Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Před 70 lety se stal v Alpách zázrak. Dakota v nouzi přistála na ledovci

Je rok po válce a mnozí američtí vojáci zůstávají v Evropě. Jedno z jejich letadel, které vyráží z Tullnu do Pisy, ztrácí nad Švýcarskem kontakt s řídícími radary a po poruše nouzově přistává ve výšce 3 300 metrů na ledovci Gauligletscher ve východní části Bernských Alp. V následujících hodinách začíná nevídaně rozsáhlá, letecká záchranná akce trvající dlouhých pět dní.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

K49a90r66e72l 35S32e48i50d96l 8449245310728

Píše se o tom, že Storchy zachránily pasažéry (12 lidí). Co se stalo s těmi 85 dobrovolnými zachránci, co tam dorazili vyčerpaní po minimálně jednodenní náročné tůře? V letadle si "vorazili" a pak vyrazili pešo zpátky dolů?

0/0
25.11.2016 21:31

M88i93l13a45n 21Z33e50i14d66l47e65r 2242921156919

No nevim, zda jsou nepresnosti v clanku nebo na wikipedii.

Tam se pise o tom, ze 24 listopadu vsichni sestoupily z mista havarie do horske chaty Gauli odkud byli letecky transportovani do bezpeci..

"On 23 November at 2:20 PM, two Swiss soldiers on ski reached the stricken aircraft and its passengers after a 13-hour ascent from Innertkirchen, but as it was too late for a descent on the same day, it was decided to wait at the wreck over night, enduring temperatures of 5 °F (−15 °C). The next day, everybody descended towards the Alpine Club's Gauli hut at 7,234 ft (2,205 m), failing to make radio contact with the coordinators in the valley. At 10.20 AM, SwAF pilots, Captain Victor Hug and Major Pista Hitz, managed to land two Fieseler Storch aircraft on the glacier beside the rescuers, and with eight flights, everybody was flown to safety."

0/0
28.11.2016 14:21

M86i35l40a92n 44Z43e72i22d25l47e44r 2592341346869

* sestoupili ;-O

0/0
28.11.2016 14:22

I13v63a52n 61P69a26p 9718662

byl natočen film podle této události

0/0
24.11.2016 18:21

L26u69b62o40š 12B35ř52e79z30i40n61a 2252653500781

nebyl

0/0
24.11.2016 19:41

J87a98k76u78b 65P11o60k98o26r26n62ý 7829226613327

;-D R^

+1/0
25.11.2016 8:21

J87a30n 29S18i69n39n13r40e47i69c44h 6273135970191

Po valce, pred r.48 vychazela casopisecky edice " Polnice"., romanove zpracovane valecne pribehy. V jednom vydani je popisovan pribeh tohoto v Alpach ztroskotaneho letadla , pod nazvem "Pomoc prijde z hor". Domnivam se, ze by se dala najit v nekterem antikvariatu.

+1/0
24.11.2016 15:50

J67i46ř33í 74B52r84o90ž 5599695152277

C-53D byla tzv. Super Dakota. Lišila se motory a měla mírně upravené tvary.

0/0
24.11.2016 13:48

O53t46a 77K28i23n89c 6579418202416

Tak tomu se říká "z pekla štěstí".

0/0
24.11.2016 11:33

M16i95l20a75n 56Š61v17a43g48r96o62v88s57k79ý 9382189685768

...ližiny pro start a přistání na sněhu. Není to prostě lyžový podvozek?

+3/−8
24.11.2016 11:25

P41a38v59l23a 90K26v92a34p21i33l78o86v84á 7929658124717

Není tomu tak. Zde vysvětlení. http://www.adamek.cz/knihy/lzs/pravopis-liziny-lyze/ Ale popravě já bych to v soukromé debatě taky psala jako lyžiny. ;-) Mně se tam to měkký i prostě nelíbí.

+11/0
24.11.2016 11:33

M36i57l28a89n 77Š56v21a72g52r37o95v65s49k20ý 9532239265128

Já pod lyžemi myslel lyže ne ližiny.

+2/0
24.11.2016 14:03

J59a27k25u78b 26M50a45t38ě37j56ů 5625132951865

diky za odkaz, tohle jsem skutecne netusil, nicmene po precteni me napada, jak by se to psalo, kdyby to byla lyze urcena pro jizdu v leze, tady by se jednoznacne lihalo a lyzovalo najednou :)

0/0
25.11.2016 1:31

J84o52s79e88f 77M98i83k26e85l 2708620306362

Taky mi takový podvozek více připomíná lyže, než to, co je na Wiki popisováno jako ližina.

+2/0
24.11.2016 18:44

M84i10l79a64n 70Š81v42a48g86r92o19v17s81k61ý 9492989575688

Moje řeč.

http://ruslet.webnode.cz/technika/ruska-technika/letecka-technika/a-s-jakovlev/jak-18-s-lyzovym-podvozkem/

+1/0
24.11.2016 21:10

L55u50b20o23š 68B30ř74e24z41i85n73a 2552613580881

Vypadá to jako lyže - nelyže tady je obr.

https://en.wikipedia.org/wiki/1946_C-53_Skytrooper_crash_on_the_Gauli_Glacier

0/0
24.11.2016 22:37

T65o44m57á72š 85V79a70v57e10r91k42a 7721170262594

Mairingen už proslavil Sherlock Holmes, nedaleko jsou jisté vodopády.....

0/0
24.11.2016 11:12

M84a67r26t25i22n 20S23m25í79š14e50k 7382952680914

Jmeno Dakota se ,ale pouzivalo pro DC-3.

+4/−2
24.11.2016 8:54

P43a30v50e47l 13V76a23n77ě97č97e50k 4274793951231

A pro tohle taky. Napr. https://www.flyinglegends.com/aircraft/douglas-c-53d-dakota.html

+1/0
24.11.2016 10:44

V58o63j56t27ě56c40h 49B48u74d49i64n53s31k56ý 4822119659744

Ale no tak. Když o tom nic nevím, nedělám chytrého:

https://en.wikipedia.org/wiki/Douglas_C-47_Skytrain

+1/−1
24.11.2016 10:45

S57t22a31n 68N22o82v70á89k 5287265705914

Dakota se říkalo i DC-10.

+1/0
24.11.2016 16:21

T43o29m65á55š 85K81u78c21h60a83ř 3947541118821

Se přiznám, že jsem se divil, že v takovém pěkném článku narazím na slovo ližiny s měkkým i. A ono je to dobře. Čeština je fakt divná, přece není možné, aby to nemělo stejný původ. :-/

+5/−2
24.11.2016 8:33

M54a65r93t95i42n 74S68e66d73l54á46č80e84k 9369388241772

Proč by nebylo? Ližina nemá s lyžema společného vůbec nic. Je to od slova líha (něco, na čem to leží, líhá).

+9/0
24.11.2016 8:38

T55o40m29á97š 97K44u74c13h88a14ř 3897621668301

Takle by to asi smysl dávalo u těch hahusů, ale že se z lyží poté, co si na ně místo lyžaře stoupne letadlo stávají lyžiny je trošku zvrhlé. Na letadle mi přijde důležitější ta jejich kluzná funkce a podle ní se to spíš mělo jmenovat. :-)

+1/0
24.11.2016 8:50
Foto

J85a61k37u15b 94V31a83š94k32o 1768544212193

Smysl Vám to dávat nemusí, ale ližina je správně. http://www.adamek.cz/knihy/lzs/pravopis-liziny-lyze/

+5/−1
24.11.2016 9:44

H14a96n52u82š 46H16o49r23á80k 9831614206903

Jde o to, ze lizina je spravne z gramatickyho hlediska, ale nikoliv z faktickyho. Letadlo nepristalo na liziny(ty ma tak na posunovani sedacky pilota), ale na lyze(ty tam jsou misto kolecek podvozku). Fakticky je to v clanku blbe, ne pravopisne.

+3/0
24.11.2016 15:56

P89a17v37l84a 16K98v53a67p83i53l78o40v17á 7399818334637

No že nemá nic společného je blbost. Má to stejný tvar a používá se to ke stejné věci. Minimálně třeba ty u sněžného skútru nebo u saní.

+1/−1
24.11.2016 11:35

D74a86d87a39k 76P60e16t67r 7831230524488

Přistávalo na lyžiny, nebo líhalo na ledovec?

0/0
24.11.2016 13:13

J11o98s26e24f 15M24i56k20e25l 2768110526342

Právě proto, že ližiny nemají s lyžemi moc společného, tak by ty ližiny tomu letadlu nebyly moc platné.

+1/0
24.11.2016 18:53

P59a27v21e74l 16J33e25ř59á16b96e72k 7791232384107

To máte pravdu - prasoused chodil do domu s červenou lampou jen líhat. I když prasousedka říkal, že se tam chodí k.....

0/0
26.11.2016 17:53

P68e10t92r 56M15a65t83ě36j63ů 5358921815701

Základem toho happyandu byl Fieseler Storch,geniální letadélko své doby...

+10/0
24.11.2016 7:41

S17t86a72n 43N63o78v59á49k 5407605605964

B-29 jako pátrací letadlo... :-)

Zprvu to zní jako vtip - něco jako s kanónem na zajíce, ale vzhledem k doletu (resp. výdrži ve vzduchu) to byla asi nejlepší volba.

+2/0
24.11.2016 7:09

K92u41r14t 36P46l11a75t23t87i20g 4324308955865

Jenze ta B-29 "superfortres" nikdy v Evrope neslouzila !

V Evrope slouzil u USAAF B-25 a B-26 / Mitchel a Marauder/ a u USAF B-24 Liberator a B-17 Flying Fortres.

B-29 SuperFotres ve sluzbe pouze v Pacifiku.

+1/0
24.11.2016 8:12

S49t33a62n 85N81o34v61á18k 5717425625194

Použití B-29 bych nezpochybňoval. Už byl rok 1946, nebylo co bombardovat - ani v Pacifiku, ani nikde jinde - tak se tato letadla mohla používat jako zásobovací pro americké základny v Evropě...

+10/0
24.11.2016 8:44

J10a63n 88Č68e17k49a95l 7629725604574

Taky mne použití B29 zaujalo, ale asi je to tím, že jde o léto 1946, ne jaro 1945...

+2/0
24.11.2016 8:50

K89u62r58t 78P92l60a84t66t76i56g 4234558955625

Vy si delate legraci !!!

Pouzivat B-29 jako transportni je vylouceno tim ze by to museli nakldat do pumovnice. Jiny nakledni proctor tam neni. V trupu je mezi kokpitema zadni cast -mala kuchynkaa odpocivarna pro posadku - tlakovany tunel. Trup nebyl staven na to aby se v nem tahaly tuny brambor ci hamburgry.. Na to mela US Army lode.

0/0
24.11.2016 11:55

P58a36v97e87l 31S98e51d27l46á47k 7855541800694

Asi spíš US Navy.

0/0
24.11.2016 12:49

B35o67h33u35m91i42l 10P36e12s40e10k 6335147653154

Shazovani zasob :)

0/0
24.11.2016 14:18

S94t53a66n 36N20o79v50á18k 5407725195404

To je možné, že si dělám legraci aniž o tom vím...

B-29 nepamatuji, nikdy jsem ji zevnitř neviděl, znám ji jen z obrázků a zvenku. Ale věřím tomu (a zmiňují se o tom i jiné zdroje než tento článek), že při této havárii Dakoty asistovala při záchranné operaci. Ať byla za války dislokována kdekoli...

Prostě byla v tu chvíli v Evropě, tak ji použili.

+1/0
24.11.2016 16:29

P52e24t72r 34S22p89a58t98z53i31e31r22e94r 7364552955974

pěkný článek...jen mě hned napadla otázka..a co dakota? ta tam leží do dnes?

+11/0
24.11.2016 6:41

O63n26d42ř45e31j 91F79i59l43i10p 6296265367

Švýcarská armáda z ní demontovala motory, zbytek zmizel pod ledem a byl pohybem ledovce roztrhán na kusy. V roce 2012 byla z ledu vyproštěna vrtule. Nacházela se tři kilometry od místa přistání.

+14/0
24.11.2016 9:50

O59n26d60r88e84j 63S76i27d19o73n 6154226831722

Naivita made in USA? Nebylo by naopak divny, kdyby bezne spojenecke jednotky mely vic zkusenosti s vysokohorskou zachrannou akci a lepe znaly teren, nez domaci Svycari?

Mimochodem, ty ne prilis pratelske vztahy mezi Svycarskem a USA po valce nebyly zapricineny nicim jinym, nez chovanim Svycarska behem valky. Neslo jen o odmitani desitek tisic zidovskych uprchliku jeste pred vypuknutim valky, podilu na financovani nemeckeho valecneho prumyslu za valky, vyrobu zbrani (napr. Oerlikon), munice ale i sestrelovani spojeneckych letadel, ktere se dostaly nad uzemi Svycarska.

+45/−1
24.11.2016 2:24

A40n71t10o63n83í52n 53U24r40b72á18n60e44k 9233898216708

Díky. Zrovna jsem se chtěl zeptat proč ty špatné vztahy. Tak nějak jsem předpokládal, že se bude jednat o financování nacistického Německa, ty další věci jsem nevěděl.

+5/0
24.11.2016 4:02

O41n72d92r15e70j 32S19i72d77o77n 6874886211302

Abychom byli spravedlivi, svycarska vlada mela k nacistickemu Nemecku mnohem blize, nez bezni obcane, to bylo videt treba na tom, jak se Svycari chovali k sestrelenym spojeneckym letcum. Na druhou stranu ani dnes to nemaji cizinci ve Svycarsku uplne lehke - ted nemyslim znameho televizniho uprchlika ze stredniho vychodu, ale treba migrujici Nemce v nemecky mluvicich kantonech.

+9/−1
24.11.2016 4:21

Z61d58e60n18ě58k 79Ž25a76m72b22o29c52h 7510386500490

Máme ve Švýcarsku známé, u kterých jsme byli na návštěvě a když jsme tam byli poprvé, tak jsem se jich ptal, jak se ve Švýcarsku žije a že se říká, že Švýcaři jsou na svoji zem hrdí. Trudi mi odpověděla, že není na co být hrdý. Takže i řada běžných Švýcarů svoji historii vnímá dost kriticky a jsou "normální", tím míním to, že jsme se ve Švýcarsku setkali s moc fajn lidmi.

+2/0
24.11.2016 5:50

O86n15d48r42e42j 28S78i12d17o61n 6374846161632

Kazda zeme, kazdy narod ma ve sve historii svetlejsi a tmavsi stranky. Podle meho nazoru je treba znat vsechny a netvarit se, ze jedny nebo druhe neexistuji. Svycari jiste maji hodne veci, na ktere mohou byt hrdi, stejne tak jako situace, ze kterych by bylo dobre se poucit, jinak se opakovani starych chyb nevyvaruji. Znepokojuji mne zeme, kde existuje jen jedna spravna, oficialni verze historie a kazdy, kdo se chce stourat v historickych pramenech, otravovat s fakty a vubec nepouzivat historii jako klacek pro politiku, se stava verejnym nepritelem.

+16/0
24.11.2016 6:07

P64e13t20r 20N59e98c35h63a20n94i92c68k60ý 7733616288930

Což teda platí i o naší zemi :-/

0/0
24.11.2016 14:10

L68u32k90á71š 48H56l77o11u82c55a52l 6552310931194

+ Švýcaři odmítli v průběhu války, resp. po skončení dědicům spoustu židovského zlata...

+4/0
24.11.2016 6:05

O22n17d18r19e42j 90S38i24d84o75n 6194546721812

Kdyz pomineme fakt, ze v prubehu valky melo jen malo Zidu moznost se svobodne pohybovat, natoz ziskat vizum do Svycarska, aby se o dedictvi mohli uchazet, tak mate samozrejme pravdu. Nechtel jsem to zminovat, protoze clanek pojednava o roce 1946, kdy se jeste dalo rict, ze to "jen trochu dele trva, ty formality, znate to", ale ze bankeri vydrzi cekat do roku 1995, kdy vetsina prvnich dedicu spolehlive vymrela, tehda jiste necekal nikdo.

+11/0
24.11.2016 6:14

M54i27l83a23n 92V14o92l44e25k 5179343186379

S těmi uprchlíky to nezní moc věrohodně. Před válkou odmítaly židovské uprchlíky i USA.

http://zpravy.idnes.cz/pred-70-lety-odmitly-usa-zidovske-uprchliky-pred-nacismem-pzd-/zahranicni.aspx?c=A090604_094903_zahranicni_ad

I když... vlastně by to byl dobrý důvod, proč z toho obviňovat Švýcarsko.

0/−1
24.11.2016 7:42







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.