Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

OBRAZEM: Od kočárů k autobusům. Legendární erťáky a další skvosty

Hlavním městem českých autobusů je Vysoké Mýto. Začátek zdejší výroby autobusů je pevně spjat se jménem Sodomka. Po násilném znárodnění v roce 1948 dostal podnik jméno Karosa a dnes úspěšně funguje jako Iveco Czech Republic. Seznamte se prostřednictvím fotografií s legendami, jako byly erťák, Karosy řady Š nebo Sodomkův unikátní "Pullman".

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J92i73ř23í 60V66o38t78o19č90e31k 3708244656651

Tu Škodu 440 chci!

0/0
23.12.2016 21:33
Foto

K89a77r76e87l 47S16e36i92d80l 8529475900618

Díky za celou fotogalerii, krásná a poučná.R^

+3/0
22.12.2016 19:48
Foto

K87a35r18e70l 81S50e41i84d78l 8639185530208

Hnědožlutá Karosa na obrázku 27 byla ve své době nádherným zjevem. Koncem roku 1984 jsme ji se spolužáky obdivovali na Florenci, když jsme ráno šli na autobus do Příbrami do školy. Jezdila na lince do Karlových Varů a my jsme jen tipovali, jestli dnes pojede "normální" autobus (ŠL) nebo "popelnice" (RTO). Cca hodinová cesta (většinou nastojáka) v narvaném Ertéóčku, do kterého foukalo nesčetnými škvírami, byla v zimních měsících opravdovým zážitkem.;-)

Díky za fotku, tahle Karosa mi zůstala hluboko v paměti, ale nenapadlo mě, že ji ještě někdy uvidím.:-)

0/0
22.12.2016 19:43

A90n38t42o26n27í77n 53H34o47s28t91i44n94s89k73ý 6861471305784

Pokud by ČSR zůstala svobodná země po válce, mohli jsme mít v současnosti firmu věhlasu Porsche nebo Lamborghini. To je ale kdyby. Proč ale po totální devastaci země mají 15 procent ve volbách skutečně nerozumim.

+14/0
22.12.2016 14:57

M24i89l86a57n 13V94o61l52e82k 5259583926969

Vzhledem k tomu, že Porsche i Lamborghini už patří pod VW, tak by to nejspíš také skončilo pohlcením nějakou velkou automobilkou.

+3/0
22.12.2016 15:14

T34o39m61á26š 11Z52e19m31a72n 3835438104695

Vzhledem ke stavu průmyslu v ČSR a v okolních státech po válce to mohl být i český koncern..

+5/0
22.12.2016 18:13

V52á89c16l45a93v 15G75r70o33s 4404769478543

A zase se najde jeden prudce inteligentní, který musí prudit politikou a dělat tady agitku. T ak jste se měl lépe učit, abyste tomu rozuměl.!!

+1/−4
23.12.2016 5:40

L68u23b81o90š 81B63ř13e42z51i96n64a 2432343300281

Hanba všem, kdo se zasloužili o aplikaci komunismu do Československa. To je příčina všeho úpadku.

+16/0
22.12.2016 14:14

M36a14r68t24i73n 69R94u91z10i92c19k22a 1972918576687

Vystizne, lec pravdive... bohuzel.. :-(

+1/0
22.12.2016 15:08

M37i84l34a14n 63V61o59l11e52k 5279153496569

Pokud jde o design dopravních prostředků, tak za komunistů vytvořili v plzeňské lokomotivce opravdu pěkné lokomotivy (tzv. laminátky), ale v praxi převážili nevýhody. Snáz se opraví rezavějící plech, než ošoupaný laminát.

0/0
22.12.2016 15:20

J63a47n 38V70a51l49o14u14c71h 6782407948530

Jde o to, že soudruzi se snažili o snížení normohodin potřebných na daný výrobek (a tím ho léty zcela zprasili - viz krásná první série T3, vč. třeba elektricky ovládaného pantografu, protiskluzu a protismyku, a očesávky T3 opouštějící fabriku o čtvrt století později; o zastaralosti v té době ani nemluvě) . A designové skvosty měly většinou některé partie dost náročné na tvarování z plechu, tak se nahradily laminátovými výlisky (mimo lokomotiv třeba "kšilty" pozdějších sérií tramvají T2 vč. "vousu" kolem světla) či byla snaha o snížení hmotnosti (ona krásná laminátová čela T3). Že to dělá problémy při údržbě už nebyla věc výrobní fabriky (v direktivním hospodářství stejně nic jiného koupit nešlo, takže přesně nalajnovaný odbyt na hranici výrobních kapacit byl).

+2/0
23.12.2016 7:52

J85a98n 81D70v92o30ř53á15k 4173742953447

Hanba Stalinovi, Churchillovi, Roosveltovi, potažmo i Benešovi, Chamberlainovi a mnoha dalším?

Proklínáte půl světa... ;-)

+1/0
22.12.2016 22:27

V93á31c49l16a64v 71G27r76o85s 4594459548743

Hanba všem, kteří do krásného technického článku tahají politiku! Lidé, jako pan Březina jsou příčinou úpadku všech slušných diskuzí! Jen hezký článek zneužívají jako agitku.

+1/−2
23.12.2016 5:42

M68a30r16t29i33n 79R61u35z33i66c15k25a 1522458446557

Clanek je krasny a prispevek vubec nebyl od veci, myslim, ze jsme v technice a nejen v ni, byly opravdu na srovnatelne urovni nez to komuniste zarizli,... a je take pravdivy v tom, ze po revoluci, uz nebylo s cim navazat na tu tradici, nehlede na zaostalost.

Velka skoda, ze k rozdeleni CSR nedoslo uz na Jalte a cast CSR nezustala na zapade, nebo lepe, ze komunismus neskoncil v tech 60 letech, kdy se dalo jeste mnohe zachranit...

0/0
24.12.2016 20:44

J36o20s42e31f 95R54i14c19h82t31e71r 9756335367183

Hezký příběh o tom, jak se z téměř umělecké dílny vizionáře Sodomky stala za pár generací levná montovna unylých krabic Iveco :-)

+6/−1
22.12.2016 14:01

J22i31ř35í 48K54o83c84u10r54e72k 6635414945268

Který začíná tím, jak je z politických důvodů vyhozen z firmy nejschopnější konstruktér. A následně jsou do vedení jmenováni ti, co umí dalekosáhle přenášet leninovy spisy.

Mimochodem, sebrat někomu celoživotní dílo, to není vykořisťování?

+8/0
22.12.2016 14:40

M49a58r55t73i41n 51R13u18z43i42c47k33a 1612248236967

Kdo chce dobyt narod, zavre skoly, vyhodi studenty, vyhodi a zlikviduje elitu... To vzdy se delo ve valkach nedobrovolne na cizich narodech, a v komunismu si to narod provede sam na sobe...

+2/0
22.12.2016 15:10

J39i63ř56í 42V77o17n40d23r18á17č80e36k 5566304500804

Není to jen montovna. V Mýtě je velká konstrukce, technologie a další podpůrná oddělení.Některé typy jsou vyloženě dílem našich konstruktérů. A že by šlo o krabice?8-o8-o

+1/0
22.12.2016 16:33
Foto

D49a77g87m15a31r 27M76a62r76k69o27v26i14č22o46v60á 5486409585661

Moc hezké pokoukáníR^

+1/0
22.12.2016 12:34

M11i40l69a16n 79V48o42l27e42k 5959373176849

Docela by mně zajímalo, kdo určoval nejvíc trendy. 706 si je docela podobná s nějakým Südwerke TD 50 Kässbohrer, 706 RTO se Setrou řady S a Š11 snad se Saviemem.

0/0
22.12.2016 10:17

J26i81ř79í 73E45r19b34e41n 1393654256407

Karosa Š11 vychází tvarově z trolejbusu Tatra 401.

0/0
22.12.2016 11:29

J69i95ř91í 12V68o89n95d80r20á32č82e75k 5566454250464

;-D

0/0
22.12.2016 13:46

K37a29r58e37l 30E88n96d37l29e77r 3673650220575

706RTO zdaleka nejhezčí, nemůžu si pomoct.

+3/0
22.12.2016 9:47

M76a98r39e50k 64K18l71u31f50a 3938674274876

Zajímavá je otografie Karosy řady 700, vypadá to jako typ LC735, ale má to vzadu dvoukřídlé dveře. Celá fotogalerie je ale pěkná, díky za ni.

+1/0
22.12.2016 8:51

R44a71d57e90k 69F61o88l26p91r37e94c80h42t

Ano, máte pravdu, doplnil jsem popis. Dle předaných informací by to měl být prototyp (nebo jeden z prototypů) LC 735.

0/0
22.12.2016 9:42

J74i13ř14í 40Z69ý28k22a 9539193341980

docela by mě zajímala jedna věc, když se píše o násilném znárodnění - byl ten podnik vrácen v restitucích Sodomkům, nebo ne?

+2/0
22.12.2016 7:21

M56i15c74h81a29l 57S37e85d36m30í79k 3489835156201

Našel jsem nepřímou zmínku

http://www.osobnostiregionu.cz/osoby/1354

"(Otto Košta) později pomáhal potomkům Sodomkovy rodiny s restitucí a zastupoval je ve správní radě společného podniku Karosa - Renault."

+2/0
22.12.2016 8:03







Najdete na iDNES.cz