Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nespal a téměř nejedl. Osamělý orel letěl před 90 lety nad Atlantikem

Ne nadarmo mnozí dělí historii letectví na dobu před Lindberghem a po něm. Ten se proslavil před 90 lety sólo letem mezi New Yorkem a Paříží v malém jednomotorovém hornoplošníku pojmenovaném Spirit of St. Louis. A nic na tom nemění skutečnost, že doba transatlantických komerčních letů byla ještě v nedohlednu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M84i94l36a31n 57V41o37l80e86k 5519973136249

Let stroje těžšího než vzduch bez mezipřistání. Co na tom zpochybňovat?

0/0
21.5.2017 16:41

B28o91h69u21m86i12l 64P14e87t20r29a79s 1973504901162

Hruza, kolik toho svinstva letadla vypousti do atmosfery.

0/0
20.5.2017 20:15

T28o93m84á56š 23T44a84t51í87č81e31k 5290842360118

Nejen letadla. I kažďoučký automobil.

0/0
21.5.2017 1:03

V61l71a96s84t52i33m77i69l 43T62e77n95c84e16r 4500590897450

Skromný dotaz: A nemá na délku letu také vliv zemské rotace?

0/0
20.5.2017 10:37

P73e68t56r 22M55u11n83z17a28r 1335151809446

Záleží na tom jak to myslíte. Jestli tak, že díky rotaci planety tu je nějaké převládající proudění vzduchu, tak ano. Doufám ale, že to nemyslíte jinak, protože tak to není.

+2/0
20.5.2017 13:41
Foto

J28i61ř18í 67H17a11v65e48l82k50a 3349513930454

Pravda je že před nedávnem uvedla Al džazíra vědce vycházejícího z koránu které na základě příkladů z korán popřel že b se země točila právě s poukazem na to že by se dalo létala jen jedním směrem kdežto druhým by byly vzdálenosti 3* vyšší a proto nedosažitelné.

Jinak to vliv nemá ani s převažujícími větry kde to platí výhradně nad severním Atlantikem a ne ve 100% případů a je za tím spíše Golfský proud než zemská rotace.

0/0
20.5.2017 15:18

T47o98m44á46š 31T41a83t21í66č53e48k 5260952100448

Nemá. Letoun má i poté, co se odpoutá od země, tu samou kinetickou energii ve směru rotace, tu nikde kvůli ztrátě kontaktu kol s povrchem nepozbyde. Ani atmosféra na tom není jinak, takže ho nebrzdí, protože by se točila kolem Země pomaleji než se točí Země sama, proudění taky kvůli rotaci nenadržují globálně jednomu směru.

Včetně měsíce jsme vlastně v zavřeném systému. Kolem zemské osy se točí všechno, do poslední mrtě.

+1/0
21.5.2017 1:20
Foto

M14i54r64o61s27l59a44v 76S48t42e57i33n96e90r 4280322700616

Jako inženýr ovšem považuji za základ úspěchu ten motor. Dlouhozdvihový, OHV, vzduchem chlazený devítiválec do hvězdy z obsahu 12 litrů získal přes 200 HP při 1800 otáčkách za minutu. Tím odpadla běžně nutná, ale poruchová převodovka, v které se ztrácela část výkonu. Také kompresor nebyl nutný, tím se snížila i váha.

Technicky průkopnická novinka byly duté ventily, plněné sodíkem, které fungovaly jako heatpipe. Odváděly teplo z talíře do táhel, kde se předávalo do oleje v bronzových vodících pouzdrech, nasazených do hlavy motoru. To vyžadovalo ovšem intenzivní mazání a chlazení oleje. Dlouhý zdvih usnadňoval také náporové chlazení válců. Výsledkem byla neobvyklá spolehlivost a trvanlivost tohoto motoru, vyráběl se později i jako sedmi- nebo šestiválec.

Poslední velký hvězdicový motor byl BMW 801 se 14 válci ve dvou řadách s výkonem ca. 1800 HP, takový stál u nás v Jihlavě 1946 na dvorku školy v Husově ulici, tam byla za války škola pro letecké mechaniky. Motor vážil přes tunu!

+10/0
20.5.2017 8:44

J64i45ř18í 83P85o82s49p59í17š93i64l 5288905156645

Díky, zajímavé informace, ač ne zcela souhlasím s posledním odstavcem. Řekl bych, že posledním velkým hvězdicovým motorem byly spíš motory Pratt & Whitney R Twin Wasp, ať ve verzi 1830 (Liberator, Skytrain,Catalina...),ve verzi 2000 (Skymaster, DC-4, de Havilland Canada DHC-4 Caribou...), dále ve verzi 2800 (Marauder,Invader, C-čž Commando, Corsair, Hellcat, Thunderbolt...).

Verze 1830 a 2000 byly dvouřadé čtrnactiválce s výkonem až 1200, resp. 1350 HP, u verze 2800 byl výkon až 2100 HP.

+4/0
20.5.2017 9:58

J13i77ř94í 68P88o75s84p13í32š95i14l 5738175866295

Zapomněl jsem - verze 2800 byl dvouřadý osmnáctiválec.

0/0
20.5.2017 10:00

J48a30n 77C63r40h64á36n 4302673803

Pořád trochu vedle, později se vyráběly ještě Wright R-3350 a Pratt & Whitney R-4360. R-4360 bylo čtyřhvězdicové 28 válcové monstrum o objemu 71,5 l, používal se v B-50. Dvouhvězdicové osmnáctiválce R-3350 se montovaly do posledních velkých pístových dopravních letadel před příchodem proudových letadel, jejich poslední verze byla turbo-compound, kdy výfuky byly vyvedeny do tří turbín, které byly napojeny na hnací hřídel - mechanický předchůdce dnešního MGU-H v F1. V ČR létají pořád AN-2 s Aš 62, který byl vyvinut v SSSR na základě licence Wright R-1820. Z Aš 62, byl vyvinut Aš 82 (Sovětský ekvivalent Wright R-2600) dvouhvězdicový 14 válcový motor obdoba německého výše uvedeného BMW 801. Vyráběly nebo dokonce ho vyrábí Číňané. Byl namontován do několika nově vyrobených replik FW - 190, právě místo BMW 801. Aš 82 u nás létal v Il/Av 14. Jako dítě jsem v něm letěl z Brna do Ostravy.

+3/0
20.5.2017 13:36

J22i66ř52í 49P21o30s51p51í67š92i23l 5328625806855

Máte pravdu, příspěvek pana Steinera mě inspiroval, abych si prošel letmo informace a nějak jsem přitom opominul řadu Wright R Duplex Cyclone, používaný mj. v B-29. Omlouvám se.

+1/0
20.5.2017 13:57

T79o42m85á86š 81V19a41v72e86r55k43a 7491360742104

Ten turbocompouhd mělo krásný éro jménem Lockheed Superconstellation

0/0
20.5.2017 14:05
Foto

M76i56r36o87s76l18a41v 62S20t74e61i31n48e92r 4160252660956

BMW 801 jsem dostal do rukou jako osmiletý kluk, stál na dvorku školy, někdo mi řekl, že je to motor stíhačky Focke- Wulff.

Samozřejmě že se někde ještě podobné konstrukce vyvíjely, v ČSR ani v Německu ale už ne.

V příspěvku mi šlo hlavně o ten Wright a jeho zvláštnost, ventily plněné sodíkem. Se sodíkem jsem pracoval v laboratoři, je to kov, který se při 490 °C začíná vypařovat a tím odnímá zdroji mnoho tepla. Na chladnějších místech, t.j. na ose ventilu se opět vrací do tekuté podoby a vrací se na místo, odkud se vypařil. Vzniká tak uzavřený chladicí oběh, který udržuje talířek ventilu na teplotě kolem 500°C, při které je materiál ještě pevný.

Takové heatpipes byly navrženy i pro jaderné reaktory. Sodík ovšem příliš snadno oxyduje, na vzduchu chytne jako třeba fosfor, musí se tedy chránit před kyslíkem.

V moderních počítačích chladí heatpipes plněné éterem, založené na steném principu, procesory.

+5/0
20.5.2017 15:02
Foto

M77i59r31o49s42l85a71v 79S93t65e93i77n79e24r 4760672260656

Doplňuji: ventily plněné sodíkem používá asi od 80-tých let i Mercedes. Je to základ dlouhé životnosti a spolehlivosti.

0/0
21.5.2017 8:37

J94o74z14e76f 47B79e75v21i29l86a91q78u80a 9395759521571

Výborný článokR^...a tá chybička( ja už som čítal opravené) "se vloudí".:-P

+1/0
20.5.2017 6:57

P24e77t36r 23L50a25n95g23e75r 6675415940472

Pecka R^ Díky za zajímavý článek

+1/0
20.5.2017 6:11
Foto

T54o80m76á49š 29S90m91o11l22í51k 3731312666843

při nočních se taky nespí

0/−6
20.5.2017 6:05

L87i24b83o63r 11F36i65l61á88k 6891516540599

Taky boucháte v Kolbence 55 hodin v kuse?

+5/0
20.5.2017 6:13
Foto

T18o62m70á21š 43S26m80o42l21í12k 3401192836603

už ne, ale nespal jsem přes den,prostě to nešlo

0/0
20.5.2017 6:36

O56l11i 36H61a91n82z39a17l 4988915132398

a pracovníkem týdne se stává.......tadááááá

+1/0
20.5.2017 7:41

T67o80m91á91š 86T97a74t41í83č47e51k 5390392140848

Daleko jsem se nedostal, abych si mohl povzdechnout: "Let z Ameriky do Evropy byl obecně náročnější než opačný z důvodu převládajícího směru proudění větrů nad severním Atlantikem." - Toto tvrzení snad autor nemyslí vážně?

A po pravdě řečeno jsem si nejen povzdechl, ale taky jsem se pořádně nastval. Článek, na který jsem se s chutí vrhl, odkládám. :-/

0/−5
20.5.2017 1:07

R52a76d22e53k 54F27o75l18p60r62e37c58h70t

Do tohoto okamžiku jsem to myslel víceméně vážně. Ale teď jsem znejistěl, prosím o bližší trknutí.

+1/−1
20.5.2017 1:31

L29a10d63a 78N18o13v58a10k 4492283257

no vzhledem k tomu, že se často přes atlantik plavím s plachetnicí, doposud jsem zaznamenal, že větry převládají ze západu...

0/0
20.5.2017 1:36

R41a44d52e76k 19F59o95l32p87r96e86c40h86t

Jsem to moták, samozřejmě jsem to tak myslel, protože vzducholodě vždy létaly kratší dobu do USA než zpět, ale nějak jsem to prohodil. A ani teď při čtení té reakce mě to netrklo, zkrátka člověk ve svém textu vidí, co chce a ne co tam ve skutečnosti je, už se mi to párkrát stalo. Každopádně text jsem opravil, tímto děkuji za upozornění v kořeni vlákna i zde.

+1/0
20.5.2017 1:44

R47a58d22e90k 71F41o38l59p48r13e21c82h82t

To už je na pováženou, zase jsem to napsal s těmi vzducholoděmi obráceně. Teď už se jenom modlím, aby v článku další bota nebyla...

+3/0
20.5.2017 2:03

L72u31k35á55š 84T12ó57t95h 6218193737982

Pridam jeste neco (pokud to neznate) pro predstavu o sile vzdusnych proudu:

https://www.windy.com/?250h,49.838,-24.961,3

0/0
22.5.2017 9:01

T98o11m65á14š 70T73a42t68í76č41e58k 5900662370188

No, v zeměpisných šířkách, o kterých se jedná, převažuje proudění vzduchu ze západu na východ. Stačí se podívat na letové časy: na západ tatáž linka letí dýl než zpátky. Anebo stačí si přečíst předchozí dnešní článek o dvou Francouzích, kterým se let Paříž-New York povedl až o tři roky později. Anebo si stačí uvědomit, odkud chodí počasí.

Ono tomu tak bylo už o leteckou generaci před Lindberghem, že se nejdřív lítalo z Londýna přes Kanál, typicky do Paříže, a let druhým směrem na sebe nechal třeba ještě rok čekat.

+1/0
20.5.2017 1:41

R89a65d92e41k 41F92o35l86p74r95e42c22h83t

Díky, blbá a úplně zbytečná moje chyba, viz. výše. Přesně takto jsem to myslel, ale z nevysvětlitelných důvodů jsem to napsal opačně.

+2/0
20.5.2017 1:49

T82o89m35á48š 47T91a72t40í72č54e76k 5390782230168

Uf, takže se jedná o přeřeknutí, ještě že tak. Článek dám u ranního čaje. ;-)

+1/0
20.5.2017 1:52
Foto

J41i71ř44í 87H57a93v67e40l28k77a 3429153720234

Takže ta vaše reakce výše zbytečná a přemrštěná.

0/−2
20.5.2017 15:25

T90o18m38á60š 57T85a86t15í19č52e74k 5630772270208

Cože, slunče? Takovou chybu si autor, který píše o letectví dovolit nemůže. Howgh

+1/0
21.5.2017 1:03

R26a11d61i79m 29S54l12á60d53e64k 3891252583179

To se čte samo R^

+4/0
20.5.2017 0:56

A70n15t85o10n26í80n 45Z48e77l31e36n29ý 2354623911226

Protože je to bohužel krátký.

0/0
20.5.2017 12:08







Najdete na iDNES.cz