Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Čínská „neviditelná“ stíhačka vstoupila do aktivní služby

První kusy čínské „neviditelné“ stíhačky páté generace J-20 byly v březnu 2017 zařazeny do aktivní služby. Jednomístný dvoumotorový stroj poprvé vzlétl v lednu 2011. Statutu bojové nasaditelnosti se může dočkat už v roce 2020.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J58o80z95e34f 39B10e48n50c83e72l 1721506813210

Autor článku taktiež zrejme nepochopil prečo vlastne tieto stroje vznikli. V prvom rade ich účelom bolo prekvapiť protivníka, zničiť jeho PVO a tak pripraviť podmienky pre útok klasických lietadiel. Preto neviditeľnosť zo zadnej polosféry už nemá taký význam ako si autor myslí. Preniknuť na protivnikové územie a zničiť jeho PVO z opačnej strany ako sa útok očakáva je nezmysel, lebo pri manévroch by sa podstatne zvýšila jeho odrazová plocha a žiadný materiál doposial vyvinutý nie je schopný pohltiť 100% radarových lúčov.

Stavba "neviditeľných" lietadiel je podľa mňa len zbytočným vyhodením peňazí, lebo ich použitie v boji so sofistikovaným nepriateľom je veľmi problematické až nemožné. Dnešné systémy REB sú také dokonalé, že umožňujú zakryť stíhacie lietadlá PVO ták, že "neviditeľné" ich zistia až na vlastné oči. Pritom napríklad OES ruských stíhačiek zachytí akékolvek lietadlo z prednej polosféry na viac než 30 km a zo zadnej na viac než 90 km. To umožňuje použitie infra navadzaných PL raket, proti ktorým "neviditeľný" nie je imunný. Navyše jeho povrch pohlcujúci radarové lúče sa podľa základného fyzikalného zákona o zachovaní hmoty a energie zahrieva viac, teda aj jeho zistiteľnosť prostriedkami OES je väčšia.

Preto použtie Raptorov v Sýrii sa dejelen v tom prípade, ak je o tom informované Rusko.

0/0
17.4.2017 21:58

P79e29t72r 74M56a16r81e52č23e27k 1323471259848

Špatně okopírovaný Raptor.. i se sjetýma pneumatikama .. na nic jiného se komouš nezmohl. Kdyby nekradli jako straky tak by jízdní kolo bylo dodnes jeijch vrcholným dopravním prostředkem.

+2/0
10.4.2017 17:35

V58l87a72d80a 51D40o33l33e82z90a81l 6612106245

Katerino proc zase lzete. V tom Iraku v roce 1991 slo o klasickej dogfight navíc i low alt dogfight. Kdy jeden Mig29 byl sestrelen a druhej se při pokusu o "split-s" manever rozcaknul o zem.

Zkuste pohledat: Captains Craig Underhill and Cesar Rodriguez vs. Captain Jameel Sayhood ;-)

0/0
10.4.2017 13:47

P74e74t32r 76M78a69r78š15o96u67n 5135418346766

ten odborník je dobrej.

Z mnoha obrázků letadla je patrné, že konstruktéři plně nepochopili koncept obtížně pozorovatelného (stealth - pozn. red.) letadla,“ cituje deník Busssines Insider nejmenovaného vědeckého pracovníka firmy Lockheed Martin. Podle pracovníka se Číňané neměli snažit vložit stealth do tohoto typu letadla.

A pak se v záípětí hen ddočteme, že:

Obtížná zjistitelnost z čelní strany a schopnost nést střely s dlouhým dosahem z J-20 činí ideální prostředek k provádění úderů v oblasti ovládané nepřítelem a stíhání nepřátelských nebojových letadel v týlu.

takže je nebo není ideální a je nebo není špatná? No "nepřítel" samozřejmě bude tvrdit, že on má vybavení lepší ;-)

0/0
10.4.2017 12:08

J37a81n 17L17u62k33á65š 7347833103682

Pokud vam nejde o navrat stihacky a pilota, tak zrejme idealni, pokud ano, tak uz to tak slavne neni.

0/0
11.4.2017 15:34

J39o79s56e95f 89M83i73k53i80n 5383484515104

Jakékoli hmotné těleso mající rychlost nemůže být neviditelné pro radary. Vše je poze otázkou techniky. To dokáza již naše Tamara.

+2/−8
9.4.2017 18:42

L69i45b24o78r 81W75a23l47i98c98h55i54e19w74i54c47z 3908186497474

Tamara by nedetekovala ani letící desku plechu, protože to není radar.

+9/−1
9.4.2017 18:43

O76l20d40ř98i58c11h 77Ř29e66z79n95í98k 7435642174918

nehledě, že už jsou modernější varianty a Tamara je tak recyklaci ;-D

0/0
9.4.2017 21:07
Foto

M86i51c54h12a34l 55G90r79e57š49l44i73k 9981986422466

Naša Tamara je pasívny radar. Keď lietadlo nevysiela, nevidí ho.

+7/0
9.4.2017 18:45

J39o11s62e92f 34M82i79k33i73n 5443274425284

Je to soustava min tří pasivních radarů zjišťujících "poruchy" na jejichž základě dokáže detekovat. Ve své podstatě používá vysílané vlny od ostatních zářičů.

0/0
9.4.2017 19:07

L58i54b75o19r 47W54a13l66i93c44h51i64e48w28i11c60z 3438546667804

Nikoliv, Tamara tímto nedisponuje a ani nemohla. Až s rozvojem výpočetní techniky se technologie PCL dá využít. Tímto nedisponuje ani podstatně novější VERA a ani VERA-NG. Až pro následující verzi se vyvíjí PCL. Jinak je pasivní sledovací prostředek slepý a letouny v pasivním režimu nevidí.

+6/0
9.4.2017 19:16
Foto

M62i62c13h62a53l 97G61r67e74š78l59i21k 9731476382896

Pasívny radar sa nazýva pasívnym preto, že nevysiela, len prijíma. RA v slove radar znamená radio, čiže charakterizuje, s akým druhom žiarenia pracuje. Takže, keď letiaci objekt nič nevysiela, nemôže Tamara nič zachytiť.

+5/0
9.4.2017 19:33

E89d97a 89D60r86á42b71e16k 7279512693447

ještě by mohlo něco vysílat pozadí (a letící letoun to přirozeně rušit)

0/0
9.4.2017 20:17

L61i32b23o10r 71W74a47l94i91c71h55i92e55w50i98c29z 3658916537744

To je právě to PCL (Passive Coherent Location)

+1/0
9.4.2017 20:24
Foto

M80i71c69h53a56l 76G29r75e29š41l56i36k 9561916332236

Zbytky kozmického žiarenia to fakt nezachytí. :-)

+1/0
9.4.2017 22:56

K56a46t20e11ř71i89n94a 96V36ý43b67o40r90n72á 6860609589

Tam nejde o rychlost, ale o velikost odrazové plochy.

0/−1
9.4.2017 21:42

P25e68t80r 59M52i56c25h96a27l 2290714401982

Takže to vastně ani stíhačka není. Navíc částečně okopírovaný Raptor. Pokud to bude mít opravdu jen částečně sížený radarový odraz zepředu, tak šikmý odraz už bude odpovídat normálnímu letadlu a bude to pak snáze zjistitelné. Tedy dva radary z různých úhlů a je po "neviditelnosti".

+4/0
9.4.2017 18:13
Foto

M65i97c58h74a16l 19G54r43e73š18l81i74k 9551296432616

Stíhač to je. U nás sa tejto kategórii hovorí prepadový stíhač, v angličtine interceptor, v ruštine перехватчик. Mne pripomína zo všetkého najviac ruský technologický demonštrátor MiG 1.44.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mikoyan_Project_1.44#/media/File:Mig-144.png

+2/0
9.4.2017 18:43

P44e38t67r 68M74i97c76h63a42l 2960924621842

Asi máš pravdu. Ale vzhledem k tomu, že není určený pro přímý boj, tak to čistý stíhač není. Stíhač by si s ním v souboji pravděpodobně velmi snadno poradil. A to i stíhač starší generace.

0/0
9.4.2017 19:57

G74e71o74r35g 95K44o11m41b42e96r79e51c 9134811946711

Mnogofunkzionalny Frontowoi Istrebitel

+1/0
9.4.2017 21:32
Foto

M77i77c11h95a63l 65G84r43e71š39l89i10k 9811216732226

Slovo stíhač vzniklo os slova stíhať. Čiže stíhač to je. :-)

Neočakáva sa od neho, že by viedol manevróvaný boj.

Každé lietadlo zavedené do výzbroje má plniť konkrétne úlohy. Podľa toho sú viac, alebo menej špecializované. Napr. typickým prepadovým stíhačom bol MiG-25. Zúčastnil sa niekoľkých konfliktom a "klasické" stíhače pri pokusoch zostreliť ho vyšli často naprázdno. MiG-25 ich má niekoľko na konte, takže až taký bezbranný nie je. Jeho nástupca MiG-31 je v podstate radarovo raketový komplex, s ktorým je neradno sa zahrávať. ;-)

0/−1
9.4.2017 21:35

P61e79t87r 42M19i10c29h33a98l 2590124941692

Ale jo, to už se přeme o slovíčka. Dneska už je stejně každé bojové letadlo víceúčelové. Nicméně prioritní úloha pro stíhače je ochrana letících svazů (např. bombardérů), vybojování vzdušné nadvlády, ochrana prostoru. A soudě dle článku se na tyhle úkoly to čínské letadlo hodit nebude. To spíš vypadá na kombinaci přepadového stíhače s útočným letadlem. S tím, že útočit bude distančně pomocí střel dlouhého doletu. Právě jeho pravděpodobná nevhodnost pro manévrový boj he z kategorie stíhačů vyřazuje.

Mimochodem, když občas čtu o "stíhačkách L 159", je to mnohem úsměvnější. :-)

+2/0
10.4.2017 0:16
Foto

M87i33c93h93a68l 69G29r25e60š88l20i16k 9881916332146

V Službe sú stále aj "jednoúčelové" alebo presejšie špecializovanejsie stíhačky. Su-27P nemal na protizemné útoky vybavenie vôbec. MiG-31 je veľmi rýchly prepadový stíhač s veľkým doletom a raketami ďalekého dosahu. Spôsob použitiaje asi taký, že klasický stíhač môže ním byť zostrelený tak, že pilot v podstate nebude tušiť, odkiaľ to priletelo. Priorita už z podstaty slova môže byť len jedna... čomu sa prispôsobuje konštrukcia lietadla. :-)

0/−1
10.4.2017 10:02

P20e41t60r 85M16i39c51h11a16l 2390674761802

Všechna pravidla mají výjimku. Možná jsem místo "každé bojové letadlo" mohl napsat "většina". Ale to pořád nic nemění na předpokladu, že tahle čínská novinka není typický stíhač, protože se na to prostě nehodí.

" Spôsob použitiaje asi taký, že klasický stíhač môže ním byť zostrelený tak, že pilot v podstate nebude tušiť, odkiaľ to priletelo."

- to taky není tak docela pravda. Moderní bojové letadlo je schopno detekovat, když ho protivník zaměří radarem. A střely dlouhého dosahu nejsou naváděny na IR záření. Navíc předpokládaný protivník (jeden z předpokládaných) jsou stroje NATO, které zpravidla používají krytí AWACS. No a jakmile čínský pilot zapne radar, aby zaměřil střelu, je detekován. Jistě, střelu může odpálit. Otázka je, jestli dokáže zasáhnout cíl a jestli se stihne vrátit ma základnu. Ale to už jsme v rovině spekulací u letadla, které ma ještě daleko do plného operačního nasazení.

0/0
10.4.2017 14:34
Foto

M72i64c15h82a47l 12G50r66e16š86l51i13k 9921456292976

U Sovietov to bolo pravidlo, u Američanov skôr výnimka, u Číňanov skôr kombinácia. Záviselo to od dostupných technológií.

Ale je. Aj u radarom navádzaných striel môže byť útok prekvapením. Vezmite si, že protilietadlová raketa ďalekého dosahu je balistická a priletí obrovskou rýchlosťou zhora. Do oblasti cieľa ju navedie autopilot, zatiaľčo stroj, ktorý ju odpálil bude dávno na spiatočnej ceste a hrozba zdanlivo pominie. Teraz vychádzam zase z MiG-31.

0/0
10.4.2017 14:43

P31e12t20r 37M98i93c48h70a44l 2820814921512

V pořádku, o tom se nepřu. Jen jsme utekli od původu této diskuse, a to, že tahle čínská novinka není stíhač. Spíš kombinace mezi přepadovým stíhačem a útočným letadlem.

A k tomu útoku z dálky. Než pilot navede střelu do oblasti cíl, musí o tom cíli napřed vědět. To znamená zaměřit ho radarem. V tu chvíli se prozradí a pilot zaměřeného letadla je upozorněn. Když útočník střelu odpálí, může radar zase vypnout. Ale vzhledem k tomu, že má mít stealth vlastnosti jen zepředu, tak ho AWACS může po otáčce dál sledovat a navést na něj stíhače.

Otázka je, jestli se zaměřený pilot dokáže nějak vyhnout té už odpálené střele, pokud o ní bude vědět nebo ji bude předpokládat (a po prvním případu by ji už předpokládat měl). AWACS je schopen její zaměření aktivně rušit. Bojový letoun (stíhač, doprovod) by měl být schopen střelu dlouhého dosahu vymanévrovatm případně s využitím rušení z AWACSu. Ale jak jsem psal o příspěvek výš, to už jsme opravdu u spekulací a dohadů. :-)

0/0
10.4.2017 15:10
Foto

M91i61c40h60a47l 78G26r55e10š15l54i31k 9621536342726

Nemusí. Tú informáciu mu môže preadať iné lietadlo... písal som že útočí stroj v najlepšej pozícii, nie prvý, ktorý zistí cieľ. :-)

MiG-31 bol upravovaný práve na boj proti AWACSom a charakteristiky stealth nemá. Strelu letiacu po balistickej dráhe AWACS zachytiť nemusí a počítam, že pred zásahom je v tzv. hluchom pásme. Vymánevrovanie strely letiacej rýchlosťou 2 km/s, alebo viac je zložité, obzvlášť keď neviete, kde práve je a či je len jedna.

0/0
10.4.2017 17:10

P44e12t46r 15M81i18c17h64a65l 2530724691662

Dobře, ale to jiné letadlo ho zase musí zaměřit radarem. Takže první varování. A pak se AWACS může zaměřit na oblast, odkud zaměření proběhlo. Možností detekce a řešení bude asi víc, nejsem voják ani odborník v oblasti. A pokud ví, že protivník má takové střely, může se na to zaměřit. Nemusí ji zjistit, ale může. Tedy obrana existuje. Vymanévrování střely je opět o jejím zjištění. Pokud střela začne lokalizovat cíl na posledních cca 10 km, má pilot 5 vteřin na úhybný manévr. Navíc si nemyslím, že by tyto střely někdo použil na běžný stíhací doprovod (jsou moc drahé). No a operátoři v AWACSu mají ten samý čas na aktivní rušení. A to těch 10 km může být i víc, třeba 20, aby střela mohla při své rychlosti reagovat na změnu polohy cíle. Přece jen letí od odpalu delší dobu a letadla jsou celkem rychlá.

Abych to shrnul - netvrdím, že je zásah cíle nemožný, ale ani že je nemožné mu předejít. Záleží to na více okolnostech. Řekl bych ale, že nejlepší by bylo, kdybychom se to nemuseli dozvědět.

0/0
10.4.2017 17:36
Foto

M22i12c28h68a72l 64G93r89e72š41l96i49k 9811756122146

Jak som písal... AWACS monitoruje situáciu podľa režimu... keď sa pozriete na anténu, tak je zjavné, že v kruhu 360 °. Čiže by mal vidieť všetko okolo. Stíhací stroj zachytí možno na 300 km, bombardovací na väčšiu. MiG-31 preletí 100 km za cca 2 minúty. Takže AWACS musí čo najrýchlejšie zmiznúť, pretože MiG-31 môže niesť 4 rakety R-37 schopné zasahovať ciele na vzdialenosť 300 km. Vo vývoji je raketa s dosahom 400 km... čiže môže byť odpálená mimo "dohľad" AWACSu.

Na stíhací doprovad tie rakety použijú takisto bez najmenšieho váhania a dá sa očakávať, že dve súčasne, aby zvýšili šance na zásah, ak je príležitosť. Bežní stíhací stroj s pilotom je oveľa drahší. Ak je tam AWACS, tanker, alebo bombardér, tak má len vyššiu prioritu ako doprovod. :-)

0/−1
10.4.2017 18:40

J82o77s41e94f 45N71o48v78á55k 2452192535324

AWACS má dosah ne 300km, ale 650km a více. 300km se týká módu proti terénu, a raketa vystřelená od země zas nebude mít dostřel 400km ani náhodou.

300km před AWACSem je pak stíhací ochrana. Ta stíhací ochrana uvidí díky AWACsu točníka dříve, než útočník je, bude tedy mít taktickou výhodu a možnost prvního útoku.

Navíc rakety R-37 se nehoděj na boj se stíhačema, jsou příliš málo obratné.

0/0
12.4.2017 22:24
Foto

M94i81c35h53a84l 43G92r51e12š92l79i68k 9771536392146

To sa pletiete. Vzdialenosť, na ktorú je radar schopný zachytiť cieľ závisí okrem iného od jeho odrazovej plochy. U stíhacích lietadiel je to v prípade AWACSu okolo 300 km.

O R-37 musia najprv vedieť, Aby sa jej vyhly.

0/0
12.4.2017 23:55

P17e42t35r 40M62i60c70h93a38l 2700754401792

Ano, (přes) 300 km v nízké letové hladině.

O R 37 budou vědět, protože před jejím vypuštěním je někdo musí radarem zaměřit. Budou varováni a budou něco hledat. A pravděpodobně to najdou. A možná i zlikvidují, nebo zaruší.

0/0
13.4.2017 10:16
Foto

M89i26c28h84a46l 49G46r25e23š38l89i68k 9211406752476

Dolet stúpa s výškou. ;-)

Zistia zameranie radarom... so zisťovaním rakety je to horšie. Rušenie nefunguje na 100 % a uhýbanie je u menej obratných lietadiel (prípad AWACSu) trochu problém.

0/0
13.4.2017 11:45

P25e75t92r 94M49i51c38h76a27l 2910414301642

Nepsal jsem, že je to jednoduché, ale že je to možné. A taky jsem psal, že není taková legrace uskutečnit ten sestřel. A hlavně, původní motto vlákna bylo o tom, že to letadlo není čistý stíhač.

0/0
17.4.2017 14:47

P58e56t71r 26M21i31c13h62a50l 2920174881662

Oficiálně přiznané parametry radaru AWACSu jsou přes 200 mil na nízko letící cíle a minimálně 400 mil na cíle ve středních a vyšších výškách. Navíc přesné specifikace nejsou samozřejmě zveřejněny. A něco jsem četl i o tom, že po kompletní výměně řídící elektroniky může být dosah až dvojnásobný (což se mi zdá ale už přehnané, protože by musel asi využívat odrazy signálu od ionosféry a nějak to přepočítávat, fakt netuším).

Takže to vypadá, že ani ta střela s doletem 400 km nepůjde vypustit jen tak snadno "mimo dohled" AWACSu.

0/0
12.4.2017 22:43
Foto

M90i28c96h49a92l 49G39r28e90š55l98i46k 9841506742896

Jak som písal.. odrazová plocha cieľa je dosť kľúčová...

0/0
12.4.2017 23:56

P17e28t57r 14M94i58c78h43a96l 2930294531442

To je pravda, ale bojová latadla mají dnes délky i kolem 15 metrů, rozpětí cca 12, to je dost velká odrazová plocha.

0/0
13.4.2017 10:18
Foto

M61i35c10h86a59l 83G46r57e29š51l48i79k 9341396652256

Stíhač cca 1,5 - 3 metre štvorcové.

0/0
13.4.2017 11:46

P27e73t46r 61M86i60c84h87a40l 2620944681272

To záleží na poloze letadla.

0/0
17.4.2017 14:43
Foto

M16i95c54h19a74l 55G93r73e46š96l89i90k 9531596972166

Počítajme, že útočiace lietadlo zvolí taktiku "udri a uteč".

0/0
17.4.2017 14:56

P65e25t33r 48M77i80c76h55a16l 2810734741242

Může. Ale v případě rizika konfliktu nebo po jeho vypuknutí by tam nebyl jenom jeden AWACS. A už máme jiné úhly a útočící letadlo je odhalené.

0/0
17.4.2017 15:14
Foto

M98i29c31h50a87l 12G44r51e34š25l64i19k 9311526362496

MiG-31 lieta vo štvoriciach, tých môže byť takisto niekoľko. ;-)

0/0
17.4.2017 15:15

P71e95t16r 35M88i34c95h79a44l 2770384251772

Tím vyšší riziko předčasného odhalení.

0/0
17.4.2017 17:47
Foto

M63i67c73h29a98l 32G96r70e69š13l70i95k 9701246892186

Jedného z nich. O útočníkovi vôbec nemusí vedieť.

0/0
18.4.2017 11:03

J82o67z58e33f 28B66e19n77c67e88l 1201946353690

Dnešné moderné bojové lietadlá sú vybavené systémami výstrahy pri odpalení PL strely a aj systémom automatického obranného manévru, ktorý by mal umožniť vyhnúť sa týmto strelam.

0/0
17.4.2017 22:10

M53i33c16h35a56l 60V96a44n12ě53k 1146516114362

Samozřejmě, že tohle je "stealth" přinejlepším jen zepředu. Na ty dlouhý starý ruský motory s plně otevřeným výstupem, jde zezadu zaměřit cokoliv. ;-D Ale nos a kabina jsou obšlehnutý z Raptora dokonale. Holt pan špión se asi prošpiónil jenom k části plánů.

+5/0
9.4.2017 18:07

I13v64a91n62k80a 89P36o93s69p65í53š44i11l64o50v40á 8434868742447

Pokud je něco ukradené, jsou to vstupy k motorům á la F-35. Jinak je samozřejmě logické, že dodržování zásad stealth a špičkové aerodynamiky nejde obejít, proto jsou si v některých konstrukčních celcích letadla páté generace tak podobná. Fyziku prostě neokecáte...

+1/−1
9.4.2017 20:00

M42i27c72h64a87l 42V57a85n33ě56k 1796246244182

To je sice pekne, ale ani v F-22 a F-35 nemaji tak dokonale identicky cumak, jako F-22 a jeho rudosske kopie. A to jsou F-22 a F-35 ze stejne zeme. ;-D Takze na zasady aerodynamiky nebo stealth se tu opravdu odvolavat nejde.

0/0
10.4.2017 23:30

M51a63r33t27i42n 53K79o27d38a45t 2697136262957

Prostě postavili letadlo k tomu, aby ochránili vlastní území, popřípadě zaútočili ve svém blízkém zahraničí. A samozřejmě na zahraniční (americké) loďstvo, které se bude nacházet ve vodách, jež považují za své.

+5/−6
9.4.2017 12:07

M79i60l22a69n 64N35ě90m70e46c 1295960916566

A že vody, které považují za své, budou za chvíli sahat pomalu k Austrálii nebo Havaji...

+12/−3
9.4.2017 12:17







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.