Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Trump: Letadlové lodě zůstanou u „zatracené“ páry!

Loď USS Gerald R. Ford (CVN 78) vyplula v dubnu na otevřené moře kvůli testování lodních systémů. Její nové technologie však nejsou bezproblémové a negativně se k nim vyjádřil i americký prezident Donald Trump.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T22o24m75á12š 54R69a71d21n30i54c 2323168214151

Třeba prostě myslel že ji obeberou z turbíny. To se dělá běžně. Akorát tom trochu zhoršíte účinnost

0/0
24.5.2017 6:25

M12i66c16h48a88l 63Š18t92a24j34n76r71t 4964401752407

V článcích se hovoří o nákladech na odsolování vody nikoli odsolování toho katapultu. (i když si dokáži představit, že se tam třeba nějaká nedostatečně demineralizovaná voda dostává tekutá, určitě vodní kámen asi nebude ten hlavní problém)

Stejně tak mi chybí podstatná informace, kolik pak stojí masivní mechanický systém o hmotnosti tisíc tun. A následně srovnání obou technologií - hmotnost, cena, počty obsluhy. Bez toho je to prostě článek z blesku.

0/0
23.5.2017 21:18

D59a92n63i24e29l 96P93r47o36c67h65á17z65k90a 2156513419230

Donald tomu sice technicky nerozumí, ale ví, že zbrojařské firmy mají marži jako prase a tím je přimáčkne ke zdi. Protože, když to neprodají vůbec jsou úplně v loji. Je dobré, že je tam člověk, který se stará o veřejné výdaje, byť ví, že zbrojit se musí. Ale otázka je za kolik. Zbrojařské firmy jsou už tak nenažrané, že neví kolik by si řekli.

+1/−1
23.5.2017 3:00

J95a90n 49V75á71c91l40a28v10í51k 3352826721409

Jeho argumenty tomu moc neodpovídají.

Jinak loďařům asi nebude vadit za několik miliard upravit projekt a výrobce parních katapultů si také jistě nechá zaplatit pár dolarů za vývoj nového nebo úpravu stávajícího systému...

USA už systém nabídly Indii ;-)

+1/0
23.5.2017 10:35

J44o89s94e38f 51Z96e84m14a71n 3675223308960

Nejmenuje se náhodou tato stránka Technet? Očekával bych tedy technicky alespoň trochu zdatné autory. Tento článek ale obsahuje tolik nesmyslů, že snad ani nemůže být myšlen vážně. Není první, ve kterém byla nějaká chyba, ale co je moc ...

0/0
22.5.2017 21:37

J10i37ř33í 28B34r39o82ž 5449845892837

Tolik nesmyslů v jednom článku jsem již dlouho neviděl- od páry vytvářené turbínami, přes to, kde se vlastně v katapultu ta pára vezme až po propagaci EMALS. Kdyby si autor pořádně nastudoval, jak parní katapult a potažmo brzdící systém funguje, nevykládal by, že tomu Trump nerozumí. On taky ne a ještě to vykřikuje do světa. :-P

Páni redaktoři Technetu, beru Vás za špičku, proto nepouštějte mezi sebe takové amatéry, jako pana Luboš Přikryla. Kazíte si jméno.

+1/0
22.5.2017 20:04

D31a70n82i10e96l 52V22a52h94a35l71a 3748954768

Rusové, potažmo Číňani katapult nepotřebují. Stačí skokanský můstek a výkonné letadlo. Pro tvrdé jádro amerických vlezdopr..listů, Su-33 vzlétne bez katapultu s o tunu vyšší vzletovou hmotností než F-18E/F/Gs katapultem. Stačí gůglit lidi.

0/0
22.5.2017 19:14

J10a43n 37V90á28c80l62a50v94í39k 3892756321109

Gúgl říká, že příští čínská letadlová loď katapult mít bude ... a nejspíš i ta příští indická.

Také říká, že Su-33 za možnost použití skokanského můstku platí nižší nosností proti pozemním variantám Suchojů nebo F-18 startující z katapultu a že katapult umožňuje provoz strojů jako E-2 a C-2.

Gúgl dokonce tvrdí, že i Sověti počítali u následníku Kuzněcova s katapultem.

Ale nevím, jestli se dá imperialistickému Gúglu věřit...

+2/0
22.5.2017 19:47

D52a88n95i59e98l 20V17a79h23a83l17a 3298554698

500kg u Su-30 a 1500 u Su-35. Vzhledem k možnostem toho stroje to není zas tak moc. Katapult zkrátí vzlety, to bez debaty.

0/0
22.5.2017 21:10

M35i71c37h62a37l 51Š34t94a54j52n65r19t 4304791752537

Ehm, vzhledem k tomu, že ta F 18 má podle úplně stejného google o čtyři tuny nižší prázdnou hmotnost, tak rozdíl vzletových hmotností jedna tuna pro SU znamená, že ta katapultovaná F18 si veze o tři tuny více paliva a zbraní.

0/0
23.5.2017 21:10

D19a31n29i22e98l 15V39a22h75a84l68a 3298304538

Ono Su-33 je kapánek větší, takže i těžší. Maximální nosnost výzbroje je o 1500 kg lepší pro F-18, ale co se týká doletu, nemá Su konkurenci. Vzdálenost co F-18 přeletí se rovná vzdálenosti, kam Su doletí (tzn. doletí tam a i zpátky). Málo kdy uvidíte Su s přídavnými nádržemi. Většinou jen v případě, když funguje jako vzdušný tanker.

0/0
23.5.2017 22:47

M98i34c92h25a33l 12Š37t47a80j74n56r43t 4524921892887

Tak samozřejmě pěkný red herring, ale v tomhle kontextu je úplně šumák, jak skvělé je SU 33 éro. Katapult dostane do vzduchu plně naložené, můstek náklad omezuje a ještě omezuje výběr strojů.

0/0
24.5.2017 0:03

T37o13m69á73š 85V98a43l69d29e42r 7253850529

Klasický politik. Nevidí doleva, doprava, ale dopředu řekne vždy co je nyní populární.

+1/−2
22.5.2017 0:45

A81l14e74š 11L68i66s83o37v63s52k50ý 9819828482462

Jak praví klasik: "Češi - bystrý národ!" Tolik odborníků na katapulty... ještě bych nechal vypsat referendum, jeslti se má v dukovanské elektrárně a pak i v Temelínu zavést systém řízení Zepalog H nebo Zepalog T.

+3/−1
21.5.2017 23:03

L52u70d85v28í84k 94G41a25j60d78o96š10í90k 2335953904862

Řekl bych, že spontánní reakce Trumpa nebyla o nic víc kvalifikovanější, než diskutérů na iDnesu.

+1/−1
22.5.2017 14:54

R94a97d69i81m 42P83o36l16á61š72e60k 9286913129599

Přesně. R^

0/0
22.5.2017 19:00

J95i27ř58í 55K95o10c56u49r87e23k 6325704655918

Urychlit několik stovek tun na rychlost přes 550 km/h není problém - JR Maglev. Jezdí jim to spolehlivě už několik let a snaží se na testovací trati vylepšovat komponenty.

Problém je, když na to máte jen 150 metrů a ne 20 km. Takže celkem chápu, že takový projekt předběhl svoji dobu a nedaří se.

+6/0
21.5.2017 19:03

M14i67r61e63k 40G87a50j75e69r 5381116919780

Maglev ale nemá samostatně odletět, takže vyšší hmotnost nevadí. Stíhačka ale stovky tun mít nemůže.

0/0
22.5.2017 0:56

L43u68d64v42í85k 94G49a93j15d46o44š89í50k 2475573814672

Problém ovšem asi nebude hmotnost, ale spíš zrychlení.

0/0
22.5.2017 14:58

J19i23ř69í 23K56o14c98u63r61e24k 6195294565298

Lodní turbína vytvoří páru

---

a ta pak zahřívá atomový reaktor. :-P

+9/0
21.5.2017 18:45

J53a14r31o23m80i33r 80F45a74r26e96k 4972303267

A ten pak produkuje uran :)

+13/0
21.5.2017 20:20

M88i49r91o93s12l28a87v 31O64l85d63m64a77n 9340808405731

;-DR^

0/0
21.5.2017 22:16

P58e27t89r 85S28t34e75j57s85k72a47l 3529258584836

Blondaty "odpornik"

0/−1
21.5.2017 14:53

M81a89r71t73i26n 34P54r10á65š81e65k 8365271670133

odkdy vytváří páru turbína ?

+1/0
21.5.2017 14:16

J21a93n 85V32o49j13t36í87š70e24k 6262461255556

Se točí tak rychle, až se kolem vaří voda.

+9/0
21.5.2017 20:20

P49e77t48r 37P79a82v87l61a16t23a 7496140267331

A nejde mu jen o cenový nátlak na dodavatele? Je to bezpochyby tvrdí obchodník, a tahle situace je ideální o tomu aby dosáhl snížení ceny. Systém je za draho vyvinutý a je jinde neprodejný. Náklady na další kusy jsou tím pádem relativně malé, marže veliká, ale v podstatě je nutnost to prodávat dál, aby se ty vývojové náklady více rozpustili...

+4/0
21.5.2017 14:13

P13e61t97r 58P89a82v60l52a66t91a 7196790557121

*tvrdý 8-oRvX

0/0
21.5.2017 14:17

B11o58h10u87m38i54l 25M14i27c97h46a84l 3255594875721

Asi ano.

Kromě toho EMALS asi nějaké mouchy má (a nebude to jen cena), protože britské letadlové lodě nakonec budou používat F35B (v režimu STOVL?) místo plánovaného EMALS.

0/0
21.5.2017 17:54

J82a44n 86V12á83c18l26a66v55í42k 3932966211559

Britské lodě byly od začátku navržené pro ski jump. Chvíli se uvažovalo o EMALS u druhé, ale předělání projektu na CATOBAR by znamenalo tak rozsáhlé změny projektu, že se od toho upustilo a i druhá bude postavená stejně jako první.

O EMALS uvažují Indové a Číňané.

+1/0
21.5.2017 18:10

B28o98h37u84m60i56l 23M60i75c70h18a98l 3445104215151

Je to možné, ostatně to Britové mají vyzkoušené s Harriery, ty používali taky s krátkým startem.

0/0
21.5.2017 19:24

P67e11t64r 93T18á73b91o52r27s91k42ý 6420416951597

Ernst Udet, a to byl nějakej stíhač, kdysi prohlásil, že letec nebude schopen bez otevřené kabiny číst let a stavěl se proti zavádění letadel s překryty kabiny.

Takže předpokládám, že Trump je plně obeznámen s oběma systémy a ví co dělá.

0/0
21.5.2017 13:47

J28a92n 70P78o46s56p39í98š40i58l 4321684257937

A měli Trumpovi poradci notysky a zapisovali řádně každou poznámku velkého vůdce? Jen aby se pak nedivili

0/−4
21.5.2017 13:46

I84v73a26n 54M50a73r92e41k 6264468542

Ta "informace" o regulaci tlaku páry je trochu úsměvná . Pamatuji dobu parních lokomotiv, ale že by tam bylo jen ovládání "jede/nejede" ? 8-o Parní lokomotiva, stejně tak jako jiné trakce dokázala jet "sólo" , stejně tak jako vézt několika tisíc tunový vlak. Takže s tou "regulací" je to víc než podivné ? !

+10/0
21.5.2017 12:30
Foto

M17i83r67o67s24l79a28v 78D20v89o16ř72á30k 4732576379119

K úsudku je nutno znát princip a složitost systému.

0/0
21.5.2017 13:03

M33i44c85h14a76l 58C42h28a25l86u89p31a 6668850759333

Lokomotiva a katapult jsou zásadně odlišné věci. Jak psali v článku, na hromadí se pára a pak se ten tlak najednou uvolní. Ale že by to nešlo vůbec regulovat se mi moc nezdá.

+4/0
21.5.2017 13:56

L34i39b71o71r 41W25a78l14i88c14h13i78e10w95i79c92z 3468906187814

Regulovat to částečně lze, protože síla se nastavuje podle parametrů letounu. Problém je, že to není tak plynulé a variabilní.

+9/0
21.5.2017 14:02

S60t49a39n35i34s48l97a91v 37K57r53e14j39c49a95r 6447846653694

Ano, je to podobné i u středotlakých a vysokotlakých kotlů, a u nich v ČR nahrazuje sůl z mořské vody sanytr z běžné sladké vody. Sanytr a kotelní kámen je také znám z karlovarských vřídelních suvenýrů (zkamenělých květů a poupat a jiných)

0/0
21.5.2017 14:34

P17e65t81r 25P71e54ř62i28n29a 4171969843741

Tolik odborníků zde. Jeden se diví. Proč České loděnice nemají filiálku třeba v Newport News?8-o

+1/0
21.5.2017 12:17

M77i93r72e83k 98K46o46n91e27č86n75ý 6417605985484

Děláním z Trumpa blbečka se ztratila hlavní informace. Parní systém je zatím určitě srovnatelný a asi i spolehlivější, než EMALS.

+8/−1
21.5.2017 11:49

T59o98m45á17š 79T30a10t26í78č34e67k 5790712300788

Podle článku ale taky může být především levnější. ;-)

0/0
21.5.2017 19:45

S84t40a72n77i36s45l76a21v 44R47o29s77e89c77k16ý 9835209541239

Co to je za perlu?

Lodní turbína vytvoří páru

+11/0
21.5.2017 11:32

P67a29v70e88l 14J54e76ř76á92b59e41k 7651742714477

Nestačil by na páru jen přetlakový ventil, který se tlak trochu sníží?

Ale nerozumím těm systémům, odborně jsem skončil u praků. Tak kulička z ložiska letí takovou silou, jak moc natáhnu gumy praku.

+3/0
21.5.2017 10:44

K11a45r67e82l 72L13a82n87g11r 2682607520198

Nestačil, to stačí u lokomotivy, ale ne u tohoto katapultu. Co je dobré pro 22 tun váhy není dobré pro 5 tun váhy stroje. Takový rozdíl neuregulujete i kdyby jste se na hlavu stavěl

0/0
21.5.2017 14:08
Foto

D47a72n50i56e35l 57K62o58č23i50c67a 4335588676822

Vtip je v tom, že nový magnetický katapult nepřináší vlastně vůbec žádnou zásadní výhodu. Natož takovou pro kterou by se daly ospravedlnit astronomické pořizovací náklady. Energetické nároky tak jako tak pokrývají reaktory lodi a požadavek na plynulejší regulaci není nic co by bylo s párou neřešitelné. Jediný problém může být u extrémně lehkých bezpilotních letounů budoucnosti.

Osobně jsem nadšený z každé nové technologie která přináší nějakou výhodu nebo umožní vývoj něčeho dalšího, ale tohle rozhodně není ten případ.

0/0
21.5.2017 10:15

J60a12n 81V53á16c52l76a69v25í37k 3802206831419

Také je menší a lehčí - návrat k páře bude znamenat obrovské navýšení rozpočtu, protože se bude muset upravit velká část lodi a něco bude muset být odstraněno, aby se udělalo místo.

Ale nedá se nic dělat, nejvyšší řekl, že pochopit katapult s digitálním řízením může jen Einstein, takže zpět k páře. Hádám, že k jiné technice ho po téhle zkušenosti raději moc blízko nepustí.

+7/−1
21.5.2017 10:40

J68a29r53o12m66í39r 30K19r83á40l 4270189884869

Každopádně je pára osvědčené zařízení, co se dá opravit i při bojové akci. A to je pro armádu veliké plus.

0/0
21.5.2017 11:49

J93a10n 58V24á44c10l37a97v86í16k 3452666701129

Údržba elektrického systému by měla být paradoxně jednodušší, ale to by musela loď umožňovat odstavení jednoho katapultu pro údržbu, aniž by přitom byly odstavené i zbývající tři a přistávací zařízení.

0/0
21.5.2017 15:23

J34a28r53o46m77í27r 54K30r24á31l 4900389614509

Na parní stačí dobrý strojník, na porouchanou elektroniku musíte mít odborníka, vybavení a náhradní díly. Pokud odejde cívka, asi ta oprava nebude otázkou pár minut.

0/0
21.5.2017 17:02

L27i50b36o96r 62W88a74l24i77c66h75i83e14w69i42c47z 3658106687284

Právě že přínosem EMALS bude to, že o celý systém katapultu se bude starat o 200 "dobrých strojníků" méně. Předpokládám, že bude jednodušší mít náhradních pár segmentů EMALSu, než celé pístové válce katapultu.

0/0
21.5.2017 17:16

D83u64š86a79n 40M70i42c73h85a37l32i16č47k85a 5799451789484

Ale najväčšia sranda nastane, ak bude potrebné katapultovať ATF do vzduchu a v tom sa rozsvietia výstražné kontrolky, začnú húkať varovné bzučiaky - EMALS má poruchu.... a začnú hľadať skrat......;-D

0/0
21.5.2017 20:33







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.