Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nekonečná přistávací dráha by byla dopravní revolucí. Ale není bezpečná

„Nekonečná“ kruhová přistávací dráha by měla letištím přinést především zásadní zvýšení kapacity. V jednom okamžiku by mohlo přistávat několik letadel naráz. Lákavý nápad se objevuje pravidelně už desítky let. Ale zůstává snem, protože jeho uskutečnění je zatím dost nebezpečné.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K64a21r77e60l 53H33o54r94á66k 2288239513363

Šestiúhelníková plochá přistávací dráha by byla funkčním kompromisem.

0/0
9.4.2017 13:11

L69a28d50i81s53l26a57v 20K32u23d32l55a47c83e12k 8968660919299

Tangenciální letiště? Proc ne? Kruhova draha je v oblasti nizkych rychlosti a jak start tak pristani se odehrava na rovne draze. K tomu je celkem prinosem moznost startu a pristani ze vsech smeru a relativne kratka vzdalenost k draham pro pripadny zasah zachranaru.

0/0
3.4.2017 9:28

R13a71d80i75m 85N12e45b50e62l 5456855979399

Tak to dopadne, když to, co by měli řešit technici a odborníci dostanou do ruky architekti.

+3/0
26.3.2017 10:54
Foto

P41e35t23r 52N34o44v81o34t72ň63á41k 1975541143158

Dostatečně ohýbat navigační paprsek sice reálné není, protože těžko vytvoříme prostřední s vysoce narůstající hustotou :-) ale vytvořit jiný navigační systém, který navede letadlo a klidně i autopilota bezpečně na kruhovou dráhu jistě teoreticky možné je. Jenže nikdo nebude stavět přistávací dráhu a vyvíjet nový navigační systém, když pro ten systém nejsou přizpůsobená letadla a na jiných letištích se to nevyužije.

0/0
24.3.2017 23:20

R48o52m97a98n 35D92o47r64s87k51ý 1636794180758

Ta kulatá dráha mi uplně připomněla Nascar a to mi pripomnelo jednu zcenku od The Onion, kdy radil odborník přes Nascar svému závodníkovi stylem .... Ještě chvíli vydrž !! Ještě nezatáčej !!! - Já ještě nezatáčím - Buď připraven zatočit, ale ještě ne !!!! - Připrav se. Uz to tu bude...zatáčej doleva!!! - Mám zatáčet vlevo ? - Zatoč vlevo !!! - Zatáčím vlevo - On zatáčí vlevo - Paráda, teď jeď rovně - Jedu rovně - Jeď rovně a rychle!! - Mám jet ještě rovně ? - Jeď pořád rovně a pořád rychle !!! - Jedu dost rovně ?? - Jeď rovněji !!! - Teda trenere, jste fakt nejlepší !!

U toho se vždycky tak pobavím :-)))

https://www.youtube.com/watch?v=bG2OcW_Hwkg

+1/0
24.3.2017 10:07

J93i74n46d24ř92i23c22h 70B58a71r32t20e94k 2407185499779

Autonomní řízení letového provozu s autonomními letadly by to zvládli. Nesmí se ale do toho zapojovat člověk.

0/0
23.3.2017 14:53

P41a96v39e11l 19M46a85j72e45r 1923706348106

Pokud by se pristavalo vzdycky pravotocive, mohly by mit letadla leve pristavaci kolo na podvozku vetsi. Tim by letadla sama zatacela ve smeru letiste samovolne. Podobne jako himalajsky medved, ktery pry ma jednu nohu kratsi, aby lepe drzel rovnovahu v prudkych kopcich.;-D

+4/0
23.3.2017 14:01

M70i63c72h58a77l 87J93a83r61o89š 7924770932365

"...ohýbat paprsek zajišťující skluzovou rovinu je v současnosti proti fyzikálním zákonům."

Mám se těšit, že fyzikální zákony se v budoucnu budou měnit?

+2/−1
23.3.2017 9:08

J76i24n97d17ř55i48c73h 32B82a77r73t83e38k 2607515569309

Ne, ocel se stále ve vodě potápí, ale to nám nebrání využít jiného zákona abychom mohli mít ocelové lodě.

+1/0
23.3.2017 14:55

V50o45j57t11ě68c47h 45G62r30o54s92s 9789164465336

Nejde o to co lze a co ne. Jde o formulaci té věty, která prostě nedává smysl.

0/0
23.3.2017 15:03

J25i19n19d57ř46i85c25h 85B36a47r79t93e84k 2927585439429

Doslovně vzato nedává. Většinou si ale čtenář domyslí..

+1/0
23.3.2017 15:14

I15v69a 51V41a46l35č18í76k62o53v34á 3920799539

Nechápu. Přistávat do zatáčky, to je docela šílenost. Dnes občas vyjedou z dráhy, když ty jsou rovné...

+1/0
23.3.2017 8:12

K76r41y50š68t29o51f 92L20a44n35í59k 1319620875525

při polomeru nejakych 200km by to slo...

+2/0
22.3.2017 23:24

J60a68n 70V20a60l73á45š94e90k 7781829108806

To je okolo celé republiky!

+1/0
23.3.2017 9:00

R83a41d89i91m 55N93e13b62e43l 5346395919489

A skoro každé město by tak mělo své letiště :-)

+1/0
26.3.2017 10:56

P93a35v25e81l 25Ř72a29p33e11k 7842636829295

Chyba je v tom, že letecký dopravní prostředek vůbec potřebuje nějakou dráhu, snad kromě pojezdové. Z tohoto pohledu se jeví jako zastaralý, a je to i jedno z hlavních bezpečnostních rizik.

0/0
22.3.2017 23:06
Foto

M78i40c45h58a88l 45N50a22j35m12a45n 7679743686840

Bojovník proti psům a autům má nového nepřítele?

A jako v jiných diskuzích, když řeknete A (letadla jsou špatná), řekněte i B (čím je nahradíme).

+1/0
23.3.2017 12:16

B89o26h43u41m28i22l 78M20i79c19h63a20l 3805564815551

Volským potahem? Tisíci lety osvědčená technologie?

+1/0
24.3.2017 17:53

R36a19d36i24m 71N26e83b44e92l 5516365689329

Vrtulníkem :)

0/0
26.3.2017 10:58

M78i23c49h13a44e43l 84C50h31a63r16v10á30t 9659498353352

Celkem humorný nápad, třeba pět letadel zaráz přistávat a proti sobě...;-D

+1/−1
22.3.2017 17:29

P68e64t53r 56L19u58k48e54š 6223721

Proč hned pošilhávat za hranice. Pozoruhodné nápady se kdysi rodily i u nás. Třeba obří přistávací plošina nad nádražím. Pěkně uprostřed zástavby.

0/0
22.3.2017 16:10

J41a98n 47P76r84o20c86h10a94z23k16a 1457225969157

"Lákavý nápad se objevuje pravidelně už desítky let". Pamatuji se na podobný článek, který jsem četl cca před padesáti (šedesáti?) lety. Případ popisoval pilota malého letadla, který nouzově přistál na zkušební kruhové dráze automobilky. Článek rozebíral podroně výhody i nevýhody (hlavní byla nutnost budovat podzemní příjezdové cesty) kruhových letišť.

+1/0
22.3.2017 15:19

P14a54v29e23l 51Ř60a43p18e67k 7812716249755

Tak zrovna ta příjezdová cesta se jeví celkem banálně ve srovnání s jinými problémy. Pod dráhou se jezdí už dávno třeba k letišti Heathrow.

0/0
22.3.2017 23:08

J69a64n 10P58r32o70c52h51a83z86k31a 1887425649547

Nevím, jak jste starý pane Řapeku. Pokud vám někdy v r.1965 bylo vice něž 25 let, mohl jste své znalosti poskytnout autorům toho článku, který jsem zmiňoval,, aby je mohli využít v r.1968, kdy byl tunel k letišti Heathrow budován,

+1/0
22.3.2017 23:25

J21a28r32o51s56l50a15v 13P29o40s69p22í96š89i79l 2931239945216

Článek se velmi obšírně věnuje tomu "proč ne", ale téměř zcela opomíjí "proč ano". Tento jednostranný pohled je pro mě na technetu zklamáním, jsem zde zvyklý na vyšší standard (o poněkud bulvárním vyznění celého článku nemluvě).

+1/−4
22.3.2017 14:44

M40i40r23e57k 23G51a53j62e29r 5671966349190

Prectete si clanek znovu. Je to tam.

+6/0
22.3.2017 14:55
Foto

P94a88v96e48l 58K29a67s34í63k60, 80T28e62c58h54n60e14t91.18c93z

"Představa letadel pohybujících se po kruhové ranveji vypadá na první pohled lákavě. Stroje plynule přistávají, startují, pojíždí k odbavovací budově, ale na rozestupy se nehledí." To je podle mého jasně uvedená výhoda.

+1/0
22.3.2017 16:45
Foto

J30i34ř24í 97D70v19o98ř12á87k 5845459310168

Tak třeba

je vhodný pro letadla s přistávací rychlostí od 130 do 150 mil za hodinu

Zdroj: http://technet.idnes.cz/kruhova-runway-0gu-/tec_technika.aspx?c=A170317_101541_tec_technika_vse

150 mil/h je asi maximální rychlost ( 241 km/h)

Boeing 737-700241Boeing 707237Boeing 737-200237Boeing 737-500237Avro RJ100235Fokker 70233Boeing 737-600231Avro RJ85229Avro RJ70220ATR 72209Douglas DC-7204De Havilland Canada DHC-8200Douglas DC-6200ATR 42192Douglas DC-4174Douglas DC-3 Dakota137

0/0
22.3.2017 19:39
Foto

J59i26ř18í 92D41v45o92ř37á86k 5755789410388

Pardon, zdroj : http://czechairliners.net/index.php/archiv-clanku-1/743-pristavaci-rychlosti-letadel.html

0/0
22.3.2017 19:42

M60a92r98t11i25n 74H88o40u88b70a 6743971769498

jede to dobre, ale neseje, coz je pro secku docela zasadni

+2/0
22.3.2017 14:40

R29o64m46a78n 25K59a21m12a41r46ý67t 8718560248658

Doufám, že se toho nechytnou v Praze nebo jinde v ČR. Jak to tu tak znám, tak by určitě nezbyly peníze na podjez pod přistávací plochou, takže by se na křížení cest udělali semafory nebo ještě lépe dle moderniho trendu další kruháč.

+3/0
22.3.2017 14:24

J43i57ř45í 65K41o57c15u12r85e68k 6695414755708

Gibraltar

+1/0
22.3.2017 14:28
Foto

S55a43m93u63e95l 73K71u49p96k63a 9813263584612

A samozrejme cyklostezka.

+1/0
22.3.2017 21:46

K62a43r52e28l 74B73a54r22t39a41k 9446901245626

Nechápu, proč se neobrátili na našeho největšího geniálního vědce a vynálezce Járu da Cimrmana. Ten by takovou maličkost vyřešil během oka mrku;-D

+11/0
22.3.2017 13:41

M60i19c54h27a45l 40B85a12š73t18a 6604500935924

Zkuste to bez dráhy, milý Bartáku R^

+12/0
22.3.2017 13:57

M60a80t83o24u98š 53B49á52r26t51a 2655114264

Když mohl Concorde sklopit čumák, proč by se nemohla vyrábět letadla, která se ohnou do zatáčky? Při přistání by nemusel kapitán letadla povzbuzovat výkřiky "Vyvažovat, vyvažovat!"

+2/0
22.3.2017 13:39

I42v14a61n 29M14a58r19e88k 6874188632

Takže kruhový objezd už i pro aera , jsem zvědav jak by na tu dráhu trefovali za větrného počasí ? 8-o

0/0
22.3.2017 13:35

M80i27c74h59a68l 44B67a34š79t60a 6614570575294

Prostě by jí otočili proti jeho směru ...

+1/0
22.3.2017 13:58

V90l69a22d18i91m12í61r 44H24r52u97b22ý 1874551907832

Tím myslíte, že by otočili "jí" (kým čím), tedy tou dráhou? Pokud jste myslel "ji" (koho, co), tak to taky moc nedává smysl.

.

Omlouvám se, že se v tom vrtám, ale dost lidí má problém se správným skloňováním zájmena "ona" a tak jsem se raději zeptal.

+1/0
22.3.2017 14:46

J14a72n 71P29a43v80e77l88k82a 3807821414311

No zrovna v tomto případě je význam stejný.

+4/0
22.3.2017 15:35

M64i80c55h13a10l 22B88a95š80t94a 6154120455134

Hehe, s Janem jste to pochopili přesně - otočili by ji (koho, co) tak, že by otočili jí resp. s ní. Kruh a čeština jsou ideální pro vyjádření úplně praštěné představy. Moc prima, děkuji ;-DR^

0/0
23.3.2017 7:00

J31i61n56d55ř21i43c94h 56Č87í84ž37e84k 9190902326349

...ohýbat paprsek zajišťující skluzovou rovinu je v současnosti proti fyzikálním zákonům.

Je nějaká naděje na změnu fizikálního zákonu???

+9/0
22.3.2017 13:21

J21i29n30d22ř59i71c51h 18Č87í42ž11e86k 9330772656279

"y";-€

0/0
22.3.2017 13:21

M96a77r55t37i36n 34N71o96v35o17t91n70ý 7753245130965

Naděje je vždy. Fyzikální zákony odpovídají našemu poznání světa. Už Einstein nám ukázal, že vše může být trochu jinak.

+1/0
22.3.2017 13:25

M73i55r82e85k 81G33a52j59e19r 5481676789410

To zpresneni znalosti f. zakonu ale nemelo zadny vliv na konstrukci aut ci letadel. Takze nadeje neni zadna. Jenom jste nepochopil, co Einstein vlastne ukazal.

+3/−2
22.3.2017 14:58

J18a33k20u28b 19B86o41h45o93n97ě85k 8565326869517

To by musela schválit dvoutřetinová většina všech poslanců a to asi neprojde. KSČM už se nechala slyšet, že to je buržoazní výmysl a Úsvit v tom vidí snahu islamistů o usnadnění teroristických útoků

+11/0
22.3.2017 13:47
Foto

P78e80t41r 73N39o14v23o76t93ň78á45k 1735351953288

řešil by to dostatečný poloměry třeba po obvodu země. nebo letiště do osmičky s podjezdem :)

+1/0
22.3.2017 12:04

M86i66c91h64a27l 83R81e51j65z36e70k 5616787575961

Nechci moc rypat, ale vetsina soucasnych drah jde po obvodu Zeme

+2/0
26.3.2017 1:19

R45o10b80e38r16t 92P49e37l93c 5554259484730

R^;-D

0/0
3.4.2017 0:55

H38y34n24e89k 80M73r52t37v32ý 2370657129901

přistávat do zatáčky? to nezní moc dobře..

ale kdyby se na dopravní letadla použila technologie harrierů, mohla by kolmo :-)

+1/0
22.3.2017 11:50







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.