Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Na vlastní kůži jsme vyzkoušeli přistání na nejtěžších letištích světa

Možná už jste slyšeli o extrémních světových letištích. Přistání a starty tam nejsou pro každého. Český pilot a cestovatel Jiří Pruša přistál již na šesti z nich a na další se chystá. Jak je to složité, můžete nyní zjistit i vy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

O57n41d82r41e45j 74B75o59c42e67k 1380835944638

Jo zrovna před před 2 dny vyšel článek TOP 12 nejnebezpečnějších letišť

http://happyfly.cz/top-12-nejnebezpecnejsich-letist-na-svete/Rv

0/−2
22.2.2017 22:45
Foto

K53a48t64e13r79i70n91a 52K95a28r90l98s42s74o52n 2917522781623

Madeira je krasny ostrov ale priste si beru pred pristanim anxiolitika

0/0
22.2.2017 22:17

P95e61t44r 41M45i35c24h29a77l 2410514621202

Zajímavý článek, těším se na pokračování. BTW, pár takových letišť jsem zkoušel na simulátoru a i bez simulace počasí občas žádná sranda.

0/0
22.2.2017 21:09

M93a65r40e52k 17S46e46i79d58l 2613234905410

A kolik, že váží?

0/−1
22.2.2017 18:53

P12a10v32e66l 89M87a74t87o43u28š21e12k 5380877598924

Mám dojem, že z opravdu velkých a frekventovaných letišť s provozem velkých dopravních letadel (tj. nikoli stylu nepálské Lukly) býval jedním z nejobtížnějších, ne-li nejobtížnějším vůbec, starý Hong Kong.

0/0
22.2.2017 16:59

D59a10n 42P17o96s43p12i31s45i54l 3159978146434

První let na staré letiště Kai Tak jsem absolvoval v DC10 společnosti Lufthansa na začátku roku 1978 a to byl opravdu zážitek, jak letadlo muselo při přibližování "kličkovat" mezi vysokými budovami a ještě k tomu bojovat s bočním větrem a pak to piloti musil prudce "narvat" na ranvej, aby to letadlo stačilo ubrzdit a neskončilo v moři za ranvejí. Moje druhé přistání na Kai Tak bylo v létě 1980, to bylo ale letadlo Lockeed L-1011 Tristar společností Cathay Pacific, která sídlí v Hong Kong-u , také se proplétalo mezi budovami, ale přistání bylo hladké, neboť Kai tak tehdy byl domovským letištěm pilotů a ti to tam dokonale znali.

0/0
22.2.2017 19:01

M47a53t10o43u35š 91B61á87r52t76a 2745764744

Mě to jednou stačilo, ještě že mají nové, ale to už není důvod se tam vydávat, co je to čínské

0/0
24.2.2017 13:12

M53a37r23t28i85n 53Š30i57m28e15k 4920974988775

Pokud jste opravdu přistával na Kai Taku, pak Vám zcela upřímně závidím

+1/0
25.2.2017 20:02

D85a21n 83P89o70s53p94i74s21i68l 3139948976144

Konkrétní dúkaz pro moje tvrzení, že jsem přistával na letišti Kai Tak bohužel nemám, jedině moje třetí přistání tam v roce 1991 (let ze Sydney, Austrálie) by dosvědčila moje žena, která tento let absolvovala se mnou. Mimochodem, při check-in la letišti v Sydney jsme pořádně narazili, sice jsme měli letenky kolem světa, ale kvůli nějakému kilometrovému omezení nám chyběl úsek Hong Kong- Tokio ,z Tokia zpátky do Evropy nám ta "kolemsvětová" platila. V Hong Kong-u jsme měli v úmyslu koupit si lacinou letenku Hong Kong Taipei (Taiwan) v tak zvaném "bucket shop", což se nám potom podařilo, pak z Taiwanu lodí na Okinawu a pak dále trajektem, vlakem, autobusem atd do Tokia, což jsme také potom uskutečnili. Ovšem než nás v Sydney pustili do letadla společnosti QANTAS, museli jsme si koupit letenky za regulerní cenu Hong Kong - Tokyo, a to byl opruz, naštestí jsme měli kreditky, tolik peněz v hotovosti jsme tehdy u sebe neměli. Ty letenky jsme pak ztornovali po přistání v Hong Kong-u a po návratu do Evropy jsme dostali zpět peníze. Mezitím kurz dolaru dost prudce stoupl, takže jsme dostali víc, než jsme za letenky původně zaplatili, takže ve výsledku jsme na tom vydělali.:-).

0/0
25.2.2017 21:46

M16a33r67t40i31n 88Š74i17m26e67k 4600774558255

No, Kaitak je léta zrušený a na Lukla Airport také nebyl :)

+1/0
22.2.2017 14:54

B42o59h11u43m56i15l 49M13á62c15a 5301802106423

Tárikova hora, Jabal Ṭāriq (جبل طارق), je arabský název používaný od r. 711. Napsat, že je to původní název, může jen zarytý islamista. Před r. 711 měla tato hora latinský název Mons Calpe, který je snad fénického původu.

+8/0
22.2.2017 14:16

R67a20d33e87k 48N24o33v59o73t70n18ý 5338692696535

;-D

0/0
23.2.2017 14:09

I32v21a 24V37á62g24n19e34r55o88v57á 2111527279461

Bomba! Madeira mne láká čím dál víc :-)

Až dojdou letiště a nebudou nápady, tak udělejte seriál o spotterským místech v dovolenkových destinacích, třeba na Korfu je fakt kouzelné :-)

0/0
22.2.2017 13:42

D59a31n 56P16o96s92p79i22s63i32l 3649678876914

No teď už Madeira není tak adrenalinový zážitek po tom, co tam podstatně prodloužili ranvej. Zažil jsem tam přistáníl v roce 1988 na staré krátké ranveji a přistání byl zážitek, který jsem nikde jinde nezažil a to mám za sebou asi 280 přistání na všech kontinentech. Někdy začátkem 70 tých let to letadlo společnosti SAS na té krátké ranveji neubrzdilo a spadlo do moře. Pak jsem tam letěl v roce 2004, to už byla ranvej prodloužená, sice to kvůli v článku zmíněné turbulenci byl taky adrenalin, ale už ne zdaleka takový, jak to bylo u starého letiště.

0/0
22.2.2017 19:11

J20a86r45o95m80i50r 90F92a28r84e32k 4432633437

Za me je nejlepsi Barra Airport. Na videu porad tak nejak poletuje kolem, draha nikde :D Az potom jsem si vsiml te tycky trcici z vody a doslo mi, co je napsano v clanku o tomto letisti :)

0/0
22.2.2017 11:57

K40r47y70š15t23o24f 49H60l26a71v75á73č 9202579908722

Výborný článek, díky R^ asi budu první bez nějakého ale

+11/0
22.2.2017 10:29

P93a35v26l24a 68K52v60a30p11i36l53o40v46á 7349728434597

Opravte si čtvrtou větu. Jinak super článek ;-)

+2/0
22.2.2017 10:03

R48i73c91h26a51r53d 48M40i92k24u69l32e69n91k98a 1299347587154

Špatný titulek. Vyzkoušeli jste vy, redakce, nebo pilot pan Pruša? Koukám, že titulková nemoc dorazila už i zde. Jinak článek OK.

+5/−2
22.2.2017 8:20

D29a94n89a 78T27e68n78z68l82e12r 5360532385263

Poletí pán do Nepálu? To bych se moc těšila, co řekne o přistávání do stěny. R^:-)

+1/0
22.2.2017 8:19

L34u45k65a74s 30M50u86d85r30a 6536826372591

Neřekne nic - na přístání bude mít 600 m dlouhou dráhu (protože máte zřejmě na mysli letiště Lukla), širokou 20 metrů, na které by přistál s UL i naprostý začátečník.

+1/−1
22.2.2017 11:57

D18a36n33a 16T86e29n53z47l68e68r 5560322475823

Proč by nic neříkal, to je letiště, které je na špici, co se týká strachového faktoru. Bylo by zajímavé, co o tom řekne pán, co tam přistál.

Jinak asi tam opravdu nepřistane každý začátečník, kolem dráhy prý leží docela dost vyhořelých vraků.

0/0
22.2.2017 16:05

P69a45v14e49l 85V52a97n33ě36č34e97k 4834713291971

Myslim, ze nema ani 500m.

0/0
22.2.2017 16:56

V50á17c51l66a59v 52P44o76u25s17t98k89a 3570641882

To je jedno, s tímhle letadlem přistane "na pětníku"

0/−1
22.2.2017 17:33
Foto

J42a37k47u79b 50M80a80t67ě39j39ů 4359818118356

Lukla má 527x30 m. Jeden směr pro starty, druhý pro přistání. A k tomu sklon dráhy, složité přiblížení, vysoká nadmořská výška, špatné počasí...

Zajímavé je, že dráha ma stejnou orientaci 06/24 jako hlavní RWY v Praze.

+1/0
22.2.2017 17:38

S31t24a10n54d96a 61C27h88v71o93s47t 1912308

Kolik vazi takove nejtezsi letiste? Ale jinak clanek pekny, diky.

+9/0
22.2.2017 8:17

J96a49n 94Š94e42s43t92á96k 3598139319474

no některá letiště musí mít teda už pořádnou hmotnost;-D

0/0
22.2.2017 12:40

Š27t82ě76p21á40n 77V50a19n54ě10k 3163549927957

Pro ty, které by to zajímalo letadlo je Ultra Light. Jinak je článek zajímavý, díky za něj :-)

+1/0
22.2.2017 7:47

J47a10r70o42m10i87r 29F83a40r71e43k 4952913887

No, podle internetu neni OK-LEX SLA (neboli ultralight), ale LSA :D Nebo spis podle EASA je to znaceno ELA. Ale vim ja........

0/0
22.2.2017 8:15
Foto

J14a74k28u91b 61M36a24t83ě15j57ů 4939538388466

OK-LEX je Dynamic WT-9 LSA (light-sport aircraft). Tedy laicky řečeno něco jako UL s větším užitečným zatížením, zejména většími nádržemi. Oproti UL ale také podléhá regulaci dané kategorie.

0/0
22.2.2017 14:25

L29u89k94á12š 98B94ě43h32o64u59n24e11k 4630858200437

Ne, Dynamic lze registrovat i jako stroj obecného letectví. A tento také je, stačí kouknout na imatrukulaci.

Proč to vlastně řešíte?

0/0
22.2.2017 8:21

L25u48k88a46s 43M36u17d53r27a 6786216412511

Protože je potřeba si uvědomit, že ultralight přistane (na rozdíl od skutečných letadel) i na poli za vsí, má naprosto minimální přistávací rychlost, nemusí prudce brzdit (dráha je na něj neskutečně dlouhá) - mimochodem, i při výcviku PPL nás na Ruzyni buzerovali, abychom s Cessnou 180 (což je oproti v článku zmiňované hračce pořád skutečné 4 místné letadlo) nepřistávali k patě dráhy, ale spíše na její střed, protože následné pojíždění pak trvá věky, a vzhledem k hustotě provozu to je problém.

Je to zhruba stejné, jako byste se chlubil, jak jste na mopedu krásně "vybral" tu záludnou zatáčku na dálnici, kde auta musí dokonce brzdit na 110 km/h, aby z ní nevyletěla.

+3/0
22.2.2017 11:54

R76o87b70i51n 10Ž92i45ž69k43a 2108574666496

Já úplně nerozumím, jak to souvisí s článkem - ani jedno z těch tří letišť není problematické kvůli délce přistávací dráhy...

0/0
22.2.2017 13:47
Foto

J24a13k89u97b 49M13a50t89ě18j15ů 4179938208216

Ono to tak jednoduché není. Sice máte dost místa, ale zase si s vámi mnohem víc pohrává vítr - to je třeba situace na Madeiře a Gibraltaru.

Jiná věc je St. Martin Juliana (SXM/TNCM), které je pro malé letadlo nuda. Pro dopravní piloty velkých letadel to jednoduché není.

U některých letišť je challenge i nutná byrokracie pro sólo let.

Předpokládám, že dojde i na Courchevel (CVF/LFLJ) nebo St. Barthelemy (SBH/TFFJ), které ani nemají go around. Na obou Jirka Pruša byl.

0/0
22.2.2017 17:31

V45á76c33l86a63v 90P54o75u88s72t11k69a 3500491982

Jasně, ale to je pořád jen o tom větru, tedy o řádné kontrole počasí v místě přistání. Jinak nemůžete popřít fakt, že s tímhle letadlem přistanete i na fotbalovém hřišti. :-P

0/0
22.2.2017 17:37
Foto

J24a90k31u96b 29M32a26t55ě76j74ů 4709508438706

Já tedy ne ;-) ale chápu, co tím chcete říci.

Nicméně právě třeba Barra, Courchevel nebo St. Barthelemy nejsou jen o větru.

0/0
22.2.2017 20:00







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.