Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nespal a téměř nejedl. Osamělý orel letěl před 90 lety nad Atlantikem

Ne nadarmo mnozí dělí historii letectví na dobu před Lindberghem a po něm. Ten se proslavil před 90 lety sólo letem mezi New Yorkem a Paříží v malém jednomotorovém hornoplošníku pojmenovaném Spirit of St. Louis. A nic na tom nemění skutečnost, že doba transatlantických komerčních letů byla ještě v nedohlednu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M38i12l11a61n 49V37o41l81e69k 5839793586919

Let stroje těžšího než vzduch bez mezipřistání. Co na tom zpochybňovat?

0/0
21.5.2017 16:41

B27o71h95u17m55i50l 30P36e65t92r43a34s 1973114691982

Hruza, kolik toho svinstva letadla vypousti do atmosfery.

0/0
20.5.2017 20:15

T55o75m59á85š 92T82a27t52í98č32e22k 5180902660328

Nejen letadla. I kažďoučký automobil.

0/0
21.5.2017 1:03

V10l12a83s17t79i45m41i53l 77T57e28n17c74e44r 4670150137430

Skromný dotaz: A nemá na délku letu také vliv zemské rotace?

0/0
20.5.2017 10:37

P80e98t84r 33M81u42n40z78a23r 1895121519976

Záleží na tom jak to myslíte. Jestli tak, že díky rotaci planety tu je nějaké převládající proudění vzduchu, tak ano. Doufám ale, že to nemyslíte jinak, protože tak to není.

+2/0
20.5.2017 13:41
Foto

J23i57ř12í 76H12a96v98e84l90k75a 3409283410244

Pravda je že před nedávnem uvedla Al džazíra vědce vycházejícího z koránu které na základě příkladů z korán popřel že b se země točila právě s poukazem na to že by se dalo létala jen jedním směrem kdežto druhým by byly vzdálenosti 3* vyšší a proto nedosažitelné.

Jinak to vliv nemá ani s převažujícími větry kde to platí výhradně nad severním Atlantikem a ne ve 100% případů a je za tím spíše Golfský proud než zemská rotace.

0/0
20.5.2017 15:18

T34o97m45á33š 86T53a12t87í32č51e11k 5260602350468

Nemá. Letoun má i poté, co se odpoutá od země, tu samou kinetickou energii ve směru rotace, tu nikde kvůli ztrátě kontaktu kol s povrchem nepozbyde. Ani atmosféra na tom není jinak, takže ho nebrzdí, protože by se točila kolem Země pomaleji než se točí Země sama, proudění taky kvůli rotaci nenadržují globálně jednomu směru.

Včetně měsíce jsme vlastně v zavřeném systému. Kolem zemské osy se točí všechno, do poslední mrtě.

+1/0
21.5.2017 1:20
Foto

M14i61r40o86s54l76a19v 60S86t65e38i11n45e81r 6238924563505

Jako inženýr ovšem považuji za základ úspěchu ten motor. Dlouhozdvihový, OHV, vzduchem chlazený devítiválec do hvězdy z obsahu 12 litrů získal přes 200 HP při 1800 otáčkách za minutu. Tím odpadla běžně nutná, ale poruchová převodovka, v které se ztrácela část výkonu. Také kompresor nebyl nutný, tím se snížila i váha.

Technicky průkopnická novinka byly duté ventily, plněné sodíkem, které fungovaly jako heatpipe. Odváděly teplo z talíře do táhel, kde se předávalo do oleje v bronzových vodících pouzdrech, nasazených do hlavy motoru. To vyžadovalo ovšem intenzivní mazání a chlazení oleje. Dlouhý zdvih usnadňoval také náporové chlazení válců. Výsledkem byla neobvyklá spolehlivost a trvanlivost tohoto motoru, vyráběl se později i jako sedmi- nebo šestiválec.

Poslední velký hvězdicový motor byl BMW 801 se 14 válci ve dvou řadách s výkonem ca. 1800 HP, takový stál u nás v Jihlavě 1946 na dvorku školy v Husově ulici, tam byla za války škola pro letecké mechaniky. Motor vážil přes tunu!

+10/0
20.5.2017 8:44

J24i97ř64í 87P91o66s27p21í69š54i24l 5538595956815

Díky, zajímavé informace, ač ne zcela souhlasím s posledním odstavcem. Řekl bych, že posledním velkým hvězdicovým motorem byly spíš motory Pratt & Whitney R Twin Wasp, ať ve verzi 1830 (Liberator, Skytrain,Catalina...),ve verzi 2000 (Skymaster, DC-4, de Havilland Canada DHC-4 Caribou...), dále ve verzi 2800 (Marauder,Invader, C-čž Commando, Corsair, Hellcat, Thunderbolt...).

Verze 1830 a 2000 byly dvouřadé čtrnactiválce s výkonem až 1200, resp. 1350 HP, u verze 2800 byl výkon až 2100 HP.

+4/0
20.5.2017 9:58

J34i65ř39í 36P65o11s36p78í30š35i71l 5988875726855

Zapomněl jsem - verze 2800 byl dvouřadý osmnáctiválec.

0/0
20.5.2017 10:00

J85a69n 86C32r13h83á31n 4152963513

Pořád trochu vedle, později se vyráběly ještě Wright R-3350 a Pratt & Whitney R-4360. R-4360 bylo čtyřhvězdicové 28 válcové monstrum o objemu 71,5 l, používal se v B-50. Dvouhvězdicové osmnáctiválce R-3350 se montovaly do posledních velkých pístových dopravních letadel před příchodem proudových letadel, jejich poslední verze byla turbo-compound, kdy výfuky byly vyvedeny do tří turbín, které byly napojeny na hnací hřídel - mechanický předchůdce dnešního MGU-H v F1. V ČR létají pořád AN-2 s Aš 62, který byl vyvinut v SSSR na základě licence Wright R-1820. Z Aš 62, byl vyvinut Aš 82 (Sovětský ekvivalent Wright R-2600) dvouhvězdicový 14 válcový motor obdoba německého výše uvedeného BMW 801. Vyráběly nebo dokonce ho vyrábí Číňané. Byl namontován do několika nově vyrobených replik FW - 190, právě místo BMW 801. Aš 82 u nás létal v Il/Av 14. Jako dítě jsem v něm letěl z Brna do Ostravy.

+3/0
20.5.2017 13:36

J94i87ř59í 97P90o42s51p84í50š49i98l 5878375276245

Máte pravdu, příspěvek pana Steinera mě inspiroval, abych si prošel letmo informace a nějak jsem přitom opominul řadu Wright R Duplex Cyclone, používaný mj. v B-29. Omlouvám se.

+1/0
20.5.2017 13:57

T58o96m37á19š 70V40a55v22e80r80k37a 7661890192594

Ten turbocompouhd mělo krásný éro jménem Lockheed Superconstellation

0/0
20.5.2017 14:05
Foto

M31i80r18o30s68l59a40v 90S70t37e79i65n45e87r 6458464703975

BMW 801 jsem dostal do rukou jako osmiletý kluk, stál na dvorku školy, někdo mi řekl, že je to motor stíhačky Focke- Wulff.

Samozřejmě že se někde ještě podobné konstrukce vyvíjely, v ČSR ani v Německu ale už ne.

V příspěvku mi šlo hlavně o ten Wright a jeho zvláštnost, ventily plněné sodíkem. Se sodíkem jsem pracoval v laboratoři, je to kov, který se při 490 °C začíná vypařovat a tím odnímá zdroji mnoho tepla. Na chladnějších místech, t.j. na ose ventilu se opět vrací do tekuté podoby a vrací se na místo, odkud se vypařil. Vzniká tak uzavřený chladicí oběh, který udržuje talířek ventilu na teplotě kolem 500°C, při které je materiál ještě pevný.

Takové heatpipes byly navrženy i pro jaderné reaktory. Sodík ovšem příliš snadno oxyduje, na vzduchu chytne jako třeba fosfor, musí se tedy chránit před kyslíkem.

V moderních počítačích chladí heatpipes plněné éterem, založené na steném principu, procesory.

+5/0
20.5.2017 15:02
Foto

M94i85r69o72s18l69a42v 34S56t13e85i20n60e24r 6278594393485

Doplňuji: ventily plněné sodíkem používá asi od 80-tých let i Mercedes. Je to základ dlouhé životnosti a spolehlivosti.

0/0
21.5.2017 8:37

J66o55z18e92f 88B46e95v28i10l13a74q55u44a 9925909291291

Výborný článokR^...a tá chybička( ja už som čítal opravené) "se vloudí".:-P

+1/0
20.5.2017 6:57

P20e64t45r 20L45a22n98g27e16r 6445665510692

Pecka R^ Díky za zajímavý článek

+1/0
20.5.2017 6:11
Foto

T15o31m70á84š 16S31m40o48l76í76k 3821702726243

při nočních se taky nespí

0/−6
20.5.2017 6:05

L33i52b38o40r 74F67i32l96á40k 6281836310449

Taky boucháte v Kolbence 55 hodin v kuse?

+5/0
20.5.2017 6:13
Foto

T72o79m89á29š 88S82m43o60l14í49k 3221312166223

už ne, ale nespal jsem přes den,prostě to nešlo

0/0
20.5.2017 6:36

O97l79i 26H67a43n61z50a35l 4138825902378

a pracovníkem týdne se stává.......tadááááá

+1/0
20.5.2017 7:41

T21o94m46á98š 72T54a87t46í19č13e13k 5950922510838

Daleko jsem se nedostal, abych si mohl povzdechnout: "Let z Ameriky do Evropy byl obecně náročnější než opačný z důvodu převládajícího směru proudění větrů nad severním Atlantikem." - Toto tvrzení snad autor nemyslí vážně?

A po pravdě řečeno jsem si nejen povzdechl, ale taky jsem se pořádně nastval. Článek, na který jsem se s chutí vrhl, odkládám. :-/

0/−5
20.5.2017 1:07

R40a89d91e34k 89F61o45l25p83r42e48c67h63t

Do tohoto okamžiku jsem to myslel víceméně vážně. Ale teď jsem znejistěl, prosím o bližší trknutí.

+1/−1
20.5.2017 1:31

L11a21d38a 63N26o16v91a15k 4492183137

no vzhledem k tomu, že se často přes atlantik plavím s plachetnicí, doposud jsem zaznamenal, že větry převládají ze západu...

0/0
20.5.2017 1:36

R22a58d61e34k 60F69o22l63p46r67e98c51h71t

Jsem to moták, samozřejmě jsem to tak myslel, protože vzducholodě vždy létaly kratší dobu do USA než zpět, ale nějak jsem to prohodil. A ani teď při čtení té reakce mě to netrklo, zkrátka člověk ve svém textu vidí, co chce a ne co tam ve skutečnosti je, už se mi to párkrát stalo. Každopádně text jsem opravil, tímto děkuji za upozornění v kořeni vlákna i zde.

+1/0
20.5.2017 1:44

R91a98d13e31k 42F10o82l87p21r48e77c55h11t

To už je na pováženou, zase jsem to napsal s těmi vzducholoděmi obráceně. Teď už se jenom modlím, aby v článku další bota nebyla...

+3/0
20.5.2017 2:03

L91u66k39á34š 77T47ó83t51h 6258863487862

Pridam jeste neco (pokud to neznate) pro predstavu o sile vzdusnych proudu:

https://www.windy.com/?250h,49.838,-24.961,3

0/0
22.5.2017 9:01

T63o59m80á78š 54T98a63t53í39č22e53k 5230922120288

No, v zeměpisných šířkách, o kterých se jedná, převažuje proudění vzduchu ze západu na východ. Stačí se podívat na letové časy: na západ tatáž linka letí dýl než zpátky. Anebo stačí si přečíst předchozí dnešní článek o dvou Francouzích, kterým se let Paříž-New York povedl až o tři roky později. Anebo si stačí uvědomit, odkud chodí počasí.

Ono tomu tak bylo už o leteckou generaci před Lindberghem, že se nejdřív lítalo z Londýna přes Kanál, typicky do Paříže, a let druhým směrem na sebe nechal třeba ještě rok čekat.

+1/0
20.5.2017 1:41

R74a12d39e69k 49F85o82l24p21r71e78c38h73t

Díky, blbá a úplně zbytečná moje chyba, viz. výše. Přesně takto jsem to myslel, ale z nevysvětlitelných důvodů jsem to napsal opačně.

+2/0
20.5.2017 1:49

T72o34m18á56š 86T43a93t23í29č38e40k 5690332550468

Uf, takže se jedná o přeřeknutí, ještě že tak. Článek dám u ranního čaje. ;-)

+1/0
20.5.2017 1:52
Foto

J48i37ř26í 80H64a54v80e33l49k84a 3199273240724

Takže ta vaše reakce výše zbytečná a přemrštěná.

0/−2
20.5.2017 15:25

T97o63m43á37š 84T24a64t48í29č14e45k 5240832800878

Cože, slunče? Takovou chybu si autor, který píše o letectví dovolit nemůže. Howgh

+1/0
21.5.2017 1:03

R19a40d19i26m 58S67l73á32d51e21k 3921182783369

To se čte samo R^

+4/0
20.5.2017 0:56

A33n47t58o83n95í15n 65Z42e15l88e28n61ý 2334723771616

Protože je to bohužel krátký.

0/0
20.5.2017 12:08







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.