Diskuse k článku

Není třeba ničit auta při crashtestech, stačí simulace v počítači

Vyzkoušeli jsme si virtuální simulaci nárazu automobilu. Profesionální zařízení se speciálním monitorem, polarizačními brýlemi a speciálním perem umožnilo náhled z mnoha úhlů a za různých podmínek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P15a71v48e26l 37S79e97v78e50r92a 2311240337153

To je dalsi krok k tomu aby test byl jeste vetsi fraska...

0/0
25.1.2017 7:37

M55a73r36t11i88n 18F72r72a31n36t59i25š50e91k 7865680913445

Auto se simulovanými crashtesty bych pustil pouze do virtuálního provozu.

0/0
17.12.2016 10:00

J46a58n 63T46a71r44a86b92a 4556646629719

By mě zajímalo, jak ten simulátor nasimuluje chybu programátora svářecího robota, který blbě svařoval u první série Audi Q7 levý sloupek. přišlo se na to při crash testu a hned to v SW opravili. Se simulátorem by napřed pár desítek lidí zabili, než by se na ten kiks přišlo. Takže simulovat mohou simulanti ale realita je jinde.

+2/−1
12.12.2016 23:09

J25i46ř32í 36K28o53m74á91r23e15k 1443968978754

Pokud by simulace crash-testu probíhaly stejně poctivě jako výpočet spotřeby paliva/emisí tak potěš.

+3/0
12.12.2016 7:58

J93a10n 29T82a37r58a16b61a 4326876679959

no asi tak.R^

0/0
12.12.2016 23:09

J20a89n 38P54a30v79e26l66k73a 3877981144691

Může to být dobré k pochopení, co se děje při nehodě pod kapotou, v průřezu. Crash testy to ale nenahradí. Je to vždy jen model, který nemusí přesně odpovídat realitě.

+4/0
11.12.2016 19:20

F59r50a47n69t54i45š57e11k 73S45c20h97l54i44c79h44t65s 9405692141395

Jo. Elektromobily?

Naprostá pitomost!

Jenom představa, že by si všichni Pražáci naráz chtěli dobít baterky!

Cha, a cesta po republice, mnoho, mnoho, mnoho dní! Natož např. po Evropě. Odjedete do práce a vrátíte se za týden, aniž jste se do práce vůbec dostali. Tedy, pokud se nevrátíte pěšky, protože všechny nabíjecí stanice byly obsazeny zoufalci snažícími se hodiny dobíjet svého miláška. Nebo proto, že ulice jsou ucpány vozidly "řízenými" elektronickým "mozkem". Mezitím vypukne hladomor, protože elektrokamiony nebyly schopny dovézt jídlo. Fabriky sice vyráběj, kupí se hromady hotových výrobků. Pak však dojdou suroviny. Atd.

Zmatek, chaos, konec civilizace. Zkrátka, naprostý úpadek!

PS Již před 120 lety dosáhl elektromobil rychlosti 200 kmsec-1. Ale od nikud nikam. Slepá ulička vývoje.

0/−4
11.12.2016 0:29

T85o77m81á33š 75J89a75n28d58a 8366363416820

Nejsem sice odborník v elektromobilitě, ale z toho mála, co vím (nebo si alespoň směle myslím, že vím)...

Všichni Pražáci naráz dobít baterky? - Pokud by všichni měli elektromobily, potom by tomu zákonitě odpovídal i počet nabíjecích stanic. Nikdo by si nekoupil elektromobil, pokud by věděl, že nebude mít šanci si ho nabít. A zároveň při takové poptávce po elektromobilech by se našel zaručeně i někdo, kdo by vytvořil nabídku nabíjecích stanic, protože by se z toho stal rázem velmi lukrativní byznys.

Jediné, co současnou elektromobilitu opravdu vážně svazuje, nejsou elektromotory (jejichž účinnost může dosahovat až okolo 95%, zatímco naftový motor běžně nepřesáhne ani 40% a životnost elektromotoru vyjma ložisek je prakticky neomezená), ale baterie, které kapacitně nedostačují (resp. když dostačují, vezete si pod kapotou slušnou potenciální bombu). Opět - s vysokým počtem nabíjecích stanic se toto minus neutralizuje.

Samořídící automobily nejsou vůbec na škodu. V momentě, kdy takových aut by byla většina, doprava by byla daleko efektivnější (už jen kvůli samotné komunikaci vůz-vůz) a bezpečnější. Aktuálně se takové dopravní prostředky mohou zdát jako nevýhoda (chyby v software apod.), ale který velký projekt nebyl na počátku vývoje nedotažený a nedokonalý?

Elektrokamiony a jídlo? Na tuto část snad ani nemám slov. Zase platí - pokud elektrokamiony nahradí stávající, bude to proto, že budou výhodnější (což z velké části implikuje i lepší).

O elektromobilu před 120 lety a jeho rychlosti nevím, nemůžu posoudit. Na druhou stranu můžu zmínit, že Japonci minulý rok zvládli sedmivagonový plně obsazený vlak Maglev (magnetická levitace, viz supravodivost) rozjet na 600 km/h a v případě vybudování (ačkoliv neskutečně nákladného) vakuového tunelu se může rychlost zvýšit až na neuvěřitelných 3500 km/h. Ono už jen krásou elektromobility je to, že když obyčejná tramvaj brzdí, tak si vytváří nejen vytápění, ale i elektrickou energii použitelnou jako pohon samotné tramvaje...

+1/0
11.12.2016 3:30

H32o88n56z21a 83T28a23r 3609612884642

Že už tu byly elektromobily před více jak 100lety.Vždyť Je to pořád to samé jen Akumulátor a Elektromotor?

Ty první elektromobily měly stejnosměrný motor s uhlíky a olověné akumulátory. Regulace výkonu probíhala přes odporový dělič, to představovalo znatelné ztráty. El. energie se měnila v teplo .

Dnešní elektromobily mají motor na střídavý proud, který nepotřebuje uhlíky a má vyšší účinnost. Při stejné váze je také el.motor mnohem výkonnější.Současné Akumulátory mají několika násobně vyšší kapacitu k poměru k váze Než ty trakční olověné . Vysoká kapacita akumulátorů mnohem lépe snáší velké proudy které přes ně tečou Proto je poskytována 8letá záruka .

Pro buzení el. motoru jsou použity výkonné polovodiče, které dokáží přenášet velmi vysoké proudy .

Rychlo nabíjecí stanice za 30min až 270km

Elektromobil rychlostní rekord>>>

https://www.youtube.com/results?search_query=electric+car+land+speed+record

http://www.playtvak.cz/nejrychlejsi-auto-sveta-tesla-ceskeho-umelce-fnw-/ukaz-karu.aspx?c=A161026_125843_ukazkaru_dlou

+1/0
11.12.2016 18:08

F18r20a80n71t32i93š52e43k 73S98c54h21l61i90c71h21t81s 9205972271615

Hmmmm, není je tedy třeba ani vyrábět.

Stačí poskakovat na gauči před noťasem.

0/0
11.12.2016 0:14

P71e27t12r 95M21i76c83h58a30l 2200714261302

Trochu mi to připomíná tu vizitu v nemocnici:

Doktor: "Pane Nováku, tak jsme vám po tě nehodě udělali rentgen a zjistili jsme, že máte na snímku zlomené tři hrudní a dva krční obratle. ... Ne ne, nebojte se, už jsme to ve Photoshopu opravili."

+3/0
10.12.2016 19:25

P44a21v81e65l 46Ř86a13p42e88k 7492586889115

Ve 21. století bych pokládal za pokrok, kdyby se dopravní nehody tohoto typu téměř nestávaly. Tohle je jen křečovité řešení následku místo příčiny, a doklad toho, že masový automobilismus je beznadějně zastaralý. Vždyť se od svého vzniku před 150 lety prakticky nezměnil.

0/0
10.12.2016 19:03

M10a31r36t51i49n 78B77a66r89t57e18k 5537301961413

Počkejte 10 let a nebudete se stačit divit. Autonomní elektromobily jsou budoucnost. Doprava už nebude nikdy jako dříve.

+1/0
10.12.2016 21:08

P66a89v50e34l 10Ř89a74p51e76k 7702376419795

Nejsem takový optimista.

+1/0
11.12.2016 9:38

M73a68r84t23i56n 61F86r81a58n98t83i30š76e50k 7655540913175

Průměrný věk aut na českých silnicích je 17 let. Nepředpokládám, že za deset let bude většina aut schopna autonomního provozu.

0/0
17.12.2016 10:03

J38a42r82o45m56i81r 68F48a76r98e41k 4612103727

Nezlobte se na mě, ale tento článek by měl být označen jako komerční sdělení. Neříká totiž vůbec nic, jen je uvedeno jméno firmy a jméno dodavatele vybavení. Autor si zkusil pohýbat s autíčkem bez hlubšího pochopení, co je dál za tím.

Na Technet je toto neuvěřitelně slabý článek, za mě Rv

+5/0
10.12.2016 17:06
Foto

M18i49r34o19s82l49a67v 17S49t78e79i17n91e34r 4250682960106

Simulaci si jistě ověřili i na skutečném crash testu. Já bych viděl velké pole použitelnosti zejména při analýze skutečných nehod, kde se z deformace známého vozu dá vypočítat skutečná rychlost nárazu. Současní soudní "znalci" jsou z velké části vědou nepolíbení ochotníci, posudky zpravidla vyhovují zadávající straně.

+9/0
10.12.2016 10:11

J20i26ř45í 33K51o40c84u49r65e73k 6925484155588

Kluci od Dassultu jsou jinačí machři. Oni dokázali spočítat, jak se deformují (nejen) křídla letadla při zatížení na navrhnou to všecko tak, aby to deformace vydrželo a fungovalo. A to vše na počítačích, které grafické rozhraní neměly.

Nakonec ani jeden Concorde nespadl pro konstrukční závadu na draku.

+2/0
10.12.2016 12:12

S67t32a30n14i42s26l29a81v 33N87ý74v74l94t 2774125613

pravda. Ale spotřebovali několikanásobně víc "člověkohodin" na stenjý výsledek.

+1/0
10.12.2016 13:54

S55t51a82n 71N63o98v61á91k 5137115675514

Vždyť to není žádná novinka. Automobilky už ve vývojí už dávno používají počítače, včetně simulací všeho možného, ale rozhodující pro stanovení bezpečnosti automobilu je hodnocení NCAP, které tříská skutečnými auty do (víceméně) skutečných překážek, takže nějaký "crashgate" nehrozí.

A aby NCAP ekonomicky přežila, závisí na politicích. A politici zase úpěnlivě hlídají nálady voličů (sice jen jednou za určitou dobu, ale to věc jiná), takže pokud si veřejnost bude přát skutečný šrot a ne jen modelované výpočty, tak ti závisláci na předvolebních průzkumech NCAP od zdrojů neodstřihnou.

+2/0
10.12.2016 9:11

R63a28d50e75k 85H40o12d42a66ň 9926487921663

Po virtuální spotřebě a virtuálně ekologickém voze budeme mít virtuálně bezpečný vůz :D

+6/0
10.12.2016 9:08

P93e95t63r 98A63g65u19l54á86r 4717418910624

;-D

0/0
10.12.2016 9:27

J74i94ř67í 30J51u50ř22i28c24a 2808333551

No já v GTA a Mafii boural mnohokrát a nikdy se mi nic nestalo, takže bezpečnost virtuálních vozů je vysoká již v základu. :)

0/0
10.12.2016 16:49

F34r29a91n70t58i22š84e88k 33D69r42o67z94e49n 5114133859

Celý systém crash testů je trochu deziluze. Čelní test při rychlosti 64 km/h, boční 50 km/h, boční do sloupu 29 km/h, srážka s chodcem 40 km/h. Stejně i při těchto relativně nízkých rychlostech dojde k masivnímu poškození automobilů. Každý ví, že kinetická energie roste s druhou mocninou rychlosti a stačí přidat opravdu několik km navíc a výsledky testů dopadnou katastrofálně.

Automobily a jejich bezpečnost se dělá přesně na rychlosti, které se testují v crash testu. Nic víc. Při numerické simulaci můžete vyzkoušet věci, které v NCAP nejste schopni zjistit.

Cena crash testu jednoho automobilu se pohybuje v řádech milionů. To nejlevnější je bohužel testovaný automobil a to nejdražší je samotný test. Jedna figurína vyjde na 1 milion Kč, ale klidně i 12 milionů Kč. A stejně data, která dostanete jsou zprostředkovaná pomocí desítek senzorů. Takže také nejde vlastně o reálný test, ale jde o plnohodnotnou simulaci. V brzké době stejně všechny automobilky "najedou" na numerické simulace v důsledku úspory financí.

0/0
10.12.2016 9:04

S53t73a62n 13N54o48v48á67k 5707355275504

Není to tak úplná deziluze. Samozřejmě vám to přesně neurčí jak přesně dopadne vaše havárka, ale vcelku přesně odhadne, které auto dopadne líp a které hůř. A na pořadí v čemkoli automobilky slyší, stále se trumfují která je v čem lepší...

+2/0
10.12.2016 9:16

F26r80a77n49t27i40š20e84k 35D94r10o81z78e77n 5844713969

Rozhodně souhlasím, že crash test neukáže, jak naše havárie dopadne. Je to průměrný případ v průměrné rychlosti, průměrné posádky při průměrné autonehodě. Ony výše zmíněné numerické simulace mohou dosti napomoci při jiných než průměrných autonehodách. Rozhodně se však auto do provozu stejně nepodívá bez "reálného" testu.

0/0
10.12.2016 16:40
Foto

M86i82r54o71s26l20a94v 78S81t70e25i46n31e20r 4540232630156

Hloubka deformace však klesá s třetí mocninou, energii nárazu absorbuje stále víc materiálu ve třech dimenzích.

Pokud jsou u zkoumaného vraku k dispozici stavební plány, t.j. síla, kvalita a rozložení materiálu, pak ta simulace může být velmi reálná.

+1/0
10.12.2016 10:15

F29r26a85n27t10i83š72e74k 68D47r66o13z71e69n 5704813979

Jistěže je hlavní, aby čas ke zpomalení po kolizi byl co nejdelší. Mimochodem, taková bomba to není, jelikož Škodovka využívá simulace PAM-CRASH od roku 1996.

http://www.esi.com.au/Software/PAM-CRASH.html

+1/0
10.12.2016 16:53

J37i39ř66í 70K18o60c38u31r60e37k 6245204575778

TO auto se zdeformuje proto, aby se kinetická energie někam odvedla. Zde do deformačních zón. Proč? Potřebujete náraz nějak tlumit, netlumený náraz vám roztrá orgány v těle. Naco je nepoškozené auto, když ti uvnitř vypadají, jako by je někdo shodil z Nuseláku.

+1/0
10.12.2016 12:15

T71o33m63á31š 66Ž77i70t96n37ý 6711420461291

To se používá pro vývojáře. Aby nemuseli zbourat 100 aut na dílčích pokusech.

Když pak software ukáže ze je to ok, zboura se to v reálu a overi se tak správnost výpočtu.

Crash test se pro homologaci porat dela a dělat musi

+14/0
10.12.2016 9:00

J20i43ř13í 21J74u61ř48i72c24a 2368743611

Předpokládám, že by nesouhlas mezi virtuálním a fyzickým testem mohl poukázat na závažný problém běžně neodhalitelný jako např. záměna materiálu a pod.

+1/0
10.12.2016 16:55

L54a77d65i70s61l22a47v 53H37a18š34k10a 4453166601410

Každá simulace v počítači je kvalitní pouze do té miry, jako data do ní vložená

+13/0
10.12.2016 9:00

M58i68r69o43s46l27a90v 11S50l93á21m97a 1821263325605

Při virtuální srážce virtuálně přežijete ;-) ...

+1/0
10.12.2016 8:47

J48i94ř90í 26K25o28c70u11r80e34k 6815654155938

Budete se divit, ale bez pevnostních výpočtů by se nedalo nic pořádného postavit. I Petr Parléř používal modely pro ověření konstrukce, než začal stavět v měřítku 1:1 dle zadání. Nic směšného na tom není.

Mimochodem, skutečnou pevnost mostu můžete ověřit jediným způsobem: Přetížíte ho až spadne. Problé je, že druhý stejný most nepostavíte. Například bude jiné kamenivo v betonu, protože v lomu už lámou o kus vedle. A i pevnost ocele do výztuje je statistická veličina - průměr z mnoha vzorků, příčemž 95 % vzorků musí dosáhnout zamýšlené pevnosti => skutečná pevnost je o 30 % větší než udávaná.

+1/0
10.12.2016 12:22

O86l73d25ř42i21c82h 76Ř16e90z21n41í48k 7785592704528

Petr Parléř používal modely? a to máte odkud? ;-D

0/0
10.12.2016 23:57

P42e39t35r 18A77g84u66l65á49r 4427528500724

Jenže aby to fungovalo, musela by všechna navstupovaná data být reálná. A problém je v tom, že většinou nejsou. Nehledě ke všemu, že simulační program bude mít určitě dobře zmáknuté fyzikální principy, ale chemii určitě ne. Takže se při simulaci určitě něpřijde na to, že ten karoserií střižený kabel vlastně způsobil jiskru, která zapálila chladivo z prasklého výparníku klimatizace a od něj začal hořet přívod paliva.

+3/−1
10.12.2016 8:43

G44a46b65r28i83e87l 26H21o18r10t88e48n 9651289843344

To řešení není náhradou crashtestů, je jejich doplňkem, který umožňuje například prvotní testování nových nápadů.

+1/0
10.12.2016 8:59

P13e86t32r 31A31g63u39l33á75r 4677778950404

Doufejme.

0/0
10.12.2016 9:21

J74i55ř42í 43K62o49c48u95r11e22k 6405864635258

Mylíte, že nedokážou nasimulovat postupné hoření směsi benzínu ve válci? Ale dokážou...

Mimochodem, vy máte jaké zkušenosti s programy Dassault Systémes, že víte, co nedokáží?

0/0
10.12.2016 12:25

V28á26c17l87a45v 11K47o64n17í48č62e49k 1229253121885

uz dnes ti top matematici z top skol konci mimo jine ve skodovce kde teoreticky pocitaji deformace pri crash testech. tento nastroj neni nic, cim by prumysl uz davno nedisponoval. neni treba roztriskat tisic aut. staci par aby se potvrdily teoreticke vypocty. to jen tak na okraj pro ty diskutujici co zapomneli, ze jsme v 21 stoleti

0/0
10.12.2016 8:19

A60n22t58o42n21í69n 24Z92e32l83e31n84ý 2644903301196

Můžete ty diskutující co zapomněli označit jmenovitě?

0/0
10.12.2016 8:24

J89a76r74o18m56i51r 70F18a93r73e18k 4772353237

Na to nepotřebujete top matematiky. Na to stačí normální inženýr s vystudovaným příbuzným oborem. Matematici položili základy výpočtových metod a dále je rozvíjejí.

0/0
10.12.2016 17:22

J85i97ř82í 85N19e50d35b51a66l 1856148475722

Už si to predstavuji - simulace ukázala, jak je vůz bezpečný a tedy se vesele prodává. Někomu v něm havaruje a zahyne někdo blízký a když se budou pozůstalí ptát u výrobce, jak je to možné, že přeci je vůz bezpečný a ti budou kroutit nevěřícně hlavou a říkat, že to není možný, že v počítači to vypadalo skvěle...

A nebo už nechtějí obětovat pár vozů na crash testy a tyto nechají dělat veřejnost?

+4/−2
10.12.2016 6:46

M52a77r62t42i32n 83K71u29ř13í34t35k24a 6527646168705

Výrobní nálady na nová auta jsou překvapině nízké. Těch pár zničených aut je pro automobilku jako kapka v moři. Navíc v crash testech jsou kolikrát skoro holé skelety.

+2/0
10.12.2016 8:10

M13i74c49h83a54l 58S17n97o65p17e44k 7981488505337

funguje to takhle u ostatních dopravních prostředků (vlaky, letadla, lodě..), tak proč ne i u aut..

0/0
10.12.2016 3:28

M50a70r46t33i44n 51Č95a54p45e12k 6390241787794

Jenže i u nich se používají zkoušky naživo. Vezme se skříň, či jiná část (např. podvozek) a umístí do zkušebního stavu. Udělá se předepsaná zkouška a pak se součást přeměří. A pokud to nevyjde, tak nedojde ke schválení a musí se začít znova.

0/0
10.12.2016 19:57

P60e82t36r 82M85a59r24š11o71u33n 5675338146346

Takze se pak objeví software upravující výsledky hodnocení crash testu? Nebo automobilkou dodána specialni data pro zadání "auta" do softu? Takový crashgate? :)))

+4/−1
10.12.2016 1:16

J34a27n 64N84o13v85á84k 7900115936696

Problém obdobných simulací je zakopaný v big data computingu a hlavně v zadání veškerých proměnných. Chápu jejich nadšení, ale ještě bych s tím vyčkal. Je to v plenkách a chvíli potrvá než bude možné akceptovat výsledky pro určité typy náročnějších simulací :-)

0/0
10.12.2016 0:32

J47a67r33o53m38i18r 55F77a83r86e37k 4822253227

Jen podotknu, že první (nebo alespoň nejznámější z prvních) analýz byla 2d analýza křídla Concordu v 1967. Od 70. let se simulace rozšiřují i do automobilového průmyslu a do dalších odvětví. Ale ano bylo to výrazně jednodušší než to, co se běžně počítá dnes.

A u některých zařízení musíte výsledky simulací akceptovat. Protože některá zařízení si před vlastním zahájením provozu těžko vyzkoušíte. Na druhou stranu, to první spuštění krásně ukáže, jak moc se veškeré simulace mýlily.

Ale o plenkách bych rozhodně nemluvil.

0/0
10.12.2016 17:34

A66n46t90o56n45í60n 21S82c72h50i21n76d21l59e93r 8753747975459

neznám programátora, který by neudělal chybu. A tady následkem toho - díky chybnému simulátoru - mohou umírat lidé...

0/−3
10.12.2016 0:16

Najdete na iDNES.cz