Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Čínská „neviditelná“ stíhačka vstoupila do aktivní služby

První kusy čínské „neviditelné“ stíhačky páté generace J-20 byly v březnu 2017 zařazeny do aktivní služby. Jednomístný dvoumotorový stroj poprvé vzlétl v lednu 2011. Statutu bojové nasaditelnosti se může dočkat už v roce 2020.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J42o87z40e21f 67B51e39n87c24e71l 1111876163520

Autor článku taktiež zrejme nepochopil prečo vlastne tieto stroje vznikli. V prvom rade ich účelom bolo prekvapiť protivníka, zničiť jeho PVO a tak pripraviť podmienky pre útok klasických lietadiel. Preto neviditeľnosť zo zadnej polosféry už nemá taký význam ako si autor myslí. Preniknuť na protivnikové územie a zničiť jeho PVO z opačnej strany ako sa útok očakáva je nezmysel, lebo pri manévroch by sa podstatne zvýšila jeho odrazová plocha a žiadný materiál doposial vyvinutý nie je schopný pohltiť 100% radarových lúčov.

Stavba "neviditeľných" lietadiel je podľa mňa len zbytočným vyhodením peňazí, lebo ich použitie v boji so sofistikovaným nepriateľom je veľmi problematické až nemožné. Dnešné systémy REB sú také dokonalé, že umožňujú zakryť stíhacie lietadlá PVO ták, že "neviditeľné" ich zistia až na vlastné oči. Pritom napríklad OES ruských stíhačiek zachytí akékolvek lietadlo z prednej polosféry na viac než 30 km a zo zadnej na viac než 90 km. To umožňuje použitie infra navadzaných PL raket, proti ktorým "neviditeľný" nie je imunný. Navyše jeho povrch pohlcujúci radarové lúče sa podľa základného fyzikalného zákona o zachovaní hmoty a energie zahrieva viac, teda aj jeho zistiteľnosť prostriedkami OES je väčšia.

Preto použtie Raptorov v Sýrii sa dejelen v tom prípade, ak je o tom informované Rusko.

0/0
17.4.2017 21:58

P69e29t64r 48M52a66r43e62č68e88k 1543231929258

Špatně okopírovaný Raptor.. i se sjetýma pneumatikama .. na nic jiného se komouš nezmohl. Kdyby nekradli jako straky tak by jízdní kolo bylo dodnes jeijch vrcholným dopravním prostředkem.

+2/0
10.4.2017 17:35

V11l27a75d23a 72D32o60l31e79z26a43l 6392276435

Katerino proc zase lzete. V tom Iraku v roce 1991 slo o klasickej dogfight navíc i low alt dogfight. Kdy jeden Mig29 byl sestrelen a druhej se při pokusu o "split-s" manever rozcaknul o zem.

Zkuste pohledat: Captains Craig Underhill and Cesar Rodriguez vs. Captain Jameel Sayhood ;-)

0/0
10.4.2017 13:47

P84e23t62r 39M47a22r64š40o71u79n 5375648606976

ten odborník je dobrej.

Z mnoha obrázků letadla je patrné, že konstruktéři plně nepochopili koncept obtížně pozorovatelného (stealth - pozn. red.) letadla,“ cituje deník Busssines Insider nejmenovaného vědeckého pracovníka firmy Lockheed Martin. Podle pracovníka se Číňané neměli snažit vložit stealth do tohoto typu letadla.

A pak se v záípětí hen ddočteme, že:

Obtížná zjistitelnost z čelní strany a schopnost nést střely s dlouhým dosahem z J-20 činí ideální prostředek k provádění úderů v oblasti ovládané nepřítelem a stíhání nepřátelských nebojových letadel v týlu.

takže je nebo není ideální a je nebo není špatná? No "nepřítel" samozřejmě bude tvrdit, že on má vybavení lepší ;-)

0/0
10.4.2017 12:08

J34a70n 31L23u38k46á72š 7227533353732

Pokud vam nejde o navrat stihacky a pilota, tak zrejme idealni, pokud ano, tak uz to tak slavne neni.

0/0
11.4.2017 15:34

J42o30s19e97f 84M31i18k37i26n 5283824745904

Jakékoli hmotné těleso mající rychlost nemůže být neviditelné pro radary. Vše je poze otázkou techniky. To dokáza již naše Tamara.

+2/−8
9.4.2017 18:42

L82i55b13o46r 86W13a43l44i66c98h32i54e54w21i26c88z 3968226117194

Tamara by nedetekovala ani letící desku plechu, protože to není radar.

+9/−1
9.4.2017 18:43

O14l72d78ř44i31c73h 94Ř15e56z33n81í15k 7875562314548

nehledě, že už jsou modernější varianty a Tamara je tak recyklaci ;-D

0/0
9.4.2017 21:07
Foto

M90i68c75h66a32l 40G96r62e19š74l39i76k 9961216362316

Naša Tamara je pasívny radar. Keď lietadlo nevysiela, nevidí ho.

+7/0
9.4.2017 18:45

J69o72s80e78f 81M33i11k64i38n 5483384205754

Je to soustava min tří pasivních radarů zjišťujících "poruchy" na jejichž základě dokáže detekovat. Ve své podstatě používá vysílané vlny od ostatních zářičů.

0/0
9.4.2017 19:07

L50i48b65o64r 93W44a15l53i35c52h81i42e81w80i22c98z 3648386597224

Nikoliv, Tamara tímto nedisponuje a ani nemohla. Až s rozvojem výpočetní techniky se technologie PCL dá využít. Tímto nedisponuje ani podstatně novější VERA a ani VERA-NG. Až pro následující verzi se vyvíjí PCL. Jinak je pasivní sledovací prostředek slepý a letouny v pasivním režimu nevidí.

+6/0
9.4.2017 19:16
Foto

M54i83c27h82a50l 74G18r44e73š11l92i90k 9671526422336

Pasívny radar sa nazýva pasívnym preto, že nevysiela, len prijíma. RA v slove radar znamená radio, čiže charakterizuje, s akým druhom žiarenia pracuje. Takže, keď letiaci objekt nič nevysiela, nemôže Tamara nič zachytiť.

+5/0
9.4.2017 19:33

E89d20a 41D26r91á25b26e47k 7389962493517

ještě by mohlo něco vysílat pozadí (a letící letoun to přirozeně rušit)

0/0
9.4.2017 20:17

L30i52b39o82r 10W60a63l94i64c48h80i52e68w96i18c60z 3508876507244

To je právě to PCL (Passive Coherent Location)

+1/0
9.4.2017 20:24
Foto

M38i78c74h74a27l 27G94r62e67š10l44i21k 9771676922536

Zbytky kozmického žiarenia to fakt nezachytí. :-)

+1/0
9.4.2017 22:56

K58a63t17e66ř90i78n37a 34V71ý60b72o32r28n18á 6860869189

Tam nejde o rychlost, ale o velikost odrazové plochy.

0/−1
9.4.2017 21:42

P97e36t90r 72M63i18c82h43a68l 2420964471452

Takže to vastně ani stíhačka není. Navíc částečně okopírovaný Raptor. Pokud to bude mít opravdu jen částečně sížený radarový odraz zepředu, tak šikmý odraz už bude odpovídat normálnímu letadlu a bude to pak snáze zjistitelné. Tedy dva radary z různých úhlů a je po "neviditelnosti".

+4/0
9.4.2017 18:13
Foto

M41i89c38h24a17l 90G34r42e56š46l10i46k 9491546652316

Stíhač to je. U nás sa tejto kategórii hovorí prepadový stíhač, v angličtine interceptor, v ruštine перехватчик. Mne pripomína zo všetkého najviac ruský technologický demonštrátor MiG 1.44.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mikoyan_Project_1.44#/media/File:Mig-144.png

+2/0
9.4.2017 18:43

P39e49t91r 57M33i68c68h66a61l 2840984981832

Asi máš pravdu. Ale vzhledem k tomu, že není určený pro přímý boj, tak to čistý stíhač není. Stíhač by si s ním v souboji pravděpodobně velmi snadno poradil. A to i stíhač starší generace.

0/0
9.4.2017 19:57

G57e19o94r37g 34K25o41m42b88e93r78e95c 9834651786531

Mnogofunkzionalny Frontowoi Istrebitel

+1/0
9.4.2017 21:32
Foto

M72i26c67h37a76l 47G12r56e55š86l17i30k 9681576542166

Slovo stíhač vzniklo os slova stíhať. Čiže stíhač to je. :-)

Neočakáva sa od neho, že by viedol manevróvaný boj.

Každé lietadlo zavedené do výzbroje má plniť konkrétne úlohy. Podľa toho sú viac, alebo menej špecializované. Napr. typickým prepadovým stíhačom bol MiG-25. Zúčastnil sa niekoľkých konfliktom a "klasické" stíhače pri pokusoch zostreliť ho vyšli často naprázdno. MiG-25 ich má niekoľko na konte, takže až taký bezbranný nie je. Jeho nástupca MiG-31 je v podstate radarovo raketový komplex, s ktorým je neradno sa zahrávať. ;-)

0/−1
9.4.2017 21:35

P34e43t72r 87M89i51c21h30a50l 2880964591972

Ale jo, to už se přeme o slovíčka. Dneska už je stejně každé bojové letadlo víceúčelové. Nicméně prioritní úloha pro stíhače je ochrana letících svazů (např. bombardérů), vybojování vzdušné nadvlády, ochrana prostoru. A soudě dle článku se na tyhle úkoly to čínské letadlo hodit nebude. To spíš vypadá na kombinaci přepadového stíhače s útočným letadlem. S tím, že útočit bude distančně pomocí střel dlouhého doletu. Právě jeho pravděpodobná nevhodnost pro manévrový boj he z kategorie stíhačů vyřazuje.

Mimochodem, když občas čtu o "stíhačkách L 159", je to mnohem úsměvnější. :-)

+2/0
10.4.2017 0:16
Foto

M77i37c84h13a86l 17G22r81e40š56l80i71k 9921806782376

V Službe sú stále aj "jednoúčelové" alebo presejšie špecializovanejsie stíhačky. Su-27P nemal na protizemné útoky vybavenie vôbec. MiG-31 je veľmi rýchly prepadový stíhač s veľkým doletom a raketami ďalekého dosahu. Spôsob použitiaje asi taký, že klasický stíhač môže ním byť zostrelený tak, že pilot v podstate nebude tušiť, odkiaľ to priletelo. Priorita už z podstaty slova môže byť len jedna... čomu sa prispôsobuje konštrukcia lietadla. :-)

0/−1
10.4.2017 10:02

P34e21t29r 46M34i88c59h31a16l 2650814741562

Všechna pravidla mají výjimku. Možná jsem místo "každé bojové letadlo" mohl napsat "většina". Ale to pořád nic nemění na předpokladu, že tahle čínská novinka není typický stíhač, protože se na to prostě nehodí.

" Spôsob použitiaje asi taký, že klasický stíhač môže ním byť zostrelený tak, že pilot v podstate nebude tušiť, odkiaľ to priletelo."

- to taky není tak docela pravda. Moderní bojové letadlo je schopno detekovat, když ho protivník zaměří radarem. A střely dlouhého dosahu nejsou naváděny na IR záření. Navíc předpokládaný protivník (jeden z předpokládaných) jsou stroje NATO, které zpravidla používají krytí AWACS. No a jakmile čínský pilot zapne radar, aby zaměřil střelu, je detekován. Jistě, střelu může odpálit. Otázka je, jestli dokáže zasáhnout cíl a jestli se stihne vrátit ma základnu. Ale to už jsme v rovině spekulací u letadla, které ma ještě daleko do plného operačního nasazení.

0/0
10.4.2017 14:34
Foto

M16i36c57h14a95l 57G19r78e45š65l69i46k 9931516122256

U Sovietov to bolo pravidlo, u Američanov skôr výnimka, u Číňanov skôr kombinácia. Záviselo to od dostupných technológií.

Ale je. Aj u radarom navádzaných striel môže byť útok prekvapením. Vezmite si, že protilietadlová raketa ďalekého dosahu je balistická a priletí obrovskou rýchlosťou zhora. Do oblasti cieľa ju navedie autopilot, zatiaľčo stroj, ktorý ju odpálil bude dávno na spiatočnej ceste a hrozba zdanlivo pominie. Teraz vychádzam zase z MiG-31.

0/0
10.4.2017 14:43

P17e27t57r 40M51i22c64h85a40l 2600534481342

V pořádku, o tom se nepřu. Jen jsme utekli od původu této diskuse, a to, že tahle čínská novinka není stíhač. Spíš kombinace mezi přepadovým stíhačem a útočným letadlem.

A k tomu útoku z dálky. Než pilot navede střelu do oblasti cíl, musí o tom cíli napřed vědět. To znamená zaměřit ho radarem. V tu chvíli se prozradí a pilot zaměřeného letadla je upozorněn. Když útočník střelu odpálí, může radar zase vypnout. Ale vzhledem k tomu, že má mít stealth vlastnosti jen zepředu, tak ho AWACS může po otáčce dál sledovat a navést na něj stíhače.

Otázka je, jestli se zaměřený pilot dokáže nějak vyhnout té už odpálené střele, pokud o ní bude vědět nebo ji bude předpokládat (a po prvním případu by ji už předpokládat měl). AWACS je schopen její zaměření aktivně rušit. Bojový letoun (stíhač, doprovod) by měl být schopen střelu dlouhého dosahu vymanévrovatm případně s využitím rušení z AWACSu. Ale jak jsem psal o příspěvek výš, to už jsme opravdu u spekulací a dohadů. :-)

0/0
10.4.2017 15:10
Foto

M80i79c51h39a17l 83G50r53e24š87l83i30k 9281556752636

Nemusí. Tú informáciu mu môže preadať iné lietadlo... písal som že útočí stroj v najlepšej pozícii, nie prvý, ktorý zistí cieľ. :-)

MiG-31 bol upravovaný práve na boj proti AWACSom a charakteristiky stealth nemá. Strelu letiacu po balistickej dráhe AWACS zachytiť nemusí a počítam, že pred zásahom je v tzv. hluchom pásme. Vymánevrovanie strely letiacej rýchlosťou 2 km/s, alebo viac je zložité, obzvlášť keď neviete, kde práve je a či je len jedna.

0/0
10.4.2017 17:10

P75e86t94r 18M29i89c57h63a27l 2250634241922

Dobře, ale to jiné letadlo ho zase musí zaměřit radarem. Takže první varování. A pak se AWACS může zaměřit na oblast, odkud zaměření proběhlo. Možností detekce a řešení bude asi víc, nejsem voják ani odborník v oblasti. A pokud ví, že protivník má takové střely, může se na to zaměřit. Nemusí ji zjistit, ale může. Tedy obrana existuje. Vymanévrování střely je opět o jejím zjištění. Pokud střela začne lokalizovat cíl na posledních cca 10 km, má pilot 5 vteřin na úhybný manévr. Navíc si nemyslím, že by tyto střely někdo použil na běžný stíhací doprovod (jsou moc drahé). No a operátoři v AWACSu mají ten samý čas na aktivní rušení. A to těch 10 km může být i víc, třeba 20, aby střela mohla při své rychlosti reagovat na změnu polohy cíle. Přece jen letí od odpalu delší dobu a letadla jsou celkem rychlá.

Abych to shrnul - netvrdím, že je zásah cíle nemožný, ale ani že je nemožné mu předejít. Záleží to na více okolnostech. Řekl bych ale, že nejlepší by bylo, kdybychom se to nemuseli dozvědět.

0/0
10.4.2017 17:36
Foto

M28i65c95h64a40l 20G83r89e94š63l44i28k 9741636132686

Jak som písal... AWACS monitoruje situáciu podľa režimu... keď sa pozriete na anténu, tak je zjavné, že v kruhu 360 °. Čiže by mal vidieť všetko okolo. Stíhací stroj zachytí možno na 300 km, bombardovací na väčšiu. MiG-31 preletí 100 km za cca 2 minúty. Takže AWACS musí čo najrýchlejšie zmiznúť, pretože MiG-31 môže niesť 4 rakety R-37 schopné zasahovať ciele na vzdialenosť 300 km. Vo vývoji je raketa s dosahom 400 km... čiže môže byť odpálená mimo "dohľad" AWACSu.

Na stíhací doprovad tie rakety použijú takisto bez najmenšieho váhania a dá sa očakávať, že dve súčasne, aby zvýšili šance na zásah, ak je príležitosť. Bežní stíhací stroj s pilotom je oveľa drahší. Ak je tam AWACS, tanker, alebo bombardér, tak má len vyššiu prioritu ako doprovod. :-)

0/−1
10.4.2017 18:40

J56o30s93e18f 19N75o84v65á52k 2262612885934

AWACS má dosah ne 300km, ale 650km a více. 300km se týká módu proti terénu, a raketa vystřelená od země zas nebude mít dostřel 400km ani náhodou.

300km před AWACSem je pak stíhací ochrana. Ta stíhací ochrana uvidí díky AWACsu točníka dříve, než útočník je, bude tedy mít taktickou výhodu a možnost prvního útoku.

Navíc rakety R-37 se nehoděj na boj se stíhačema, jsou příliš málo obratné.

0/0
12.4.2017 22:24
Foto

M74i88c67h85a39l 30G69r28e34š62l24i64k 9791856912406

To sa pletiete. Vzdialenosť, na ktorú je radar schopný zachytiť cieľ závisí okrem iného od jeho odrazovej plochy. U stíhacích lietadiel je to v prípade AWACSu okolo 300 km.

O R-37 musia najprv vedieť, Aby sa jej vyhly.

0/0
12.4.2017 23:55

P72e11t25r 93M60i57c68h42a30l 2830184881202

Ano, (přes) 300 km v nízké letové hladině.

O R 37 budou vědět, protože před jejím vypuštěním je někdo musí radarem zaměřit. Budou varováni a budou něco hledat. A pravděpodobně to najdou. A možná i zlikvidují, nebo zaruší.

0/0
13.4.2017 10:16
Foto

M98i86c92h31a10l 10G88r54e59š87l34i82k 9981386952406

Dolet stúpa s výškou. ;-)

Zistia zameranie radarom... so zisťovaním rakety je to horšie. Rušenie nefunguje na 100 % a uhýbanie je u menej obratných lietadiel (prípad AWACSu) trochu problém.

0/0
13.4.2017 11:45

P93e53t95r 98M73i22c53h60a73l 2100244411982

Nepsal jsem, že je to jednoduché, ale že je to možné. A taky jsem psal, že není taková legrace uskutečnit ten sestřel. A hlavně, původní motto vlákna bylo o tom, že to letadlo není čistý stíhač.

0/0
17.4.2017 14:47

P52e19t46r 60M38i23c63h37a71l 2570854901502

Oficiálně přiznané parametry radaru AWACSu jsou přes 200 mil na nízko letící cíle a minimálně 400 mil na cíle ve středních a vyšších výškách. Navíc přesné specifikace nejsou samozřejmě zveřejněny. A něco jsem četl i o tom, že po kompletní výměně řídící elektroniky může být dosah až dvojnásobný (což se mi zdá ale už přehnané, protože by musel asi využívat odrazy signálu od ionosféry a nějak to přepočítávat, fakt netuším).

Takže to vypadá, že ani ta střela s doletem 400 km nepůjde vypustit jen tak snadno "mimo dohled" AWACSu.

0/0
12.4.2017 22:43
Foto

M28i51c36h68a76l 58G40r46e88š89l63i91k 9211346742496

Jak som písal.. odrazová plocha cieľa je dosť kľúčová...

0/0
12.4.2017 23:56

P70e35t10r 74M23i59c44h25a46l 2470984811762

To je pravda, ale bojová latadla mají dnes délky i kolem 15 metrů, rozpětí cca 12, to je dost velká odrazová plocha.

0/0
13.4.2017 10:18
Foto

M65i81c48h22a81l 70G34r19e46š40l46i82k 9671166292556

Stíhač cca 1,5 - 3 metre štvorcové.

0/0
13.4.2017 11:46

P96e45t12r 38M61i32c85h59a90l 2750154901902

To záleží na poloze letadla.

0/0
17.4.2017 14:43
Foto

M53i40c20h40a64l 22G33r81e53š97l52i14k 9241616882696

Počítajme, že útočiace lietadlo zvolí taktiku "udri a uteč".

0/0
17.4.2017 14:56

P37e39t91r 38M94i89c49h63a79l 2470134591612

Může. Ale v případě rizika konfliktu nebo po jeho vypuknutí by tam nebyl jenom jeden AWACS. A už máme jiné úhly a útočící letadlo je odhalené.

0/0
17.4.2017 15:14
Foto

M62i90c93h29a27l 55G85r16e71š36l51i17k 9311256902136

MiG-31 lieta vo štvoriciach, tých môže byť takisto niekoľko. ;-)

0/0
17.4.2017 15:15

P85e57t17r 34M69i31c47h74a97l 2620584491702

Tím vyšší riziko předčasného odhalení.

0/0
17.4.2017 17:47
Foto

M76i84c73h30a31l 91G45r61e19š93l43i43k 9821316672646

Jedného z nich. O útočníkovi vôbec nemusí vedieť.

0/0
18.4.2017 11:03

J86o87z68e34f 71B76e61n55c51e37l 1911686553540

Dnešné moderné bojové lietadlá sú vybavené systémami výstrahy pri odpalení PL strely a aj systémom automatického obranného manévru, ktorý by mal umožniť vyhnúť sa týmto strelam.

0/0
17.4.2017 22:10

M29i91c37h65a11l 58V66a42n11ě92k 1986666334482

Samozřejmě, že tohle je "stealth" přinejlepším jen zepředu. Na ty dlouhý starý ruský motory s plně otevřeným výstupem, jde zezadu zaměřit cokoliv. ;-D Ale nos a kabina jsou obšlehnutý z Raptora dokonale. Holt pan špión se asi prošpiónil jenom k části plánů.

+5/0
9.4.2017 18:07

I23v89a36n47k26a 16P43o75s69p80í45š15i17l22o73v79á 8634528912627

Pokud je něco ukradené, jsou to vstupy k motorům á la F-35. Jinak je samozřejmě logické, že dodržování zásad stealth a špičkové aerodynamiky nejde obejít, proto jsou si v některých konstrukčních celcích letadla páté generace tak podobná. Fyziku prostě neokecáte...

+1/−1
9.4.2017 20:00

M49i24c50h54a65l 66V15a29n55ě66k 1406716194372

To je sice pekne, ale ani v F-22 a F-35 nemaji tak dokonale identicky cumak, jako F-22 a jeho rudosske kopie. A to jsou F-22 a F-35 ze stejne zeme. ;-D Takze na zasady aerodynamiky nebo stealth se tu opravdu odvolavat nejde.

0/0
10.4.2017 23:30

M17a38r46t65i31n 39K47o84d26a67t 2837646532587

Prostě postavili letadlo k tomu, aby ochránili vlastní území, popřípadě zaútočili ve svém blízkém zahraničí. A samozřejmě na zahraniční (americké) loďstvo, které se bude nacházet ve vodách, jež považují za své.

+5/−6
9.4.2017 12:07

M29i36l23a44n 24N41ě84m72e75c 1855920596496

A že vody, které považují za své, budou za chvíli sahat pomalu k Austrálii nebo Havaji...

+12/−3
9.4.2017 12:17



Najdete na iDNES.cz