Diskuse k článku

OBRAZEM: Od kočárů k autobusům. Legendární erťáky a další skvosty

Hlavním městem českých autobusů je Vysoké Mýto. Začátek zdejší výroby autobusů je pevně spjat se jménem Sodomka. Po násilném znárodnění v roce 1948 dostal podnik jméno Karosa a dnes úspěšně funguje jako Iveco Czech Republic. Seznamte se prostřednictvím fotografií s legendami, jako byly erťák, Karosy řady Š nebo Sodomkův unikátní "Pullman".

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J83i87ř29í 90V73o57t55o90č59e83k 3888794886541

Tu Škodu 440 chci!

0/0
23.12.2016 21:33
Foto

K42a21r48e28l 10S96e84i60d27l 8629285340308

Díky za celou fotogalerii, krásná a poučná.R^

+3/0
22.12.2016 19:48
Foto

K82a24r48e81l 27S67e57i98d28l 8609625420678

Hnědožlutá Karosa na obrázku 27 byla ve své době nádherným zjevem. Koncem roku 1984 jsme ji se spolužáky obdivovali na Florenci, když jsme ráno šli na autobus do Příbrami do školy. Jezdila na lince do Karlových Varů a my jsme jen tipovali, jestli dnes pojede "normální" autobus (ŠL) nebo "popelnice" (RTO). Cca hodinová cesta (většinou nastojáka) v narvaném Ertéóčku, do kterého foukalo nesčetnými škvírami, byla v zimních měsících opravdovým zážitkem.;-)

Díky za fotku, tahle Karosa mi zůstala hluboko v paměti, ale nenapadlo mě, že ji ještě někdy uvidím.:-)

0/0
22.12.2016 19:43

A22n69t15o59n63í53n 92H89o22s71t57i48n81s86k97ý 6361111375554

Pokud by ČSR zůstala svobodná země po válce, mohli jsme mít v současnosti firmu věhlasu Porsche nebo Lamborghini. To je ale kdyby. Proč ale po totální devastaci země mají 15 procent ve volbách skutečně nerozumim.

+14/0
22.12.2016 14:57

M33i34l17a45n 45V17o62l31e96k 5709233596849

Vzhledem k tomu, že Porsche i Lamborghini už patří pod VW, tak by to nejspíš také skončilo pohlcením nějakou velkou automobilkou.

+3/0
22.12.2016 15:14

T85o42m83á25š 54Z66e97m73a40n 3395708514905

Vzhledem ke stavu průmyslu v ČSR a v okolních státech po válce to mohl být i český koncern..

+5/0
22.12.2016 18:13

V43á44c80l58a71v 27G32r17o18s 4424149338693

A zase se najde jeden prudce inteligentní, který musí prudit politikou a dělat tady agitku. T ak jste se měl lépe učit, abyste tomu rozuměl.!!

+1/−4
23.12.2016 5:40

L51u11b32o95š 28B98ř22e71z61i49n12a 2822803440391

Hanba všem, kdo se zasloužili o aplikaci komunismu do Československa. To je příčina všeho úpadku.

+16/0
22.12.2016 14:14

M80a91r94t46i93n 54R73u27z50i47c98k95a 1362768766107

Vystizne, lec pravdive... bohuzel.. :-(

+1/0
22.12.2016 15:08

M78i90l84a24n 95V50o44l21e71k 5399283806949

Pokud jde o design dopravních prostředků, tak za komunistů vytvořili v plzeňské lokomotivce opravdu pěkné lokomotivy (tzv. laminátky), ale v praxi převážili nevýhody. Snáz se opraví rezavějící plech, než ošoupaný laminát.

0/0
22.12.2016 15:20

J77a74n 89V82a91l36o26u46c67h 6392257778820

Jde o to, že soudruzi se snažili o snížení normohodin potřebných na daný výrobek (a tím ho léty zcela zprasili - viz krásná první série T3, vč. třeba elektricky ovládaného pantografu, protiskluzu a protismyku, a očesávky T3 opouštějící fabriku o čtvrt století později; o zastaralosti v té době ani nemluvě) . A designové skvosty měly většinou některé partie dost náročné na tvarování z plechu, tak se nahradily laminátovými výlisky (mimo lokomotiv třeba "kšilty" pozdějších sérií tramvají T2 vč. "vousu" kolem světla) či byla snaha o snížení hmotnosti (ona krásná laminátová čela T3). Že to dělá problémy při údržbě už nebyla věc výrobní fabriky (v direktivním hospodářství stejně nic jiného koupit nešlo, takže přesně nalajnovaný odbyt na hranici výrobních kapacit byl).

+2/0
23.12.2016 7:52

J81a57n 29D12v84o93ř83á48k 4323902953297

Hanba Stalinovi, Churchillovi, Roosveltovi, potažmo i Benešovi, Chamberlainovi a mnoha dalším?

Proklínáte půl světa... ;-)

+1/0
22.12.2016 22:27

V43á39c57l82a73v 63G35r92o32s 4714719188223

Hanba všem, kteří do krásného technického článku tahají politiku! Lidé, jako pan Březina jsou příčinou úpadku všech slušných diskuzí! Jen hezký článek zneužívají jako agitku.

+1/−2
23.12.2016 5:42

M43a50r60t62i21n 60R69u46z22i68c85k90a 1682538346957

Clanek je krasny a prispevek vubec nebyl od veci, myslim, ze jsme v technice a nejen v ni, byly opravdu na srovnatelne urovni nez to komuniste zarizli,... a je take pravdivy v tom, ze po revoluci, uz nebylo s cim navazat na tu tradici, nehlede na zaostalost.

Velka skoda, ze k rozdeleni CSR nedoslo uz na Jalte a cast CSR nezustala na zapade, nebo lepe, ze komunismus neskoncil v tech 60 letech, kdy se dalo jeste mnohe zachranit...

0/0
24.12.2016 20:44

J56o54s83e93f 62R58i95c68h63t92e74r 9886845607193

Hezký příběh o tom, jak se z téměř umělecké dílny vizionáře Sodomky stala za pár generací levná montovna unylých krabic Iveco :-)

+6/−1
22.12.2016 14:01

J84i21ř89í 51K52o33c84u21r40e35k 6815304695708

Který začíná tím, jak je z politických důvodů vyhozen z firmy nejschopnější konstruktér. A následně jsou do vedení jmenováni ti, co umí dalekosáhle přenášet leninovy spisy.

Mimochodem, sebrat někomu celoživotní dílo, to není vykořisťování?

+8/0
22.12.2016 14:40

M90a15r20t11i95n 75R27u87z23i59c83k53a 1912988276847

Kdo chce dobyt narod, zavre skoly, vyhodi studenty, vyhodi a zlikviduje elitu... To vzdy se delo ve valkach nedobrovolne na cizich narodech, a v komunismu si to narod provede sam na sobe...

+2/0
22.12.2016 15:10

J80i61ř61í 59V10o79n78d12r80á72č70e42k 5526674800374

Není to jen montovna. V Mýtě je velká konstrukce, technologie a další podpůrná oddělení.Některé typy jsou vyloženě dílem našich konstruktérů. A že by šlo o krabice?8-o8-o

+1/0
22.12.2016 16:33
Foto

D35a96g71m87a64r 86M87a84r90k96o96v39i66č98o41v85á 5936549545291

Moc hezké pokoukáníR^

+1/0
22.12.2016 12:34

M68i20l69a21n 36V18o30l32e14k 5839443546779

Docela by mně zajímalo, kdo určoval nejvíc trendy. 706 si je docela podobná s nějakým Südwerke TD 50 Kässbohrer, 706 RTO se Setrou řady S a Š11 snad se Saviemem.

0/0
22.12.2016 10:17

J55i28ř93í 37E39r30b92e72n 1763674136817

Karosa Š11 vychází tvarově z trolejbusu Tatra 401.

0/0
22.12.2016 11:29

J48i44ř81í 41V84o48n97d23r60á68č25e36k 5596604550664

;-D

0/0
22.12.2016 13:46

K65a79r16e61l 52E61n20d79l46e57r 3633340610565

706RTO zdaleka nejhezčí, nemůžu si pomoct.

+3/0
22.12.2016 9:47

M91a52r66e38k 86K72l48u90f29a 3458464414276

Zajímavá je otografie Karosy řady 700, vypadá to jako typ LC735, ale má to vzadu dvoukřídlé dveře. Celá fotogalerie je ale pěkná, díky za ni.

+1/0
22.12.2016 8:51

R86a13d67e76k 77F73o36l17p95r60e50c39h86t

Ano, máte pravdu, doplnil jsem popis. Dle předaných informací by to měl být prototyp (nebo jeden z prototypů) LC 735.

0/0
22.12.2016 9:42

J34i11ř94í 36Z83ý73k61a 9149763711680

docela by mě zajímala jedna věc, když se píše o násilném znárodnění - byl ten podnik vrácen v restitucích Sodomkům, nebo ne?

+2/0
22.12.2016 7:21

M30i73c82h27a73l 59S70e25d20m43í33k 3769775806851

Našel jsem nepřímou zmínku

http://www.osobnostiregionu.cz/osoby/1354

"(Otto Košta) později pomáhal potomkům Sodomkovy rodiny s restitucí a zastupoval je ve správní radě společného podniku Karosa - Renault."

+2/0
22.12.2016 8:03

Najdete na iDNES.cz