Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Obří airbus smetl z oblohy menší letadlo. Co dělat, aby se to neopakovalo

K letecké tragédii chybělo 7. ledna 2017 nad Arabským mořem jen málo. Turbulence způsobená obřím Airbusem A380 smetla z oblohy menší tryskové letadlo. Tato událost může ve svém důsledku výrazněji změnit pravidla leteckého provozu, zejména udržování rozestupů mezi některými typy letadel.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J10a12n 26C69e58p43e71k 1874556860

A nezačali se kvůli tomuto dávat na konce křídel ty maličká křidélka? Ale nejsem odborník, jen jsem viděl nějaký dokument, kde právě to křidélkové zakončení křídel dost něčemu pomáhá, ale už přesně nevím čemu. :-)

0/−1
4.4.2017 15:18

T14o66m51a27s 25H25a97c77e38k 6254517685197

Mate castecne pravdu, ale to je vicemene mistni turbulence a hodne to ovlivnuje vztlak a plynule proudeni vzduchu kolem kridel. Turbulence z clanku se timhle nevyrusi.

0/0
5.4.2017 12:53

O32n53d75ř26e78j 31Z13e75m10a92n 5430114338919

Celkově to je kvůli snížení odporu vzduchu.

0/0
6.4.2017 17:43

J36i12ř54í 21L23u74k32á52š10e19k 5630481380673

Vážky na rybníku sou taky strašný mrchy, proletej Vam nad hlavou a kdyz nevíte skorem se utopíte :)

0/0
3.4.2017 19:59

M77i19c22h19a41e92l 93C26h81a26r91v65á51t 9209138733182

Kecají do všeho, mají milion všelijakých spolků, proč nevydají nějaké doporučení?8-o

0/0
3.4.2017 18:14

P25e90t32r 71Š75k82o14d38a 5927850784530

Článek zajímavý, ale určený spíš pro odborníky v letectví. Tady se to mělo zkrátit o zbytečné technické detaily a doplnit nějakou animací. Taky v těch jednotkách je zmatek.

+4/−7
3.4.2017 18:11

R65i61c40h92a44r97d 90M79i33c69h39a96l20o29w37s28k56i 1331229495356

Tady jsi na Technetu, tedy žádný technický detail není zbytečný.

+3/0
4.4.2017 18:32

T10o48m56a15s 95H12a35c17e79k 6474177255717

Vidite a ja jdu na Technet pro technicke detaily. Prectete si blesk, verim ze tam to maji i s obrazkama nebo na Nove, kde to urcite bude i s animaci.

V jednotkach zmatek neni, jsou pouzite presne ty jednotky ktere se v danych oborech pouzivaji jiz mnoho desetileti (davno pred tim nez se prislo se soustavou SI).

+1/0
5.4.2017 13:00

Z26b63y61n72e16k 22P21r92o83k55o61p 1345600554553

Jumba, který jsou srovnatelně velký jako A380, lítají už nějakých 40 let a kauza se z toho nedělala.

Tohle spíš jasně ukazuje na to, jak se všichni snaží spoléhat na předpisy a automatizaci.

Kdyby používali vlastní rozum, tak by jim bylo jasný, že za velkým érem budou velký turbulence!

Vyjádření: "museli stroj manuálně uřídit" to jen jasně dokládá Rv

Teď už jen zbývá, aby se úřady pro civilní letectví prosadily, že každý nově vyrobený letoun bude povinně vybaven tlačítkem "Vyvést stroj z průseru" ;-)

Což kdysi uměl každý pořádný pilot, ne jako někteří dnešní "hráči s joystickem", kteří jsou vedle jak tak jedle, když se děje něco, co není popsaný v manuálu...

+1/−9
3.4.2017 15:54

J85a81n 69S73o39u27k64u23p 1834864486945

Je vždy super, když se v diskuzi objeví nějaký profík a pěti tisíc hodinami za joystickem, který nám to osvětlí. Díky.R^

+14/0
3.4.2017 17:49

P65e71t53r 31L32u81k47e13š 6733661

Souhlasím, není nad profesionála, který má typové zkoušky na vrata od hangáru a za zadkem virtuální pasažéry. Některé myšlenky jsou mimo moji letovou obálku.

+4/0
3.4.2017 19:57
Foto

J82i26ř98í 37D41v26o92ř94á80k 5445569780318

Blábol. Bohužel dlouhý blábol.

+2/0
3.4.2017 20:50

P97e77t43r 85K54u60č49e77r85a 6679272554319

Když už je ten autor takovej odborník v popisování fyziky při chování letadla za letu, způsobem, kterým obyčejný člověk pramálo rozumí, tak by článek aspoň mohl ilustrovat opravdovýma letadlama a ne fakeovýma fotkama. Všude na webu jich je hafo fotek. Pánové odborníci a máte možnost si zase porýpat abych se věnoval čtení Revue nebo Ona dnes ;-D;-D;-D

+1/−9
3.4.2017 13:48

T40o33m38a52s 23H51a81c28e97k 6524737115847

No mezi nami uprimne - Pokud jste danemu popisu nerozumnel pak je pro Vas opravdu lepsi Ona nebo Revue. A to neberte nijak ve zlem, moje manzelka v tom ma taky gulas a stopy ji na metry musim prevadet dodneska, i kdyz pravidelne leta a cumi na obrazovku ze za tu dobu by se to naucil i prumernej simpanz :-)

Ja zas nerozeznam barvy - cervenou od alizarin nebo od maliny. Koukam na to jako puk a proste je to cerveny, takze Vas dobre chapu ze na to tady taky koukate jako puk. Jeste ze jsme kazdy jiny. Hodne stesti na Revue!

+3/0
5.4.2017 12:49

P48e30t87r 16H13á47l85a 6494546525876

Tak to bylo hlavne stupiditou pilota. Kdyz se to vysetrovalo tak vyslo najevo ze uz v minulosti opakovane jednal takhle chybne, a kdyz ho na to upozornovali, tak to ignoroval a priste na truc skubal kormidlem jeste prudceji az ho utrhl. Proste clovek co se radsi zabije nez aby uznal chybu nema v kokpitu co delat.

0/0
3.4.2017 13:27

R95o92m52a33n 87K96r58a80t80o20c84h68v65í37l 6316157966134

Na to že byl v úplavu za velkým letadlem to přece nemělo vliv.

0/0
3.4.2017 15:44

M10o35j68m83í68r 22M29o88t78y64č78k69a 3802855794490

Jen poznámka k těm rozestupům (pro upřesnění):

Při letu v letové hladině se udržuje boční horizontální rozestup 3 míle (4 827 metrů) na obě strany a podélný rozestup 5 mil (8 045 metrů) ,samozřejmě dopředu i dozadu.

Vertikální rozestup je určen letovými hladinami, které jsou od sebe vzdáleny minimálně 1000 stop (304 metrů).

0/0
3.4.2017 13:23

V56o30j97t57a 39L11e93j92s29e74k 1621605329779

to jsou námořní, ne imperiální míle...takže přepočty

+2/0
3.4.2017 18:11

R80a42d87a46n 54K27u29b21a33n40t 1143980279920

Krátce po 11. září. se tuším na obytnou čtvrť NY zřítilo dopravní letadlo. V úplavu se mu ulomila směrovka. Článek jsem nenašel. Jestli to někdo najde sem s tím.

0/0
3.4.2017 13:21

O12l21d39ř98i88c25h 80Ř10e16z48n72í97k 7405752634938

ne, pilot se poplašil a hamtal na pedály tak, že ulomil směrovku... ;-D

+2/0
3.4.2017 13:39

R58a67d66a11n 82K46u80b44a40n61t 1303450959670

A nebo tak.

0/0
3.4.2017 14:28

Z53b40y83n10e90k 18P45r62o71k16o96p 1805350484733

JJ, ale problém byl v tom, že na to ho školili aerolinky. Je to ostatně uvedený i v závěrech NTSB, že stabilizace letounu v turbulencích pomocí střídavého vychylování směrovky bylo součástí školícího programu American Airlines...

+1/0
3.4.2017 16:00

J55a85r53o56m39i80r 45F42a26r20e64k 4402933677

https://en.wikipedia.org/wiki/American_Airlines_Flight_587

Patrne toto......

0/0
3.4.2017 14:37

J36a94n 45L14u47k94á41š 7247403843552

Ano, ten chytil uplav od 747.

0/0
3.4.2017 18:23
Foto

L57u95k95á59š 14N12o20v41o69t84n74ý 6766877658868

A to maj z toho, že se maj! A lítaj v takovým prťavým business-jetu. Kdyby to byl póvl, jako my ostatní, tak se mačkají v turistické třídě nějaký velký krávy a tohle se jim nestane ;)

+2/0
3.4.2017 12:36

R18o97m67a88n 35K77r50a93t44o21c61h75v86í53l 6416407556674

Mají z toho luxus.

0/0
3.4.2017 12:39

R10a80d84o49v81a21n 18B53u97d34a 7822609288562

;-DR^

0/0
6.4.2017 8:01

M47a60r86i43á56n 50B58e77d17n11á60r48i51k 9351321870388

Co na to napsat. Asi by A 380 měl mít omezení v provozu na noční lety, kdy toho moc nelétá a nemůže tak nic odfouknout jako papír. Je to kolos, tak se nedivím, že to dělá takové věci.

0/−11
3.4.2017 12:26

R53a29d18a87n 83K12u68b25a55n80t 1803790269210

A co si představujete pod pojmem noc pane kapitáne? ;-D

0/0
3.4.2017 13:11

M82o91j14m37í36r 66M96o83t15y18č32k73a 3822875424690

Doba mezi koncem občanského soumraku a začátkem občanského svítání nebo jiný podobný časový úsek mezi západem a východem slunce, který může stanovit příslušný úřad. :-)

+1/0
3.4.2017 13:26

K81a30r19e94l 38L41a19n67g63r 2582277280118

Nerealne pri letu na vychod.

0/0
3.4.2017 13:52

T68o76m97a90s 89H76a55c47e96k 6954307405697

;-D;-D;-D

Vy jste toho zatim moc nenaletal co?

Kdyz ona 380ka vetsinou nelita lety typu Praha-Viden a zpet. Jsou bezne i 15ti hodinove lety. Navic - kazda hodina A380 stoji silenych penez, predstava ze nekde cely den "ceka na noc" je usmevna (tedy pro nas, pro majitele letadla je to spise horor).

Ze v noci toho moc neleta - Od Vas je to kousek do Dubaje, zalette si tam. Budete mit zazitek, budete to moci mit i v te 380ce a hlavne uvidite ze Dubajske letiste je nejvice vytizene kolem 2 rano.

Nebude jednodussi kdyz si piloti daji vetsi pozor pokud leti za/proti takovym "kolosem"?

0/0
5.4.2017 13:10

M23i98r65o20s28l79a81v 85R97a60t69a30j 5811513824465

nehodil blinkr...no...tak čemu se divíte?????

0/0
3.4.2017 12:16

P73a77v48e78l 81S45e40d33l81á92k 3200856318841

V článku mi chybí lokty, námořní uzly a pinty, abych si mohl lépe představit co se vlastně stalo. Přepočítat 10tisíc stop na na 3km, nebo 70 m/s na 252 km/h (násobení 3,6) - to je příliš jednoduché, než abych se mohl cítit výjimečně. Ale naštěstí někteří líní a hloupí čtenáři napsali cosi ve smyslu že nechtějí číst s kalkulačkou v ruce, tak jim to aspoň můžu dát sežrat (viz. příspěvky o přepočtu na fotbalová hřiště).

+10/−1
3.4.2017 11:15

F34i88l64i68p 27H20r12b52e39k 2474450256700

Jojo, akorát myslím, že jiné než námořní uzly nejsou (narozdíl od mil), takže by stačilo říct uzly, ale zase není pinta jako pinta :-P

+2/0
3.4.2017 11:27

L26e38o70š 17M35a72r11š33a28l 5812614862778

No nedávno jsem řešil, proč se říká dámská podprsenka, když jiná není.;-D

+1/0
3.4.2017 12:11

V67l41a38s34t68i95m63i23l 35K80a64š23p33a72r 9431306472119

Se pletete ;-D

http://tn.nova.cz/clanek/zpravy/domaci/podprsenky-pro-muze-bizarni-novinka-na-trhu.html

+1/0
3.4.2017 12:17

F43i66l74i23p 94H20r85b84e23k 2304610166160

;-D;-D;-D

0/0
3.4.2017 12:40

L13u80b48o51m70í24r 14S77a49z61e57č90e57k 7159928115103

Ale zase víš co máš dělat, když se do toho úplavu dostaneš!

0/0
3.4.2017 12:25

I66g12o79r 79H27r30u13s53o45v27s48k83y 2819429603290

idealna jednotka je loket za dekadu.

0/0
4.4.2017 18:39

Z73d61e42n84ě30k 71D16u42f33e92k 2154264328

Velice zajímavý článek. Ono vše souvisí též s tím, že v některých místech pro samé letadlo ve vzduchu není ani kam plivnout a pak je náročné letadla udržet podle velikostí v dostatečné vzdálenosti od sebe.

+1/0
3.4.2017 10:44

M47i15l92o83s23l63a59v 35J35a84n59o45u96š34e96k 3656923663288

Říkám jsem si hmm idnes se překonává, článek je dost kvalitní a dokonce vysvětlili i zkratku NM. A hle on je to Technet, jediná kvalitní rubrika na idnesu. Opět dobrá práce !

+8/0
3.4.2017 10:37

M95i71c82h52a59l 26T78o93m94i47n56s34k25ý 9851315967214

500 tun ve vzduchu, to musí být někde znát, ne ? ;-)

+4/0
3.4.2017 10:13

R55o98m68a78n 11K92r47a76t81o48c33h47v19í76l 6396367856304

Tak to menší letadlo letělo níže o 1000 stop což je 300 metrů, to je opravdu málo!

0/0
3.4.2017 10:05

M59i63l61o42s67l44a68v 63P87r78o60c44h58a75z36k84a 7194938976498

To je dnešní minimální (a jelikož je nebe přeplněné, tak i normální) výškový rozdíl mezi letadly.

+1/0
3.4.2017 11:16

R93o78m45a75n 76K76r54a56t85o69c27h97v38í65l 6706437586234

To je jasný, pro větroně to je hodně, ale A380 vs. B737 to hodně není.

0/0
3.4.2017 12:39

J41o34s19e46f 14K68u26b47e88š 7568208333668

Já tam čtu 10000 stop což je cca 3km tedy cca 1/3 letové hladiny ... to už je celkem dost

0/0
3.4.2017 12:00

P45a37v45e35l 80N27o85v64á89k 7881217779289

Ale o to se propadli. Bezne je vertikalni rozestup tech 1000 stop, neboli 300 metru.

0/0
3.4.2017 13:06

R60o62m15a92n 15K92r35a95t61o73c39h56v74í76l 6596397866974

Je to jinak, o 10 000 stop se propadnul dolů po té co minul ten A380, před tím byl výškový rozestup pouze 1000 stop.

0/0
3.4.2017 16:28

P46e62t13r 81K69u92č39e88r25a 6729572514449

Kór když to letadlo má výšku skoro 25 metrů (79 ft) a rozpětí skoro 80 metrů (261 ft 8 in), tak to aby se člověk bál aby se pilot nezakoukal letušce do výstřihu, když mu nese kafe ;-D;-D;-D

0/0
3.4.2017 14:16







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.