Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Když se stavaři poprvé odvážili pod Vltavu, 70 metrů tunelu trvalo měsíc

Přesně před 40 lety, 18. října 1976, se razicí štít pracující na trase A propracoval z malostranského břehu Vltavy až do stanice Staroměstská. Bylo to vůbec poprvé, kdy se stavaři v Praze odvážili pod řeku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P31e75t10r 47T36a43l70a46s 8378473763859

Bezte s tou politikou aspon na technetu do p... atricnych mist. Kdo se tema blabolama ma probirat?

+1/−4
18.10.2016 18:54

J59a68r54o89s78l78a23v 72Č25a75d48a 9974720159151

nečti;-D

0/0
18.10.2016 21:10

O43n33d22ř45e45j 42Š17r12á34m79e37k 3773280821579

Kdo ví ať odpoví: prosím jaký jiný typ merta je než ruské a jak se od sebe liší? Díky

+1/0
18.10.2016 18:17

M56a65r15e13k 45Š33i38m42o49n 2354557858508

Tunel pod Temží postavil Marc Brunel už v roce 1843.

+2/0
18.10.2016 10:05

R57a59d33e98k 38P69a64s41t93o24r 3646505246363

Je to obdivuhodné zvlášť v porovnání s jejich bydlením, kde domy nemají základy jsou nakloněné do všech stran a ještě jim to přijde normální.

+1/0
19.10.2016 6:58

P46e86t54r 98K85a94r96a92f89i50á17t 3980117966100

Akorát že a stavba byla nesmírně drahá a složitá. Metro se plánovalo už před válkou, než Němci projeli bitvu u Stalingradu, tak se plánovalo, dál, dokonce se už vrtaly průzkumné sondy právě v této trase atd. Kdyby nebylo "ruského" metra, bylo by "německé", stavebně a provozně daleko levnější, než to co máme dnes (viz Berlín). Např. podchody pod Vltavou se původně měly stavět z jímek ve dně (jako v Berlíně) a nikoliv draze razit jako v tomto případě. Obecně mělo být metro daleko mělčeji než je dnes (vyjma raženého úseku pod masivem z Klárova do Dejvic). Trasy byly plánovány pod hlavními ulicemi, mělo se stavět z povrchu. Spoustu věcí za války naplánovali inženýři pod vedením Alberta Speera a kupodivu to pak v podstatě podle nich postavili komouši;-D. Ale metro to rozhodně nebylo.

+2/−3
18.10.2016 9:43

L82u13k94á16š 61A25d82a31m76e53c 3287543860907

Teda stavět metro z povrchu v centru Prahy, tak to tedy potěš koště. To by Prah skutečně asi vypadala v centru jako Berlín.

+16/0
18.10.2016 10:09

O34l21d88ř80i81c23h 16Ř12e48z10n86í63k 7625622404188

po bitvě 1945 ;-D

+5/0
18.10.2016 10:49

O86n62d65ř39e95j 24L81u47b29o29j84a70c70k76ý 4188504779477

Ano, kdyby takhle uvažovali všichni, tak dnes máme supermoderní dřevěné lokoťové kola ...

0/0
19.10.2016 12:07

K13a59r81e87l 22B26e27d68ř95i91c67h 7603383293681

Celkem mě rozesmály vzdechy v diskusi typu "Jak to ti bolševici dělali, že postavili fůru přehrad, metro, začali stavět dálnice ....".

Jednoduše. On se vás totiž nikdo na nic neptal. Samotná stavba, je ten menší problém celé akce. Prostě tady bude přehrada, tudy povede dálnice. Že je tam vesnice? No tak se prostě zbourá, lidem se postaví nové domky, oni se přestěhují a tečka. Nebyla žádná občanská sdružení, která by vám do plánování stavby "hodila vidle".Dnes by všichni chtěli dálnici, ale ne okolo naší vesnice, pak do toho vstoupí ekologové, že tam hnízdí pták, atd.

+30/0
18.10.2016 9:38

M24a22r19e67k 33Š34i93m24o73n 2984447938868

Ale má to i druhou stránku věci, občas totiž mají ty sdružení pravdu, zvlášť pokud jim to podpoří nějaký odborník. V Českém středohoří odmítali dálnici D8, protože daný úsek byl nestabilní a hrozily sesuvy půdy, a podporovali tunelovou variantu. Stavaři je poslali k šípku, postavili dálnici a ejhle, sesunul se jim na ní svah. Sanace bude stát stejně jako původní tunelová varianta.

+2/0
18.10.2016 17:16

A27d77a39m 20H55o21u83b92a15ř 2369808775277

jo jenze to je jeden pripad ze sta, navic uz je nikdo nebere vazne, kdyz vsechno akorat prekazi. jak dlouho treba zdrzovali obchvat plnze, zatimco se tam chudaci lidi dusili ve smradu z kamionu, to je jasny priklad toho, ze to byla spis skoda.

+1/−1
18.10.2016 19:02

P79e95t22r 50P36e61t33r 7412510170932

Omyl, původní návrh byl jinudy. Současný. Paskvil je kompromisem s ekoteroristy.

0/−1
22.10.2016 15:35

A38d68a79m 78Ž34í87d72e47k 8275812735193

ja vzdycky s radosti kouknu na kontaminace.cenia.cz, jsou tam letecke snimky republiky z pocatku padesatych let (tedy rudochy nepoznamenane) a je tam krasne videt, ze to co obdivuji dnesni obdivovaci komunismu v te dobe bud stalo, nebo se v te dobe uz stavelo.

Konkretne je to krasne videt na Ostrave, chlouba ceskych komunistu, a ejhle, nepocitam li NHKG tak se nepostavilo z prumyslu temer nic.

A napriklad VN Zermanice, tak samozrejme v dobe snimkovani jeste nestoji, ale vesnice jsou v roce 1955 uz pryc, Kruzberk je v te dobe uz castecne napusteny.

Proste netvrdim ze se za komancu nastavelo, ale oni budovali to, co by se vybudovalo i bez nich. Otazkou je, jestli by se toho nevybudovalo daleko vice ;-)

+16/0
18.10.2016 9:09

A74d88a31m 28Ž72í57d39e29k 8145402525563

ups, tenhle pristevek je reakci na: David Zajdák 2:01

0/0
18.10.2016 9:10

J76i44ř76í 85K93o67c34u92r45e86k 6125604825258

Přesně tak. Dálnice D1 byla taky u ledu. Nová Tišnovka? Nebýt vojenských potřeb, byla by tam stále jednokoljeka jako z Prahy do Budějovic.

0/0
18.10.2016 14:29

R23a35d11e92k 14P78a61s24t48o40r 3606715116233

Kdyby v pr... byli ryby a dál to znáte. Co se stalo nejde změnit, ale třeba to že postavili sice ohavné paneláky, ale neskutečně tak povýšili životní úroveň lidí dělící se ve městech po místnostech o byty v žalostných stavech už jste opoměl. Prostě se stavělo jinak a pro jiné účely. Tvrdit že se 40 let žilo z něčeho co vzniko do 50-tého roku je pitomost.

0/0
19.10.2016 6:54

A77d59a64m 18Ž63í48d36e77k 8205372695403

to netvrdim, ten puvodni prispevek je reakci na oslavu komunismu nize .... k te vystavbe, napr. sidliste Ostrava Poruba, vystavba zacala v uz padesatych letech, takze opet rudy pohled krapet pokulhava.

Realita je takova, ze prumysl rost u mest (pripadne naopak) a potreboval pro svuj rozvoj lidi, a lidi potrebovali bydlet a proto se staveby byty.

To ze se stavely pozdeji ohavne panelaky a grc-sidliste, to uz je jina kapitola, rozhodne ale s mohutnym zacatkem bytove vystavby nezacali komunisti

0/0
19.10.2016 11:24

M87a16r83e80k 52N43o25v22o73t24n16ý 5771391596518

No jasně, všechno by šlo bez nich. :-))) To je fakt počtení tohle.

0/0
21.11.2016 20:50
Foto

P96a81v62e47l 62T16r61n91ě32n19ý 4518958738606

škoda, že o tom není napsáno víc. Shlédnul jsem několik videjí na netu těchto strojů při průrazu. Fascinuje mě, jak se dokážou trefit s přesností několik centimetrů 8-o Jak se to počítalo?

+5/0
18.10.2016 8:22

K98a33r81e76l 18O30e35s41t56e79r29r66e96i64c84h49e11r 3854189769359

...

Dá-li bůh, trefíme se na centimetr přesně...

A pokud nedá?

Tak máme tunely dva...

Ale jinak... pokud by někdo přišel s podrobnostmi, také se nechám poučit

+2/0
18.10.2016 11:58

J34i34ř53í 66H55a71v74e65l32k97a 3683310111374

Zjednodušeně, dolů chodili geodeti a ti měřili polohu štítu a porovnávali ji s trasou. Na základě toho pak operátor štítu věděl, kam má směrovat. S denními výkony kolem 2 metrů nebylo zase takové riziko, že by jim to nějak zásadně ujelo. Při dnešních 12 - 15 metrech denně je to o něco horší. Ovšem zde probíhá automatické měření a výpočet v reálném čase.

A ten geodet tam stejně chodí, aby ten systém měřil správně.

+1/0
18.10.2016 14:35

P42a34v89e98l 42R33e48i84s 5869696178139

Centimetrů? Bavme se o milimetrech. Současné technologie toho jsou schopné. Je to ale frajeřina!

0/0
18.10.2016 18:59

M98i59c34h92a79l 87C29h71a88l64u94p79a 6178690379863

Tak tady u nás to asi ještě jde a kolem je místo, ale viděl jsem dokument, jak stavěli metro v Londýně poblíž existující linky. V jednom místě byl z jedné strany asi metr k dalšímu tunelu a z druhé asi 15 cm k eskalátorům...

0/0
19.10.2016 21:06

D75a55v16i18d 52H85o33l36m71a80n 5464430907

Škoda, že u těch fotek není trochu více komentářů...:-(

+1/0
18.10.2016 8:00

M10a15r80e67k 12J67a61n 2323472434382

Ten výkon byl obdivuhodný. Pro ty co tam pracovali to vycházelo tak, že kdyby rozdali horníkům šmirgl papír tak to bylo rychlejší. Jak dopadli ti zloději co ten krám odvezli do šrotu?

0/−15
18.10.2016 7:04

I31v48a79n 69M45a35r13e62k 6264778572

P.Jane, máte skvělou příležitost se s tím "šmirglem" angažovat a prezentovat na nové trase metra .

+6/0
18.10.2016 7:31

J98a92n 60W95a90c17l47a68v 7524255487358

Pán je zřejmě znalec ... zejména na teplé pivo.

+2/0
18.10.2016 8:34

D54a72v94i74d 35Z12a34j29d24á32k 8685732240631

Jeste ze to metro v Praze postavili.Kdyz to clovek vidi dneska, rak by se dalsich dvacet let chodilo pres Vltavu chodilu pesky po moste. Nejsem rudoch. Jen rychlost dnesni vystavby infrastruktury je hlavne o mluveni a kradeni.

+26/−12
18.10.2016 2:01

T84o55n11d44a 20H40e38j82l36í33k 1678193179657

Pokud by ten most stihli postavit. Rámusák tam byl jakže dlouho provizorní? :)

Docela mě zajímá, jak skončí Libeňský most...

0/0
18.10.2016 2:14

J41i40ř95í 68K78o33c41u44r89e61k 6185874905758

Nojo, za posledních 20 let se Metro nerozšířilo, nepostavil se jediný tunel pod Vltavou. Koleje na Wilosňák jsou pořád stejné, furt se jezdí Hrabovkou a 30 km/h. Být u moci komunisti, tak máme hotovou D35, VRT i DOL.

+4/−1
18.10.2016 14:32

J32a79n 78S37o37u26k91u82p 1834954236135

To s dálnicemi je nesmysl.

0/0
18.10.2016 19:38

M24a24r44e21k 47Š12i43m25o21n 2574907378778

Tak se na to podívejme jinak. Od roku 1990 se dokončily úseky Nové Butovice - Zličín, Českomoravská - Černý most, Skalka - Depo Hostivař, Nádraží Holešovice - Letňany, Dejvická - Motol. Metro se vzpmatovalo z povodně. Postavilo se Nové spojení, tramvajová trať do Modřan, tramvajová trať na Barrandov, prodloužila se tramvaj na Podbabě, zřídila se zastávka na Podbabě a Kačerově. Postavil se východní obchvat (, jížní obchvat se dvěma velkými mosty a dvěma tunely, postavila se radiála Novopacká, estakáda Krejcárek, estakáda Vysočanská, Zlíchovský tunel, tunel Mrázovka a samozřejmě Blanka i s novým mostem.

+6/0
18.10.2016 18:14

B54l84a61ž24e66j 53M57o32t50y91č60k10a 8877397795370

a tyto polostavby zajistily Praze tisíce stojících aut.

0/0
19.10.2016 13:32

V24l47a22d83i82m19í37r 29M75a27c95a49n 4888423171684

Jak to ti bolševici dělali, že postavili fůru přehrad, metro, začali stavět dálnice a co se týče kultury, tak z toho, co se tehdy natočilo, žijí komerční televize dodnes... 8-o

+14/−25
18.10.2016 0:26

J30i45ř10í 48S47c97h32w80a56c58h 8668914928286

po naprosté většině toho, co natočil bolševik, dnes ani pes neštěkne....to z čeho "žijí" ty televize dnes je jen zlomek tehdejší tvorby.....a to ještě část byla za bolševika v trezoru.....:-/

+23/−7
18.10.2016 0:51

R86o11m55a84n 41S30t75o88n64e69k 1119513859471

lžete na metro byla už prováděcí dokumentace na konci 1 republiky a moc nechybělo aby se začalo stavět bohužel přišla 2 sv. válka. To samé dálnice a většina přehrad byla už naplánovaná za c.k. mocnářství nebo 1. republiky

+23/−6
18.10.2016 0:54

L77u39b35o10s 13S28t92r28a19n43s37k75y 3105231612115

Za 1 republiky tu byl akorát svrab a bída.

+1/−46
18.10.2016 0:57

R61o78b62i83n 33Ž76i62ž86k85a 2328364106696

;-D

+11/0
18.10.2016 1:03
Foto

P20a83v76e95l 79T94r19n80ě36n65ý 4928258678186

no to je zas perla ;-D

+3/0
18.10.2016 8:14

O36t74o 97S91t10r88á50n18s10k88ý 1171830938155

No, máš pravdu jmenovče, žádnej ráj na zemi pro obyčejný lidi to nebyl. Ale na druhé straně děda jako šikovný řemeslník postavil dům (začal, když mu bylo 47) a do pěti let ho měl i zaplacený. Já svůj dům budu splácet do svých cca sedmdesáti let, začal jsem taky v sedmačtyřiceti.:-(

+5/0
18.10.2016 12:15

J57a47n 25R41a69b91a19n 4720270905335

Vy jste vtipnej. Zeptejte se dědečka a nečtěte Sputnik...

+1/0
19.10.2016 13:29

P27a80v16e52l 96M36o27r40a61v93e78c 3592569382188

Možná tak vaše familie pokud nechtěla pracovat..

0/0
23.10.2016 22:03

J68a31n 42Ž67á95r89o86v34s86k30ý 8188559984368

To ale nevysvětluje proč to tehdá šlo a dnes to jde jak psovi pastva. :)

+3/−1
18.10.2016 6:34

M47i43c65h34a73l 18P65i33š37t93ě46k 1190574764747

Selektivní paměť (dálnice se nestavěly rychleji, viz např. http://www.ceskedalnice.cz/prilohy/data.htm, mluvit o něčem co natočil bolševik je slušný masochismus, jediná kvalitní tvorba vznikla spíš bolševikovi navzdory), 40 let vs. 27 let, Nezatěžovaní se právy osobního vlastnictví... Vyberte si

+6/0
18.10.2016 8:19

T95o52n46d80a 23H63e10j13l94í57k 1648313899287

Byl to jejich hlavní bod volebního programu a proto je lidi po válce zvolili.

Po válce je vždy taková budovatelská horečka a komunisté ji slušně přiživili. Tenkrát makal každý, jak vězni, tak brigádníci, no kdo mohl.

Hlavně se nikdo s ničím nemazlil, bylo to potřeba, tak to prostě vzniklo. Bohužel často velmi nešetrně a ta cena se často neúnosně zvýšila až časem - např v úklidu živ. prostředí atp.

Dnes by to nemohlo vznikat v takovém měřítku, protože každý si hledí svého a své peněženky. Vězni zpravidla nepracují, atd...

+17/0
18.10.2016 2:11

O28n20d15r18e84j 61S66i41d25o89n 6134436601652

Desitky tisic politickych veznu makajicich zadarmo, desitky tisic PTPaku makajicich skoro zadarmo. Na Zapade se stavela infrastruktura podobnym tempem a otrockou praci nepotrebovali.

+13/0
18.10.2016 2:17

A19d40a12m 53Ž76í76d20e55k 8225122625543

byla to jina doba. Dalnice se stavely a na mloka se nehledelo. Proste byla treba dalnice, tak se stavela at byl rezim jakykoliv. Zadni odpurci, matky zeme, EIA, ekologova, suknickari, obchvatisti apod.

Uvedomme si ale, kolik let komancum trvala stavba dalnice Praha Brno Bratislava ?

+5/0
18.10.2016 9:41
Foto

M33a79r64t30i78n 59P10i11š46t74o27r98a 8518678886439

Zdá se mi, že významný rozdíl byl v množství lidské práce, které se tehdy byla skoro zadarmo a které se do takových projektů investovalo. Takže některé jsou obdivuhodné i po letech, třeba ten z článku.

0/0
18.10.2016 8:20

A84d14a65m 32Ž59í66d52e39k 8485332295453

podzemni draha v praze se zacala stavet v roce 1941, za to komanci opravdu nemohli, 200 km dalnice jim trvalo 20 let, na 90% filmu se neda divat (zbylych 10% je bud kvalita, ale spis nostalgie), prehrady se budovaly i pred 2S valkou a nesouvisi to s komunismem, ale s rozmachem prumyslu a chybejici vodou

+9/0
18.10.2016 9:45







Najdete na iDNES.cz