Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jmenoval se Vánoce. Příběh konstruktéra letadel, která zabíjela piloty

Šarlatán a doktor William Christmas postavil v letech 1918 a 1919 dvě letadla vymykající se svou konstrukcí zdravému rozumu. Za šílené nápady doktora, který možná ani doktorem nebyl, zaplatili svými životy dva piloti. Vše by možná dopadlo jinak, kdyby dávno předtím a na poslední chvíli nezachránil mladého Williama ze spárů draka jeho kamarád.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P38e65t90r 87L83u13k95e12š 6403101

Ve slepé uličce byla docela tlačenice. U nás se v ní procházela celá řada zajímavých postav - třeba doživotně odsouzený vrah, kterého inspiroval aeroplán pozorovaný z okénka cely. Jeho konstrukce si s Bulletem nezadá. Naštěstí ho nepustili.

0/0
16.5.2017 22:48

H10o89n68z25a 59D68v33o28ř31á72k 1644735793845

Ta dedukce o nepohyblivých křídlech má něco do sebe ;-D Škoda, že pan "konstruktér" nezalétával sám, ušetřila by se jedna oběť a kandidát na Darwinovu cenu by byl jasný.

+2/0
16.5.2017 15:18

J51a38k82u59b 70M58a32t76o55u15š 3305192112183

Dost my připomíná Zatraceného hlupce Johnsona z Úžasné země plochy ;-)

+2/0
16.5.2017 0:00

M55a27r62i57o 92V86á38p97e84n10í89k 4570258644739

Bylo by to veselé, kdyby to nebylo smutné. Ale je to chyba těch pilotů. Měli lítat nízko a pomalu.

0/0
15.5.2017 16:58

V82i32l73é90m 21P13ř42í74h22o51d68a 2514769233237

Tipuji, že Mr. Christmas namazal pilotům sedačku lepidlem, když se mu tak dříve osvědčilo. Poslední, co pilot viděl, jak se Mr. Christmas gebí jak o vánocích.

0/0
15.5.2017 16:36

J20i39ř59í 31G20r74o55m11a25n86n 4963225398966

U nás za totáče rovněž všechno, co bylo vyrobeno, vrčelo a klepalo. Dokonce letadlo L410 nabouralo na letišti do stromu (tahal ho traktor Zetor když předběžec nedával pozor ;-D

0/0
15.5.2017 14:42

J59i80ř10í 16B22r81o31ž 5969455192957

Vtipe, vylez!

0/0
16.5.2017 20:44

V52á84c87l45a50v 28M86a31š71e85k 5780286652428

Myslím, že zmizení Járy Cimrmana je konečně vysvětleno.

+2/0
15.5.2017 8:52

J63a18k76u71b 75M34a15t29o44u24š 3915862502693

Jako myslíš že se nabídl jako pilot jeho prototypu.;-)

+1/0
15.5.2017 11:40

Z11d41e88n42ě24k 21W23e31r69n23h79a46r77t 6357185352728

ne, dopracoval pár drobných detailů, vzlétl, nejprve udělal nad Novým Yorkem kruh, potom kříž a pak zmizel nad brazilskými pralesy...

+1/0
15.5.2017 13:48

S12t81a50n78i27s22l29a73v 43K71r46e64j52c30a57r 6417456603704

To je blbost!! Zdeněk Svěrák jenž ho učil ve škole, tak všeobecně tvrdil, že byl technickým geniem a vynálezcem nepolíbeným Vánocemi.

0/0
15.5.2017 13:49

O54l88d85a 51Z31i50n 8858176589952

William Christmas vypadá jako náš jeden rocker z Olympiku. ;-D

0/0
15.5.2017 8:25

P86e36t93r 36T88á28b83o68r28s31k23ý 6750226501767

No ono se toto stávalo i zavedeným značkám. Fokkerův pětiplošník byl taky solidní lapsus. A velbloud v prvních měsících služby napáchal víc škody Britům než němcům, než ho piloti zkrotili. Ale článek je super.

+7/0
15.5.2017 7:33

R50i83c15h69a58r87d 46A88u56b63r27e22c95h98t 1562761366220

S pětiplošníky byly vždycky problémy.

+3/0
15.5.2017 7:47

P25e46t83r 20T69á26b40o38r56s76k42ý 6480416231727

A přitom to po úspěchu trojplošníku vypadalo tak jednoznačně, čím víc ploch, tím větší úspěch.

+3/0
15.5.2017 9:03

O10n53d98ř11e11j 87L46u98b89o15j79a35c11k71ý 4728294749457

Jo, připomíná mi to starší reklamu na nejmenované ruční holicí strojky :-)

+1/0
15.5.2017 11:34

J49a10k35u40b 65B73o45h52o28n58ě88k 8225246259857

Úspěch trojplošníku měl taky jenom jepičí život. Ta rychlost mu prostě chyběla

0/0
15.5.2017 11:36

M98o33j97m12í76r 34M20o36t10y84č29k64a 3452155374840

Proto taky Adidas skončil jen u 3 pruhů ;-D

+6/0
15.5.2017 15:28

R14i22c73h94a72r71d 74A23u43b37r65e45c28h50t 1102921656190

Pár čísel, která o Bulletu psaly i pozdější publikace:

Maximální rychlost: 282 km/h

Operační dostup: 4481 m

Dolet: 885 km !

Pouze chybí informace, jestli je to s podvěšeným císařem nebo ne, a s kolika křídly.

+5/0
15.5.2017 7:27

V25á72c48l30a71v 68P25c88h98á39l80e54k 8796162231302

Mně se spíš udělalo šoufl, zkusil jsem se vžít do pocitů těch dvou nešťastných pilotů...

+1/0
15.5.2017 7:09

Z14d17e11n51ě89k 35W60e32r88n42h96a54r89t 6817435292718

Tak z jejich pohledu to bylo riskantní vždycky, i když sedali do letadla osvědčené značky, pokud něco takového v té době už existovalo. Ty stroje se stavěly zkusmo, podle citu, to se nedá nijak porovnávat s dnešní dokonalou přípravou a počítačovými simulacemi. To, že letadlo spadlo při prvním letu zase nebylo úplně vzácné. Ti piloti byli pekelně odvážní a věděli, do čeho jdou, klobouk dolů. Konečně, takových "projektantů", jako byl tenhle, bylo taky víc a rozdíl byl jen v tom, že vyšlápli slepou uličku konstrukce, ale to nemohl dopředu nikdo vědět.

+5/−1
15.5.2017 7:28

Ř79e94h22o21ř 64V90l11a36s57á81k 2754824621816

No nevím. Tohle byla určitě pravda před válkou a začátkem války. Během té války nabralo lidstvo hodně zkušeností a piloti moc dobře věděli, že křídla musí být pevná, protože drží obrovskou sílu. Znali z vyprávění případy utržení křídla, instruktoři přinejmenším některých typů varovali před delším střemhlavým letem, mj. právě kvůli tomu, že při moc vysoké rychlosti křídla ani u zavedených typů nevydrží.

Jak je Christmas ukecal, že takto fórová křídla vydrží, to je záhada. A obtíže s návratem do civilního života v tom mohou hrát významnou roli.

+5/0
15.5.2017 8:36

Ř84e38h15o29ř 94V84l63a67s34á47k 2874974821356

Tedy ano, stroje se stavěly podle citu, ale že křídlo musí být stavěno na velké síly, to se už zrovna vědělo.

+2/0
15.5.2017 8:37

R27o44b18i57n 46Ž35i18ž36k27a 2188924526196

Ne že byste částečně neměl pravdu, ale tohle nebyl rok 1905, bylo to už po válce, která vývoj neskutečně nakopla a na jejím konci už produkovala hodně dospělé stroje ve srovnání s tímhle vrakem.

+1/0
15.5.2017 9:59

R49a63d76i77m 56P15o79l24á68š61e76k 9246333859259

No, podle mne byl klíč či problém v tom množství nezaměstnaných pilotů hned po válce.

Solidní konstruktéři už měli jasno, solidní zkušební piloti myslím už tehdy měli púadáky a letadlo zkoušeli v dostatečné výšce, aby když se rozpadlo, mohli použít padák. začínaly se používat větrné tunely, vždyť nějak už o 10 let později se větrné tunely začaly používat i při karosování aut, třeba v kopřivnické Tatrovce a to tehdy automobiloví konstruktéři okoukali od letadlových.

Ale mezi množstvím nezaměstnaných pilotů se nejspíš našli jedinci, co měli o profesi zkušebního pilota svérázné představy a sázeli na to, že konstrukce letadla, pokud nevydrží, se bude rozpadat pomalu a oni dokáží s tím vrakem přistát.

+1/0
15.5.2017 10:43

J37a86r73o75m92i27r 10F39a46r67e35k 4262563757

Tak on ten pan vlastne nevedomky polozil zaklady aeroelasticity :D

+1/0
15.5.2017 11:48

P11e86t21r 12Š41i54l27h70a69n 7198512777553

Dlouho jsem se u nějakého článku nepobavil tak jako teď ;-D

+6/0
15.5.2017 6:43
Foto

R13o75b55e80r32t 11R31a20j88s 7315289751254

Tak tomu říkám článek od podlahy! Děkuju. :-)

+13/0
15.5.2017 1:54

V32o62j46t40a 87L78e63j67s91e60k 1881135319539

Jen se divim, ze si to nenechali na Vanoce.

+5/0
15.5.2017 14:25

K70u19b25a 13D66r51a49g54o36u70n 8228546921545

Rád se připojuji k poděkování. Po mizení v hloubkách troposféry v jednom z minulých článků je tohle další Radkova perla hodna zapamatování. Blbosti občas děláme všichni. Ale takhle pěkně balamutit sám sebe, jako to zvládal pan Vánoce, vyžaduje odhodlaný charakter.

0/0
15.5.2017 16:19







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.