Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Létající vejce bránící bombardéry. Nenaplněný příběh parazitní stíhačky

Létající vejce, takovou přezdívku získala pro tvary svého trupu připravovaná americká parazitní stíhačka pro mezikontinentální bombardéry B-36. Stroj si také drží primát nejmenšího pilotovaného vojenského letounu s proudovým motorem, jaký se kdy dostal do vzduchu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

H59y50n48e72k 66M37r28t50v48ý 2960767589191

letadélko je moc roztomilé :-)

0/0
20.4.2017 16:44

R29u12d81o70l37f 30K29o28m91á32r67e71k 7448339222429

technet nikdy nezklame R^

+1/0
19.4.2017 23:18

J59o95z20e53f 15B38e40v46i93l31a35q18u89a 9895879911551

Opäť zaujímavé čítanie!R^

Koľkážejeto už "slepá" ulička vo vývoji? Našťastie bez ľudských obetí...Peniaze vždy boli a budú...:-P aj na väčšie blbosti.

+2/0
18.4.2017 15:26

V84i34l86é74m 22P64ř65í26h11o66d27a 2794109313147

Kdo se chce pokochat B-36, doporučuji americký film "Strategic Air Command" s Jamesem Stewartem v hlavní roli.

0/0
18.4.2017 14:16

L15a17d87a 11N66o14v14a89k 4702443767

nejmenší pilotovaný proudový letoun je bezesporu letoun Yvese Rossyho... Pro ty co nemají rádi prznění mateřského jazyka přechylováním a skloňováním cizích jmen s jedná o Yves Rossy samokřídlo s proudovými motory..

0/−2
17.4.2017 19:01

L16u93d20ě37k 11N44ě74m26e59c 5985341672474

Takže přechylování už není jenom o ženských, ale i o tom, komu co patří, pan zásadní neprznitel? To kdyby vědět, hned by vás milovat shora, vy samokřídlo.

+1/0
17.4.2017 23:00

L40a53d37a 13N70o23v65a92k 4982313137

Tady, pro začátečníky v českém jazyce, jde o skloňování... Další část tvého příspěvku je bohužel psaná jazykem kmene, který neznám...

0/−1
18.4.2017 0:20

L82u11d85ě35k 50N80ě43m25e39c 5445571712154

Sice jsi mi nahrál na smeč, ale nechám tě už být. Přechylování není skloňování, ale určitá tvorba ženského rodu nějakých slov, převážně příjmení. (například -ová)

+2/0
18.4.2017 6:47

O73l64d82ř15i83c71h 14Ř79e49z50n69í23k 7755102284578

;-D

"se jedná o Yves Rossy samokřídlo" to je z internetového překladače?

+1/0
18.4.2017 11:51

O78n82d17ř72e17j 54Č10a57p49k74a 6771641183374

Rossyho křídlo je jen takový přídavný pohon pro parašutistu - pár modelářských turbín a palivo. Nejmenší skutečné proudové letadlo je IMHO to, s čím James Bond v Octopussy utíká z Kuby - Bede BD-5 (jen v reálu nemá skládací křídla, takže se do přívěsu pro koně nevejde) :-)

+1/0
18.4.2017 13:25

R12a81d81e31k 39F16o39l59p18r36e26c32h43t

Díky za informaci o BD-5, to jsem neznal. Text upravím.

+1/0
18.4.2017 13:45

O60n25d22ř73e80j 25Č67a59p61k50a 6971971293644

Minimálně mezi vojenskými stroji si Goblin to místo stejně udrží, Bede je civilní ultralight.

+1/0
18.4.2017 13:48

R34i65c18h93a49r70d 21T47r87e40f54i70l 4221285299730

Bylo by dobré doplnit, že myšlenka "parazitního" letounu není nijak nová. Zkoušela se už na vzducholodích, mimo jiné i na amerických, a v SSSR postavili i letoun s nesenenými stíhačkami. Ale to byly všechno pokusy před II.sv.

+1/0
17.4.2017 12:32

P79e55t84r 20K48e41i36s11l96e48r 6501762502414

Těch sovětských nosičů letadel bylo víc - více např. zde: https://en.wikipedia.org/wiki/Zveno_project

a byly použity i bojově, kdy letoun TB-3 nesl 2 stroje I-16 z nichž každý nesl 2 250kg bomby... Tyto I-16 pak sloužily jako střemhlavé bombardéry - musely se ale vrátit zpět na základnu samy...

+2/0
17.4.2017 13:12

M82a33r20t50i15n 92H10r42o75u60d31n23ý 5377802294197

Velké lodě (bitevní a křižníky) takové "parazitní" letounky (aspoň 1 či 2) měly běžně.

0/−1
17.4.2017 17:56

M13i49l40a86n 69N52ě23m18e26c 1915380176956

Těžké lodě nosívaly za 2. světové války hydroplány, které obvykle startovaly z katapultu a po přistání na hladinu byly vytahovány zpět na palubu jeřábem. To ale bývaly hlavně průzkumné stroje.

+1/0
17.4.2017 18:31

T11o30m44á96š 56P56o30l60á70č23e35k 4737465784

ponorky Kriegsmarine měly skládací virníky pro průzkum "za horizont"

+1/0
17.4.2017 19:23

P33e87t35r 14D54u81c86h44á11č46e63k 6708409193113

A k tomu tažené bezmotorové virníky. Focke Achgelis Fa 330

+1/0
17.4.2017 23:29

T22o63m92á46š 74P40o86l26á80č34e97k 4587415364

Zajímavý článek. Chtělo by to více článků o amerických experimentálních letadlech. Je jich spousta.

+16/0
17.4.2017 12:30

I14v22a33n 72M88a29r90e87k 6834358192

Tedy sedět při obsluze tohoto aparátu na motoru, no nevím jak to tehdy ten pilot mohl vydržet ?

0/0
17.4.2017 10:12

R65a28d96e42k 84F25o20l58p46r10e70c80h10t

Samozřejmě seděl na sedačce. Spojení "seděl téměř na motoru" znamená následující: zatímco u klasické proudové stíhačky byl motor v trupu daleko za pilotem a pod ním proudil pouze studený vzduch do motoru, tak u XF-85 bylo těžiště motoru před těžištěm pilota (a samozřejmě i pod).

+2/0
17.4.2017 10:33

I13v92a11n 18M32a30r82e37k 6134748412

Souhlas p.Folprechte, "seděl" na sedačce, jenže ta při krátkosti tohoto aparátu jinde jak nad motorem být nemohla .

0/0
17.4.2017 13:27

P51e47t67r 30M81a42r33š79o66u36n 5195218886826

Tak já si vzpomněl na našeho filmoveho Barona Prášila, jak seděl na dělové kouli :D

+8/0
17.4.2017 11:11

R94a18d86i10m 93P35o43l40á32š68e95k 9286813649629

To byl středověký prototyp.;-D

+10/0
17.4.2017 11:58

L51u80d62ě53k 65N90ě47m57e89c 5755141762894

Na dělový kouli z roku 1835.

0/−1
17.4.2017 23:02

J23i73ř93í 80N21e35u37m22e94i36s18t48e97r 2202255983331

Projekt Tom Tom s B29 a B36 jako nosičem F84

http://www.air-and-space.com/tomtom.htm

http://www.air-and-space.com/Wing%20Tip%20Coupling%20B-29%20F-84.htm

+2/0
17.4.2017 9:00

V63á59c68l27a25v 55P56c67h33á90l56e59k 8966332891582

Tohle je myslím velmi zajímavý námět na další článek. Na ty odkazy jsem letecky "mrknul" a myslím, že by to stálo za to :-)

Co na to Technet?

0/0
15.5.2017 11:13

T52o27m58á73š 24H16r56u37b50ý 4559530544146

Dlužno dodat, že o něco později to přistávání pod B36 vyřešili (použitím jinak pojaté hrazdy). To bylo při testech s velkým F84, kdy už nešlo o ochranu bombardéru, ale o rychlý průzkum (vypuštění stíhače blízko chráněného prostoru, kam pak už pronikal jen ten, zatímco nosič zůstal v bezpečném odstupu). Tahle varianta se také nedostala do běžného nasazení, ale z hlediska přistávání už problém nebyl žádný.

Takže technicky to schůdné a smysluplné bylo a celkem nepochybuji, že by to zvládli i s XF85, důvodem ukončení bylo skutečně spíš celkové přehodnocení smysluplnosti programu a změny strategických plánů.

+5/0
17.4.2017 8:26

J66i80ř32í 58N65e22u54m18e72i97s27t47e23r 2862435793611

Také připojovali dvě f84 na konce křídel, jak na b36, tak b29.

0/0
17.4.2017 8:57

J97i13ř27í 89K55o92d65ý34d19e56k 7130400766683

Letecká technika kráčela tenkrát mílovými kroky - v 50. letech neměla B-36 velkou bojovou hodnotu ve světle nástupu proudových stíhačů. Proto bylo asi zbytečné s touto platformou počítat déle.

0/0
17.4.2017 9:04

T11o12m62á66š 20H34r11u40b21ý 4459500784286

Podle mne B36 spíš padla do takového specifického období, kdy převládala víra v rakety, přepadové stíhače atd., naopak ještě nebylo tak promyšlené nassazení elektronického boje s masivním rušením atd.

Koneckonců B52 slouží dodnes ač výkonově zase o tolik nejlepší verze B36 nepřekonává, nosnost dokonce poklesla, což by se pro REB vyloženě hodilo.

Kdoví jak by to dopadlo v případě, že by USAF u projektu ještě chvíli zůstal, možná by došlo na použití turbovrtulových motorů a tím další růst výkonnosti...

Ale to už je jen teorie, vývoj dopadl jak dopadl :-)

0/0
17.4.2017 12:11

J40i36ř10í 29K22o56d87ý57d50e36k 7240210876653

Tak já bych řekl, že B-52 výrazně překonává B-36 v letových výkonech. Třeba cestovní rychlost B-36 byla v deseti km nějakých 350 - 400 km/hod. B-52 těsný podzvuk. Při rozloze SSSR to dávalo slušnou dobu na protiakci. To B-47, to byla jiná káva... Rakety byly záležitostí konce 50. let - do té doby se na to šlo čistě druhoválečnou strategií.

0/0
17.4.2017 12:24

J34a56n 65V50á76c95l38a26v44í60k 3302336551609

Letmý pohled na internet říká, že nástupce B-36 mělo byt B-60, které používalo stejné motory jako B-52.

0/0
17.4.2017 13:06

D67e91n81i49s 75H73u35m96l 4182365895836

PěknýR^, tak tady se Protossové inspirovali.

+8/0
17.4.2017 0:14

J88i21ř59í 75K48o54c32u67r76e82k 6545934735828

Ti se inspirovali u hraběte Zeppelina. Ale nebyl to on, kdo na vzducholoď věšel dvojplošníky

https://i2.wp.com/militaryhistorynow.com/wp-content/uploads/2013/11/macon-launch-recover-web1-550x250.jpg

0/0
17.4.2017 11:24







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.