Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Když se stavaři poprvé odvážili pod Vltavu, 70 metrů tunelu trvalo měsíc

Přesně před 40 lety, 18. října 1976, se razicí štít pracující na trase A propracoval z malostranského břehu Vltavy až do stanice Staroměstská. Bylo to vůbec poprvé, kdy se stavaři v Praze odvážili pod řeku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P17e58t97r 83T34a61l38a72s 8248953513949

Bezte s tou politikou aspon na technetu do p... atricnych mist. Kdo se tema blabolama ma probirat?

+1/−4
18.10.2016 18:54

J54a82r84o80s67l70a14v 85Č13a82d34a 9474530139381

nečti;-D

0/0
18.10.2016 21:10

O59n72d41ř17e53j 39Š41r54á90m37e37k 3333250171869

Kdo ví ať odpoví: prosím jaký jiný typ merta je než ruské a jak se od sebe liší? Díky

+1/0
18.10.2016 18:17

M85a81r58e38k 45Š38i18m13o24n 2714467698108

Tunel pod Temží postavil Marc Brunel už v roce 1843.

+2/0
18.10.2016 10:05

R82a21d53e79k 94P11a64s40t16o52r 3216635106903

Je to obdivuhodné zvlášť v porovnání s jejich bydlením, kde domy nemají základy jsou nakloněné do všech stran a ještě jim to přijde normální.

+1/0
19.10.2016 6:58

P57e53t43r 55K96a98r26a11f74i18á18t 3730307566580

Akorát že a stavba byla nesmírně drahá a složitá. Metro se plánovalo už před válkou, než Němci projeli bitvu u Stalingradu, tak se plánovalo, dál, dokonce se už vrtaly průzkumné sondy právě v této trase atd. Kdyby nebylo "ruského" metra, bylo by "německé", stavebně a provozně daleko levnější, než to co máme dnes (viz Berlín). Např. podchody pod Vltavou se původně měly stavět z jímek ve dně (jako v Berlíně) a nikoliv draze razit jako v tomto případě. Obecně mělo být metro daleko mělčeji než je dnes (vyjma raženého úseku pod masivem z Klárova do Dejvic). Trasy byly plánovány pod hlavními ulicemi, mělo se stavět z povrchu. Spoustu věcí za války naplánovali inženýři pod vedením Alberta Speera a kupodivu to pak v podstatě podle nich postavili komouši;-D. Ale metro to rozhodně nebylo.

+2/−3
18.10.2016 9:43

L68u69k82á38š 58A42d47a56m41e31c 3597753800427

Teda stavět metro z povrchu v centru Prahy, tak to tedy potěš koště. To by Prah skutečně asi vypadala v centru jako Berlín.

+16/0
18.10.2016 10:09

O69l94d38ř54i80c63h 68Ř68e74z47n53í98k 7185122454158

po bitvě 1945 ;-D

+5/0
18.10.2016 10:49

O73n54d16ř70e45j 69L82u14b66o52j10a22c22k95ý 4308274829417

Ano, kdyby takhle uvažovali všichni, tak dnes máme supermoderní dřevěné lokoťové kola ...

0/0
19.10.2016 12:07

K78a78r62e92l 66B87e88d93ř32i39c39h 7503393113511

Celkem mě rozesmály vzdechy v diskusi typu "Jak to ti bolševici dělali, že postavili fůru přehrad, metro, začali stavět dálnice ....".

Jednoduše. On se vás totiž nikdo na nic neptal. Samotná stavba, je ten menší problém celé akce. Prostě tady bude přehrada, tudy povede dálnice. Že je tam vesnice? No tak se prostě zbourá, lidem se postaví nové domky, oni se přestěhují a tečka. Nebyla žádná občanská sdružení, která by vám do plánování stavby "hodila vidle".Dnes by všichni chtěli dálnici, ale ne okolo naší vesnice, pak do toho vstoupí ekologové, že tam hnízdí pták, atd.

+30/0
18.10.2016 9:38

M66a75r52e15k 44Š72i85m89o71n 2114807518558

Ale má to i druhou stránku věci, občas totiž mají ty sdružení pravdu, zvlášť pokud jim to podpoří nějaký odborník. V Českém středohoří odmítali dálnici D8, protože daný úsek byl nestabilní a hrozily sesuvy půdy, a podporovali tunelovou variantu. Stavaři je poslali k šípku, postavili dálnici a ejhle, sesunul se jim na ní svah. Sanace bude stát stejně jako původní tunelová varianta.

+2/0
18.10.2016 17:16

A72d54a29m 69H66o38u32b81a22ř 2179668275767

jo jenze to je jeden pripad ze sta, navic uz je nikdo nebere vazne, kdyz vsechno akorat prekazi. jak dlouho treba zdrzovali obchvat plnze, zatimco se tam chudaci lidi dusili ve smradu z kamionu, to je jasny priklad toho, ze to byla spis skoda.

+1/−1
18.10.2016 19:02

P23e40t53r 63P36e50t58r 7542460520252

Omyl, původní návrh byl jinudy. Současný. Paskvil je kompromisem s ekoteroristy.

0/−1
22.10.2016 15:35

A82d19a55m 87Ž17í61d21e24k 8415252495133

ja vzdycky s radosti kouknu na kontaminace.cenia.cz, jsou tam letecke snimky republiky z pocatku padesatych let (tedy rudochy nepoznamenane) a je tam krasne videt, ze to co obdivuji dnesni obdivovaci komunismu v te dobe bud stalo, nebo se v te dobe uz stavelo.

Konkretne je to krasne videt na Ostrave, chlouba ceskych komunistu, a ejhle, nepocitam li NHKG tak se nepostavilo z prumyslu temer nic.

A napriklad VN Zermanice, tak samozrejme v dobe snimkovani jeste nestoji, ale vesnice jsou v roce 1955 uz pryc, Kruzberk je v te dobe uz castecne napusteny.

Proste netvrdim ze se za komancu nastavelo, ale oni budovali to, co by se vybudovalo i bez nich. Otazkou je, jestli by se toho nevybudovalo daleko vice ;-)

+16/0
18.10.2016 9:09

A68d71a22m 17Ž29í38d58e18k 8345382315423

ups, tenhle pristevek je reakci na: David Zajdák 2:01

0/0
18.10.2016 9:10

J42i36ř44í 59K32o95c19u29r38e46k 6605214495258

Přesně tak. Dálnice D1 byla taky u ledu. Nová Tišnovka? Nebýt vojenských potřeb, byla by tam stále jednokoljeka jako z Prahy do Budějovic.

0/0
18.10.2016 14:29

R30a11d91e35k 11P36a19s70t80o51r 3296315296943

Kdyby v pr... byli ryby a dál to znáte. Co se stalo nejde změnit, ale třeba to že postavili sice ohavné paneláky, ale neskutečně tak povýšili životní úroveň lidí dělící se ve městech po místnostech o byty v žalostných stavech už jste opoměl. Prostě se stavělo jinak a pro jiné účely. Tvrdit že se 40 let žilo z něčeho co vzniko do 50-tého roku je pitomost.

0/0
19.10.2016 6:54

A37d28a86m 60Ž76í22d61e72k 8115882275323

to netvrdim, ten puvodni prispevek je reakci na oslavu komunismu nize .... k te vystavbe, napr. sidliste Ostrava Poruba, vystavba zacala v uz padesatych letech, takze opet rudy pohled krapet pokulhava.

Realita je takova, ze prumysl rost u mest (pripadne naopak) a potreboval pro svuj rozvoj lidi, a lidi potrebovali bydlet a proto se staveby byty.

To ze se stavely pozdeji ohavne panelaky a grc-sidliste, to uz je jina kapitola, rozhodne ale s mohutnym zacatkem bytove vystavby nezacali komunisti

0/0
19.10.2016 11:24

M95a20r65e18k 60N71o91v97o37t66n82ý 5331111216708

No jasně, všechno by šlo bez nich. :-))) To je fakt počtení tohle.

0/0
21.11.2016 20:50
Foto

P60a84v25e38l 12T11r81n11ě51n84ý 4828978878516

škoda, že o tom není napsáno víc. Shlédnul jsem několik videjí na netu těchto strojů při průrazu. Fascinuje mě, jak se dokážou trefit s přesností několik centimetrů 8-o Jak se to počítalo?

+5/0
18.10.2016 8:22

K29a22r73e13l 15O26e53s62t30e78r37r32e90i38c53h93e84r 3494159619759

...

Dá-li bůh, trefíme se na centimetr přesně...

A pokud nedá?

Tak máme tunely dva...

Ale jinak... pokud by někdo přišel s podrobnostmi, také se nechám poučit

+2/0
18.10.2016 11:58

J56i71ř85í 26H49a93v68e80l34k61a 3833490781254

Zjednodušeně, dolů chodili geodeti a ti měřili polohu štítu a porovnávali ji s trasou. Na základě toho pak operátor štítu věděl, kam má směrovat. S denními výkony kolem 2 metrů nebylo zase takové riziko, že by jim to nějak zásadně ujelo. Při dnešních 12 - 15 metrech denně je to o něco horší. Ovšem zde probíhá automatické měření a výpočet v reálném čase.

A ten geodet tam stejně chodí, aby ten systém měřil správně.

+1/0
18.10.2016 14:35

P91a79v27e84l 67R18e40i15s 5879156208719

Centimetrů? Bavme se o milimetrech. Současné technologie toho jsou schopné. Je to ale frajeřina!

0/0
18.10.2016 18:59

M37i16c65h45a77l 46C21h93a56l35u57p62a 6208570719383

Tak tady u nás to asi ještě jde a kolem je místo, ale viděl jsem dokument, jak stavěli metro v Londýně poblíž existující linky. V jednom místě byl z jedné strany asi metr k dalšímu tunelu a z druhé asi 15 cm k eskalátorům...

0/0
19.10.2016 21:06

D67a93v86i53d 75H45o73l76m10a80n 5964300707

Škoda, že u těch fotek není trochu více komentářů...:-(

+1/0
18.10.2016 8:00

M68a65r74e53k 22J87a12n 2453552254722

Ten výkon byl obdivuhodný. Pro ty co tam pracovali to vycházelo tak, že kdyby rozdali horníkům šmirgl papír tak to bylo rychlejší. Jak dopadli ti zloději co ten krám odvezli do šrotu?

0/−15
18.10.2016 7:04

I54v31a88n 44M27a17r36e94k 6794728212

P.Jane, máte skvělou příležitost se s tím "šmirglem" angažovat a prezentovat na nové trase metra .

+6/0
18.10.2016 7:31

J10a61n 44W35a63c39l64a63v 7804255507358

Pán je zřejmě znalec ... zejména na teplé pivo.

+2/0
18.10.2016 8:34

D89a60v13i50d 32Z54a36j81d51á31k 8425312850111

Jeste ze to metro v Praze postavili.Kdyz to clovek vidi dneska, rak by se dalsich dvacet let chodilo pres Vltavu chodilu pesky po moste. Nejsem rudoch. Jen rychlost dnesni vystavby infrastruktury je hlavne o mluveni a kradeni.

+26/−12
18.10.2016 2:01

T56o69n72d84a 26H56e58j68l14í39k 1278573579467

Pokud by ten most stihli postavit. Rámusák tam byl jakže dlouho provizorní? :)

Docela mě zajímá, jak skončí Libeňský most...

0/0
18.10.2016 2:14

J80i74ř98í 32K29o40c37u41r75e83k 6815684975308

Nojo, za posledních 20 let se Metro nerozšířilo, nepostavil se jediný tunel pod Vltavou. Koleje na Wilosňák jsou pořád stejné, furt se jezdí Hrabovkou a 30 km/h. Být u moci komunisti, tak máme hotovou D35, VRT i DOL.

+4/−1
18.10.2016 14:32

J88a66n 39S57o34u17k69u90p 1784634686905

To s dálnicemi je nesmysl.

0/0
18.10.2016 19:38

M65a84r31e84k 91Š74i18m55o16n 2524977238898

Tak se na to podívejme jinak. Od roku 1990 se dokončily úseky Nové Butovice - Zličín, Českomoravská - Černý most, Skalka - Depo Hostivař, Nádraží Holešovice - Letňany, Dejvická - Motol. Metro se vzpmatovalo z povodně. Postavilo se Nové spojení, tramvajová trať do Modřan, tramvajová trať na Barrandov, prodloužila se tramvaj na Podbabě, zřídila se zastávka na Podbabě a Kačerově. Postavil se východní obchvat (, jížní obchvat se dvěma velkými mosty a dvěma tunely, postavila se radiála Novopacká, estakáda Krejcárek, estakáda Vysočanská, Zlíchovský tunel, tunel Mrázovka a samozřejmě Blanka i s novým mostem.

+6/0
18.10.2016 18:14

B58l69a79ž84e90j 26M28o35t69y12č74k81a 8927507875540

a tyto polostavby zajistily Praze tisíce stojících aut.

0/0
19.10.2016 13:32

V12l20a40d41i63m55í16r 55M83a19c73a23n 4908773901534

Jak to ti bolševici dělali, že postavili fůru přehrad, metro, začali stavět dálnice a co se týče kultury, tak z toho, co se tehdy natočilo, žijí komerční televize dodnes... 8-o

+14/−25
18.10.2016 0:26

J48i98ř63í 37S83c10h62w45a42c31h 8628204498916

po naprosté většině toho, co natočil bolševik, dnes ani pes neštěkne....to z čeho "žijí" ty televize dnes je jen zlomek tehdejší tvorby.....a to ještě část byla za bolševika v trezoru.....:-/

+23/−7
18.10.2016 0:51

R50o85m62a53n 95S21t66o59n44e51k 1239943759271

lžete na metro byla už prováděcí dokumentace na konci 1 republiky a moc nechybělo aby se začalo stavět bohužel přišla 2 sv. válka. To samé dálnice a většina přehrad byla už naplánovaná za c.k. mocnářství nebo 1. republiky

+23/−6
18.10.2016 0:54

L12u37b57o77s 58S35t81r38a23n14s54k49y 3745971202105

Za 1 republiky tu byl akorát svrab a bída.

+1/−46
18.10.2016 0:57

R44o66b63i42n 32Ž21i69ž93k66a 2338924136566

;-D

+11/0
18.10.2016 1:03
Foto

P50a41v17e81l 59T17r84n52ě14n84ý 4668628378816

no to je zas perla ;-D

+3/0
18.10.2016 8:14

O17t14o 31S23t56r59á10n84s59k61ý 1521160428425

No, máš pravdu jmenovče, žádnej ráj na zemi pro obyčejný lidi to nebyl. Ale na druhé straně děda jako šikovný řemeslník postavil dům (začal, když mu bylo 47) a do pěti let ho měl i zaplacený. Já svůj dům budu splácet do svých cca sedmdesáti let, začal jsem taky v sedmačtyřiceti.:-(

+5/0
18.10.2016 12:15

J90a53n 64R31a34b87a80n 4950710885665

Vy jste vtipnej. Zeptejte se dědečka a nečtěte Sputnik...

+1/0
19.10.2016 13:29

P23a66v94e59l 98M10o15r50a13v64e72c 3522769432138

Možná tak vaše familie pokud nechtěla pracovat..

0/0
23.10.2016 22:03

J71a89n 78Ž63á75r26o74v93s97k49ý 8628429744558

To ale nevysvětluje proč to tehdá šlo a dnes to jde jak psovi pastva. :)

+3/−1
18.10.2016 6:34

M84i44c24h63a10l 88P63i50š84t58ě56k 1120124764687

Selektivní paměť (dálnice se nestavěly rychleji, viz např. http://www.ceskedalnice.cz/prilohy/data.htm, mluvit o něčem co natočil bolševik je slušný masochismus, jediná kvalitní tvorba vznikla spíš bolševikovi navzdory), 40 let vs. 27 let, Nezatěžovaní se právy osobního vlastnictví... Vyberte si

+6/0
18.10.2016 8:19

T47o76n31d28a 61H96e11j41l95í72k 1918293689557

Byl to jejich hlavní bod volebního programu a proto je lidi po válce zvolili.

Po válce je vždy taková budovatelská horečka a komunisté ji slušně přiživili. Tenkrát makal každý, jak vězni, tak brigádníci, no kdo mohl.

Hlavně se nikdo s ničím nemazlil, bylo to potřeba, tak to prostě vzniklo. Bohužel často velmi nešetrně a ta cena se často neúnosně zvýšila až časem - např v úklidu živ. prostředí atp.

Dnes by to nemohlo vznikat v takovém měřítku, protože každý si hledí svého a své peněženky. Vězni zpravidla nepracují, atd...

+17/0
18.10.2016 2:11

O95n66d35r58e65j 68S50i19d51o87n 6784616861402

Desitky tisic politickych veznu makajicich zadarmo, desitky tisic PTPaku makajicich skoro zadarmo. Na Zapade se stavela infrastruktura podobnym tempem a otrockou praci nepotrebovali.

+13/0
18.10.2016 2:17

A32d61a72m 48Ž15í55d31e28k 8445792765533

byla to jina doba. Dalnice se stavely a na mloka se nehledelo. Proste byla treba dalnice, tak se stavela at byl rezim jakykoliv. Zadni odpurci, matky zeme, EIA, ekologova, suknickari, obchvatisti apod.

Uvedomme si ale, kolik let komancum trvala stavba dalnice Praha Brno Bratislava ?

+5/0
18.10.2016 9:41
Foto

M52a47r50t71i80n 29P18i54š27t33o97r46a 8438368596949

Zdá se mi, že významný rozdíl byl v množství lidské práce, které se tehdy byla skoro zadarmo a které se do takových projektů investovalo. Takže některé jsou obdivuhodné i po letech, třeba ten z článku.

0/0
18.10.2016 8:20

A87d51a65m 74Ž65í78d78e32k 8345852725473

podzemni draha v praze se zacala stavet v roce 1941, za to komanci opravdu nemohli, 200 km dalnice jim trvalo 20 let, na 90% filmu se neda divat (zbylych 10% je bud kvalita, ale spis nostalgie), prehrady se budovaly i pred 2S valkou a nesouvisi to s komunismem, ale s rozmachem prumyslu a chybejici vodou

+9/0
18.10.2016 9:45



Najdete na iDNES.cz