček osádky chutnou rybí krmí a tak prý rozprostřel síť u boku lodi, v očekávání bohatého úlovku. Když prý vytahovali onu síť z vody, uviděli v ní místo ryb podivný předmět, který se rozhodli na palubě lodi prozkoumat. A v tom okamžiku došlo k aktivaci výbušného mechanizmu a milý kuchtík se tak údajně nevědomky, stal první obětí ponorkové války v dějinách lidstva. :-P

+1/0
12.9.2016 22:43

R14a17d26e26k 75F56o51l55p87r31e24c37h79t

Popisy nasazení ponorky Turtle se mnohdy hemží diferencemi od reality, ostatně ani náš článek nebude výjimkou. Jak se to přesně odehrávalo, ostatně nikdo neví. Uváděný potravinový příběh však můžeme zařadit do množiny vymyšlených s klidným svědomím. Sám Ezra Lee totiž později písemně uvedl, že minu vypustil během úprku daleko od lodě a ta, když už byl v bezpečí a mimo ponorku, vybuchla za vydatného gejzíru vody.

Některé zdroje uvádí, že k nevelkým ztrátám na životech nepřátel došlo při jednom z mála dalších nasazení ponorky Turtle. Ale kuchaře a kuchtíky bych si z toho opět dovolil vyloučit.

0/0
13.9.2016 11:47

R73u31d67o70l34f 40A88n75t41o56n61í45n 5116822916876

to máte sice pravdu, ale jako námět na komis v podání Káji Saudka, by to bylo absolutně super ;-D

0/0
13.9.2016 17:16
Foto

K58a53r76e84l 94S13e86i92d96l 8439815790928

Díky za zajímavý a čtivě napsaný článek. :-)

+1/0
11.9.2016 11:16

P59a25v31e14l 46J93e16ř23á74b31e71k 7221832714597

Vynálezce lodní šroubu se narodil několik desetiletí po útoku ponorky na loď.

Zřejmě patentový úřad někde udělal chybu.

+1/0
10.9.2016 21:46

J63a79k73u72b 59M67a39t76o46u51š 3835702442743

Na české Wikipedii o tom píší a Josefa Ressla uvádějí jako prvního člověka co lodní šroub spojil s parním strojem.

Nicméně si myslím že lodní šroub na ruční pohon bez převodu by nemohla efektivně fungovat, Aby zajistil pohyb, který by neskončil jinak než naštvaným \zanecháním ponorky na eraticky tom samém místě (za předpokladu že ponorka testována na jezeře či rybníku).

0/0
11.9.2016 0:16

M73a90r57t18i81n 80N41e40r40m64u88t 9857737828329

Jestli je to taková vrtule jako na replice, převod není potřeba, rychlost vůči vodě je zajištěna velkým poloměrem

0/0
11.9.2016 13:04

J14i71ř21í 40K37o38c26u68r18e30k 6355304475838

Tya opravdu velké lodní motory mají cirka 100 otáček za minutu a lodní šroub je spojen s přímo s klikovou hřídelí.

0/0
11.9.2016 15:39

A61l61e33x70a48n10d40r 23V14e11j90v27a32r49a 9183831727927

Vzhledem k nápadu a konci "bojového nasazení" bych spíš řekl že za tím vším byl Cimmrman, i když v té době prokazatelně nežil ;-D

+4/−1
10.9.2016 17:27

L55u54b41o79m71í39r 16H45r57a31c48h87o56v60i93n56a 6778122646240

On žil vždy a bude žít dále

+3/0
10.9.2016 21:26

J34i82r91i 90D67o20b49r20ý 9158769593

Coz nebrani tomu, aby i tento rom mel kulate stolete vyroci. ;-)

+1/0
12.9.2016 13:59

L34u57b41o73m91í51r 81H89r92a63c12h52o18v73i25n54a 6398322756700

Je od Vás zbabělé, že jste vyčkal na můj odchod do zaměstnání na odpolední směnu, z dochovaných fotografických a filmových dokumentů je jasné, že se jedná o velmi nadnad průměrně inteligentního bělocha, ČechoMoravoSlezáka!:-)

0/0
13.9.2016 0:11

J16i28r57i 67D72o61b50r21ý 9608899953

Preklep o jednu klavesu a co to udela za zmenu vyznamu co? Melo byt "rok" samozrejme. :-P

0/0
13.9.2016 9:05

L79u70b24o40m24í85r 11H14r95a22c70h60o32v39i83n26a 6518652196860

Jak jsem se kajícně přiznal p. Jiřímu Tintěrovi, Jára Cimrman to nakonec být nemohl, ho by napadlo, že šroub na ponoření musí být dole!!

0/0
13.9.2016 0:51

T39o16m53á15š 98B72r11a40b10e69c 2388136675716

Jinak je zajímavé, že nadpis článku je správně, když ale člověk otevře diskuzi, je nadpis článku špatně :-) (Americká, Britské)

+3/0
10.9.2016 15:38

R72a46d59e84k 39F52o30l71p74r93e57c96h45t

Musí to být nějaká chyba v matrixu. V redakčním systému je to vloženo dobře a dává se to tam pouze jednou, žádné nadpisy extra pro diskuze se tam nevkládají. I když jsem ho zkusil přeuložit, v diskuzi i seznamu diskuzí je stále chybně. Zkusím ho pozměnit.

0/0
10.9.2016 21:19

R43a77d34e69k 94F79o19l10p73r27e18c40h51t

... už se to zobrazuje dobře i v diskuzi

0/0
10.9.2016 21:24

Z84b70y13n35ě82k 66J92a59n66d46a 7663662355661

Žádná chyba Matrixu, diskuse se vytvoří z článku a má taky jméno ;-)

0/0
10.9.2016 22:00

R66a66d41e59k 57F12o36l67p62r75e10c43h33t

Ale o tom zde už dobrou čtvrthodinu hovoříme... Diskuse se vytvoří z článku, ale článek měl nadpis dobře a diskuze špatně. Když jsem ten nadpis článku přeuložil, tak v diskuzi byl stále špatně. Když jsem ho mírně změnil, v diskuzi se samozřejmě také změnil, ale analogická chyba se tam už neobjevila.

0/0
10.9.2016 22:14

T57o70m97á29š 50B53r86a67b59e67c 2488206895146

Podobnou ponorku měli britští letci za 2.světové války v seriálu "Haló, Haló" :-P

+1/−1
10.9.2016 15:11

J85i75ř40í 67K12o68c23u52r43e42k 6665594385248

Ponorku ale vymyslel Leonardo Da Vinci (alespoň jest to nejstarší doložený návrh). Již staří Římané ale znali keson, který, spuštěn dolů, umožňoval člověku pobývati pod vodou déle než na jeden nádech.

+8/0
10.9.2016 11:23

L27u17b37o35m49í42r 44H87r67a27c25h22o48v97i17n98a 6918482676970

Ten "šroub" je prý Archimédův

0/0
13.9.2016 0:32

J50o90z32e18f 96B73e20v15i37l65a61q90u25a 9725509511401

Hmm...prekvapuje ma to...myslel som, že prvý bol Jára Cimrman. :-P Títo súdruhovia urobili hodne chýb...:-/

Teraz vážne - úsmevný pohľad do vážnej histórie.Dnes - v dobe atómových gigantov.

+5/−1
10.9.2016 7:44

J23a70r56o69s97l17a22v 51M88e30j24d44r 8437494270916

Zajímavý článek. Jen ta "jednomužná" ponorka se mi nelíbí.

a) zní to blbě

b) mohly by se ozvat feministky

+6/−10
10.9.2016 6:50

J40i73ř35í 84K28u37l74í31š38e59k 2120647338965

Celkem běžný terminus technicus.. žádný šovinismus v tom není..

+9/0
10.9.2016 9:11

J75i56r64k68a 78S77v20e37j52k83o19v65s18k52ý 2959696931253

Nejspíš podle vzoru JMP (jednomužná motorová pila).

+1/0
10.9.2016 9:28

J43i97ř83í 97H25o65r22á85k 7945343407472

To už se opravdu všichni zbláznili / feminismus jako novodobá inkvizice?

Navíc slovo "jednomužná" popisuje spíš historický fakt.

+3/0
10.9.2016 11:13

M15i57c27h91a54l 66N78o74v70á49k 4815123317513

Ironii a vtip nechápeš?

0/−2
10.9.2016 13:10

J75i61ř28í 32H35o67r65á86k 7305353227762

Právě že ano.

+2/0
10.9.2016 21:54

O41l98d55ř91i81c84h 96Ř14e77z61n48í25k 7965382894288

jednomístná...

+1/0
10.9.2016 22:15

O54l93d26ř81i75c72h 89Ř59e66z72n97í72k 7815282364918

5 km/h ;-D to bych chtěl vidět...

+12/0
10.9.2016 5:12

R78a76d35e79k 28F77o66l95p15r27e72c23h23t

Já taky. Tu rychlost jsem v noci nekriticky převzal ze seriózně se tvářících publikací. Po dnešním pátraní jsem však zjistil, kam pro ten údaj autoři s největší pravděpodobností chodili. Text článku je dle nových poznatků upraven.

+2/0
10.9.2016 10:08

J13i34ř96í 76T46i41n36t18ě40r11a 6670199953350

Vážený pane Folprechte,

v padesátých letech minulého století vyšla kniha Kamila Lhotáka: Z dějin ponorky, torpeda a potápěcích přístrojů. Nemohu si však vybavit zda k známému obrázku byly připojeny i nějaké technické informace. Nedostatkem technických informací trpí i internetové stránky The Submarine Force Library & Museum, které se odvolávají na článek zveřejněný v Military Journal of the American Revolution v roce 1862.

http://ussnautilus.org/blog/the-attack-of-the-turtle/

0/0
10.9.2016 17:54

L19a85d33a 32N59o35v55a46k 4292123207

to teda byli motáci... Přitom stačilo vyrobit jednoduchý mechanismus , kterým by mechanicky nastřelili do trupu hřeb, který by hravě plátování lodi prorazil a bohatě k ukotvení miny postačil... Jedna jediná rána a bleskové provedení...

Že já se u každého problému objevim o několik set let později....;-(

+4/−6
10.9.2016 0:47

M10a75r36t29i76n 58N10e75r46m63u47t 9117957458859

Kdyby se s ním trefil do železné výztuhy, dopadlo by to stejně a ještě by to v každém případě udělalo ránu

+2/0
10.9.2016 2:20

F98r82a48n75t66i70š32e51k 57V20a80l93e22š 4877666655142

A taky dost mozna o tom medenem platovani nevedeli...

0/0
10.9.2016 10:17

M93a65r45t65i10n 88N62e51r67m42u58t 9717707848379

Navíc by měl jenom jeden pokus.

0/0
11.9.2016 13:07

P73a35v71e96l 52J45e49ř77á33b77e19k 7941632864867

Obávám se, že dnes by stačilo postavit dvě ponorky.

V první by byl sběrač kovu.

V druhé voják, který by posléze je navrtal dřevo.

+1/0
11.9.2016 20:57
Foto

J78a96n 43Ž16i39ž98k29a 7988934842340

kdyby vedeli stacil by magnet

0/0
26.9.2016 13:58

J97i37ř72í 79K86o35c53u17r47e62k 6945684605588

Mno nezbývá než vyřešit nějaký současný...

+2/0
10.9.2016 11:15

L26a67d41a 31N78o67v86a79k 4542793737

asi jo.., o víkendu vyrazím hledat temnou hmotu...

0/0
10.9.2016 11:20

J37i77ř97í 86K53o36c77u22r28e46k 6215154535908

Měl jsem na mysli něco menšího, jako třeba palivový článek schopný spalovat přímo metan s vyšší účinností než má CNG-elektrická lokomotiva.

0/0
10.9.2016 11:35

J83i50ř55í 49K34o83c38u81r57e22k 6415874765258

Každopádně Vám nechci brát ambice na objev s velkým O. Přeji hodně vytrvalosti.

+1/0
10.9.2016 11:37

L28u82b91o15š 59H56o55l30í93k 5357260552420

Pozdě, v pátek večer jsem jí našel plnou flašku a hned v pondělí ráno ji odnesu na patentový úřad...

0/0
10.9.2016 14:00

L21u15b62o87m40í93r 26H40r40a29c94h45o54v29i84n54a 6658592616940

Plnou?

0/0
10.9.2016 21:30

J98i16ř86í 62T96i68n15t36ě69r75a 6370759643600

Vážený pane Nováku,

rád bych vás upozornil na to, že váš návrh je mimo rámec tehdejších technických možností. Ostatně plavidlo bylo konstruováno k plavbě po hladině za bezměsíční noci, kdy k ponoření do operační hloubky dochází až pár desítek metrů před cílem. Také umístění výbušné nálože se mělo dít skrytě a v tichosti, aby nedošlo k zhacení celé akce.:-/

0/0
10.9.2016 18:15

L92u76b49o50m98í66r 31H15r84a30c38h63o14v82i78n75a 6658232416940

A jo, svislá vrtulka, nebo šroub, by asi měla být dole? Vzhledem k plavbě po hladině za noci a nebo jindy. Nechci rýpat, asi máte pravdu. No, tak mám pocit, že to nemohlo napadnout Járu Cimrmana, za kterého jsem málem s jiným diskutérem vyhlásil válku.

0/0
13.9.2016 0:47

L74a40d74a 24N77o35v10a34k 4582273327

tak s tím naprosto nesouhlasím... pružinové mechanismy byly běžně využívány, stačilo na ponorku umístit tři nastřelovací mechanismy, aby se snížila pravděpodobnost nastřelení kovové výztuhy.. Jedna tupá rána a nikdo netuší, jestli to neudělal někdo z posádky v podpalubí... Když ale někdo začne vrtat.., je v pytli.. Vodou se šíří zvuk lépe než vzduchem a kdo někdy byl na dřevěné lodi, ví jak je slyšet každé vrznutí dřeva... Podle toho to také dopadlo...

navíc si zkouším představit vrtání do trupu lodi..., aby byl nějaký rozumný přítlak, musela by ponorka vypustit část balastu (který ale potřebuje, aby se po akci ztratila..), nebo musí ten chlapík kromě vrtání ještě pohánět ten vertikální lodní šroub...:-P Zkrátka moc jim to v té době nezapalovalo...

+1/0
20.9.2016 1:54







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.