Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Už žádná nedorozumění. Řídící letového provozu posílají pilotům esemesky

Řízení letového provozu od začátku roku 2017 využívá nový systém komunikace s letadly. Ta umožňuje komunikovat nejen hlasem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Ř74e56h93o63ř 12V57l10a87s30á82k 2324974391646

Až se to rozšíří a piloti přestanou potřebovat komunikovat hlasově, tak leckterým z nich začne zakrňovat angličtina. K tomu útoky hekrů.

No bude na nebi ještě veselo. Ale je to asi krok správným směrem.

0/0
29.5.2017 22:05

P88a67v61e98l 96R25e70z86n26i51c41e76k 3235884734102

moc pekny argument z kategorie ad absurdum. kazdopadne ano i temito aspekty je treba se vazne zajimat.

+1/0
30.5.2017 9:36

K59a39t32e71ř86i22n74a 10D47r79a67h14o86k18o35u21p10i87l82o93v93á 9926461932183

SMS pilot: "Letím..."

SMS řídící letového provozu: "Víc doleva, voe!"

Holt pokrok nezastavíš.

0/−1
29.5.2017 21:49

S86e40i52d32l 35P44e21t24r 1301321925744

Až na ten nesmysl o "SMS" v titulku (vím , nadpis článku zpravidla autor neovlivní)dobrý článek.R^

+2/0
29.5.2017 21:16

P66a77v76e91l 61O61d27e57h66n10a17l 6253299758345

Dal si tentokrát někdo tu práci se postarat i o zabezpečení komunikace, nebo je to stejné jako u odpovídačů? Podle specifikace to vypadá, že to zase nikdo neřešil.

+2/0
29.5.2017 16:53

M16a79r15e65k 92K37l62u98f81a 3328774214456

Je tato nová komunikace nějak archivována? Mám tím na mysli toto: nyní má jedna z tzv. černých skříněk funkci Voice-Recorder a zaznamenává hovory v kabině a hovory s řízením letového provozu. Zajímalo by mne, jestli budou mít z té nové DLS komunikace v případě nehody také zpětně vyšetřovatelé k disposici nějaká data.

+1/0
29.5.2017 16:41

M55i88c66h84a42l 46M42a20l16ý 5112424419293

Tento dotaz myslite vazne?

+1/0
29.5.2017 18:54
Foto

M46i50l86a32n 36Č13á58b19e14l44a 6250666109464

Vždyť je to napsáno přímo v článku.

+1/0
29.5.2017 20:29

M14a77r93e69k 83K49l81u11f77a 3428324814816

Tak to do článku muselo být doplněno až po čase 16:41, protože jsem tam tento typ informace předtím hledal.

0/0
30.5.2017 10:33

K43a23m10i77l 71K34r72b90á22l21e59k 6944732625353

Hurá, 21.stoleti zacalo

+3/0
29.5.2017 15:50

P50a54v51e27l 42O10d38e42h21n41a58l 6903479458725

Pokud za technologii 21. století považujete něco, kde zpráva může být doručena i v řádu minut (nebo také vůbec, viz důvody, proč se zavádění o roky odkládal), pak ano.

+1/0
29.5.2017 16:46

J53a98n 54H30o24l94í14k 6656521415366

To v Londýně jdou ještě dál. Řídící věž London City Airport bude 145 km daleko od letiště: https://youtu.be/YImFg_nqaio

0/0
29.5.2017 13:07

P54a91v65e44l 73O19d86e55h59n32a90l 6143499808155

Když pominu, že s tématem to nemá nic společného, tak koncept RVT tu máme už hezkých pár let v návrzích i testování a první letiště, kde se to používá, už minimálně dva roky.

0/0
29.5.2017 16:44

J80i87ř46í 23S42t35a55r48ý 2674596506530

Tak by mě zajímalo jestli je ta komunikace šifrovaná nebo ne...

0/0
29.5.2017 8:47

J47o39s46e87f 97K85a16r54f46í75k 7752665496140

Kupříkladu ovory šifrované nesjou. Stačí si zakoupit příslušný radiopřijmač a můžete poslouchat povídání věže s letadly, stačí když si na netu najdete frekvenci příslušného letiště;-)

Ale ty "SMS" budou asi určitě adresné konkrétnímu letadlu...

+5/0
29.5.2017 9:00

P90a84v49e62l 94O14b48d19r24ž25á29l39e98k 6106984528972

Hlasová komunikace v letectví používá pokud možno ty nejjednodušší technologie, protože čím složitější systém, tím pravděpodobnější porucha.

Jedou v otevřené řeči a na AM. Krom toho má AM výhodu, že při interferenci více hovorů na stejné frekvenci současně jsou (špatně, ale nějak) slyšet trochu oba.

+3/0
29.5.2017 11:42

P84a33v65e48l 26O23d44e92h28n43a36l 6683149218785

Koupit si můžete volně i kompletní radiostanici v leteckém pásmu, pokud na to přijde. Nicméně, při hlasové komunikaci docela snadno vyřešíte, zda komunikujete s tím, s kým máte. Anonymní textová zpráva je už něco trošku jiného.

Adresně to zasíláno je, používá se podle všeho ICAO 24bit "Hex" adresa. To ovšem neznamená, že to nemůže odvysílat někdo jiný. Nejde ani tak o odposlech, ale o autentizaci, aby se zajistilo, že spolu komunikují ti, kdo mají.

Už dnes je nepříjemné, že transpondéry ADS-B v módu S vysílají zcela otevřeně a technicky není problém jejich vysílání simulovat. Tyto broadcasty totiž používají například antikolizní systémy na palubách a určitě by nebylo moc příjemné, kdyby někdo (například) v okolí velkého letiště začal generovat tisíce zpráv o kolizním provozu...

+1/0
29.5.2017 17:03

J72i37ř43í 70K97o14c64u45r14e38k 6255304685688

Je. Ověřuje se pravost vysílajícího. Aby se nestalo, že se Honza Hekr začne vydávat za řídící věž... nebo naopak za letadlo.

+3/0
29.5.2017 13:27

P85a15v55e92l 77O90d43e82h65n74a70l 6153699758705

A jak se ověřuje? Nikde jsem to nenašel.

+1/0
29.5.2017 17:05

P22a49v19e13l 49V65a70n65ě38č53e92k 4304863611201

Tak to mne docela zajima. Jak se to overuje ?

+1/0
29.5.2017 20:30

T10o92m74á34š 41C37h79r74a36s30t45n88ý 2711684981913

A chodí ty zprávy v angličtině či je Googlem translator překládá do národních jazyku?

0/0
29.5.2017 8:30

M44i87c74h90a87l 15M26a29l12ý 5252484269483

Chodi v anglictine.

0/0
29.5.2017 18:57

K83a70r56e31l 54N73e77d40o44p43i42l 7428746819824

Piloti smí mít zapnuté mobily?

0/−3
29.5.2017 8:22

L13u75k97a96s 38N61o57v41y 4214694315946

Tak ono je i sporné, jestli pilot během toho šoférování letadla může čučet do mobilu :D Může přehlídnout ptáka z prava, nebo nedobrzdit před ufo...

+12/0
29.5.2017 8:42
Foto

M75i55l31a26n 88Č62á36b52e58l88a 6670266939314

Samozřejmě že mohou, neznáte reklamu na našeho operátora, kde si kapitán před letem "ladí" mobil? ;-D

0/0
29.5.2017 20:33

J61o98s53e41f 58K23a32r42f25í36k 7262505876860

Už to vidím v barvách;-D

- Po zaparkování u stojánky č. 3 vám můžeme nabídnout plavivo v akci, umytí čelního skla a na vyžádání překontrolovat pneumatiky

- Přijetím této zprávy souhlasíte se zařazením do slosování o padák

- lufthanza jedna tři bravo tango - proč neodpovídáte??? - moment, v centrále nám obnovují datový balíček;-)

+19/0
29.5.2017 7:59
Foto

M36i39l44a61n 33Č78á11b84e23l26a 6530786489394

Pro navýšení datového balíčku přejděte prosím do samoobsluhy :-)

+1/0
29.5.2017 20:35

J12a17n 98Š57e86s79t21á18k 3718429399944

Jenom bacha na to, když se vyčerpá počet smsek zdarma...

+19/0
29.5.2017 0:23







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.