Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Panzerfausty na letadlech. Zoufalý pokus o tankobijce na konci války

Německá pancéřová pěst patří mezi nejznámější druhoválečné protitankové zbraně. V samém závěru války došlo k instalaci pancéřových pěstí na cvičná letadla, s nimiž pak bylo podniknuto i několik bojových misí, které by se daly označit až za sebevražedné.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J70i86ř73í 53D98v62o43ř33á46k 5915729220828

Zoufalí lidé dělají zoufalé věci.

P.S. Díky za článek.

0/0
19.1.2017 20:27

J29i66ř38í 64P73a28j90k 8323985630807

Whau, hustý nápad. Malinko šílený, asi jako celý ten nápad s třetí říší.

0/−1
18.1.2017 10:09

K57a21r13e38l 78L91a38n12g38r 2272367630588

kvalitnějšího 87 oktanového leteckého benzínu B4.

::::::::

To jako vážně takovou blbost tam napsat? Kvalitnější byla C3 s 96 oktany.

Na 87 oktanový nelétaly ani Bf 109 ty potřebovali C3 nebo to co se našlo v palivových nádržích co odhodily spojenecké stroje.

0/0
17.1.2017 21:12

R48a92d98e35k 90F85o38l64p71r59e58c28h70t

Porovnává se Ju 87 a cvičné stroje, tedy palivo B4 a A3. Kdyby teoreticky chtěli použít bestmany místo 109, pak bychom museli samozřejmě zmínit palivo C3, ale to naštěstí nikoho nenapadlo.

0/0
17.1.2017 21:25

K97a88r71e41l 80L71a32n91g94r 2872587150548

No vzhledem k tomu, že ať se dívám kam se dívám všude jsou uváděny tři válečné typy benzínu - 87 oktanů, 96 oktanů a syntetika. Silně pochybuji, že by dělali pro počtem bezvýznamný stroj speciální benzín.

0/0
17.1.2017 21:55

R54a62d69e83k 64F91o13l79p25r79e28c65h41t

Tomu nerozumím, tři typy - 87, 96 a syntetika? Přece B4 (87 oct) i C3 (96 oct) se vyráběly jak z ropy, tak i synteticky z hnědého uhlí.

Ten A3 (80 oct) se používal pro atmosférické motory a nakonec se tedy vyráběl v nejmenších objemech (pod 10 %). Asi to bude složitější, možná ke konci války mnohde už ani A3 nebyl, tak se i pro cvičné stroje používal B4 (to porovnání B4 a A3 u Ju 87 a trenerů uváděl jeden ze zdrojů, ale když si narychlo progoogluju zásoby benzínů na některém z německých letišť v posledních měsících války, tak A3 tam nevidím - ta jeho absence ve výčtu může být z těchto důvodu: že pro klasické bojové stroje byl nepoužitelný, což je pravda, a nebo že tam opravdu nebyl. Asi dle toho text zkoriguji, ostatně na uváděné hodinové spotřeby by to velký vliv nemělo, i tak jsou ta čísla nějakými průměry.

0/0
17.1.2017 23:02

K23a34r26e85l 61L53a19n17g92r 2482407950468

Syntetický benzín neměl stejné složení jako B4 a C3, docela slušně se musel vylepšovat chemií. Nejvíce na tu chemii trpěli motory Argus, které byly zkoušeny a vyráběny jen na klasickém leteckém benzínu.

B4 byly všude na konci války velké zásoby, nešel použít do stíhaček. DBčka ho prostě nedávala, to mechanici řešili mísením s kořistí z odhozených nádrží přeci jen podle německé normy měl benzín ze spojeneckých mašin přes 110 oktanů, takže to jakš takš fungovalo.

Podobný problém jsme měli na Slovensku v době SNP, Lavočky prostě Biboli neskously a musela se do něj rvát chemie.

0/0
18.1.2017 19:58

R64a40d66e53k 15F49o29l46p41r74e93c86h93t

Tak ony ani jednotlivé výrobní dávky těch paliv nemusely mít zcela identické složení (myšleno procentuálním zastoupením jednotlivých složek). Spíš mě zaráží, že by mělo být C3 a B4 a pak "neurčitá syntetika". Ale i ten syntetický musí mít přeci nějaké označení. A teď jaké? Když vyrábím palivo z uhlí pro motory, které potřebují palivo C3, tak bych ho nazval také C3, ať v tom nemá zásobování zmatek. Stejně tak u B4.

Že se německá letecká paliva B4 i C3 vyráběla i z uhlí, je například zaznamenáno v této zprávě vypracované Američany krátce po válce v Evropě: http://www.fischer-tropsch.org/Tom%20Reels/Linked/TOM%20200/TOM-200-0488-0516%20Report%20145-45.pdf

Jinak v tom dokumentu se skutečně nepíše o předtím mnou zmiňovaném palivu A3, bude to tedy tím, že to nebylo označováno jako "letecký benzín", ale byl to asi mírně modifikovaný obyčejný benzín.

S La-5 jim bylo snad jasný, že tam nejde nalít jen BiBoLi, proto poslali vzorek zpět, ať se na to podívají a dodávají použitelné aditivum. Ostatně ani už předtím SVZ to palivo nemohly používat pro své 109 (a nejen pro ně).

0/0
19.1.2017 1:01

K66a25r89e82l 18L52a75n49g58r 2972747190368

Z uhlí šel jeden druh paliva - označený Syntetický benzín. Ten byl následně upraven dle říšských norem na příslušný typ benzínu různými příměsemi aby neoddělal motory jak v autech tak v letadlech.

Na konci války byl převážně upravován pro stíhačky. Zásob 87 oktanu byl přebytek. Krásně to popisují knihy od spojenců z obou front. Nález letiště, tam desítky stíhaček a všechny bez benzínu, ale některé podzemní nádrže plné skoro po okraj. Chvíli trvalo než jim došlo o jaký benzín jde, že s ním ty mašiny prostě nepoletí.

0/0
19.1.2017 21:21

R15a95d46e60k 24F39o86l28p36r71e23c71h74t

Čili to co uvádíte jako "syntetický benzín", je pouze polotovar - cituji (výše): "Ten byl následně upraven dle říšských norem na příslušný typ benzínu..." Ale za těchto podmínek by byl irelevantní Váš výpis (ještě výše): "tři válečné typy benzínu - 87 oktanů, 96 oktanů a syntetika". To mě al předtím vůbec nenapadlo, protože doteď jsem psal o syntetickém benzínu jako o konečném produktu. Když máte například větu: "Německá armáda a letectvo se v závěrečných fázích války neobešly bez syntetického benzínu", tak tím je samozřejmě myšlena množina paliv do zážehových motorů, tedy konečných produktů.

Z uvedeného odkazu (US zpráva v pdf) vyplývá, že palivo B4 (87 oktanové číslo) i C3 (96) se vyrábělo po ztrátě přístupu k ropě z uhlí - v takových případech pak tedy bylo syntetické.

U té druhé části bych to viděl tak, že korektnější by bylo psát o lokálních přebytcích. Obecně byl paliv nedostatek (u C3 logicky větší), to samozřejmě nevylučuje případný nález podzemní nádrže plné B4, ale asi to nebylo pravidlem.

0/0
19.1.2017 23:19

T77o45m93á81š 59T32u97l66a86c93h 2260208391863

improvizace je improvizace, netuším přesně do jakého roku existoval na MO registr majitelů offroadu a 4x4 pro případ použití. ale taky to bylo dělané pro případ improvizace v případě problémů. Jinak někde jsem četl, že i naši čmelaci se dočkali bojového nasazení (Sýrie??)

0/0
17.1.2017 20:58

R30a96d16e42k 90F43o77l44p33r98e79c60h64t

Snad v Egyptě měli používat Z-37 s podvěšenými kulomety k ostraze hranic. Také kdysi někde přečteno a vyloveno z paměti, tedy bez záruky.

+2/0
17.1.2017 21:28

P10e75t39r 52H76e20r43m74a 5398544751473

Byl jsem na vojně v roce 97 na mobilizační základně ženijního vojska a se zabavením těchto aut se počítalo tuším do T+12.

0/0
18.1.2017 0:27

M52i20c68h27a12e29l 49C83h52a65r30v30á39t 9319378953422

Díly podrobené ohýbání a svařování? Ty díly se zřejmě ohýbaly a a svařovaly za letu, jinak si tuto kuriozní větu nedokáži vysvětlit.

+1/0
17.1.2017 20:47

R22a94d11e98k 67F97o90l57p50r49e10c95h22t

Moje špatná formulace, opraveno.

+2/0
17.1.2017 21:35

M39i93r48e33k 19K27o31v78a40c75i22k 5431541191237

Docela zajímavá informace v boxu o bazookách na Piperech a že s tím Amíci dosáhli nesrovnatelně větších úspěchů... Docela by mě zajímaly podrobnosti :-)

0/0
17.1.2017 19:25

M54a81r46e41k 27H58l74á48v84k21a 7775692600797

Bazooka Charlie - 4 potvzrené znčené tanky z toho 2 Tiger I

https://www.warhistoryonline.com/military-vehicle-news/real-weird-wwii-charles-bazooka-charlie-mad-major-carpenter.html

0/0
17.1.2017 21:12

J49i86ř40í 75T77i89n45t82ě14r86a 6250899253700

Vážený pane Kovaciku,

také se tvrdí, že použití tarasnic Bazooka nebylo o moc úspěšnější. Ozbrojení pozorovacího letadla bazookami je připisováno mjr. Carlesi Carpenterovi. V literatuře je jmenovaný znám i pod přezdívkou Šílený major (Mad Major). Carpenter byl údajně za tuto činnost postaven před vojenský soud. Možná by byl i odsouzen, kdyby nezasáhl gen. Patton.

https://en.wikipedia.org/wiki/Charles_Carpenter_(lieutenant_colonel)

https://tacairnet.com/2015/10/01/bazooka-charlie-and-his-nazi-tank-killin-grasshopper/

http://www.armourbook.com/uniform/rifl/66837-the-bazooka-osprey-weapon-18.html - strana 52

0/0
17.1.2017 21:42

P32a54v64e46l 48T37r93ü27b59e79n72e92k64r 7541631212402

Přirovnal bych to k L-159. Je to možná přehnané, ale podoba tu je.

+3/−8
17.1.2017 11:12

R56i69c98h89a88r81d 67T76r29e76f71i77l 4581255369420

Primárně L-159 není cvičný letoun, a T1 a T2 jsou upravené standardní Alky.

+5/0
17.1.2017 19:51

P14a26v39e56l 41T31r33ü84b32e36n59e13k83r 7341891292912

Já sem taky nepsal že L158 je cvičný letoun. Ale to je asi jedno.

0/0
17.1.2017 23:04

J56a67n 30S26m79í42t72k95o 8694292594325

Je zajímavé, jak se v zoufalých situacích přichází se zoufalými řešeními, které by jinak nikoho nenapadlo realizovat. Podobně na tom byli Britové v létě 1940, taky plánovali v případě německé invaze konverzi cvičných a všelijakých jiných strojů na bojové (nebo spíš "bojové"); naštěstí k ní přistoupit nemuseli (i když existují fotky Lysanderů se zadní střeleckou věží z Wellingtonu...).

+2/0
17.1.2017 10:26

I49v11a64n 45B59r59e37z34i63n98a 7351467233671

Nekdy to pomuze. Behem evakuace z Dunkerque britove pouzili i rypadlo, ktere tezilo bahno ze dna Temze.

+1/0
17.1.2017 12:12

J61a31n 64S91m93í86t51k84o 8124562164255

Rozlišoval bych chvilkovou improvizaci, kdy se použije něco po ruce k nezvyklému účelu (jako lodičky u Dunkerque nebo o válku dřív pařížské taxíky vozící pěšáky na Marnu zastavit Boše).

Tohle je čiré zoufalství, plánovat a stavět éro se čtyřmi panzerfausty odpalovanými ocelovým lankem... To už na něj mohli dát 2cm nebo 3,7cm kanon, vyšlo by to líp.

0/−5
17.1.2017 14:14

T33o83m65á60š 71Š12t72u62r82m35a 2946662330741

Aby mu po výstřelu z kanónu neulítla křídla. Improvizovaně nelze, kam zásobník?

+6/0
17.1.2017 16:00

P62e93t38r 56M42a82r13š22o80u51n 5415768346726

to éro ale už bylo vyrobeno. takže šlo jen o to na něj přimontovat co nejjednodušeji výzbroj. Ano, stejný efekt by asi mělo, kdyby měl bombu na klíně a házel ji dolu z okénka ;-)

0/0
17.1.2017 20:49

R79i63c98h17a38r44d 35A53u67b13r37e33c73h60t 1842361366960

Ona to přesněji byla maketa, s tandemovými křídly a věží mezi zadním párem. Byl to víceméně stíhač, ne "protiinvazní". Pro případ invaze ale plánovali na ta křidélka u podvozku umístit 20mm kanony.

0/0
17.1.2017 17:35

J67i28ř33í 56T56i54n24t32ě22r21a 6120249283930

Vážený pane Smitko,

fotografie letounů Westland Lysander s kulometnou věží jsou známy v dvou mutacích. Podle mých poznámek, měl stroj P1723 věž umístěnu do prostoru pozorovatele a stroj K6127 byl přestavěn důkladněji a jeho kulometná věž byla umístěna v zadní části trupu.;-)

0/0
17.1.2017 22:36

T76o98m81á28š 35C87h38r88a48s18t36n34ý 2281184191523

Je zajímavé, že i když měli skvělé UGM jako R4M či Werfer-Granate 21, tak na trainer nakonec stejně nacpali Panzerfaust...

0/0
17.1.2017 9:27

P37e53t24r 44H19á16j48e32k 4170532911154

asi šlo primárně o cenu a jednoduchost výroby. Prostě tam nacpali, co jim ještě zbylo...

+8/0
17.1.2017 12:59

R31i24c50h53a83r43d 56A73u77b65r10e48c68h77t 1792241306310

Panzerfaustů se všude povalovaly tisíce a uložení či odpalování nemuseli moc řešit.

+1/0
17.1.2017 17:36
Foto

P36r16e23m69y82s58l 98K83y83s69e59l58a20k 5815943324679

No a v co se to vyvinulo Su-35 a A-10. Krása ne? Každé kroky jsou ze začátku těžké.

+1/−3
17.1.2017 8:24

J34o67z81e50f 83B60e44v73i70l53a75q74u40a 9365339111851

Tak ti teďkom nevím Karle...:-P Zaujímavý myšlienkový pochod!R^

Priznám sa, že by ma nenapadla nejaká súvislosť tých cvičných lietadiel so spomínanými "legendami"...

+16/0
17.1.2017 8:49

T27o84m91á61š 40C91h54r10a58s85t23n29ý 2541284521453

*SU-25

SU-35 je multirole fighter, ne CAS..

0/0
17.1.2017 9:22
Foto

P20r54e56m48y80s51l 54K77y94s22e14l32a18k 5525433354569

Máte pravdu upsal jsem se SU-25/39

0/0
18.1.2017 8:03

R34o63b19i40n 15Ž93i74ž36k49a 2358734316536

Tohle je fakt spíš improvizace, ta Alca je k tomu o dost blíž (vývoj cvičného stroje v bitevník).

Druhoválečným německým předchůdcem A10 je Stuka, ale přímým předkem je z hlediska výzbroje, určení a hlavně výdrže jednoznačně Šturmovik :-)

+1/0
17.1.2017 12:24

J26i34ř33í 39K30o80d76ý62d15e74k 7400230656283

Kdyby jsme byli úplní perfekcionisté, tak před protitankovou úpravou štuky tady byl Henschel 129, prvoplánovaný bitevník ;-)

+1/0
17.1.2017 13:57

J86a32k90u16b 52B86o71h30o63n42ě15k 8155606809217

Jeden by spíš řek, že inspirací pro A-10 Thunderbolt II by mohl být spíš P-47 Thunderbolt, což bylo letadlo pověstné svojí výdrží a v útocích na pozemní cíle dosahovalo dost velkých úspěchů :-)

Ale každopádně rakety země-vzduch na letadlech byly v roce 1945 už naprosto běžná věc a tím myslím skutečné rakety a ne čirá improvizace, takže tenhle projekt opravdu nebyl inspirací pro moderní letadla

+1/0
17.1.2017 13:57
Foto

P40r26e80m56y50s95l 79K98y78s32e62l58a93k 5295883784269

Myslíte? A která z tehdejších raket byla vyloženě protitanková? Jednalo se jen o neřízené rakety proti lehkým cílům a pěchotě. Ano ke konci války už to nebylo na co pověsit, to je pravda. A nakonec spousta Německých stíhaček a jiných letadel byla jednorázová, viz všechny experimenty typu Me-163, Bachem/Natter atd. Holt režim pro který člověk nemá hodnotu.

0/0
18.1.2017 8:07

J48a74k87u14b 58B28o31h43o81n94ě70k 8895336259307

Ale kdeže. Americké rakety HVAR byly úspěšně používané o proti "tvrdým cílům." Bunkry, lodě, tanky.

A Me-163 rozhodně nebylo jednorázové letadlo. A i kdyby ho plánovali jako letadlo bez přistání, tedy něco jako řízenou střelu s kanony, tak by se samozřejmě počítalo s tím, že pilot vyskočí na padáku (viz. krátkodobý projekt Sonderkommando Elbe)

0/0
18.1.2017 9:14
Foto

P94r50e73m58y58s66l 25K32y17s32e21l82a89k 5375773114749

A Stuka byla také improvizace. Ne příliš povedené a zastaralé letadlo (sice primárně určené, jako bojové), nicméně nehodící se k ničemu než střemhlavému náletu. Připomíná mi to podivné Americké praktiky boje vzduch země Američanů ve Vietnamu. Ano asi jediným plnohodnotným bitevníkem byl Šturmovik, protože i ten Thunderbolt (P-47) byl primárně těžký stíhač s dlouhým doletem. A pro tzv. "kotlařinu" se používali plnohodnotní stíhači, jako P-51 atd. Čili Američané a Němci něco jako plnohodnotný bitevník vlastně ani neměli.

0/0
18.1.2017 8:12

J63a87k65u84b 92B17o80h96o58n22ě68k 8105196189557

Stuka nebyla improvizace ani náhodou. Tohle letadlo bylo od začátku projektované jako střemhlavý bombardér a podle slov testovacího pilota RAF Erica Browna to taky byl jediný bombardér, který byl opravdu schopný skutečně střemhlavého náletu a ne jenom klesání někde mezi 45° a 60°, což bylo jinak operační maximum.

Jediná improvizace byla, že s jejím nasazováním pokračovali i v pozdějších letech války bez dostatečné ochrany. Jinak uměla o dost víc než střemhalvý nálet, viz. typ Ju-87 G.

P-51 je se na pozemní útoky použivali především protože už neměli ve vzduchu moc práce, když Luftwaffe neměla na čem létat a kategorické hranice mezi letadly jsou dost zavádějící. P-47 se silnějším pancéřováním a s náloží raket je od bitevníku v podstatě k nerozeznání a stíhačkou se dost dobře dál nazývat nedá

0/0
18.1.2017 9:21

P17a42v63e52l 54Š39e29b59e33k 8524803802460

Myslíte SU 25?

0/0
17.1.2017 18:20







Najdete na iDNES.cz