Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

OBRAZEM: První dvoumachový bombardér Hustler. Vystřelili z něj medvěda

Před 60 lety, 11. listopadu 1956, vzlétl prototyp prvního dvoumachového bombardéru Convair B-58 Hustler. Svým tvarovým řešením s relativně malým rozpětím delta křídla a čtyřmi nápadnými motory pod ním se řadí k vizuálně nejpozoruhodnějším bombardérům období studené války.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P86e32t83r 10O73č63e56n36á66š74e49k 2148684368981

Krásné letadlo také jistě krásně zabíjelo. Mrtví by mohli vyprávět!

0/0
23.11.2016 11:17

F10r63a38n84t65i95š91e89k 69C48h70m98e23l59a71ř 6488810

B-58 Hustler bylo jedno z nejkrásnějších letadel, jaká kdy byla vyrobena R^:-)

+4/0
18.11.2016 22:02

V93i66l80é97m 92B49a15r54á93k 4546777559216

Opravdu mohl tankovat ve vzduchu? Jak bylo řešeno?

0/0
17.11.2016 18:45

P64a34v53e24l 63V84a27n56ě66č55e93k 4424243611131

http://img.cz.prg.cmestatic.com/media/images/660xX/Apr2012/967469.jpg?d41d

0/0
23.11.2016 21:53

V63i43l76é94m 35B66a20r12á54k 4106167249326

Děkuji.

+1/0
24.11.2016 11:15

M40o71j51m23í44r 58S82k45á54l97a 2940862306

PěknéR^;-)

0/0
15.11.2016 14:40

K79a96t64e77ř66i18n44a 80V18ý14b42o82r90n67á 6440379369

Hezké letadlo. Kariéru mu bohužel utly ruské protiletadlové rakety, takže skončil jako jedna z mnoha slepých cest vývoje, které se železnou pravidelností američtí daňoví poplatníci prošlapávají. Proto je v současnosti nejobdivovanější americký bombardér B-52 Stratofortress, který byl jen přeškolen z bombardování z velkých výšek na přízemní let. Ale i to můžeme brát, jako určitou formu modernizace. :-)

0/−5
14.11.2016 21:37

A49d21a72m 40K24ř15i38v23s55k84ý 1483264350183

Řekl bych, že nejobdivovanější je B-2 Spirit.

+2/0
15.11.2016 0:48

A42l16e16š 67H23o19r44á80k 3255953740249

Paní výborná, když už opisujete, tak je zvykem uvádět zdroj, ale hlavně opisujte správně. B52 opravdu, ale opravdu nebyl "přeškolen" na přízemní let.

+2/0
15.11.2016 10:39

M21a70r41t40i77n 29S43m73í75š82e40k 7492812590484

Pani Vyborna je vseznalek,ale je videt,ze ji americke a prozapadni technologie pekne s..ou.

0/0
20.11.2016 12:24

V53i62l58é42m 91B78a34r50á84k 4616767239266

Tak, tak, opravdu, ale opravdu nebyl přeškolen na přízemní let. Možná při vzletu a přistání.

+1/0
17.11.2016 18:37

V85i67l94é76m 64P10ř92í67h81o24d16a 2284819613417

Kdežto ve vaší ruské domovině je vše vyvinuto hned na poprvé a zaplatí to stát.;-D

0/0
22.11.2016 15:10

J58i74ř65í 84J63i69r90o28u65d63e82k 8456859304554

R^ Dobrá vzpomínka. Perlička: když Hustler přilétl na aerosalon do Paříže, byl jeho zvuk za ním na poloviční cestě. To byla dobrá reklama R^ Bohužel při jednom z předváděcích letů tam havaroval. ,,TOTÁLKA"Rv

0/0
13.11.2016 16:14

M78i11c15h27a87l 17J86a63r84o81š 7654800712475

Dík za hezký článek.

+1/0
13.11.2016 10:52

J52a23n 19U26l91r90i19c94h 8918593556931

Stejně muselo byt úžasné žít v USA v 50 a 60 letech. Technologicky pokrok šel obrovskou rychlosti. Stačí si vzít jak dlouho zůstávaly jednotlivé typy letadel ve službě, maximálně par let a byly nahrazeny, kromě nesmrtelnych B-52 a TU-95. Jak rychle stoupala rychlost letadel až k SR-71. Nebo ze v roce 1957 člověk vyslal první satelit a za 12 let stal člověk na měsíci, protože USA chtěla dokázat svoji technologickou nadřazenost.

+15/0
12.11.2016 16:39

J49a39r22o81m63í17r 46K35r44á15l 4220649724339

SR71 přelétl několikrát i nad ČR v 90. letech.

+1/0
12.11.2016 20:44

L71i20b80o12r 96R88e29ž79ň23á50k 3723286927385

K tomu "hvězdnému" B-58 Hustler. Koncepce rádoby strategického bombardéru s doletem pouhých 3200 km byla od počátku konstrukčního zadání nesprávná. Nízkou zásobu paliva v interních nádržích obrovská podvěsná přídavná nádrž neřešila.

Přinesla jen značný nárůst aerodynamického odporu s negativním odrazem na dolet, rychlost a dostup letu, nehledě na značné zvýšení spotřeby samotné zásoby paliva. Pumová výzbroj, byt ́ jaderná, nutila osádku k nebezpečnému průletu nad cílem, pozdější metoda podlétnutí radarů vysokou rychlostí v malých výškách vedla k únavovým lomům na uzlových bodech konstrukce. Typ B-58 byl velkým leteckým omylem, počet vyrobených kusů 116 je toho výmluvným dokladem. Autor článku navíc u snímku č. 1 píše o čtyřech náporových motorech, pod snímkem č. 3 o motorech proudových. Dále zcela nesprávně popisuje "pravidlo ploch" ve spojení s konstrukčním pojetím letounu. Zjednodušeně jej opravím - obsah příčných průřezů letounu musí být konstantní. Tvarově zajímavý letoun B-58 je z pohledu letecké historie bohužel jen nechtěným levobočkem.

+1/−3
12.11.2016 13:16

R45a83d18e55k 70F92o67l57p51r12e27c58h43t

O žádných náporových motorech nikde nebyla řeč, nevím, kde to vidíte. Jsou to klasické jednoproudové motory. A k pravidlu ploch - v popisku pod fotkou jde o praktickou aplikaci, kdy se nebojuje za každou cenu o konstantní obsahy příčných řezů (a ani je ve skutečnosti samozřejmě nemá).

+8/0
12.11.2016 13:49

P45a13v46e10l 54R52e68z29n98i24c88e61k 3665744694252

pise tam o napadnych motorech.. nikoliv naporovych :)

+6/0
14.11.2016 9:24

V71í18t 45V23ý18m88o60l95a 8668924794655

Pravidlo ploch článek vysvětluje sice zjednodušeně, ale správně. Naopak vaše definice "obsah příčných průřezů letounu musí být konstantní" je nesmyslná a geometricky nemožná.

+1/0
19.11.2016 23:58

P23e68t77r 83M47a54l82i76š76k49a 6281745341183

Spousta čtenářů článek chválí, ale já bych raději uvítal informace v pěkně napsaném článku jak je na Technetu obvyklé a né "výkřiky" u fotografii v galerii. Jinak zajímavé informace.

+5/−1
12.11.2016 11:10

R46a68d29e93k 13F28o96l42p78r93e81c45h35t

Tak to máme oba smůlu. Určitý podíl z celkového počtu článků (systémově se to propočítává snad za každý kalendářní měsíc, alespoň co mám informace) totiž musí být vydán formou OBRAZEM. Člověk tedy vyhodnocuje, co lze takto vydat - zde jsem to vyhodnotil jako variantu dobře realizovatelnou (například u článku o některém z našich letců z WWII by bylo takové řešení vyloženě nešťastné).

+4/0
12.11.2016 12:42

Z56d52e49n43ě60k 72H12r16u39b45ý 9144238212

No to je škoda, neboť by se hodilo více informací.

+2/0
12.11.2016 17:04

V91a92c47l31a89v 69M87a10c51h 5902764710895

MUSÍ ??? Co je tohle za debilní módu? Číst už není kůl ???

+4/0
12.11.2016 22:41

V61i67n80c88e83n12t 12V29a36l34l37e15n66t11i31n12e 5172337247798

Číst není cool už hodně dlouho. Docela škoda protože většina lidí pak nechápe psaný text, nevidí logické nesrovnalosti, gramatické chyby a hlavně jim strašně dlouho trvá pokud mají sami něco smysluplného napsat.

+2/0
13.11.2016 2:41

V91o36j14t93ě57c13h 21K57o35n14í60ř 8711705707212

Mě dělá velký problém něco smysluplného napsat i přesto, že jsem toho přečetl hodně. Ale gramatické chyby moc nedělám, to je pravda.

0/0
13.11.2016 16:24

S49t61e12p21a91n 64T68o20t25h 8328679655968

pokud tohle MUSÍ napsat zástupce média, tak je to hodně smutné... ;-(8-o

0/0
26.11.2016 22:22

P67a62v90e96l 35N62á85r41o79ž89n54ý 1935323726642

50kg /s je na jednu stranu hodně, pokud to porovnáte s běžným autem, na druhou stranu to není nic pokud to porovnáte s většími motory. Pokud si vybavíte raketoplán tak při startu byly na bocích hlavní nádrže dvě pomocné rakety na tuhé pohonné látky. Motor každé z nich sežral za sekundu něco přes 4tuny paliva , v každé z těchto pomocných raket bylo cca 502 tun paliva a to bylo spotřebováno za 122sekund. Zkrátka když chcete rychle velký výkon musíte rychle dodat odpovídající kvantum paliva u skutečně rychlého spalování zpravidla musíte oddat i kyslík, protože při skutečně velké rychlosti ho z atmosféry tak rychle nedostanete.

Pokud se vrátíme na zem tak největší pístový motor světa objemu 25 480 litru má spotřebu při běžném provozu 1.8 litru za vteřinu při cca 100 otáčkách za minutu aa váze cca 2800tun. letecké turbíny vyhřívají toho , že mohou pracovat s vyššími teplotami, tlaky a otáčkami což jim umožnuje dosáhnout větší spotřeby /výkonu při nižší hmotnosti. ale samozřejmě i životnosti

0/0
12.11.2016 18:52

S44t95e89p86a75n 66T70o21t68h 8988709455828

Takovej podobnej ma Emma Maersk... ale ten ma snad jen 2400 tun. Sledoval jsem, jak ji staveli. Blok motoru skladali ze 4 dilu. 600tun a museli to davat na desetinu milimetru...hodinarska prace.

0/0
26.11.2016 22:20

J41i79ř53í 90K37o68d92ý19d79e72k 7850800486173

http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=341&t=2193 starší, ale velmi pěkný článek.

0/0
11.11.2016 16:56

P80e22t65r 97D42u94c55h80á36č77e77k 6308769953513

Nádherná létající láhev od Coca Coly. Doporučuji si přečíst Revi č. 35.

+1/0
11.11.2016 14:56

M31i97l63a27n 13W10e98l45s62e66r 5622788558631

Prazdny letoun vazi 25 tun. Maximalni vzletova hmotnost 80tun. Maximalni hmotnost zbrani cca 9 tun. Takze tech zbyvajicich 46 tun je palivo? Neuveritelne.

0/0
11.11.2016 14:24

P33a14v16e37l 59N89á97r13o11ž38n50ý 1365593536752

Co je na tom neuvěřitelného? Tohle je relativně malé letadlo, ale abyste měl představu největší bombardér světa má při maximálním taku motoru v nadzvukovém režimu při přídavném spalování spotřebu cca 50kg paliva za vteřinu tzn. těch 46 tun by spolkli za 15 minut letu v tomto režimu ;-D

+2/0
11.11.2016 14:51

M23i16l90a96n 66W57e74l31s63e45r 5172808758131

Pro me je to neuveritelne. Spalit tak obrovske mnozstvi paliva za pomerne kratkou dobu. Ale jinak diky za vysvetleni.

+3/0
11.11.2016 15:08

J41a78n 25H10á26l13a 8725715920277

Pánbuzaplať je redakce Technetu ještě normální a nepřepočetla nám to na ujetou vzdálenost Oktávie s TDi motorem ;-)

+7/0
11.11.2016 15:31

V15i52l28é95m 35P76ř75í50h54o69d49a 2594709813877

Dnes jsou v kurzu litrová TSI, prosím přepočítávat na ně.;-)

+5/0
11.11.2016 15:42

M16i57c81h52a91l 51C19h31a98l69u58p34a 6368420509123

I normální dopravní letadla mají spotřebu na člověka podobnou, jako auta. Řádově litry za sekundu, několik tun na hodinu letu.

0/0
12.11.2016 8:25

M50i22c73h90a24l 38K77r94e85j68č65í 1356150621803

Krásný letoun. Studená válka zplodila úžasné věci (na obou stranách). Je smutné, že lidstvo potřebuje nepřátelství a rivalitu, aby se dokopalo k tomu něco tvořit.

+18/−1
11.11.2016 11:51
Foto

J17i43ř21í 20H54a90v28e10l74k95a 3309283360754

Opět to nesmyslné označení leteckého uskupení křídlo. V Čechách se to překládá jako peruť. Ale tuhle chybu už technet nedělával.

0/−12
11.11.2016 8:41

M51a48r17e14k 67S97l46a96b89i73h77o79u85d65e32k 7858821262463

Podívejte se na stránky letecké základny v Čáslavi. Tam mají křídlo.

0/0
11.11.2016 8:59

D88a50n89i25e32l 95S20o32b22o97t94a 9929194506290

43rd Bomb Wing, 305th Bomb Wing. Jak jinak byste to chtěl přeložit? Peruť je squadron, několik perutí tvoří křídlo.

+8/0
11.11.2016 10:19

M43a30r58e31k 47S64l43a20b53i47h41o73u14d62e76k 7888221142813

Squadron je letka, wing je křídlo tvořené letkami. Dřív (typicky za bitvy o Anglii) se používal název peruť.

0/0
11.11.2016 10:31

D47a35n61i33e84l 17S56o75b34o98t93a 9799674396660

No jo, já to mám zažité právě z 2. světové, která mě zajímá nejvíce, proto pořád používám peruť :)

0/0
11.11.2016 10:52

M31a12r37e61k 77S81l54a40b46i76h89o32u16d69e44k 7188811882363

V pořádku, letka (letecká setnina neboli rota, proto squadron) byla ale vždycky letkou.

0/0
11.11.2016 10:56

J13a92n 81Č95e72k24a89l 7879185214584

Já si to pamatuji jinak - uskupení označované jako křídlo/wing se skládalo z několika perutí/squadrons, z nich každá měla několik (většinou dvě, A a B) letek/flights...

+3/0
11.11.2016 12:40

M67a72r44e46k 40S74l61a60b35i10h91o93u24d55e93k 7838501152893

Máte vlastně pravdu! 310. stíhací peruť tvořila spolu s ostatními čs. wing. Moderní letectva mají ale jiné členění: flight-roj (4-8) - squadron-letka (12-24) - wing-křídlo (24-72 letounů).

+2/0
11.11.2016 13:39

V89i22l89é40m 36P72ř48í15h63o47d87a 2924469293877

Rote (kete) - švarm - štáfl - grupáč - gešvádr - flígrkorps - luftflote ;-)

0/0
11.11.2016 15:47

R19i27c86h69a38r68d 56A31u62b36r20e98c66h50t 1782391496810

Ne, wing (křídlo) je tvořen perutěmi (squadronami), a ty potom letkami (flight). Tak to bylo v RAF snad od začátku, tak to je dodnes. v americkém letectvu podobně. Jen u nás nějaký ichtyl najednou začal letky překládat jako squadrony.

Třeba u Britů platilo:

section - roj (3-4 letadel)

flight - letka (2-3 roje)

squadron - peruť (2 letky)

wing - křídlo (3-4 perutě)

group - skupina (několik wingů a samostaných squadron)

+1/0
11.11.2016 23:51

Š27t30e46f76a41n 18B72u90k68o97v23a47n 6161550749363

Dvakrát meraj, raz rež.... Squadron = peruť (alternatívne letka), Group = Skupina, Wing = KŘÍDLO. A obe zoskupenia spomínané pod fotografiami, ktoré mali vo výzbroji B-58 sú KRÍDLA - teda 43th Bombardment Wing (63rd, 64th, 65th Bombardment Squadron) aj 305th Bpombardment Wing (364th, 365th a 366th Bombardment Squadron).

+2/0
11.11.2016 16:17

J46a76k95u80b 75M31i43k89u37l14a25c73e81k 8647831187484

Takhle se po ranu ztrapnit;)

0/0
11.11.2016 17:23







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.