- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Opäť zaujímavé čítanie
Koľkážejeto už "slepá" ulička vo vývoji? Našťastie bez ľudských obetí...Peniaze vždy boli a budú... aj na väčšie blbosti.
Kdo se chce pokochat B-36, doporučuji americký film "Strategic Air Command" s Jamesem Stewartem v hlavní roli.
nejmenší pilotovaný proudový letoun je bezesporu letoun Yvese Rossyho... Pro ty co nemají rádi prznění mateřského jazyka přechylováním a skloňováním cizích jmen s jedná o Yves Rossy samokřídlo s proudovými motory..
Takže přechylování už není jenom o ženských, ale i o tom, komu co patří, pan zásadní neprznitel? To kdyby vědět, hned by vás milovat shora, vy samokřídlo.
Bylo by dobré doplnit, že myšlenka "parazitního" letounu není nijak nová. Zkoušela se už na vzducholodích, mimo jiné i na amerických, a v SSSR postavili i letoun s nesenenými stíhačkami. Ale to byly všechno pokusy před II.sv.
Těch sovětských nosičů letadel bylo víc - více např. zde: https://en.wikipedia.org/wiki/Zveno_project
a byly použity i bojově, kdy letoun TB-3 nesl 2 stroje I-16 z nichž každý nesl 2 250kg bomby... Tyto I-16 pak sloužily jako střemhlavé bombardéry - musely se ale vrátit zpět na základnu samy...
Zajímavý článek. Chtělo by to více článků o amerických experimentálních letadlech. Je jich spousta.
Tedy sedět při obsluze tohoto aparátu na motoru, no nevím jak to tehdy ten pilot mohl vydržet ?
Samozřejmě seděl na sedačce. Spojení "seděl téměř na motoru" znamená následující: zatímco u klasické proudové stíhačky byl motor v trupu daleko za pilotem a pod ním proudil pouze studený vzduch do motoru, tak u XF-85 bylo těžiště motoru před těžištěm pilota (a samozřejmě i pod).
Projekt Tom Tom s B29 a B36 jako nosičem F84
http://www.air-and-space.com/tomtom.htm
http://www.air-and-space.com/Wing%20Tip%20Coupling%20B-29%20F-84.htm
Tohle je myslím velmi zajímavý námět na další článek. Na ty odkazy jsem letecky "mrknul" a myslím, že by to stálo za to :-)
Co na to Technet?
Dlužno dodat, že o něco později to přistávání pod B36 vyřešili (použitím jinak pojaté hrazdy). To bylo při testech s velkým F84, kdy už nešlo o ochranu bombardéru, ale o rychlý průzkum (vypuštění stíhače blízko chráněného prostoru, kam pak už pronikal jen ten, zatímco nosič zůstal v bezpečném odstupu). Tahle varianta se také nedostala do běžného nasazení, ale z hlediska přistávání už problém nebyl žádný.
Takže technicky to schůdné a smysluplné bylo a celkem nepochybuji, že by to zvládli i s XF85, důvodem ukončení bylo skutečně spíš celkové přehodnocení smysluplnosti programu a změny strategických plánů.
Také připojovali dvě f84 na konce křídel, jak na b36, tak b29.