Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Slitina, která by přežila Černobyl, vůbec nemá existovat. Češi na ní pracují

Tým profesora Polcara na ČVUT vyvíjí materiál, který nezdeformují ani extrémní teploty. Neztrácí svůj tvar a pevnost ani při 2000 stupních Celsia, kdy se ostatní slitiny většinou už roztékají. Doslova revoluci by mohla přinést jak do leteckého, tak kosmického programu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

F42r24a15n86t95i71š58e56k 63L44u65p32í87n89e81k 8631616736282

Me prijde dost nestastny to hned jako prvni strkat do satelitu, jestli to teda bude.. protoze ta slitina pri naslednem padu bude drzet vse pohromade a spadne nam to na hlavu. Ale ve spalovacich motorech by to byla bomba, treba u turbodmychadel.

0/0
12.6.2017 14:36

M64a82r88e47k 54M24ü53l69l94e92r 3897869973906

Je na čase EU opustit. Financovat takové kraviny. Chleba levnější nebude.

/irony included/

0/−7
9.6.2017 13:41

J34a61n 36V58á96c61l25a86v88í86k 3792496491569

trochu zbytečné

0/0
9.6.2017 19:11

M13a12r49t37i43n 47K31l32u77v41á25n48e51k 9572148863683

"Dvě procenta se zdá na první pohled málo, je to odhadem 150 litrů na cestě mezi Paříží a Prahou, ale za tři roky už je to úspora hrubým odhadem milion litrů paliva jen na této trase. To nepředstavuje jen finanční úsporu, ale výrazné snížení produkce CO2, které vede k oteplování planety."

PROSÍM?

Toto naozaj povedal človek ktorý mí aspoň stredoškolské vzdelanie? Alebo si to skrášlil pán redaktor?

Takže sa dá vydzovať

a)že keď za tri roky sa ušetrí milion litrov paliva (bolo by efektnejšie napísať miliardu mililitrov) tak za 3 miliardy rokov to bude úspora ešte väčšia (kvadrilion litrov?). A keby sme mali 100tisíc takých lietadiel tak by sa to už rovnalo hmotnosti mesiaca...

b)Keď trochu pridusím nášho škrečka a bude dýchať o 2% menej tak tiež zachránim planétu?

Proste úspora 2% ostane vždy úsporou 2% bez ohľadu na celkový objem. PRedpokladám že tie 2% úspory tvoria len 0.0000000000001% produkcie CO2.

Čož o to, materiál by to bol fakt super. Ale asi z toho nič nebude pokiaľ sa má výskum opierať o matematické modelovanie niekoho kto povie takýto výrok.

Rv

0/−1
9.6.2017 11:43

M51i74c45h88a97l 56H11u35š25á30k 2127666115585

Na zaklade svych zkusenosti se simulaci vlastnosti pevnych latek (predikce struktury), bych byl co se schopnosti teto metodiky tyce maximalne skepticky. Z grantu pravdepodobne zadny vysledek nevypadne ....

0/0
8.6.2017 21:18

M66a44r13t30i48n 89K87l46u70v57á85n40e13k 9802658453763

Podľa toho čo považujete za výsledok :-D

0/0
9.6.2017 11:44

J45a41k82u91b 80S97ú80k66e22n50í79k 1418220159

Nazval bych to "holanit" na počest Pavla HolanaR^

+5/0
8.6.2017 17:59

J12a74n 74V23á89c83l22a11v66í29k 3602856971289

Ferit se jmenuje podle nějakého Fera?

0/0
8.6.2017 18:25

P50e69t70r 31S44c64h66ö89n 7653276832513

Jo jo, Fero vymyslel ferit, férovku a založil Feronu. ;-)

+4/0
8.6.2017 18:50

R31a31d66i32m 75P94o90l25á73š34e10k 9156903329859

Já bych spíš počkal, až zrealizujou to, co už strašně dlouho takoví vizionáři slibujou. Kovové materiály tavené ve vesmíru ve vakuu a "plněné" díky vzduchoprázdnu a prostředí bez gravitace mikroskopickými bublinkami vakua;-D;-D, takže extrémně lehké a přitom údajně stejně pevné jako původní materiál.

Možná, že když tam dají dost těch bublinek, tak bude možné vyrobit onu vzducholoď s pevnými komorami, která bude nadnášena jen tím, že v těch pevných komorách bude vyčerpán vzduch.

Jak už kdysi navrhoval František Běhounek.

Není to zas tak těžké.;-D Je třeba jen dosáhnout toho, aby na obestavěný kubík takového letadla lehčího než vzduch vyšla hmotnost menší než 1,29 kilogramů.;-D

0/0
8.6.2017 19:37

J60a28n 81S35i60n47n93r68e93i10c19h 6703895700471

Holanit pro vrtule autogiry a pro Nautilus.

0/0
8.6.2017 20:23

J18o84z57e71f 10K70o78s44t62e37l20a12n36s34k95ý 8465312389736

Moc tomu nerozumiem: majú už ten materiál alebo nemajú? Ak ho majú, tak je to super. Ak ho však nemajú, ako môžu rozprávať o tom, aké bude mať vlastnosti? Na základe počítačových simulácií?

0/0
8.6.2017 17:50

J43i13ř14í 98K12o26c69u83r71e63k 6805934805548

Třeba ano. Někteří dokonce na základě počítačových simulací vytvéřejí celé letadlo. Mirage 2000 bylo první.

0/0
8.6.2017 17:57

J82a62r62o96m16i73r 24F60a57r12e89k 4972193837

Křídlo Concordu....

0/0
8.6.2017 18:59

O75n22d33ř68e42j 72Z73e80m52a72n 5960534188609

ty vlastnosti +/- znají, protože je možné je odvodit.

0/0
8.6.2017 17:58

A89d73a39m 17B55a78r23t83o67n41í67k 1697881535509

X-man se stane realitou R^

0/0
8.6.2017 14:19

H98y36n71e74k 87M96r24t28v68ý 2300237299881

trochu se mi nezdá teze, že bude mít slitina novým způsobem výroby nejen menší zrna, ale zároveň i nižší hustotu. pokud zrna rostou dokud se nezastaví o bariéru sousedních zrn, tak čím menší zrna, tím větší měrná hmotnost, ne?

0/0
8.6.2017 13:43

O32n34d31ř50e62j 13Z93e39m18a45n 5540574218959

ten vyšší celkový objem prostoru mezi těmi zrny snižuje hustotu. To je taky důvod, proč to má lepší tepelnou odolnost.

+1/0
8.6.2017 13:51

R98a49d11i11m 15P14o91l98á31š97e27k 9456843119759

To by mě taky zajímalo. Pokud je to chemicky shodný materiál, tak jinou hustotu může mít pouze tehdy, pokud ty krystaly jsou v jiné krystalografické struktuře.

Pokud to je chemicky jiný materiál s jiným složením, tak to není žádná nová úprava materiálu, ale prostě nějaká nová slitina, která se díky svému složení a způsobu přípravy chová úplně jinak než dosud známé slitiny.

0/0
8.6.2017 15:54

O24n88d86ř58e98j 63Z77e18m42a47n 5470894478149

jako bych nic nenapsal...

0/0
8.6.2017 16:43

P95e62t38r 43V48o13k31á68č 1793220285

"v poškozených částech reaktoru v Černobylu je v současnosti právě oněch 2 000 °C" To máte odkud?

0/0
8.6.2017 12:47

V83á28c41l31a28v 64Z84e57l53i16n69k39a 2682340473982

Na téhle úrovni se může pohybovat teplota částečně roztavené aktivní zóny jaderného reaktoru, ale 30let po havárii už to nejspíš tak horké nebude.

0/0
8.6.2017 15:35

J85i32r91i 72A65n53d18e83r92l30e 8822560677

A pak se nemá oteplovat, když máme za zády kamna

0/0
8.6.2017 21:04

J37a21n 66P27a77v86e44l93k89a 3107261294351

Úspora paliva u A310 asi bude o řád jiná. Pochybuji, že by úspora hmotnosti 1 promile ušetřila 1 procento paliva.

+1/0
8.6.2017 11:27

J61i56ř52í 56S68v14o78b78o83d69a 3939897366

Takže pan profesor si založí firmu, která na ČVUT za naše a evropské prachy vyvijí pro sebe nové slitiny, no super, proč to nedělá přímo ČVUT ?

+1/−6
8.6.2017 9:54

R20a61d86i22m 44P70o63l74á95š48e42k 9276113169689

Obsah článku kvalitní, ale titulek to zabil.

Obecně se všichni snaží udělat ty krystaly co nejstejnorodější a nejmenší, protože to výrazně zvyšuje pevnostní charakteristiky materiálu.

Ocel použítá před více než 100 lety na stavbu Titaniku byla ve své době jedna z nejkvalitnějších, co se tehdy dala vyrobit a sehnat. Dneska by to byla nepoužitelná ocel podřadné kvality vhodná tak maximálně jako šrot k přetavení.

+5/0
8.6.2017 9:39

J22i50ř38í 11K71o49c34u82r31e46k 6775354865628

Neřekl bych. Nejlepší ocel šla na hlavně.

0/0
8.6.2017 9:54

R57a42d82i56m 83P96o18l82á38š23e13k 9836633979809

Hm, logicky když potřebovali materiál na obložení lodi, tak logicky nejlepší materiál na obložení lodi.

Ocel na hlavně děl se zpracovávala poněkud odlišnou technologií než pláty na obložení Titaniku a i cenové parametry byly v případě výroby oceli pro hlavně výrazně jiné.

+4/0
8.6.2017 10:32

J55i17ř36í 85K77o71c24u57r52e60k 6345484215628

Pokud to berete takto, tak nejsme ve při. R^

+2/0
8.6.2017 12:21

K39a23r34e85l 48K19r84p83a84t28a 5594845244423

Tak pokud se za takovou myšlenku vyhazovalo od zkoušky, pak to asi ani nikoho nenapadlo zkoušet, když se tvrdilo, že to nejde. ;-)

Takových příkladů je dnes více.

+1/0
8.6.2017 9:31

R54a72d57i46m 50P28o32l64á31š27e60k 9766783709679

To je.

Například před ještě poměrně nedávnou dobou hliníkové materiály "nešly"svařovat.

0/0
8.6.2017 10:33

J97i41ř45í 82K43o26c60u72r70e39k 6215414465328

Dokonce jsem v životě znal človíčka, kterého za svařování hliníku vyhodili od zkoušky, bylo to někdy na přelomu tisíciletí. Pan profesor má vždycky pravdu a ve Studénce jsou blbci, když z hliníku svařují Ešusy. Později se jim začalo říkat City Elefant. Stejně tak u Hondy. Ten duralový rám jeho motorky ...

0/0
8.6.2017 12:24

R51a11d58i22m 39P42o20l16á61š89e74k 9216203899699

To tak zhruba časově odpovídá, kdy se to začalo používat. Plus nějaké roky, než se to u progresivnějších lidí stalo známé.

0/0
8.6.2017 15:49

J63i31ř57í 18K15o24c59u60r52e78k 6585214555968

Pan profesor by ale neměl být víc jak 5 let pozadu za konstrukční praxí. Vývoj Ešusu začal v 92. roce a už tehdy konstruktéři věděli, že ho svaří z hliníku.

0/0
8.6.2017 18:04

R73a79d88i21m 32P84o94l19á75š30e57k 9386653309389

No, já to znám jen zběžně z diskuze na jednom svářečském fóru.

Ten vyhazov od zkoušky byl buďto ke konci socíku nebo v prvních letech po sametu. Profesorovi jsem dával právě cca 5 - 10 let.

0/0
8.6.2017 19:30
Foto

J31i52ř51í 48D61v79o69ř57á20k 5885239460858

Zdroj Wiki: Na základě předchozích kroků Langmuira, Deverse a Hobarta, navrhli V. H. Pavlecka a Russ Meredith z Northrop Aircraft Inc. nový postup svařování s netavící se wolframovou elektrodou při svařování hořčíku, hliníku a niklu v ochranné atmosféře hélia v roce 1941.

0/0
8.6.2017 16:42

M97i60c85h62a61l 94C16h92a10l41u30p78a 6468780359483

Naštěstí ten, co ho vyhodili neví, že to nejde a udělá to.

0/0
10.6.2017 0:01

D42a83n65i31e93l 32P50a36n67e13k 6582211982290

R^

0/0
8.6.2017 9:25

L62u22k95á80š 71J88a31n96d51a 2128680430

Adamantium? ;-D

+2/0
8.6.2017 9:20

P25e59t50r 16B41o11ž32e78k 1833492803612

Ale to není kov :-)

0/0
8.6.2017 10:19

O30n76d65ř63e22j 34Z36e12m43a88n 5420114258349

je to prakticky nezničitelná slitina a jak mnohokrát předvedl Erik Lensherr, je kovová.

+1/0
8.6.2017 13:01

L82u53k75á53š 62J68e78d91l62a16n 5219177629514

Nebo Vibranium?

0/0
10.6.2017 11:04

J79a96n 95D83ě37t55á10k 4201674539400

Přestal jsem číst u ekovýblitku s CO2. Do téhle chvíle mne to docela zajímalo.

+5/−17
8.6.2017 8:47

J88a44n 16V22á26c61l73a39v84í97k 3942406721379

Tak to vidíte, takový vzdělaný člověk to je, nové materiály vyvíjí a přitom na rozdíl od Vás věří na CO2. Ale dobře, že jste přestal číst, ještě jste se mohl něco dozvědět R^

+14/0
8.6.2017 9:30

J98i61ř96í 73K10o16c23u29r49e90k 6195444145408

Nové náboženství: Pokud tomu věří titulovaný, musí to být pravda. Ikdyž je dotyčný titulovaný v jiném oboru.

---

Takže když Mgr. Paní Ředitelka, PhD. nařídí cenzurovat veškéré info o PHP s poukazem, že to je droga, tak má pravdu. A středoškolák spravující IT musí poslechnout a cenzurní SW takto nastavit. Neboť, jakožto nevzdělaný nýmand, nemá právo kritizovat rozhodnutí nadřízeného. Navíc, vždyť jde o ochranu dětí před drogama, on jim je prodává!!!!!!!!!!

+1/−7
8.6.2017 9:37

J95a36n 53V65á84c18l37a90v12í28k 3102976901119

Takže ignorovat informace, protože autor je přesvědčen o vědecké teorii, která přímo nesouvisí s obsahem článku, je vlastně v pořádku.

A i kdyby byl článek o "globálním oteplování", není lepší zjišťovat informace a konfrontovat je se svými názory, než se preventivně uzavřít všemu, s čím nesouhlasím?

+5/0
8.6.2017 9:55

J77i49ř21í 97K87o96c81u72r20e16k 6565654865828

A věřili byste klimatologovi, kdyby navrhoval železobetonový most?

+1/0
8.6.2017 9:57

M30a86r72t34i51n 38V35a54j11s68a85r 5179513896336

Ne. Ale asi jsme každý četl jiný článek, já jsem v tomhle článku nepostřehl, že by expert na slitiny vymýšlel nějaké klimatické modely.

+4/0
8.6.2017 10:59

T16o70m81á16š 24S37l48a22v69í33č15e51k 6983544806541

Určitě se schází s jinými lidmi než Vy. Určitě probírá jiné věci než Vy a koneckonců má mozek jinde než Vy.

0/0
8.6.2017 17:03

J78i61ř71í 13K29o96c22u35r66e58k 6495234665958

Jenže oni musí. Jak em vztah ke globálnímu oteplování, tak nemáte šanci.

Podobně to bylo s Leninem. Jak se vám do výzkumu podařilo zamontovat Lenina, máte napůl vyhráno.

Čototárám? "Aby děti nemuseli pěšky do školy, _jako musel Lenin_, zahájili bychom program výroby koloběžek" A politbyro kývlo.

+7/−2
8.6.2017 9:33







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.