Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

OBRAZEM: První dvoumachový bombardér Hustler. Vystřelili z něj medvěda

Před 60 lety, 11. listopadu 1956, vzlétl prototyp prvního dvoumachového bombardéru Convair B-58 Hustler. Svým tvarovým řešením s relativně malým rozpětím delta křídla a čtyřmi nápadnými motory pod ním se řadí k vizuálně nejpozoruhodnějším bombardérům období studené války.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P45e78t79r 22O97č30e59n70á94š88e34k 2708474228771

Krásné letadlo také jistě krásně zabíjelo. Mrtví by mohli vyprávět!

0/0
23.11.2016 11:17

F11r35a86n43t71i68š85e56k 39C11h38m63e42l97a90ř 6758130

B-58 Hustler bylo jedno z nejkrásnějších letadel, jaká kdy byla vyrobena R^:-)

+4/0
18.11.2016 22:02

V29i76l36é37m 97B63a60r83á47k 4276947179366

Opravdu mohl tankovat ve vzduchu? Jak bylo řešeno?

0/0
17.11.2016 18:45
Foto

P73a34v73e27l 81V36a53n66ě79č76e91k 4324813951911

http://img.cz.prg.cmestatic.com/media/images/660xX/Apr2012/967469.jpg?d41d

0/0
23.11.2016 21:53

V94i38l96é97m 58B66a27r45á50k 4236137709366

Děkuji.

+1/0
24.11.2016 11:15

M58o34j51m90í49r 12S37k13á89l24a 2250632326

PěknéR^;-)

0/0
15.11.2016 14:40

K49a10t44e15ř25i67n68a 88V19ý29b95o58r69n55á 6880329149

Hezké letadlo. Kariéru mu bohužel utly ruské protiletadlové rakety, takže skončil jako jedna z mnoha slepých cest vývoje, které se železnou pravidelností američtí daňoví poplatníci prošlapávají. Proto je v současnosti nejobdivovanější americký bombardér B-52 Stratofortress, který byl jen přeškolen z bombardování z velkých výšek na přízemní let. Ale i to můžeme brát, jako určitou formu modernizace. :-)

0/−5
14.11.2016 21:37

A77d64a26m 18K54ř34i11v82s79k68ý 1873144230803

Řekl bych, že nejobdivovanější je B-2 Spirit.

+2/0
15.11.2016 0:48

A43l35e30š 77H45o16r18á87k 3135663690249

Paní výborná, když už opisujete, tak je zvykem uvádět zdroj, ale hlavně opisujte správně. B52 opravdu, ale opravdu nebyl "přeškolen" na přízemní let.

+2/0
15.11.2016 10:39

M31a93r90t42i80n 23S67m20í46š98e15k 7372932750434

Pani Vyborna je vseznalek,ale je videt,ze ji americke a prozapadni technologie pekne s..ou.

0/0
20.11.2016 12:24

V31i45l97é79m 84B95a48r62á32k 4496777539256

Tak, tak, opravdu, ale opravdu nebyl přeškolen na přízemní let. Možná při vzletu a přistání.

+1/0
17.11.2016 18:37

V94i89l60é58m 47P39ř12í16h91o46d87a 2734459123437

Kdežto ve vaší ruské domovině je vše vyvinuto hned na poprvé a zaplatí to stát.;-D

0/0
22.11.2016 15:10

J44i30ř91í 82J69i72r85o52u15d86e84k 8286829404674

R^ Dobrá vzpomínka. Perlička: když Hustler přilétl na aerosalon do Paříže, byl jeho zvuk za ním na poloviční cestě. To byla dobrá reklama R^ Bohužel při jednom z předváděcích letů tam havaroval. ,,TOTÁLKA"Rv

0/0
13.11.2016 16:14

M92i12c69h52a25l 56J47a55r88o63š 7724360392975

Dík za hezký článek.

+1/0
13.11.2016 10:52

J19a16n 48U93l15r28i11c56h 8948833516191

Stejně muselo byt úžasné žít v USA v 50 a 60 letech. Technologicky pokrok šel obrovskou rychlosti. Stačí si vzít jak dlouho zůstávaly jednotlivé typy letadel ve službě, maximálně par let a byly nahrazeny, kromě nesmrtelnych B-52 a TU-95. Jak rychle stoupala rychlost letadel až k SR-71. Nebo ze v roce 1957 člověk vyslal první satelit a za 12 let stal člověk na měsíci, protože USA chtěla dokázat svoji technologickou nadřazenost.

+15/0
12.11.2016 16:39

J47a55r71o62m21í29r 74K33r53á84l 4130929864859

SR71 přelétl několikrát i nad ČR v 90. letech.

+1/0
12.11.2016 20:44

L96i74b12o28r 95R46e55ž53ň94á80k 3453346767225

K tomu "hvězdnému" B-58 Hustler. Koncepce rádoby strategického bombardéru s doletem pouhých 3200 km byla od počátku konstrukčního zadání nesprávná. Nízkou zásobu paliva v interních nádržích obrovská podvěsná přídavná nádrž neřešila.

Přinesla jen značný nárůst aerodynamického odporu s negativním odrazem na dolet, rychlost a dostup letu, nehledě na značné zvýšení spotřeby samotné zásoby paliva. Pumová výzbroj, byt ́ jaderná, nutila osádku k nebezpečnému průletu nad cílem, pozdější metoda podlétnutí radarů vysokou rychlostí v malých výškách vedla k únavovým lomům na uzlových bodech konstrukce. Typ B-58 byl velkým leteckým omylem, počet vyrobených kusů 116 je toho výmluvným dokladem. Autor článku navíc u snímku č. 1 píše o čtyřech náporových motorech, pod snímkem č. 3 o motorech proudových. Dále zcela nesprávně popisuje "pravidlo ploch" ve spojení s konstrukčním pojetím letounu. Zjednodušeně jej opravím - obsah příčných průřezů letounu musí být konstantní. Tvarově zajímavý letoun B-58 je z pohledu letecké historie bohužel jen nechtěným levobočkem.

+1/−3
12.11.2016 13:16

R66a45d17e85k 10F15o19l91p82r35e52c53h60t

O žádných náporových motorech nikde nebyla řeč, nevím, kde to vidíte. Jsou to klasické jednoproudové motory. A k pravidlu ploch - v popisku pod fotkou jde o praktickou aplikaci, kdy se nebojuje za každou cenu o konstantní obsahy příčných řezů (a ani je ve skutečnosti samozřejmě nemá).

+8/0
12.11.2016 13:49

P16a54v34e12l 55R17e28z30n36i54c75e87k 3155624924592

pise tam o napadnych motorech.. nikoliv naporovych :)

+6/0
14.11.2016 9:24

V90í27t 85V51ý61m66o17l77a 8278914804765

Pravidlo ploch článek vysvětluje sice zjednodušeně, ale správně. Naopak vaše definice "obsah příčných průřezů letounu musí být konstantní" je nesmyslná a geometricky nemožná.

+1/0
19.11.2016 23:58

P75e75t51r 84M49a98l70i78š88k27a 6581905391903

Spousta čtenářů článek chválí, ale já bych raději uvítal informace v pěkně napsaném článku jak je na Technetu obvyklé a né "výkřiky" u fotografii v galerii. Jinak zajímavé informace.

+5/−1
12.11.2016 11:10

R40a97d94e51k 25F42o91l18p65r12e97c48h46t

Tak to máme oba smůlu. Určitý podíl z celkového počtu článků (systémově se to propočítává snad za každý kalendářní měsíc, alespoň co mám informace) totiž musí být vydán formou OBRAZEM. Člověk tedy vyhodnocuje, co lze takto vydat - zde jsem to vyhodnotil jako variantu dobře realizovatelnou (například u článku o některém z našich letců z WWII by bylo takové řešení vyloženě nešťastné).

+4/0
12.11.2016 12:42

Z55d83e63n35ě50k 26H45r77u10b45ý 9294238932

No to je škoda, neboť by se hodilo více informací.

+2/0
12.11.2016 17:04

V87a22c37l68a92v 69M37a26c46h 5282954380615

MUSÍ ??? Co je tohle za debilní módu? Číst už není kůl ???

+4/0
12.11.2016 22:41

V71i97n66c19e48n86t 11V61a24l93l35e90n17t74i92n22e 5402617757388

Číst není cool už hodně dlouho. Docela škoda protože většina lidí pak nechápe psaný text, nevidí logické nesrovnalosti, gramatické chyby a hlavně jim strašně dlouho trvá pokud mají sami něco smysluplného napsat.

+2/0
13.11.2016 2:41

V30o53j79t79ě96c19h 37K21o29n19í64ř 8661955887532

Mě dělá velký problém něco smysluplného napsat i přesto, že jsem toho přečetl hodně. Ale gramatické chyby moc nedělám, to je pravda.

0/0
13.11.2016 16:24

S47t20e90p96a42n 21T41o72t27h 8118769845948

pokud tohle MUSÍ napsat zástupce média, tak je to hodně smutné... ;-(8-o

0/0
26.11.2016 22:22

P43a14v16e65l 30N98á40r28o28ž86n21ý 1395583886422

50kg /s je na jednu stranu hodně, pokud to porovnáte s běžným autem, na druhou stranu to není nic pokud to porovnáte s většími motory. Pokud si vybavíte raketoplán tak při startu byly na bocích hlavní nádrže dvě pomocné rakety na tuhé pohonné látky. Motor každé z nich sežral za sekundu něco přes 4tuny paliva , v každé z těchto pomocných raket bylo cca 502 tun paliva a to bylo spotřebováno za 122sekund. Zkrátka když chcete rychle velký výkon musíte rychle dodat odpovídající kvantum paliva u skutečně rychlého spalování zpravidla musíte oddat i kyslík, protože při skutečně velké rychlosti ho z atmosféry tak rychle nedostanete.

Pokud se vrátíme na zem tak největší pístový motor světa objemu 25 480 litru má spotřebu při běžném provozu 1.8 litru za vteřinu při cca 100 otáčkách za minutu aa váze cca 2800tun. letecké turbíny vyhřívají toho , že mohou pracovat s vyššími teplotami, tlaky a otáčkami což jim umožnuje dosáhnout větší spotřeby /výkonu při nižší hmotnosti. ale samozřejmě i životnosti

0/0
12.11.2016 18:52

S15t38e68p94a28n 31T55o11t48h 8648439265878

Takovej podobnej ma Emma Maersk... ale ten ma snad jen 2400 tun. Sledoval jsem, jak ji staveli. Blok motoru skladali ze 4 dilu. 600tun a museli to davat na desetinu milimetru...hodinarska prace.

0/0
26.11.2016 22:20

J80i61ř78í 30K33o42d76ý24d13e98k 7460950576353

http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=341&t=2193 starší, ale velmi pěkný článek.

0/0
11.11.2016 16:56

P28e33t78r 66D82u32c98h67á88č42e81k 6668729873133

Nádherná létající láhev od Coca Coly. Doporučuji si přečíst Revi č. 35.

+1/0
11.11.2016 14:56

M81i51l47a65n 17W90e16l25s21e27r 5122398318971

Prazdny letoun vazi 25 tun. Maximalni vzletova hmotnost 80tun. Maximalni hmotnost zbrani cca 9 tun. Takze tech zbyvajicich 46 tun je palivo? Neuveritelne.

0/0
11.11.2016 14:24

P69a95v36e76l 69N97á59r93o88ž23n72ý 1455473656692

Co je na tom neuvěřitelného? Tohle je relativně malé letadlo, ale abyste měl představu největší bombardér světa má při maximálním taku motoru v nadzvukovém režimu při přídavném spalování spotřebu cca 50kg paliva za vteřinu tzn. těch 46 tun by spolkli za 15 minut letu v tomto režimu ;-D

+2/0
11.11.2016 14:51

M21i45l96a58n 24W15e86l62s26e86r 5602678208811

Pro me je to neuveritelne. Spalit tak obrovske mnozstvi paliva za pomerne kratkou dobu. Ale jinak diky za vysvetleni.

+3/0
11.11.2016 15:08

J64a58n 20H83á95l76a 8605355960127

Pánbuzaplať je redakce Technetu ještě normální a nepřepočetla nám to na ujetou vzdálenost Oktávie s TDi motorem ;-)

+7/0
11.11.2016 15:31

V37i87l62é34m 92P71ř52í49h55o31d15a 2654419723837

Dnes jsou v kurzu litrová TSI, prosím přepočítávat na ně.;-)

+5/0
11.11.2016 15:42

M64i18c73h60a81l 46C90h82a17l57u23p34a 6638690919383

I normální dopravní letadla mají spotřebu na člověka podobnou, jako auta. Řádově litry za sekundu, několik tun na hodinu letu.

0/0
12.11.2016 8:25

M84i48c94h31a35l 51K62r69e53j44č21í 1216870751973

Krásný letoun. Studená válka zplodila úžasné věci (na obou stranách). Je smutné, že lidstvo potřebuje nepřátelství a rivalitu, aby se dokopalo k tomu něco tvořit.

+18/−1
11.11.2016 11:51
Foto

J27i47ř10í 41H67a86v74e25l64k45a 3149553750784

Opět to nesmyslné označení leteckého uskupení křídlo. V Čechách se to překládá jako peruť. Ale tuhle chybu už technet nedělával.

0/−12
11.11.2016 8:41

M46a88r79e62k 92S30l27a46b50i57h22o55u13d16e47k 7358781932413

Podívejte se na stránky letecké základny v Čáslavi. Tam mají křídlo.

0/0
11.11.2016 8:59

D58a95n86i63e38l 34S50o19b33o39t85a 9309954856890

43rd Bomb Wing, 305th Bomb Wing. Jak jinak byste to chtěl přeložit? Peruť je squadron, několik perutí tvoří křídlo.

+8/0
11.11.2016 10:19

M16a54r40e58k 94S55l79a80b96i51h28o22u82d67e76k 7398651192243

Squadron je letka, wing je křídlo tvořené letkami. Dřív (typicky za bitvy o Anglii) se používal název peruť.

0/0
11.11.2016 10:31

D26a82n59i34e51l 37S51o20b93o17t64a 9369264686230

No jo, já to mám zažité právě z 2. světové, která mě zajímá nejvíce, proto pořád používám peruť :)

0/0
11.11.2016 10:52

M98a91r93e30k 98S84l77a25b88i21h19o22u67d51e55k 7108291212813

V pořádku, letka (letecká setnina neboli rota, proto squadron) byla ale vždycky letkou.

0/0
11.11.2016 10:56

J69a16n 56Č30e88k30a52l 7459855724424

Já si to pamatuji jinak - uskupení označované jako křídlo/wing se skládalo z několika perutí/squadrons, z nich každá měla několik (většinou dvě, A a B) letek/flights...

+3/0
11.11.2016 12:40

M25a11r53e68k 68S84l44a45b19i38h47o67u69d22e41k 7258831682483

Máte vlastně pravdu! 310. stíhací peruť tvořila spolu s ostatními čs. wing. Moderní letectva mají ale jiné členění: flight-roj (4-8) - squadron-letka (12-24) - wing-křídlo (24-72 letounů).

+2/0
11.11.2016 13:39

V17i44l25é43m 97P17ř52í71h15o98d56a 2494919513567

Rote (kete) - švarm - štáfl - grupáč - gešvádr - flígrkorps - luftflote ;-)

0/0
11.11.2016 15:47

R95i17c67h97a82r69d 64A83u11b53r31e48c85h17t 1572141676760

Ne, wing (křídlo) je tvořen perutěmi (squadronami), a ty potom letkami (flight). Tak to bylo v RAF snad od začátku, tak to je dodnes. v americkém letectvu podobně. Jen u nás nějaký ichtyl najednou začal letky překládat jako squadrony.

Třeba u Britů platilo:

section - roj (3-4 letadel)

flight - letka (2-3 roje)

squadron - peruť (2 letky)

wing - křídlo (3-4 perutě)

group - skupina (několik wingů a samostaných squadron)

+1/0
11.11.2016 23:51

Š47t65e96f98a67n 54B61u25k23o38v45a62n 6871550269233

Dvakrát meraj, raz rež.... Squadron = peruť (alternatívne letka), Group = Skupina, Wing = KŘÍDLO. A obe zoskupenia spomínané pod fotografiami, ktoré mali vo výzbroji B-58 sú KRÍDLA - teda 43th Bombardment Wing (63rd, 64th, 65th Bombardment Squadron) aj 305th Bpombardment Wing (364th, 365th a 366th Bombardment Squadron).

+2/0
11.11.2016 16:17

J26a33k57u85b 85M77i51k60u23l89a76c68e65k 8637571947874

Takhle se po ranu ztrapnit;)

0/0
11.11.2016 17:23



Najdete na iDNES.cz