Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Když se stavaři poprvé odvážili pod Vltavu, 70 metrů tunelu trvalo měsíc

Přesně před 40 lety, 18. října 1976, se razicí štít pracující na trase A propracoval z malostranského břehu Vltavy až do stanice Staroměstská. Bylo to vůbec poprvé, kdy se stavaři v Praze odvážili pod řeku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P32e62t53r 14T72a80l50a38s 8128163373749

Bezte s tou politikou aspon na technetu do p... atricnych mist. Kdo se tema blabolama ma probirat?

+1/−4
18.10.2016 18:54

J75a24r47o38s54l31a60v 22Č36a12d97a 9244130719911

nečti;-D

0/0
18.10.2016 21:10

O68n23d68ř35e37j 34Š22r76á96m52e95k 3973950111229

Kdo ví ať odpoví: prosím jaký jiný typ merta je než ruské a jak se od sebe liší? Díky

+1/0
18.10.2016 18:17

M93a58r72e96k 25Š20i59m23o92n 2364147988238

Tunel pod Temží postavil Marc Brunel už v roce 1843.

+2/0
18.10.2016 10:05

R30a63d38e10k 11P88a81s24t43o79r 3106505636463

Je to obdivuhodné zvlášť v porovnání s jejich bydlením, kde domy nemají základy jsou nakloněné do všech stran a ještě jim to přijde normální.

+1/0
19.10.2016 6:58

P50e85t57r 32K64a21r24a17f49i51á15t 3550817186100

Akorát že a stavba byla nesmírně drahá a složitá. Metro se plánovalo už před válkou, než Němci projeli bitvu u Stalingradu, tak se plánovalo, dál, dokonce se už vrtaly průzkumné sondy právě v této trase atd. Kdyby nebylo "ruského" metra, bylo by "německé", stavebně a provozně daleko levnější, než to co máme dnes (viz Berlín). Např. podchody pod Vltavou se původně měly stavět z jímek ve dně (jako v Berlíně) a nikoliv draze razit jako v tomto případě. Obecně mělo být metro daleko mělčeji než je dnes (vyjma raženého úseku pod masivem z Klárova do Dejvic). Trasy byly plánovány pod hlavními ulicemi, mělo se stavět z povrchu. Spoustu věcí za války naplánovali inženýři pod vedením Alberta Speera a kupodivu to pak v podstatě podle nich postavili komouši;-D. Ale metro to rozhodně nebylo.

+2/−3
18.10.2016 9:43

L74u98k32á35š 97A55d43a24m94e96c 3167293960607

Teda stavět metro z povrchu v centru Prahy, tak to tedy potěš koště. To by Prah skutečně asi vypadala v centru jako Berlín.

+16/0
18.10.2016 10:09

O77l71d56ř60i72c19h 37Ř45e13z48n87í98k 7235232854938

po bitvě 1945 ;-D

+5/0
18.10.2016 10:49

O55n16d72ř24e67j 80L76u25b65o90j16a71c62k35ý 4578904269557

Ano, kdyby takhle uvažovali všichni, tak dnes máme supermoderní dřevěné lokoťové kola ...

0/0
19.10.2016 12:07

K71a78r58e93l 19B97e72d39ř95i82c46h 7983423293371

Celkem mě rozesmály vzdechy v diskusi typu "Jak to ti bolševici dělali, že postavili fůru přehrad, metro, začali stavět dálnice ....".

Jednoduše. On se vás totiž nikdo na nic neptal. Samotná stavba, je ten menší problém celé akce. Prostě tady bude přehrada, tudy povede dálnice. Že je tam vesnice? No tak se prostě zbourá, lidem se postaví nové domky, oni se přestěhují a tečka. Nebyla žádná občanská sdružení, která by vám do plánování stavby "hodila vidle".Dnes by všichni chtěli dálnici, ale ne okolo naší vesnice, pak do toho vstoupí ekologové, že tam hnízdí pták, atd.

+30/0
18.10.2016 9:38

M10a51r10e56k 82Š91i96m94o41n 2944817128648

Ale má to i druhou stránku věci, občas totiž mají ty sdružení pravdu, zvlášť pokud jim to podpoří nějaký odborník. V Českém středohoří odmítali dálnici D8, protože daný úsek byl nestabilní a hrozily sesuvy půdy, a podporovali tunelovou variantu. Stavaři je poslali k šípku, postavili dálnici a ejhle, sesunul se jim na ní svah. Sanace bude stát stejně jako původní tunelová varianta.

+2/0
18.10.2016 17:16

A81d76a90m 95H81o66u51b16a45ř 2609958735517

jo jenze to je jeden pripad ze sta, navic uz je nikdo nebere vazne, kdyz vsechno akorat prekazi. jak dlouho treba zdrzovali obchvat plnze, zatimco se tam chudaci lidi dusili ve smradu z kamionu, to je jasny priklad toho, ze to byla spis skoda.

+1/−1
18.10.2016 19:02

P38e83t92r 77P66e57t86r 7442620830562

Omyl, původní návrh byl jinudy. Současný. Paskvil je kompromisem s ekoteroristy.

0/−1
22.10.2016 15:35

A44d43a63m 73Ž83í27d98e37k 8945172565283

ja vzdycky s radosti kouknu na kontaminace.cenia.cz, jsou tam letecke snimky republiky z pocatku padesatych let (tedy rudochy nepoznamenane) a je tam krasne videt, ze to co obdivuji dnesni obdivovaci komunismu v te dobe bud stalo, nebo se v te dobe uz stavelo.

Konkretne je to krasne videt na Ostrave, chlouba ceskych komunistu, a ejhle, nepocitam li NHKG tak se nepostavilo z prumyslu temer nic.

A napriklad VN Zermanice, tak samozrejme v dobe snimkovani jeste nestoji, ale vesnice jsou v roce 1955 uz pryc, Kruzberk je v te dobe uz castecne napusteny.

Proste netvrdim ze se za komancu nastavelo, ale oni budovali to, co by se vybudovalo i bez nich. Otazkou je, jestli by se toho nevybudovalo daleko vice ;-)

+16/0
18.10.2016 9:09

A91d49a27m 75Ž76í30d63e89k 8135812415633

ups, tenhle pristevek je reakci na: David Zajdák 2:01

0/0
18.10.2016 9:10

J22i11ř63í 38K33o25c30u29r92e43k 6615474125778

Přesně tak. Dálnice D1 byla taky u ledu. Nová Tišnovka? Nebýt vojenských potřeb, byla by tam stále jednokoljeka jako z Prahy do Budějovic.

0/0
18.10.2016 14:29

R31a28d61e68k 77P43a80s65t11o37r 3496815196233

Kdyby v pr... byli ryby a dál to znáte. Co se stalo nejde změnit, ale třeba to že postavili sice ohavné paneláky, ale neskutečně tak povýšili životní úroveň lidí dělící se ve městech po místnostech o byty v žalostných stavech už jste opoměl. Prostě se stavělo jinak a pro jiné účely. Tvrdit že se 40 let žilo z něčeho co vzniko do 50-tého roku je pitomost.

0/0
19.10.2016 6:54

A97d92a53m 61Ž12í10d60e82k 8635692135793

to netvrdim, ten puvodni prispevek je reakci na oslavu komunismu nize .... k te vystavbe, napr. sidliste Ostrava Poruba, vystavba zacala v uz padesatych letech, takze opet rudy pohled krapet pokulhava.

Realita je takova, ze prumysl rost u mest (pripadne naopak) a potreboval pro svuj rozvoj lidi, a lidi potrebovali bydlet a proto se staveby byty.

To ze se stavely pozdeji ohavne panelaky a grc-sidliste, to uz je jina kapitola, rozhodne ale s mohutnym zacatkem bytove vystavby nezacali komunisti

0/0
19.10.2016 11:24

M86a37r34e58k 87N78o72v98o98t45n38ý 5441141966818

No jasně, všechno by šlo bez nich. :-))) To je fakt počtení tohle.

0/0
21.11.2016 20:50
Foto

P55a98v35e88l 50T15r17n31ě98n89ý 4108458128266

škoda, že o tom není napsáno víc. Shlédnul jsem několik videjí na netu těchto strojů při průrazu. Fascinuje mě, jak se dokážou trefit s přesností několik centimetrů 8-o Jak se to počítalo?

+5/0
18.10.2016 8:22

K48a63r90e65l 97O55e53s41t52e49r69r19e20i24c61h63e18r 3574149279159

...

Dá-li bůh, trefíme se na centimetr přesně...

A pokud nedá?

Tak máme tunely dva...

Ale jinak... pokud by někdo přišel s podrobnostmi, také se nechám poučit

+2/0
18.10.2016 11:58

J82i37ř80í 61H74a79v15e34l67k87a 3423690821594

Zjednodušeně, dolů chodili geodeti a ti měřili polohu štítu a porovnávali ji s trasou. Na základě toho pak operátor štítu věděl, kam má směrovat. S denními výkony kolem 2 metrů nebylo zase takové riziko, že by jim to nějak zásadně ujelo. Při dnešních 12 - 15 metrech denně je to o něco horší. Ovšem zde probíhá automatické měření a výpočet v reálném čase.

A ten geodet tam stejně chodí, aby ten systém měřil správně.

+1/0
18.10.2016 14:35

P81a47v77e16l 50R37e24i56s 5859286418939

Centimetrů? Bavme se o milimetrech. Současné technologie toho jsou schopné. Je to ale frajeřina!

0/0
18.10.2016 18:59

M91i69c44h80a51l 40C83h21a64l36u19p13a 6328750479163

Tak tady u nás to asi ještě jde a kolem je místo, ale viděl jsem dokument, jak stavěli metro v Londýně poblíž existující linky. V jednom místě byl z jedné strany asi metr k dalšímu tunelu a z druhé asi 15 cm k eskalátorům...

0/0
19.10.2016 21:06

D83a60v36i49d 37H63o79l26m39a50n 5624890897

Škoda, že u těch fotek není trochu více komentářů...:-(

+1/0
18.10.2016 8:00

M35a51r61e30k 79J86a45n 2893862454122

Ten výkon byl obdivuhodný. Pro ty co tam pracovali to vycházelo tak, že kdyby rozdali horníkům šmirgl papír tak to bylo rychlejší. Jak dopadli ti zloději co ten krám odvezli do šrotu?

0/−15
18.10.2016 7:04

I84v71a94n 54M37a74r82e74k 6894188722

P.Jane, máte skvělou příležitost se s tím "šmirglem" angažovat a prezentovat na nové trase metra .

+6/0
18.10.2016 7:31

J34a90n 90W66a38c89l28a50v 7104775937308

Pán je zřejmě znalec ... zejména na teplé pivo.

+2/0
18.10.2016 8:34

D84a57v81i52d 88Z12a26j96d25á34k 8635642680341

Jeste ze to metro v Praze postavili.Kdyz to clovek vidi dneska, rak by se dalsich dvacet let chodilo pres Vltavu chodilu pesky po moste. Nejsem rudoch. Jen rychlost dnesni vystavby infrastruktury je hlavne o mluveni a kradeni.

+26/−12
18.10.2016 2:01

T87o64n67d87a 98H81e62j26l69í38k 1228573559707

Pokud by ten most stihli postavit. Rámusák tam byl jakže dlouho provizorní? :)

Docela mě zajímá, jak skončí Libeňský most...

0/0
18.10.2016 2:14

J45i44ř33í 90K50o65c69u79r92e40k 6845874905758

Nojo, za posledních 20 let se Metro nerozšířilo, nepostavil se jediný tunel pod Vltavou. Koleje na Wilosňák jsou pořád stejné, furt se jezdí Hrabovkou a 30 km/h. Být u moci komunisti, tak máme hotovou D35, VRT i DOL.

+4/−1
18.10.2016 14:32

J39a40n 55S54o60u80k10u72p 1234124636185

To s dálnicemi je nesmysl.

0/0
18.10.2016 19:38

M43a95r13e89k 12Š92i49m10o53n 2414467248378

Tak se na to podívejme jinak. Od roku 1990 se dokončily úseky Nové Butovice - Zličín, Českomoravská - Černý most, Skalka - Depo Hostivař, Nádraží Holešovice - Letňany, Dejvická - Motol. Metro se vzpmatovalo z povodně. Postavilo se Nové spojení, tramvajová trať do Modřan, tramvajová trať na Barrandov, prodloužila se tramvaj na Podbabě, zřídila se zastávka na Podbabě a Kačerově. Postavil se východní obchvat (, jížní obchvat se dvěma velkými mosty a dvěma tunely, postavila se radiála Novopacká, estakáda Krejcárek, estakáda Vysočanská, Zlíchovský tunel, tunel Mrázovka a samozřejmě Blanka i s novým mostem.

+6/0
18.10.2016 18:14

B95l56a23ž55e12j 51M19o97t80y11č74k33a 8247577985870

a tyto polostavby zajistily Praze tisíce stojících aut.

0/0
19.10.2016 13:32

V70l31a82d97i83m66í58r 97M56a49c52a36n 4108223631914

Jak to ti bolševici dělali, že postavili fůru přehrad, metro, začali stavět dálnice a co se týče kultury, tak z toho, co se tehdy natočilo, žijí komerční televize dodnes... 8-o

+14/−25
18.10.2016 0:26

J52i23ř31í 48S42c38h69w74a15c10h 8978554588326

po naprosté většině toho, co natočil bolševik, dnes ani pes neštěkne....to z čeho "žijí" ty televize dnes je jen zlomek tehdejší tvorby.....a to ještě část byla za bolševika v trezoru.....:-/

+23/−7
18.10.2016 0:51

R43o42m20a12n 80S95t44o21n66e30k 1219733469451

lžete na metro byla už prováděcí dokumentace na konci 1 republiky a moc nechybělo aby se začalo stavět bohužel přišla 2 sv. válka. To samé dálnice a většina přehrad byla už naplánovaná za c.k. mocnářství nebo 1. republiky

+23/−6
18.10.2016 0:54

L37u71b29o46s 21S95t81r97a22n89s67k42y 3605171912835

Za 1 republiky tu byl akorát svrab a bída.

+1/−46
18.10.2016 0:57

R68o13b48i33n 15Ž20i26ž96k40a 2668574416556

;-D

+11/0
18.10.2016 1:03
Foto

P11a37v67e90l 34T47r43n79ě60n44ý 4628508458296

no to je zas perla ;-D

+3/0
18.10.2016 8:14

O30t43o 48S44t36r28á82n61s17k35ý 1221390268545

No, máš pravdu jmenovče, žádnej ráj na zemi pro obyčejný lidi to nebyl. Ale na druhé straně děda jako šikovný řemeslník postavil dům (začal, když mu bylo 47) a do pěti let ho měl i zaplacený. Já svůj dům budu splácet do svých cca sedmdesáti let, začal jsem taky v sedmačtyřiceti.:-(

+5/0
18.10.2016 12:15

J31a16n 53R47a49b51a20n 4610100505365

Vy jste vtipnej. Zeptejte se dědečka a nečtěte Sputnik...

+1/0
19.10.2016 13:29

P69a58v13e17l 68M85o82r68a89v95e63c 3912319302228

Možná tak vaše familie pokud nechtěla pracovat..

0/0
23.10.2016 22:03

J71a49n 29Ž42á77r94o30v87s57k54ý 8898249104938

To ale nevysvětluje proč to tehdá šlo a dnes to jde jak psovi pastva. :)

+3/−1
18.10.2016 6:34

M18i67c43h96a18l 66P69i79š53t48ě48k 1390704354587

Selektivní paměť (dálnice se nestavěly rychleji, viz např. http://www.ceskedalnice.cz/prilohy/data.htm, mluvit o něčem co natočil bolševik je slušný masochismus, jediná kvalitní tvorba vznikla spíš bolševikovi navzdory), 40 let vs. 27 let, Nezatěžovaní se právy osobního vlastnictví... Vyberte si

+6/0
18.10.2016 8:19

T67o23n31d26a 37H78e70j42l66í72k 1408483699547

Byl to jejich hlavní bod volebního programu a proto je lidi po válce zvolili.

Po válce je vždy taková budovatelská horečka a komunisté ji slušně přiživili. Tenkrát makal každý, jak vězni, tak brigádníci, no kdo mohl.

Hlavně se nikdo s ničím nemazlil, bylo to potřeba, tak to prostě vzniklo. Bohužel často velmi nešetrně a ta cena se často neúnosně zvýšila až časem - např v úklidu živ. prostředí atp.

Dnes by to nemohlo vznikat v takovém měřítku, protože každý si hledí svého a své peněženky. Vězni zpravidla nepracují, atd...

+17/0
18.10.2016 2:11

O62n77d71r81e74j 81S38i29d94o23n 6634526911952

Desitky tisic politickych veznu makajicich zadarmo, desitky tisic PTPaku makajicich skoro zadarmo. Na Zapade se stavela infrastruktura podobnym tempem a otrockou praci nepotrebovali.

+13/0
18.10.2016 2:17

A80d93a48m 34Ž93í39d89e40k 8685962715243

byla to jina doba. Dalnice se stavely a na mloka se nehledelo. Proste byla treba dalnice, tak se stavela at byl rezim jakykoliv. Zadni odpurci, matky zeme, EIA, ekologova, suknickari, obchvatisti apod.

Uvedomme si ale, kolik let komancum trvala stavba dalnice Praha Brno Bratislava ?

+5/0
18.10.2016 9:41
Foto

M47a34r75t34i76n 27P98i34š89t69o75r56a 8948538306479

Zdá se mi, že významný rozdíl byl v množství lidské práce, které se tehdy byla skoro zadarmo a které se do takových projektů investovalo. Takže některé jsou obdivuhodné i po letech, třeba ten z článku.

0/0
18.10.2016 8:20

A28d18a62m 84Ž86í74d61e72k 8335162545403

podzemni draha v praze se zacala stavet v roce 1941, za to komanci opravdu nemohli, 200 km dalnice jim trvalo 20 let, na 90% filmu se neda divat (zbylych 10% je bud kvalita, ale spis nostalgie), prehrady se budovaly i pred 2S valkou a nesouvisi to s komunismem, ale s rozmachem prumyslu a chybejici vodou

+9/0
18.10.2016 9:45







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.