Diskuse k článku

Svezli jsme se mikrobusem bez řidiče. Mezi návštěvníky jej ale nepustili

Autonomní vozidla jsou na veletrhu CeBit velkým tématem a nejvíce pozornosti budí dva žluté mikrobusy společnosti Swiss Post. V pilotním projektu ve Švýcarsku svezly přes čtrnáct tisíc cestujících, nyní vozí návštěvníky na hannoverském výstavišti.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M38i19c78h13a97l 67M19i89n16a87ř87í20k 9612226949208

Nevim proc ale vzhledem k tomu, ze mikrobus je obycejna elektronika ktera je poruchova a rychle se opotrebovava, tak k vozidlum bez ridicu nemam duveru. A kdyby to ridil os window tak to je vylozene nebezpecna vec.

0/0
22.3.2017 7:54

T41o28m97á87š 48P60a51č14e64s 2788232327597

Žádné morální dilema u autonomních aut není, pokud se chtějí prosadit, jejich prioritou musí být v každém případě ochrana posádky. Tečka. Žádné bazírování, koho upřednostnit, vždycky to musí být posádka vozu. Nikdo si nekoupí auto, které jej pošle do zdi kvůli nějakému kreténovi, který mu vběhl pod kola. Ano, pokud se to vozu podaří "vymyslet" tak, aby minimalizoval i škody na okolí, bude to fajn, ale prioritou musí prostě vždy být ochrana posádky.

+3/−3
20.3.2017 20:12

Ř37e33h97o41ř 31V36l16a91s51á95k 2314654621246

Prioritou musí být dodržování pravidel.

Ale proč vám dávám mínus - to "nikdo si nekoupí" je mimo. V komerční sféře se to uchytí velmi rychle. Kamionová doprava, půjčovny automobilů .... tam to povede k obrovským úsporám.

A když si lidé zvyknou, tak už nebudou mít velké zábrany si to koupit. Kvůli hypotetickým situacím? To fakt není problém.

0/0
21.3.2017 7:20

K38a67r94e62l 34H43o12r48á73k 2788399403963

Autonomní auto nesmí být nebezpečné pro ostatní účastníky silničního provozu. Pokud by bylo, společnost ho neschválí do provozu. Nenechám se přejet autonomním autem, které naprogramoval nějaký kretén.

+1/0
21.3.2017 11:10

P90e79t25r 58S16p67a85t51z19i73e86r11e83r 7704212985954

jak to tak čtu, tak argumenty, které tu padají jsou... a to si upřímně řekněme....jen hledání osobních irelevantních důvodu a nátlaku proč autonomní auta nepustit na silnice....pravý důvod je zcela jiný....řidiči by přišli o schopnost řídit...už by nemohli na okresce jen 120, už by nemohli nikam chvátat a jet jako čuňata, už by nemohli se někomu nalepit na zadek a problikávat ho, protože jede o 5 km pomaleji, už by nemohli dělat s auty myšky, aby tím ukázali svou nadřazenost, už by si nemohli na namrzlé silnici říct..to je v pohodě to neuklouzne a jet rychle....už by nemohli na dálnici lítat v levém 200....a to je ten pravý důvod...řešení nehod je malichernost a stejně všichni ví, že nehody jsou nyní a ve větší míře. PRostě autonomní auta budou přesná, s milionkrát rychlejšími reakcemi, předvídatelná a hlavně společně komunikující, takže k těm nehodám by ani nedošlo. ;-D

+5/0
20.3.2017 18:24

P71e80t56r 19S54p81a97t25z98i93e90r42e70r 7734972295864

a ještě bych doplnil, že když se v továrnách lidé nahrazují stroji...a to hlavně proto, že dělají rychleji a hlavně přesněji a to bez jakéhokoliv zaváhání a únavy...tak tomu všichni tleskají a říkají jak to je neodvratný pokrok....a tedy když by na silnici jezdil stroj, který by byl bezpečnější, s rychlejšími rozhodovacími procesy, tak to se lidem nelíbí...jak říkám..nejde o nehody, protože ten stroj by tu nehodu ani nepřipustil

+2/0
20.3.2017 18:40

L42u22k21á65š 33H74a81v97l79í61č36e76k 6828342373618

Přesně tak. Je to jenom o egu těch chytráků. Inteligentní člověk si dokáže spočítat, že během cesty takovým vozidlem se může věnovat důležitějším činnostem, než je točení volantem a vybržďováním autobusů.

+2/0
20.3.2017 19:52

M71i93l68a28n 97V93o18l44e12k 5969233136529

A opravdu se v tom může svézt každý návštěvník veletrhu? Tak to je super. Vzpomínám si, jak mě maminka posadila do vláčku v ZOO a bylo to krásné. Jsem rád, že se to nějakým lidem splnilo aspoň v dospělosti.

+3/0
20.3.2017 17:20

J92i74ř92í 20K51o10c47u10r76e84k 6475434965878

Jako MHD fajn, autonomí mikrobus nestávkuje. Namísto dotovaného taxíku to má budoucnost.

+1/0
20.3.2017 14:54

J58o33s42e10f 23Š39o15l93t89e73s 8904358700273

Autonomní řízení je budoucnost. Ostatně už začínají být větším problémem spíš legislativní překážky než ty technické. Technicky je to zvládnuté docela dobře a třeba na dálnicích a silnicích první třídy už i normálně nasaditelné v provozu.

+3/0
20.3.2017 11:54

P52e46t35r 79N73i63v76n63i22c73k39ý 3402624675607

Nejen legislativní, ale i morální (např. co má auto udělat v nouzi, raději přejet důchodce nebo hlouček dětí?).

+4/0
20.3.2017 12:29

J52o68s80e96f 26Š32o95l68t98e34s 8534298590733

Tohle není problém. Bude se řídit pravidly. Řidič by na tohle tak jako tak nedokázal zareagovat. Takže v první řadě upřednostní bezpečnost svého majitele (ten nic neporušil) a pak ostatních, bez ohledu na to, jestli jde o školku nebo průvod důchodců.

+1/0
20.3.2017 12:46

P78e80t45r 15N56i36v85n59i76c25k54ý 3502334525677

Jakými pravidly se bude řídit? Autonomní řízení je schopno situaci zanalyzovat mnohem rychleji než řidič, vypracovat několik scénářů a bude se muset pro nějakou variantu rozhodnout?

Taktéž "ochrana majitele". V autě pojede dítě a majitel půjde po silnici. Má raději havarovat a zabít dítě v autě, aby majitel na silnici přežil nebo obětovat majitele a ochránit dítě uvnitř?

0/−1
20.3.2017 13:00

J46o46s74e91f 30Š59o42l37t66e19s 8744838650373

Přece pravidly dopravního provozu. A majitelem je pro tuto situaci vždy aktuální uživatel vozidla. Zbytečně to komplikujete. Schopnost rozhodování autonomního systému nehraje roli. Že by bylo schopno za cenu života uživatele zachránit 20 dětí? A co? Pokud těch 20 dětí porušilo pravidla provozu, mají holt smůlu.

+2/−3
20.3.2017 13:04

J63a51k66u18b 64M86a29t20o79u88š 3875792162623

Nemluvě o tom že by si nikdo nekoupil auto, které by vás zabilo pokud by si myslelo že tím zachrání jiný lidi.

+2/0
20.3.2017 13:27

J33o70s40e72f 29Š52o54l83t30e75s 8904368420163

Tak nějak. Je nesmysl řešit hovadiny. Určitě se najdou neřešitelné výjimky, kdy každé rozhodnutí bude špatné. Ovšem co na tom? Nehody se prostě stávají a někdy za ně opravdu nikdo nemůže. Fascinuje mne snaha dnešní doby neustále všude hledat nějaké viníky.

0/0
20.3.2017 13:28

P53e84t96r 92N58i91v67n49i69c83k94ý 3882264785387

Jaké viníky? Hledají se morálně akceptovatelná pravidla a priority, podle kterých se autonomní systémy budou (muset) rozhodovat.

0/0
20.3.2017 13:56

J19o15s10e49f 62Š47o78l38t68e31s 8424668320773

Ne, ty hledáte vy. Normální člověk má dávno jasno. Je zbytečné hledat morální pravidla tam, kde už dávno platí pravidla silničního provozu.

+2/−1
20.3.2017 14:47

P47e64t20r 13N97i44v87n61i54c73k62ý 3762364765817

Majitelem je aktuální držitel? 8-o

A co když těch 20 dětí nic neporušilo a jde po chodníku. Má auto najet na chodník a měkce zastavit o 20 dětí, nebo to narvat to baráku a zabít cestujícího?

0/−1
20.3.2017 13:53

J80o60s13e83f 98Š34o86l74t56e14s 8954488840563

Proč by to auto najíždělo na chodník? To by buď muselo dojít k závadě = odpovědnost provozovatele, nebo by působila třetí síla = odpovědnost té třetí síly. Je velmi pravděpodobné, že by se software vozidla dokázal podobné nehodě zcela vyhnout. Pár zcela extrémních nehod asi zůstane, ale bude jich naprosté minimum a v té situaci prostě viník nebude.

+1/−1
20.3.2017 14:46

J39i20ř22í 38K80o48c51u38r65e48k 6415724985118

No třeba kamion s píchlou pneu, co vyjel do protisměru. Protože na silnici byl kus čehosi, o který tu pneumatiku prorval. Pravda byla sjetá.

Máte malou představivost. Dodržování předpisů ještě nezajistí, že se nic nestane. Třebatakovému divokému praseti je nějaký předpis uřiti.

+1/0
20.3.2017 14:52

J12o14s73e85f 33Š64o16l53t16e88s 8504958850613

Počítač ten kamion i s proraženou pneu uřídí. To jen člověk dělá nadměrné pohyby a rozhodí řízení. A zbylé nehody nebudou zpravidla se zraněním či úmrtím. O plechy ani tak moc nejde.

+1/0
20.3.2017 14:56

M36i14l72a57n 23V14o50l77e24k 5919783466709

To říkáte teď, ale až budete stát proti nejdražším právníkům světa a ve hře budou stovky milionů dolarů, tak budete říkat něco úplně jiného.

0/0
20.3.2017 17:15

J68o32s31e44f 56Š95o30l35t25e40s 8954468820523

Pokud bude legislativa toto reflektovat, neočekávám žádné soudní pře.

+1/0
20.3.2017 17:46

Z36b51y78n37ě63k 39J90a56n76d36a 7873882205801

Pokud tedy z vedlejší silnice vyjede auto a hrozí střet, má vjet do té školky?

Vždy chránit svého majitele...

0/0
20.3.2017 13:00

J35o80s47e79f 58Š56o50l21t56e15s 8824698290333

Zareaguje stejně jako řidič. Tedy se pokusí zastavit a případně to narve do toho vyjetého auta.

+2/0
20.3.2017 13:04

P49e53t94r 14N52i15v85n81i41c18k96ý 3442244905807

Právě že autonomní systém NENÍ jako řidič. Dokáže mnohem rychleji situaci vyhodnotit a bleskově navrhnout několik řešení. Jak ale vybrat to "správné"?

0/0
20.3.2017 13:55

J81o49s60e29f 72Š91o72l15t24e52s 8104698410573

A proč by nutně měl? Vy tu argumentujete pochybnou schopností autonomního systému určit nejlepší možnost. Nejlepší možnost pro koho? Přednost má mít vždy uživatel vozidla. Tečka.

+2/0
20.3.2017 14:48

J15i81ř49í 44Š29v30a14r28c 6895579379644

Třeba před překážkou co nejvíce brzdit a co nejméně zatáčet? Nemyslím, že je v tomto softwaru prostor na rozpoznávání tváří a určování věku :-D.

+1/0
20.3.2017 14:42
Foto

V40o75j94t73ě71c74h 18P13a58v70l68í78k 5474511984918

Je to umělý problém, v praxi ho ani dnes řidiči běžně neřeší.

A i kdyby hypoteticky taková situace nastala, I autonomní vozidlo dojde k nějakému, rozhodně ne dokonalému řešení situace, které bude obsahovat maximální možné brždění a namíření do místa, kde zasáhne nejmenší počet objektů.

Autonomní vozidlo není filozof, aby dokázalo řešit morálku. A ani jeho programátor nebude specificky řešit každou situaci, která by hypoteticky mohla nastat.

0/0
20.3.2017 18:59

J41a59n 42K79u66d88e17r36a 4133666853972

1. Robot nesmí ublížit člověku nebo svou nečinností dopustit, aby bylo člověku ublíženo.

2. Robot musí uposlechnout příkazů člověka, kromě případů, kdy jsou tyto příkazy v rozporu s prvním zákonem.

3. Robot musí chránit sám sebe před poškozením, kromě případů, kdy je tato ochrana v rozporu s prvním nebo druhým zákonem.

Tady už asi narážíme na limity...

0/0
21.3.2017 14:15

R41o14b41i98n 67Ž73i81ž57k86a 2868694926466

Která samořídící technologie je podle vás v tuhle chvíli připravená pro okamžité nasazení pro bezzásahové řízení na dálnicích a silnicích první třídy?

0/0
20.3.2017 13:20

J82o42s17e41f 41Š70o59l45t48e51s 8164378710643

Třeba technologie od Valea. Nebo technologie od Google. A rychle se ji blíží i technologie GM.

0/0
20.3.2017 13:26

J43i44ř40í 90Š17v28a94r31c 6665119929494

Tesla Autopilot verze 2.0.

0/0
20.3.2017 14:38

R19o93b60i75n 73Ž85i60ž32k79a 2118464426656

To je ta, která vráží do svodidel nebo do bílého náklaďáku?

0/−1
20.3.2017 15:19

J82o52s90e98f 72Š70o48l32t34e39s 8514598250153

Ne.

0/0
20.3.2017 17:48



Najdete na iDNES.cz