Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Legendy československé techniky s rokem narození 1956

Kluzák Blaník, autobus Škoda 706 RTO a nákladní vůz Tatra 138 patří do zlatého fondu československého strojírenství. Vznikaly ve stejné době, před 60 lety. A nebyly zdaleka samy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J37a93k36u13b 32Š57a34f51a25n29d81a 7675507611221

Na L-13 (nebo to byl L-23?) jsem před cca deseti lety absolvoval základní akrobacii jako pasažér. Pěkný. Ale jak čtu, asi v rozporu s předpisy....

0/0
27.12.2016 16:18

K36a52r73e80l 40H86a26t48v74a88n65i 2464937666920

Mam kolem 700 hodin na motorovych, a po odchodu do penze jsem si vyzkousel vetrone. Naletal jsem asi 50 hodin, z toho asi 10 hodin na Blanikach (40 let stare L-13), asi 15 hodin na rumunskych Is-28 (take hodne stare), zbytek na jednosedadlovkach. Is-28 se mi zdaly prijemnejsi na pilotaz, take obratnejsi a lehci (subjektivni dojem, zapomnel jsem detaily).

0/0
27.12.2016 9:52
Foto

J54i93ř66í 60D28v86o45ř34á92k 5675199490698

Obratnější , lehčí , příjemnější na pilotáž, možná .Is - 28 neznám . Ale na základní výcvik je L 13 asi lepší . Dokáže odpustit chyby . A pokud se začínající pilot dokáže poučit z vlastních chyb , nebude je opakovat . P.S.Pokud se z nich nedokáže poučit , opakovat je asi taky nebude . Metr a půl pod zemí se toho moc opakovat nedá .

0/0
27.12.2016 11:23

K38a35r95e59l 14H89a53t69v32a56n62i 2484857836810

Poznamka: na wikipedii jsem objevil ze hmotnost prazdneho Is-28 je temer o 100kg vyssi nez L-trinactky!

0/0
31.12.2016 22:02

J45a84n 77K34a24l74a94b67z55a 6572161488179

Z tohoto článku jasně plyne, že tehdy bylo Československo skutečnou průmyslovou zemí vyrábějící špičkové a kvalitní výrobky, zcela soběstačné. Dne, 26 let po té? Morální a technický úpadek ve společnosti a průmyslu. Kombík Hjondé je nám prezentovaný jako český kombík!;-D Co zde projektují a vyrábějí naše podniky? Nic, protože už nejsou naše, ale cizáků a ti nám určují co zde budeme dělat a v jaké kvalitě....

+2/−7
27.12.2016 9:30
Foto

J48i86ř71í 76D76v77o62ř59á39k 5505449620128

26 let po té ? 1982 ? Fronty na vše .

+4/0
27.12.2016 11:14

F14r64a47n58t50i20š32e33k 70P44l96á63š39e37k 1139552827147

Mnoho nasich podniku projektuje a vyrabi. Jen jde vetsinou o technologie a technologicke celky. S primhourenim oci by se dalo rict, ze vyvojove centrum Skoda Auto v MB je ceske...

+2/0
27.12.2016 13:47

J62a82k68u89b 71Š19a15f29a84n55d37a 7895607711941

Jestli to myslíte jako kritiku současné průmyslové výroby (což se vám vzhledem k uváděnému datu nějak nepovedlo) tak si musíte uvědomit, že generace výborných konstruktérů nevyroste jen tak ze dne na den. Tedy jestli tyto výrobky představovali v roce 1956, pracovalo se na nich již nějakých 5 let před tím a ta generace konstruktérů vyrůstala ještě před válkou. Úspěch socialismu to tedy moc není, to spíše předválečného kapitalizmu. Zvlášť, když většina těchto výrobků vycházela z předchozích kapitalistických typů.

+6/0
27.12.2016 15:45

J43i22ř52í 51K11o57c97u75r49e53k 6155424655958

No jo, neměli jste je znárodňovat. Mimochodem, když byla ČR ve VŠEM soběstačná, proč soudruzi kupovali licence na tramvaje z USA, na náklaďáky od Renaultu, na lokomotivy od Sécheronu a později například licence na mangetofony od Grundig?

Jo a že nejsou "naše"? Co se divit, když komunisti ty podniky ukradli původním majitelům (Sodomkovi třeba) nebo je rozprášili (Ignác Lorenz).

Jo a ještě, jakže jsme to byli soběstační ve výpočetní technice a polovodičích? Proč se peršinku říká peršink? Proč se o něm tvrdí, že byl srovnatelný s BR120?

+1/0
28.12.2016 15:28

J10i22ř40í 16E29r94b69e59n 1453734756497

Licence na tramvajovou koncepci PCC zakoupilo ČKD nezávisle na soudruzích (stejně tak to udělal italský FIAT, polský Konstal nebo španělský MMC) a Tatra Smíchov ji dovedla k dokonalosti, zatímco Američani se na tramvaje úplně vykašlali už v 50. letech.

Licence na Saviemy (ne Renaulty) byla koupena kvůli rychlejšímu osvojení výroby poté, co pragováci systematicky torpédovali veškeré snahy Liazu a Avie natolik, že výrobu vlastních třítunek prostě nešlo zavést.

Od Sécheronu koupila Škoda jen některé detaily, rozhodně ne celou lokomotivu.

Stejně tak od Grundigu se kupovalo jen několik detailů pro kazeťáky, zatímco kotoučáky byly ryze československého původu.

0/0
29.12.2016 16:46

J45i90ř46í 77E42r54b46e90n 1443934896137

Sám ten úpadek reprezentujete: "Všechno je špatně, nic nám nepatří, nic nevyrábíme!"

Nadávat je jednodušší než se rozhlédnout... ;-€

0/0
29.12.2016 16:59

P41ř13e15m84y91s50l 27Č13u71l63í88k 8550253592530

V roce 1987 jsme byli s manželkou v Los Angeles u mého strýčka, který nás tam pozval na hodně opožděnou svatební cestu. Bydlel na severovýchodním okraji LA a na vedlejším nezastavěném pozemku stála odstavená Škoda Felicia!

0/0
27.12.2016 9:26

J52a98n 73J62e17ž76e34k 3171615847135

> zkratka RTO pak znamená „rekonstruovaný trambusový osobní“

Opravdu "rekonstruovaný"? Není to spíš "rámový"?

+1/0
27.12.2016 8:26

R75a72d87e28k 14F64o28l49p13r86e90c64h73t

Neznamená, to je tradovaný omyl. Podívejte se na to takhle: rámový podvozek není nic světoborného, aby se promítl do typového označení (rámový podvozek měly i všechny předchozí užitkové škodovky 606, 506, ... 256, ...150, ...).

0/0
27.12.2016 10:03

R52a33d58e45k 72F37o57l32p26r93e91c48h44t

To "R" tedy neznamená rámový, ale rekonstruovaný.

0/0
28.12.2016 13:28

S30e37i94d64l 78P96e33t17r 1461511405824

Než nějaké konspirace zkuste Occamovu břitvu... :-)

Zásadní trabl s L-13 je ten, že již neexistuje původní výrobce (i když "razítko na revize" má pár firem ale ty rozhodně nemají na to jít do administrativních bitev na mezinárodní úrovni) a tudíž nikdo jaksi logicky není přímo zainteresován na řešení těch 2 fatálních malérů co se staly ..

Více v tom nemá opravdu smysl hledat ...

0/0
26.12.2016 21:55

S44e83i89d96l 19P49e65t18r 1181881635524

Pardon, to měla být reakce na pana Spatziera ..

0/0
26.12.2016 21:56

P75e71t87r 57S55p53a55t92z36i65e30r96e22r 7184322225674

tak řešení přeci je...ale stojí dost peněz....je jedna firma, která zpevní kořen křídla tak, aby vyhovoval novým nařízením. Náš blaník L-13 (0920) byl jedním z prvních, kterému se této úpravy dostalo. Takže díky tomu může létat dále. Ale ne každý aeroklub má tolik financí na to, aby tuto úpravu si nechal udělat. Každý ale ví, že tato úprava není vůbec potřeba, pokud se dodrží pravidla létání a pravidelní kontroly. První nehoda v Rakousku se stala díky nesprávné letové konfiguraci. Takže ta by vůbec neměla být brána v potaz. Byla to chyba pilota. A druhá se stala díky špatným prohlídkám. Takže opět v tom blaník jako takový nebyl. Sám už něco na blaníku mám odlétáno a zeptejte se kohokoliv kdo s ním létá na jeho názor o tomto usazení.

+2/0
26.12.2016 22:25

S50e45i85d17l 15P88e91t72r 1411291845524

Létání není zábava pro chudý kluky ..:-)

Ale stejně se motáme v kruhu:

Není interes výrobce "TO" řešit systémově (protože reálně neexistuje) a proto i když podle Vás "každý ale ví, že tato úprava není vůbec potřeba" (toto si však netroufám nijak hodnotit, bo jaksi nemám certifikovanou kvalifikaci, kulaté razítko a už vůbec k dispozici výpočty či zkoušky a d. - předpokládám, že jste na tom podobně :-)) se to lepí všelijak.

Jestli "draze" nebo levně netuším nemaje relevantní porovnání :-/

"Politickou objednávku .." - viz první věta předchozího mého příspěvku.

+1/0
26.12.2016 22:46

P81e36t21r 48S40p21a12t35z44i58e90r96e83r 7884182275684

tak přeci jen byl první v ČR...zde je o tom něco psáno. http://www.falconaircraft.cz/galerie/l13-blanik-ok-0920-opet-leta

0/0
26.12.2016 22:27

P98e95t41r 42S94p50a47t28z66i67e65r97e64r 7814212365184

a jelikož je blaník prakticky nesmrtelný, protože to je nepřekonaný výcvikový stroj....tak hodný ero se prostě nenajde...tak ho holt elita pod nátlakem musela uzemnit...aby donutily aerokluby kupovat nějaké křápy odjinud..nejlépe z německa...všichni ví, že to bylo na politickou objednávku, protože nehoda díky níž se to nařízení událo, se stala jen díky nedodržení letových pravidel a kontrol. Blaník L-13 létal po celém světě. Někde na to nařízení kašlou, protože ví, že těm letadlům nic není.

+6/0
26.12.2016 20:04
Foto

J82i82ř93í 85D73v76o21ř19á42k 5165859930198

El třináctka samozřejmě hodná je . V mnoha případech stačí pustit řízení , párkrát se zhoupne , srovná se, a letí . Ale bohužel u draků starých pár desítek let ( a ne vždy se s nima létalo podle pravidel , " ostré bojové zatáčky ,překročení maximálky a prudce vybraný střemhlavý let , ..... " ) , muže dojít k únavovým lomům . Prostě pěkné , kvalitní éro , ale bohužel vývoj i výroba se zastavily . Neznám současnou situaci o uzemění , naposledy jsem ji měl v ruce někdy v roce 1988 . Ale byly tady i prototypy výkoných větroňů , které se kvůli financím , zastaralé technologii , nevyráběly VSB -62 VEGA. http://vrydl.sweb.cz/cz_vet.html#vega .

+1/0
27.12.2016 9:57

M30i98l83a54n 72C29h88a20l49u40p70a 7104226537443

Jdu vám takhle jednou neopatrně po letišti a najednou úplně zničehonic zezadu bum! A on to Blaník.;-D

+1/−1
26.12.2016 19:25

R68o45m92a19n 85K57r80a34t44o74c23h31v64í31l 6846187416414

Stalo se někomu něco?

0/0
27.12.2016 9:04

M71i58l45a97n 80C36h48a16l28u72p43a 7624256737633

Při tom prvním karambolu ještě ne, ale pak to šlo ráz na ráz: labuť, auto, lokomotiva, drak ...Až potom ten kolotoč zastavili. ;-D

+4/0
27.12.2016 10:51

D66e74n72i70s 92H84u33m71l 4282595205966

Az do roku 68 ten technicky vyvoj nebyl daleko za zapadem, ale okupace ho prakticky zastavila

+4/0
26.12.2016 18:56

S15e66i55d28l 54P62e67t80r 1811841335464

To není až tak pravda. I když okupace tomu procesu samozřejmě jen "napomohla" ..

Zásadním faktorem bylo, že v 50. letech ještě nestačila zastarat válečná a poválečná technologie zdejšího průmyslu (tehdy technický vývoj nebyl tak rychlý jako dnes a obměna se děla v cyklu 15-20 let), který válkou oproti zbytku Evropy utrpěl zcela marginální devastaci.

No a v neposlední řadě i zbylá technická inteligence (i přes masivní decimaci ze strany režimu po r. 48 a emigraci elit všech oborů) pořád měla jistou kinderstube a hlavně praxi +vzdělání ještě z "lepších dob" ...

Jakmile se tyto původně příznivé podmínky vcelku logicky vyčerpaly, nastala stagnace - pomalu a plíživě zhruba od cca poloviny 60. let , fatálně pak po r. 1970 ...

+13/0
26.12.2016 22:20

J22i81r46k50a 62B60r10u21n97n57e10r 4648202449707

Pamatuji ty doby a myslím, že máte pravdu.

+2/0
26.12.2016 22:36
Foto

J47i85ř35í 72D79v31o25ř50á10k 5605269250188

Jak jsem psal dole , taková labutí píseň mnoha oboru čs. strojařiny .

+1/0
27.12.2016 8:24
Foto

V61l15a82s83t88a 49C33o80u13f85a30l 7647979209855

Na Blaníku jsem začínal v 1991. První let jsem na něm měl 11.4.1991. Imatrikulačka 4818, AK Křižanov. Ten stroj se povedl. Jaké bylo moje překvapení, když jsem si na něm zalétal v Santa Barbaře v Kalifornii v roce 1999.

+8/0
26.12.2016 18:18
Foto

V17l19a55s63t44a 27C96o42u94f59a59l 7657899659955

Pardon, podíval jsem se do zápisníku letů. Ten Blaník měl číslo 4819.

+1/0
26.12.2016 18:24
Foto

J49i11ř44í 84D13v45o51ř27á79k 5305949460668

A co Vega ?

0/0
27.12.2016 9:24

R82o49m51a25n 33K15r63a92t50o70c61h72v43í18l 6506877396884

Jak se dostal do USA?

0/0
27.12.2016 9:04

J67i89ř46í 88H80l62a62v34á82č 1712670387828

Taky patřím k ročníku 1956. A jako strojař a fanda české techniky uznávám že strojovny představené v tom roce byly špičky. U Tatry, kde to nebyla upně nová koncepce, ale vylepšení T 111, se dá říct, že je jedinečná do dnešní doby.

+4/0
26.12.2016 17:14

J24i32ř59í 74N22e20u18m50e66i60s41t56e59r 2722335393111

706 rto také nebyl nový. 706 ro se dělal už od roku 1947 a na jeho podvozek se dala kastle z rto bez problémů namontovat, také se to při opravách dělalo.

0/0
26.12.2016 23:44

J42i75ř90í 89E16r78b76e46n 1593704616697

706 RTO byla špičkou leda designově, ale technicky to byla dvacet let stará koncepce vylepšené Škody 606 ND. Technickou bombou by bývaly byly autobusy 706 RLS, ROL a ROH, jenže jejich vývoj v Avii přikázaly stranické špičky zlikvidovat a dokumentaci zadarmo předat do Ikarusu...

0/0
29.12.2016 16:53

M79a80r31t82i42n 77H57o21u58b74a 6753291799278

auto, ktere si temer nikdo nemohl koupit

a treba tolik vysmivany Renautl v te dobe produkoval treba model Alpine, Floride, Caravelle, VW Brouka, Opel Rekord ..

+2/0
26.12.2016 16:44
Foto

J32i84ř57í 33D13v89o11ř52á69k 5345619910338

Mám doma VTM z těch let . Třeba o nákupu Renaultů se uvažovalo , nebyly devizy . Taky tam mimo jiné psali , že veškeré čs. motorky o objemu 125 ccm a výše budou standartně vybaveny dynamospouštěčem . Plány ........

0/0
27.12.2016 9:29

J26i80ř97í 74K60o47c87u96r79e59k 6355764405558

a pak jsem dělal autoškolu na Áčko na nakopávací Jawě 350. Prezidentem byl Havel...

0/0
28.12.2016 15:36

V81l89a83d11a 25S70i35m60o53n60i12k 3469573793785

Rok 1961 - ČZ 175 - dynamospuoštěč v sérii

0/0
28.12.2016 19:10
Foto

L38i60b57o80r 85V34y93k77o76u10p68i42l 9386355159967

V témže roce jsem se narodil já. Byl to dobrý rok. :-)

+3/0
26.12.2016 16:06
Foto

J97i36ř59í 54D70v79o50ř60á75k 5625909290538

Ano i ne : https://cs.wikipedia.org/wiki/1956 . I když asi osobní názor převládá .

0/0
27.12.2016 11:28

J24i57ř10í 39S27t10r31á73n28s58k69ý 4571947169334

"Roadsterů 450 bylo vyrobeno 1011 kusů a Felicií včetně varianty Super 14 863 kusů"

Když už autore opisuješ z Wikipedie, alespoň to udělej pořádně. Těch 14 tisíc kusů nebylo totiž Felicie (to byl jen kabriolet), ale Octavie, vč. varianty Super, která se lišila třeba zdvihový objemem...

+2/−2
26.12.2016 14:27

J24i12ř91í 31S28t54r14á48n31s29k33ý 4671807169304

Omluva, beru zpět. Zamotal jsem se do to sám. Nicméně, Felicia nevychází ze Spartaku, ale z octavie

0/−4
26.12.2016 14:34
Foto

J19i70ř13í 57D33v85o20ř42á97k 5175159750338

Taková labutí píseň.

+1/0
26.12.2016 13:36

K17a10r84e23l 83E44n36d61l59e97r 3963340680535

Vsadím boty, že "espětky" ještě někde jezdí - ne jako veteráni.

+2/0
26.12.2016 10:08

D60a17v96i75d 63W91e21i38s59e85r 5907570105

V Charvátské Nové Vsi má jeden pán zabývající se opravami plynovodů vodovodů, 2 kousky plně funkční. Velmi pravidelně je vídám jezdit.

0/0
26.12.2016 13:10
Foto

J91i59ř32í 20D49v38o24ř24á29k 5485549960718

U nás jezdí předválečná Tatra ( nechce se mně hledat typ , asi 1- 1,5 t ) na " kšeft " .Volant vpravo , rok výroby asi 1936 - 1938 . Doveze pár metráků uhlí , pár pytlů cementu , ... .Není to " originál veterán " , pár věcí z novějších typů . Ale stále má práci.

0/0
27.12.2016 10:30

J17i87ř33í 23E41r67b41e23n 1183974626747

Pár ano, ale přeci jen třínápravových "vejtřasek" jezdí řádově víc. Vyráběly se až do 90. let a po roce 2000 jich byly tisíce uvolněny z armádních hmotných rezerv, takže se do provozu dostaly "zánovní" 30-50 let staré vozy s najetými třeba 200 km.

Slováci tyto uloženky posílali do hutí - nádherné Tatry 805 a 138 v nepoškozeném stavu rovnou rozřezali...

0/0
29.12.2016 16:57







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.