Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Trump: Letadlové lodě zůstanou u „zatracené“ páry!

Loď USS Gerald R. Ford (CVN 78) vyplula v dubnu na otevřené moře kvůli testování lodních systémů. Její nové technologie však nejsou bezproblémové a negativně se k nim vyjádřil i americký prezident Donald Trump.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T29o26m65á67š 23R11a30d88n60i81c 2713908624191

Třeba prostě myslel že ji obeberou z turbíny. To se dělá běžně. Akorát tom trochu zhoršíte účinnost

0/0
24.5.2017 6:25

M93i12c66h43a78l 96Š85t36a29j28n47r33t 4874371582107

V článcích se hovoří o nákladech na odsolování vody nikoli odsolování toho katapultu. (i když si dokáži představit, že se tam třeba nějaká nedostatečně demineralizovaná voda dostává tekutá, určitě vodní kámen asi nebude ten hlavní problém)

Stejně tak mi chybí podstatná informace, kolik pak stojí masivní mechanický systém o hmotnosti tisíc tun. A následně srovnání obou technologií - hmotnost, cena, počty obsluhy. Bez toho je to prostě článek z blesku.

0/0
23.5.2017 21:18

D40a65n95i36e78l 12P21r40o18c93h14á77z91k79a 2696963619470

Donald tomu sice technicky nerozumí, ale ví, že zbrojařské firmy mají marži jako prase a tím je přimáčkne ke zdi. Protože, když to neprodají vůbec jsou úplně v loji. Je dobré, že je tam člověk, který se stará o veřejné výdaje, byť ví, že zbrojit se musí. Ale otázka je za kolik. Zbrojařské firmy jsou už tak nenažrané, že neví kolik by si řekli.

+1/−1
23.5.2017 3:00

J94a93n 94V68á26c54l41a98v96í28k 3432346721719

Jeho argumenty tomu moc neodpovídají.

Jinak loďařům asi nebude vadit za několik miliard upravit projekt a výrobce parních katapultů si také jistě nechá zaplatit pár dolarů za vývoj nového nebo úpravu stávajícího systému...

USA už systém nabídly Indii ;-)

+1/0
23.5.2017 10:35

J87o30s25e74f 63Z82e17m81a70n 3575483738290

Nejmenuje se náhodou tato stránka Technet? Očekával bych tedy technicky alespoň trochu zdatné autory. Tento článek ale obsahuje tolik nesmyslů, že snad ani nemůže být myšlen vážně. Není první, ve kterém byla nějaká chyba, ale co je moc ...

0/0
22.5.2017 21:37

J93i55ř58í 31B84r85o91ž 5429625412247

Tolik nesmyslů v jednom článku jsem již dlouho neviděl- od páry vytvářené turbínami, přes to, kde se vlastně v katapultu ta pára vezme až po propagaci EMALS. Kdyby si autor pořádně nastudoval, jak parní katapult a potažmo brzdící systém funguje, nevykládal by, že tomu Trump nerozumí. On taky ne a ještě to vykřikuje do světa. :-P

Páni redaktoři Technetu, beru Vás za špičku, proto nepouštějte mezi sebe takové amatéry, jako pana Luboš Přikryla. Kazíte si jméno.

+1/0
22.5.2017 20:04

D21a64n36i80e82l 76V15a45h32a26l56a 3758144158

Rusové, potažmo Číňani katapult nepotřebují. Stačí skokanský můstek a výkonné letadlo. Pro tvrdé jádro amerických vlezdopr..listů, Su-33 vzlétne bez katapultu s o tunu vyšší vzletovou hmotností než F-18E/F/Gs katapultem. Stačí gůglit lidi.

0/0
22.5.2017 19:14

J24a53n 64V33á45c56l94a95v60í84k 3502756431579

Gúgl říká, že příští čínská letadlová loď katapult mít bude ... a nejspíš i ta příští indická.

Také říká, že Su-33 za možnost použití skokanského můstku platí nižší nosností proti pozemním variantám Suchojů nebo F-18 startující z katapultu a že katapult umožňuje provoz strojů jako E-2 a C-2.

Gúgl dokonce tvrdí, že i Sověti počítali u následníku Kuzněcova s katapultem.

Ale nevím, jestli se dá imperialistickému Gúglu věřit...

+2/0
22.5.2017 19:47

D42a39n19i55e15l 14V20a37h11a34l15a 3648224268

500kg u Su-30 a 1500 u Su-35. Vzhledem k možnostem toho stroje to není zas tak moc. Katapult zkrátí vzlety, to bez debaty.

0/0
22.5.2017 21:10

M56i71c27h51a52l 16Š40t30a68j95n16r46t 4274591782857

Ehm, vzhledem k tomu, že ta F 18 má podle úplně stejného google o čtyři tuny nižší prázdnou hmotnost, tak rozdíl vzletových hmotností jedna tuna pro SU znamená, že ta katapultovaná F18 si veze o tři tuny více paliva a zbraní.

0/0
23.5.2017 21:10

D14a49n28i72e15l 23V69a51h71a93l77a 3238294598

Ono Su-33 je kapánek větší, takže i těžší. Maximální nosnost výzbroje je o 1500 kg lepší pro F-18, ale co se týká doletu, nemá Su konkurenci. Vzdálenost co F-18 přeletí se rovná vzdálenosti, kam Su doletí (tzn. doletí tam a i zpátky). Málo kdy uvidíte Su s přídavnými nádržemi. Většinou jen v případě, když funguje jako vzdušný tanker.

0/0
23.5.2017 22:47

M67i33c39h47a33l 42Š43t96a69j12n37r72t 4424121192877

Tak samozřejmě pěkný red herring, ale v tomhle kontextu je úplně šumák, jak skvělé je SU 33 éro. Katapult dostane do vzduchu plně naložené, můstek náklad omezuje a ještě omezuje výběr strojů.

0/0
24.5.2017 0:03

T53o41m50á95š 84V85a90l17d12e86r 7303550569

Klasický politik. Nevidí doleva, doprava, ale dopředu řekne vždy co je nyní populární.

+1/−2
22.5.2017 0:45

A74l91e21š 70L10i72s75o98v92s27k44ý 9889448462902

Jak praví klasik: "Češi - bystrý národ!" Tolik odborníků na katapulty... ještě bych nechal vypsat referendum, jeslti se má v dukovanské elektrárně a pak i v Temelínu zavést systém řízení Zepalog H nebo Zepalog T.

+3/−1
21.5.2017 23:03

L98u72d20v60í62k 27G62a36j27d44o72š75í25k 2375593134862

Řekl bych, že spontánní reakce Trumpa nebyla o nic víc kvalifikovanější, než diskutérů na iDnesu.

+1/−1
22.5.2017 14:54

R85a32d77i90m 65P72o68l36á20š93e36k 9956613609479

Přesně. R^

0/0
22.5.2017 19:00

J93i91ř44í 91K36o66c37u93r47e73k 6765964335578

Urychlit několik stovek tun na rychlost přes 550 km/h není problém - JR Maglev. Jezdí jim to spolehlivě už několik let a snaží se na testovací trati vylepšovat komponenty.

Problém je, když na to máte jen 150 metrů a ne 20 km. Takže celkem chápu, že takový projekt předběhl svoji dobu a nedaří se.

+6/0
21.5.2017 19:03

M48i48r89e39k 57G66a65j55e35r 5361136839490

Maglev ale nemá samostatně odletět, takže vyšší hmotnost nevadí. Stíhačka ale stovky tun mít nemůže.

0/0
22.5.2017 0:56

L68u89d65v73í65k 95G78a83j80d45o33š45í58k 2915833134242

Problém ovšem asi nebude hmotnost, ale spíš zrychlení.

0/0
22.5.2017 14:58

J67i49ř21í 87K70o13c95u47r94e94k 6915684645408

Lodní turbína vytvoří páru

---

a ta pak zahřívá atomový reaktor. :-P

+9/0
21.5.2017 18:45

J17a85r97o46m37i72r 18F79a28r48e76k 4132253537

A ten pak produkuje uran :)

+13/0
21.5.2017 20:20

M80i65r81o62s41l66a86v 91O95l78d64m93a28n 9780708145191

;-DR^

0/0
21.5.2017 22:16

P29e49t37r 46S47t21e63j20s94k43a49l 3109448834546

Blondaty "odpornik"

0/−1
21.5.2017 14:53

M58a25r80t23i41n 59P11r77á48š21e16k 8425521190933

odkdy vytváří páru turbína ?

+1/0
21.5.2017 14:16

J46a74n 18V29o36j74t78í16š68e12k 6702671965266

Se točí tak rychle, až se kolem vaří voda.

+9/0
21.5.2017 20:20

P85e57t21r 33P16a77v46l65a38t53a 7186500107261

A nejde mu jen o cenový nátlak na dodavatele? Je to bezpochyby tvrdí obchodník, a tahle situace je ideální o tomu aby dosáhl snížení ceny. Systém je za draho vyvinutý a je jinde neprodejný. Náklady na další kusy jsou tím pádem relativně malé, marže veliká, ale v podstatě je nutnost to prodávat dál, aby se ty vývojové náklady více rozpustili...

+4/0
21.5.2017 14:13

P39e15t67r 53P26a57v67l40a80t17a 7186750527561

*tvrdý 8-oRvX

0/0
21.5.2017 14:17

B78o51h73u62m83i91l 90M98i81c36h74a72l 3385184315101

Asi ano.

Kromě toho EMALS asi nějaké mouchy má (a nebude to jen cena), protože britské letadlové lodě nakonec budou používat F35B (v režimu STOVL?) místo plánovaného EMALS.

0/0
21.5.2017 17:54

J77a36n 58V48á11c10l57a54v20í38k 3852156501129

Britské lodě byly od začátku navržené pro ski jump. Chvíli se uvažovalo o EMALS u druhé, ale předělání projektu na CATOBAR by znamenalo tak rozsáhlé změny projektu, že se od toho upustilo a i druhá bude postavená stejně jako první.

O EMALS uvažují Indové a Číňané.

+1/0
21.5.2017 18:10

B57o62h31u66m23i64l 90M33i58c19h26a56l 3785924795861

Je to možné, ostatně to Britové mají vyzkoušené s Harriery, ty používali taky s krátkým startem.

0/0
21.5.2017 19:24

P48e46t40r 12T79á59b37o51r55s30k95ý 6630336971857

Ernst Udet, a to byl nějakej stíhač, kdysi prohlásil, že letec nebude schopen bez otevřené kabiny číst let a stavěl se proti zavádění letadel s překryty kabiny.

Takže předpokládám, že Trump je plně obeznámen s oběma systémy a ví co dělá.

0/0
21.5.2017 13:47

J50a96n 34P72o53s15p24í53š39i76l 4291274427907

A měli Trumpovi poradci notysky a zapisovali řádně každou poznámku velkého vůdce? Jen aby se pak nedivili

0/−4
21.5.2017 13:46

I32v17a76n 66M70a91r55e12k 6694528292

Ta "informace" o regulaci tlaku páry je trochu úsměvná . Pamatuji dobu parních lokomotiv, ale že by tam bylo jen ovládání "jede/nejede" ? 8-o Parní lokomotiva, stejně tak jako jiné trakce dokázala jet "sólo" , stejně tak jako vézt několika tisíc tunový vlak. Takže s tou "regulací" je to víc než podivné ? !

+10/0
21.5.2017 12:30
Foto

M21i74r45o26s10l67a34v 71D68v28o32ř15á48k 4742716949179

K úsudku je nutno znát princip a složitost systému.

0/0
21.5.2017 13:03

M62i81c62h26a46l 28C47h53a38l91u41p52a 6828790549143

Lokomotiva a katapult jsou zásadně odlišné věci. Jak psali v článku, na hromadí se pára a pak se ten tlak najednou uvolní. Ale že by to nešlo vůbec regulovat se mi moc nezdá.

+4/0
21.5.2017 13:56

L60i77b69o97r 52W70a51l56i58c24h67i26e68w12i94c75z 3838916307164

Regulovat to částečně lze, protože síla se nastavuje podle parametrů letounu. Problém je, že to není tak plynulé a variabilní.

+9/0
21.5.2017 14:02

S35t82a91n37i91s86l17a36v 81K87r87e73j27c53a70r 6147736513464

Ano, je to podobné i u středotlakých a vysokotlakých kotlů, a u nich v ČR nahrazuje sůl z mořské vody sanytr z běžné sladké vody. Sanytr a kotelní kámen je také znám z karlovarských vřídelních suvenýrů (zkamenělých květů a poupat a jiných)

0/0
21.5.2017 14:34

P21e34t14r 12P77e12ř78i50n43a 4261569603621

Tolik odborníků zde. Jeden se diví. Proč České loděnice nemají filiálku třeba v Newport News?8-o

+1/0
21.5.2017 12:17

M72i28r30e68k 50K76o20n44e43č69n68ý 6697495495714

Děláním z Trumpa blbečka se ztratila hlavní informace. Parní systém je zatím určitě srovnatelný a asi i spolehlivější, než EMALS.

+8/−1
21.5.2017 11:49

T97o96m30á33š 47T80a94t12í33č15e89k 5580512520908

Podle článku ale taky může být především levnější. ;-)

0/0
21.5.2017 19:45

S79t30a34n24i55s96l84a29v 37R63o17s12e50c65k44ý 9615379391809

Co to je za perlu?

Lodní turbína vytvoří páru

+11/0
21.5.2017 11:32

P52a23v92e18l 79J67e70ř93á25b77e91k 7341662534637

Nestačil by na páru jen přetlakový ventil, který se tlak trochu sníží?

Ale nerozumím těm systémům, odborně jsem skončil u praků. Tak kulička z ložiska letí takovou silou, jak moc natáhnu gumy praku.

+3/0
21.5.2017 10:44

K48a43r55e93l 52L85a77n69g66r 2252457390388

Nestačil, to stačí u lokomotivy, ale ne u tohoto katapultu. Co je dobré pro 22 tun váhy není dobré pro 5 tun váhy stroje. Takový rozdíl neuregulujete i kdyby jste se na hlavu stavěl

0/0
21.5.2017 14:08
Foto

D67a71n77i59e76l 98K39o96č70i50c66a 4525608806172

Vtip je v tom, že nový magnetický katapult nepřináší vlastně vůbec žádnou zásadní výhodu. Natož takovou pro kterou by se daly ospravedlnit astronomické pořizovací náklady. Energetické nároky tak jako tak pokrývají reaktory lodi a požadavek na plynulejší regulaci není nic co by bylo s párou neřešitelné. Jediný problém může být u extrémně lehkých bezpilotních letounů budoucnosti.

Osobně jsem nadšený z každé nové technologie která přináší nějakou výhodu nebo umožní vývoj něčeho dalšího, ale tohle rozhodně není ten případ.

0/0
21.5.2017 10:15

J37a12n 95V63á47c11l31a87v67í83k 3522126811569

Také je menší a lehčí - návrat k páře bude znamenat obrovské navýšení rozpočtu, protože se bude muset upravit velká část lodi a něco bude muset být odstraněno, aby se udělalo místo.

Ale nedá se nic dělat, nejvyšší řekl, že pochopit katapult s digitálním řízením může jen Einstein, takže zpět k páře. Hádám, že k jiné technice ho po téhle zkušenosti raději moc blízko nepustí.

+7/−1
21.5.2017 10:40

J76a72r49o38m13í32r 46K28r24á35l 4360559924979

Každopádně je pára osvědčené zařízení, co se dá opravit i při bojové akci. A to je pro armádu veliké plus.

0/0
21.5.2017 11:49

J76a12n 42V70á78c49l67a69v61í96k 3382166781139

Údržba elektrického systému by měla být paradoxně jednodušší, ale to by musela loď umožňovat odstavení jednoho katapultu pro údržbu, aniž by přitom byly odstavené i zbývající tři a přistávací zařízení.

0/0
21.5.2017 15:23

J92a17r74o26m82í30r 96K10r37á49l 4380449884239

Na parní stačí dobrý strojník, na porouchanou elektroniku musíte mít odborníka, vybavení a náhradní díly. Pokud odejde cívka, asi ta oprava nebude otázkou pár minut.

0/0
21.5.2017 17:02

L75i69b17o54r 12W54a85l34i22c72h62i24e86w24i74c21z 3318346287524

Právě že přínosem EMALS bude to, že o celý systém katapultu se bude starat o 200 "dobrých strojníků" méně. Předpokládám, že bude jednodušší mít náhradních pár segmentů EMALSu, než celé pístové válce katapultu.

0/0
21.5.2017 17:16

D20u49š19a53n 35M94i97c49h62a14l36i89č36k90a 5109541529354

Ale najväčšia sranda nastane, ak bude potrebné katapultovať ATF do vzduchu a v tom sa rozsvietia výstražné kontrolky, začnú húkať varovné bzučiaky - EMALS má poruchu.... a začnú hľadať skrat......;-D

0/0
21.5.2017 20:33







Najdete na iDNES.cz