Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Svezli jsme se mikrobusem bez řidiče. Mezi návštěvníky jej ale nepustili

Autonomní vozidla jsou na veletrhu CeBit velkým tématem a nejvíce pozornosti budí dva žluté mikrobusy společnosti Swiss Post. V pilotním projektu ve Švýcarsku svezly přes čtrnáct tisíc cestujících, nyní vozí návštěvníky na hannoverském výstavišti.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M79i57c73h47a35l 20M56i68n18a95ř45í16k 9622796969508

Nevim proc ale vzhledem k tomu, ze mikrobus je obycejna elektronika ktera je poruchova a rychle se opotrebovava, tak k vozidlum bez ridicu nemam duveru. A kdyby to ridil os window tak to je vylozene nebezpecna vec.

0/0
22.3.2017 7:54

T43o23m46á89š 26P67a31č34e72s 2338102827127

Žádné morální dilema u autonomních aut není, pokud se chtějí prosadit, jejich prioritou musí být v každém případě ochrana posádky. Tečka. Žádné bazírování, koho upřednostnit, vždycky to musí být posádka vozu. Nikdo si nekoupí auto, které jej pošle do zdi kvůli nějakému kreténovi, který mu vběhl pod kola. Ano, pokud se to vozu podaří "vymyslet" tak, aby minimalizoval i škody na okolí, bude to fajn, ale prioritou musí prostě vždy být ochrana posádky.

+3/−3
20.3.2017 20:12

Ř47e35h48o56ř 89V89l19a35s57á41k 2434934701236

Prioritou musí být dodržování pravidel.

Ale proč vám dávám mínus - to "nikdo si nekoupí" je mimo. V komerční sféře se to uchytí velmi rychle. Kamionová doprava, půjčovny automobilů .... tam to povede k obrovským úsporám.

A když si lidé zvyknou, tak už nebudou mít velké zábrany si to koupit. Kvůli hypotetickým situacím? To fakt není problém.

0/0
21.3.2017 7:20

K30a85r49e58l 40H40o42r71á94k 2978479843223

Autonomní auto nesmí být nebezpečné pro ostatní účastníky silničního provozu. Pokud by bylo, společnost ho neschválí do provozu. Nenechám se přejet autonomním autem, které naprogramoval nějaký kretén.

+1/0
21.3.2017 11:10

P35e49t74r 12S20p73a66t69z69i96e59r72e88r 7874242855804

jak to tak čtu, tak argumenty, které tu padají jsou... a to si upřímně řekněme....jen hledání osobních irelevantních důvodu a nátlaku proč autonomní auta nepustit na silnice....pravý důvod je zcela jiný....řidiči by přišli o schopnost řídit...už by nemohli na okresce jen 120, už by nemohli nikam chvátat a jet jako čuňata, už by nemohli se někomu nalepit na zadek a problikávat ho, protože jede o 5 km pomaleji, už by nemohli dělat s auty myšky, aby tím ukázali svou nadřazenost, už by si nemohli na namrzlé silnici říct..to je v pohodě to neuklouzne a jet rychle....už by nemohli na dálnici lítat v levém 200....a to je ten pravý důvod...řešení nehod je malichernost a stejně všichni ví, že nehody jsou nyní a ve větší míře. PRostě autonomní auta budou přesná, s milionkrát rychlejšími reakcemi, předvídatelná a hlavně společně komunikující, takže k těm nehodám by ani nedošlo. ;-D

+5/0
20.3.2017 18:24

P12e95t55r 53S11p47a32t73z69i51e68r75e39r 7504192145774

a ještě bych doplnil, že když se v továrnách lidé nahrazují stroji...a to hlavně proto, že dělají rychleji a hlavně přesněji a to bez jakéhokoliv zaváhání a únavy...tak tomu všichni tleskají a říkají jak to je neodvratný pokrok....a tedy když by na silnici jezdil stroj, který by byl bezpečnější, s rychlejšími rozhodovacími procesy, tak to se lidem nelíbí...jak říkám..nejde o nehody, protože ten stroj by tu nehodu ani nepřipustil

+2/0
20.3.2017 18:40

L82u85k81á39š 33H30a13v53l59í88č89e84k 6508522283858

Přesně tak. Je to jenom o egu těch chytráků. Inteligentní člověk si dokáže spočítat, že během cesty takovým vozidlem se může věnovat důležitějším činnostem, než je točení volantem a vybržďováním autobusů.

+2/0
20.3.2017 19:52

M24i94l50a39n 67V34o11l51e37k 5499313976939

A opravdu se v tom může svézt každý návštěvník veletrhu? Tak to je super. Vzpomínám si, jak mě maminka posadila do vláčku v ZOO a bylo to krásné. Jsem rád, že se to nějakým lidem splnilo aspoň v dospělosti.

+3/0
20.3.2017 17:20

J40i55ř50í 68K21o14c38u13r50e78k 6755514105508

Jako MHD fajn, autonomí mikrobus nestávkuje. Namísto dotovaného taxíku to má budoucnost.

+1/0
20.3.2017 14:54

J57o42s88e28f 98Š49o88l25t55e67s 8744208580833

Autonomní řízení je budoucnost. Ostatně už začínají být větším problémem spíš legislativní překážky než ty technické. Technicky je to zvládnuté docela dobře a třeba na dálnicích a silnicích první třídy už i normálně nasaditelné v provozu.

+3/0
20.3.2017 11:54

P40e12t82r 97N15i58v29n42i48c26k39ý 3472884815727

Nejen legislativní, ale i morální (např. co má auto udělat v nouzi, raději přejet důchodce nebo hlouček dětí?).

+4/0
20.3.2017 12:29

J25o74s87e67f 82Š52o18l48t31e32s 8574148250103

Tohle není problém. Bude se řídit pravidly. Řidič by na tohle tak jako tak nedokázal zareagovat. Takže v první řadě upřednostní bezpečnost svého majitele (ten nic neporušil) a pak ostatních, bez ohledu na to, jestli jde o školku nebo průvod důchodců.

+1/0
20.3.2017 12:46

P82e93t11r 55N53i72v48n95i76c45k50ý 3312254935717

Jakými pravidly se bude řídit? Autonomní řízení je schopno situaci zanalyzovat mnohem rychleji než řidič, vypracovat několik scénářů a bude se muset pro nějakou variantu rozhodnout?

Taktéž "ochrana majitele". V autě pojede dítě a majitel půjde po silnici. Má raději havarovat a zabít dítě v autě, aby majitel na silnici přežil nebo obětovat majitele a ochránit dítě uvnitř?

0/−1
20.3.2017 13:00

J88o60s60e17f 51Š39o91l85t52e74s 8404318620613

Přece pravidly dopravního provozu. A majitelem je pro tuto situaci vždy aktuální uživatel vozidla. Zbytečně to komplikujete. Schopnost rozhodování autonomního systému nehraje roli. Že by bylo schopno za cenu života uživatele zachránit 20 dětí? A co? Pokud těch 20 dětí porušilo pravidla provozu, mají holt smůlu.

+2/−3
20.3.2017 13:04

J75a57k53u14b 42M64a32t38o91u45š 3195332282973

Nemluvě o tom že by si nikdo nekoupil auto, které by vás zabilo pokud by si myslelo že tím zachrání jiný lidi.

+2/0
20.3.2017 13:27

J51o26s61e37f 24Š75o41l70t96e96s 8724708900173

Tak nějak. Je nesmysl řešit hovadiny. Určitě se najdou neřešitelné výjimky, kdy každé rozhodnutí bude špatné. Ovšem co na tom? Nehody se prostě stávají a někdy za ně opravdu nikdo nemůže. Fascinuje mne snaha dnešní doby neustále všude hledat nějaké viníky.

0/0
20.3.2017 13:28

P57e79t23r 50N84i44v11n87i95c27k82ý 3382484595687

Jaké viníky? Hledají se morálně akceptovatelná pravidla a priority, podle kterých se autonomní systémy budou (muset) rozhodovat.

0/0
20.3.2017 13:56

J24o96s27e21f 93Š44o35l23t12e17s 8854298140593

Ne, ty hledáte vy. Normální člověk má dávno jasno. Je zbytečné hledat morální pravidla tam, kde už dávno platí pravidla silničního provozu.

+2/−1
20.3.2017 14:47

P56e40t71r 73N25i79v21n31i68c48k83ý 3952634295437

Majitelem je aktuální držitel? 8-o

A co když těch 20 dětí nic neporušilo a jde po chodníku. Má auto najet na chodník a měkce zastavit o 20 dětí, nebo to narvat to baráku a zabít cestujícího?

0/−1
20.3.2017 13:53

J54o85s37e80f 12Š81o10l54t58e96s 8714318650203

Proč by to auto najíždělo na chodník? To by buď muselo dojít k závadě = odpovědnost provozovatele, nebo by působila třetí síla = odpovědnost té třetí síly. Je velmi pravděpodobné, že by se software vozidla dokázal podobné nehodě zcela vyhnout. Pár zcela extrémních nehod asi zůstane, ale bude jich naprosté minimum a v té situaci prostě viník nebude.

+1/−1
20.3.2017 14:46

J43i97ř25í 96K37o49c85u21r63e33k 6795564915388

No třeba kamion s píchlou pneu, co vyjel do protisměru. Protože na silnici byl kus čehosi, o který tu pneumatiku prorval. Pravda byla sjetá.

Máte malou představivost. Dodržování předpisů ještě nezajistí, že se nic nestane. Třebatakovému divokému praseti je nějaký předpis uřiti.

+1/0
20.3.2017 14:52

J78o37s96e80f 16Š78o56l31t58e47s 8124778560843

Počítač ten kamion i s proraženou pneu uřídí. To jen člověk dělá nadměrné pohyby a rozhodí řízení. A zbylé nehody nebudou zpravidla se zraněním či úmrtím. O plechy ani tak moc nejde.

+1/0
20.3.2017 14:56

M22i76l52a57n 54V21o34l49e67k 5989353796579

To říkáte teď, ale až budete stát proti nejdražším právníkům světa a ve hře budou stovky milionů dolarů, tak budete říkat něco úplně jiného.

0/0
20.3.2017 17:15

J43o31s13e11f 54Š88o70l75t31e98s 8904258850623

Pokud bude legislativa toto reflektovat, neočekávám žádné soudní pře.

+1/0
20.3.2017 17:46

Z22b49y77n94ě58k 92J10a97n85d79a 7313112805131

Pokud tedy z vedlejší silnice vyjede auto a hrozí střet, má vjet do té školky?

Vždy chránit svého majitele...

0/0
20.3.2017 13:00

J39o68s97e54f 36Š31o23l98t54e45s 8564888840193

Zareaguje stejně jako řidič. Tedy se pokusí zastavit a případně to narve do toho vyjetého auta.

+2/0
20.3.2017 13:04

P89e77t60r 42N68i57v22n10i89c14k75ý 3862564445447

Právě že autonomní systém NENÍ jako řidič. Dokáže mnohem rychleji situaci vyhodnotit a bleskově navrhnout několik řešení. Jak ale vybrat to "správné"?

0/0
20.3.2017 13:55

J33o78s53e17f 66Š45o62l10t46e88s 8634498220933

A proč by nutně měl? Vy tu argumentujete pochybnou schopností autonomního systému určit nejlepší možnost. Nejlepší možnost pro koho? Přednost má mít vždy uživatel vozidla. Tečka.

+2/0
20.3.2017 14:48

J41i47ř69í 17Š90v18a18r29c 6885429329894

Třeba před překážkou co nejvíce brzdit a co nejméně zatáčet? Nemyslím, že je v tomto softwaru prostor na rozpoznávání tváří a určování věku :-D.

+1/0
20.3.2017 14:42
Foto

V38o77j93t77ě49c74h 77P63a31v65l13í80k 5274721364768

Je to umělý problém, v praxi ho ani dnes řidiči běžně neřeší.

A i kdyby hypoteticky taková situace nastala, I autonomní vozidlo dojde k nějakému, rozhodně ne dokonalému řešení situace, které bude obsahovat maximální možné brždění a namíření do místa, kde zasáhne nejmenší počet objektů.

Autonomní vozidlo není filozof, aby dokázalo řešit morálku. A ani jeho programátor nebude specificky řešit každou situaci, která by hypoteticky mohla nastat.

0/0
20.3.2017 18:59

J24a52n 14K18u98d16e58r65a 4163786653362

1. Robot nesmí ublížit člověku nebo svou nečinností dopustit, aby bylo člověku ublíženo.

2. Robot musí uposlechnout příkazů člověka, kromě případů, kdy jsou tyto příkazy v rozporu s prvním zákonem.

3. Robot musí chránit sám sebe před poškozením, kromě případů, kdy je tato ochrana v rozporu s prvním nebo druhým zákonem.

Tady už asi narážíme na limity...

0/0
21.3.2017 14:15

R36o14b89i20n 84Ž75i17ž84k16a 2688494886716

Která samořídící technologie je podle vás v tuhle chvíli připravená pro okamžité nasazení pro bezzásahové řízení na dálnicích a silnicích první třídy?

0/0
20.3.2017 13:20

J58o71s74e44f 88Š88o27l80t40e15s 8454388240903

Třeba technologie od Valea. Nebo technologie od Google. A rychle se ji blíží i technologie GM.

0/0
20.3.2017 13:26

J32i29ř37í 71Š69v19a51r37c 6275759919954

Tesla Autopilot verze 2.0.

0/0
20.3.2017 14:38

R50o65b51i70n 54Ž13i24ž46k50a 2438824316266

To je ta, která vráží do svodidel nebo do bílého náklaďáku?

0/−1
20.3.2017 15:19

J89o47s54e94f 98Š53o81l69t84e83s 8644778950783

Ne.

0/0
20.3.2017 17:48







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.