Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Křemíková očekávání. Udělají baterie dlouho očekávaný skok vpřed?

Po letech výkonnostní stagnace baterie můžeme čekat poměrně výrazné vylepšení - alespoň to někteří slibují. Budoucnost je prý v křemíku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M40i55r28o20s52l30a86v 18K27u87n85d10e56l52a 6380153831239

Presne to jsem si taky rikal i by to sedelo... Pri predstave te nanoklece ktera se postupne nebo pri vetsim narazu porusi a nasleduje retezova reakce.. Predstava mit toho plne auto... Nerikam ze to neni zajimava cesta ale musi dostatecne eliminovat riziko jinak dotoho firmy nepujdou

0/0
17.10.2016 10:16

M72i47c59h55a17l 58J18a15r65o67š 7814230302185

Nemůžu se zbavit dojmu, že novou revoluční baterii objevuje Technet každé dva měsíce už po deset let.

+1/0
10.10.2016 16:39

P48e58t16r 34K13o96r78b49é60l22y56i 3107128134589

Elektromobily mají jednoho zásadního nepřítele.

Celosvětový ekoterorismus pořádá kampaně proti jakýmkoli způsobům výroby elektřiny. Jádro a fosilní paliva jsou hrdelní zločin, větrníky hyzdí krajinu a jsou hlučné, přehrady utopí unikátní biotop brouka o němž nikdo předtím neslyšel. Prostě jakýkoli způsob výroby elektřiny je zločin proti planetě.

Takže pokud uspějí, pak ty senzační baterky nebude čím nabít. Možná by prošlo staré dynamo z bicyklu.

+5/0
7.10.2016 23:25

P53e44t92r 77M53i30c60h84a47l 2680124461632

Takže v tom ideálním případě je na elektromobil asi 20 let čas.

0/−1
5.10.2016 22:55

M28i36c14h67a77l 60T97o46m13i12n85s43k33ý 9861475977164

elektromobily jsou slepá větev vývoje automobilů.

oproti akumulátorům v mobilu je akumulátor v autě vystaven několikanásobným výkyvům teploty než mobil v kapse. Nejen kvůli teplotám prostředí kde elektromobil jezdí (rozpálené pláže u moře, severské mrazivé zimy), ale teplo se tvoří i chemickými reakcemi v bateriích...

Dochází tam k teplotním roztažnostem materiálů, při kterých se moderní jemné nanostruktury různě potrhají. Prvky při různých teplotách reagují s jinými, vznikají různé vedlejší nežádoucí reakce, atd.

+1/−1
5.10.2016 3:15

M56i15c55h13a23l 46T30o52m64i27n96s30k85ý 9431945417844

....myslím, že vodík má větší budoucnost.

+1/−1
5.10.2016 3:21

W41a85l52t42e33r 51D60i25v50i42š 6167432302432

Vodík určitě ne. Ten má ještě mnohem větší materiálové problémy než baterie. Pominu "výrobu" vodíku, která je v tuto chvíli buď naprosto nesmyslně energeticky náročná, nebo musíte použít fosilní zdroje (typicky zemní plyn). Hlavním problémem vodíku je skladování a distribuce. Vodíkové molekuly jsou příliš malé, mají tedy tendenci projít každým materiálem, vodík je vysoce reaktivní a jakýkoliv materiál rychle koroduje (to rychle znamená, že třeba během pěti, deseti let musíte vyměnit nádrž, protože ztrácí pevnost). Samotné skladování je pak buď při extrémně nízkých teplotách (tekutý vodík), nebo extrémních tlacích, nádrže jsou tedy velké a těžké. Celkově je tak energetická hustota nádrže + obsahu mizerná.

Když už, tak bych si v tomto ohledu více vsadil na metan či metanol. Obojí lze využít jako zdroj vodíku pro palivové články, obojí lze snadno skladovat a transportovat a hlavně - obojí lze současně s minimálními úpravami využívat v současných spalovacích motorech a můžete pro distribuci využít stávající distribuční síť (zejména metanol by byl ideální).

Jestli je něco slepou větví, je to spíše vodík než baterie.

+2/0
8.10.2016 0:37

I96v90a60n 15M88a83r24e22k 6424108262

"Zlatá klasika" . . . Pb & H2SO4 R^

+1/−1
3.10.2016 19:51

D53r31a97h50o33m36í95r 68S27t21r18o59u98h33a73l 4255428812874

kapacita na cenu možná, ale kapacita na váhu, jakkožto i objem strašná

0/0
4.10.2016 12:01

P61e40t67r 88B44o94x73a42n 1831693160774

Neodebira od Ampriusu baterie Samsung? "zákazník jejich selhání přece jen přijme s menší nevolí"

+5/0
3.10.2016 14:55

T58o27m80á72š 46L92i59s23k28a 6640859544214

Tohle už je bud úchylka nebo se přebytek ideologů vrhl na baterie. Spásné čekání na Godota nebo spíše návrat spasitele je sice úsměvné, ale začíná to být trochu nuda.

V příštích 20 letech žádná bateriové revoluce ani skok v před nebude už současné baterie dosáhli proudové hustoty , která poměrně často, při sebemenší chybě ve výrobě, vede k tomu že baterie zničí sama sebe a vše co je okolo ní. Domnívat se, že hustotu energie zvednete násobně a přitom nebudete mít v kapse nebo v autě pod sedačkou odjištěnou nálož je dosti naivní a míjí se s fyzikální realitou.

Je mi ale jasné, že jehovistům nelze jich víru vyvrátit, zvláště pokud jde o ty ortodoxní s Teslou.

+5/−15
3.10.2016 12:59

M53a44r87t49i39n 97D75u61f94e30k 3132857418634

Jak je možné, že Cchuej toto neví? Je méně vzdělán než Vy, nebo má kratší a chabější praxi?

+4/−1
3.10.2016 15:05

V59l93a21s97t21i42m59i42l 27H59n37í32k 6816682681967

Třetí možnost je, že to ví, ale musí vykazovat úspěchy, aby ta bublina kolem Ampriusu nepraskla...

+2/0
3.10.2016 19:04

M54a22r77t89i59n 84D91y54t70r39y25c62h 7954774868141

Taková úvaha mi připadá dost zaujatá a motivovaná žárlivostí.

0/−2
3.10.2016 19:22

T39o14m63á34š 52S86k43á77l92a 6128707

To je technolog. Prakticke nebezpeci nebo realna zneuzitelnost ho zajimat ani nema. Velkou cenu ma uz jen to, ze najde zpusob, jak toho docilit. Jak to udelat bezpecne je uplne jina otazka, kterou mozna vyresi, mozna nevyresi, mozna ji vyresi nekdo jiny.

Navic zrovna tenhle neresi revoluci, ale evoluci. Energii pouziva stejnou jako soucasne clanky, jen ji ziskava efektivneji.

Ale jako je pravda, ze dostat se na desetinasobky soucasnych hodnot je z energetickeho hlediska trochu problem. Opravdu pak nosite v kapse malou bombu, ktera muze byt bezpecna jen do urcite miry. A staci par nehod a jde to z prodeje, no i kdyby to 99.99% lidi slouzilo vyborne.

0/0
4.10.2016 15:27

D88r12a75h93o92m36í33r 58S72t63r72o94u73h11a66l 4375808272954

Tak to by mě zajímalo, proč vám netuhne krev v žilách, když nastupujete do auta, kde máte pod sedadlem benzín...

+2/0
4.10.2016 12:02

O46l49d72ř32i92c76h 14L44e53b66e78d98a 5957575241130

Kdyby kyslík nebyl zdarma ve vzduchu (a ještě silně naředěný téměř inertním dusíkem) a v nádrži by musel být benzín i kyslík oddělený jen nějakou nanoizolací, asi by se k tomu nikdo nesnažil přiblížit.

+1/0
5.10.2016 17:36

P51e94t45r 32K36o71r29b23é49l65y19i 3887338854599

Kdyby v atmosféře nebyl kyslík tak tyhle debaty nevedeme.

+1/0
7.10.2016 23:29

O61l60d96ř65i31c25h 78L82e27b87e91d79a 5907925631750

No a tak si představte, jak velký objem by měla nádrž, kdyby v ní mělo být vše potřebné k reakci benzín-kyslík, jak tomu je analogicky u akumulátoru. Napadá mně, že by nemusel být špatný článek, který by při nabíjení ze vzduchu odebíral třeba CO2 a při vybíjení ho zase uvolňoval. To je ale velká fantazie.

0/0
8.10.2016 0:28

M46i59c96h25a41l 45K93r69e73j29č59a 5818366666253

Baterie na okraji propasti. Udelaji baterie dlouho ocekavany skok vpred? ;-)

0/0
3.10.2016 12:38

M20i67c16h27a48l 98K91r92e87j71č22a 5278436446913

Ze by 123 clanek o tom, jak nas ceka zarna bateriova budoucnost? Tyhle clanky vychazely dokonce i za komancu :-(. A kam se vykon posunul? Tak max na 2-5x nasobek te doby. Stejne to na nejlepsi slib dotahla myslenka malych jadernych rektorku, ktery bude mit kazdy s sebou. To by pry vyresilo veskerou energetickou krizi :-). Proti tomu ostatni jsou jen bridilove :-). Ale zase z toho asi chteji vyrazit vic penez, tak museji vypadat vic realisticky. Nerikam, ze k revoluci v elektrine z baterii nemuze dojit, ale prozatim jsem skeptik :-(

+6/−6
3.10.2016 12:31

P37a30v85e89l 71V38a35l70e27n25t65a 7371901117653

Tak ciste chemicka cesta je na hranicich moznosti, ale myslim ze pokrok v nanotechnologiich a novy zpusob pohledu ktery prinasi by uspechy prinest mohl.

+3/−1
3.10.2016 13:17

M95a56r59t72i80n 22S83v75o25b75o54d66a 7199527292275

Budoucnost je v aluminiu..

+2/0
3.10.2016 12:17

M60i34c81h91a39l 95K45r93e85j84č96a 5888116816713

Byla by velka psina, kdyby bateriova revoluce skutecne potrebovala hlinik :-)

+2/0
3.10.2016 13:04

M10i91l31a74n 64V67o70t63a79v52a 5534696231272

Otázka zní jinak. Je vůbec vůle prosazovat a provozovat více spotřebičů na elektřinu? Příkladem jsou auta. Sice mají všichni politici plnou hu... (ústa) čistého vzduchu a přístupu k přírodě ve smyslu zavedeme elektrobusy a město bude čistější, neboli vlk se nažral a koza zůstala celá. Pokud bych opravdu prosazovat elektrifikaci v zájmu lepšího prostředí, připravím zvýhodnění pro majitele elektrovozů. Je jedno, jestli na parkovném ve velkých městech. úlevy na daních atd. Ale to by stát byl proti sobě, protože má pořád víc z litru benzínu než z prodané kilowathodiny. A tím se vracíme na začátek. Abychom kupovali auta na elektřinu, musí být levnější. Levnější nebudou, dokud se toho nebude prodávat víc ( i když akumulátorů do aut se zrovna málo neprodává). A pojítkem by právě mohl být stát, který by mohl pomoci, ale ten tu vůli z čistě ekonomických důvodů nemá.

0/−5
3.10.2016 12:13

M71i26c27h97a96l 15K12r19e18j36č10a 5208646856953

Porad nechapu, proc lidi nevidi dopad elektromobilu. Resp. dopad pripadneho velkeho rozsireni. Delate si vsichni iluze, ze to utahne soucasny vykon? Nebo cekate dlsi jaderne elektarny? Nebudte naivni. V pripade narustu odberu se postavi dalsi a dalsi elektrarny predevsim levne - tedy tepelne. Uhli klesa odber, cena bude prizniva. Jen v prirode se pozna, ze je ne o za neco. A ze jsme vymenili problem spalovacich motoru za problem s mnozstvim elektraren:-(

+9/−1
3.10.2016 12:24

M25i94c73h42a14l 53K73r86e77j63č59a 5888706126493

a to jsem neuvedl technicke problemy napr. nebezpeci block outu ap.

+1/0
3.10.2016 12:26

J84a36k32u76b 24Š68a78f89a14n76d68a 7895827941741

Co se ČR týče, ano, současné elektrárny to utáhnou.

+2/−2
3.10.2016 13:05

M54i12c84h67a64l 56K79r37e19j72č96a 5388486436473

Myslite narust treba na 500 tis. a vic aut? A prenosova soustava?

+1/0
3.10.2016 13:07

J26a41k17u68b 51Š72a87f87a70n36d45a 7155697651441

Přenosová soustava nevím. Ale plné nahrazení spalovacích motorů v autech elektrickými není pro zdroj energie velký problém. Už jsem to zde jednou dával (výpočet).

Zjistěte si roční spotřebu nafty a benzínu, odečtěte něco na vlaky, kamiony, náklaďáky, pracovní stroje..., vynásobte energií v palivu, vynásobte tak 0,25 (praktická účinnost spalovacího motoru) a vyjde vám počet kWh co potřebujete navíc vyrobit. Myslím, že vyšlo že stačí necelý současný Temelín.

+6/−1
3.10.2016 13:21

P63e90t91r 12N19i57v14n13i46c91k14ý 3982224145267

Nejenom přenosová soustava s průměrně spočítanou zátaží, ale hlavně špičkové hodnoty. Lidi odpoledne přijedou domů a zapojí elektromobily na nabíjení. To je klíčový problém: vyrobit a hlavně přenést tolik energie v době nabíjecí špičky: odpoledne - večer.

+1/0
3.10.2016 13:50

J39a39k55u65b 60Š37a82f24a53n11d66a 7245237401281

To je jen otázka ceny EE v jednotlivých částech dne. A ani bez toho by to nebyl problém, největší spotřebitel je průmysl a ten už večer moc nejede.

+4/−1
3.10.2016 13:59

P51e20t70r 73N19i16v46n46i34c89k21ý 3372694765477

Večer je špička domácností a tím i zatížení přenosové soustavy právě do těch zásuvek, ze kterých bys chtěl zároveň nabíjet elektromobily.

+1/−1
3.10.2016 14:50

M73a74r82t54i96n 15K58a13r15á16s79e76k 9478113528438

Co vas porad vede k nesmyslnemu pozadavky na nabijeni v pozdnim odpoledni? To jezdite na nocni stokilometrove vylety nebo co?

0/0
3.10.2016 14:57

J90a72k28u49b 92Š37a48f94a20n92d92a 7315757481981

Pletete si přenosovou a distribuční soustavu. Přenosová soustava bude použita ta stejná jak pro domácnosti tak pro průmysl. U distribuční záleží na tom, kolik mají domácnosti nasmlouvaný jistič. Když ERÚ tlačila na využívání jističe, tak snad to mají ošetřené. Jinak elektromobily se budou rozšiřovat velmi pozvolna takže na zvýšení kapacity distribuční soustavy je v rámci rekonstrukcí času dost.

+2/0
3.10.2016 15:05

M22a46r16t37i90n 40K68a43r23á92s17e65k 9668383398978

To prave neni zadny problem a je to vyresene uz dneska - vetsina vlastniku ma dvoutarifovy tarif na elektrinu a nabijeci zasuvku udelanou tak aby bezela jen na nizky tarif (tj v dobe spicky, kdy je elektriny nedostatek a lidem naskoci VT, tak auta nedobiji) - je to naopak stabilizujici prvek do rozvodne soustavy

+4/−1
3.10.2016 14:07

P44e81t56r 30N64i51v36n53i45c36k87ý 3432134215367

To právě je problém. Přijedeš domů a rozhodně nechceš čekat, že ti někdy v noci zapne NT. Do té doby s autem nemůžeš nikam jet, ani v případě nouze. Chceš přijet domů a hned začít nabíjet. Ideálně nepoužívat rychlonabíječky (z důvodu šetření drahého akumulátoru), ale hezky pomalu nabíjet a na to potřebuješ hodiny.

+2/0
3.10.2016 14:49

M36a65r17t66i39n 41K73a60r12á31s39e14k 9558853718808

Ono tim autem jet samozrejme muzes (pod nejedes do prace prace 150 km za den a po navratu nepotrebujes jet dalsi 100km). V pripade potreby autniho dobiti ti nikdo nebrani zapojit to to neblokovane zasuvky a dobijet i odpoledne, v drtive vetsine pripadu ale bude stacit nocni dobijeni a auto bude mit dojezdu dost velkou rezervu...

+1/0
3.10.2016 14:56

J65a80r93o57m48i29r 27F44a70r20e61k 4902643517

Videl jsem treba parkoviste jedne firmy, ktere je zakryto solarnimi panely. Ma to dve vyhody, jednak stoji auta pekne ve stinu, druhak by nemel byt problem nabijet pres den, kdyz je clovek v praci. Akorat to bylo v Provence, preci jen 300 slunecnich dnu v roce jsou o neco lepsi podminky, nez v CR.

+1/−1
3.10.2016 14:07

P34e39t12r 65N79i98v59n71i10c66k70ý 3302534975357

Počítal jsi někdy kolik panelů a kolik hodin slunečního svitu je třeba na nabití elektromobilu? V Kalifornii nebo na jihu Španělska budiž, ale u nás?

+1/0
3.10.2016 14:46

P47a79v67e73l 54R31i62e18d62l 4874167471719

Situace u nás je výrobcům EV u zádele. Ale pokud se budou točit větrníky v Německu, Norsku a Británii, elektriky bude dost.

+2/−1
3.10.2016 14:53

J95a28r78o81m95i59r 96F98a12r89e15k 4712303937

Vsak pisu, bylo to v Provence. A v praci jsi 8 hodin, tudiz casu dosti. Neresi to vsechny problemy elektroautomobilismu, ale aspon nekde je to zajimava alternativa.

+1/−1
3.10.2016 14:54

M80a37r85t28i75n 29K18a33r39á93s26e19k 9298713308488

Delal jsem si orentacni prepocet, a i kdyby vsech cca 5 milionu osobaku v CR jezdilo na elektrinu, tak to v pohode pokrzje dnesni produkce (porad by zbylo i na vyvoz), do toho je treba zohlednit fakt, ze EV se nebiji prevazne pres noc, kdyz je spotreba mensi, takze v pripade potreby se proste zdroje nechaji vice pracovat i v noci, cimz se sit jeste vice stabilizuje oproti dnesnimu stavu.

Co se tyce prenosove soustavy, tak hlavni site jsou na to propravene v pohode a s velkou rezervou, problem by byl akorat v tranformatorech posledni kilometry pred baraky - tam by bylo treba postupem casu nabysit kapacity transformatoru (coz neni nejak extra draha nebo problematicka zalezitost)...

+2/−1
3.10.2016 13:30

P74e80t86r 88N34i92v11n36i45c89k62ý 3112334375817

Elektromobily se nabíjí převážně odpoledne a večer, kdy lidi přijedou domů a připojí je na nabíjení. A večer je energetická odběrová špička i tak.

+1/0
3.10.2016 13:58

M98a49r96t92i81n 28K81a87r48á41s25e84k 9918893498728

No dost lidi co pravidelne dobiji ma tarif "elektromobilita" - kterym ji elektrinu na dobijeni pusti az jakmile vecerni spiscka skonci, to same kdyz mate tarif primotop, tak dava smysl mit zasobku na dobijeni "vypinanou" na vysoky tarif a tak do auta ve vecerni spicce proud nejde. Kdyz to neni problem udelat uz dneska aby se auta dobijela v noci, tak pri masovejsim rozsireni uz to tim tuplem nekdo na energetice poresi, aby se to nabijelo ve "spravnou dobu"....

+3/−1
3.10.2016 14:03

P42e42t33r 12N90i12v33n47i62c74k57ý 3812774305897

Již jinde jsem psal, že idea hezká, ale reálně chceš nabíjet elektomobil hned, jak přijdeš domů, aby byl co nejdříve připraven.

To je jiný případ, než ohřev TUV, který může počkat na NT.

+1/−2
3.10.2016 14:52

M89a18r81t40i77n 75K57a10r80á83s50e52k 9498113478458

No zajimalo jake procento lidi, potrebuje po prijezdu z prace ve vsedni den, akutne dobit auto, aby v zapeti mohli na dalsi stokilometrovou cestu.... ono u drtive vetsiny lidi staci i nejslabsi EV dat do zasuvky 2x do tyden na noc, rozhodne ne akotune kazdy den po prijezdu...

A tech par pripadu, kdyz nekdo bude chtit hned odopoledne dobijet energeticke soustave opravdu nebude nai trochu vadit...

+1/−1
3.10.2016 15:02

M38i88l13a97n 77V19o25t18a47v73a 5554296521342

nemáte pravdu. Současného výkonu u nás je dost. Podívejte se množství prodané elektřiny ven. A i kdyby množství elektráren narostlo, tak se dá mnohem snáze filtrovat co vypustí do ovzduší na rozdíl od vykuchaných výfuků a obecně emisí, které se dělají jen kvůli zalíbení a vypouštění dalších karcinogenů, které vznikají v důsledku přidávání benzínu do výfukového systému

+4/−1
3.10.2016 13:21

M15a69r20t34i93n 82D17u19f93e42k 3842427518284

Na Sahaře se postaví giga solární elektrárna a kabely přes Středozemní moře se protáhne elektřina do Evropy.

0/−1
3.10.2016 15:11

J50a58r82o45m25i39r 28F91a74r32e21k 4792913727

Pokud se nepletu, tak nepotahne, energii si nakonec nechaji pro sebe.

0/0
3.10.2016 15:19







Najdete na iDNES.cz