Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Zemřel Ivan Mikojan, spoluautor letounu, kterého se báli i na Západě

V Moskvě zemřel ruský letecký konstruktér Ivan Mikojan. Spolutvůrci proudového stíhacího letounu MiG-29 a členu prominentní sovětské rodiny bylo 89 let.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

F33r35a69n46t79i45š20e63k 94J18a62n52o64v74e95c 9710150233612

I když se říká, že legendy neumírají asi to pokaždé neplatí. Byl to a ve světě konstrukce letadel vždy bude legenda

+1/0
27.11.2016 20:18

V92i14k71t28o33r 54S27v15o66b18o89d16a 8692928342726

" ... letounu, kterého se báli i na Západě"

Ale primárně se MiGu báli na Východě, jo?

+5/−1
26.11.2016 11:10
Foto

V97l50a38s85t93a 62C34o53u89f93a77l 7477509579595

Odešel do leteckého nebe mezi konstruktéry a inženýry, jako byl Sikorski, Mitchel, Simonov, Lavočkin, Polikarpov, Messerschmitt, Douglas, Curtiss, Junkers, atd.

+11/0
26.11.2016 9:37

S74t25a63n33i85s29l63a51v 22K34r27e14j96c86a27r 6557826703494

Ano, v osmdesáti devíti letech. Tedy zažil produktivní a tvůrčí život ještě v době Stalina, Brežněva, Jelcina i Putina. Nebyl politikem ani politoloem, ale podobně nadaným jako byl Kalašnikov,Koroljov nebo Tupolev. Je otázkou, zda po Putinově eře, se v Rusku najdou podobní nadaní vzdělanci, jež dokáží vymýšlet a tvořit ruskou techniku bez kopírování druhých. V ČR by jsme v budoucnu také nemuseli kopírovat cizinu a tvořit vlastní modely. V době ČSR jsme rozhodně nebyli žádnými béčky.

+2/0
26.11.2016 13:47

V33i73k63t83o75r 97Z50e46l73e42n60ý 3492672262599

Soudě podle "vzdělanci, jež" a "by jsme", je také otázkou, zda se dnes najdou u nás ;-D

+1/0
26.11.2016 20:51

V40i41k53t39o11r 86Z78e86l86e72n69ý 3442292562139

Soudě podle vašeho "vzdělanci, jež" a "by jsme", je také otázkou, kolik vzdělanců se dnes ještě dá najít u nás :-/

0/0
26.11.2016 20:55

V75i31k64t78o18r 36Z11e60l78e57n86ý 3772262762789

Pardon, pár minut se nechtěl příspěvek objevit

0/0
26.11.2016 20:56

R72o77b46i79n 36Ž86i24ž38k41a 2488454936766

Vzdělanci, my víme.

0/0
27.11.2016 13:48

M96a12r38e15k 26Š27t39ě84t28k12a 4461518132403

V době ČSSR také ne, letouny jako L-29 Delfin, L-39 Albatros, L-410 Turbolet a Z-50 byly ve své době špička. Co nového se vytvořilo za posledních 27 let, krom upraveného Albatrosu, neboli L-159 Alca?:-/

0/0
28.11.2016 7:28

J92i59ř52í 98S10o69j19k93a 5958662821758

;-D;-D co to je za komoušskej šrot, tohle letadlo patří technologicky do druhé světové, dnes se mu můžeme jen smát ;-D;-D na obranu před tímto nám stačí Albatros ;-D;-D

0/−24
26.11.2016 7:50

P75a88v16e35l 47J68o89n16á83š 5811555589725

To je tak hloupé, že jediným kladem příspěvku jsou ti veselí smajlíci.

+23/0
26.11.2016 9:34

M10a59r49t87i59n 43H43o84u82b82a 6453801949468

hmm ... nejaky znalec asi

+1/0
26.11.2016 14:47

T93o16m86á18š 41C48h43r50a62s94t21n76ý 2971814231343

Vás do té L-39 (verzi si vyberte) posadím a uvidíme jak proti tomu šrotu obstojíte ;-)

0/0
26.11.2016 17:33

V19i77k96t49o37r 69Z59e53l17e16n48ý 3412902162339

Asi jako v tom vtipu - to jsem čekal, to jsem taky čekal, i tohle jde čekal... tak tohle jsem teda nečekal ;-D

0/0
26.11.2016 20:59

R89a66d73e53k 22U76r93b46a26n 4339650194867

L-39 je technologicky výrazně vyspělejší. Pan Sojka má pravdu v tom, že Mig-29 byl technologicky zastaralý už na svou dobu. Úctyhodné bylo, co technici dokázali i s těmi mizernými technologiemi vyrobit.

0/0
26.11.2016 21:55

M92i48c66h45a13l 69Š58t36a13j96n95r65t 4464371632347

Co je na tom albatrosu vyrazne vyspelejsi?

0/0
27.11.2016 14:24

M41a94r18t70i87n 87B86í41c17a 1689213417829

Jsem rád, že jsem ho na NATO days viděl. Hned od oka bylo vidět, jak tam teče palivo proudem. Éro krásný.

+5/−2
25.11.2016 20:44

P59e33t13r 13M50a66r23š67á80l95e86k 9465732624629

Někteří tu lkají nad tím, že Gripen je snad horší a dražší letadlo, než modernizovaný M29. Který letadlo je lepší, nedokážu posoudit, ale podstatné je, že u nákupu vojenské techniky hrají taky významnou roli politické důvody. A koupit takovouhle, na servis a údržbu náročnou věc, je podle mě pořád lepší od Švédů, než od Rusů, protože u nich fakt člověk neví, jak by se k tomu do budoucna stavěli, jestli by toho nezneužívali. A to píšu jako člověk, kterýho tu často označují za rusofila.

+9/−3
25.11.2016 19:40

K75a56t55e40ř66i81n91a 91V70ý10b25o14r60n79á 6140949109

Za komunistů jsme MiGy vyráběli licenčně. Nebyli jsme tedy závislí na nikom. Teď už na to bohužel technologicky nemáme.

+7/−16
25.11.2016 20:04

P46a93v30e47l 72J61o42n86á96š 5201725239215

Licenčně a nebyli závislí? To si trochu odporuje, ne? Je ale pravda, že technologicky a hlavně finančně na vývoj a výrobu těchto strojů má jen pár států na světě.

+12/0
25.11.2016 20:10

M82i51l23a33n 77N41ě22m64e11c 1265770406216

Poslední MiGy, které jsme vyráběli licenčně, byly v někdy šedesátých rané verze jednadvacítky. Na to bychom technologicky s přehledem měli i teď, jen svět už je trochu jinde :)

+17/0
25.11.2016 20:13

J42o49s50e19f 17V11o91s91i45c36k67y 4423387836933

Vzdyt jsme je ani cele nevyrabeli. Motory, pristroje, avionika - to vse se dovazelo z Ruska. Pouze kostra s plechem byly zde vyrobeny. Asi jako v Rusku montuji Skodovky.

+3/0
26.11.2016 11:54

K96a79r83e80l 28L56a87n41g61r 2462557350638

Motory se tu měly vyrábět, ale pro náročný přechod a nedostatečné kapacity díky výrobě pro vlastní letadla bylo rozhodnuto motory raději dovážet.

0/0
27.11.2016 0:05

V87l81a92d13a68n 41K50a10h46a56n 9111644224292

Ne MIG29. A to ze jsme vyrabeli MIG21 neznamena, ze jsme nebyli zavisli na Ruskych dodavkach

+3/0
25.11.2016 20:14

M90a15r85t64i44n 13B38í70c13a 1469923597919

Provozovat MiG29 je nesrovnatelně dražší než je tomu u JAS39. Jen ty modernizace avioniky stojí hroznej ranec.

+5/0
25.11.2016 20:34

P85a60v18e56l 70S54o65b38o57t54k74a 5380684

jj, a proto se Gripeny nedomluví s Avaxem.

+1/0
26.11.2016 0:11

P51a52v96e42l 37J79o63n43á68š 5501555609895

Už brzy.

+1/0
26.11.2016 5:53

P90e60t58r 20N88o66v75á81k 1575247842475

A to jen proto, že se zapomnělo specifikovat některé důležité parametry při pronájmu Gripenů...

+2/0
26.11.2016 6:07

P53a93v67e62l 62J57o40n89á15š 5431855279165

Tenkrát měly všechno, co v dané době a pro uvažované použití potřebovaly.

0/0
26.11.2016 9:36

M13a65r78t38i51n 91B67í10c19a 1639743777979

S Avaxem? Tak to jo ;-D

+1/0
1.12.2016 20:19

P44e84t71r 92A69g93u82l56á88r 4357688750154

Když zemřel Koroljov, převzali vedení ve vesmírných závodech Američané. Nechci říci, že tím že jim odešel důchodce Mikojan se jim teď sesype letectvo, ale odchází další člověk, který byl schopný organizovat práci a měl všeobecný přehled.

+3/−2
25.11.2016 19:22

V86l97a29d10a84n 26K72a91h82a62n 9201124294712

V dnesni dobe to neni o jednom nebo par lidech, je to o velkych tymech, vyvoji novych technologii a tim padem hlavne o penezich a casu, podivejte se kolik USA stoji vyvoj F22 a F35, proc se stale odklada vyrazeni A10 atd.

+2/0
25.11.2016 19:35

K92a78t52e83ř13i87n83a 58V95ý15b43o50r25n32á 6330559759

Protože F22 se už nevyrábí, F35 nefunguje a A10 nemá důstojného nástupce. Ale jak to souvisí s Mikojanem netuším.

+6/−3
25.11.2016 20:06
Foto

M53i68c75h86a79l 11G89r63e88š60l35i52k 9111186812676

U F-22 sa začalo v lete diskutovať o obnovení výroby, pretože nemá vo svete konkurenciu a Rusko s Čínou stále čosi vymýšľajú, sériová produkcia F-35 už beží, teda lietdlo funguje a u A-10 máte trochu pravdu. :-)

+3/0
25.11.2016 21:02

M74a20r63t20i82n 84J71i26r12o49u33s93e50k 7756565685598

Měli by vytáhnout z archivů YF-23. Třeba by je vyráběli laciněji, než F-22 po 415 milionech USD z kus. Krásná cena. ;-D

+1/−2
26.11.2016 1:48

J16a43r58o60s95l16a97v 50J93a48k97u33b32o52v 8132345675577

posledne kusy sli po 146 milionoch za kus... ak by ich vyrobili v planovanych poctoch 350 lietadiel, cena za kus by klesla na 100milionov... co je cena za ktoru sa dnes predava F-15E

+3/0
26.11.2016 8:27
Foto

M57i23c91h65a69l 82G13r69e76š61l65i69k 9471846772826

Čím viac vyrobených kusov, tým lacnejšie jeden vyjde. :-)

+1/0
26.11.2016 11:40

J51o11s48e19f 23F23a57j21k41l 2903337274787

Aha,F-35 nefunguje..? Už je dávno v operační službě...;-D;-)

+4/0
25.11.2016 21:12

T26o79m90á26š 17C98h20r46a24s77t87n76ý 2921454301883

V počtech že i my máme víc Gripenů ;-D

0/0
26.11.2016 17:38

J37a78r60o48s54l69a60v 32J29a48k43u98b43o53v 8382915785517

F-35 nefunguje asi tak, za na poslednom bojovom cviceni mali uspesnost zasahov pozemnych cielov 98%, pricom vzdusny priestor bol braneny modernou PVO, vo vzduchu lietali F-15E vybavene radarmi AESA, no aj tak sa k F-35 nedokazali ani len priblizit...

+3/0
26.11.2016 8:25

J97i44ř84í 78Ř31e76z78n71í15k 4862692303465

A je jasné, že SSSR se nepřipravovalo, ani nemohlo připravovat na útok, když i ty jejich nejlepší stíhačky měly tak malý dolet.

+4/−5
25.11.2016 19:14

P30a22v89e51l 62J53o66n40á71š 5201395929875

Navíc by museli útok vést na Západ a vzhledem k převažujícím západním větrům nad Evropou by jim to proti větru ani pořádně neletělo.:-)

+4/0
25.11.2016 19:30

J59a75n 46C79h33o58d83u23r92a 1322549513103

... po hodině letu nechají Mnichov daleko před sebou a přistanou v Prostějově

+6/0
25.11.2016 19:32

P38a70v74e96l 55J45o58n27á96š 5781315629865

:-)R^

0/0
25.11.2016 19:34

J39a34n 84P66i72n74d48l38i87k 5284954671169

Pro me je velezajimava figura jeho tatinek Anastaz, byt ho znam jen z filmu Smecka a pak z dilu Zabijeni soudruha...

0/0
25.11.2016 19:05

M45i71l61a16n 28N67ě96m20e53c 1385680956236

On ani strejda Arťom, kromě toho, že byl významný konstruktér, asi nebyl prost nějakých zajímavých stránek. Třeba příběh o tom, jak se z Polikarpova I-200 stal sériový MiG-1...

0/0
25.11.2016 19:42
Foto

M83i57c39h42a78l 67G58r70e71š54l87i18k 9641806762606

Pre upresnenie, Polikarpovov projekt mal označenie I-20. I-200 by bol podľa starého značenia I-20 typ 0.

Ale každopádne je zaujímavé, že inžinier tretej triedy Mikojan sa stal šéfom konštrukčnej kancelárie a k nemu dali skúseného Gurjeviča.

Takisto je zaujímavé, že Polikarpov vo svojej dobe zvaný ako kráľ stíhačov racoval v Ljubljanke ako väzeň, nad ktorým bol vynesený rozsudok smrti (spolu s ďalšími legendami ako Tupolev, Koroljov atď.). No a dôkazom, že nepatril ani za vojny do starého železa sú I-180/185, ktoré predčili svojich sériových súčaníkov, ale Sovieti nemali kapacity na jeho výrobu (presnejšie na trieštenie výroby). Ich história skončila skúšobným nasadením na fronte s kladnými posudkami.

Mimochodom Polikarpov ako talentovaný študent bol objavom ďalšej legendy letectva Sikorského (čo mu bolo neskôr na príťaž), ktorý založil v USA rovnomennú leteckú konštrukčnú kanceláriu.

No a nakoniec Mikojan - gruzínsky Armén, Gurjevič - Žid (ich neskorší hlavný konkurent Pavel Vosipavič Suchí - Bielorus). :-)

+3/0
25.11.2016 20:39

M10i82l55a11n 86N38ě22m54e45c 1715120946886

Díky za doplnění. S tím označením jsem to ani netušil.

Ona celá ta historie kolem prolnutí konce Polikarpovovy kariéry se začátkem Mikojanovy byla asi dost zajímavá. Nejen že Polikarpov údajně nakonec pomáhal s dotažením původně svého projektu prvního MiGu do použitelné podoby. Nejde si nevšimnout ani dalších detailů, třeba shodně, dost atypicky řešeného chlazení Polikarpova ITP a Mikojanových prototypů řady I-220 (I-22?).

Jinak, I-185 údajně vedle existence dvou již zavedených stíhacích řad Jakovleva a Lavočkina & spol. údajně zahubil taky větší podíl deficitních surovin v konstrukci.

+1/0
25.11.2016 21:03
Foto

M28i80c55h97a75l 60G64r79e58š85l26i10k 9571746102166

Oficiálnym dôvodom bolo trieštenie výroby. Výkonnostne zavedené stroje výrazne neprevyšoval. Niektoré jeho ďalšie "vychytávky" boli zavedené u sériových strojov. :-)

0/0
25.11.2016 22:14

M28i20c13h25a43l 91M37a85r50c22i96á28n 1269869431955

Tohle ledatlo si dává ty naše slavné Kripeny k snídani.

+15/−23
25.11.2016 17:16







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.