Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Legendy československé techniky s rokem narození 1956

Kluzák Blaník, autobus Škoda 706 RTO a nákladní vůz Tatra 138 patří do zlatého fondu československého strojírenství. Vznikaly ve stejné době, před 60 lety. A nebyly zdaleka samy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J14a85k57u48b 91Š88a34f77a38n75d44a 7795647841471

Na L-13 (nebo to byl L-23?) jsem před cca deseti lety absolvoval základní akrobacii jako pasažér. Pěkný. Ale jak čtu, asi v rozporu s předpisy....

0/0
27.12.2016 16:18

K28a93r36e75l 16H44a61t34v50a72n86i 2794307456310

Mam kolem 700 hodin na motorovych, a po odchodu do penze jsem si vyzkousel vetrone. Naletal jsem asi 50 hodin, z toho asi 10 hodin na Blanikach (40 let stare L-13), asi 15 hodin na rumunskych Is-28 (take hodne stare), zbytek na jednosedadlovkach. Is-28 se mi zdaly prijemnejsi na pilotaz, take obratnejsi a lehci (subjektivni dojem, zapomnel jsem detaily).

0/0
27.12.2016 9:52
Foto

J75i50ř67í 51D72v82o91ř97á94k 5395789820968

Obratnější , lehčí , příjemnější na pilotáž, možná .Is - 28 neznám . Ale na základní výcvik je L 13 asi lepší . Dokáže odpustit chyby . A pokud se začínající pilot dokáže poučit z vlastních chyb , nebude je opakovat . P.S.Pokud se z nich nedokáže poučit , opakovat je asi taky nebude . Metr a půl pod zemí se toho moc opakovat nedá .

0/0
27.12.2016 11:23

K37a14r32e15l 50H18a38t53v28a83n74i 2524517616160

Poznamka: na wikipedii jsem objevil ze hmotnost prazdneho Is-28 je temer o 100kg vyssi nez L-trinactky!

0/0
31.12.2016 22:02

J74a14n 19K14a41l16a10b92z22a 6222221648369

Z tohoto článku jasně plyne, že tehdy bylo Československo skutečnou průmyslovou zemí vyrábějící špičkové a kvalitní výrobky, zcela soběstačné. Dne, 26 let po té? Morální a technický úpadek ve společnosti a průmyslu. Kombík Hjondé je nám prezentovaný jako český kombík!;-D Co zde projektují a vyrábějí naše podniky? Nic, protože už nejsou naše, ale cizáků a ti nám určují co zde budeme dělat a v jaké kvalitě....

+2/−7
27.12.2016 9:30
Foto

J95i41ř46í 36D61v64o96ř46á50k 5805399210168

26 let po té ? 1982 ? Fronty na vše .

+4/0
27.12.2016 11:14

F77r57a66n91t97i30š31e84k 32P89l30á73š50e89k 1369202197917

Mnoho nasich podniku projektuje a vyrabi. Jen jde vetsinou o technologie a technologicke celky. S primhourenim oci by se dalo rict, ze vyvojove centrum Skoda Auto v MB je ceske...

+2/0
27.12.2016 13:47

J37a53k12u56b 85Š47a47f90a85n63d69a 7345327781921

Jestli to myslíte jako kritiku současné průmyslové výroby (což se vám vzhledem k uváděnému datu nějak nepovedlo) tak si musíte uvědomit, že generace výborných konstruktérů nevyroste jen tak ze dne na den. Tedy jestli tyto výrobky představovali v roce 1956, pracovalo se na nich již nějakých 5 let před tím a ta generace konstruktérů vyrůstala ještě před válkou. Úspěch socialismu to tedy moc není, to spíše předválečného kapitalizmu. Zvlášť, když většina těchto výrobků vycházela z předchozích kapitalistických typů.

+6/0
27.12.2016 15:45

J34i38ř52í 36K29o24c90u42r50e72k 6505254625208

No jo, neměli jste je znárodňovat. Mimochodem, když byla ČR ve VŠEM soběstačná, proč soudruzi kupovali licence na tramvaje z USA, na náklaďáky od Renaultu, na lokomotivy od Sécheronu a později například licence na mangetofony od Grundig?

Jo a že nejsou "naše"? Co se divit, když komunisti ty podniky ukradli původním majitelům (Sodomkovi třeba) nebo je rozprášili (Ignác Lorenz).

Jo a ještě, jakže jsme to byli soběstační ve výpočetní technice a polovodičích? Proč se peršinku říká peršink? Proč se o něm tvrdí, že byl srovnatelný s BR120?

+1/0
28.12.2016 15:28

J73i69ř35í 40E87r11b66e14n 1303704286547

Licence na tramvajovou koncepci PCC zakoupilo ČKD nezávisle na soudruzích (stejně tak to udělal italský FIAT, polský Konstal nebo španělský MMC) a Tatra Smíchov ji dovedla k dokonalosti, zatímco Američani se na tramvaje úplně vykašlali už v 50. letech.

Licence na Saviemy (ne Renaulty) byla koupena kvůli rychlejšímu osvojení výroby poté, co pragováci systematicky torpédovali veškeré snahy Liazu a Avie natolik, že výrobu vlastních třítunek prostě nešlo zavést.

Od Sécheronu koupila Škoda jen některé detaily, rozhodně ne celou lokomotivu.

Stejně tak od Grundigu se kupovalo jen několik detailů pro kazeťáky, zatímco kotoučáky byly ryze československého původu.

0/0
29.12.2016 16:46

J17i44ř66í 25E97r67b51e80n 1253614836837

Sám ten úpadek reprezentujete: "Všechno je špatně, nic nám nepatří, nic nevyrábíme!"

Nadávat je jednodušší než se rozhlédnout... ;-€

0/0
29.12.2016 16:59

P89ř77e45m21y61s83l 45Č32u84l80í22k 8930433922430

V roce 1987 jsme byli s manželkou v Los Angeles u mého strýčka, který nás tam pozval na hodně opožděnou svatební cestu. Bydlel na severovýchodním okraji LA a na vedlejším nezastavěném pozemku stála odstavená Škoda Felicia!

0/0
27.12.2016 9:26

J76a35n 30J17e81ž17e74k 3171565747345

> zkratka RTO pak znamená „rekonstruovaný trambusový osobní“

Opravdu "rekonstruovaný"? Není to spíš "rámový"?

+1/0
27.12.2016 8:26

R73a82d72e80k 93F22o85l51p50r20e64c55h51t

Neznamená, to je tradovaný omyl. Podívejte se na to takhle: rámový podvozek není nic světoborného, aby se promítl do typového označení (rámový podvozek měly i všechny předchozí užitkové škodovky 606, 506, ... 256, ...150, ...).

0/0
27.12.2016 10:03

R46a34d95e69k 35F31o72l80p14r33e73c54h94t

To "R" tedy neznamená rámový, ale rekonstruovaný.

0/0
28.12.2016 13:28

S53e12i75d24l 70P88e45t36r 1191621585134

Než nějaké konspirace zkuste Occamovu břitvu... :-)

Zásadní trabl s L-13 je ten, že již neexistuje původní výrobce (i když "razítko na revize" má pár firem ale ty rozhodně nemají na to jít do administrativních bitev na mezinárodní úrovni) a tudíž nikdo jaksi logicky není přímo zainteresován na řešení těch 2 fatálních malérů co se staly ..

Více v tom nemá opravdu smysl hledat ...

0/0
26.12.2016 21:55

S67e82i74d35l 48P75e19t24r 1361711475664

Pardon, to měla být reakce na pana Spatziera ..

0/0
26.12.2016 21:56

P64e87t61r 98S61p74a26t82z55i64e20r89e63r 7444822495134

tak řešení přeci je...ale stojí dost peněz....je jedna firma, která zpevní kořen křídla tak, aby vyhovoval novým nařízením. Náš blaník L-13 (0920) byl jedním z prvních, kterému se této úpravy dostalo. Takže díky tomu může létat dále. Ale ne každý aeroklub má tolik financí na to, aby tuto úpravu si nechal udělat. Každý ale ví, že tato úprava není vůbec potřeba, pokud se dodrží pravidla létání a pravidelní kontroly. První nehoda v Rakousku se stala díky nesprávné letové konfiguraci. Takže ta by vůbec neměla být brána v potaz. Byla to chyba pilota. A druhá se stala díky špatným prohlídkám. Takže opět v tom blaník jako takový nebyl. Sám už něco na blaníku mám odlétáno a zeptejte se kohokoliv kdo s ním létá na jeho názor o tomto usazení.

+2/0
26.12.2016 22:25

S58e76i86d41l 34P27e26t84r 1451691635434

Létání není zábava pro chudý kluky ..:-)

Ale stejně se motáme v kruhu:

Není interes výrobce "TO" řešit systémově (protože reálně neexistuje) a proto i když podle Vás "každý ale ví, že tato úprava není vůbec potřeba" (toto si však netroufám nijak hodnotit, bo jaksi nemám certifikovanou kvalifikaci, kulaté razítko a už vůbec k dispozici výpočty či zkoušky a d. - předpokládám, že jste na tom podobně :-)) se to lepí všelijak.

Jestli "draze" nebo levně netuším nemaje relevantní porovnání :-/

"Politickou objednávku .." - viz první věta předchozího mého příspěvku.

+1/0
26.12.2016 22:46

P84e72t47r 41S12p46a64t17z59i47e60r81e84r 7374192255584

tak přeci jen byl první v ČR...zde je o tom něco psáno. http://www.falconaircraft.cz/galerie/l13-blanik-ok-0920-opet-leta

0/0
26.12.2016 22:27

P21e74t41r 85S67p87a89t61z89i40e70r44e24r 7254142615484

a jelikož je blaník prakticky nesmrtelný, protože to je nepřekonaný výcvikový stroj....tak hodný ero se prostě nenajde...tak ho holt elita pod nátlakem musela uzemnit...aby donutily aerokluby kupovat nějaké křápy odjinud..nejlépe z německa...všichni ví, že to bylo na politickou objednávku, protože nehoda díky níž se to nařízení událo, se stala jen díky nedodržení letových pravidel a kontrol. Blaník L-13 létal po celém světě. Někde na to nařízení kašlou, protože ví, že těm letadlům nic není.

+6/0
26.12.2016 20:04
Foto

J69i90ř71í 57D61v97o27ř42á53k 5205259140568

El třináctka samozřejmě hodná je . V mnoha případech stačí pustit řízení , párkrát se zhoupne , srovná se, a letí . Ale bohužel u draků starých pár desítek let ( a ne vždy se s nima létalo podle pravidel , " ostré bojové zatáčky ,překročení maximálky a prudce vybraný střemhlavý let , ..... " ) , muže dojít k únavovým lomům . Prostě pěkné , kvalitní éro , ale bohužel vývoj i výroba se zastavily . Neznám současnou situaci o uzemění , naposledy jsem ji měl v ruce někdy v roce 1988 . Ale byly tady i prototypy výkoných větroňů , které se kvůli financím , zastaralé technologii , nevyráběly VSB -62 VEGA. http://vrydl.sweb.cz/cz_vet.html#vega .

+1/0
27.12.2016 9:57

M95i18l11a36n 34C94h31a57l26u84p57a 7794216157933

Jdu vám takhle jednou neopatrně po letišti a najednou úplně zničehonic zezadu bum! A on to Blaník.;-D

+1/−1
26.12.2016 19:25

R72o45m32a55n 30K45r66a27t52o10c59h76v23í53l 6236767736564

Stalo se někomu něco?

0/0
27.12.2016 9:04

M43i44l62a42n 86C90h19a40l90u53p16a 7244776497913

Při tom prvním karambolu ještě ne, ale pak to šlo ráz na ráz: labuť, auto, lokomotiva, drak ...Až potom ten kolotoč zastavili. ;-D

+4/0
27.12.2016 10:51

D33e68n18i87s 69H83u20m38l 4892575355736

Az do roku 68 ten technicky vyvoj nebyl daleko za zapadem, ale okupace ho prakticky zastavila

+4/0
26.12.2016 18:56

S27e17i13d12l 17P83e32t77r 1691411395574

To není až tak pravda. I když okupace tomu procesu samozřejmě jen "napomohla" ..

Zásadním faktorem bylo, že v 50. letech ještě nestačila zastarat válečná a poválečná technologie zdejšího průmyslu (tehdy technický vývoj nebyl tak rychlý jako dnes a obměna se děla v cyklu 15-20 let), který válkou oproti zbytku Evropy utrpěl zcela marginální devastaci.

No a v neposlední řadě i zbylá technická inteligence (i přes masivní decimaci ze strany režimu po r. 48 a emigraci elit všech oborů) pořád měla jistou kinderstube a hlavně praxi +vzdělání ještě z "lepších dob" ...

Jakmile se tyto původně příznivé podmínky vcelku logicky vyčerpaly, nastala stagnace - pomalu a plíživě zhruba od cca poloviny 60. let , fatálně pak po r. 1970 ...

+13/0
26.12.2016 22:20

J41i45r88k54a 23B21r38u31n20n83e89r 4838152889137

Pamatuji ty doby a myslím, že máte pravdu.

+2/0
26.12.2016 22:36
Foto

J72i33ř16í 71D83v61o26ř90á32k 5875509970408

Jak jsem psal dole , taková labutí píseň mnoha oboru čs. strojařiny .

+1/0
27.12.2016 8:24
Foto

V55l70a32s91t39a 60C56o33u93f64a24l 7787299149635

Na Blaníku jsem začínal v 1991. První let jsem na něm měl 11.4.1991. Imatrikulačka 4818, AK Křižanov. Ten stroj se povedl. Jaké bylo moje překvapení, když jsem si na něm zalétal v Santa Barbaře v Kalifornii v roce 1999.

+8/0
26.12.2016 18:18
Foto

V43l27a28s96t28a 79C59o54u63f68a54l 7957249549665

Pardon, podíval jsem se do zápisníku letů. Ten Blaník měl číslo 4819.

+1/0
26.12.2016 18:24
Foto

J66i72ř22í 97D75v48o61ř97á54k 5535429790778

A co Vega ?

0/0
27.12.2016 9:24

R67o90m92a64n 56K61r57a14t68o52c79h59v94í26l 6676327846644

Jak se dostal do USA?

0/0
27.12.2016 9:04

J41i78ř37í 97H51l66a31v38á25č 1802290737538

Taky patřím k ročníku 1956. A jako strojař a fanda české techniky uznávám že strojovny představené v tom roce byly špičky. U Tatry, kde to nebyla upně nová koncepce, ale vylepšení T 111, se dá říct, že je jedinečná do dnešní doby.

+4/0
26.12.2016 17:14

J85i10ř81í 86N71e75u89m48e61i95s61t96e29r 2412475793311

706 rto také nebyl nový. 706 ro se dělal už od roku 1947 a na jeho podvozek se dala kastle z rto bez problémů namontovat, také se to při opravách dělalo.

0/0
26.12.2016 23:44

J92i74ř68í 88E10r10b50e68n 1493354436287

706 RTO byla špičkou leda designově, ale technicky to byla dvacet let stará koncepce vylepšené Škody 606 ND. Technickou bombou by bývaly byly autobusy 706 RLS, ROL a ROH, jenže jejich vývoj v Avii přikázaly stranické špičky zlikvidovat a dokumentaci zadarmo předat do Ikarusu...

0/0
29.12.2016 16:53

M46a75r84t94i98n 93H59o23u38b95a 6563941269798

auto, ktere si temer nikdo nemohl koupit

a treba tolik vysmivany Renautl v te dobe produkoval treba model Alpine, Floride, Caravelle, VW Brouka, Opel Rekord ..

+2/0
26.12.2016 16:44
Foto

J81i74ř10í 32D34v82o57ř92á87k 5535149640848

Mám doma VTM z těch let . Třeba o nákupu Renaultů se uvažovalo , nebyly devizy . Taky tam mimo jiné psali , že veškeré čs. motorky o objemu 125 ccm a výše budou standartně vybaveny dynamospouštěčem . Plány ........

0/0
27.12.2016 9:29

J98i40ř27í 32K49o55c29u25r30e75k 6125304475868

a pak jsem dělal autoškolu na Áčko na nakopávací Jawě 350. Prezidentem byl Havel...

0/0
28.12.2016 15:36

V65l91a96d28a 73S72i30m28o74n68i27k 3119593703525

Rok 1961 - ČZ 175 - dynamospuoštěč v sérii

0/0
28.12.2016 19:10
Foto

L87i41b90o44r 18V60y81k21o73u16p48i95l 9636605979967

V témže roce jsem se narodil já. Byl to dobrý rok. :-)

+3/0
26.12.2016 16:06
Foto

J12i85ř95í 91D10v89o35ř39á91k 5645809650578

Ano i ne : https://cs.wikipedia.org/wiki/1956 . I když asi osobní názor převládá .

0/0
27.12.2016 11:28

J14i47ř95í 58S71t42r44á21n84s38k36ý 4821807339214

"Roadsterů 450 bylo vyrobeno 1011 kusů a Felicií včetně varianty Super 14 863 kusů"

Když už autore opisuješ z Wikipedie, alespoň to udělej pořádně. Těch 14 tisíc kusů nebylo totiž Felicie (to byl jen kabriolet), ale Octavie, vč. varianty Super, která se lišila třeba zdvihový objemem...

+2/−2
26.12.2016 14:27

J35i75ř65í 66S76t70r25á24n62s78k52ý 4961157609514

Omluva, beru zpět. Zamotal jsem se do to sám. Nicméně, Felicia nevychází ze Spartaku, ale z octavie

0/−4
26.12.2016 14:34
Foto

J53i79ř26í 62D68v67o51ř46á91k 5285629850268

Taková labutí píseň.

+1/0
26.12.2016 13:36

K56a68r18e29l 66E24n14d25l97e23r 3873860880335

Vsadím boty, že "espětky" ještě někde jezdí - ne jako veteráni.

+2/0
26.12.2016 10:08

D42a79v29i45d 38W60e42i84s56e66r 5277630525

V Charvátské Nové Vsi má jeden pán zabývající se opravami plynovodů vodovodů, 2 kousky plně funkční. Velmi pravidelně je vídám jezdit.

0/0
26.12.2016 13:10
Foto

J83i38ř73í 48D23v84o98ř66á93k 5695339390908

U nás jezdí předválečná Tatra ( nechce se mně hledat typ , asi 1- 1,5 t ) na " kšeft " .Volant vpravo , rok výroby asi 1936 - 1938 . Doveze pár metráků uhlí , pár pytlů cementu , ... .Není to " originál veterán " , pár věcí z novějších typů . Ale stále má práci.

0/0
27.12.2016 10:30

J56i36ř54í 65E37r75b78e44n 1183664716817

Pár ano, ale přeci jen třínápravových "vejtřasek" jezdí řádově víc. Vyráběly se až do 90. let a po roce 2000 jich byly tisíce uvolněny z armádních hmotných rezerv, takže se do provozu dostaly "zánovní" 30-50 let staré vozy s najetými třeba 200 km.

Slováci tyto uloženky posílali do hutí - nádherné Tatry 805 a 138 v nepoškozeném stavu rovnou rozřezali...

0/0
29.12.2016 16:57



Najdete na iDNES.cz