Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Létající vejce bránící bombardéry. Nenaplněný příběh parazitní stíhačky

Létající vejce, takovou přezdívku získala pro tvary svého trupu připravovaná americká parazitní stíhačka pro mezikontinentální bombardéry B-36. Stroj si také drží primát nejmenšího pilotovaného vojenského letounu s proudovým motorem, jaký se kdy dostal do vzduchu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

H29y81n88e53k 15M60r63t18v66ý 2980437389361

letadélko je moc roztomilé :-)

0/0
20.4.2017 16:44

R15u48d14o39l23f 10K57o90m47á35r88e40k 7128539802119

technet nikdy nezklame R^

+1/0
19.4.2017 23:18

J38o19z43e10f 15B95e68v17i69l94a65q53u94a 9495229781801

Opäť zaujímavé čítanie!R^

Koľkážejeto už "slepá" ulička vo vývoji? Našťastie bez ľudských obetí...Peniaze vždy boli a budú...:-P aj na väčšie blbosti.

+2/0
18.4.2017 15:26

V55i55l82é73m 28P85ř78í70h89o51d28a 2264309603637

Kdo se chce pokochat B-36, doporučuji americký film "Strategic Air Command" s Jamesem Stewartem v hlavní roli.

0/0
18.4.2017 14:16

L85a96d15a 28N91o94v98a18k 4792963687

nejmenší pilotovaný proudový letoun je bezesporu letoun Yvese Rossyho... Pro ty co nemají rádi prznění mateřského jazyka přechylováním a skloňováním cizích jmen s jedná o Yves Rossy samokřídlo s proudovými motory..

0/−2
17.4.2017 19:01

L28u43d13ě95k 96N22ě19m59e55c 5965971372204

Takže přechylování už není jenom o ženských, ale i o tom, komu co patří, pan zásadní neprznitel? To kdyby vědět, hned by vás milovat shora, vy samokřídlo.

+1/0
17.4.2017 23:00

L33a64d38a 25N53o49v89a49k 4432123677

Tady, pro začátečníky v českém jazyce, jde o skloňování... Další část tvého příspěvku je bohužel psaná jazykem kmene, který neznám...

0/−1
18.4.2017 0:20

L96u44d93ě85k 84N56ě46m12e75c 5595661442674

Sice jsi mi nahrál na smeč, ale nechám tě už být. Přechylování není skloňování, ale určitá tvorba ženského rodu nějakých slov, převážně příjmení. (například -ová)

+2/0
18.4.2017 6:47

O92l53d15ř16i69c14h 66Ř86e69z93n93í37k 7655832644398

;-D

"se jedná o Yves Rossy samokřídlo" to je z internetového překladače?

+1/0
18.4.2017 11:51

O17n28d84ř41e44j 98Č62a28p33k74a 6981591943614

Rossyho křídlo je jen takový přídavný pohon pro parašutistu - pár modelářských turbín a palivo. Nejmenší skutečné proudové letadlo je IMHO to, s čím James Bond v Octopussy utíká z Kuby - Bede BD-5 (jen v reálu nemá skládací křídla, takže se do přívěsu pro koně nevejde) :-)

+1/0
18.4.2017 13:25

R60a65d29e70k 31F98o44l83p79r38e44c80h36t

Díky za informaci o BD-5, to jsem neznal. Text upravím.

+1/0
18.4.2017 13:45

O49n98d58ř28e72j 81Č72a68p40k81a 6131331933904

Minimálně mezi vojenskými stroji si Goblin to místo stejně udrží, Bede je civilní ultralight.

+1/0
18.4.2017 13:48

R85i82c94h15a16r90d 17T43r37e17f94i61l 4641945329470

Bylo by dobré doplnit, že myšlenka "parazitního" letounu není nijak nová. Zkoušela se už na vzducholodích, mimo jiné i na amerických, a v SSSR postavili i letoun s nesenenými stíhačkami. Ale to byly všechno pokusy před II.sv.

+1/0
17.4.2017 12:32

P55e95t63r 71K23e29i73s55l36e77r 6321922292834

Těch sovětských nosičů letadel bylo víc - více např. zde: https://en.wikipedia.org/wiki/Zveno_project

a byly použity i bojově, kdy letoun TB-3 nesl 2 stroje I-16 z nichž každý nesl 2 250kg bomby... Tyto I-16 pak sloužily jako střemhlavé bombardéry - musely se ale vrátit zpět na základnu samy...

+2/0
17.4.2017 13:12

M26a47r36t18i57n 11H84r32o38u88d28n16ý 5707512324207

Velké lodě (bitevní a křižníky) takové "parazitní" letounky (aspoň 1 či 2) měly běžně.

0/−1
17.4.2017 17:56

M26i77l45a91n 35N16ě68m31e77c 1665180486786

Těžké lodě nosívaly za 2. světové války hydroplány, které obvykle startovaly z katapultu a po přistání na hladinu byly vytahovány zpět na palubu jeřábem. To ale bývaly hlavně průzkumné stroje.

+1/0
17.4.2017 18:31

T38o68m24á23š 53P90o57l34á56č46e31k 4627335664

ponorky Kriegsmarine měly skládací virníky pro průzkum "za horizont"

+1/0
17.4.2017 19:23

P74e52t16r 57D32u33c25h60á53č56e37k 6578199773143

A k tomu tažené bezmotorové virníky. Focke Achgelis Fa 330

+1/0
17.4.2017 23:29

T40o89m91á46š 53P10o29l14á91č27e60k 4747855694

Zajímavý článek. Chtělo by to více článků o amerických experimentálních letadlech. Je jich spousta.

+16/0
17.4.2017 12:30

I40v23a38n 12M49a93r78e70k 6194848252

Tedy sedět při obsluze tohoto aparátu na motoru, no nevím jak to tehdy ten pilot mohl vydržet ?

0/0
17.4.2017 10:12

R62a76d24e67k 85F95o80l78p29r25e56c38h26t

Samozřejmě seděl na sedačce. Spojení "seděl téměř na motoru" znamená následující: zatímco u klasické proudové stíhačky byl motor v trupu daleko za pilotem a pod ním proudil pouze studený vzduch do motoru, tak u XF-85 bylo těžiště motoru před těžištěm pilota (a samozřejmě i pod).

+2/0
17.4.2017 10:33

I78v66a54n 48M23a39r71e57k 6394898232

Souhlas p.Folprechte, "seděl" na sedačce, jenže ta při krátkosti tohoto aparátu jinde jak nad motorem být nemohla .

0/0
17.4.2017 13:27

P97e54t69r 82M35a69r80š17o30u89n 5325158456166

Tak já si vzpomněl na našeho filmoveho Barona Prášila, jak seděl na dělové kouli :D

+8/0
17.4.2017 11:11

R31a78d94i65m 54P83o84l22á33š81e49k 9406563789239

To byl středověký prototyp.;-D

+10/0
17.4.2017 11:58

L66u33d86ě11k 34N87ě50m21e94c 5935551742314

Na dělový kouli z roku 1835.

0/−1
17.4.2017 23:02

J66i45ř13í 21N28e79u66m98e71i98s18t62e26r 2442485983371

Projekt Tom Tom s B29 a B36 jako nosičem F84

http://www.air-and-space.com/tomtom.htm

http://www.air-and-space.com/Wing%20Tip%20Coupling%20B-29%20F-84.htm

+2/0
17.4.2017 9:00

V69á30c14l58a51v 71P75c12h29á34l61e97k 8426732381412

Tohle je myslím velmi zajímavý námět na další článek. Na ty odkazy jsem letecky "mrknul" a myslím, že by to stálo za to :-)

Co na to Technet?

0/0
15.5.2017 11:13

T97o45m90á87š 38H35r62u11b45ý 4309940684856

Dlužno dodat, že o něco později to přistávání pod B36 vyřešili (použitím jinak pojaté hrazdy). To bylo při testech s velkým F84, kdy už nešlo o ochranu bombardéru, ale o rychlý průzkum (vypuštění stíhače blízko chráněného prostoru, kam pak už pronikal jen ten, zatímco nosič zůstal v bezpečném odstupu). Tahle varianta se také nedostala do běžného nasazení, ale z hlediska přistávání už problém nebyl žádný.

Takže technicky to schůdné a smysluplné bylo a celkem nepochybuji, že by to zvládli i s XF85, důvodem ukončení bylo skutečně spíš celkové přehodnocení smysluplnosti programu a změny strategických plánů.

+5/0
17.4.2017 8:26

J48i43ř67í 72N40e72u59m17e92i41s44t26e59r 2422475723651

Také připojovali dvě f84 na konce křídel, jak na b36, tak b29.

0/0
17.4.2017 8:57

J44i34ř84í 24K49o63d46ý60d41e93k 7500560156503

Letecká technika kráčela tenkrát mílovými kroky - v 50. letech neměla B-36 velkou bojovou hodnotu ve světle nástupu proudových stíhačů. Proto bylo asi zbytečné s touto platformou počítat déle.

0/0
17.4.2017 9:04

T80o42m43á85š 27H40r68u42b64ý 4809220144136

Podle mne B36 spíš padla do takového specifického období, kdy převládala víra v rakety, přepadové stíhače atd., naopak ještě nebylo tak promyšlené nassazení elektronického boje s masivním rušením atd.

Koneckonců B52 slouží dodnes ač výkonově zase o tolik nejlepší verze B36 nepřekonává, nosnost dokonce poklesla, což by se pro REB vyloženě hodilo.

Kdoví jak by to dopadlo v případě, že by USAF u projektu ještě chvíli zůstal, možná by došlo na použití turbovrtulových motorů a tím další růst výkonnosti...

Ale to už je jen teorie, vývoj dopadl jak dopadl :-)

0/0
17.4.2017 12:11

J55i71ř77í 92K25o38d79ý85d70e83k 7710970796303

Tak já bych řekl, že B-52 výrazně překonává B-36 v letových výkonech. Třeba cestovní rychlost B-36 byla v deseti km nějakých 350 - 400 km/hod. B-52 těsný podzvuk. Při rozloze SSSR to dávalo slušnou dobu na protiakci. To B-47, to byla jiná káva... Rakety byly záležitostí konce 50. let - do té doby se na to šlo čistě druhoválečnou strategií.

0/0
17.4.2017 12:24

J22a98n 77V18á59c86l89a63v83í26k 3562296421959

Letmý pohled na internet říká, že nástupce B-36 mělo byt B-60, které používalo stejné motory jako B-52.

0/0
17.4.2017 13:06

D11e68n13i11s 44H59u89m87l 4622115355286

PěknýR^, tak tady se Protossové inspirovali.

+8/0
17.4.2017 0:14

J35i64ř19í 57K70o86c47u19r56e43k 6855714615278

Ti se inspirovali u hraběte Zeppelina. Ale nebyl to on, kdo na vzducholoď věšel dvojplošníky

https://i2.wp.com/militaryhistorynow.com/wp-content/uploads/2013/11/macon-launch-recover-web1-550x250.jpg

0/0
17.4.2017 11:24







Najdete na iDNES.cz