Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Čínská „neviditelná“ stíhačka vstoupila do aktivní služby

První kusy čínské „neviditelné“ stíhačky páté generace J-20 byly v březnu 2017 zařazeny do aktivní služby. Jednomístný dvoumotorový stroj poprvé vzlétl v lednu 2011. Statutu bojové nasaditelnosti se může dočkat už v roce 2020.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J85o71z26e60f 66B15e32n18c24e65l 1901206573110

Autor článku taktiež zrejme nepochopil prečo vlastne tieto stroje vznikli. V prvom rade ich účelom bolo prekvapiť protivníka, zničiť jeho PVO a tak pripraviť podmienky pre útok klasických lietadiel. Preto neviditeľnosť zo zadnej polosféry už nemá taký význam ako si autor myslí. Preniknuť na protivnikové územie a zničiť jeho PVO z opačnej strany ako sa útok očakáva je nezmysel, lebo pri manévroch by sa podstatne zvýšila jeho odrazová plocha a žiadný materiál doposial vyvinutý nie je schopný pohltiť 100% radarových lúčov.

Stavba "neviditeľných" lietadiel je podľa mňa len zbytočným vyhodením peňazí, lebo ich použitie v boji so sofistikovaným nepriateľom je veľmi problematické až nemožné. Dnešné systémy REB sú také dokonalé, že umožňujú zakryť stíhacie lietadlá PVO ták, že "neviditeľné" ich zistia až na vlastné oči. Pritom napríklad OES ruských stíhačiek zachytí akékolvek lietadlo z prednej polosféry na viac než 30 km a zo zadnej na viac než 90 km. To umožňuje použitie infra navadzaných PL raket, proti ktorým "neviditeľný" nie je imunný. Navyše jeho povrch pohlcujúci radarové lúče sa podľa základného fyzikalného zákona o zachovaní hmoty a energie zahrieva viac, teda aj jeho zistiteľnosť prostriedkami OES je väčšia.

Preto použtie Raptorov v Sýrii sa dejelen v tom prípade, ak je o tom informované Rusko.

0/0
17.4.2017 21:58

P14e75t37r 21M83a56r85e63č82e77k 1623831659208

Špatně okopírovaný Raptor.. i se sjetýma pneumatikama .. na nic jiného se komouš nezmohl. Kdyby nekradli jako straky tak by jízdní kolo bylo dodnes jeijch vrcholným dopravním prostředkem.

+2/0
10.4.2017 17:35

V78l74a22d63a 64D83o94l42e36z18a21l 6412986875

Katerino proc zase lzete. V tom Iraku v roce 1991 slo o klasickej dogfight navíc i low alt dogfight. Kdy jeden Mig29 byl sestrelen a druhej se při pokusu o "split-s" manever rozcaknul o zem.

Zkuste pohledat: Captains Craig Underhill and Cesar Rodriguez vs. Captain Jameel Sayhood ;-)

0/0
10.4.2017 13:47

P19e48t80r 27M78a41r34š97o26u54n 5215658476176

ten odborník je dobrej.

Z mnoha obrázků letadla je patrné, že konstruktéři plně nepochopili koncept obtížně pozorovatelného (stealth - pozn. red.) letadla,“ cituje deník Busssines Insider nejmenovaného vědeckého pracovníka firmy Lockheed Martin. Podle pracovníka se Číňané neměli snažit vložit stealth do tohoto typu letadla.

A pak se v záípětí hen ddočteme, že:

Obtížná zjistitelnost z čelní strany a schopnost nést střely s dlouhým dosahem z J-20 činí ideální prostředek k provádění úderů v oblasti ovládané nepřítelem a stíhání nepřátelských nebojových letadel v týlu.

takže je nebo není ideální a je nebo není špatná? No "nepřítel" samozřejmě bude tvrdit, že on má vybavení lepší ;-)

0/0
10.4.2017 12:08

J40a90n 61L50u59k21á51š 7757583603292

Pokud vam nejde o navrat stihacky a pilota, tak zrejme idealni, pokud ano, tak uz to tak slavne neni.

0/0
11.4.2017 15:34

J94o60s54e64f 84M45i35k95i65n 5683324335974

Jakékoli hmotné těleso mající rychlost nemůže být neviditelné pro radary. Vše je poze otázkou techniky. To dokáza již naše Tamara.

+2/−8
9.4.2017 18:42

L97i30b84o82r 18W53a40l41i85c96h22i51e35w13i86c67z 3568336517674

Tamara by nedetekovala ani letící desku plechu, protože to není radar.

+9/−1
9.4.2017 18:43

O75l52d38ř47i40c69h 31Ř69e96z71n63í12k 7535312804388

nehledě, že už jsou modernější varianty a Tamara je tak recyklaci ;-D

0/0
9.4.2017 21:07
Foto

M51i54c13h94a58l 75G72r78e25š22l40i42k 9401476892946

Naša Tamara je pasívny radar. Keď lietadlo nevysiela, nevidí ho.

+7/0
9.4.2017 18:45

J52o17s84e67f 86M53i45k27i58n 5863334105394

Je to soustava min tří pasivních radarů zjišťujících "poruchy" na jejichž základě dokáže detekovat. Ve své podstatě používá vysílané vlny od ostatních zářičů.

0/0
9.4.2017 19:07

L35i96b89o84r 37W79a32l32i22c42h77i62e53w19i59c46z 3978576637934

Nikoliv, Tamara tímto nedisponuje a ani nemohla. Až s rozvojem výpočetní techniky se technologie PCL dá využít. Tímto nedisponuje ani podstatně novější VERA a ani VERA-NG. Až pro následující verzi se vyvíjí PCL. Jinak je pasivní sledovací prostředek slepý a letouny v pasivním režimu nevidí.

+6/0
9.4.2017 19:16
Foto

M10i58c43h71a44l 39G92r90e18š93l10i41k 9111446852286

Pasívny radar sa nazýva pasívnym preto, že nevysiela, len prijíma. RA v slove radar znamená radio, čiže charakterizuje, s akým druhom žiarenia pracuje. Takže, keď letiaci objekt nič nevysiela, nemôže Tamara nič zachytiť.

+5/0
9.4.2017 19:33

E48d33a 46D46r58á93b18e31k 7659282633177

ještě by mohlo něco vysílat pozadí (a letící letoun to přirozeně rušit)

0/0
9.4.2017 20:17

L97i68b64o77r 12W44a20l70i88c91h25i72e12w30i87c11z 3718876697374

To je právě to PCL (Passive Coherent Location)

+1/0
9.4.2017 20:24
Foto

M46i57c26h20a56l 91G15r39e30š96l24i28k 9291466982136

Zbytky kozmického žiarenia to fakt nezachytí. :-)

+1/0
9.4.2017 22:56

K63a79t44e85ř26i65n80a 49V29ý81b66o23r17n91á 6640839779

Tam nejde o rychlost, ale o velikost odrazové plochy.

0/−1
9.4.2017 21:42

P43e34t40r 55M57i85c46h59a42l 2360644611692

Takže to vastně ani stíhačka není. Navíc částečně okopírovaný Raptor. Pokud to bude mít opravdu jen částečně sížený radarový odraz zepředu, tak šikmý odraz už bude odpovídat normálnímu letadlu a bude to pak snáze zjistitelné. Tedy dva radary z různých úhlů a je po "neviditelnosti".

+4/0
9.4.2017 18:13
Foto

M25i26c82h37a68l 44G33r18e67š31l40i42k 9811866562816

Stíhač to je. U nás sa tejto kategórii hovorí prepadový stíhač, v angličtine interceptor, v ruštine перехватчик. Mne pripomína zo všetkého najviac ruský technologický demonštrátor MiG 1.44.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mikoyan_Project_1.44#/media/File:Mig-144.png

+2/0
9.4.2017 18:43

P31e61t75r 82M84i47c58h51a31l 2420274671122

Asi máš pravdu. Ale vzhledem k tomu, že není určený pro přímý boj, tak to čistý stíhač není. Stíhač by si s ním v souboji pravděpodobně velmi snadno poradil. A to i stíhač starší generace.

0/0
9.4.2017 19:57

G40e28o31r96g 97K49o49m54b14e61r46e61c 9804441846891

Mnogofunkzionalny Frontowoi Istrebitel

+1/0
9.4.2017 21:32
Foto

M10i52c33h10a97l 60G90r79e70š68l71i91k 9821396172526

Slovo stíhač vzniklo os slova stíhať. Čiže stíhač to je. :-)

Neočakáva sa od neho, že by viedol manevróvaný boj.

Každé lietadlo zavedené do výzbroje má plniť konkrétne úlohy. Podľa toho sú viac, alebo menej špecializované. Napr. typickým prepadovým stíhačom bol MiG-25. Zúčastnil sa niekoľkých konfliktom a "klasické" stíhače pri pokusoch zostreliť ho vyšli často naprázdno. MiG-25 ich má niekoľko na konte, takže až taký bezbranný nie je. Jeho nástupca MiG-31 je v podstate radarovo raketový komplex, s ktorým je neradno sa zahrávať. ;-)

0/−1
9.4.2017 21:35

P53e47t98r 58M48i58c52h79a14l 2370824621272

Ale jo, to už se přeme o slovíčka. Dneska už je stejně každé bojové letadlo víceúčelové. Nicméně prioritní úloha pro stíhače je ochrana letících svazů (např. bombardérů), vybojování vzdušné nadvlády, ochrana prostoru. A soudě dle článku se na tyhle úkoly to čínské letadlo hodit nebude. To spíš vypadá na kombinaci přepadového stíhače s útočným letadlem. S tím, že útočit bude distančně pomocí střel dlouhého doletu. Právě jeho pravděpodobná nevhodnost pro manévrový boj he z kategorie stíhačů vyřazuje.

Mimochodem, když občas čtu o "stíhačkách L 159", je to mnohem úsměvnější. :-)

+2/0
10.4.2017 0:16
Foto

M44i35c93h78a47l 92G58r64e50š67l14i33k 9521586152906

V Službe sú stále aj "jednoúčelové" alebo presejšie špecializovanejsie stíhačky. Su-27P nemal na protizemné útoky vybavenie vôbec. MiG-31 je veľmi rýchly prepadový stíhač s veľkým doletom a raketami ďalekého dosahu. Spôsob použitiaje asi taký, že klasický stíhač môže ním byť zostrelený tak, že pilot v podstate nebude tušiť, odkiaľ to priletelo. Priorita už z podstaty slova môže byť len jedna... čomu sa prispôsobuje konštrukcia lietadla. :-)

0/−1
10.4.2017 10:02

P83e13t45r 56M22i18c31h39a92l 2160954161762

Všechna pravidla mají výjimku. Možná jsem místo "každé bojové letadlo" mohl napsat "většina". Ale to pořád nic nemění na předpokladu, že tahle čínská novinka není typický stíhač, protože se na to prostě nehodí.

" Spôsob použitiaje asi taký, že klasický stíhač môže ním byť zostrelený tak, že pilot v podstate nebude tušiť, odkiaľ to priletelo."

- to taky není tak docela pravda. Moderní bojové letadlo je schopno detekovat, když ho protivník zaměří radarem. A střely dlouhého dosahu nejsou naváděny na IR záření. Navíc předpokládaný protivník (jeden z předpokládaných) jsou stroje NATO, které zpravidla používají krytí AWACS. No a jakmile čínský pilot zapne radar, aby zaměřil střelu, je detekován. Jistě, střelu může odpálit. Otázka je, jestli dokáže zasáhnout cíl a jestli se stihne vrátit ma základnu. Ale to už jsme v rovině spekulací u letadla, které ma ještě daleko do plného operačního nasazení.

0/0
10.4.2017 14:34
Foto

M86i88c39h61a85l 64G72r64e25š95l49i77k 9901666812366

U Sovietov to bolo pravidlo, u Američanov skôr výnimka, u Číňanov skôr kombinácia. Záviselo to od dostupných technológií.

Ale je. Aj u radarom navádzaných striel môže byť útok prekvapením. Vezmite si, že protilietadlová raketa ďalekého dosahu je balistická a priletí obrovskou rýchlosťou zhora. Do oblasti cieľa ju navedie autopilot, zatiaľčo stroj, ktorý ju odpálil bude dávno na spiatočnej ceste a hrozba zdanlivo pominie. Teraz vychádzam zase z MiG-31.

0/0
10.4.2017 14:43

P92e33t62r 12M12i22c70h11a36l 2330204711912

V pořádku, o tom se nepřu. Jen jsme utekli od původu této diskuse, a to, že tahle čínská novinka není stíhač. Spíš kombinace mezi přepadovým stíhačem a útočným letadlem.

A k tomu útoku z dálky. Než pilot navede střelu do oblasti cíl, musí o tom cíli napřed vědět. To znamená zaměřit ho radarem. V tu chvíli se prozradí a pilot zaměřeného letadla je upozorněn. Když útočník střelu odpálí, může radar zase vypnout. Ale vzhledem k tomu, že má mít stealth vlastnosti jen zepředu, tak ho AWACS může po otáčce dál sledovat a navést na něj stíhače.

Otázka je, jestli se zaměřený pilot dokáže nějak vyhnout té už odpálené střele, pokud o ní bude vědět nebo ji bude předpokládat (a po prvním případu by ji už předpokládat měl). AWACS je schopen její zaměření aktivně rušit. Bojový letoun (stíhač, doprovod) by měl být schopen střelu dlouhého dosahu vymanévrovatm případně s využitím rušení z AWACSu. Ale jak jsem psal o příspěvek výš, to už jsme opravdu u spekulací a dohadů. :-)

0/0
10.4.2017 15:10
Foto

M76i34c32h57a38l 27G57r42e41š75l34i81k 9431556852876

Nemusí. Tú informáciu mu môže preadať iné lietadlo... písal som že útočí stroj v najlepšej pozícii, nie prvý, ktorý zistí cieľ. :-)

MiG-31 bol upravovaný práve na boj proti AWACSom a charakteristiky stealth nemá. Strelu letiacu po balistickej dráhe AWACS zachytiť nemusí a počítam, že pred zásahom je v tzv. hluchom pásme. Vymánevrovanie strely letiacej rýchlosťou 2 km/s, alebo viac je zložité, obzvlášť keď neviete, kde práve je a či je len jedna.

0/0
10.4.2017 17:10

P24e80t42r 96M56i59c59h19a28l 2610164551412

Dobře, ale to jiné letadlo ho zase musí zaměřit radarem. Takže první varování. A pak se AWACS může zaměřit na oblast, odkud zaměření proběhlo. Možností detekce a řešení bude asi víc, nejsem voják ani odborník v oblasti. A pokud ví, že protivník má takové střely, může se na to zaměřit. Nemusí ji zjistit, ale může. Tedy obrana existuje. Vymanévrování střely je opět o jejím zjištění. Pokud střela začne lokalizovat cíl na posledních cca 10 km, má pilot 5 vteřin na úhybný manévr. Navíc si nemyslím, že by tyto střely někdo použil na běžný stíhací doprovod (jsou moc drahé). No a operátoři v AWACSu mají ten samý čas na aktivní rušení. A to těch 10 km může být i víc, třeba 20, aby střela mohla při své rychlosti reagovat na změnu polohy cíle. Přece jen letí od odpalu delší dobu a letadla jsou celkem rychlá.

Abych to shrnul - netvrdím, že je zásah cíle nemožný, ale ani že je nemožné mu předejít. Záleží to na více okolnostech. Řekl bych ale, že nejlepší by bylo, kdybychom se to nemuseli dozvědět.

0/0
10.4.2017 17:36
Foto

M14i36c14h62a46l 62G89r92e45š85l40i76k 9721556702726

Jak som písal... AWACS monitoruje situáciu podľa režimu... keď sa pozriete na anténu, tak je zjavné, že v kruhu 360 °. Čiže by mal vidieť všetko okolo. Stíhací stroj zachytí možno na 300 km, bombardovací na väčšiu. MiG-31 preletí 100 km za cca 2 minúty. Takže AWACS musí čo najrýchlejšie zmiznúť, pretože MiG-31 môže niesť 4 rakety R-37 schopné zasahovať ciele na vzdialenosť 300 km. Vo vývoji je raketa s dosahom 400 km... čiže môže byť odpálená mimo "dohľad" AWACSu.

Na stíhací doprovad tie rakety použijú takisto bez najmenšieho váhania a dá sa očakávať, že dve súčasne, aby zvýšili šance na zásah, ak je príležitosť. Bežní stíhací stroj s pilotom je oveľa drahší. Ak je tam AWACS, tanker, alebo bombardér, tak má len vyššiu prioritu ako doprovod. :-)

0/−1
10.4.2017 18:40

J18o65s36e39f 33N62o77v49á97k 2822202975914

AWACS má dosah ne 300km, ale 650km a více. 300km se týká módu proti terénu, a raketa vystřelená od země zas nebude mít dostřel 400km ani náhodou.

300km před AWACSem je pak stíhací ochrana. Ta stíhací ochrana uvidí díky AWACsu točníka dříve, než útočník je, bude tedy mít taktickou výhodu a možnost prvního útoku.

Navíc rakety R-37 se nehoděj na boj se stíhačema, jsou příliš málo obratné.

0/0
12.4.2017 22:24
Foto

M33i74c49h17a43l 57G65r35e88š19l79i46k 9791806322766

To sa pletiete. Vzdialenosť, na ktorú je radar schopný zachytiť cieľ závisí okrem iného od jeho odrazovej plochy. U stíhacích lietadiel je to v prípade AWACSu okolo 300 km.

O R-37 musia najprv vedieť, Aby sa jej vyhly.

0/0
12.4.2017 23:55

P70e66t49r 78M72i47c80h82a78l 2700464851342

Ano, (přes) 300 km v nízké letové hladině.

O R 37 budou vědět, protože před jejím vypuštěním je někdo musí radarem zaměřit. Budou varováni a budou něco hledat. A pravděpodobně to najdou. A možná i zlikvidují, nebo zaruší.

0/0
13.4.2017 10:16
Foto

M89i98c80h16a24l 74G49r54e51š82l56i88k 9661936902866

Dolet stúpa s výškou. ;-)

Zistia zameranie radarom... so zisťovaním rakety je to horšie. Rušenie nefunguje na 100 % a uhýbanie je u menej obratných lietadiel (prípad AWACSu) trochu problém.

0/0
13.4.2017 11:45

P84e80t79r 30M60i41c88h28a21l 2170524941282

Nepsal jsem, že je to jednoduché, ale že je to možné. A taky jsem psal, že není taková legrace uskutečnit ten sestřel. A hlavně, původní motto vlákna bylo o tom, že to letadlo není čistý stíhač.

0/0
17.4.2017 14:47

P56e11t68r 46M24i81c65h83a28l 2330784631402

Oficiálně přiznané parametry radaru AWACSu jsou přes 200 mil na nízko letící cíle a minimálně 400 mil na cíle ve středních a vyšších výškách. Navíc přesné specifikace nejsou samozřejmě zveřejněny. A něco jsem četl i o tom, že po kompletní výměně řídící elektroniky může být dosah až dvojnásobný (což se mi zdá ale už přehnané, protože by musel asi využívat odrazy signálu od ionosféry a nějak to přepočítávat, fakt netuším).

Takže to vypadá, že ani ta střela s doletem 400 km nepůjde vypustit jen tak snadno "mimo dohled" AWACSu.

0/0
12.4.2017 22:43
Foto

M56i84c83h94a53l 23G12r29e48š23l60i12k 9391456842786

Jak som písal.. odrazová plocha cieľa je dosť kľúčová...

0/0
12.4.2017 23:56

P86e74t61r 87M52i22c46h70a19l 2780284391972

To je pravda, ale bojová latadla mají dnes délky i kolem 15 metrů, rozpětí cca 12, to je dost velká odrazová plocha.

0/0
13.4.2017 10:18
Foto

M41i68c42h59a50l 62G69r88e22š75l83i62k 9671166482976

Stíhač cca 1,5 - 3 metre štvorcové.

0/0
13.4.2017 11:46

P56e11t16r 81M31i59c27h40a64l 2820554781112

To záleží na poloze letadla.

0/0
17.4.2017 14:43
Foto

M73i92c95h71a63l 65G67r81e10š65l51i87k 9171336192926

Počítajme, že útočiace lietadlo zvolí taktiku "udri a uteč".

0/0
17.4.2017 14:56

P15e51t55r 93M81i12c55h18a45l 2920894221472

Může. Ale v případě rizika konfliktu nebo po jeho vypuknutí by tam nebyl jenom jeden AWACS. A už máme jiné úhly a útočící letadlo je odhalené.

0/0
17.4.2017 15:14
Foto

M76i47c16h61a52l 29G84r70e25š90l67i42k 9461146812306

MiG-31 lieta vo štvoriciach, tých môže byť takisto niekoľko. ;-)

0/0
17.4.2017 15:15

P21e15t68r 58M96i28c78h72a58l 2890674341462

Tím vyšší riziko předčasného odhalení.

0/0
17.4.2017 17:47
Foto

M73i45c85h93a33l 20G96r27e51š43l86i33k 9981816412576

Jedného z nich. O útočníkovi vôbec nemusí vedieť.

0/0
18.4.2017 11:03

J76o40z68e67f 84B46e20n58c63e69l 1451786473750

Dnešné moderné bojové lietadlá sú vybavené systémami výstrahy pri odpalení PL strely a aj systémom automatického obranného manévru, ktorý by mal umožniť vyhnúť sa týmto strelam.

0/0
17.4.2017 22:10

M16i18c36h16a54l 55V87a93n69ě96k 1726926144592

Samozřejmě, že tohle je "stealth" přinejlepším jen zepředu. Na ty dlouhý starý ruský motory s plně otevřeným výstupem, jde zezadu zaměřit cokoliv. ;-D Ale nos a kabina jsou obšlehnutý z Raptora dokonale. Holt pan špión se asi prošpiónil jenom k části plánů.

+5/0
9.4.2017 18:07

I23v70a13n57k80a 10P64o85s17p21í75š69i86l15o93v67á 8344888152747

Pokud je něco ukradené, jsou to vstupy k motorům á la F-35. Jinak je samozřejmě logické, že dodržování zásad stealth a špičkové aerodynamiky nejde obejít, proto jsou si v některých konstrukčních celcích letadla páté generace tak podobná. Fyziku prostě neokecáte...

+1/−1
9.4.2017 20:00

M72i10c27h14a23l 16V67a71n65ě95k 1676666424952

To je sice pekne, ale ani v F-22 a F-35 nemaji tak dokonale identicky cumak, jako F-22 a jeho rudosske kopie. A to jsou F-22 a F-35 ze stejne zeme. ;-D Takze na zasady aerodynamiky nebo stealth se tu opravdu odvolavat nejde.

0/0
10.4.2017 23:30

M51a95r97t78i82n 79K18o72d21a84t 2207566752157

Prostě postavili letadlo k tomu, aby ochránili vlastní území, popřípadě zaútočili ve svém blízkém zahraničí. A samozřejmě na zahraniční (americké) loďstvo, které se bude nacházet ve vodách, jež považují za své.

+5/−6
9.4.2017 12:07

M24i61l34a61n 18N92ě13m46e64c 1885950566476

A že vody, které považují za své, budou za chvíli sahat pomalu k Austrálii nebo Havaji...

+12/−3
9.4.2017 12:17







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.