Diskuze

Nespal a téměř nejedl. Osamělý orel letěl před 90 lety nad Atlantikem

Ne nadarmo mnozí dělí historii letectví na dobu před Lindberghem a po něm. Ten se proslavil před 90 lety sólo letem mezi New Yorkem a Paříží v malém jednomotorovém hornoplošníku pojmenovaném Spirit of St. Louis. A nic na tom nemění skutečnost, že doba transatlantických komerčních letů byla ještě v nedohlednu.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

M65i39l35a87n 51V52o39l59e43k

21. 5. 2017 16:41

Let stroje těžšího než vzduch bez mezipřistání. Co na tom zpochybňovat?

0 0
možnosti

Hruza, kolik toho svinstva letadla vypousti do atmosfery.

0 0
možnosti

Nejen letadla. I kažďoučký automobil.

0 0
možnosti

Skromný dotaz: A nemá na délku letu také vliv zemské rotace?

0 0
možnosti

P78e42t24r 81M35u49n94z16a19r

20. 5. 2017 13:41

Záleží na tom jak to myslíte. Jestli tak, že díky rotaci planety tu je nějaké převládající proudění vzduchu, tak ano. Doufám ale, že to nemyslíte jinak, protože tak to není.

2 0
možnosti
Foto

Jako inženýr ovšem považuji za základ úspěchu ten motor. Dlouhozdvihový, OHV, vzduchem chlazený devítiválec do hvězdy z obsahu 12 litrů získal přes 200 HP při 1800 otáčkách za minutu. Tím odpadla běžně nutná, ale poruchová převodovka, v které se ztrácela část výkonu. Také kompresor nebyl nutný, tím se snížila i váha.

Technicky průkopnická novinka byly duté ventily, plněné sodíkem, které fungovaly jako heatpipe. Odváděly teplo z talíře do táhel, kde se předávalo do oleje v bronzových vodících pouzdrech, nasazených do hlavy motoru. To vyžadovalo ovšem intenzivní mazání a chlazení oleje. Dlouhý zdvih usnadňoval také náporové chlazení válců. Výsledkem byla neobvyklá spolehlivost a trvanlivost tohoto motoru, vyráběl se později i jako sedmi- nebo šestiválec.

Poslední velký hvězdicový motor byl BMW 801 se 14 válci ve dvou řadách s výkonem ca. 1800 HP, takový stál u nás v Jihlavě 1946 na dvorku školy v Husově ulici, tam byla za války škola pro letecké mechaniky. Motor vážil přes tunu!

10 0
možnosti

Díky, zajímavé informace, ač ne zcela souhlasím s posledním odstavcem. Řekl bych, že posledním velkým hvězdicovým motorem byly spíš motory Pratt & Whitney R Twin Wasp, ať ve verzi 1830 (Liberator, Skytrain,Catalina...),ve verzi 2000 (Skymaster, DC-4, de Havilland Canada DHC-4 Caribou...), dále ve verzi 2800 (Marauder,Invader, C-čž Commando, Corsair, Hellcat, Thunderbolt...).

Verze 1830 a 2000 byly dvouřadé čtrnactiválce s výkonem až 1200, resp. 1350 HP, u verze 2800 byl výkon až 2100 HP.

4 0
možnosti

Výborný článokR^...a tá chybička( ja už som čítal opravené) "se vloudí".:-P

1 0
možnosti

Pecka R^ Díky za zajímavý článek

1 0
možnosti
Foto

při nočních se taky nespí

0 6
možnosti

Taky boucháte v Kolbence 55 hodin v kuse?

5 0
možnosti

Daleko jsem se nedostal, abych si mohl povzdechnout: "Let z Ameriky do Evropy byl obecně náročnější než opačný z důvodu převládajícího směru proudění větrů nad severním Atlantikem." - Toto tvrzení snad autor nemyslí vážně?

A po pravdě řečeno jsem si nejen povzdechl, ale taky jsem se pořádně nastval. Článek, na který jsem se s chutí vrhl, odkládám. :-/

0 5
možnosti

Do tohoto okamžiku jsem to myslel víceméně vážně. Ale teď jsem znejistěl, prosím o bližší trknutí.

1 1
možnosti

Protože je to bohužel krátký.

0 0
možnosti