Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

OBRAZEM: Od kočárů k autobusům. Legendární erťáky a další skvosty

Hlavním městem českých autobusů je Vysoké Mýto. Začátek zdejší výroby autobusů je pevně spjat se jménem Sodomka. Po násilném znárodnění v roce 1948 dostal podnik jméno Karosa a dnes úspěšně funguje jako Iveco Czech Republic. Seznamte se prostřednictvím fotografií s legendami, jako byly erťák, Karosy řady Š nebo Sodomkův unikátní "Pullman".

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J95i97ř23í 15V41o68t97o90č68e33k 3488484396881

Tu Škodu 440 chci!

0/0
23.12.2016 21:33
Foto

K51a26r43e35l 12S76e46i48d88l 8409405410188

Díky za celou fotogalerii, krásná a poučná.R^

+3/0
22.12.2016 19:48
Foto

K91a31r51e85l 63S97e93i89d66l 8179625640888

Hnědožlutá Karosa na obrázku 27 byla ve své době nádherným zjevem. Koncem roku 1984 jsme ji se spolužáky obdivovali na Florenci, když jsme ráno šli na autobus do Příbrami do školy. Jezdila na lince do Karlových Varů a my jsme jen tipovali, jestli dnes pojede "normální" autobus (ŠL) nebo "popelnice" (RTO). Cca hodinová cesta (většinou nastojáka) v narvaném Ertéóčku, do kterého foukalo nesčetnými škvírami, byla v zimních měsících opravdovým zážitkem.;-)

Díky za fotku, tahle Karosa mi zůstala hluboko v paměti, ale nenapadlo mě, že ji ještě někdy uvidím.:-)

0/0
22.12.2016 19:43

A79n52t24o97n17í22n 65H30o26s54t96i82n89s93k64ý 6581591335734

Pokud by ČSR zůstala svobodná země po válce, mohli jsme mít v současnosti firmu věhlasu Porsche nebo Lamborghini. To je ale kdyby. Proč ale po totální devastaci země mají 15 procent ve volbách skutečně nerozumim.

+14/0
22.12.2016 14:57

M11i36l88a98n 46V81o61l83e41k 5949613596359

Vzhledem k tomu, že Porsche i Lamborghini už patří pod VW, tak by to nejspíš také skončilo pohlcením nějakou velkou automobilkou.

+3/0
22.12.2016 15:14

T72o46m86á66š 94Z74e42m32a28n 3525708154955

Vzhledem ke stavu průmyslu v ČSR a v okolních státech po válce to mohl být i český koncern..

+5/0
22.12.2016 18:13

V88á79c18l98a34v 18G56r38o89s 4874529628253

A zase se najde jeden prudce inteligentní, který musí prudit politikou a dělat tady agitku. T ak jste se měl lépe učit, abyste tomu rozuměl.!!

+1/−4
23.12.2016 5:40

L61u34b59o80š 88B31ř92e47z57i26n56a 2772903630581

Hanba všem, kdo se zasloužili o aplikaci komunismu do Československa. To je příčina všeho úpadku.

+16/0
22.12.2016 14:14

M41a77r18t45i37n 41R85u72z13i32c94k37a 1512778446567

Vystizne, lec pravdive... bohuzel.. :-(

+1/0
22.12.2016 15:08

M98i24l41a58n 79V97o67l71e80k 5829123516329

Pokud jde o design dopravních prostředků, tak za komunistů vytvořili v plzeňské lokomotivce opravdu pěkné lokomotivy (tzv. laminátky), ale v praxi převážili nevýhody. Snáz se opraví rezavějící plech, než ošoupaný laminát.

0/0
22.12.2016 15:20

J91a52n 56V26a92l78o57u19c43h 6272867298480

Jde o to, že soudruzi se snažili o snížení normohodin potřebných na daný výrobek (a tím ho léty zcela zprasili - viz krásná první série T3, vč. třeba elektricky ovládaného pantografu, protiskluzu a protismyku, a očesávky T3 opouštějící fabriku o čtvrt století později; o zastaralosti v té době ani nemluvě) . A designové skvosty měly většinou některé partie dost náročné na tvarování z plechu, tak se nahradily laminátovými výlisky (mimo lokomotiv třeba "kšilty" pozdějších sérií tramvají T2 vč. "vousu" kolem světla) či byla snaha o snížení hmotnosti (ona krásná laminátová čela T3). Že to dělá problémy při údržbě už nebyla věc výrobní fabriky (v direktivním hospodářství stejně nic jiného koupit nešlo, takže přesně nalajnovaný odbyt na hranici výrobních kapacit byl).

+2/0
23.12.2016 7:52

J86a76n 65D36v65o95ř78á80k 4103772753317

Hanba Stalinovi, Churchillovi, Roosveltovi, potažmo i Benešovi, Chamberlainovi a mnoha dalším?

Proklínáte půl světa... ;-)

+1/0
22.12.2016 22:27

V10á60c79l50a73v 56G58r82o31s 4794409528803

Hanba všem, kteří do krásného technického článku tahají politiku! Lidé, jako pan Březina jsou příčinou úpadku všech slušných diskuzí! Jen hezký článek zneužívají jako agitku.

+1/−2
23.12.2016 5:42

M34a84r64t97i88n 80R24u70z60i58c79k93a 1242568466557

Clanek je krasny a prispevek vubec nebyl od veci, myslim, ze jsme v technice a nejen v ni, byly opravdu na srovnatelne urovni nez to komuniste zarizli,... a je take pravdivy v tom, ze po revoluci, uz nebylo s cim navazat na tu tradici, nehlede na zaostalost.

Velka skoda, ze k rozdeleni CSR nedoslo uz na Jalte a cast CSR nezustala na zapade, nebo lepe, ze komunismus neskoncil v tech 60 letech, kdy se dalo jeste mnohe zachranit...

0/0
24.12.2016 20:44

J53o20s52e77f 49R70i77c95h39t92e52r 9406705657653

Hezký příběh o tom, jak se z téměř umělecké dílny vizionáře Sodomky stala za pár generací levná montovna unylých krabic Iveco :-)

+6/−1
22.12.2016 14:01

J95i35ř82í 84K70o92c26u11r87e94k 6165394105308

Který začíná tím, jak je z politických důvodů vyhozen z firmy nejschopnější konstruktér. A následně jsou do vedení jmenováni ti, co umí dalekosáhle přenášet leninovy spisy.

Mimochodem, sebrat někomu celoživotní dílo, to není vykořisťování?

+8/0
22.12.2016 14:40

M69a78r41t11i45n 75R36u30z10i12c84k23a 1852128596867

Kdo chce dobyt narod, zavre skoly, vyhodi studenty, vyhodi a zlikviduje elitu... To vzdy se delo ve valkach nedobrovolne na cizich narodech, a v komunismu si to narod provede sam na sobe...

+2/0
22.12.2016 15:10

J70i40ř88í 92V24o97n88d72r60á83č60e93k 5506884530634

Není to jen montovna. V Mýtě je velká konstrukce, technologie a další podpůrná oddělení.Některé typy jsou vyloženě dílem našich konstruktérů. A že by šlo o krabice?8-o8-o

+1/0
22.12.2016 16:33
Foto

D48a95g18m33a73r 97M68a29r88k69o14v82i81č85o78v39á 5976389185451

Moc hezké pokoukáníR^

+1/0
22.12.2016 12:34

M97i21l37a54n 79V52o38l83e90k 5759363586239

Docela by mně zajímalo, kdo určoval nejvíc trendy. 706 si je docela podobná s nějakým Südwerke TD 50 Kässbohrer, 706 RTO se Setrou řady S a Š11 snad se Saviemem.

0/0
22.12.2016 10:17

J40i59ř47í 16E51r63b96e41n 1293724346387

Karosa Š11 vychází tvarově z trolejbusu Tatra 401.

0/0
22.12.2016 11:29

J84i88ř78í 97V80o63n51d60r45á28č49e83k 5796774920554

;-D

0/0
22.12.2016 13:46

K40a44r97e93l 76E33n67d54l29e91r 3913850530475

706RTO zdaleka nejhezčí, nemůžu si pomoct.

+3/0
22.12.2016 9:47

M66a90r63e29k 51K67l48u15f92a 3938714164626

Zajímavá je otografie Karosy řady 700, vypadá to jako typ LC735, ale má to vzadu dvoukřídlé dveře. Celá fotogalerie je ale pěkná, díky za ni.

+1/0
22.12.2016 8:51

R94a40d96e31k 71F84o13l85p88r38e36c43h17t

Ano, máte pravdu, doplnil jsem popis. Dle předaných informací by to měl být prototyp (nebo jeden z prototypů) LC 735.

0/0
22.12.2016 9:42

J65i20ř52í 60Z71ý59k73a 9909803821910

docela by mě zajímala jedna věc, když se píše o násilném znárodnění - byl ten podnik vrácen v restitucích Sodomkům, nebo ne?

+2/0
22.12.2016 7:21

M25i58c50h87a90l 38S15e98d15m27í15k 3599885936701

Našel jsem nepřímou zmínku

http://www.osobnostiregionu.cz/osoby/1354

"(Otto Košta) později pomáhal potomkům Sodomkovy rodiny s restitucí a zastupoval je ve správní radě společného podniku Karosa - Renault."

+2/0
22.12.2016 8:03







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.