Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jmenoval se Vánoce. Příběh konstruktéra letadel, která zabíjela piloty

Šarlatán a doktor William Christmas postavil v letech 1918 a 1919 dvě letadla vymykající se svou konstrukcí zdravému rozumu. Za šílené nápady doktora, který možná ani doktorem nebyl, zaplatili svými životy dva piloti. Vše by možná dopadlo jinak, kdyby dávno předtím a na poslední chvíli nezachránil mladého Williama ze spárů draka jeho kamarád.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P51e43t88r 69L61u65k80e37š 6303251

Ve slepé uličce byla docela tlačenice. U nás se v ní procházela celá řada zajímavých postav - třeba doživotně odsouzený vrah, kterého inspiroval aeroplán pozorovaný z okénka cely. Jeho konstrukce si s Bulletem nezadá. Naštěstí ho nepustili.

0/0
16.5.2017 22:48

H58o33n72z38a 29D25v52o45ř35á61k 1384325433765

Ta dedukce o nepohyblivých křídlech má něco do sebe ;-D Škoda, že pan "konstruktér" nezalétával sám, ušetřila by se jedna oběť a kandidát na Darwinovu cenu by byl jasný.

+2/0
16.5.2017 15:18

J69a38k25u21b 84M10a14t83o56u52š 3185342672393

Dost my připomíná Zatraceného hlupce Johnsona z Úžasné země plochy ;-)

+2/0
16.5.2017 0:00

M31a75r36i88o 76V42á87p84e55n80í20k 4230298344689

Bylo by to veselé, kdyby to nebylo smutné. Ale je to chyba těch pilotů. Měli lítat nízko a pomalu.

0/0
15.5.2017 16:58

V55i57l39é78m 78P30ř65í38h52o37d63a 2524919703857

Tipuji, že Mr. Christmas namazal pilotům sedačku lepidlem, když se mu tak dříve osvědčilo. Poslední, co pilot viděl, jak se Mr. Christmas gebí jak o vánocích.

0/0
15.5.2017 16:36

J39i79ř70í 54G13r56o59m96a88n54n 4563485478106

U nás za totáče rovněž všechno, co bylo vyrobeno, vrčelo a klepalo. Dokonce letadlo L410 nabouralo na letišti do stromu (tahal ho traktor Zetor když předběžec nedával pozor ;-D

0/0
15.5.2017 14:42

J10i31ř80í 91B49r60o64ž 5909975542927

Vtipe, vylez!

0/0
16.5.2017 20:44

V29á24c37l23a87v 12M79a70š33e41k 5270616182648

Myslím, že zmizení Járy Cimrmana je konečně vysvětleno.

+2/0
15.5.2017 8:52

J29a26k57u71b 95M44a20t42o92u11š 3875622562173

Jako myslíš že se nabídl jako pilot jeho prototypu.;-)

+1/0
15.5.2017 11:40

Z30d14e47n81ě26k 60W82e41r31n82h11a51r76t 6767245682828

ne, dopracoval pár drobných detailů, vzlétl, nejprve udělal nad Novým Yorkem kruh, potom kříž a pak zmizel nad brazilskými pralesy...

+1/0
15.5.2017 13:48

S68t71a36n29i43s16l29a12v 19K82r85e30j36c34a35r 6547726493284

To je blbost!! Zdeněk Svěrák jenž ho učil ve škole, tak všeobecně tvrdil, že byl technickým geniem a vynálezcem nepolíbeným Vánocemi.

0/0
15.5.2017 13:49

O92l45d45a 57Z80i87n 8948736699532

William Christmas vypadá jako náš jeden rocker z Olympiku. ;-D

0/0
15.5.2017 8:25

P67e42t28r 34T27á29b89o29r86s86k97ý 6280786161777

No ono se toto stávalo i zavedeným značkám. Fokkerův pětiplošník byl taky solidní lapsus. A velbloud v prvních měsících služby napáchal víc škody Britům než němcům, než ho piloti zkrotili. Ale článek je super.

+7/0
15.5.2017 7:33

R95i21c93h57a75r95d 13A37u94b74r47e33c24h55t 1412471416580

S pětiplošníky byly vždycky problémy.

+3/0
15.5.2017 7:47

P57e50t49r 67T95á18b15o44r35s84k62ý 6300736651387

A přitom to po úspěchu trojplošníku vypadalo tak jednoznačně, čím víc ploch, tím větší úspěch.

+3/0
15.5.2017 9:03

O79n83d75ř11e25j 93L56u64b15o33j58a79c94k74ý 4738554489657

Jo, připomíná mi to starší reklamu na nejmenované ruční holicí strojky :-)

+1/0
15.5.2017 11:34

J69a30k64u37b 38B25o84h52o40n70ě28k 8745736109807

Úspěch trojplošníku měl taky jenom jepičí život. Ta rychlost mu prostě chyběla

0/0
15.5.2017 11:36

M93o44j70m64í46r 25M63o11t85y44č43k46a 3382205684600

Proto taky Adidas skončil jen u 3 pruhů ;-D

+6/0
15.5.2017 15:28

R38i23c64h14a44r73d 52A55u60b25r72e63c84h46t 1402581576970

Pár čísel, která o Bulletu psaly i pozdější publikace:

Maximální rychlost: 282 km/h

Operační dostup: 4481 m

Dolet: 885 km !

Pouze chybí informace, jestli je to s podvěšeným císařem nebo ne, a s kolika křídly.

+5/0
15.5.2017 7:27

V10á40c13l90a11v 49P16c29h77á91l93e78k 8566422701202

Mně se spíš udělalo šoufl, zkusil jsem se vžít do pocitů těch dvou nešťastných pilotů...

+1/0
15.5.2017 7:09

Z88d60e19n95ě46k 30W90e25r13n31h52a98r25t 6497145842878

Tak z jejich pohledu to bylo riskantní vždycky, i když sedali do letadla osvědčené značky, pokud něco takového v té době už existovalo. Ty stroje se stavěly zkusmo, podle citu, to se nedá nijak porovnávat s dnešní dokonalou přípravou a počítačovými simulacemi. To, že letadlo spadlo při prvním letu zase nebylo úplně vzácné. Ti piloti byli pekelně odvážní a věděli, do čeho jdou, klobouk dolů. Konečně, takových "projektantů", jako byl tenhle, bylo taky víc a rozdíl byl jen v tom, že vyšlápli slepou uličku konstrukce, ale to nemohl dopředu nikdo vědět.

+5/−1
15.5.2017 7:28

Ř39e19h38o57ř 47V22l24a97s25á94k 2594604811686

No nevím. Tohle byla určitě pravda před válkou a začátkem války. Během té války nabralo lidstvo hodně zkušeností a piloti moc dobře věděli, že křídla musí být pevná, protože drží obrovskou sílu. Znali z vyprávění případy utržení křídla, instruktoři přinejmenším některých typů varovali před delším střemhlavým letem, mj. právě kvůli tomu, že při moc vysoké rychlosti křídla ani u zavedených typů nevydrží.

Jak je Christmas ukecal, že takto fórová křídla vydrží, to je záhada. A obtíže s návratem do civilního života v tom mohou hrát významnou roli.

+5/0
15.5.2017 8:36

Ř40e92h74o56ř 78V48l61a61s79á48k 2864864791966

Tedy ano, stroje se stavěly podle citu, ale že křídlo musí být stavěno na velké síly, to se už zrovna vědělo.

+2/0
15.5.2017 8:37

R16o14b38i86n 19Ž89i26ž32k42a 2618504476946

Ne že byste částečně neměl pravdu, ale tohle nebyl rok 1905, bylo to už po válce, která vývoj neskutečně nakopla a na jejím konci už produkovala hodně dospělé stroje ve srovnání s tímhle vrakem.

+1/0
15.5.2017 9:59

R97a30d34i40m 63P31o62l21á16š49e91k 9356453359769

No, podle mne byl klíč či problém v tom množství nezaměstnaných pilotů hned po válce.

Solidní konstruktéři už měli jasno, solidní zkušební piloti myslím už tehdy měli púadáky a letadlo zkoušeli v dostatečné výšce, aby když se rozpadlo, mohli použít padák. začínaly se používat větrné tunely, vždyť nějak už o 10 let později se větrné tunely začaly používat i při karosování aut, třeba v kopřivnické Tatrovce a to tehdy automobiloví konstruktéři okoukali od letadlových.

Ale mezi množstvím nezaměstnaných pilotů se nejspíš našli jedinci, co měli o profesi zkušebního pilota svérázné představy a sázeli na to, že konstrukce letadla, pokud nevydrží, se bude rozpadat pomalu a oni dokáží s tím vrakem přistát.

+1/0
15.5.2017 10:43

J39a88r69o59m42i26r 90F20a66r72e50k 4902513187

Tak on ten pan vlastne nevedomky polozil zaklady aeroelasticity :D

+1/0
15.5.2017 11:48

P59e23t15r 40Š53i63l40h54a17n 7328642267853

Dlouho jsem se u nějakého článku nepobavil tak jako teď ;-D

+6/0
15.5.2017 6:43
Foto

R10o63b45e61r73t 63R48a92j52s 7905909151774

Tak tomu říkám článek od podlahy! Děkuju. :-)

+13/0
15.5.2017 1:54

V16o20j66t67a 23L39e21j13s55e35k 1861935909719

Jen se divim, ze si to nenechali na Vanoce.

+5/0
15.5.2017 14:25

K45u83b80a 47D94r25a40g90o55u31n 8218766361125

Rád se připojuji k poděkování. Po mizení v hloubkách troposféry v jednom z minulých článků je tohle další Radkova perla hodna zapamatování. Blbosti občas děláme všichni. Ale takhle pěkně balamutit sám sebe, jako to zvládal pan Vánoce, vyžaduje odhodlaný charakter.

0/0
15.5.2017 16:19



Najdete na iDNES.cz