Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

„Sdílíte pochybnou zprávu,“ varuje Facebook spolu s odborníky

Společnost Facebook odpovídá na kritiku ohledně šíření falešných a lživých zpráv. Nově upozorní člověka, který chce sdílet zprávu označenou jako „zpochybňovanou“. I nadále však umožní takové zprávy sdílet, aby nenarušil práva uživatelů na svobodu slova.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P27a51v76e36l 40A51r87o31n 2782816758914

Ať se to nazývá jak chce je to prostě cenzura. Pokud čtu zprávu o které si myslím, že je to fake, okomentuji to a napíšu důvod.. Ať si to každý přebere.

0/−1
26.12.2016 14:57

O67t88a 61S39a47l94y44k 6623481156259

Pokud se stanete známou osobností a někdo o vás napíše a rozšíří, například, že jste pedofilní sadista, pak možná změníte svůj názor. :-(

0/0
3.1.2017 8:55

J78a88n 56P56u86l21e24c 4958617471745

Konečně. R^

0/−3
22.12.2016 9:41

P97a34v20e10l 23S15e31d62l35á37k 3350366418141

Facebook je ze samotného principu špatně postavený. U emailu si můžete rozhodnout, zda chcete ke googlu, k seznamu, na centrum, yahoo nebo si můžete koupit doménu a na ní mít vlastní mail. Většina lidí má sice maily v systému nějaké firmy, ale i z googlemailu můžete vytáhnout svoje zprávy přes pop3, abyste je měli více pod kontrolou.

Co se týče Facebooku, to je faktický monopol. Facebook, to je počítač firmy Facebook, do kterého si uživatelé ukládají svoje obrázky a příspěvky, je to absolutně centralizovaná služba. Nad tím co vám systém zobrazí nemáte vůbec žádnou kontrolu. Název "sociální síť" naznačuje, že je účet na facebooku je to něco jako email, ale to je trapný omyl.

0/−2
19.12.2016 10:02

P26a91v10e21l 12S45e40d78l76á78k 3110306518731

Nezávislí ověřovači. :-/

+2/0
19.12.2016 9:49

J25i57ř29í 49V64a42c61a 7302343307121

Třeba Jakub Janda ;-€Rv

+1/−1
27.12.2016 18:28

M43i51r45e69k 84G10a21j76e55r 5661686499790

Tahle cenzura je jeden z pripadu, kdy za nim jsou mozna dobre umysly, ale vysledkem bude katastrofalni vysledek. Neco jako komunismus.

+2/−4
18.12.2016 15:33

P13a28v34e43l 91S58e78d88l84á28k 3290836908641

Obávám se, že máte pravdu. Šíření lživé propagandy nezabrání "nezávislí" ověřovači, ale jedině mediální gramotnost a selský rozum.

+1/0
19.12.2016 10:08

O51t40a 92S49a46l43y51k 6623641366609

Nemá pravdu. Nikdo není imunní proti desinformacím, ani president, jak se prokazuje, pokud nechcete 48 hodin denně strávit ověřováním zpráv a odkazů.

0/0
3.1.2017 8:59

M52i45c18h70a71l 84M40i38n10a65ř72í76k 9192896409798

Kdo bude overovat zdroje? A zdroje zdroju?

To umi napsat kazdy ze zdroj je nejaky internetovy portal. Ale kdo bude overovat ty zdroje? Vseobecne se vi, ze spousta zdroju lze. Lze dokonce i spousta vsemoznych odborniku ve sluzbach ruznych zdroju.

+5/0
18.12.2016 12:11

O65t98a 98S82a15l58y49k 6683401466949

Na zveřejněnou desinformaci mohou upozorňovat čtenáři. Na upozornění pak může reagovat administrátor webu.

0/0
3.1.2017 9:06

M96i64r49e74k 28G68a69j25e49r 5881576149620

Kdyby s tim prisel Facebook, tak bych si rekl, ze je to proste jeho nova strategie a snazi se zlepsit kvalitu a kredibilitu svych stranek. Jenze s tim prisla jako s pozadavkem am. vlada, protoze ma dojem, ze prave kvuli nepravdivym zpravam vyhral volby nekdo jiny, nez bylo naplanovano. Podle tohoto vyvoje si myslim, ze se president bude menit z nejakeho duvodu do roka nebo dvou.

+2/0
17.12.2016 22:01

M29a84r18t59i92n 90F34r18a98n47t54i96š24e61k 7415830743925

Ale on si Trump sestaví svoji vládu, takže současná mu asi podrážet nohy nebude.

0/−1
17.12.2016 23:02

J31i81r36k36a 75H79o79n63c26ů 2254974151718

„Než budete sdílet tuto zprávu, měl byste asi vědět, že nezávislí ověřovači zpochybnili její důvěryhodnost.“

Zdroj: http://technet.idnes.cz/facebook-falesne-zpravy-0wf-/sw_internet.aspx?c=A161216_071305_tec-kratke-zpravy_vse

Mne by zajímala nezávislost těch ověřovačů. Jestli to třeba nebyli lidé, jako Votápek, nebo Ovčáček.

+1/−1
17.12.2016 15:44
Foto

P66a61v53e84l 89K95a17s83í65k53, 73T24e38c23h97n47e87t15.97c33z

Ti ověřovači musejí být transparentní co se týče zdrojů.

+3/0
17.12.2016 19:07

P89a52v41e94l 67A40r32o68n 2952826498524

Třeba zdroj : ministr obrany USA , tvrdí, že v Iráku se skladují zbraně hromadného ničení ? Jestli pak mě FB upozorní na šíření falešné zprávy ?

0/0
26.12.2016 14:48

J54i73ř40í 68V11a62c92a 7942683937971

Jako třeba Jakub Janda? ..... ten nebude nezávislý nikdy, ale je pravděpodobné, že ho bude facebook využívat.RvRvRv

0/−1
27.12.2016 18:29
Foto

W91a83l93d79a 22W49i41n57t29e25r 6657299211869

Problémem je jak falešná zpráva, tak i tendenční ověřovač alá zpochybňovač - nikdo mi nenamluví, že nezávislý. Až ti tzv ověřovači budou ručit celým svým majetkem za správnost zpochybnění, budu uvažovat o jejich potřebě.

0/0
17.12.2016 21:18
Foto

P23a26v88e43l 23K88a95s59í74k32, 53T29e27c35h48n73e49t13.74c85z

Proč svým majetkem? Co takhle svojí pověstí?

+2/−1
17.12.2016 22:08

J22a83n 79P27a15v78e62l68k60a 3557931974171

Tak zatím začal blokovat jen odkazy na iDnes (rajče).

0/0
17.12.2016 13:45

J24a81n 45P67a56v94e53l93k26a 3967801954421

- teď vidím, že mi na to včera p. Kasík odpovídal.

0/0
17.12.2016 13:47

M31a35r77t65i55n 14B72i27t88t15n11e17r 4972556416115

Dám pár typů zpráv a napište mi prosím, zda to podle Vás splňuje kategorii pochybné zprávy a tedy zda by to mělo být na Facebooku označováno a posouváno dolu...

1. Alláh je veliký. Každý, kdo zemře jako mučedník v jeho jménu, bude po smrti odměněn v ráji. Není větší radosti, než zemřít pro Alláha.

2. Stovky tisíc muslimských radikálů pronikají do Evropy a rozpoutávají v Evropě teror. Zrádné vlády napomáhají islamizaci Evropy a pokud s tím nic neuděláme, celá Evropa zanikne pod islámským morem.

3. Je vědecky dokázáno, že Ježíš Kristus skutečně žil. Vědci uznávají, že Bůh existuje a stvořil nás a drtivá většina lidí na celém světě toto pochopila a jen naprostá menšina v Boha nevěří.

4. Je vědecky dokázáno, že globální oteplování je vina člověka. Pokud s tím lidé okamžitě něco neudělají, bude naše civilizace čelit katastrofě.

5. Asad je krutý diktátor, který musí být s pomocí západních vlád svržen a nahrazen umírněnou opozicí, která v Sýrii usiluje o nastolení demokracie.

6. Putin je Hitler! Rusko je prolezlé fašisty a představuje největší hrozbu pro celou Evropu. Rusko se připravuje na vpád do Evropy a jediné řešení je preventivní útok!

7. Hitlery Clinton je krutá, prolhaná a válkychtivá bestie, která pohrdá bílými pracujícími heterosexuály a opírá se o homosexuály a nelegální přistěhovalce. Její agendou je rozvrácení celých USA!

8. Trump byl k moci dosazen Ruskem a je to jen Putinovo loutka! Lže, pohrdá ženami a měl být už dávno ve vězení!

Vše jsou to jednostranná, pochybná tvrzení. Ke všem je možno doložit řadu zdrojů různé kvality. Co s tím?

+1/0
17.12.2016 12:41
Foto

J15i80ř16í 56D47v31o92ř26á47k 5715469290808

Ani jedna zpráva není zcela pravdivá , nebo zcela lživá . Velká část je trochu demagogická ( namíchaná pravda , lež plus nějaký správný , jednostraný , jednoduchý názor) .A proč jednoduchý názor ? Jednoduché věci většina lidí , voličů pochopí . Je jednoduché vysvětlit lidem , že úložiště částečně " vyhořelých " palivových článků je nebezpečné ( Velká část lidí nemá o jaderné energii znalosti , a tato část lidí se bojí neznámého. Pokud příjde odborník ,který se jim toto bude snažit vysvětlit , tak to prostě nepochopí .Ale demagog , Jáderná energie je špatná , ozáření , Hirošima , mutace ( znáte z filmů ) , zamoření vod vestudni , ....

A : Ke všem je možno doložit řadu zdrojů různé kvality.

Možná jde o ty zdroje a kvalitu zdrojů .

+2/0
17.12.2016 13:32
Foto

P49a65v89e21l 14K71a64s23í29k54, 88T27e11c67h43n24e74t40.56c81z

Toto podle mého většinou nejsou Fake News, ale ideologické či názorové články. Asi bych je označil za polarizující a některé jsou určitě úmyslně zkreslené.

+1/0
17.12.2016 19:11

M56a95r25t41i39n 51B20i31t16t11n41e84r 4282386716145

"Většinou nejsou" - označil byste tedy Vy, některou z nich jako Fake News? A pokud ano, tak kterou a proč (a proč ne ostatní).

Asi je jasné, na co narážím. Zpráv, u nichž jde důvodně pochybovat o jejich pravdivosti, nezaujatosti a podobně, jsou mraky. Facebook není Wiki. A patří k nim právě i řada takových vyjádření, protože v běžné mluvě lidé často mají taková prohlášení. A na Facebooku většina lidí píše podle sebe, jak to cítí, ne podle toho, že je to veřejný prostor a jejich zpráva může mít vliv třeba na národní bezpečnost a politické směřování.

0/0
17.12.2016 23:48

O42t72a 83S79a10l53y33k 6333191406159

Je třeba odlišovat pečlivě, co je názor a co (des)informace. Například : Anegla Merkel byla agentkou Stasi - docela důveryhodné. A tato "fakta" jsou nejodpornějšími svinstvy, které produkují cíleně známé weby.

0/0
3.1.2017 9:30

O90t51a 16S26a64l44y86k 6953301376289

Vše jsou to názory, ani jedna faktická (des)informace. Až napíšu, že Putin dal osobně příkaz k zavraždění Litviněnka, podle britského soudu, je to informace. Pokud napíšu pouze, že Putin je vrah, je to jenom názor.

0/0
3.1.2017 9:41

M17a70r97t79i42n 28B10i64t92t90n36e37r 4322336346395

Je to sice pochopitelný, ale velmi nebezpečný trend.

1. Oni nejen ty zprávy označí, ale posunou je dolu ve vyhledávání, přičemž není řečeno o kolik. Tedy se je fakticky budou snažit zneviditelňovat a to už je cenzura.

2. Ohromně záleží na tom, jak budou pracovat ti fact checkeři. Velmi snadno se z toho může stát nástroj propagandy. Nebo aspoň zdroj konkrétního úhlu pohledu na pravdu. Pokud se budou soustředit čistě na vyvracení přímých lží, tak ok. Pokud budou bojovat s "propagandou", tak je to výsledku cenzura jak vyšitá.

3. Čistě teoreticky. Pokud se lidé začnou přesouvat třeba na VK a další sociální sítě, aby se této cenzuře vyhnuli a budou ještě masivněji ovlivňováni tam, tak co? Budou tyto "protizápadní" weby pro lidi na západě zakázány? Už teď se řeší zákaz nebo omezení RT, Sputnik a podobně. Přitom různé jiné pro naši společnost nepřijatelné zdroje informací jsou zakazovány dlouhodobě (Mein Kampf a další nacistické a radikálně islámské zdroje třeba). Takže precedent existuje. Ale kde je zdravá míra? Kdy se západ dostane s cenzurou na stejnou úroveň, jako byl komunistický režim třeba nebo jako je Čína?

4. Argumentovat tím, že Facebook může cenzurovat, protože je to soukromý prostor mi připadá pokrytecké. Facebook má celou řadu věcí nařízených a vlády se do tohoto pletou běžně. Už teď by mohl být Facebook postihován třeba za to, kdyby tam bylo sdíleno zpochybňování holokaustu a on s tím nic neudělal, porušování autorských práv a on s tím nic nedělal... v řadě států musí jít sociální sítě na ruku vládám v cenzuře ještě mnohem víc (Čína třeba). I toto je podle mne do značné míry snaha Facebooku vyjít vládám vstříc, aby mu to svobodné podnikání nepřistřihly ještě víc, než to takto udělá "sám" (hrozby se objevily). Facebook to nedělá proto, že je v soukromém vlastnictví, je mu to vnuceno navzdory tomu, že je v soukromém vlastnictví. Jako třeba každému poskytovateli internetu.

+4/0
17.12.2016 12:25

M26a22r18t29i20n 11F32r12a59n18t30i98š66e27k 7725770223155

Vím, že sdílím pochybnou zprávu, ale je mi to fuk

+3/−1
17.12.2016 10:07

D45a60v56i75d 23D16i21r11g21a 7935881288

A to je právě ten průšvih.

0/−1
17.12.2016 12:21
Foto

J13i66ř56í 24D87v39o12ř64á49k 5935649610298

Vím, že lžu, ale je mi to fuk . Nebo : Vím ,že porušuji zákony, ale je mi to fuk.

0/−2
17.12.2016 13:59
Foto

J84i52ř85í 58D81v89o25ř42á43k 5155309720698

Nikde tady nevidím nějaký komentář od :

Záporné hodnocení

Roman Čechura 62979

Je to diskuze , nebo jenom bodové ohodnocení ? Něco jako krasobruslení ?

0/−1
17.12.2016 14:22

J97i29r89k18a 46H81o18n93c55ů 2114234241418

Proč by měl nějak komentovat nesouhlas se zjevným nesmyslem?

+3/0
17.12.2016 15:48
Foto

J23i94ř32í 89D12v26o51ř54á50k 5455239800318

Proč zjevně nesmyslně komentuješ.

0/−3
17.12.2016 16:11

M85a52r45t94i71n 10D22ř74í25m70a50l 5536701745592

Nesouhlasím s cenzurou, ovšem tohle by mohlo pomoct proti stupiditě bezhlavě klikajících bfu. Denně vidím 10+ "zaručených zpráv" z ac24 a dalších spamerských fakenews webů. Nedávno mi dokonce jeden takový (o "chemtrails" OMG) přišel i přes messenger :D Lidi jsou totálně vygumovaní a myslí si, že co si přečtou na kdejakým MFA minisite, to je zaručeně pravda, vždyť to přece někdo sdílel na facebooku...

Co s takovýma? Lidi prostě už samostatně nepřemýšlí.

+6/−2
17.12.2016 9:44

P12a43v96e45l 22A68r18o92n 2562906688354

A vy potřebujete nějakého moudrého cenzora,aby Vás informoval, že chemtrails jsou pochybná zpráva ? A co když to bude něco sporného, ale cenzor bude prosazovat svůj pohled ?

0/0
26.12.2016 14:54

M10a68r84t54i73n 47D94ř38í46m29a95l 5976791265952

Ne, "cenzora" (tedy přesněji to oznámení "Sdílíte nesmysl, přemýšlejte!") potřebují právě ti, kteří to sdílí, ne já, který to pak musím číst.

Bohužel se toho nelze úplně zbavit, v některých skupinách prostě chci zůstat a na blbce narazíte všude.. Některé by to moho trošku nakopnout a třeba začnou přemýšlet.. třeba.

Je to pořád lepší, než úplná cenzura - tohle prostě jen před odesláním upozorní, že většinu lidí v té skupině tenhle spam nezajímá..

0/0
26.12.2016 15:04

J11a36k24u95b 55H35e81g29e49n76b37a36r56t 9485564179574

Chemtrails skutečně nejsou "sporné" - je to nesporná naprostá blbost. Vtip bude zřejmě v tom, že "pochybný" je v těchto případech eufemismus, aby se trouba adresát tolik neurazil.

0/0
26.12.2016 19:39

J52a14n 23V94a97n73d49r27o56v77e13c 9763606778945

Když čtu třeba zprávy o Aleppu, chybí mi tam údaj, kolik stovek kilometrů od Aleppa dotyčný tvůrce zprávu vytvořil. A vlastně ani vzdálenost není důležitá, protože si dovedu představit protichůdnost obsahu zprávy "umírněného rebela" a "umírněného Asadova vojáka" na tutéž situaci: "Zničili jsme velitelství soupeře." x "Zabili jste 30 nevinných civilistů." Takže ověřovači zpráv budou v podstatě trollovací komando.

+1/0
17.12.2016 1:26

J45a40n 80Č46e17c43h 7619767572632

Tož inteligentní člověk takové fičury nepotřebuje. Buďto dotyčného člověka přestane zobrazovat v přehledu, nebo ho v tom lepším případě rovnou vymaže. Až tam dotyčnému téměř nikdo nezbude, tak se, dají li nebesa, probere. Osobně jsem od počátku okupace Krymu, kdy se rozjela celá ta primitivní protizápadní propaganda, vymazal cirka padesát ztracených dušiček (přičemž některé z nich jsem se pokoušel rozumnými argumenty navést na jiný tok myšlenek, leč marně) a hned se mi dýchá lépe. ;-)R^

+2/0
16.12.2016 23:28

M70a58r75t72i55n 20B89i50t91t31n28e48r 4112656946425

To může být jak tím, že jste vyřadil lidi, kteří sdílí očividné hlouposti, tak i tím, že jste se spokojeně uzavřel ve své sociální bublině, kterou Vám nenarušují protichůdné postoje, které Vás obtěžovaly, protože Vám nabourávaly Váš pohled na svět.

+1/0
17.12.2016 12:03

J59a47n 90Č30e51c91h 7229667762792

"A" je správně. ;-) ..aneb vymazal jsem doslova tupé ovce, které jen šířily nenávistné fráze jak z kopíráku petrohradských továren na propagandu a v momentě, kdy jsem předložil zcela zásadní argumenty vyvracející jejich nesmyslné představy, se obratem uchýlily k osobním útokům a odvracení tématu jiným směrem. Prostě klasika. Postupem času mi tato marná snaha začala zabírat tolik drahocenného času, že jsem je jednoduše vyškrtl, dokud se neproberou ze svých mindráků alá že za jejich pos* životy může USA a EU.

Už je to srozumitelnější? :-)

+2/0
17.12.2016 13:28

M74a11r95t67i11n 22B91i75t58t72n83e31r 4232286656845

Asi ano. Vy máte toto ohledně politiky, já to mám ohledně spirituality.

Zajímám se o meditace, různá náboženství, mýty, legendy, mystiku a podobně. Jenže v těch skupinách lidí, kteří se o toto také zajímají, je velmi vysoké procento naprostých, očividných kravin, které jsou tak tupé, že to mlátí dveřmi. ;-)

Je to nejspíš něco za něco. Skupiny, které nejsou stádní jsou sice otevřenější osvěžujícím a neotřelým pohledům na určitou oblast, ale zároveň do nich i mnohem snáze pronikají naprosté bludy.

0/0
17.12.2016 13:57

M39i35r12e33k 73G14a65j41e42r 5641186559510

K velkemu primichavani bludu dochazi take vsude tam, kde jde o velke penize a pak i tam, kde lze vydelat na hlouposti lidi. Vyjmenoval bych lecitelstvi, leky obecne, globalni oteplovani, valecne konflikty. U vsech techto temat je pro laika a nezasveceneho temer nemozne oddelit pravdu od lzi. A Facebook to urcite nezlepsi.

+1/0
17.12.2016 21:50

M77i82c27h10a70l 88M75i32n36a45ř87í23k 9972416319388

Ja ucet na facebooku nemam, takze jako nezavisly pozorovatel muzu rict, ze facebook zavadi tvrdou cenzuru.

Co je facebooku po tom ktera zprava je pravdiva a ktera ne?

Ve skutecnosti taky nad sebou pri komunikaci s lidma nemame nejake cenzory kteri nas opravuji ve vztahu k overeni pravdivosti toho co rikame.

Takze nejen sledovani lidi ale taky cenzura nezadoucich informaci.

+1/−2
16.12.2016 21:01

J93i16ř58í 64S43v46a69š87e93k 9624748393179

Facebook je soukromý web, ne veřejný majetek. Majitel si proto může hlídat, co tam chce mít a co ne.

+5/−1
16.12.2016 22:16

M91a78r85t55i86n 45B73i51t98t83n33e59r 4362746916645

Ale ten majitel si to hlídat musí, protože ho k tomu ty veřejné instituce nutí a pokud jim nepůjde na ruku, tak ho budou postihovat.

A pokud by to byl veřejný majetek, tak co? Teprve tam bude cenzura, protože to veřejné by se rovnalo vládní (je fuk, zda české, ruské, USA, čínské nebo nějaké arabské země).

0/0
17.12.2016 12:05

M62i84r20e12k 66G12a57j26e76r 5641326949800

V tom se mylite, nemuze hlidat jak a co chce a hlavne musi hlidat nektere veci, protoze mu to lada naridila. S necim vetsina lidi souhlasi a s necim nikoliv.

0/0
17.12.2016 21:52

O35n29d88ř90e97j 76Š19i23n31d43l78e46r 2287908486555

Problém zde vidím v určitém očekávaném zaujetí těch fact-checkerů. Zvlášť v dnešní době, kdy mainstream smrdí tak doleva, že se z vás stane "extrémní pravice" ani nevíte jak.

Zajímalo by mě jestli ten fact check bude probíhat jen vůči různým řetězovým hoaxům, aeronetům apod. nebo i zavedenějším médiím. Ty si běžně taky přikrášlují v závislosti na politickém biasu anebo prostě jen přetiskují oficiální vyjádření a berou je "at face value" (za boha mě nenapadá jak to říct česky), což je z hlediska žurnalismu skoro bezcenné. Stačí se podívat na "kauzu Forejt"

Nedávno jsem četl nádhernou knihu "Hell's Angels: A Strange and Terrible Saga", Hunter S. Thompson tam mimo jiné nádherně popisuje jak média vytvářejí často vařením skoro z vody pararelní virtuální realitu a ta, pak zpětně ovlivňuje skutečnost.

+2/0
16.12.2016 18:53
Foto

P17a26v69e14l 65K97a81s48í19k28, 10T79e19c46h73n23e40t71.62c65z

Fact checker není jeden. Ta pravidla jsou celkem jasná, takže fact checkerem se může stát kdokoliv. Stačí odkazovat své zdroje a dávat věci do kontextu. To znamená, že pokud najdete chybu v zavedených médiích, můžete udělat fact check. Stačí ukázat, kde je chyba a odkázat své zdroje.

+3/0
16.12.2016 20:43







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.