Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nekonečná přistávací dráha by byla dopravní revolucí. Ale není bezpečná

„Nekonečná“ kruhová přistávací dráha by měla letištím přinést především zásadní zvýšení kapacity. V jednom okamžiku by mohlo přistávat několik letadel naráz. Lákavý nápad se objevuje pravidelně už desítky let. Ale zůstává snem, protože jeho uskutečnění je zatím dost nebezpečné.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K30a38r47e67l 41H91o12r67á13k 2368949173653

Šestiúhelníková plochá přistávací dráha by byla funkčním kompromisem.

0/0
9.4.2017 13:11

L65a62d55i63s69l20a82v 43K39u10d48l81a44c74e19k 8708860229699

Tangenciální letiště? Proc ne? Kruhova draha je v oblasti nizkych rychlosti a jak start tak pristani se odehrava na rovne draze. K tomu je celkem prinosem moznost startu a pristani ze vsech smeru a relativne kratka vzdalenost k draham pro pripadny zasah zachranaru.

0/0
3.4.2017 9:28

R60a55d13i13m 37N81e80b57e95l 5276265149479

Tak to dopadne, když to, co by měli řešit technici a odborníci dostanou do ruky architekti.

+3/0
26.3.2017 10:54
Foto

P32e61t58r 13N62o49v72o47t39ň72á89k 1385971853958

Dostatečně ohýbat navigační paprsek sice reálné není, protože těžko vytvoříme prostřední s vysoce narůstající hustotou :-) ale vytvořit jiný navigační systém, který navede letadlo a klidně i autopilota bezpečně na kruhovou dráhu jistě teoreticky možné je. Jenže nikdo nebude stavět přistávací dráhu a vyvíjet nový navigační systém, když pro ten systém nejsou přizpůsobená letadla a na jiných letištích se to nevyužije.

0/0
24.3.2017 23:20

R27o92m96a26n 24D34o55r19s61k58ý 1286804870628

Ta kulatá dráha mi uplně připomněla Nascar a to mi pripomnelo jednu zcenku od The Onion, kdy radil odborník přes Nascar svému závodníkovi stylem .... Ještě chvíli vydrž !! Ještě nezatáčej !!! - Já ještě nezatáčím - Buď připraven zatočit, ale ještě ne !!!! - Připrav se. Uz to tu bude...zatáčej doleva!!! - Mám zatáčet vlevo ? - Zatoč vlevo !!! - Zatáčím vlevo - On zatáčí vlevo - Paráda, teď jeď rovně - Jedu rovně - Jeď rovně a rychle!! - Mám jet ještě rovně ? - Jeď pořád rovně a pořád rychle !!! - Jedu dost rovně ?? - Jeď rovněji !!! - Teda trenere, jste fakt nejlepší !!

U toho se vždycky tak pobavím :-)))

https://www.youtube.com/watch?v=bG2OcW_Hwkg

+1/0
24.3.2017 10:07

J86i25n23d94ř10i58c81h 25B15a18r46t48e32k 2317825229749

Autonomní řízení letového provozu s autonomními letadly by to zvládli. Nesmí se ale do toho zapojovat člověk.

0/0
23.3.2017 14:53

P38a95v83e40l 12M30a10j89e22r 1753526968536

Pokud by se pristavalo vzdycky pravotocive, mohly by mit letadla leve pristavaci kolo na podvozku vetsi. Tim by letadla sama zatacela ve smeru letiste samovolne. Podobne jako himalajsky medved, ktery pry ma jednu nohu kratsi, aby lepe drzel rovnovahu v prudkych kopcich.;-D

+4/0
23.3.2017 14:01

M43i67c83h83a51l 56J76a43r96o36š 7234120862885

"...ohýbat paprsek zajišťující skluzovou rovinu je v současnosti proti fyzikálním zákonům."

Mám se těšit, že fyzikální zákony se v budoucnu budou měnit?

+2/−1
23.3.2017 9:08

J78i74n11d34ř35i48c83h 89B84a14r32t83e93k 2227155879819

Ne, ocel se stále ve vodě potápí, ale to nám nebrání využít jiného zákona abychom mohli mít ocelové lodě.

+1/0
23.3.2017 14:55

V39o27j60t73ě77c64h 47G78r35o45s41s 9409684695376

Nejde o to co lze a co ne. Jde o formulaci té věty, která prostě nedává smysl.

0/0
23.3.2017 15:03

J25i41n30d24ř20i51c26h 58B69a53r82t79e61k 2677615639379

Doslovně vzato nedává. Většinou si ale čtenář domyslí..

+1/0
23.3.2017 15:14

I19v53a 83V84a35l24č10í20k62o54v98á 3120529589

Nechápu. Přistávat do zatáčky, to je docela šílenost. Dnes občas vyjedou z dráhy, když ty jsou rovné...

+1/0
23.3.2017 8:12

K25r43y93š67t62o90f 89L76a40n22í67k 1909300945835

při polomeru nejakych 200km by to slo...

+2/0
22.3.2017 23:24

J85a21n 73V80a13l30á25š85e52k 7881269308146

To je okolo celé republiky!

+1/0
23.3.2017 9:00

R56a96d27i55m 27N93e66b46e66l 5986985719479

A skoro každé město by tak mělo své letiště :-)

+1/0
26.3.2017 10:56

P42a23v71e26l 44Ř93a15p35e76k 7432356319485

Chyba je v tom, že letecký dopravní prostředek vůbec potřebuje nějakou dráhu, snad kromě pojezdové. Z tohoto pohledu se jeví jako zastaralý, a je to i jedno z hlavních bezpečnostních rizik.

0/0
22.3.2017 23:06
Foto

M38i10c57h50a78l 45N70a84j29m43a94n 7229723366370

Bojovník proti psům a autům má nového nepřítele?

A jako v jiných diskuzích, když řeknete A (letadla jsou špatná), řekněte i B (čím je nahradíme).

+1/0
23.3.2017 12:16

B47o28h21u74m18i65l 86M11i23c36h53a32l 3245774795621

Volským potahem? Tisíci lety osvědčená technologie?

+1/0
24.3.2017 17:53

R90a34d77i64m 66N87e25b30e62l 5116615239799

Vrtulníkem :)

0/0
26.3.2017 10:58

M76i13c71h67a77e87l 57C32h60a22r82v50á97t 9439248353232

Celkem humorný nápad, třeba pět letadel zaráz přistávat a proti sobě...;-D

+1/−1
22.3.2017 17:29

P56e16t48r 79L13u87k93e70š 6693581

Proč hned pošilhávat za hranice. Pozoruhodné nápady se kdysi rodily i u nás. Třeba obří přistávací plošina nad nádražím. Pěkně uprostřed zástavby.

0/0
22.3.2017 16:10

J13a90n 21P17r13o73c31h46a32z81k64a 1467895329407

"Lákavý nápad se objevuje pravidelně už desítky let". Pamatuji se na podobný článek, který jsem četl cca před padesáti (šedesáti?) lety. Případ popisoval pilota malého letadla, který nouzově přistál na zkušební kruhové dráze automobilky. Článek rozebíral podroně výhody i nevýhody (hlavní byla nutnost budovat podzemní příjezdové cesty) kruhových letišť.

+1/0
22.3.2017 15:19

P21a94v24e67l 54Ř11a93p48e54k 7542746989725

Tak zrovna ta příjezdová cesta se jeví celkem banálně ve srovnání s jinými problémy. Pod dráhou se jezdí už dávno třeba k letišti Heathrow.

0/0
22.3.2017 23:08

J25a76n 96P17r39o54c40h48a15z78k76a 1757965909537

Nevím, jak jste starý pane Řapeku. Pokud vám někdy v r.1965 bylo vice něž 25 let, mohl jste své znalosti poskytnout autorům toho článku, který jsem zmiňoval,, aby je mohli využít v r.1968, kdy byl tunel k letišti Heathrow budován,

+1/0
22.3.2017 23:25

J58a19r26o26s49l73a75v 98P55o12s13p11í95š72i62l 2581989325736

Článek se velmi obšírně věnuje tomu "proč ne", ale téměř zcela opomíjí "proč ano". Tento jednostranný pohled je pro mě na technetu zklamáním, jsem zde zvyklý na vyšší standard (o poněkud bulvárním vyznění celého článku nemluvě).

+1/−4
22.3.2017 14:44

M50i89r44e37k 57G59a97j48e76r 5501156359520

Prectete si clanek znovu. Je to tam.

+6/0
22.3.2017 14:55
Foto

P44a75v52e30l 77K53a32s83í48k90, 80T65e48c49h82n69e83t18.20c55z

"Představa letadel pohybujících se po kruhové ranveji vypadá na první pohled lákavě. Stroje plynule přistávají, startují, pojíždí k odbavovací budově, ale na rozestupy se nehledí." To je podle mého jasně uvedená výhoda.

+1/0
22.3.2017 16:45
Foto

J90i55ř82í 27D30v50o71ř74á67k 5375269330348

Tak třeba

je vhodný pro letadla s přistávací rychlostí od 130 do 150 mil za hodinu

Zdroj: http://technet.idnes.cz/kruhova-runway-0gu-/tec_technika.aspx?c=A170317_101541_tec_technika_vse

150 mil/h je asi maximální rychlost ( 241 km/h)

Boeing 737-700241Boeing 707237Boeing 737-200237Boeing 737-500237Avro RJ100235Fokker 70233Boeing 737-600231Avro RJ85229Avro RJ70220ATR 72209Douglas DC-7204De Havilland Canada DHC-8200Douglas DC-6200ATR 42192Douglas DC-4174Douglas DC-3 Dakota137

0/0
22.3.2017 19:39
Foto

J34i64ř24í 62D93v69o47ř34á35k 5115989630718

Pardon, zdroj : http://czechairliners.net/index.php/archiv-clanku-1/743-pristavaci-rychlosti-letadel.html

0/0
22.3.2017 19:42

M19a20r25t77i92n 42H94o78u60b88a 6923341109368

jede to dobre, ale neseje, coz je pro secku docela zasadni

+2/0
22.3.2017 14:40

R31o65m53a82n 63K58a40m61a58r89ý43t 8838380558738

Doufám, že se toho nechytnou v Praze nebo jinde v ČR. Jak to tu tak znám, tak by určitě nezbyly peníze na podjez pod přistávací plochou, takže by se na křížení cest udělali semafory nebo ještě lépe dle moderniho trendu další kruháč.

+3/0
22.3.2017 14:24

J28i84ř48í 19K46o78c94u16r16e53k 6555634585568

Gibraltar

+1/0
22.3.2017 14:28
Foto

S80a59m23u33e60l 91K95u16p46k98a 9223863694782

A samozrejme cyklostezka.

+1/0
22.3.2017 21:46

K34a21r51e68l 69B73a70r50t24a68k 9716861215906

Nechápu, proč se neobrátili na našeho největšího geniálního vědce a vynálezce Járu da Cimrmana. Ten by takovou maličkost vyřešil během oka mrku;-D

+11/0
22.3.2017 13:41

M36i32c13h90a93l 39B58a61š52t29a 6844530825764

Zkuste to bez dráhy, milý Bartáku R^

+12/0
22.3.2017 13:57

M54a61t73o80u14š 78B24á95r30t92a 2405294724

Když mohl Concorde sklopit čumák, proč by se nemohla vyrábět letadla, která se ohnou do zatáčky? Při přistání by nemusel kapitán letadla povzbuzovat výkřiky "Vyvažovat, vyvažovat!"

+2/0
22.3.2017 13:39

I56v64a84n 46M64a61r28e26k 6974678212

Takže kruhový objezd už i pro aera , jsem zvědav jak by na tu dráhu trefovali za větrného počasí ? 8-o

0/0
22.3.2017 13:35

M72i77c97h61a48l 54B73a55š26t22a 6214440435374

Prostě by jí otočili proti jeho směru ...

+1/0
22.3.2017 13:58

V69l63a72d52i22m94í23r 41H47r39u54b56ý 1914441307502

Tím myslíte, že by otočili "jí" (kým čím), tedy tou dráhou? Pokud jste myslel "ji" (koho, co), tak to taky moc nedává smysl.

.

Omlouvám se, že se v tom vrtám, ale dost lidí má problém se správným skloňováním zájmena "ona" a tak jsem se raději zeptal.

+1/0
22.3.2017 14:46

J69a44n 77P25a65v51e79l69k84a 3347871514331

No zrovna v tomto případě je význam stejný.

+4/0
22.3.2017 15:35

M23i26c28h59a17l 86B37a69š75t21a 6984470945334

Hehe, s Janem jste to pochopili přesně - otočili by ji (koho, co) tak, že by otočili jí resp. s ní. Kruh a čeština jsou ideální pro vyjádření úplně praštěné představy. Moc prima, děkuji ;-DR^

0/0
23.3.2017 7:00

J50i80n32d91ř88i21c37h 32Č92í29ž16e70k 9880742666929

...ohýbat paprsek zajišťující skluzovou rovinu je v současnosti proti fyzikálním zákonům.

Je nějaká naděje na změnu fizikálního zákonu???

+9/0
22.3.2017 13:21

J32i77n77d69ř28i35c45h 97Č89í68ž40e28k 9450312516289

"y";-€

0/0
22.3.2017 13:21

M83a71r97t62i65n 74N25o45v34o11t30n80ý 7183865700775

Naděje je vždy. Fyzikální zákony odpovídají našemu poznání světa. Už Einstein nám ukázal, že vše může být trochu jinak.

+1/0
22.3.2017 13:25

M74i40r27e27k 37G94a81j60e59r 5531656239280

To zpresneni znalosti f. zakonu ale nemelo zadny vliv na konstrukci aut ci letadel. Takze nadeje neni zadna. Jenom jste nepochopil, co Einstein vlastne ukazal.

+3/−2
22.3.2017 14:58

J70a52k28u28b 88B54o58h23o88n36ě91k 8805446579677

To by musela schválit dvoutřetinová většina všech poslanců a to asi neprojde. KSČM už se nechala slyšet, že to je buržoazní výmysl a Úsvit v tom vidí snahu islamistů o usnadnění teroristických útoků

+11/0
22.3.2017 13:47
Foto

P20e34t31r 76N75o26v35o31t83ň78á96k 1535141843138

řešil by to dostatečný poloměry třeba po obvodu země. nebo letiště do osmičky s podjezdem :)

+1/0
22.3.2017 12:04

M34i46c91h47a23l 26R90e23j54z59e71k 5306477205441

Nechci moc rypat, ale vetsina soucasnych drah jde po obvodu Zeme

+2/0
26.3.2017 1:19

R94o68b31e86r77t 12P70e14l68c 5404429214830

R^;-D

0/0
3.4.2017 0:55

H95y86n21e49k 82M37r32t27v16ý 2110637419331

přistávat do zatáčky? to nezní moc dobře..

ale kdyby se na dopravní letadla použila technologie harrierů, mohla by kolmo :-)

+1/0
22.3.2017 11:50







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.