Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Na vlastní kůži jsme vyzkoušeli přistání na nejtěžších letištích světa

Možná už jste slyšeli o extrémních světových letištích. Přistání a starty tam nejsou pro každého. Český pilot a cestovatel Jiří Pruša přistál již na šesti z nich a na další se chystá. Jak je to složité, můžete nyní zjistit i vy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

O46n90d62r49e87j 77B84o27c11e56k 1810115674448

Jo zrovna před před 2 dny vyšel článek TOP 12 nejnebezpečnějších letišť

http://happyfly.cz/top-12-nejnebezpecnejsich-letist-na-svete/Rv

0/−2
22.2.2017 22:45
Foto

K34a21t69e84r61i56n72a 39K60a91r94l71s21s30o17n 2547172981343

Madeira je krasny ostrov ale priste si beru pred pristanim anxiolitika

0/0
22.2.2017 22:17

P96e83t53r 63M11i95c39h71a43l 2340924281482

Zajímavý článek, těším se na pokračování. BTW, pár takových letišť jsem zkoušel na simulátoru a i bez simulace počasí občas žádná sranda.

0/0
22.2.2017 21:09

M51a82r70e56k 25S72e47i27d74l 2353694545940

A kolik, že váží?

0/−1
22.2.2017 18:53

P79a78v60e29l 27M12a27t98o70u14š62e77k 5450907428184

Mám dojem, že z opravdu velkých a frekventovaných letišť s provozem velkých dopravních letadel (tj. nikoli stylu nepálské Lukly) býval jedním z nejobtížnějších, ne-li nejobtížnějším vůbec, starý Hong Kong.

0/0
22.2.2017 16:59

D30a55n 89P44o79s98p72i13s41i29l 3479538386264

První let na staré letiště Kai Tak jsem absolvoval v DC10 společnosti Lufthansa na začátku roku 1978 a to byl opravdu zážitek, jak letadlo muselo při přibližování "kličkovat" mezi vysokými budovami a ještě k tomu bojovat s bočním větrem a pak to piloti musil prudce "narvat" na ranvej, aby to letadlo stačilo ubrzdit a neskončilo v moři za ranvejí. Moje druhé přistání na Kai Tak bylo v létě 1980, to bylo ale letadlo Lockeed L-1011 Tristar společností Cathay Pacific, která sídlí v Hong Kong-u , také se proplétalo mezi budovami, ale přistání bylo hladké, neboť Kai tak tehdy byl domovským letištěm pilotů a ti to tam dokonale znali.

0/0
22.2.2017 19:01

M14a92t44o82u93š 21B71á71r29t40a 2505124594

Mě to jednou stačilo, ještě že mají nové, ale to už není důvod se tam vydávat, co je to čínské

0/0
24.2.2017 13:12

M50a61r35t68i81n 12Š46i74m61e66k 4230744428345

Pokud jste opravdu přistával na Kai Taku, pak Vám zcela upřímně závidím

+1/0
25.2.2017 20:02

D31a13n 22P19o82s25p76i92s90i15l 3269608916164

Konkrétní dúkaz pro moje tvrzení, že jsem přistával na letišti Kai Tak bohužel nemám, jedině moje třetí přistání tam v roce 1991 (let ze Sydney, Austrálie) by dosvědčila moje žena, která tento let absolvovala se mnou. Mimochodem, při check-in la letišti v Sydney jsme pořádně narazili, sice jsme měli letenky kolem světa, ale kvůli nějakému kilometrovému omezení nám chyběl úsek Hong Kong- Tokio ,z Tokia zpátky do Evropy nám ta "kolemsvětová" platila. V Hong Kong-u jsme měli v úmyslu koupit si lacinou letenku Hong Kong Taipei (Taiwan) v tak zvaném "bucket shop", což se nám potom podařilo, pak z Taiwanu lodí na Okinawu a pak dále trajektem, vlakem, autobusem atd do Tokia, což jsme také potom uskutečnili. Ovšem než nás v Sydney pustili do letadla společnosti QANTAS, museli jsme si koupit letenky za regulerní cenu Hong Kong - Tokyo, a to byl opruz, naštestí jsme měli kreditky, tolik peněz v hotovosti jsme tehdy u sebe neměli. Ty letenky jsme pak ztornovali po přistání v Hong Kong-u a po návratu do Evropy jsme dostali zpět peníze. Mezitím kurz dolaru dost prudce stoupl, takže jsme dostali víc, než jsme za letenky původně zaplatili, takže ve výsledku jsme na tom vydělali.:-).

0/0
25.2.2017 21:46

M69a15r37t18i21n 27Š69i66m65e66k 4800404638825

No, Kaitak je léta zrušený a na Lukla Airport také nebyl :)

+1/0
22.2.2017 14:54

B79o70h40u70m84i38l 55M94á35c48a 5441842986573

Tárikova hora, Jabal Ṭāriq (جبل طارق), je arabský název používaný od r. 711. Napsat, že je to původní název, může jen zarytý islamista. Před r. 711 měla tato hora latinský název Mons Calpe, který je snad fénického původu.

+8/0
22.2.2017 14:16

R55a65d63e54k 93N35o57v90o98t56n18ý 5618932676295

;-D

0/0
23.2.2017 14:09

I42v47a 51V54á91g64n44e19r89o21v56á 2301707569801

Bomba! Madeira mne láká čím dál víc :-)

Až dojdou letiště a nebudou nápady, tak udělejte seriál o spotterským místech v dovolenkových destinacích, třeba na Korfu je fakt kouzelné :-)

0/0
22.2.2017 13:42

D52a56n 71P75o41s18p74i80s82i54l 3309848136204

No teď už Madeira není tak adrenalinový zážitek po tom, co tam podstatně prodloužili ranvej. Zažil jsem tam přistáníl v roce 1988 na staré krátké ranveji a přistání byl zážitek, který jsem nikde jinde nezažil a to mám za sebou asi 280 přistání na všech kontinentech. Někdy začátkem 70 tých let to letadlo společnosti SAS na té krátké ranveji neubrzdilo a spadlo do moře. Pak jsem tam letěl v roce 2004, to už byla ranvej prodloužená, sice to kvůli v článku zmíněné turbulenci byl taky adrenalin, ale už ne zdaleka takový, jak to bylo u starého letiště.

0/0
22.2.2017 19:11

J37a46r85o10m13i70r 14F35a93r86e10k 4352933167

Za me je nejlepsi Barra Airport. Na videu porad tak nejak poletuje kolem, draha nikde :D Az potom jsem si vsiml te tycky trcici z vody a doslo mi, co je napsano v clanku o tomto letisti :)

0/0
22.2.2017 11:57

K72r50y77š84t25o67f 48H42l80a20v22á97č 9572449408272

Výborný článek, díky R^ asi budu první bez nějakého ale

+11/0
22.2.2017 10:29

P54a77v43l16a 29K17v31a35p82i56l55o57v50á 7989348624327

Opravte si čtvrtou větu. Jinak super článek ;-)

+2/0
22.2.2017 10:03

R59i22c44h22a49r73d 89M21i78k12u54l82e58n91k69a 1299747797784

Špatný titulek. Vyzkoušeli jste vy, redakce, nebo pilot pan Pruša? Koukám, že titulková nemoc dorazila už i zde. Jinak článek OK.

+5/−2
22.2.2017 8:20

D98a21n59a 26T92e36n85z89l14e25r 5820672755103

Poletí pán do Nepálu? To bych se moc těšila, co řekne o přistávání do stěny. R^:-)

+1/0
22.2.2017 8:19

L58u83k54a29s 47M51u33d60r56a 6366466122591

Neřekne nic - na přístání bude mít 600 m dlouhou dráhu (protože máte zřejmě na mysli letiště Lukla), širokou 20 metrů, na které by přistál s UL i naprostý začátečník.

+1/−1
22.2.2017 11:57

D13a76n55a 46T90e81n41z36l46e68r 5170282385803

Proč by nic neříkal, to je letiště, které je na špici, co se týká strachového faktoru. Bylo by zajímavé, co o tom řekne pán, co tam přistál.

Jinak asi tam opravdu nepřistane každý začátečník, kolem dráhy prý leží docela dost vyhořelých vraků.

0/0
22.2.2017 16:05
Foto

P97a88v62e94l 57V35a44n16ě68č19e71k 4484423761481

Myslim, ze nema ani 500m.

0/0
22.2.2017 16:56

V17á81c69l55a44v 13P58o77u78s23t59k56a 3710761842

To je jedno, s tímhle letadlem přistane "na pětníku"

0/−1
22.2.2017 17:33
Foto

J64a65k52u93b 97M26a50t66ě36j40ů 4219698108176

Lukla má 527x30 m. Jeden směr pro starty, druhý pro přistání. A k tomu sklon dráhy, složité přiblížení, vysoká nadmořská výška, špatné počasí...

Zajímavé je, že dráha ma stejnou orientaci 06/24 jako hlavní RWY v Praze.

+1/0
22.2.2017 17:38

S38t19a21n84d90a 43C20h39v49o24s31t 1512278

Kolik vazi takove nejtezsi letiste? Ale jinak clanek pekny, diky.

+9/0
22.2.2017 8:17

J85a19n 91Š68e90s22t70á92k 3308809159464

no některá letiště musí mít teda už pořádnou hmotnost;-D

0/0
22.2.2017 12:40

Š37t46ě81p62á26n 35V90a72n85ě44k 3133299167567

Pro ty, které by to zajímalo letadlo je Ultra Light. Jinak je článek zajímavý, díky za něj :-)

+1/0
22.2.2017 7:47

J55a43r47o79m42i11r 38F34a38r95e43k 4192393637

No, podle internetu neni OK-LEX SLA (neboli ultralight), ale LSA :D Nebo spis podle EASA je to znaceno ELA. Ale vim ja........

0/0
22.2.2017 8:15
Foto

J63a78k90u36b 58M67a65t51ě46j53ů 4159208118446

OK-LEX je Dynamic WT-9 LSA (light-sport aircraft). Tedy laicky řečeno něco jako UL s větším užitečným zatížením, zejména většími nádržemi. Oproti UL ale také podléhá regulaci dané kategorie.

0/0
22.2.2017 14:25

L69u40k75á54š 88B58ě21h42o68u91n84e71k 4360968820287

Ne, Dynamic lze registrovat i jako stroj obecného letectví. A tento také je, stačí kouknout na imatrukulaci.

Proč to vlastně řešíte?

0/0
22.2.2017 8:21

L83u34k98a42s 15M29u91d66r75a 6116456532981

Protože je potřeba si uvědomit, že ultralight přistane (na rozdíl od skutečných letadel) i na poli za vsí, má naprosto minimální přistávací rychlost, nemusí prudce brzdit (dráha je na něj neskutečně dlouhá) - mimochodem, i při výcviku PPL nás na Ruzyni buzerovali, abychom s Cessnou 180 (což je oproti v článku zmiňované hračce pořád skutečné 4 místné letadlo) nepřistávali k patě dráhy, ale spíše na její střed, protože následné pojíždění pak trvá věky, a vzhledem k hustotě provozu to je problém.

Je to zhruba stejné, jako byste se chlubil, jak jste na mopedu krásně "vybral" tu záludnou zatáčku na dálnici, kde auta musí dokonce brzdit na 110 km/h, aby z ní nevyletěla.

+3/0
22.2.2017 11:54

R77o49b66i55n 48Ž74i27ž62k74a 2278544916366

Já úplně nerozumím, jak to souvisí s článkem - ani jedno z těch tří letišť není problematické kvůli délce přistávací dráhy...

0/0
22.2.2017 13:47
Foto

J80a18k18u74b 42M66a19t41ě33j22ů 4539358438336

Ono to tak jednoduché není. Sice máte dost místa, ale zase si s vámi mnohem víc pohrává vítr - to je třeba situace na Madeiře a Gibraltaru.

Jiná věc je St. Martin Juliana (SXM/TNCM), které je pro malé letadlo nuda. Pro dopravní piloty velkých letadel to jednoduché není.

U některých letišť je challenge i nutná byrokracie pro sólo let.

Předpokládám, že dojde i na Courchevel (CVF/LFLJ) nebo St. Barthelemy (SBH/TFFJ), které ani nemají go around. Na obou Jirka Pruša byl.

0/0
22.2.2017 17:31

V85á75c76l49a90v 64P92o92u73s31t95k19a 3520891902

Jasně, ale to je pořád jen o tom větru, tedy o řádné kontrole počasí v místě přistání. Jinak nemůžete popřít fakt, že s tímhle letadlem přistanete i na fotbalovém hřišti. :-P

0/0
22.2.2017 17:37
Foto

J12a26k89u66b 71M62a82t34ě51j88ů 4919288648536

Já tedy ne ;-) ale chápu, co tím chcete říci.

Nicméně právě třeba Barra, Courchevel nebo St. Barthelemy nejsou jen o větru.

0/0
22.2.2017 20:00







Najdete na iDNES.cz