Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Není třeba ničit auta při crashtestech, stačí simulace v počítači

Vyzkoušeli jsme si virtuální simulaci nárazu automobilu. Profesionální zařízení se speciálním monitorem, polarizačními brýlemi a speciálním perem umožnilo náhled z mnoha úhlů a za různých podmínek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P29a55v54e50l 50S73e34v53e94r51a 2441450757903

To je dalsi krok k tomu aby test byl jeste vetsi fraska...

0/0
25.1.2017 7:37

M36a41r57t35i20n 71F14r68a79n96t63i73š68e61k 7155600643315

Auto se simulovanými crashtesty bych pustil pouze do virtuálního provozu.

0/0
17.12.2016 10:00

J23a41n 77T45a66r64a24b45a 4776356889929

By mě zajímalo, jak ten simulátor nasimuluje chybu programátora svářecího robota, který blbě svařoval u první série Audi Q7 levý sloupek. přišlo se na to při crash testu a hned to v SW opravili. Se simulátorem by napřed pár desítek lidí zabili, než by se na ten kiks přišlo. Takže simulovat mohou simulanti ale realita je jinde.

+2/−1
12.12.2016 23:09

J82i98ř20í 16K70o17m21á33r63e50k 1963488588904

Pokud by simulace crash-testu probíhaly stejně poctivě jako výpočet spotřeby paliva/emisí tak potěš.

+3/0
12.12.2016 7:58

J76a80n 22T29a92r39a30b31a 4146966559699

no asi tak.R^

0/0
12.12.2016 23:09

J76a42n 89P42a45v24e75l95k97a 3527671974531

Může to být dobré k pochopení, co se děje při nehodě pod kapotou, v průřezu. Crash testy to ale nenahradí. Je to vždy jen model, který nemusí přesně odpovídat realitě.

+4/0
11.12.2016 19:20

F93r36a11n79t26i91š29e53k 88S82c12h25l84i94c68h70t78s 9115642461925

Jo. Elektromobily?

Naprostá pitomost!

Jenom představa, že by si všichni Pražáci naráz chtěli dobít baterky!

Cha, a cesta po republice, mnoho, mnoho, mnoho dní! Natož např. po Evropě. Odjedete do práce a vrátíte se za týden, aniž jste se do práce vůbec dostali. Tedy, pokud se nevrátíte pěšky, protože všechny nabíjecí stanice byly obsazeny zoufalci snažícími se hodiny dobíjet svého miláška. Nebo proto, že ulice jsou ucpány vozidly "řízenými" elektronickým "mozkem". Mezitím vypukne hladomor, protože elektrokamiony nebyly schopny dovézt jídlo. Fabriky sice vyráběj, kupí se hromady hotových výrobků. Pak však dojdou suroviny. Atd.

Zmatek, chaos, konec civilizace. Zkrátka, naprostý úpadek!

PS Již před 120 lety dosáhl elektromobil rychlosti 200 kmsec-1. Ale od nikud nikam. Slepá ulička vývoje.

0/−4
11.12.2016 0:29

T73o30m90á27š 36J31a52n60d48a 8196823686350

Nejsem sice odborník v elektromobilitě, ale z toho mála, co vím (nebo si alespoň směle myslím, že vím)...

Všichni Pražáci naráz dobít baterky? - Pokud by všichni měli elektromobily, potom by tomu zákonitě odpovídal i počet nabíjecích stanic. Nikdo by si nekoupil elektromobil, pokud by věděl, že nebude mít šanci si ho nabít. A zároveň při takové poptávce po elektromobilech by se našel zaručeně i někdo, kdo by vytvořil nabídku nabíjecích stanic, protože by se z toho stal rázem velmi lukrativní byznys.

Jediné, co současnou elektromobilitu opravdu vážně svazuje, nejsou elektromotory (jejichž účinnost může dosahovat až okolo 95%, zatímco naftový motor běžně nepřesáhne ani 40% a životnost elektromotoru vyjma ložisek je prakticky neomezená), ale baterie, které kapacitně nedostačují (resp. když dostačují, vezete si pod kapotou slušnou potenciální bombu). Opět - s vysokým počtem nabíjecích stanic se toto minus neutralizuje.

Samořídící automobily nejsou vůbec na škodu. V momentě, kdy takových aut by byla většina, doprava by byla daleko efektivnější (už jen kvůli samotné komunikaci vůz-vůz) a bezpečnější. Aktuálně se takové dopravní prostředky mohou zdát jako nevýhoda (chyby v software apod.), ale který velký projekt nebyl na počátku vývoje nedotažený a nedokonalý?

Elektrokamiony a jídlo? Na tuto část snad ani nemám slov. Zase platí - pokud elektrokamiony nahradí stávající, bude to proto, že budou výhodnější (což z velké části implikuje i lepší).

O elektromobilu před 120 lety a jeho rychlosti nevím, nemůžu posoudit. Na druhou stranu můžu zmínit, že Japonci minulý rok zvládli sedmivagonový plně obsazený vlak Maglev (magnetická levitace, viz supravodivost) rozjet na 600 km/h a v případě vybudování (ačkoliv neskutečně nákladného) vakuového tunelu se může rychlost zvýšit až na neuvěřitelných 3500 km/h. Ono už jen krásou elektromobility je to, že když obyčejná tramvaj brzdí, tak si vytváří nejen vytápění, ale i elektrickou energii použitelnou jako pohon samotné tramvaje...

+1/0
11.12.2016 3:30

H66o38n49z15a 22T77a12r 3799932404732

Že už tu byly elektromobily před více jak 100lety.Vždyť Je to pořád to samé jen Akumulátor a Elektromotor?

Ty první elektromobily měly stejnosměrný motor s uhlíky a olověné akumulátory. Regulace výkonu probíhala přes odporový dělič, to představovalo znatelné ztráty. El. energie se měnila v teplo .

Dnešní elektromobily mají motor na střídavý proud, který nepotřebuje uhlíky a má vyšší účinnost. Při stejné váze je také el.motor mnohem výkonnější.Současné Akumulátory mají několika násobně vyšší kapacitu k poměru k váze Než ty trakční olověné . Vysoká kapacita akumulátorů mnohem lépe snáší velké proudy které přes ně tečou Proto je poskytována 8letá záruka .

Pro buzení el. motoru jsou použity výkonné polovodiče, které dokáží přenášet velmi vysoké proudy .

Rychlo nabíjecí stanice za 30min až 270km

Elektromobil rychlostní rekord>>>

https://www.youtube.com/results?search_query=electric+car+land+speed+record

http://www.playtvak.cz/nejrychlejsi-auto-sveta-tesla-ceskeho-umelce-fnw-/ukaz-karu.aspx?c=A161026_125843_ukazkaru_dlou

+1/0
11.12.2016 18:08

F57r50a54n14t27i95š87e31k 14S78c72h44l82i53c94h49t68s 9145792981425

Hmmmm, není je tedy třeba ani vyrábět.

Stačí poskakovat na gauči před noťasem.

0/0
11.12.2016 0:14

P89e27t66r 29M64i66c33h61a65l 2980434561432

Trochu mi to připomíná tu vizitu v nemocnici:

Doktor: "Pane Nováku, tak jsme vám po tě nehodě udělali rentgen a zjistili jsme, že máte na snímku zlomené tři hrudní a dva krční obratle. ... Ne ne, nebojte se, už jsme to ve Photoshopu opravili."

+3/0
10.12.2016 19:25

P76a80v26e34l 63Ř60a87p77e88k 7612316549955

Ve 21. století bych pokládal za pokrok, kdyby se dopravní nehody tohoto typu téměř nestávaly. Tohle je jen křečovité řešení následku místo příčiny, a doklad toho, že masový automobilismus je beznadějně zastaralý. Vždyť se od svého vzniku před 150 lety prakticky nezměnil.

0/0
10.12.2016 19:03

M20a71r19t96i10n 93B96a82r39t82e35k 5487591711353

Počkejte 10 let a nebudete se stačit divit. Autonomní elektromobily jsou budoucnost. Doprava už nebude nikdy jako dříve.

+1/0
10.12.2016 21:08

P64a14v45e26l 11Ř16a71p77e24k 7142536909315

Nejsem takový optimista.

+1/0
11.12.2016 9:38

M53a37r95t21i33n 54F93r24a64n65t15i45š72e13k 7925550763735

Průměrný věk aut na českých silnicích je 17 let. Nepředpokládám, že za deset let bude většina aut schopna autonomního provozu.

0/0
17.12.2016 10:03

J91a34r33o72m53i45r 29F48a33r41e56k 4142523187

Nezlobte se na mě, ale tento článek by měl být označen jako komerční sdělení. Neříká totiž vůbec nic, jen je uvedeno jméno firmy a jméno dodavatele vybavení. Autor si zkusil pohýbat s autíčkem bez hlubšího pochopení, co je dál za tím.

Na Technet je toto neuvěřitelně slabý článek, za mě Rv

+5/0
10.12.2016 17:06
Foto

M71i53r54o43s70l12a93v 65S57t69e98i98n98e52r 6978224253115

Simulaci si jistě ověřili i na skutečném crash testu. Já bych viděl velké pole použitelnosti zejména při analýze skutečných nehod, kde se z deformace známého vozu dá vypočítat skutečná rychlost nárazu. Současní soudní "znalci" jsou z velké části vědou nepolíbení ochotníci, posudky zpravidla vyhovují zadávající straně.

+9/0
10.12.2016 10:11

J49i22ř28í 67K57o98c91u75r72e98k 6225474195218

Kluci od Dassultu jsou jinačí machři. Oni dokázali spočítat, jak se deformují (nejen) křídla letadla při zatížení na navrhnou to všecko tak, aby to deformace vydrželo a fungovalo. A to vše na počítačích, které grafické rozhraní neměly.

Nakonec ani jeden Concorde nespadl pro konstrukční závadu na draku.

+2/0
10.12.2016 12:12

S56t42a91n27i69s31l53a81v 18N43ý64v33l73t 2534925313

pravda. Ale spotřebovali několikanásobně víc "člověkohodin" na stenjý výsledek.

+1/0
10.12.2016 13:54

S35t17a40n 16N91o34v50á24k 5537625665964

Vždyť to není žádná novinka. Automobilky už ve vývojí už dávno používají počítače, včetně simulací všeho možného, ale rozhodující pro stanovení bezpečnosti automobilu je hodnocení NCAP, které tříská skutečnými auty do (víceméně) skutečných překážek, takže nějaký "crashgate" nehrozí.

A aby NCAP ekonomicky přežila, závisí na politicích. A politici zase úpěnlivě hlídají nálady voličů (sice jen jednou za určitou dobu, ale to věc jiná), takže pokud si veřejnost bude přát skutečný šrot a ne jen modelované výpočty, tak ti závisláci na předvolebních průzkumech NCAP od zdrojů neodstřihnou.

+2/0
10.12.2016 9:11

R12a81d27e47k 58H51o65d17a35ň 9376907711293

Po virtuální spotřebě a virtuálně ekologickém voze budeme mít virtuálně bezpečný vůz :D

+6/0
10.12.2016 9:08

P41e77t63r 43A83g55u97l54á47r 4907818400274

;-D

0/0
10.12.2016 9:27

J86i15ř28í 47J63u12ř34i50c10a 2898953151

No já v GTA a Mafii boural mnohokrát a nikdy se mi nic nestalo, takže bezpečnost virtuálních vozů je vysoká již v základu. :)

0/0
10.12.2016 16:49

F81r18a46n66t92i43š45e20k 74D23r69o17z39e97n 5634223589

Celý systém crash testů je trochu deziluze. Čelní test při rychlosti 64 km/h, boční 50 km/h, boční do sloupu 29 km/h, srážka s chodcem 40 km/h. Stejně i při těchto relativně nízkých rychlostech dojde k masivnímu poškození automobilů. Každý ví, že kinetická energie roste s druhou mocninou rychlosti a stačí přidat opravdu několik km navíc a výsledky testů dopadnou katastrofálně.

Automobily a jejich bezpečnost se dělá přesně na rychlosti, které se testují v crash testu. Nic víc. Při numerické simulaci můžete vyzkoušet věci, které v NCAP nejste schopni zjistit.

Cena crash testu jednoho automobilu se pohybuje v řádech milionů. To nejlevnější je bohužel testovaný automobil a to nejdražší je samotný test. Jedna figurína vyjde na 1 milion Kč, ale klidně i 12 milionů Kč. A stejně data, která dostanete jsou zprostředkovaná pomocí desítek senzorů. Takže také nejde vlastně o reálný test, ale jde o plnohodnotnou simulaci. V brzké době stejně všechny automobilky "najedou" na numerické simulace v důsledku úspory financí.

0/0
10.12.2016 9:04

S20t98a86n 29N70o46v46á68k 5707345665304

Není to tak úplná deziluze. Samozřejmě vám to přesně neurčí jak přesně dopadne vaše havárka, ale vcelku přesně odhadne, které auto dopadne líp a které hůř. A na pořadí v čemkoli automobilky slyší, stále se trumfují která je v čem lepší...

+2/0
10.12.2016 9:16

F28r50a81n57t61i75š18e41k 60D13r55o70z65e13n 5274973889

Rozhodně souhlasím, že crash test neukáže, jak naše havárie dopadne. Je to průměrný případ v průměrné rychlosti, průměrné posádky při průměrné autonehodě. Ony výše zmíněné numerické simulace mohou dosti napomoci při jiných než průměrných autonehodách. Rozhodně se však auto do provozu stejně nepodívá bez "reálného" testu.

0/0
10.12.2016 16:40
Foto

M49i98r89o74s40l10a13v 75S44t44e70i77n95e67r 6768244913335

Hloubka deformace však klesá s třetí mocninou, energii nárazu absorbuje stále víc materiálu ve třech dimenzích.

Pokud jsou u zkoumaného vraku k dispozici stavební plány, t.j. síla, kvalita a rozložení materiálu, pak ta simulace může být velmi reálná.

+1/0
10.12.2016 10:15

F41r21a55n63t89i32š61e54k 64D37r31o26z53e48n 5574293719

Jistěže je hlavní, aby čas ke zpomalení po kolizi byl co nejdelší. Mimochodem, taková bomba to není, jelikož Škodovka využívá simulace PAM-CRASH od roku 1996.

http://www.esi.com.au/Software/PAM-CRASH.html

+1/0
10.12.2016 16:53

J44i90ř89í 27K47o15c23u26r14e40k 6445914365408

TO auto se zdeformuje proto, aby se kinetická energie někam odvedla. Zde do deformačních zón. Proč? Potřebujete náraz nějak tlumit, netlumený náraz vám roztrá orgány v těle. Naco je nepoškozené auto, když ti uvnitř vypadají, jako by je někdo shodil z Nuseláku.

+1/0
10.12.2016 12:15

T78o41m70á15š 52Ž34i59t75n38ý 6291750721811

To se používá pro vývojáře. Aby nemuseli zbourat 100 aut na dílčích pokusech.

Když pak software ukáže ze je to ok, zboura se to v reálu a overi se tak správnost výpočtu.

Crash test se pro homologaci porat dela a dělat musi

+14/0
10.12.2016 9:00

J59i90ř95í 23J57u34ř33i84c34a 2738853351

Předpokládám, že by nesouhlas mezi virtuálním a fyzickým testem mohl poukázat na závažný problém běžně neodhalitelný jako např. záměna materiálu a pod.

+1/0
10.12.2016 16:55

L96a38d58i58s87l68a28v 33H58a88š54k47a 4943326691940

Každá simulace v počítači je kvalitní pouze do té miry, jako data do ní vložená

+13/0
10.12.2016 9:00

M16i71r24o54s64l55a32v 29S90l81á20m68a 1501163145545

Při virtuální srážce virtuálně přežijete ;-) ...

+1/0
10.12.2016 8:47

J45i17ř23í 75K10o87c68u10r51e23k 6915144525108

Budete se divit, ale bez pevnostních výpočtů by se nedalo nic pořádného postavit. I Petr Parléř používal modely pro ověření konstrukce, než začal stavět v měřítku 1:1 dle zadání. Nic směšného na tom není.

Mimochodem, skutečnou pevnost mostu můžete ověřit jediným způsobem: Přetížíte ho až spadne. Problé je, že druhý stejný most nepostavíte. Například bude jiné kamenivo v betonu, protože v lomu už lámou o kus vedle. A i pevnost ocele do výztuje je statistická veličina - průměr z mnoha vzorků, příčemž 95 % vzorků musí dosáhnout zamýšlené pevnosti => skutečná pevnost je o 30 % větší než udávaná.

+1/0
10.12.2016 12:22

O89l87d38ř27i23c20h 29Ř31e79z74n18í67k 7765762104778

Petr Parléř používal modely? a to máte odkud? ;-D

0/0
10.12.2016 23:57

P27e53t43r 19A39g81u56l68á17r 4467708710404

Jenže aby to fungovalo, musela by všechna navstupovaná data být reálná. A problém je v tom, že většinou nejsou. Nehledě ke všemu, že simulační program bude mít určitě dobře zmáknuté fyzikální principy, ale chemii určitě ne. Takže se při simulaci určitě něpřijde na to, že ten karoserií střižený kabel vlastně způsobil jiskru, která zapálila chladivo z prasklého výparníku klimatizace a od něj začal hořet přívod paliva.

+3/−1
10.12.2016 8:43

G71a51b78r29i10e92l 81H50o36r94t84e33n 9641429143174

To řešení není náhradou crashtestů, je jejich doplňkem, který umožňuje například prvotní testování nových nápadů.

+1/0
10.12.2016 8:59

P33e21t68r 32A34g68u58l94á23r 4287438290314

Doufejme.

0/0
10.12.2016 9:21

J79i51ř48í 87K58o38c95u88r66e82k 6945584505318

Mylíte, že nedokážou nasimulovat postupné hoření směsi benzínu ve válci? Ale dokážou...

Mimochodem, vy máte jaké zkušenosti s programy Dassault Systémes, že víte, co nedokáží?

0/0
10.12.2016 12:25

V68á20c53l96a76v 48K45o94n77í48č46e70k 1239553651105

uz dnes ti top matematici z top skol konci mimo jine ve skodovce kde teoreticky pocitaji deformace pri crash testech. tento nastroj neni nic, cim by prumysl uz davno nedisponoval. neni treba roztriskat tisic aut. staci par aby se potvrdily teoreticke vypocty. to jen tak na okraj pro ty diskutujici co zapomneli, ze jsme v 21 stoleti

0/0
10.12.2016 8:19

A66n73t59o69n84í56n 96Z74e36l45e25n49ý 2494263191806

Můžete ty diskutující co zapomněli označit jmenovitě?

0/0
10.12.2016 8:24

J13a10r47o50m26i51r 93F82a35r12e12k 4122263447

Na to nepotřebujete top matematiky. Na to stačí normální inženýr s vystudovaným příbuzným oborem. Matematici položili základy výpočtových metod a dále je rozvíjejí.

0/0
10.12.2016 17:22

J81i40ř87í 10N19e44d88b64a74l 1706448265602

Už si to predstavuji - simulace ukázala, jak je vůz bezpečný a tedy se vesele prodává. Někomu v něm havaruje a zahyne někdo blízký a když se budou pozůstalí ptát u výrobce, jak je to možné, že přeci je vůz bezpečný a ti budou kroutit nevěřícně hlavou a říkat, že to není možný, že v počítači to vypadalo skvěle...

A nebo už nechtějí obětovat pár vozů na crash testy a tyto nechají dělat veřejnost?

+4/−2
10.12.2016 6:46

M61a97r95t78i67n 66K42u70ř74í15t48k58a 6717896348675

Výrobní nálady na nová auta jsou překvapině nízké. Těch pár zničených aut je pro automobilku jako kapka v moři. Navíc v crash testech jsou kolikrát skoro holé skelety.

+2/0
10.12.2016 8:10

M81i54c80h39a54l 15S36n48o39p80e30k 7251388395127

funguje to takhle u ostatních dopravních prostředků (vlaky, letadla, lodě..), tak proč ne i u aut..

0/0
10.12.2016 3:28

M33a64r88t94i86n 55Č43a44p68e55k 6690761907394

Jenže i u nich se používají zkoušky naživo. Vezme se skříň, či jiná část (např. podvozek) a umístí do zkušebního stavu. Udělá se předepsaná zkouška a pak se součást přeměří. A pokud to nevyjde, tak nedojde ke schválení a musí se začít znova.

0/0
10.12.2016 19:57

P38e29t20r 30M81a30r89š15o71u54n 5345588656976

Takze se pak objeví software upravující výsledky hodnocení crash testu? Nebo automobilkou dodána specialni data pro zadání "auta" do softu? Takový crashgate? :)))

+4/−1
10.12.2016 1:16

J51a14n 40N71o80v82á68k 7750125776336

Problém obdobných simulací je zakopaný v big data computingu a hlavně v zadání veškerých proměnných. Chápu jejich nadšení, ale ještě bych s tím vyčkal. Je to v plenkách a chvíli potrvá než bude možné akceptovat výsledky pro určité typy náročnějších simulací :-)

0/0
10.12.2016 0:32

J47a84r35o69m77i24r 96F20a20r70e98k 4432173497

Jen podotknu, že první (nebo alespoň nejznámější z prvních) analýz byla 2d analýza křídla Concordu v 1967. Od 70. let se simulace rozšiřují i do automobilového průmyslu a do dalších odvětví. Ale ano bylo to výrazně jednodušší než to, co se běžně počítá dnes.

A u některých zařízení musíte výsledky simulací akceptovat. Protože některá zařízení si před vlastním zahájením provozu těžko vyzkoušíte. Na druhou stranu, to první spuštění krásně ukáže, jak moc se veškeré simulace mýlily.

Ale o plenkách bych rozhodně nemluvil.

0/0
10.12.2016 17:34

A96n61t20o64n45í31n 57S95c92h63i24n96d94l17e69r 8623267415969

neznám programátora, který by neudělal chybu. A tady následkem toho - díky chybnému simulátoru - mohou umírat lidé...

0/−3
10.12.2016 0:16







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.