Diskuse k článku

Na vlastní kůži jsme vyzkoušeli přistání na nejtěžších letištích světa

Možná už jste slyšeli o extrémních světových letištích. Přistání a starty tam nejsou pro každého. Český pilot a cestovatel Jiří Pruša přistál již na šesti z nich a na další se chystá. Jak je to složité, můžete nyní zjistit i vy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

O56n11d64r62e60j 14B25o31c90e32k 1650925434938

Jo zrovna před před 2 dny vyšel článek TOP 12 nejnebezpečnějších letišť

http://happyfly.cz/top-12-nejnebezpecnejsich-letist-na-svete/Rv

0/−2
22.2.2017 22:45
Foto

K27a20t62e45r62i42n64a 65K24a45r15l96s32s49o78n 2757662171483

Madeira je krasny ostrov ale priste si beru pred pristanim anxiolitika

0/0
22.2.2017 22:17

P50e36t11r 47M13i95c66h85a10l 2340244311152

Zajímavý článek, těším se na pokračování. BTW, pár takových letišť jsem zkoušel na simulátoru a i bez simulace počasí občas žádná sranda.

0/0
22.2.2017 21:09

M34a18r98e36k 83S68e96i15d86l 2733784825850

A kolik, že váží?

0/−1
22.2.2017 18:53

P33a46v22e63l 46M48a96t20o90u71š47e64k 5920757958194

Mám dojem, že z opravdu velkých a frekventovaných letišť s provozem velkých dopravních letadel (tj. nikoli stylu nepálské Lukly) býval jedním z nejobtížnějších, ne-li nejobtížnějším vůbec, starý Hong Kong.

0/0
22.2.2017 16:59

D17a37n 47P23o70s69p32i16s15i75l 3259628546634

První let na staré letiště Kai Tak jsem absolvoval v DC10 společnosti Lufthansa na začátku roku 1978 a to byl opravdu zážitek, jak letadlo muselo při přibližování "kličkovat" mezi vysokými budovami a ještě k tomu bojovat s bočním větrem a pak to piloti musil prudce "narvat" na ranvej, aby to letadlo stačilo ubrzdit a neskončilo v moři za ranvejí. Moje druhé přistání na Kai Tak bylo v létě 1980, to bylo ale letadlo Lockeed L-1011 Tristar společností Cathay Pacific, která sídlí v Hong Kong-u , také se proplétalo mezi budovami, ale přistání bylo hladké, neboť Kai tak tehdy byl domovským letištěm pilotů a ti to tam dokonale znali.

0/0
22.2.2017 19:01

M61a32t64o27u72š 30B72á46r86t75a 2335944424

Mě to jednou stačilo, ještě že mají nové, ale to už není důvod se tam vydávat, co je to čínské

0/0
24.2.2017 13:12

M46a60r70t89i92n 10Š95i78m45e40k 4680244628235

Pokud jste opravdu přistával na Kai Taku, pak Vám zcela upřímně závidím

+1/0
25.2.2017 20:02

D15a58n 70P32o44s64p37i19s25i10l 3759138746454

Konkrétní dúkaz pro moje tvrzení, že jsem přistával na letišti Kai Tak bohužel nemám, jedině moje třetí přistání tam v roce 1991 (let ze Sydney, Austrálie) by dosvědčila moje žena, která tento let absolvovala se mnou. Mimochodem, při check-in la letišti v Sydney jsme pořádně narazili, sice jsme měli letenky kolem světa, ale kvůli nějakému kilometrovému omezení nám chyběl úsek Hong Kong- Tokio ,z Tokia zpátky do Evropy nám ta "kolemsvětová" platila. V Hong Kong-u jsme měli v úmyslu koupit si lacinou letenku Hong Kong Taipei (Taiwan) v tak zvaném "bucket shop", což se nám potom podařilo, pak z Taiwanu lodí na Okinawu a pak dále trajektem, vlakem, autobusem atd do Tokia, což jsme také potom uskutečnili. Ovšem než nás v Sydney pustili do letadla společnosti QANTAS, museli jsme si koupit letenky za regulerní cenu Hong Kong - Tokyo, a to byl opruz, naštestí jsme měli kreditky, tolik peněz v hotovosti jsme tehdy u sebe neměli. Ty letenky jsme pak ztornovali po přistání v Hong Kong-u a po návratu do Evropy jsme dostali zpět peníze. Mezitím kurz dolaru dost prudce stoupl, takže jsme dostali víc, než jsme za letenky původně zaplatili, takže ve výsledku jsme na tom vydělali.:-).

0/0
25.2.2017 21:46

M70a49r71t88i75n 36Š84i55m44e84k 4320614578835

No, Kaitak je léta zrušený a na Lukla Airport také nebyl :)

+1/0
22.2.2017 14:54

B25o90h94u12m19i17l 67M87á26c52a 5871392156373

Tárikova hora, Jabal Ṭāriq (جبل طارق), je arabský název používaný od r. 711. Napsat, že je to původní název, může jen zarytý islamista. Před r. 711 měla tato hora latinský název Mons Calpe, který je snad fénického původu.

+8/0
22.2.2017 14:16

R45a70d24e89k 34N59o18v95o68t79n48ý 5368372596235

;-D

0/0
23.2.2017 14:09

I84v10a 82V17á53g93n34e15r72o92v67á 2771817339281

Bomba! Madeira mne láká čím dál víc :-)

Až dojdou letiště a nebudou nápady, tak udělejte seriál o spotterským místech v dovolenkových destinacích, třeba na Korfu je fakt kouzelné :-)

0/0
22.2.2017 13:42

D10a46n 31P57o19s73p70i42s36i97l 3749298316244

No teď už Madeira není tak adrenalinový zážitek po tom, co tam podstatně prodloužili ranvej. Zažil jsem tam přistáníl v roce 1988 na staré krátké ranveji a přistání byl zážitek, který jsem nikde jinde nezažil a to mám za sebou asi 280 přistání na všech kontinentech. Někdy začátkem 70 tých let to letadlo společnosti SAS na té krátké ranveji neubrzdilo a spadlo do moře. Pak jsem tam letěl v roce 2004, to už byla ranvej prodloužená, sice to kvůli v článku zmíněné turbulenci byl taky adrenalin, ale už ne zdaleka takový, jak to bylo u starého letiště.

0/0
22.2.2017 19:11

J82a79r17o73m41i52r 15F32a60r43e21k 4642503957

Za me je nejlepsi Barra Airport. Na videu porad tak nejak poletuje kolem, draha nikde :D Az potom jsem si vsiml te tycky trcici z vody a doslo mi, co je napsano v clanku o tomto letisti :)

0/0
22.2.2017 11:57

K66r81y36š71t50o78f 11H15l78a49v49á23č 9662559188782

Výborný článek, díky R^ asi budu první bez nějakého ale

+11/0
22.2.2017 10:29

P73a12v89l19a 20K87v69a18p90i75l93o24v69á 7249978184307

Opravte si čtvrtou větu. Jinak super článek ;-)

+2/0
22.2.2017 10:03

R46i68c26h47a56r80d 44M61i77k10u66l33e28n84k58a 1239817687184

Špatný titulek. Vyzkoušeli jste vy, redakce, nebo pilot pan Pruša? Koukám, že titulková nemoc dorazila už i zde. Jinak článek OK.

+5/−2
22.2.2017 8:20

D40a85n78a 21T27e80n73z83l86e44r 5630512415913

Poletí pán do Nepálu? To bych se moc těšila, co řekne o přistávání do stěny. R^:-)

+1/0
22.2.2017 8:19

L30u85k91a40s 26M30u54d56r41a 6866136832721

Neřekne nic - na přístání bude mít 600 m dlouhou dráhu (protože máte zřejmě na mysli letiště Lukla), širokou 20 metrů, na které by přistál s UL i naprostý začátečník.

+1/−1
22.2.2017 11:57

D89a45n10a 87T55e88n42z88l59e89r 5140292755173

Proč by nic neříkal, to je letiště, které je na špici, co se týká strachového faktoru. Bylo by zajímavé, co o tom řekne pán, co tam přistál.

Jinak asi tam opravdu nepřistane každý začátečník, kolem dráhy prý leží docela dost vyhořelých vraků.

0/0
22.2.2017 16:05
Foto

P60a74v42e45l 25V90a35n64ě71č30e50k 4514863301831

Myslim, ze nema ani 500m.

0/0
22.2.2017 16:56

V53á90c18l43a17v 83P48o85u56s18t61k98a 3130691952

To je jedno, s tímhle letadlem přistane "na pětníku"

0/−1
22.2.2017 17:33
Foto

J87a20k50u23b 93M81a98t50ě86j91ů 4479348728796

Lukla má 527x30 m. Jeden směr pro starty, druhý pro přistání. A k tomu sklon dráhy, složité přiblížení, vysoká nadmořská výška, špatné počasí...

Zajímavé je, že dráha ma stejnou orientaci 06/24 jako hlavní RWY v Praze.

+1/0
22.2.2017 17:38

S46t13a11n22d15a 16C98h95v85o68s32t 1212888

Kolik vazi takove nejtezsi letiste? Ale jinak clanek pekny, diky.

+9/0
22.2.2017 8:17

J85a37n 62Š91e32s94t75á42k 3408119739364

no některá letiště musí mít teda už pořádnou hmotnost;-D

0/0
22.2.2017 12:40

Š12t54ě49p30á50n 68V58a75n15ě19k 3143609867967

Pro ty, které by to zajímalo letadlo je Ultra Light. Jinak je článek zajímavý, díky za něj :-)

+1/0
22.2.2017 7:47

J63a96r90o33m80i90r 82F92a22r23e34k 4102253397

No, podle internetu neni OK-LEX SLA (neboli ultralight), ale LSA :D Nebo spis podle EASA je to znaceno ELA. Ale vim ja........

0/0
22.2.2017 8:15
Foto

J95a47k16u11b 37M84a13t61ě58j75ů 4459988738446

OK-LEX je Dynamic WT-9 LSA (light-sport aircraft). Tedy laicky řečeno něco jako UL s větším užitečným zatížením, zejména většími nádržemi. Oproti UL ale také podléhá regulaci dané kategorie.

0/0
22.2.2017 14:25

L75u32k12á15š 34B40ě78h50o16u29n82e52k 4190418360947

Ne, Dynamic lze registrovat i jako stroj obecného letectví. A tento také je, stačí kouknout na imatrukulaci.

Proč to vlastně řešíte?

0/0
22.2.2017 8:21

L49u53k28a79s 67M13u13d32r11a 6936126472251

Protože je potřeba si uvědomit, že ultralight přistane (na rozdíl od skutečných letadel) i na poli za vsí, má naprosto minimální přistávací rychlost, nemusí prudce brzdit (dráha je na něj neskutečně dlouhá) - mimochodem, i při výcviku PPL nás na Ruzyni buzerovali, abychom s Cessnou 180 (což je oproti v článku zmiňované hračce pořád skutečné 4 místné letadlo) nepřistávali k patě dráhy, ale spíše na její střed, protože následné pojíždění pak trvá věky, a vzhledem k hustotě provozu to je problém.

Je to zhruba stejné, jako byste se chlubil, jak jste na mopedu krásně "vybral" tu záludnou zatáčku na dálnici, kde auta musí dokonce brzdit na 110 km/h, aby z ní nevyletěla.

+3/0
22.2.2017 11:54

R87o81b26i47n 19Ž45i89ž32k94a 2908974266956

Já úplně nerozumím, jak to souvisí s článkem - ani jedno z těch tří letišť není problematické kvůli délce přistávací dráhy...

0/0
22.2.2017 13:47
Foto

J98a80k54u41b 93M29a32t79ě94j55ů 4549638248726

Ono to tak jednoduché není. Sice máte dost místa, ale zase si s vámi mnohem víc pohrává vítr - to je třeba situace na Madeiře a Gibraltaru.

Jiná věc je St. Martin Juliana (SXM/TNCM), které je pro malé letadlo nuda. Pro dopravní piloty velkých letadel to jednoduché není.

U některých letišť je challenge i nutná byrokracie pro sólo let.

Předpokládám, že dojde i na Courchevel (CVF/LFLJ) nebo St. Barthelemy (SBH/TFFJ), které ani nemají go around. Na obou Jirka Pruša byl.

0/0
22.2.2017 17:31

V29á78c13l39a38v 41P34o28u47s65t15k98a 3940451722

Jasně, ale to je pořád jen o tom větru, tedy o řádné kontrole počasí v místě přistání. Jinak nemůžete popřít fakt, že s tímhle letadlem přistanete i na fotbalovém hřišti. :-P

0/0
22.2.2017 17:37
Foto

J54a61k30u62b 70M13a31t77ě68j10ů 4819248458916

Já tedy ne ;-) ale chápu, co tím chcete říci.

Nicméně právě třeba Barra, Courchevel nebo St. Barthelemy nejsou jen o větru.

0/0
22.2.2017 20:00

Najdete na iDNES.cz