Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Piloti jim říkali bedny a Slováci je nechtěli. MiG-23 stále létá v KLDR

Před 50 lety, 10. června 1967, vzlétl prototyp sovětské stíhačky MiG-23. Byť třiadvacítka není v povědomí široké veřejnosti tak pevně zakotvena jako legendární Migy-15 a 21, je její historie neméně zajímavá a konstrukční řešení ještě zajímavější. Připomeňme si dnes tedy MiG-23 prostřednictvím zajímavých fotografií.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M25a69r22t49i62n 49B92a20r96t25e85k 5557801141133

Trochu smutné, že letecká kancelář MiG končí, byť jeto pochopitelné. Jejich stroje nedokázaly konkurovat Suchojům. Mig měl vyrábět levné lehké stroje, které neměly možnosti jako velké Suchoje. Nakonec to dopadlo tak, že možnosti měly výrazně menší, ale cena a údržba zase o tolik levnější nebyla.

MiG se tak stane pouhou dceřinou společností Suchoje, starající se už pouze o dokončení objednaných dodávek a zajišťujících údržbu stávajícím klientům. S vývojem jako takovým končí.

+2/0
11.6.2017 9:18

A69n80t37o72n93i38n 30K34a81d96l22c87e47k 9452939861296

V Zatci jsem si jich pri letani uzil. KSK, odchyt paliva, kliny, padak... Holt byla to zajimava prace a doba.

+1/0
10.6.2017 20:05

M66i27c91h14a11l 19U19k47r94o96p93e67c 9530204617621

Já v Českých Budějovicích. Tam s nimi lítal i plk. Štefan Gombík, který je později jako velitel letectva SR nechtěl.

0/0
12.6.2017 13:32

A16n25t64o66n18i79n 88K93a45d39l52c49e61k 9552739131376

Ja myslim, ze prave do Budejovic jsme je vypravili, nez prisly 29tky.

0/0
12.6.2017 14:01

M65i87c62h22a97l 67U70k28r35o97p41e36c 9650384857601

To je možný. Já tam byl 1984-1986 a na 3 tí letce byly furt 21.

0/0
12.6.2017 14:36

A34n41t30o39n30i21n 86K38a97d68l70c66e68k 9842499321906

To bylo az na jare 89. Ja jsem byl na 1. letce 88-89 a stab 89-90. Uz nebylo treba KSK a zaznam letu se zacal stahovat elektronicky z kridla to takoveho oskliveho ruskeho vozicku na dvou koleckach:))

0/0
12.6.2017 16:09

M39i86c32h97a50l 18U56k92r47o81p81e56c 9670794117661

Já byl na 2 letce mechanik radio-RTV na bednách, a technik na L 39. Ty přilítly z Pardubic, když se demontovaly poslední Mig 15. Poslední 15 tku si pamatuju na parkovišti TOP.

0/0
12.6.2017 16:14

P88e36t23r 53K73o17n54v11a34l24i39n95a 1145585498580

Dobry napad tento fotkopribeh, jen casteji :)

+2/0
10.6.2017 18:19

T18o45m35á50š 62C61h83r33a72s45t81n38ý 2141804401873

Jen pro zajímavost, mig27 je ruska verze A10, co se tyce hlavnove výzbroje.

+1/0
10.6.2017 13:56

J69o98z78e58f 35B77e27v32i41l31a73q35u78a 9605889871411

Ruská verzia A10 je skôr Su25. Oba podzvukové stroje s veľmi podobným, ak nie totožným určením.

0/0
11.6.2017 13:07

I32v48a31n53k59a 14P37o51s89p80í37š34i25l95o52v82á 8504368152797

Tento typ má na kontě velmi bizarní incident z konce osmdesátých let. Tehdy sovětskému pilotovi startujícímu ze základny v polském Kolobřehu klesly krátce po vzletu otáčky motoru, takže letoun rychle opustil na vystřelovací sedačce. Opuštěný MiG-23MLD se však vzpamatoval, přeletěl na druhou stranu železné opony a po vyčerpání paliva spadl na rodinný dům v Belgii, kde bohužel zabil jednoho člověka.

A ještě jedna zajímavost. U nás byl pro budějovické MiG-23 vypracován metodický postup pro záchyt a sestřelení průzkumného letounu SR-71, který dost často létal u našich hranic. Pravděpodobnost úspěšného sestřelu byla diskutabilní, ale manévr se intenzivně nacvičoval.

+6/0
10.6.2017 13:13
Foto

M39i28c13h18a40l 86G57r53e22š55l92i95k 9811426182446

Doplním, že bez pilota preletel cca 900 km a príčinou pádu bolo vyčerpanie paliva..

+3/0
10.6.2017 16:21

T19o94m50á16š 45H96a88t97a26n 3359303519380

MiG-23MLD se však vzpamatoval, přeletěl na druhou stranu železné opony a po vyčerpání paliva spadl na rodinný dům v Belgii, kde bohužel zabil jednoho člověka.

0/0
11.6.2017 18:47

P33e83t18e50r 10G18r13o50s 8516729490936

Ta fotka s izraelskym znakom a vpozadi izraelska zastava je Mig co uletel zo Syrie a pristal vIzraeli

+1/0
10.6.2017 12:31

M45i68l80o41s29l23a20v 74J15a27n19o38u84š86e42k 3386143913158

Pěkný článek, Technet prostě umí.

0/0
10.6.2017 11:47

J66o15s25e87f 71V84o55s80i33c14k93y 4673327116223

Kde ten clanek je? . . Ja jsem nasel pouze fotky !

+3/0
10.6.2017 12:21

M98i38l17o65s96l21a19v 76J32a16n73o78u65š22e75k 3736453583668

Pod každou fotkou je odstavec textu.

+2/0
10.6.2017 13:23

O82d87s29t79r19a56n72ě42n86ý 70U20ž59i86v37a72t87e14l

Uživatel požádal o vymazání
+1/−1
10.6.2017 16:39

L31u48k94á93š 56A38d92a81m96e15c 6890689560397

MIG-23 bylo sále je velice solidní letadlo, své parametry dokázalo v jedné z největších bitev proudových stíhacích letadel historie . V červnu 1982 narušila Izraelská letadla vzdušný prostor Libanonu a postupně to vygradovalo v jednu z největších leteckých bitev do které Izrael nasadil před 90 stíhaček, převážně v té době nejmodernější F-15 a F-16. Sýrie nasadila co měla ,převážně MiGy-23MF s ne zcela vycvičenými piloty a MIGy-21, výcvik pilotů MIG-23v té době probíhal a v Syrií byla řada sovětských instruktorů, kteří syrské letce přeškolovali. Výsledkem letecké bitvy nad údolím Bikáa sice byla ztráta 47 letadel Syrie ,ale také 27 sestřelů letadel Izraelských což byl vzhledem k početní převaze Izraele solidní výsledek. Například kpt. Mírzá se svou MiG-23MF 8.6.1982 sundal první F-16 pomocí rakety středního doletu R-23R a následně další F-16 pomocí rakety R-60 načež byl sám sestřelen dvojicí dalších F-16 , katapultoval se , a o den později se vrátil do bitvy v novém Migu.

Situace následně došla do latentní fáze, ale ještě 4. října 1982 dvě letky tj. 6ks MIG-23MF v střetu sundali 3x F-15 a 1x F4E. Což jim v polovině listopadu izrael vrátil sestřelením dvou Mig-23.

+4/−22
10.6.2017 10:23

O58n18d64ř27e33j 78Š57i97m19e33k 5783322167218

Důkazy pro svá tvrzení(pohádku) máte kde? V 1. libanonské válce totiž Israel ztratil pouze 1 letoun. Opakuji: JEDEN letoun! Takže mi chcete říct, že máte jiné zdroje? A nebo tady vyprávíte pohádku? Sýrie ztratila přes 80 strojů!!!

+19/−2
10.6.2017 10:33

L56i86b51o91r 34W71a52l96i62c72h36i59e36w96i21c50z 3828726397404

Nechci Vám do toho kecat, ale zatím nikdo nikdy nepotvrdil sestřel F-15, byť možná Sýrie má spoustu virtuálních úspěchů.

+13/−2
10.6.2017 10:43

O61n50d31ř20e48j 18Š55i33m38e71k 5243332327808

Pán je pohádkář a ještě hodně špatný...

+7/−2
10.6.2017 10:50

M35a20r63e96k 43Š84t86ě61t55k91a 4891738512603

Tak nejvíc virtuálních sestřelů měli za 2.WW střelci těžkých bombardérů USAAF - po každém náletu hlásili sestřelení téměř 1/3 všech letounů Luftwaffe, které se toho dne objevili ve vzduchu - brát takové počty vážně, Německo by bylo do dvou měsíců bez letadel;-D

+2/−2
10.6.2017 13:03

M85i68r49e15k 91K74o59v15a64c40i53k 5251261291677

To jste opravdu objevil Ameriku. Na každou útočící stíhačku střílelo několik střelců i z jediného bombardéru, takže spousta střelců v "boxu". Při sestřelu ho tak nárokovalo mnoho střelců. Vyhodnocovači si toho byli velmi dobře vědomi. Na druhou stranu se na venek i pro posádky bombardérů ty výsledky moc neořezávaly - hlavně kvůli velkým ztrátám bombardérů a zachování morálky...

0/0
10.6.2017 23:26

L90a58d12i36s55l71a10v 86K85o39z54á53k 1988949394293

To je pohadka prevypravena z wikipedia bez udani konkretniho zdroje, odkazujici se na to "jak to videli samotni Syrane a jak o tomto a dalsich stretech reportovali" - pure propaganda.

+10/−2
10.6.2017 10:49

M74a66r94t46i68n 31K19y41p56r 2302295554324

Pokud případně nevěříte anglickojazyčným zdrojům, tak tady máte ruskojazyčný:

http://www.skywar.ru/Lebanon.html

Nic takového co píšete se tam nepotvrzuje, je to přesně naopak, dlouhý seznam sestřelených syrských letadel a podstatně kratší seznam izraelských (tedy hlavně vrtulníků - letouny jsou tam jen dva, jeden A-4 Skyhawk a jeden F-4 Phantom). Dále se tam píše o jediné poškozené F-15, kterou se ale izraelskému pilotovi povedlo dovést zpět na základnu a následně bylo opraveno, tedy se nedá považovat za sestřelené.

+12/−1
10.6.2017 11:03

I53g28n67á66c 92M63r43k87v46i95č88k85a 2808632759465

ten návrat bez křídla byl neskutečnej

+2/0
10.6.2017 11:41

I31v59a20n34k21a 78P58o31s82p98í69š48i70l79o34v51á 8544638422217

Ten legendární návrat F-15 bez křídla se odehrál při cvičném souboji s A-4 a nemá s boji v Libanonu, potažmo v Sýrii nic společného.

+1/0
10.6.2017 13:21

M85a85r16t40i95n 40K37y69p16r 2602865664424

A ještě jedna poznámka, oba izraelské stroje byly sestřeleny pozemními prostředky, syrské letectvo si tedy nepřipsalo žádné vzdušné vítězství.

+9/−1
10.6.2017 11:07

V94á34c69l19a30v 20R73ů68ž46e83k 3936937936278

...prolhanej bolševik...RvRvRv

+12/−2
10.6.2017 11:38

M66a71r46t40i27n 31K64y59p45r 2532785374794

Spíš arabský pohádkář. Šeherezáda by měla radost. Ale tak když můžou mít v Egyptě muzeum vítězství ve válce v roce 1973, co by tu někdo nemohl vyprávět syrské vlhké sny o tom, jak dávali Izraeli nakládačku.;-D

+5/0
10.6.2017 11:58

O50n88d24ř31e21j 12Š16i74m54e63k 5413332527678

Nejlepsi jsou ti, co mu davaji plus a nam minus. Proste komunisti. Pravda byla vzdycky podle nich, i kdyz to byla totalni pitomost.

+5/0
10.6.2017 12:03

P51e49t11r 22Š46e12v23č70í97k 3681295697455

Neuvěřitelná snůška lžíRv

+3/0
10.6.2017 12:51

J77i44ř88í 26N39e91u40m33e79i31s61t82e91r 2862515213171

To jsou zas ňáký Ruský Byliny, žejo? :D

+3/−1
10.6.2017 14:04

T15o16m73á63š 22V20e43r41n42e35r 1655784897555

Kam na tyhle bláboly chodíte?

+3/0
10.6.2017 19:12
Foto

M12i50r66o37s40l64a47v 12M41a22c43e71k 5271485390542

rychla akcelerace a a ostrý náklon při vzletu, dynamický letoun. V Žatci poničil při startu letištní plochu žhavými výfukovými plyny, nový asfaltový povrch kvůli tomu dělali Dánové z NATO.

+1/−13
10.6.2017 9:30
Foto

M24i71c59h89a63l 22G95r81e65š34l55i84k 9951666732546

... výfukovými plynmi... ;-D

Môžete ukázať výfuk na MiGu? Ktoromkoľvek prúdovom. :-)

0/0
10.6.2017 16:23

D88a75v59i41d 35K59r20a55t69o12c74h60v29í50l 1920949117879

Tak hlavně mi tam chybí fotka čerta, jeden z nejvýraznějších počinu na bednach.. Mam snad pocit, že byl realizovany v té samé době, kdy oblékli delfína do tygriho.. A co jsem slyšel ja, tak bedna se mu říkalo proto, že je to výhra čisté síly nad fyzikou.. Ze jak to nebylo dostatečně pod plynem, tak šla k zemi jak cihla..

+9/0
10.6.2017 8:56

J93o29s98e91f 88Š53á83t71a16v19a 2614151746489

Tady v Budějovicích říkali piloti že to je vítězství lidské vůle nad zákony aerodynamiky

0/0
10.6.2017 9:31

L88u81k51á88š 96A29d64a60m13e30c 6600479450617

Moderní stíhací letadla se staví jako nestabilní, protože nestabilní letoun má vysokou manévrovatelnost, již malá změna parametrů křídla nebo vektoru tahu vyvolává velkou změnu směru letu. Drak s vysokou stabilitou sice dobře drží ve svém směru,ale také musíte vynaložit podstatně více (síly) na to ho z něj dostat a o tom to je.

+2/0
10.6.2017 9:42

P25e40t60r 82M17a55r78e34č88e82k 1693861509878

MIg 23 je moderní letoun? ;-D

0/0
10.6.2017 9:56

A14l46e17x 96G10r22e39g67o51r 9154142682559

Na svou dobu určitě.

+4/0
10.6.2017 10:13

T26o78m41á51š 18M32o55r74a58v78č96í28k 3687636913675

Tak to byl i Fokker Rudého barona, ne? :)

+7/−3
10.6.2017 10:30

A28l19e77x 75G55r65e23g63o47r 9324312562889

Ale jistě. Jenže nelze posuzovat technologie staré 60 let dnešní optikou. A navíc prakticky všechny moderní stíhací letouny jsou nestabilní. Bez tahu jdou k zemi jako ciihla. Taková MiG 21 by prakticky ani neměl vzlétnout. Ale ve své době byl jedním z nejmodernějších letadel na světě.

+8/0
10.6.2017 10:59

R54o77m48a10n 45K18r20a50t28o77c28h41v39í87l 6376987806524

Jak by neměl vzlétnout (ten MiG 21)?

Děkuji

+2/0
10.6.2017 12:58

P75e74t82r 86H93l89á78v85k59a 2648772146851

Možná se mýlím, ale myslím, že první masově vyráběná stíhačka s vrozenou nestabilitou byla F-16, která je přece jen o pár let mladší... u Floggera to tak ještě nebylo.

Jinak Rusové vždycky uměli krásný "éra", ale tohle mezi ně nepatří :)

+4/0
10.6.2017 10:24

J10a97r84o13s10l58a27v 32J55i81r26á98k 4419590444263

Já tedy rozdíly na posledních dvou fotografiích nevidím...

0/0
10.6.2017 8:52

P77e84t63r 65V78e55s81e16l66ý 7834575314598

posez letadla, na druhém snímku nemá stavitelné nasávací otvory.

+2/0
10.6.2017 8:58

M58i55l72a24n 91V28o42l53e83k 5369503636309

Takže ČSSR mělo tohoto jednoho typu nadzvukové stíhačky 70 ks a dnes má ČR 14 stíhaček v pronájmu? Kam ty peníze dnes mizí?

+7/−16
10.6.2017 8:41

L29i92b65o87r 62W40a43l69i80c78h23i48e16w53i26c77z 3468266117954

Cena a složitost zbraňových systémů stoupá a tehdy byla prioritou armáda, jiné oblasti se upozaďovaly. Takže není to o mizení peněz, ale o prioritách.

+18/−3
10.6.2017 8:51







Najdete na iDNES.cz