Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Piloti jim říkali bedny a Slováci je nechtěli. MiG-23 stále létá v KLDR

Před 50 lety, 10. června 1967, vzlétl prototyp sovětské stíhačky MiG-23. Byť třiadvacítka není v povědomí široké veřejnosti tak pevně zakotvena jako legendární Migy-15 a 21, je její historie neméně zajímavá a konstrukční řešení ještě zajímavější. Připomeňme si dnes tedy MiG-23 prostřednictvím zajímavých fotografií.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M18a88r96t80i68n 39B10a25r28t16e87k 5257831591593

Trochu smutné, že letecká kancelář MiG končí, byť jeto pochopitelné. Jejich stroje nedokázaly konkurovat Suchojům. Mig měl vyrábět levné lehké stroje, které neměly možnosti jako velké Suchoje. Nakonec to dopadlo tak, že možnosti měly výrazně menší, ale cena a údržba zase o tolik levnější nebyla.

MiG se tak stane pouhou dceřinou společností Suchoje, starající se už pouze o dokončení objednaných dodávek a zajišťujících údržbu stávajícím klientům. S vývojem jako takovým končí.

+2/0
11.6.2017 9:18

A61n26t66o55n51i91n 42K26a93d15l23c63e25k 9542289841186

V Zatci jsem si jich pri letani uzil. KSK, odchyt paliva, kliny, padak... Holt byla to zajimava prace a doba.

+1/0
10.6.2017 20:05

M33i98c74h32a17l 46U26k88r28o97p82e39c 9150614767501

Já v Českých Budějovicích. Tam s nimi lítal i plk. Štefan Gombík, který je později jako velitel letectva SR nechtěl.

0/0
12.6.2017 13:32

A34n40t15o35n61i45n 76K51a42d55l87c35e22k 9152209141516

Ja myslim, ze prave do Budejovic jsme je vypravili, nez prisly 29tky.

0/0
12.6.2017 14:01

M71i69c65h73a51l 37U27k90r32o43p55e26c 9370744167401

To je možný. Já tam byl 1984-1986 a na 3 tí letce byly furt 21.

0/0
12.6.2017 14:36

A34n20t92o50n44i82n 92K93a49d70l71c68e73k 9552729201566

To bylo az na jare 89. Ja jsem byl na 1. letce 88-89 a stab 89-90. Uz nebylo treba KSK a zaznam letu se zacal stahovat elektronicky z kridla to takoveho oskliveho ruskeho vozicku na dvou koleckach:))

0/0
12.6.2017 16:09

M26i98c50h71a97l 62U69k48r61o20p17e59c 9600204217411

Já byl na 2 letce mechanik radio-RTV na bednách, a technik na L 39. Ty přilítly z Pardubic, když se demontovaly poslední Mig 15. Poslední 15 tku si pamatuju na parkovišti TOP.

0/0
12.6.2017 16:14

P19e84t40r 14K73o27n61v76a25l39i67n44a 1335515618710

Dobry napad tento fotkopribeh, jen casteji :)

+2/0
10.6.2017 18:19

T85o51m81á12š 94C82h17r20a51s77t45n30ý 2321544861603

Jen pro zajímavost, mig27 je ruska verze A10, co se tyce hlavnove výzbroje.

+1/0
10.6.2017 13:56

J63o19z23e45f 61B77e46v41i68l45a97q79u11a 9925339311511

Ruská verzia A10 je skôr Su25. Oba podzvukové stroje s veľmi podobným, ak nie totožným určením.

0/0
11.6.2017 13:07

I71v36a18n57k48a 55P67o13s37p18í89š20i50l34o46v92á 8464228782637

Tento typ má na kontě velmi bizarní incident z konce osmdesátých let. Tehdy sovětskému pilotovi startujícímu ze základny v polském Kolobřehu klesly krátce po vzletu otáčky motoru, takže letoun rychle opustil na vystřelovací sedačce. Opuštěný MiG-23MLD se však vzpamatoval, přeletěl na druhou stranu železné opony a po vyčerpání paliva spadl na rodinný dům v Belgii, kde bohužel zabil jednoho člověka.

A ještě jedna zajímavost. U nás byl pro budějovické MiG-23 vypracován metodický postup pro záchyt a sestřelení průzkumného letounu SR-71, který dost často létal u našich hranic. Pravděpodobnost úspěšného sestřelu byla diskutabilní, ale manévr se intenzivně nacvičoval.

+6/0
10.6.2017 13:13
Foto

M11i18c76h38a45l 50G27r46e75š50l15i79k 9641296382306

Doplním, že bez pilota preletel cca 900 km a príčinou pádu bolo vyčerpanie paliva..

+3/0
10.6.2017 16:21

T64o18m90á82š 14H87a23t32a78n 3379413379170

MiG-23MLD se však vzpamatoval, přeletěl na druhou stranu železné opony a po vyčerpání paliva spadl na rodinný dům v Belgii, kde bohužel zabil jednoho člověka.

0/0
11.6.2017 18:47

P69e59t67e86r 38G14r59o56s 8546559390776

Ta fotka s izraelskym znakom a vpozadi izraelska zastava je Mig co uletel zo Syrie a pristal vIzraeli

+1/0
10.6.2017 12:31

M38i66l86o90s53l43a10v 28J66a37n27o82u57š97e92k 3266923333578

Pěkný článek, Technet prostě umí.

0/0
10.6.2017 11:47

J37o93s66e47f 19V77o71s94i68c70k43y 4363137416353

Kde ten clanek je? . . Ja jsem nasel pouze fotky !

+3/0
10.6.2017 12:21

M59i41l82o53s50l70a53v 45J62a35n59o48u29š10e85k 3766973553628

Pod každou fotkou je odstavec textu.

+2/0
10.6.2017 13:23

V23l84a14d18i59m96í86r 94H89r50u93b42ý 1574211247712

To ale není článek, to jsou fotky s textem - který se mimochodem dá i skrýt, takže vidíte jen fotky bez textu. Tento způsob novinařiny zdá se mi poněkud nešťastným.

+1/−1
10.6.2017 16:39

L88u84k67á73š 26A54d49a26m76e64c 6420189680197

MIG-23 bylo sále je velice solidní letadlo, své parametry dokázalo v jedné z největších bitev proudových stíhacích letadel historie . V červnu 1982 narušila Izraelská letadla vzdušný prostor Libanonu a postupně to vygradovalo v jednu z největších leteckých bitev do které Izrael nasadil před 90 stíhaček, převážně v té době nejmodernější F-15 a F-16. Sýrie nasadila co měla ,převážně MiGy-23MF s ne zcela vycvičenými piloty a MIGy-21, výcvik pilotů MIG-23v té době probíhal a v Syrií byla řada sovětských instruktorů, kteří syrské letce přeškolovali. Výsledkem letecké bitvy nad údolím Bikáa sice byla ztráta 47 letadel Syrie ,ale také 27 sestřelů letadel Izraelských což byl vzhledem k početní převaze Izraele solidní výsledek. Například kpt. Mírzá se svou MiG-23MF 8.6.1982 sundal první F-16 pomocí rakety středního doletu R-23R a následně další F-16 pomocí rakety R-60 načež byl sám sestřelen dvojicí dalších F-16 , katapultoval se , a o den později se vrátil do bitvy v novém Migu.

Situace následně došla do latentní fáze, ale ještě 4. října 1982 dvě letky tj. 6ks MIG-23MF v střetu sundali 3x F-15 a 1x F4E. Což jim v polovině listopadu izrael vrátil sestřelením dvou Mig-23.

+4/−22
10.6.2017 10:23

O31n23d36ř26e64j 36Š14i77m68e68k 5453612937478

Důkazy pro svá tvrzení(pohádku) máte kde? V 1. libanonské válce totiž Israel ztratil pouze 1 letoun. Opakuji: JEDEN letoun! Takže mi chcete říct, že máte jiné zdroje? A nebo tady vyprávíte pohádku? Sýrie ztratila přes 80 strojů!!!

+19/−2
10.6.2017 10:33

L75i40b68o97r 35W66a37l64i83c83h73i38e26w40i91c15z 3568706287354

Nechci Vám do toho kecat, ale zatím nikdo nikdy nepotvrdil sestřel F-15, byť možná Sýrie má spoustu virtuálních úspěchů.

+13/−2
10.6.2017 10:43

O17n84d73ř48e88j 10Š44i71m30e40k 5693472847808

Pán je pohádkář a ještě hodně špatný...

+7/−2
10.6.2017 10:50

M79a25r70e93k 42Š38t50ě33t87k69a 4871988522303

Tak nejvíc virtuálních sestřelů měli za 2.WW střelci těžkých bombardérů USAAF - po každém náletu hlásili sestřelení téměř 1/3 všech letounů Luftwaffe, které se toho dne objevili ve vzduchu - brát takové počty vážně, Německo by bylo do dvou měsíců bez letadel;-D

+2/−2
10.6.2017 13:03

M14i40r51e15k 68K87o90v15a22c42i89k 5491911881747

To jste opravdu objevil Ameriku. Na každou útočící stíhačku střílelo několik střelců i z jediného bombardéru, takže spousta střelců v "boxu". Při sestřelu ho tak nárokovalo mnoho střelců. Vyhodnocovači si toho byli velmi dobře vědomi. Na druhou stranu se na venek i pro posádky bombardérů ty výsledky moc neořezávaly - hlavně kvůli velkým ztrátám bombardérů a zachování morálky...

0/0
10.6.2017 23:26

L82a48d11i17s85l70a54v 29K75o89z13á63k 1228529454963

To je pohadka prevypravena z wikipedia bez udani konkretniho zdroje, odkazujici se na to "jak to videli samotni Syrane a jak o tomto a dalsich stretech reportovali" - pure propaganda.

+10/−2
10.6.2017 10:49

M65a22r74t82i30n 87K48y43p53r 2382745554814

Pokud případně nevěříte anglickojazyčným zdrojům, tak tady máte ruskojazyčný:

http://www.skywar.ru/Lebanon.html

Nic takového co píšete se tam nepotvrzuje, je to přesně naopak, dlouhý seznam sestřelených syrských letadel a podstatně kratší seznam izraelských (tedy hlavně vrtulníků - letouny jsou tam jen dva, jeden A-4 Skyhawk a jeden F-4 Phantom). Dále se tam píše o jediné poškozené F-15, kterou se ale izraelskému pilotovi povedlo dovést zpět na základnu a následně bylo opraveno, tedy se nedá považovat za sestřelené.

+12/−1
10.6.2017 11:03

I13g37n25á17c 42M48r76k98v34i68č80k12a 2328652439245

ten návrat bez křídla byl neskutečnej

+2/0
10.6.2017 11:41

I67v25a25n18k77a 76P96o56s91p18í70š72i28l86o96v31á 8204748462247

Ten legendární návrat F-15 bez křídla se odehrál při cvičném souboji s A-4 a nemá s boji v Libanonu, potažmo v Sýrii nic společného.

+1/0
10.6.2017 13:21

M57a81r19t25i29n 88K32y73p97r 2832945284664

A ještě jedna poznámka, oba izraelské stroje byly sestřeleny pozemními prostředky, syrské letectvo si tedy nepřipsalo žádné vzdušné vítězství.

+9/−1
10.6.2017 11:07

V40á31c71l40a40v 23R86ů21ž17e38k 3656507296168

...prolhanej bolševik...RvRvRv

+12/−2
10.6.2017 11:38

M25a97r17t83i45n 68K22y13p92r 2772105604954

Spíš arabský pohádkář. Šeherezáda by měla radost. Ale tak když můžou mít v Egyptě muzeum vítězství ve válce v roce 1973, co by tu někdo nemohl vyprávět syrské vlhké sny o tom, jak dávali Izraeli nakládačku.;-D

+5/0
10.6.2017 11:58

O67n81d36ř12e85j 96Š74i43m90e77k 5633792537738

Nejlepsi jsou ti, co mu davaji plus a nam minus. Proste komunisti. Pravda byla vzdycky podle nich, i kdyz to byla totalni pitomost.

+5/0
10.6.2017 12:03

P83e26t67r 31Š13e22v59č66í32k 3771765787305

Neuvěřitelná snůška lžíRv

+3/0
10.6.2017 12:51

J59i55ř85í 13N28e36u30m18e21i55s42t96e68r 2912135393111

To jsou zas ňáký Ruský Byliny, žejo? :D

+3/−1
10.6.2017 14:04

T42o49m53á89š 57V33e48r14n26e44r 1375454787245

Kam na tyhle bláboly chodíte?

+3/0
10.6.2017 19:12
Foto

M51i28r73o96s65l21a57v 14M33a67c70e64k 5891475220902

rychla akcelerace a a ostrý náklon při vzletu, dynamický letoun. V Žatci poničil při startu letištní plochu žhavými výfukovými plyny, nový asfaltový povrch kvůli tomu dělali Dánové z NATO.

+1/−13
10.6.2017 9:30
Foto

M66i27c68h63a84l 72G49r29e27š16l41i23k 9691126812146

... výfukovými plynmi... ;-D

Môžete ukázať výfuk na MiGu? Ktoromkoľvek prúdovom. :-)

0/0
10.6.2017 16:23

D94a21v14i61d 89K77r61a20t36o44c83h41v42í53l 1980799437609

Tak hlavně mi tam chybí fotka čerta, jeden z nejvýraznějších počinu na bednach.. Mam snad pocit, že byl realizovany v té samé době, kdy oblékli delfína do tygriho.. A co jsem slyšel ja, tak bedna se mu říkalo proto, že je to výhra čisté síly nad fyzikou.. Ze jak to nebylo dostatečně pod plynem, tak šla k zemi jak cihla..

+9/0
10.6.2017 8:56

J53o89s32e86f 57Š34á59t20a21v91a 2714381866279

Tady v Budějovicích říkali piloti že to je vítězství lidské vůle nad zákony aerodynamiky

0/0
10.6.2017 9:31

L35u56k93á86š 65A18d94a54m23e16c 6730169210387

Moderní stíhací letadla se staví jako nestabilní, protože nestabilní letoun má vysokou manévrovatelnost, již malá změna parametrů křídla nebo vektoru tahu vyvolává velkou změnu směru letu. Drak s vysokou stabilitou sice dobře drží ve svém směru,ale také musíte vynaložit podstatně více (síly) na to ho z něj dostat a o tom to je.

+2/0
10.6.2017 9:42

P91e81t31r 10M80a26r13e11č70e44k 1663241399128

MIg 23 je moderní letoun? ;-D

0/0
10.6.2017 9:56

A30l36e60x 25G33r90e68g13o65r 9804542852669

Na svou dobu určitě.

+4/0
10.6.2017 10:13

T65o34m24á91š 12M21o52r46a14v80č42í45k 3157946353755

Tak to byl i Fokker Rudého barona, ne? :)

+7/−3
10.6.2017 10:30

A76l83e64x 46G60r87e97g76o71r 9854832772769

Ale jistě. Jenže nelze posuzovat technologie staré 60 let dnešní optikou. A navíc prakticky všechny moderní stíhací letouny jsou nestabilní. Bez tahu jdou k zemi jako ciihla. Taková MiG 21 by prakticky ani neměl vzlétnout. Ale ve své době byl jedním z nejmodernějších letadel na světě.

+8/0
10.6.2017 10:59

R58o40m40a76n 60K31r55a84t77o10c89h25v19í27l 6256177786284

Jak by neměl vzlétnout (ten MiG 21)?

Děkuji

+2/0
10.6.2017 12:58

P20e36t67r 60H85l29á19v88k81a 2688762416241

Možná se mýlím, ale myslím, že první masově vyráběná stíhačka s vrozenou nestabilitou byla F-16, která je přece jen o pár let mladší... u Floggera to tak ještě nebylo.

Jinak Rusové vždycky uměli krásný "éra", ale tohle mezi ně nepatří :)

+4/0
10.6.2017 10:24

J22a74r74o27s95l64a68v 56J64i93r98á26k 4619180614823

Já tedy rozdíly na posledních dvou fotografiích nevidím...

0/0
10.6.2017 8:52

P86e18t61r 61V68e68s69e96l39ý 7304145184988

posez letadla, na druhém snímku nemá stavitelné nasávací otvory.

+2/0
10.6.2017 8:58

M45i36l74a87n 28V30o47l77e13k 5139413146109

Takže ČSSR mělo tohoto jednoho typu nadzvukové stíhačky 70 ks a dnes má ČR 14 stíhaček v pronájmu? Kam ty peníze dnes mizí?

+7/−16
10.6.2017 8:41

L24i70b98o14r 31W34a19l71i29c60h24i57e37w13i23c22z 3588366937704

Cena a složitost zbraňových systémů stoupá a tehdy byla prioritou armáda, jiné oblasti se upozaďovaly. Takže není to o mizení peněz, ale o prioritách.

+18/−3
10.6.2017 8:51







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.