Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Obří airbus smetl z oblohy menší letadlo. Co dělat, aby se to neopakovalo

K letecké tragédii chybělo 7. ledna 2017 nad Arabským mořem jen málo. Turbulence způsobená obřím Airbusem A380 smetla z oblohy menší tryskové letadlo. Tato událost může ve svém důsledku výrazněji změnit pravidla leteckého provozu, zejména udržování rozestupů mezi některými typy letadel.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J58a60n 66C18e24p31e91k 1364556100

A nezačali se kvůli tomuto dávat na konce křídel ty maličká křidélka? Ale nejsem odborník, jen jsem viděl nějaký dokument, kde právě to křidélkové zakončení křídel dost něčemu pomáhá, ale už přesně nevím čemu. :-)

0/−1
4.4.2017 15:18

T13o40m48a54s 27H36a83c63e68k 6984717155137

Mate castecne pravdu, ale to je vicemene mistni turbulence a hodne to ovlivnuje vztlak a plynule proudeni vzduchu kolem kridel. Turbulence z clanku se timhle nevyrusi.

0/0
5.4.2017 12:53

O69n84d39ř10e14j 57Z62e89m24a36n 5450984738349

Celkově to je kvůli snížení odporu vzduchu.

0/0
6.4.2017 17:43

J52i93ř96í 73L70u95k54á79š11e33k 5440681820473

Vážky na rybníku sou taky strašný mrchy, proletej Vam nad hlavou a kdyz nevíte skorem se utopíte :)

0/0
3.4.2017 19:59

M60i96c13h47a86e55l 62C47h39a90r90v32á97t 9469238263212

Kecají do všeho, mají milion všelijakých spolků, proč nevydají nějaké doporučení?8-o

0/0
3.4.2017 18:14

P18e27t61r 58Š20k73o11d96a 5447170254140

Článek zajímavý, ale určený spíš pro odborníky v letectví. Tady se to mělo zkrátit o zbytečné technické detaily a doplnit nějakou animací. Taky v těch jednotkách je zmatek.

+4/−7
3.4.2017 18:11

R37i76c68h88a78r51d 62M39i41c61h85a78l89o56w67s82k78i 1731569425876

Tady jsi na Technetu, tedy žádný technický detail není zbytečný.

+3/0
4.4.2017 18:32

T16o32m59a65s 85H12a85c39e45k 6894217555327

Vidite a ja jdu na Technet pro technicke detaily. Prectete si blesk, verim ze tam to maji i s obrazkama nebo na Nove, kde to urcite bude i s animaci.

V jednotkach zmatek neni, jsou pouzite presne ty jednotky ktere se v danych oborech pouzivaji jiz mnoho desetileti (davno pred tim nez se prislo se soustavou SI).

+1/0
5.4.2017 13:00

Z34b63y23n62e18k 67P70r62o81k75o65p 1745790304273

Jumba, který jsou srovnatelně velký jako A380, lítají už nějakých 40 let a kauza se z toho nedělala.

Tohle spíš jasně ukazuje na to, jak se všichni snaží spoléhat na předpisy a automatizaci.

Kdyby používali vlastní rozum, tak by jim bylo jasný, že za velkým érem budou velký turbulence!

Vyjádření: "museli stroj manuálně uřídit" to jen jasně dokládá Rv

Teď už jen zbývá, aby se úřady pro civilní letectví prosadily, že každý nově vyrobený letoun bude povinně vybaven tlačítkem "Vyvést stroj z průseru" ;-)

Což kdysi uměl každý pořádný pilot, ne jako někteří dnešní "hráči s joystickem", kteří jsou vedle jak tak jedle, když se děje něco, co není popsaný v manuálu...

+1/−9
3.4.2017 15:54

J43a23n 64S42o67u70k49u70p 1464384236655

Je vždy super, když se v diskuzi objeví nějaký profík a pěti tisíc hodinami za joystickem, který nám to osvětlí. Díky.R^

+14/0
3.4.2017 17:49

P60e52t12r 25L95u66k43e34š 6433291

Souhlasím, není nad profesionála, který má typové zkoušky na vrata od hangáru a za zadkem virtuální pasažéry. Některé myšlenky jsou mimo moji letovou obálku.

+4/0
3.4.2017 19:57
Foto

J64i20ř47í 74D26v53o49ř82á98k 5205329650228

Blábol. Bohužel dlouhý blábol.

+2/0
3.4.2017 20:50

P12e75t55r 22K63u62č23e52r25a 6789532154119

Když už je ten autor takovej odborník v popisování fyziky při chování letadla za letu, způsobem, kterým obyčejný člověk pramálo rozumí, tak by článek aspoň mohl ilustrovat opravdovýma letadlama a ne fakeovýma fotkama. Všude na webu jich je hafo fotek. Pánové odborníci a máte možnost si zase porýpat abych se věnoval čtení Revue nebo Ona dnes ;-D;-D;-D

+1/−9
3.4.2017 13:48

T39o73m49a78s 22H85a92c10e93k 6104317295957

No mezi nami uprimne - Pokud jste danemu popisu nerozumnel pak je pro Vas opravdu lepsi Ona nebo Revue. A to neberte nijak ve zlem, moje manzelka v tom ma taky gulas a stopy ji na metry musim prevadet dodneska, i kdyz pravidelne leta a cumi na obrazovku ze za tu dobu by se to naucil i prumernej simpanz :-)

Ja zas nerozeznam barvy - cervenou od alizarin nebo od maliny. Koukam na to jako puk a proste je to cerveny, takze Vas dobre chapu ze na to tady taky koukate jako puk. Jeste ze jsme kazdy jiny. Hodne stesti na Revue!

+3/0
5.4.2017 12:49

P32e26t96r 55H23á54l38a 6864886235296

Tak to bylo hlavne stupiditou pilota. Kdyz se to vysetrovalo tak vyslo najevo ze uz v minulosti opakovane jednal takhle chybne, a kdyz ho na to upozornovali, tak to ignoroval a priste na truc skubal kormidlem jeste prudceji az ho utrhl. Proste clovek co se radsi zabije nez aby uznal chybu nema v kokpitu co delat.

0/0
3.4.2017 13:27

R20o30m69a79n 15K21r94a68t30o21c51h20v18í58l 6406197786294

Na to že byl v úplavu za velkým letadlem to přece nemělo vliv.

0/0
3.4.2017 15:44

M80o55j90m43í66r 90M36o28t33y39č59k71a 3522835364580

Jen poznámka k těm rozestupům (pro upřesnění):

Při letu v letové hladině se udržuje boční horizontální rozestup 3 míle (4 827 metrů) na obě strany a podélný rozestup 5 mil (8 045 metrů) ,samozřejmě dopředu i dozadu.

Vertikální rozestup je určen letovými hladinami, které jsou od sebe vzdáleny minimálně 1000 stop (304 metrů).

0/0
3.4.2017 13:23

V11o64j32t29a 88L87e36j60s74e21k 1741865469639

to jsou námořní, ne imperiální míle...takže přepočty

+2/0
3.4.2017 18:11

R23a29d17a69n 21K48u64b39a35n22t 1243840759440

Krátce po 11. září. se tuším na obytnou čtvrť NY zřítilo dopravní letadlo. V úplavu se mu ulomila směrovka. Článek jsem nenašel. Jestli to někdo najde sem s tím.

0/0
3.4.2017 13:21

O90l60d78ř66i34c32h 81Ř18e24z95n81í91k 7665632814918

ne, pilot se poplašil a hamtal na pedály tak, že ulomil směrovku... ;-D

+2/0
3.4.2017 13:39

R78a61d41a86n 75K46u52b44a24n25t 1203460359950

A nebo tak.

0/0
3.4.2017 14:28

Z17b74y13n60e25k 83P60r94o29k22o41p 1415200924723

JJ, ale problém byl v tom, že na to ho školili aerolinky. Je to ostatně uvedený i v závěrech NTSB, že stabilizace letounu v turbulencích pomocí střídavého vychylování směrovky bylo součástí školícího programu American Airlines...

+1/0
3.4.2017 16:00

J38a55r96o74m53i30r 44F33a44r57e24k 4242363327

https://en.wikipedia.org/wiki/American_Airlines_Flight_587

Patrne toto......

0/0
3.4.2017 14:37

J19a16n 70L71u87k10á74š 7267633133652

Ano, ten chytil uplav od 747.

0/0
3.4.2017 18:23
Foto

L18u28k65á22š 73N43o14v42o51t50n85ý 6636497598528

A to maj z toho, že se maj! A lítaj v takovým prťavým business-jetu. Kdyby to byl póvl, jako my ostatní, tak se mačkají v turistické třídě nějaký velký krávy a tohle se jim nestane ;)

+2/0
3.4.2017 12:36

R85o40m79a26n 67K68r46a68t96o12c35h69v48í14l 6726637396424

Mají z toho luxus.

0/0
3.4.2017 12:39

R71a86d22o25v66a32n 82B80u19d92a 7802689298172

;-DR^

0/0
6.4.2017 8:01

M32a38r56i87á85n 83B86e97d48n81á96r24i71k 9171431920468

Co na to napsat. Asi by A 380 měl mít omezení v provozu na noční lety, kdy toho moc nelétá a nemůže tak nic odfouknout jako papír. Je to kolos, tak se nedivím, že to dělá takové věci.

0/−11
3.4.2017 12:26

R76a32d34a16n 87K65u73b24a22n92t 1833860369740

A co si představujete pod pojmem noc pane kapitáne? ;-D

0/0
3.4.2017 13:11

M25o42j16m62í26r 75M26o75t52y58č83k87a 3722425684170

Doba mezi koncem občanského soumraku a začátkem občanského svítání nebo jiný podobný časový úsek mezi západem a východem slunce, který může stanovit příslušný úřad. :-)

+1/0
3.4.2017 13:26

K21a73r75e10l 43L90a96n81g25r 2502907240708

Nerealne pri letu na vychod.

0/0
3.4.2017 13:52

T70o92m24a61s 55H32a98c38e11k 6794767705607

;-D;-D;-D

Vy jste toho zatim moc nenaletal co?

Kdyz ona 380ka vetsinou nelita lety typu Praha-Viden a zpet. Jsou bezne i 15ti hodinove lety. Navic - kazda hodina A380 stoji silenych penez, predstava ze nekde cely den "ceka na noc" je usmevna (tedy pro nas, pro majitele letadla je to spise horor).

Ze v noci toho moc neleta - Od Vas je to kousek do Dubaje, zalette si tam. Budete mit zazitek, budete to moci mit i v te 380ce a hlavne uvidite ze Dubajske letiste je nejvice vytizene kolem 2 rano.

Nebude jednodussi kdyz si piloti daji vetsi pozor pokud leti za/proti takovym "kolosem"?

0/0
5.4.2017 13:10

M55i80r57o13s77l10a81v 52R85a72t23a60j 5741813504195

nehodil blinkr...no...tak čemu se divíte?????

0/0
3.4.2017 12:16

P80a10v35e34l 61S80e86d89l72á21k 3860466188811

V článku mi chybí lokty, námořní uzly a pinty, abych si mohl lépe představit co se vlastně stalo. Přepočítat 10tisíc stop na na 3km, nebo 70 m/s na 252 km/h (násobení 3,6) - to je příliš jednoduché, než abych se mohl cítit výjimečně. Ale naštěstí někteří líní a hloupí čtenáři napsali cosi ve smyslu že nechtějí číst s kalkulačkou v ruce, tak jim to aspoň můžu dát sežrat (viz. příspěvky o přepočtu na fotbalová hřiště).

+10/−1
3.4.2017 11:15

F71i94l32i72p 40H50r10b67e46k 2234230886280

Jojo, akorát myslím, že jiné než námořní uzly nejsou (narozdíl od mil), takže by stačilo říct uzly, ale zase není pinta jako pinta :-P

+2/0
3.4.2017 11:27

L16e51o47š 93M57a26r86š91a98l 5762454352938

No nedávno jsem řešil, proč se říká dámská podprsenka, když jiná není.;-D

+1/0
3.4.2017 12:11

V98l70a23s14t88i93m16i77l 89K50a64š51p18a20r 9671796422879

Se pletete ;-D

http://tn.nova.cz/clanek/zpravy/domaci/podprsenky-pro-muze-bizarni-novinka-na-trhu.html

+1/0
3.4.2017 12:17

F21i47l91i68p 83H31r72b91e88k 2904930796950

;-D;-D;-D

0/0
3.4.2017 12:40

L55u37b15o55m10í96r 33S18a34z93e21č37e60k 7959388155173

Ale zase víš co máš dělat, když se do toho úplavu dostaneš!

0/0
3.4.2017 12:25

I76g33o28r 43H56r23u56s17o11v38s82k25y 2129269863950

idealna jednotka je loket za dekadu.

0/0
4.4.2017 18:39

Z70d68e95n80ě14k 21D79u44f64e13k 2224974568

Velice zajímavý článek. Ono vše souvisí též s tím, že v některých místech pro samé letadlo ve vzduchu není ani kam plivnout a pak je náročné letadla udržet podle velikostí v dostatečné vzdálenosti od sebe.

+1/0
3.4.2017 10:44

M55i69l75o62s82l82a26v 56J76a21n80o90u98š92e94k 3936353193918

Říkám jsem si hmm idnes se překonává, článek je dost kvalitní a dokonce vysvětlili i zkratku NM. A hle on je to Technet, jediná kvalitní rubrika na idnesu. Opět dobrá práce !

+8/0
3.4.2017 10:37

M50i64c35h69a18l 36T71o22m48i97n90s19k43ý 9181545827224

500 tun ve vzduchu, to musí být někde znát, ne ? ;-)

+4/0
3.4.2017 10:13

R48o48m42a14n 78K24r91a84t10o22c21h85v49í70l 6776137166614

Tak to menší letadlo letělo níže o 1000 stop což je 300 metrů, to je opravdu málo!

0/0
3.4.2017 10:05

M14i15l49o92s74l55a53v 43P37r22o88c81h64a83z50k20a 7224698526608

To je dnešní minimální (a jelikož je nebe přeplněné, tak i normální) výškový rozdíl mezi letadly.

+1/0
3.4.2017 11:16

R46o84m21a76n 33K36r59a10t61o58c30h41v40í12l 6916777176974

To je jasný, pro větroně to je hodně, ale A380 vs. B737 to hodně není.

0/0
3.4.2017 12:39

J55o67s57e34f 79K63u71b20e40š 7568128983598

Já tam čtu 10000 stop což je cca 3km tedy cca 1/3 letové hladiny ... to už je celkem dost

0/0
3.4.2017 12:00

P64a42v62e10l 67N29o37v25á50k 7291937439749

Ale o to se propadli. Bezne je vertikalni rozestup tech 1000 stop, neboli 300 metru.

0/0
3.4.2017 13:06

R62o68m49a34n 80K57r41a14t70o96c92h87v59í41l 6236607266284

Je to jinak, o 10 000 stop se propadnul dolů po té co minul ten A380, před tím byl výškový rozestup pouze 1000 stop.

0/0
3.4.2017 16:28

P53e59t59r 69K75u97č48e91r20a 6879692394269

Kór když to letadlo má výšku skoro 25 metrů (79 ft) a rozpětí skoro 80 metrů (261 ft 8 in), tak to aby se člověk bál aby se pilot nezakoukal letušce do výstřihu, když mu nese kafe ;-D;-D;-D

0/0
3.4.2017 14:16



Najdete na iDNES.cz