Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jak to bylo s volanty aneb jak levá a pravá strana dokáže zamotat hlavu

Automobily s volantem vlevo se u nás začaly vyrábět a prodávat dávno před zavedením pravostranného provozu. Ač se to může zdát na první pohled překvapivé, jejich zastoupení v předválečném vozovém parku tuzemského obyvatelstva nebylo zanedbatelné.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J40u57r60a37j 50V73á52c74l90a65v61í42k 9709370435536

Pokud si pamatuji již mě neznámý pramen, jízda vlevo nebo vpravo charakterizovala situaci. Protože v levé ruce se držel štít a v pravé meč (dřevec). Pokud se na cestě poutníci (vojáci, šlechta) drželi vpravo, míjeli se štíty - tedy neměli snahu vyprovokovat boj. Pokud se drželi vlevo, míjeli se meči - to znamenalo boj.

0/−1
7.10.2016 11:34

R72a58d31e72k 15N89e73u51m41a63n38n 5502902488215

to je sice hezké, ale blbost, dva názory pod tebou jsou logičtější

0/0
8.10.2016 15:09
Foto

K46a12r61e15l 80S47e58i54d52l 8249275550768

Kdysi tu někde byl článek, že strana, po které se jezdilo, vycházela ze zvyklostí formanů v různých zemích. Někde sedávali na kozlíku, někde na krajním koni... a auta se přizpůsobila povozům.

+1/0
6.10.2016 19:38
Foto

M47a12r31t23i72n 96P16i93š60t53o50r83a 8188958866459

Měl jsem dojem, že strana, na které sedí řidič, se určovala v pravěku dle řadicí páky pro většinového praváka. Dokud byla vně vozu, tak seděl vpravo, když se přesunula doprostřed, posunul se i řidič doleva.

+1/0
6.10.2016 14:02
Foto

M12a82r51t54i25n 40P19i31š62t16o23r13a 8778578876439

Prima. Doufám, že i v jiných rubrikách si přečteme články, že jsme napsali blbost, a s podrobným rozborem jak to vlastně je.

0/0
5.10.2016 23:18

R95a55d92e60k 17F37o28l50p14r51e50c17h64t

Ten článek zazdívající u nás volanty vlevo byl v rubrice Kultura a byla velká náhoda, že jsem si ho až o víkendu podle nadpisu všiml. Kdyby byl nadpis bez volantu, tak by mi článek utekl.

+2/0
6.10.2016 13:19

M95i38c62h67a17l 22R43e13i31t80e16r 7925103594

Trochu mi to pripomina nase prijeti EURa :-) Zavazali jsme se k nemu, ale nejspis na to nikdy nedojde.

+4/0
5.10.2016 9:31

M66i83l12o25š 13K64r16u86m62p 2124357384

když měla Praha výjimku, tak jako auta na hranici města přejela na druhou stranu silnice?:)

+1/0
5.10.2016 0:03
Foto

P74e64t11r 49N72o89v11o66t65ň76á60k 1455701453548

Všimněte si také, kolik našlápnutých automobilek se podařilo minulému režimu úspěšně zničit. :-(

+8/0
5.10.2016 0:02

J40i73ř74í 85E67r17b76e60n 1663124356477

Nějak jsem nepochopil souvislost...

0/0
5.10.2016 5:47
Foto

P51e58t18r 75N59o41v78o47t77ň12á81k 1175261903428

Tyto automobilky vyráběly nádherná auta na špičkové světové úrovni, je obrovská škoda, že je komunisti zničili. Mohli jsme dnes ovládat velkou část světového automobilového průmyslu a udávat směr jako ho udávala třeba Jawa s motorkami. Mohli se u nás dál vyráběj jak luxusní tak užitkové vozy mnoha značek a to ve vlastnictví českém, automobilový průmysl dělá obrovskou část státní ekonomiky, mohli jsme se mít dnes líp než němci... a mohli jsme dát vzniknout dalším nádherným a skvělým vozům o kterých se už bohužel nedočteme, protože nevznikly, kvůli bandě socialistů, kteří si mysleli že to budou řídit lépe než soukromníci vlastní podniky. Můžeme se na tu úroveň těžko ale přece zpět dostat, ale to by se nám tu nesměli znovu rozlézat socialisti a přerodělovači.

+3/0
5.10.2016 22:25

J92o89s32e65f 54Š66á20t75a22v87a 2254671316969

Moc chytré ty vaše řeči nejsou.Zabádejte v historii a příště také napište kolik daleko větších a vyspělejších automobilek ve světě po válce zmizelo.

0/0
11.10.2016 17:53

J14a44n 47Z47a51b58a18b57a 8104104148914

On tu byl ještě jeden důvod, proč mí volant vlevo při levostranném provozu a zejména u malých náklaďáků. Tahle varianta se používala i z toho důvodu, aby řidič při častém vystupování při nakládce a vykládce nemusel bíhat celé auto a nevystupoval do silnice.

+3/0
4.10.2016 23:38

R96a75d37e91k 66D69o75l73e82ž69a43l 2459803790410

"Získal později přezdívku "český jaguar""

Zcela jistě ale mnohem později. Vozy Jaguar se až do 2. světové nazývaly Swallow Sidecars.

0/0
4.10.2016 21:53

R82i94c87h43a72r57d 49A73u67b44r69e73c41h34t 1452881326600

Firma ano, ale už od roku 1935 používala pro svá auta jméno SS Jaguar.

0/0
4.10.2016 22:35

M61a69r43t47i30n 30K55u91ř56í24t43k10a 6117656718275

Dokonce se uvažovalo, že kombinace volant vpravo a jízda vpravo je praktičtější v křivolakých aplských silnicích.

0/0
4.10.2016 21:25

J35i61ř22í 66E41r44b56e12n 1693574966947

Ostatně italské náklaďáky ho právě z tohoto důvodu běžně měly vpravo ještě v 70. letech.

0/0
4.10.2016 21:27

M43a48r46t80i20n 83N28e20r96m44u74t 9667867798109

Jo, to je vidět třeba ve filmu Šimon a Matouš jedou na Riviéru

+4/0
4.10.2016 21:38

M39i66c42h13a12l 23H98o83r76s65k29y 2272226406760

zapomněl sem se vám představit jsem Fru Fru;-D

+3/0
4.10.2016 22:24

P72e33t60r 57M18a76r62š89o27u47n 5615308896856

nojo, ale to má výhodu jen pro jízdu jedním směrem... a to ještě není zaručeno, že to bude nahoru, nebo dolu. kombinace je možná obojí...;-)

Pokud tedy nebylo nařízení stavět cestu nahoru smerem vpravo po kopci, a zpět jet jinudy cestou co se vine po druhé "polovině" kopce ;-)

+1/0
5.10.2016 21:09

R54a78d60e44k 31F72o13l25p92r92e29c49h62t

To má v tomto případě výhodu vždy (stejnou výhodu na horských úbočích má jízda vlevo s volantem vlevo) - zkrátka volant na odvráceném boku od středu vozovky.

+1/0
5.10.2016 22:43
Foto

J13i54ř64í 11D96v65o66ř12á43k 5355329910588

U nás jezdil ( možná ještě jezdí ) jeden dopravce z Tatrou , tuším 57A , s volantem vpravo . Pravda , už toho moc nepředjede ..... .

0/0
4.10.2016 20:25

J76o76z25e65f 49K92o18s96t31e85l67a82n89s67k73ý 8565392679376

Veľmi zaujímavý článok. Zase sa ukázalo, že história nebola taká jednoznačná, ako by sme z dnešného pohľadu tipovali.

Zaujímalo by ma ale, ako sa jazdilo za Rakúsko-Uhorska a po ktorej strane cesty sa v 20. a 30. rokoch jazdilo v štátoch, ktoré vznikli na rozpadnutej C a K monarchie.

+2/0
4.10.2016 20:16

J67i24ř58í 44E61r45b63e64n 1323834216527

"Zase sa ukázalo, že história nebola taká jednoznačná, ako by sme z dnešného pohľadu tipovali."

- no ono se stačí podívat na dnešní hodnocení událostí 10-15 let starých, nebo si s nadhledem pročíst tehdejší zpravodajství a publicistiku. A nejhorší je, když si třeba v učebnicích a elaborátech dočtete o historických událostech, které si pamatujete osobně... a víte, že to tenkrát bylo trochu jinak než je to dnes napsáno. Historii píší vítězové ze svého pohledu, málokdy objektivního.

+7/−1
4.10.2016 21:27

M38a52r72t94i35n 98N37e52r36m40u64t 9817677958289

Na základce mě celkem překvapilo, když učitelka dějepisu prohlásila, že historii po roce 68 ani Poučení z krizového vývoje se nebudeme učit ani zkoušet, protože jsou to příliš mladé události a na jejich vyhodnocení je ještě moc brzo. Byl rok asi 87 a dotyčná učitelka byla navenek kovaná komunistka....

+1/0
4.10.2016 21:43

I17v96a92n 54H14o67l93a33s 5437277418627

> třeba v učebnicích a elaborátech dočtete o historických událostech, které si pamatujete osobně

A pamatujete si pouze to, co jste osobně zažil, zatímco hned v sousední ulici/městě to mohlo být úplně jinak. Zatímco historik má (resp. měl by mít) k dispozici fakta ze všech "ulic", takže zpracovává globální pohled, který může být od konkrétní individuální zkušenosti na hony vzdálený a přesto je objektivně pravdivý.

+3/0
4.10.2016 22:53
Foto

M29i84r37o85s22l20a43v 39S39t27e71i47n57e11r 6248114373595

DKW Meisterklasse a Sonderklasse byl vzorem mnoha dalších výrobců "lidového" vozu. Minor měl například sestřičku Syrenu v Polsku.

Trabant konzervoval ten pravzor až do 90. let minulého století.

Modernější IFA 3=6, dvoutaktní tříválec AutoUnion, měl v DDR bratra Wartburga. IFA s výrobou tříválců skončila brzo, v DDR se v novém kabátě vyráběl Wartburg ještě mnoho let.

Pro bafuňáře se v DDR vyráběl Horch se čtyřtaktním šestiválcem OHC 3,2 litru s 75 HP, (například model 920). I Horch a továrna ve Zwickau patřily ke koncernu dnešní Audi.

+1/0
4.10.2016 20:09

J75i75ř65í 27E56r66b39e39n 1163844446287

Jenže pozor, Trabant P50 s motorem vpředu napříč před nápravou a pohonem předních kol homokinetickými klouby byl v roce 1957 skutečným technickým světovým průlomem.

"Průlomový" Austin Mini přišel s touto koncepcí až o dva roky později!

+3/0
4.10.2016 21:35

K38a76t93e46ř18i67n97a 53V51ý71b34o66r87n88á 6340549969

Koukám, že nebýt Němců, tak si ještě dnes žádáme o výjimku pro levostranný provoz v Bruselu. ;)

+13/−5
4.10.2016 17:48
Foto

I13v52a92n 95K83o51p65t96a 5117372701557

Umíte číst? Spis mate problem s porozuměním psaného textu. O pravostranem provozu rozhodla uz ceskoslovenska vlada ve dvacátých letech a narodila ho ještě pred okupaci.

+4/−1
4.10.2016 21:48

J82i13ř58í 93E21r88b94e53n 1203924566127

Spíš si dělá legraci z toho, že československé vlády opakovaně posouvaly ten přechod a tím jen prohlubovaly a prodražovaly existující problém.

Paralela s (ne)řešením kapacitní dopravní sítě (VRT, dálnic a prvotřídek) českými vládami po roce 1992 se přímo nabízí...

+5/0
4.10.2016 21:56

R82i17c14h51a97r39d 67A41u84b41r13e42c51h32t 1532351376490

Do Wikovu Kapka jsem se zamiloval a první pohled.

+1/0
4.10.2016 17:35

D16a39v37i97d 67H68u74r71k75a 3980393101851

Můj dědeček měl "po Němcích" Opla s volantem na pravé straně. Vůz byl vyroben snad někdy v roce 1938 nebo 1936. Přesněji to už nezjistím. Takže to bylo auto německé výroby s volantem vpravo. Někdy kolem roku 1967 - 68 si děda sám v garáži přehodil volant na levou stranu a ještě dva roky s autem jezdil, pak ho prodal. Dnes by mě strašně zajímalo, jak se v těch letech řešila přestavba a jestli se to auto muselo přetypovat. Ale to se už nikdy nedozvím.....

+3/0
4.10.2016 17:15
Foto

M19i94r89o23s76l46a23v 97S71t68e38i70n50e98r 6268524883445

Moje Škoda "Liduška" vyrobená 1938 měla volant vlevo. Praga Alfa z r. 1930 ještě vpravo.

+1/0
4.10.2016 20:11

R68a25d70e86k 26F73o84l48p45r75e36c62h67t

S tou Liduškou to je právě ten zajímavý případ - do Lidušek se standardně dával volant nalevo až od srpna 1939.

S volantem vpravo, jak se standardně vyráběla až do července 1939, ji mají i v muzeu Škoda: http://auto.idnes.cz/foto.aspx?r=auto_ojetiny&c=A151130_010825_auto_ojetiny_erp&foto=ERP5f9a82_189_Skoda_Popular_Liduska.jpg

0/0
4.10.2016 21:12

M12i83c55h92a46l 60F19i76n87s24t51e43r69l98e 7369270683588

Jen taková perlička : V roce 1934, kdy Tatra vyjížděla se svojí revoluční aerodynamickou T 77, existoval prototyp s volantem umístěným v ose vozidla - tedy uprostřed.

0/0
4.10.2016 16:30

Z29d86e64n70ě83k 25W32e77r26n37h37a11r46t 6707185112358

Podobný nápad měli u LandRoveru, první kusy měly taky volant uprostřed.

0/0
4.10.2016 16:56

R86a94d15e78k 90R79a67i79d11a 5297522559

tuším že volant uprostřed měla i seriová verze, protože byla možnost si objednat klasickou verzi pro 5 lidí, nebo širší pro 6 a ta právě měla volant uprostřed, vpředu seděli tři.

0/0
4.10.2016 20:52

M74i58l31a75n 27V17o75l13e41k 5989393706679

"Slovenský stát, který vznikl 14. března, zaváděl jízdu vpravo od 18. března, nejprve v Bratislavě a později v dalších krajích, proces byl dokončen až v roce 1941." Postupné zavádění muselo řidiče držet dost ve střehu.

+6/0
4.10.2016 15:18

J44i80ř49í 85E76r79b34e68n 1723484316627

No to sice ano, ale těch řidičů zase tak moc nebylo. V roce 1937 bylo v celém Československu přihlášeno na 85 tisíc motorových vozidel (od motocyklů po autobusy) a do jara 1939 jich příliš nepřibylo.

+2/0
4.10.2016 21:40

Z78d37e17n96ě89k 82W95e78r31n51h78a16r35t 6297635422968

Sranda je, když v nějakém filmu předvádí rytířské klání a všichni jezdí vpravo. A tedy dřevce drží nesmyslně křížem přes koně. Je naprosto jasné a logické, že museli jezdit proti sobě vlevo, jak z hlediska držení dřevce, tak stability v sedle.

+4/−5
4.10.2016 14:42

R93a86d65e44k 21H56o97d28a92ň 9346487271863

Mně to přijde naopak celkem logické - máte-li dřevec a štít, dřevec můžete držet křížem, ale štít na vnejší ruce by vám byl k ničemu.

+3/0
4.10.2016 16:50
Foto

P11e19t98r 22Š48r78a67i16e50r 9263422902457

Viz níže ... ;-DR^

+2/0
4.10.2016 16:52
Foto

M92i11r42o60s57l25a90v 70S77t60e65i28n67e79r 6188784953575

Prý se však od pradávna vyhýbaly lodi na řekách vlevo.

0/0
4.10.2016 20:12

J56i61ř44í 49E69r16b22e80n 1843744906527

Obráceně. Při kolizním kurzu je každý povinen změnit směr vpravo - a toto pravidlo platí od roku 1863!

+2/0
4.10.2016 21:48
Foto

P70e32t52r 74Š63r96a84i42e76r 9333362252327

No to je zajímavý názor ale budu si to muset prostudovat... jezdec pravák přece držel štít v levé ruce a protivníkův dřevec by jím z pravé strany špatně odrážel, nemyslíte?? ;-)

+4/0
4.10.2016 16:51

J57i43ř93í 80E98r59b37e54n 1673854396117

Štítem pohnete mnohem snáz než dřevcem. Má jinou setrvačnost a těžiště...

0/0
4.10.2016 21:50

P52a41v36e48l 76T40a26š79e35k 3897433742914

Nejde o to, že by s ním nešlo snadno pohnout, ale že ho na tu pravou stranu, kde je ruka držící dřevec, nejde dost dobře dát, protože prostě není kam – překáží tam ruka s dřevcem.

0/0
4.10.2016 22:04

P26a21v92e63l 80T33a34š29e26k 3217723282104

Vám to možná přijde jasné a logické, ale je to nesmysl. Pokud by jeli vlevo, tak by se neměli jak chránit štítem. Co se týče držení dřevce a stability, tak mírné vyklonění dřevce do strany nemůže mít velký vliv. Dřevec mohl být zasazen do zářezu ve štítu, který ho takto podepíral, což držení ještě ulehčovalo.

+2/0
4.10.2016 22:02

M84a24r63t97i12n 46K23u73ř20í64t57k93a 6987926198445

V dávných dobách se stranovost jízdy moc neřešila, protože nebyl tak velký provoz. Jízda vlevo vychází z pravidla míjení jezdců na koních, aby mohli vedle sebe zastavit a podat si ruce, pochopitelně pravé.

Do článku by bylo vhodné doplnit, co vedlo země k přechodu na jízdu vpravo?

+5/0
4.10.2016 13:34







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.