Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jak to bylo s volanty aneb jak levá a pravá strana dokáže zamotat hlavu

Automobily s volantem vlevo se u nás začaly vyrábět a prodávat dávno před zavedením pravostranného provozu. Ač se to může zdát na první pohled překvapivé, jejich zastoupení v předválečném vozovém parku tuzemského obyvatelstva nebylo zanedbatelné.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J52u94r83a83j 93V66á20c35l16a64v52í34k 9179740425506

Pokud si pamatuji již mě neznámý pramen, jízda vlevo nebo vpravo charakterizovala situaci. Protože v levé ruce se držel štít a v pravé meč (dřevec). Pokud se na cestě poutníci (vojáci, šlechta) drželi vpravo, míjeli se štíty - tedy neměli snahu vyprovokovat boj. Pokud se drželi vlevo, míjeli se meči - to znamenalo boj.

0/−1
7.10.2016 11:34

R35a33d90e22k 26N70e85u97m37a79n12n 5602602898425

to je sice hezké, ale blbost, dva názory pod tebou jsou logičtější

0/0
8.10.2016 15:09
Foto

K29a17r53e85l 93S19e36i68d68l 8849515560528

Kdysi tu někde byl článek, že strana, po které se jezdilo, vycházela ze zvyklostí formanů v různých zemích. Někde sedávali na kozlíku, někde na krajním koni... a auta se přizpůsobila povozům.

+1/0
6.10.2016 19:38
Foto

M51a86r60t52i73n 18P38i13š93t84o35r81a 8198858566249

Měl jsem dojem, že strana, na které sedí řidič, se určovala v pravěku dle řadicí páky pro většinového praváka. Dokud byla vně vozu, tak seděl vpravo, když se přesunula doprostřed, posunul se i řidič doleva.

+1/0
6.10.2016 14:02
Foto

M63a59r74t25i31n 33P26i63š87t48o41r98a 8648318376749

Prima. Doufám, že i v jiných rubrikách si přečteme články, že jsme napsali blbost, a s podrobným rozborem jak to vlastně je.

0/0
5.10.2016 23:18

R23a43d55e49k 28F58o85l52p61r39e35c32h27t

Ten článek zazdívající u nás volanty vlevo byl v rubrice Kultura a byla velká náhoda, že jsem si ho až o víkendu podle nadpisu všiml. Kdyby byl nadpis bez volantu, tak by mi článek utekl.

+2/0
6.10.2016 13:19

M14i84c33h79a54l 14R34e76i41t31e28r 7705963644

Trochu mi to pripomina nase prijeti EURa :-) Zavazali jsme se k nemu, ale nejspis na to nikdy nedojde.

+4/0
5.10.2016 9:31

M35i76l39o48š 71K57r60u67m74p 2394167944

když měla Praha výjimku, tak jako auta na hranici města přejela na druhou stranu silnice?:)

+1/0
5.10.2016 0:03
Foto

P15e73t32r 63N91o96v93o45t82ň62á17k 1295191273128

Všimněte si také, kolik našlápnutých automobilek se podařilo minulému režimu úspěšně zničit. :-(

+8/0
5.10.2016 0:02

J96i81ř21í 36E77r30b93e59n 1743324896627

Nějak jsem nepochopil souvislost...

0/0
5.10.2016 5:47
Foto

P73e66t46r 19N92o72v58o98t60ň54á76k 1385311763618

Tyto automobilky vyráběly nádherná auta na špičkové světové úrovni, je obrovská škoda, že je komunisti zničili. Mohli jsme dnes ovládat velkou část světového automobilového průmyslu a udávat směr jako ho udávala třeba Jawa s motorkami. Mohli se u nás dál vyráběj jak luxusní tak užitkové vozy mnoha značek a to ve vlastnictví českém, automobilový průmysl dělá obrovskou část státní ekonomiky, mohli jsme se mít dnes líp než němci... a mohli jsme dát vzniknout dalším nádherným a skvělým vozům o kterých se už bohužel nedočteme, protože nevznikly, kvůli bandě socialistů, kteří si mysleli že to budou řídit lépe než soukromníci vlastní podniky. Můžeme se na tu úroveň těžko ale přece zpět dostat, ale to by se nám tu nesměli znovu rozlézat socialisti a přerodělovači.

+3/0
5.10.2016 22:25

J80o71s68e20f 38Š54á55t62a85v63a 2134381746209

Moc chytré ty vaše řeči nejsou.Zabádejte v historii a příště také napište kolik daleko větších a vyspělejších automobilek ve světě po válce zmizelo.

0/0
11.10.2016 17:53

J24a56n 41Z11a44b29a77b46a 8534244558594

On tu byl ještě jeden důvod, proč mí volant vlevo při levostranném provozu a zejména u malých náklaďáků. Tahle varianta se používala i z toho důvodu, aby řidič při častém vystupování při nakládce a vykládce nemusel bíhat celé auto a nevystupoval do silnice.

+3/0
4.10.2016 23:38

R27a50d51e14k 81D15o11l67e22ž86a16l 2219603170270

"Získal později přezdívku "český jaguar""

Zcela jistě ale mnohem později. Vozy Jaguar se až do 2. světové nazývaly Swallow Sidecars.

0/0
4.10.2016 21:53

R13i59c55h89a43r83d 88A46u97b45r37e85c56h83t 1442281546630

Firma ano, ale už od roku 1935 používala pro svá auta jméno SS Jaguar.

0/0
4.10.2016 22:35

M78a37r14t21i80n 80K97u37ř16í96t36k49a 6297496378115

Dokonce se uvažovalo, že kombinace volant vpravo a jízda vpravo je praktičtější v křivolakých aplských silnicích.

0/0
4.10.2016 21:25

J73i85ř97í 34E22r75b38e14n 1533684546287

Ostatně italské náklaďáky ho právě z tohoto důvodu běžně měly vpravo ještě v 70. letech.

0/0
4.10.2016 21:27

M53a83r77t68i61n 57N81e78r22m91u78t 9737917168779

Jo, to je vidět třeba ve filmu Šimon a Matouš jedou na Riviéru

+4/0
4.10.2016 21:38

M90i19c57h25a87l 58H54o19r57s29k30y 2512126986100

zapomněl sem se vám představit jsem Fru Fru;-D

+3/0
4.10.2016 22:24

P66e21t36r 78M83a31r28š67o87u70n 5665578876806

nojo, ale to má výhodu jen pro jízdu jedním směrem... a to ještě není zaručeno, že to bude nahoru, nebo dolu. kombinace je možná obojí...;-)

Pokud tedy nebylo nařízení stavět cestu nahoru smerem vpravo po kopci, a zpět jet jinudy cestou co se vine po druhé "polovině" kopce ;-)

+1/0
5.10.2016 21:09

R17a33d42e15k 97F46o93l95p52r65e69c97h73t

To má v tomto případě výhodu vždy (stejnou výhodu na horských úbočích má jízda vlevo s volantem vlevo) - zkrátka volant na odvráceném boku od středu vozovky.

+1/0
5.10.2016 22:43
Foto

J30i48ř41í 16D79v79o22ř35á66k 5475229320558

U nás jezdil ( možná ještě jezdí ) jeden dopravce z Tatrou , tuším 57A , s volantem vpravo . Pravda , už toho moc nepředjede ..... .

0/0
4.10.2016 20:25

J71o51z68e53f 30K10o66s38t50e94l87a45n14s61k16ý 8705682699186

Veľmi zaujímavý článok. Zase sa ukázalo, že história nebola taká jednoznačná, ako by sme z dnešného pohľadu tipovali.

Zaujímalo by ma ale, ako sa jazdilo za Rakúsko-Uhorska a po ktorej strane cesty sa v 20. a 30. rokoch jazdilo v štátoch, ktoré vznikli na rozpadnutej C a K monarchie.

+2/0
4.10.2016 20:16

J84i57ř97í 28E56r64b86e77n 1753554496857

"Zase sa ukázalo, že história nebola taká jednoznačná, ako by sme z dnešného pohľadu tipovali."

- no ono se stačí podívat na dnešní hodnocení událostí 10-15 let starých, nebo si s nadhledem pročíst tehdejší zpravodajství a publicistiku. A nejhorší je, když si třeba v učebnicích a elaborátech dočtete o historických událostech, které si pamatujete osobně... a víte, že to tenkrát bylo trochu jinak než je to dnes napsáno. Historii píší vítězové ze svého pohledu, málokdy objektivního.

+7/−1
4.10.2016 21:27

M29a82r51t74i52n 36N97e44r69m41u45t 9787537528699

Na základce mě celkem překvapilo, když učitelka dějepisu prohlásila, že historii po roce 68 ani Poučení z krizového vývoje se nebudeme učit ani zkoušet, protože jsou to příliš mladé události a na jejich vyhodnocení je ještě moc brzo. Byl rok asi 87 a dotyčná učitelka byla navenek kovaná komunistka....

+1/0
4.10.2016 21:43

I74v27a16n 63H97o77l14a46s 5967727328217

> třeba v učebnicích a elaborátech dočtete o historických událostech, které si pamatujete osobně

A pamatujete si pouze to, co jste osobně zažil, zatímco hned v sousední ulici/městě to mohlo být úplně jinak. Zatímco historik má (resp. měl by mít) k dispozici fakta ze všech "ulic", takže zpracovává globální pohled, který může být od konkrétní individuální zkušenosti na hony vzdálený a přesto je objektivně pravdivý.

+3/0
4.10.2016 22:53
Foto

M88i43r31o89s81l10a19v 68S62t62e86i62n44e69r 4340482530216

DKW Meisterklasse a Sonderklasse byl vzorem mnoha dalších výrobců "lidového" vozu. Minor měl například sestřičku Syrenu v Polsku.

Trabant konzervoval ten pravzor až do 90. let minulého století.

Modernější IFA 3=6, dvoutaktní tříválec AutoUnion, měl v DDR bratra Wartburga. IFA s výrobou tříválců skončila brzo, v DDR se v novém kabátě vyráběl Wartburg ještě mnoho let.

Pro bafuňáře se v DDR vyráběl Horch se čtyřtaktním šestiválcem OHC 3,2 litru s 75 HP, (například model 920). I Horch a továrna ve Zwickau patřily ke koncernu dnešní Audi.

+1/0
4.10.2016 20:09

J29i74ř13í 93E22r60b69e90n 1513174246457

Jenže pozor, Trabant P50 s motorem vpředu napříč před nápravou a pohonem předních kol homokinetickými klouby byl v roce 1957 skutečným technickým světovým průlomem.

"Průlomový" Austin Mini přišel s touto koncepcí až o dva roky později!

+3/0
4.10.2016 21:35

K53a11t29e24ř19i11n47a 50V62ý77b44o83r17n22á 6400529299

Koukám, že nebýt Němců, tak si ještě dnes žádáme o výjimku pro levostranný provoz v Bruselu. ;)

+13/−5
4.10.2016 17:48
Foto

I38v53a65n 92K85o53p57t17a 5947312701307

Umíte číst? Spis mate problem s porozuměním psaného textu. O pravostranem provozu rozhodla uz ceskoslovenska vlada ve dvacátých letech a narodila ho ještě pred okupaci.

+4/−1
4.10.2016 21:48

J89i58ř11í 53E26r18b84e43n 1293594326107

Spíš si dělá legraci z toho, že československé vlády opakovaně posouvaly ten přechod a tím jen prohlubovaly a prodražovaly existující problém.

Paralela s (ne)řešením kapacitní dopravní sítě (VRT, dálnic a prvotřídek) českými vládami po roce 1992 se přímo nabízí...

+5/0
4.10.2016 21:56

R12i58c50h39a28r85d 10A30u26b70r23e63c58h52t 1672571706160

Do Wikovu Kapka jsem se zamiloval a první pohled.

+1/0
4.10.2016 17:35

D23a79v75i30d 71H29u42r40k89a 3130543181101

Můj dědeček měl "po Němcích" Opla s volantem na pravé straně. Vůz byl vyroben snad někdy v roce 1938 nebo 1936. Přesněji to už nezjistím. Takže to bylo auto německé výroby s volantem vpravo. Někdy kolem roku 1967 - 68 si děda sám v garáži přehodil volant na levou stranu a ještě dva roky s autem jezdil, pak ho prodal. Dnes by mě strašně zajímalo, jak se v těch letech řešila přestavba a jestli se to auto muselo přetypovat. Ale to se už nikdy nedozvím.....

+3/0
4.10.2016 17:15
Foto

M77i30r64o89s37l12a28v 87S18t31e50i13n28e45r 4460942730496

Moje Škoda "Liduška" vyrobená 1938 měla volant vlevo. Praga Alfa z r. 1930 ještě vpravo.

+1/0
4.10.2016 20:11

R37a72d22e45k 52F34o80l85p31r96e87c95h95t

S tou Liduškou to je právě ten zajímavý případ - do Lidušek se standardně dával volant nalevo až od srpna 1939.

S volantem vpravo, jak se standardně vyráběla až do července 1939, ji mají i v muzeu Škoda: http://auto.idnes.cz/foto.aspx?r=auto_ojetiny&c=A151130_010825_auto_ojetiny_erp&foto=ERP5f9a82_189_Skoda_Popular_Liduska.jpg

0/0
4.10.2016 21:12

M74i18c70h44a43l 92F61i40n54s52t27e15r57l35e 7279530823948

Jen taková perlička : V roce 1934, kdy Tatra vyjížděla se svojí revoluční aerodynamickou T 77, existoval prototyp s volantem umístěným v ose vozidla - tedy uprostřed.

0/0
4.10.2016 16:30

Z44d25e62n27ě45k 86W41e76r40n18h51a80r30t 6107225342748

Podobný nápad měli u LandRoveru, první kusy měly taky volant uprostřed.

0/0
4.10.2016 16:56

R94a57d10e13k 11R22a19i81d29a 5947402939

tuším že volant uprostřed měla i seriová verze, protože byla možnost si objednat klasickou verzi pro 5 lidí, nebo širší pro 6 a ta právě měla volant uprostřed, vpředu seděli tři.

0/0
4.10.2016 20:52

M97i63l42a48n 11V52o79l42e57k 5719833136669

"Slovenský stát, který vznikl 14. března, zaváděl jízdu vpravo od 18. března, nejprve v Bratislavě a později v dalších krajích, proces byl dokončen až v roce 1941." Postupné zavádění muselo řidiče držet dost ve střehu.

+6/0
4.10.2016 15:18

J62i52ř88í 73E31r27b92e33n 1593324946817

No to sice ano, ale těch řidičů zase tak moc nebylo. V roce 1937 bylo v celém Československu přihlášeno na 85 tisíc motorových vozidel (od motocyklů po autobusy) a do jara 1939 jich příliš nepřibylo.

+2/0
4.10.2016 21:40

Z91d43e13n53ě44k 26W91e11r81n41h54a18r42t 6297565412918

Sranda je, když v nějakém filmu předvádí rytířské klání a všichni jezdí vpravo. A tedy dřevce drží nesmyslně křížem přes koně. Je naprosto jasné a logické, že museli jezdit proti sobě vlevo, jak z hlediska držení dřevce, tak stability v sedle.

+4/−5
4.10.2016 14:42

R27a32d72e96k 46H48o68d29a18ň 9976767461703

Mně to přijde naopak celkem logické - máte-li dřevec a štít, dřevec můžete držet křížem, ale štít na vnejší ruce by vám byl k ničemu.

+3/0
4.10.2016 16:50
Foto

P48e40t46r 65Š18r19a75i87e22r 9553902122837

Viz níže ... ;-DR^

+2/0
4.10.2016 16:52
Foto

M30i97r79o41s11l69a60v 40S41t98e31i84n55e93r 4440342350276

Prý se však od pradávna vyhýbaly lodi na řekách vlevo.

0/0
4.10.2016 20:12

J24i63ř20í 91E23r71b75e20n 1463644136147

Obráceně. Při kolizním kurzu je každý povinen změnit směr vpravo - a toto pravidlo platí od roku 1863!

+2/0
4.10.2016 21:48
Foto

P76e81t94r 61Š28r69a48i76e95r 9163842392177

No to je zajímavý názor ale budu si to muset prostudovat... jezdec pravák přece držel štít v levé ruce a protivníkův dřevec by jím z pravé strany špatně odrážel, nemyslíte?? ;-)

+4/0
4.10.2016 16:51

J40i24ř80í 62E25r40b63e86n 1373764476737

Štítem pohnete mnohem snáz než dřevcem. Má jinou setrvačnost a těžiště...

0/0
4.10.2016 21:50

P37a83v17e64l 89T33a94š37e36k 3327493882934

Nejde o to, že by s ním nešlo snadno pohnout, ale že ho na tu pravou stranu, kde je ruka držící dřevec, nejde dost dobře dát, protože prostě není kam – překáží tam ruka s dřevcem.

0/0
4.10.2016 22:04

P75a73v84e58l 31T17a77š79e84k 3827573942574

Vám to možná přijde jasné a logické, ale je to nesmysl. Pokud by jeli vlevo, tak by se neměli jak chránit štítem. Co se týče držení dřevce a stability, tak mírné vyklonění dřevce do strany nemůže mít velký vliv. Dřevec mohl být zasazen do zářezu ve štítu, který ho takto podepíral, což držení ještě ulehčovalo.

+2/0
4.10.2016 22:02

M31a34r48t27i48n 15K56u87ř89í85t41k22a 6157826888125

V dávných dobách se stranovost jízdy moc neřešila, protože nebyl tak velký provoz. Jízda vlevo vychází z pravidla míjení jezdců na koních, aby mohli vedle sebe zastavit a podat si ruce, pochopitelně pravé.

Do článku by bylo vhodné doplnit, co vedlo země k přechodu na jízdu vpravo?

+5/0
4.10.2016 13:34



Najdete na iDNES.cz