Diskuse k článku

Slitina, která by přežila Černobyl, vůbec nemá existovat. Češi na ní pracují

Tým profesora Polcara na ČVUT vyvíjí materiál, který nezdeformují ani extrémní teploty. Neztrácí svůj tvar a pevnost ani při 2000 stupních Celsia, kdy se ostatní slitiny většinou už roztékají. Doslova revoluci by mohla přinést jak do leteckého, tak kosmického programu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

F78r26a61n28t75i12š72e38k 35L38u63p36í54n41e86k 8441746896312

Me prijde dost nestastny to hned jako prvni strkat do satelitu, jestli to teda bude.. protoze ta slitina pri naslednem padu bude drzet vse pohromade a spadne nam to na hlavu. Ale ve spalovacich motorech by to byla bomba, treba u turbodmychadel.

0/0
12.6.2017 14:36

M73a86r14e69k 43M97ü92l54l45e73r 3527179693896

Je na čase EU opustit. Financovat takové kraviny. Chleba levnější nebude.

/irony included/

0/−7
9.6.2017 13:41

J53a18n 65V32á66c11l81a19v33í97k 3892676851309

trochu zbytečné

0/0
9.6.2017 19:11

M13a69r77t91i23n 75K19l19u82v63á35n31e65k 9972848283683

"Dvě procenta se zdá na první pohled málo, je to odhadem 150 litrů na cestě mezi Paříží a Prahou, ale za tři roky už je to úspora hrubým odhadem milion litrů paliva jen na této trase. To nepředstavuje jen finanční úsporu, ale výrazné snížení produkce CO2, které vede k oteplování planety."

PROSÍM?

Toto naozaj povedal človek ktorý mí aspoň stredoškolské vzdelanie? Alebo si to skrášlil pán redaktor?

Takže sa dá vydzovať

a)že keď za tri roky sa ušetrí milion litrov paliva (bolo by efektnejšie napísať miliardu mililitrov) tak za 3 miliardy rokov to bude úspora ešte väčšia (kvadrilion litrov?). A keby sme mali 100tisíc takých lietadiel tak by sa to už rovnalo hmotnosti mesiaca...

b)Keď trochu pridusím nášho škrečka a bude dýchať o 2% menej tak tiež zachránim planétu?

Proste úspora 2% ostane vždy úsporou 2% bez ohľadu na celkový objem. PRedpokladám že tie 2% úspory tvoria len 0.0000000000001% produkcie CO2.

Čož o to, materiál by to bol fakt super. Ale asi z toho nič nebude pokiaľ sa má výskum opierať o matematické modelovanie niekoho kto povie takýto výrok.

Rv

0/−1
9.6.2017 11:43

M72i62c11h32a30l 21H18u88š48á64k 2627166795745

Na zaklade svych zkusenosti se simulaci vlastnosti pevnych latek (predikce struktury), bych byl co se schopnosti teto metodiky tyce maximalne skepticky. Z grantu pravdepodobne zadny vysledek nevypadne ....

0/0
8.6.2017 21:18

M21a72r50t75i95n 60K92l92u80v63á69n54e40k 9102118123953

Podľa toho čo považujete za výsledok :-D

0/0
9.6.2017 11:44

J90a64k34u36b 65S62ú98k91e60n87í52k 1578230139

Nazval bych to "holanit" na počest Pavla HolanaR^

+5/0
8.6.2017 17:59

J39a17n 51V61á80c88l11a34v34í74k 3912986411779

Ferit se jmenuje podle nějakého Fera?

0/0
8.6.2017 18:25

P89e20t16r 85S51c73h96ö80n 7523196572733

Jo jo, Fero vymyslel ferit, férovku a založil Feronu. ;-)

+4/0
8.6.2017 18:50

R58a24d17i17m 44P79o76l33á61š12e77k 9296223119719

Já bych spíš počkal, až zrealizujou to, co už strašně dlouho takoví vizionáři slibujou. Kovové materiály tavené ve vesmíru ve vakuu a "plněné" díky vzduchoprázdnu a prostředí bez gravitace mikroskopickými bublinkami vakua;-D;-D, takže extrémně lehké a přitom údajně stejně pevné jako původní materiál.

Možná, že když tam dají dost těch bublinek, tak bude možné vyrobit onu vzducholoď s pevnými komorami, která bude nadnášena jen tím, že v těch pevných komorách bude vyčerpán vzduch.

Jak už kdysi navrhoval František Běhounek.

Není to zas tak těžké.;-D Je třeba jen dosáhnout toho, aby na obestavěný kubík takového letadla lehčího než vzduch vyšla hmotnost menší než 1,29 kilogramů.;-D

0/0
8.6.2017 19:37

J65a88n 41S37i34n84n19r80e54i11c11h 6833255320861

Holanit pro vrtule autogiry a pro Nautilus.

0/0
8.6.2017 20:23

J97o92z87e32f 73K93o27s88t94e25l74a78n75s21k90ý 8935842799176

Moc tomu nerozumiem: majú už ten materiál alebo nemajú? Ak ho majú, tak je to super. Ak ho však nemajú, ako môžu rozprávať o tom, aké bude mať vlastnosti? Na základe počítačových simulácií?

0/0
8.6.2017 17:50

J18i48ř24í 83K72o64c77u69r15e16k 6595634545468

Třeba ano. Někteří dokonce na základě počítačových simulací vytvéřejí celé letadlo. Mirage 2000 bylo první.

0/0
8.6.2017 17:57

J63a18r88o96m47i16r 53F75a93r26e62k 4552193967

Křídlo Concordu....

0/0
8.6.2017 18:59

O88n59d26ř30e76j 17Z82e71m23a30n 5330544138879

ty vlastnosti +/- znají, protože je možné je odvodit.

0/0
8.6.2017 17:58

A21d38a41m 69B37a25r66t31o93n56í77k 1367401235319

X-man se stane realitou R^

0/0
8.6.2017 14:19

H61y38n63e66k 87M20r88t84v82ý 2550717749491

trochu se mi nezdá teze, že bude mít slitina novým způsobem výroby nejen menší zrna, ale zároveň i nižší hustotu. pokud zrna rostou dokud se nezastaví o bariéru sousedních zrn, tak čím menší zrna, tím větší měrná hmotnost, ne?

0/0
8.6.2017 13:43

O87n65d52ř43e28j 42Z46e61m56a35n 5400514748949

ten vyšší celkový objem prostoru mezi těmi zrny snižuje hustotu. To je taky důvod, proč to má lepší tepelnou odolnost.

+1/0
8.6.2017 13:51

R13a47d93i45m 92P60o19l84á65š65e65k 9926973359559

To by mě taky zajímalo. Pokud je to chemicky shodný materiál, tak jinou hustotu může mít pouze tehdy, pokud ty krystaly jsou v jiné krystalografické struktuře.

Pokud to je chemicky jiný materiál s jiným složením, tak to není žádná nová úprava materiálu, ale prostě nějaká nová slitina, která se díky svému složení a způsobu přípravy chová úplně jinak než dosud známé slitiny.

0/0
8.6.2017 15:54

O84n97d61ř74e78j 65Z51e22m59a92n 5930614748369

jako bych nic nenapsal...

0/0
8.6.2017 16:43

P97e21t91r 91V16o51k90á47č 1613200655

"v poškozených částech reaktoru v Černobylu je v současnosti právě oněch 2 000 °C" To máte odkud?

0/0
8.6.2017 12:47

V63á31c98l85a50v 29Z17e90l75i57n72k64a 2712180533892

Na téhle úrovni se může pohybovat teplota částečně roztavené aktivní zóny jaderného reaktoru, ale 30let po havárii už to nejspíš tak horké nebude.

0/0
8.6.2017 15:35

J86i10r51i 41A85n82d86e53r73l72e 8852560437

A pak se nemá oteplovat, když máme za zády kamna

0/0
8.6.2017 21:04

J33a87n 95P21a57v66e64l71k40a 3857131844261

Úspora paliva u A310 asi bude o řád jiná. Pochybuji, že by úspora hmotnosti 1 promile ušetřila 1 procento paliva.

+1/0
8.6.2017 11:27

J62i43ř49í 83S48v26o63b90o94d29a 3339817766

Takže pan profesor si založí firmu, která na ČVUT za naše a evropské prachy vyvijí pro sebe nové slitiny, no super, proč to nedělá přímo ČVUT ?

+1/−6
8.6.2017 9:54

R76a35d22i63m 71P72o81l52á69š75e53k 9246513879289

Obsah článku kvalitní, ale titulek to zabil.

Obecně se všichni snaží udělat ty krystaly co nejstejnorodější a nejmenší, protože to výrazně zvyšuje pevnostní charakteristiky materiálu.

Ocel použítá před více než 100 lety na stavbu Titaniku byla ve své době jedna z nejkvalitnějších, co se tehdy dala vyrobit a sehnat. Dneska by to byla nepoužitelná ocel podřadné kvality vhodná tak maximálně jako šrot k přetavení.

+5/0
8.6.2017 9:39

J56i23ř48í 56K68o29c53u14r89e34k 6695914525228

Neřekl bych. Nejlepší ocel šla na hlavně.

0/0
8.6.2017 9:54

R13a63d23i43m 80P41o51l17á67š22e30k 9426563859889

Hm, logicky když potřebovali materiál na obložení lodi, tak logicky nejlepší materiál na obložení lodi.

Ocel na hlavně děl se zpracovávala poněkud odlišnou technologií než pláty na obložení Titaniku a i cenové parametry byly v případě výroby oceli pro hlavně výrazně jiné.

+4/0
8.6.2017 10:32

J45i87ř93í 79K30o69c48u16r62e19k 6435204455208

Pokud to berete takto, tak nejsme ve při. R^

+2/0
8.6.2017 12:21

K87a11r27e24l 22K42r63p79a57t73a 5714845754643

Tak pokud se za takovou myšlenku vyhazovalo od zkoušky, pak to asi ani nikoho nenapadlo zkoušet, když se tvrdilo, že to nejde. ;-)

Takových příkladů je dnes více.

+1/0
8.6.2017 9:31

R31a93d54i15m 17P16o11l97á34š24e81k 9966103189679

To je.

Například před ještě poměrně nedávnou dobou hliníkové materiály "nešly"svařovat.

0/0
8.6.2017 10:33

J30i71ř18í 82K87o35c58u85r65e98k 6355824565418

Dokonce jsem v životě znal človíčka, kterého za svařování hliníku vyhodili od zkoušky, bylo to někdy na přelomu tisíciletí. Pan profesor má vždycky pravdu a ve Studénce jsou blbci, když z hliníku svařují Ešusy. Později se jim začalo říkat City Elefant. Stejně tak u Hondy. Ten duralový rám jeho motorky ...

0/0
8.6.2017 12:24

R50a26d17i48m 91P92o47l54á85š43e32k 9806653179419

To tak zhruba časově odpovídá, kdy se to začalo používat. Plus nějaké roky, než se to u progresivnějších lidí stalo známé.

0/0
8.6.2017 15:49

J88i28ř66í 70K36o79c20u84r13e62k 6645444385548

Pan profesor by ale neměl být víc jak 5 let pozadu za konstrukční praxí. Vývoj Ešusu začal v 92. roce a už tehdy konstruktéři věděli, že ho svaří z hliníku.

0/0
8.6.2017 18:04

R78a33d59i69m 57P17o16l43á14š16e70k 9226443389859

No, já to znám jen zběžně z diskuze na jednom svářečském fóru.

Ten vyhazov od zkoušky byl buďto ke konci socíku nebo v prvních letech po sametu. Profesorovi jsem dával právě cca 5 - 10 let.

0/0
8.6.2017 19:30
Foto

J12i31ř27í 27D95v46o42ř64á55k 5765309640238

Zdroj Wiki: Na základě předchozích kroků Langmuira, Deverse a Hobarta, navrhli V. H. Pavlecka a Russ Meredith z Northrop Aircraft Inc. nový postup svařování s netavící se wolframovou elektrodou při svařování hořčíku, hliníku a niklu v ochranné atmosféře hélia v roce 1941.

0/0
8.6.2017 16:42

M54i82c56h63a91l 75C61h82a62l33u58p10a 6978840219953

Naštěstí ten, co ho vyhodili neví, že to nejde a udělá to.

0/0
10.6.2017 0:01

D57a91n51i33e82l 80P44a47n48e90k 6222241762820

R^

0/0
8.6.2017 9:25

L48u91k93á61š 59J56a51n78d46a 2818540330

Adamantium? ;-D

+2/0
8.6.2017 9:20

P77e72t26r 28B21o34ž46e16k 1633352953812

Ale to není kov :-)

0/0
8.6.2017 10:19

O41n20d44ř18e72j 78Z60e83m10a23n 5410634488489

je to prakticky nezničitelná slitina a jak mnohokrát předvedl Erik Lensherr, je kovová.

+1/0
8.6.2017 13:01

L37u69k26á20š 19J95e10d14l17a27n 5299377669754

Nebo Vibranium?

0/0
10.6.2017 11:04

J23a57n 51D19ě61t51á24k 4481784989850

Přestal jsem číst u ekovýblitku s CO2. Do téhle chvíle mne to docela zajímalo.

+5/−17
8.6.2017 8:47

J96a53n 20V46á19c77l79a82v64í29k 3952536381959

Tak to vidíte, takový vzdělaný člověk to je, nové materiály vyvíjí a přitom na rozdíl od Vás věří na CO2. Ale dobře, že jste přestal číst, ještě jste se mohl něco dozvědět R^

+14/0
8.6.2017 9:30

J76i34ř91í 25K79o15c13u53r70e52k 6705314115958

Nové náboženství: Pokud tomu věří titulovaný, musí to být pravda. Ikdyž je dotyčný titulovaný v jiném oboru.

---

Takže když Mgr. Paní Ředitelka, PhD. nařídí cenzurovat veškéré info o PHP s poukazem, že to je droga, tak má pravdu. A středoškolák spravující IT musí poslechnout a cenzurní SW takto nastavit. Neboť, jakožto nevzdělaný nýmand, nemá právo kritizovat rozhodnutí nadřízeného. Navíc, vždyť jde o ochranu dětí před drogama, on jim je prodává!!!!!!!!!!

+1/−7
8.6.2017 9:37

J33a87n 89V27á34c21l51a89v67í97k 3482486531119

Takže ignorovat informace, protože autor je přesvědčen o vědecké teorii, která přímo nesouvisí s obsahem článku, je vlastně v pořádku.

A i kdyby byl článek o "globálním oteplování", není lepší zjišťovat informace a konfrontovat je se svými názory, než se preventivně uzavřít všemu, s čím nesouhlasím?

+5/0
8.6.2017 9:55

J56i21ř68í 28K55o42c37u58r97e67k 6725944425368

A věřili byste klimatologovi, kdyby navrhoval železobetonový most?

+1/0
8.6.2017 9:57

M11a48r25t18i80n 55V94a73j11s70a41r 5859163196366

Ne. Ale asi jsme každý četl jiný článek, já jsem v tomhle článku nepostřehl, že by expert na slitiny vymýšlel nějaké klimatické modely.

+4/0
8.6.2017 10:59

T52o76m36á13š 56S41l11a33v25í87č72e47k 6343294266321

Určitě se schází s jinými lidmi než Vy. Určitě probírá jiné věci než Vy a koneckonců má mozek jinde než Vy.

0/0
8.6.2017 17:03

J91i83ř50í 51K51o88c67u91r58e37k 6545494365428

Jenže oni musí. Jak em vztah ke globálnímu oteplování, tak nemáte šanci.

Podobně to bylo s Leninem. Jak se vám do výzkumu podařilo zamontovat Lenina, máte napůl vyhráno.

Čototárám? "Aby děti nemuseli pěšky do školy, _jako musel Lenin_, zahájili bychom program výroby koloběžek" A politbyro kývlo.

+7/−2
8.6.2017 9:33



Najdete na iDNES.cz