Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jmenoval se Vánoce. Příběh konstruktéra letadel, která zabíjela piloty

Šarlatán a doktor William Christmas postavil v letech 1918 a 1919 dvě letadla vymykající se svou konstrukcí zdravému rozumu. Za šílené nápady doktora, který možná ani doktorem nebyl, zaplatili svými životy dva piloti. Vše by možná dopadlo jinak, kdyby dávno předtím a na poslední chvíli nezachránil mladého Williama ze spárů draka jeho kamarád.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P90e29t57r 33L80u33k94e49š 6733271

Ve slepé uličce byla docela tlačenice. U nás se v ní procházela celá řada zajímavých postav - třeba doživotně odsouzený vrah, kterého inspiroval aeroplán pozorovaný z okénka cely. Jeho konstrukce si s Bulletem nezadá. Naštěstí ho nepustili.

0/0
16.5.2017 22:48

H33o98n52z66a 37D34v61o27ř26á12k 1304115473465

Ta dedukce o nepohyblivých křídlech má něco do sebe ;-D Škoda, že pan "konstruktér" nezalétával sám, ušetřila by se jedna oběť a kandidát na Darwinovu cenu by byl jasný.

+2/0
16.5.2017 15:18

J49a62k68u83b 83M38a76t53o26u85š 3585912412863

Dost my připomíná Zatraceného hlupce Johnsona z Úžasné země plochy ;-)

+2/0
16.5.2017 0:00

M65a23r48i42o 50V78á59p67e75n42í59k 4880858674349

Bylo by to veselé, kdyby to nebylo smutné. Ale je to chyba těch pilotů. Měli lítat nízko a pomalu.

0/0
15.5.2017 16:58

V63i33l88é81m 20P83ř28í63h20o65d45a 2494789813667

Tipuji, že Mr. Christmas namazal pilotům sedačku lepidlem, když se mu tak dříve osvědčilo. Poslední, co pilot viděl, jak se Mr. Christmas gebí jak o vánocích.

0/0
15.5.2017 16:36

J18i45ř92í 74G60r13o63m86a59n67n 4853805868366

U nás za totáče rovněž všechno, co bylo vyrobeno, vrčelo a klepalo. Dokonce letadlo L410 nabouralo na letišti do stromu (tahal ho traktor Zetor když předběžec nedával pozor ;-D

0/0
15.5.2017 14:42

J33i94ř52í 19B28r62o61ž 5689195302127

Vtipe, vylez!

0/0
16.5.2017 20:44

V47á59c37l75a15v 38M79a84š18e34k 5240946202168

Myslím, že zmizení Járy Cimrmana je konečně vysvětleno.

+2/0
15.5.2017 8:52

J31a10k45u39b 23M34a12t40o37u86š 3695922402593

Jako myslíš že se nabídl jako pilot jeho prototypu.;-)

+1/0
15.5.2017 11:40

Z29d15e48n35ě72k 71W22e52r36n21h54a39r16t 6957775112198

ne, dopracoval pár drobných detailů, vzlétl, nejprve udělal nad Novým Yorkem kruh, potom kříž a pak zmizel nad brazilskými pralesy...

+1/0
15.5.2017 13:48

S10t41a12n95i62s25l39a94v 95K98r16e32j50c16a22r 6977296653134

To je blbost!! Zdeněk Svěrák jenž ho učil ve škole, tak všeobecně tvrdil, že byl technickým geniem a vynálezcem nepolíbeným Vánocemi.

0/0
15.5.2017 13:49

O85l88d31a 48Z92i78n 8738346839832

William Christmas vypadá jako náš jeden rocker z Olympiku. ;-D

0/0
15.5.2017 8:25

P27e16t61r 35T77á69b60o37r62s66k88ý 6180396761727

No ono se toto stávalo i zavedeným značkám. Fokkerův pětiplošník byl taky solidní lapsus. A velbloud v prvních měsících služby napáchal víc škody Britům než němcům, než ho piloti zkrotili. Ale článek je super.

+7/0
15.5.2017 7:33

R15i29c84h14a42r41d 85A40u74b24r30e77c92h18t 1272881896540

S pětiplošníky byly vždycky problémy.

+3/0
15.5.2017 7:47

P21e77t92r 53T95á71b45o60r69s65k97ý 6230766581537

A přitom to po úspěchu trojplošníku vypadalo tak jednoznačně, čím víc ploch, tím větší úspěch.

+3/0
15.5.2017 9:03

O74n86d58ř87e29j 51L52u40b75o86j21a57c91k67ý 4298454779987

Jo, připomíná mi to starší reklamu na nejmenované ruční holicí strojky :-)

+1/0
15.5.2017 11:34

J62a28k98u78b 61B33o23h68o80n70ě30k 8415616469707

Úspěch trojplošníku měl taky jenom jepičí život. Ta rychlost mu prostě chyběla

0/0
15.5.2017 11:36

M33o27j30m67í11r 69M13o68t46y26č66k84a 3242525914500

Proto taky Adidas skončil jen u 3 pruhů ;-D

+6/0
15.5.2017 15:28

R30i30c23h24a40r54d 95A35u35b74r60e69c80h20t 1442351736850

Pár čísel, která o Bulletu psaly i pozdější publikace:

Maximální rychlost: 282 km/h

Operační dostup: 4481 m

Dolet: 885 km !

Pouze chybí informace, jestli je to s podvěšeným císařem nebo ne, a s kolika křídly.

+5/0
15.5.2017 7:27

V68á50c97l76a76v 38P59c58h61á62l93e47k 8976262881302

Mně se spíš udělalo šoufl, zkusil jsem se vžít do pocitů těch dvou nešťastných pilotů...

+1/0
15.5.2017 7:09

Z98d20e47n32ě40k 77W31e93r42n35h19a42r86t 6367815402208

Tak z jejich pohledu to bylo riskantní vždycky, i když sedali do letadla osvědčené značky, pokud něco takového v té době už existovalo. Ty stroje se stavěly zkusmo, podle citu, to se nedá nijak porovnávat s dnešní dokonalou přípravou a počítačovými simulacemi. To, že letadlo spadlo při prvním letu zase nebylo úplně vzácné. Ti piloti byli pekelně odvážní a věděli, do čeho jdou, klobouk dolů. Konečně, takových "projektantů", jako byl tenhle, bylo taky víc a rozdíl byl jen v tom, že vyšlápli slepou uličku konstrukce, ale to nemohl dopředu nikdo vědět.

+5/−1
15.5.2017 7:28

Ř38e83h51o51ř 52V53l83a64s80á92k 2424414861756

No nevím. Tohle byla určitě pravda před válkou a začátkem války. Během té války nabralo lidstvo hodně zkušeností a piloti moc dobře věděli, že křídla musí být pevná, protože drží obrovskou sílu. Znali z vyprávění případy utržení křídla, instruktoři přinejmenším některých typů varovali před delším střemhlavým letem, mj. právě kvůli tomu, že při moc vysoké rychlosti křídla ani u zavedených typů nevydrží.

Jak je Christmas ukecal, že takto fórová křídla vydrží, to je záhada. A obtíže s návratem do civilního života v tom mohou hrát významnou roli.

+5/0
15.5.2017 8:36

Ř44e80h59o20ř 33V87l51a55s89á29k 2144444501296

Tedy ano, stroje se stavěly podle citu, ale že křídlo musí být stavěno na velké síly, to se už zrovna vědělo.

+2/0
15.5.2017 8:37

R26o71b34i80n 62Ž36i68ž41k46a 2788564656626

Ne že byste částečně neměl pravdu, ale tohle nebyl rok 1905, bylo to už po válce, která vývoj neskutečně nakopla a na jejím konci už produkovala hodně dospělé stroje ve srovnání s tímhle vrakem.

+1/0
15.5.2017 9:59

R67a58d83i87m 62P54o58l74á61š36e25k 9576523689819

No, podle mne byl klíč či problém v tom množství nezaměstnaných pilotů hned po válce.

Solidní konstruktéři už měli jasno, solidní zkušební piloti myslím už tehdy měli púadáky a letadlo zkoušeli v dostatečné výšce, aby když se rozpadlo, mohli použít padák. začínaly se používat větrné tunely, vždyť nějak už o 10 let později se větrné tunely začaly používat i při karosování aut, třeba v kopřivnické Tatrovce a to tehdy automobiloví konstruktéři okoukali od letadlových.

Ale mezi množstvím nezaměstnaných pilotů se nejspíš našli jedinci, co měli o profesi zkušebního pilota svérázné představy a sázeli na to, že konstrukce letadla, pokud nevydrží, se bude rozpadat pomalu a oni dokáží s tím vrakem přistát.

+1/0
15.5.2017 10:43

J32a47r17o13m64i47r 19F67a61r77e59k 4172123437

Tak on ten pan vlastne nevedomky polozil zaklady aeroelasticity :D

+1/0
15.5.2017 11:48

P80e63t66r 35Š82i95l15h40a50n 7888902547633

Dlouho jsem se u nějakého článku nepobavil tak jako teď ;-D

+6/0
15.5.2017 6:43
Foto

R44o19b32e20r67t 85R47a24j40s 7485629961294

Tak tomu říkám článek od podlahy! Děkuju. :-)

+13/0
15.5.2017 1:54

V49o26j36t84a 93L51e71j27s54e61k 1891275849859

Jen se divim, ze si to nenechali na Vanoce.

+5/0
15.5.2017 14:25

K87u90b95a 27D22r20a83g73o58u39n 8678916301645

Rád se připojuji k poděkování. Po mizení v hloubkách troposféry v jednom z minulých článků je tohle další Radkova perla hodna zapamatování. Blbosti občas děláme všichni. Ale takhle pěkně balamutit sám sebe, jako to zvládal pan Vánoce, vyžaduje odhodlaný charakter.

0/0
15.5.2017 16:19







Najdete na iDNES.cz