Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Před 80 lety zahájilo provoz letiště Ruzyně. Bylo bez smogu a vojáků

Pátého dubna 1937 přistála na ploše právě dokončeného ruzyňského letiště první dopravní letadla. Nové letiště vzniklo i proto, že vojákům a civilním letcům se už společné fungování v Kbelích zajídalo a nebe nad nimi začínalo být hodně plné.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

F39i67l27i78p 85V31o90j79t89á87š34e46k 4823213511303

Jen na okraj: Na konci války Němci používali ruzyňské letiště - díky betonovým drahám - jako základnu moderních proudových stíhaček Messerschmitt Me 262.

0/0
2.5.2017 9:52

S25e85i73d23l 18P87e51t11r 1921981675364

Volba na Ruzyň padla především proto aby "díky" převažujícímu západnímu proudění starty i přistání vedly mimo aglomeraci.

Což Kbely byly ( a dodnes jsou) případ přesně opačný ..:-)

0/0
5.4.2017 0:14
Foto

J28a73n 63M13r47á81z 5360836479971

Nezaměňoval bych Iasi v Rumunsku a Jasiňu na Podkarpatské Rusi...

0/0
4.4.2017 17:01

P54e23t93r 31L10u46k17e26š 6673471

Čtivý článek.

Pokud jde o potřebu nového letiště jako náhrady za Kbely (viz text článku), tak snad jako zajímavost a doplněk: smíšený vojenský/civilní provoz vnímaly státní orgány jako velký problém už rok po vzniku kbelského letiště - na počátku roku 1920 - tedy v době, kdy ještě nebyla zahájena pravidelná mezinárodní letecká doprava (CFRNA - Franko - rumunská letecká společnost) a neexistovaly domácí aerolinie (ČSA, ČLS).

0/0
4.4.2017 16:55

P46e15t19r 33M68i63c13h31a79l 2740774911312

Díky za článek i fotky. R^

0/0
4.4.2017 16:20

M32i52c71h24a70l 43P44a38l24e45č77e86k 2281108232664

Super článek, dobrá práce R^

0/0
4.4.2017 15:16

R51i64c84h82a10r87d 81T67r53e79f78i28l 4331625679320

Článek výborný, jen druhá věta v nadpisu zbytečná.JinakR^

0/0
4.4.2017 13:15

Z76d30e72n98ě56k 73H92r55u33b13ý 5175908721556

Líbí se mi ten zákaz mechanizace. Přesně tak bych využíval různé skupiny obyvatel i dnes - jednak ty, o kterých se píše jen za dukáty a pak třeba odsouzené. Myslím, že stát potřebuje prací na infrastruktuře hodně - od stavby metra, železničních koridorů, dálnic...

+5/−2
4.4.2017 12:57

J80i44ř12í 17K23o33c22u16r48e31k 6635894555268

Ten nápad má jedinou vadu na kráse: Kdo pracovat nehce, tak prostě nepřijde. Krom toho ti "za dukát" mají povětšinou invalidní důchod. Jediné práce, ketré může na železnici vykonávat nekvalifikovaný dělník je čištění odvodnění.

Nošení pražců (300 kg) ručně a vožení stovek tun štěrku v kolečkách bude 10x pomalejší. Pepin Mařena nemá na hlavě odrazný hranol a ikdyž mu ho dáte, tak stejně štěrk nesrovná do roviny tak dobře jako grader.

0/0
4.4.2017 17:03

D63a64v19i89d 82D19u63š50e79k 5501677930897

Perfektní odborně zpracovaný článek. R^

Moc děkuji autorovi.

Jak by se asi letiště řešilo dnes. Kam se hrabeme na dobu před osmdesáti lety...

+1/0
4.4.2017 12:04

O91l36d76ř84i73c76h 80Ř34e97z83n31í54k 7545982634238

no, myslím, že válku koncem 30. let očekávali všichni ...

+1/0
4.4.2017 10:50

J33o76s92e83f 46R38i69c47h97t10e88r 9456265927323

Nemáte prosím někdo náhodou kontakt na autora? Chtěl bych repliku toho letovýho řádu jako obraz/plakát do bytu :-) Díky

0/0
4.4.2017 9:14

P66e55t38r 32L24u21k54e77š 6253771

Pěkné reprinty historických leteckých plakátů vydávalo Národní technické muzeum. Zkuste to...

0/0
4.4.2017 10:54

Z45d39e66n34ě68k 38H64r64u85b65ý 5265898111156

Je tak těžké kliknout pod článkem na jméno autora a pak v jeho profilu vyplnit Vzkaz autorovi? :-P

+1/−1
4.4.2017 12:53

M54a97t16o47u75š 76L90á87z80ň89o97v87s98k69ý41, 98T22e31c24h68n67e92t39.80c72z

Pošlete mi email na matous.laznovsky@idnes.cz , kontakt vám zprostředkuji.

0/0
4.4.2017 15:44

P40e60t80r 61L16u66k49e64š 6373271

Josefe, ten letový řád podle všeho pochází z časopisu Letectví (je v dvojčísle 5-6/1937).

0/0
4.4.2017 17:10

L68u23k47á40š 49K11l53í50m84a 2435703507655

I ja diky za clanek - ukratil mi dlouhou chvili v dvouhodinove zacpe na jizni spojce (v MHD samozrejme). Trochu paradox cist si o letadlech na ucpane silnici, ale diky! :)

+7/0
4.4.2017 8:49

R93o54m66a14n 67P85o45l85á15č75e65k 5126469405

Výborný článek!!!! Díky za něj

+12/0
4.4.2017 7:06

O17n29d83ř41e47j 43H42o23r39á97k 8839824291

Máte tam chybku, správně je "v Kbelích", nikoli "v Kbelech". Zdroj: http://prirucka.ujc.cas.cz/?slovo=Kbely, http://prirucka.ujc.cas.cz/?id=395

+1/0
4.4.2017 6:35

H66o48n88z94a 38D69v20o25ř66á61k 1104445953505

Wabi Daněk:

Měl jsem holku ze Kbelů, poslala mne do kelu,

kdyby Kbely byly Kbele.....

.... trvalo by jí to déle ;-)

+5/0
4.4.2017 8:59

A73n76t30o91n62í31n 41Č12e46c90h 7426567896219

Že by šlo postavit letiště bez hromady protestů od místních aktivistů a různých studie dopadu na životní prostředí? To byli zlaté časy...

+12/−5
4.4.2017 5:03

L18i81b12o35r 55M39o77u40č17k92a 1148307725382

ty časy byly ;-D

+5/0
4.4.2017 8:29

P22a47v64e62l 51S83ý13k72o86r91a 4504126372964

Čech neumí čésky...

+2/0
4.4.2017 12:10

J10i83ř70í 97E78r25b71e93n 1443264396417

Jo, to byly zlaté časy. Vlaky, továrny i kamna od sousedů čmoudily lidem ze Žižkova či Karlína přímo do oken, hluk nikoho nezajímal a ekologické zátěže z tehdejších galvanoven a chemiček likvidujeme dodnes... ;-)

+9/0
4.4.2017 9:12

O40l94d45ř22i97c57h 11Ř67e72z34n52í76k 7925472374158

tak není to úplně pravda např. trať mezi Smíchovem a Hl. nádražím byla elektrifikována a pokud bylo možno se přepřahalo, ale to bylo asi vše co tehdy moli dělat... smog tehdy musel být opravdu libový, v každým baráku tak 10 kamen na uhlí, vlaky, parníky ... ;-D

+3/0
4.4.2017 10:55

J18i24n42d14ř36i49š43k16a 19B43u31r93g23e49r53o30v46á 3225524728775

Jo Ruzyně bude vždycky Ruzyně. To hloupé přejmenování nejde "z huby".

+26/−15
4.4.2017 4:46
Foto

V51l78a51d54i36m38í36r 58Š27ť30a84s76t44n87ý 1351116955363

Moje řeč:-)

http://vladimirstastny.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=238296

+1/−2
4.4.2017 10:25

M13i54k11u16l88á23š 78K73a58l84i97n56a 1562353835

Super článek R^:-)

+11/0
4.4.2017 0:51

R41u40d72o63l61f 81K23o15m79á59r26e11k 7188469152649

clovek se divi do ceho vseho bylo mozne pred 80 lety nastoupit. a dneska se bojim pri sebemensi turbulenci :-)

+16/0
4.4.2017 0:37

J94i45ř26í 26E68r32b49e72n 1623414576637

Protože tenkrát to nikoho moc nezajímalo, a v případě katastrofy měly média i filmy zpoždění v řádu týdnů až měsíců od události...

+2/−1
4.4.2017 9:14

P76e73t28r 73L38u50k59e55š 6933381

Ale zajímalo. Veřejnost byla na letecké katastrofy citlivá. Tisk reagoval náramně rychle. Do roku 1939 u nás zahynulo několik stovek lidí. Většinou šlo o činnost vojenského letectva.

0/0
4.4.2017 10:40

J42a73n 31U41l95r36y38c96h 4771657220798

zpoždění v řádu týdnů až měsíců? - to píšete o době třicetiletý války?;-D

0/0
9.4.2017 22:35







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.