Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Zemřel Ivan Mikojan, spoluautor letounu, kterého se báli i na Západě

V Moskvě zemřel ruský letecký konstruktér Ivan Mikojan. Spolutvůrci proudového stíhacího letounu MiG-29 a členu prominentní sovětské rodiny bylo 89 let.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

F16r63a75n57t32i14š97e74k 58J91a60n48o10v55e18c 9900120503652

I když se říká, že legendy neumírají asi to pokaždé neplatí. Byl to a ve světě konstrukce letadel vždy bude legenda

+1/0
27.11.2016 20:18

V89i51k13t18o91r 51S94v15o66b34o25d72a 8182328432876

" ... letounu, kterého se báli i na Západě"

Ale primárně se MiGu báli na Východě, jo?

+5/−1
26.11.2016 11:10
Foto

V53l64a68s35t33a 70C93o59u17f24a16l 7417339739315

Odešel do leteckého nebe mezi konstruktéry a inženýry, jako byl Sikorski, Mitchel, Simonov, Lavočkin, Polikarpov, Messerschmitt, Douglas, Curtiss, Junkers, atd.

+11/0
26.11.2016 9:37

S46t53a75n90i72s33l54a23v 21K55r78e53j35c35a32r 6367466843564

Ano, v osmdesáti devíti letech. Tedy zažil produktivní a tvůrčí život ještě v době Stalina, Brežněva, Jelcina i Putina. Nebyl politikem ani politoloem, ale podobně nadaným jako byl Kalašnikov,Koroljov nebo Tupolev. Je otázkou, zda po Putinově eře, se v Rusku najdou podobní nadaní vzdělanci, jež dokáží vymýšlet a tvořit ruskou techniku bez kopírování druhých. V ČR by jsme v budoucnu také nemuseli kopírovat cizinu a tvořit vlastní modely. V době ČSR jsme rozhodně nebyli žádnými béčky.

+2/0
26.11.2016 13:47

V24i96k10t75o88r 66Z79e19l57e83n37ý 3872732432599

Soudě podle "vzdělanci, jež" a "by jsme", je také otázkou, zda se dnes najdou u nás ;-D

+1/0
26.11.2016 20:51

V93i35k64t56o51r 24Z29e20l54e23n76ý 3912502342819

Soudě podle vašeho "vzdělanci, jež" a "by jsme", je také otázkou, kolik vzdělanců se dnes ještě dá najít u nás :-/

0/0
26.11.2016 20:55

V91i78k93t47o27r 16Z49e52l10e11n16ý 3532442642379

Pardon, pár minut se nechtěl příspěvek objevit

0/0
26.11.2016 20:56

R28o90b78i90n 75Ž37i11ž80k38a 2158984776886

Vzdělanci, my víme.

0/0
27.11.2016 13:48

M30a75r88e87k 68Š33t12ě44t19k78a 4941428862843

V době ČSSR také ne, letouny jako L-29 Delfin, L-39 Albatros, L-410 Turbolet a Z-50 byly ve své době špička. Co nového se vytvořilo za posledních 27 let, krom upraveného Albatrosu, neboli L-159 Alca?:-/

0/0
28.11.2016 7:28

J21i55ř49í 18S74o74j89k84a 5588102701428

;-D;-D co to je za komoušskej šrot, tohle letadlo patří technologicky do druhé světové, dnes se mu můžeme jen smát ;-D;-D na obranu před tímto nám stačí Albatros ;-D;-D

0/−24
26.11.2016 7:50

P15a63v76e22l 18J21o17n71á63š 5781355269645

To je tak hloupé, že jediným kladem příspěvku jsou ti veselí smajlíci.

+23/0
26.11.2016 9:34

M75a41r35t82i81n 98H95o43u50b25a 6693811649908

hmm ... nejaky znalec asi

+1/0
26.11.2016 14:47

T12o23m40á90š 40C86h96r90a95s80t41n66ý 2861304791233

Vás do té L-39 (verzi si vyberte) posadím a uvidíme jak proti tomu šrotu obstojíte ;-)

0/0
26.11.2016 17:33

V57i76k24t90o20r 98Z58e58l74e28n71ý 3462712232619

Asi jako v tom vtipu - to jsem čekal, to jsem taky čekal, i tohle jde čekal... tak tohle jsem teda nečekal ;-D

0/0
26.11.2016 20:59

R52a35d56e25k 68U49r48b43a84n 4769770504387

L-39 je technologicky výrazně vyspělejší. Pan Sojka má pravdu v tom, že Mig-29 byl technologicky zastaralý už na svou dobu. Úctyhodné bylo, co technici dokázali i s těmi mizernými technologiemi vyrobit.

0/0
26.11.2016 21:55

M12i49c42h19a22l 69Š12t21a15j50n98r90t 4244801412647

Co je na tom albatrosu vyrazne vyspelejsi?

0/0
27.11.2016 14:24

M67a35r53t34i66n 79B23í60c73a 1649533177379

Jsem rád, že jsem ho na NATO days viděl. Hned od oka bylo vidět, jak tam teče palivo proudem. Éro krásný.

+5/−2
25.11.2016 20:44

P16e42t31r 18M30a72r78š38á37l58e52k 9585402304169

Někteří tu lkají nad tím, že Gripen je snad horší a dražší letadlo, než modernizovaný M29. Který letadlo je lepší, nedokážu posoudit, ale podstatné je, že u nákupu vojenské techniky hrají taky významnou roli politické důvody. A koupit takovouhle, na servis a údržbu náročnou věc, je podle mě pořád lepší od Švédů, než od Rusů, protože u nich fakt člověk neví, jak by se k tomu do budoucna stavěli, jestli by toho nezneužívali. A to píšu jako člověk, kterýho tu často označují za rusofila.

+9/−3
25.11.2016 19:40

K25a76t35e66ř12i30n18a 51V95ý14b44o69r28n58á 6480159579

Za komunistů jsme MiGy vyráběli licenčně. Nebyli jsme tedy závislí na nikom. Teď už na to bohužel technologicky nemáme.

+7/−16
25.11.2016 20:04

P14a77v69e92l 58J91o72n21á91š 5881955269745

Licenčně a nebyli závislí? To si trochu odporuje, ne? Je ale pravda, že technologicky a hlavně finančně na vývoj a výrobu těchto strojů má jen pár států na světě.

+12/0
25.11.2016 20:10

M23i30l82a39n 67N48ě75m81e69c 1775850336786

Poslední MiGy, které jsme vyráběli licenčně, byly v někdy šedesátých rané verze jednadvacítky. Na to bychom technologicky s přehledem měli i teď, jen svět už je trochu jinde :)

+17/0
25.11.2016 20:13

J21o25s37e18f 20V78o20s47i10c36k52y 4453317286423

Vzdyt jsme je ani cele nevyrabeli. Motory, pristroje, avionika - to vse se dovazelo z Ruska. Pouze kostra s plechem byly zde vyrobeny. Asi jako v Rusku montuji Skodovky.

+3/0
26.11.2016 11:54

K93a89r37e29l 54L78a39n31g49r 2452287800658

Motory se tu měly vyrábět, ale pro náročný přechod a nedostatečné kapacity díky výrobě pro vlastní letadla bylo rozhodnuto motory raději dovážet.

0/0
27.11.2016 0:05

V81l32a17d90a17n 34K23a60h94a63n 9801854474632

Ne MIG29. A to ze jsme vyrabeli MIG21 neznamena, ze jsme nebyli zavisli na Ruskych dodavkach

+3/0
25.11.2016 20:14

M31a27r56t48i74n 86B57í14c33a 1429853167679

Provozovat MiG29 je nesrovnatelně dražší než je tomu u JAS39. Jen ty modernizace avioniky stojí hroznej ranec.

+5/0
25.11.2016 20:34

P74a60v39e81l 28S13o44b54o24t93k28a 5430944

jj, a proto se Gripeny nedomluví s Avaxem.

+1/0
26.11.2016 0:11

P72a47v68e41l 74J54o29n87á40š 5581485349825

Už brzy.

+1/0
26.11.2016 5:53

P41e13t59r 29N89o28v19á57k 1225217862345

A to jen proto, že se zapomnělo specifikovat některé důležité parametry při pronájmu Gripenů...

+2/0
26.11.2016 6:07

P92a11v52e52l 76J12o62n29á41š 5911835659645

Tenkrát měly všechno, co v dané době a pro uvažované použití potřebovaly.

0/0
26.11.2016 9:36

M10a21r60t47i85n 29B79í42c92a 1299123507649

S Avaxem? Tak to jo ;-D

+1/0
1.12.2016 20:19

P73e38t24r 85A25g34u56l54á49r 4617288450874

Když zemřel Koroljov, převzali vedení ve vesmírných závodech Američané. Nechci říci, že tím že jim odešel důchodce Mikojan se jim teď sesype letectvo, ale odchází další člověk, který byl schopný organizovat práci a měl všeobecný přehled.

+3/−2
25.11.2016 19:22

V81l45a70d63a98n 21K74a63h34a27n 9961954744352

V dnesni dobe to neni o jednom nebo par lidech, je to o velkych tymech, vyvoji novych technologii a tim padem hlavne o penezich a casu, podivejte se kolik USA stoji vyvoj F22 a F35, proc se stale odklada vyrazeni A10 atd.

+2/0
25.11.2016 19:35

K66a53t59e17ř32i49n35a 47V88ý89b26o16r68n41á 6170559709

Protože F22 se už nevyrábí, F35 nefunguje a A10 nemá důstojného nástupce. Ale jak to souvisí s Mikojanem netuším.

+6/−3
25.11.2016 20:06
Foto

M98i29c50h41a97l 96G31r65e12š39l88i20k 9131966872286

U F-22 sa začalo v lete diskutovať o obnovení výroby, pretože nemá vo svete konkurenciu a Rusko s Čínou stále čosi vymýšľajú, sériová produkcia F-35 už beží, teda lietdlo funguje a u A-10 máte trochu pravdu. :-)

+3/0
25.11.2016 21:02

M31a86r95t11i20n 22J47i55r96o81u72s82e14k 7156315275718

Měli by vytáhnout z archivů YF-23. Třeba by je vyráběli laciněji, než F-22 po 415 milionech USD z kus. Krásná cena. ;-D

+1/−2
26.11.2016 1:48

J36a96r55o84s35l55a62v 84J66a46k95u58b78o85v 8292285505807

posledne kusy sli po 146 milionoch za kus... ak by ich vyrobili v planovanych poctoch 350 lietadiel, cena za kus by klesla na 100milionov... co je cena za ktoru sa dnes predava F-15E

+3/0
26.11.2016 8:27
Foto

M84i67c74h97a18l 37G92r51e10š49l91i29k 9341836872856

Čím viac vyrobených kusov, tým lacnejšie jeden vyjde. :-)

+1/0
26.11.2016 11:40

J34o60s30e14f 46F61a50j47k35l 2553107594487

Aha,F-35 nefunguje..? Už je dávno v operační službě...;-D;-)

+4/0
25.11.2016 21:12

T12o85m62á85š 64C49h41r14a61s98t46n56ý 2411134611453

V počtech že i my máme víc Gripenů ;-D

0/0
26.11.2016 17:38

J73a27r70o73s90l10a94v 66J29a76k48u15b34o59v 8822805915907

F-35 nefunguje asi tak, za na poslednom bojovom cviceni mali uspesnost zasahov pozemnych cielov 98%, pricom vzdusny priestor bol braneny modernou PVO, vo vzduchu lietali F-15E vybavene radarmi AESA, no aj tak sa k F-35 nedokazali ani len priblizit...

+3/0
26.11.2016 8:25

J61i46ř16í 65Ř48e29z47n54í30k 4982312663885

A je jasné, že SSSR se nepřipravovalo, ani nemohlo připravovat na útok, když i ty jejich nejlepší stíhačky měly tak malý dolet.

+4/−5
25.11.2016 19:14

P29a46v84e89l 81J82o88n73á21š 5851675289445

Navíc by museli útok vést na Západ a vzhledem k převažujícím západním větrům nad Evropou by jim to proti větru ani pořádně neletělo.:-)

+4/0
25.11.2016 19:30

J72a92n 97C37h48o63d75u49r21a 1102979673603

... po hodině letu nechají Mnichov daleko před sebou a přistanou v Prostějově

+6/0
25.11.2016 19:32

P31a54v52e54l 73J67o96n19á58š 5851865739925

:-)R^

0/0
25.11.2016 19:34

J97a18n 12P86i35n29d97l30i83k 5734614311709

Pro me je velezajimava figura jeho tatinek Anastaz, byt ho znam jen z filmu Smecka a pak z dilu Zabijeni soudruha...

0/0
25.11.2016 19:05

M82i13l23a79n 34N84ě90m24e32c 1675280686406

On ani strejda Arťom, kromě toho, že byl významný konstruktér, asi nebyl prost nějakých zajímavých stránek. Třeba příběh o tom, jak se z Polikarpova I-200 stal sériový MiG-1...

0/0
25.11.2016 19:42
Foto

M92i59c47h63a43l 21G49r74e70š76l40i19k 9231716472616

Pre upresnenie, Polikarpovov projekt mal označenie I-20. I-200 by bol podľa starého značenia I-20 typ 0.

Ale každopádne je zaujímavé, že inžinier tretej triedy Mikojan sa stal šéfom konštrukčnej kancelárie a k nemu dali skúseného Gurjeviča.

Takisto je zaujímavé, že Polikarpov vo svojej dobe zvaný ako kráľ stíhačov racoval v Ljubljanke ako väzeň, nad ktorým bol vynesený rozsudok smrti (spolu s ďalšími legendami ako Tupolev, Koroljov atď.). No a dôkazom, že nepatril ani za vojny do starého železa sú I-180/185, ktoré predčili svojich sériových súčaníkov, ale Sovieti nemali kapacity na jeho výrobu (presnejšie na trieštenie výroby). Ich história skončila skúšobným nasadením na fronte s kladnými posudkami.

Mimochodom Polikarpov ako talentovaný študent bol objavom ďalšej legendy letectva Sikorského (čo mu bolo neskôr na príťaž), ktorý založil v USA rovnomennú leteckú konštrukčnú kanceláriu.

No a nakoniec Mikojan - gruzínsky Armén, Gurjevič - Žid (ich neskorší hlavný konkurent Pavel Vosipavič Suchí - Bielorus). :-)

+3/0
25.11.2016 20:39

M10i70l77a92n 52N96ě24m16e44c 1155610886116

Díky za doplnění. S tím označením jsem to ani netušil.

Ona celá ta historie kolem prolnutí konce Polikarpovovy kariéry se začátkem Mikojanovy byla asi dost zajímavá. Nejen že Polikarpov údajně nakonec pomáhal s dotažením původně svého projektu prvního MiGu do použitelné podoby. Nejde si nevšimnout ani dalších detailů, třeba shodně, dost atypicky řešeného chlazení Polikarpova ITP a Mikojanových prototypů řady I-220 (I-22?).

Jinak, I-185 údajně vedle existence dvou již zavedených stíhacích řad Jakovleva a Lavočkina & spol. údajně zahubil taky větší podíl deficitních surovin v konstrukci.

+1/0
25.11.2016 21:03
Foto

M83i85c44h68a66l 87G14r70e46š20l27i19k 9301186412466

Oficiálnym dôvodom bolo trieštenie výroby. Výkonnostne zavedené stroje výrazne neprevyšoval. Niektoré jeho ďalšie "vychytávky" boli zavedené u sériových strojov. :-)

0/0
25.11.2016 22:14

M49i25c71h28a75l 69M66a56r89c47i50á62n 1329569981155

Tohle ledatlo si dává ty naše slavné Kripeny k snídani.

+15/−23
25.11.2016 17:16







Najdete na iDNES.cz