Diskuse k článku

Profesionální řidiče nahradí „stupeň 5“. Otázka je, kdy se to stane

Co všechno už dnes dokáží samořídící auta? Kdy se dočkáme toho, že vůz necháme před obchodem a on sám zajede do podzemních garáží? Jak brzy přijdou profesionální řidiči o práci, protože je nahradí „stupeň 5“? To vše se řešilo v Praze, kde se sešli experti na vývoj samořídících systémů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P47a23v85e85l 73Ř70a62p93e66k 7512476679265

Ještě jednu věc bych dodal. Vymýšlíme až absurdní systémy automobilové dopravy, cpeme do toho neskutečné peníze, ale přitom se podávejme po městě - skutečně radnice dělají maximum pro to, aby se chodci mohli bez zbytečného kličkování dostat alespoň o dvě ulice dál? Dělá stát maximum pro veřejnou dopravu? Kolikrát by stačilo pár maličkostí - položit 5 metrů chodníku nebo jej vyspravit - a mělo by to větší přínos než sto automomních automobilů (to je mimochodem naprosto děsné označení).

+1/0
15.6.2017 19:08

P42a69v13e63l 79Ř77a30p46e21k 7762696569765

Celá ta myšlenka, že člověk se bude neustále někam vláčet, je naprosto scestná. Tím spíše v éře robotizace a absolutní dostupnosti a zprostředkovávání informací. Legislativně by se měl automobilismus omezit bez náhrady, protože je to jedna z nejstupidnějších kapitol lidské historie.

0/−3
15.6.2017 19:03

M75a36t95o86u16š 11B10á16r57t51a 2665394484

No, v roce 2004 na soutěži DARPA Grand Challenge žádné ze soutěžících autonomních vozidel nedojelo do cíle. Vítězné vozítko dalo asi jedenáct kilometrů v terénu. Pokrok tady zcela jistě je.

+1/0
15.6.2017 13:50

M89a27r83t57i57n 84K93o54u14š43a 6205464794

Myslím, že k tomu zlomu, že "inteligentní stroj" bude rozhodovat v kritické chvíli o vašem bytí a nebytí, by neměl dojít, podle mého by byla lepší dokonalá podpora živého řidiče s tím, že konečné rozhodnutí je vždy naněm.

0/0
15.6.2017 8:17

J20o72z63e36f 46K26o38s96t93e35l96a79n44s46k66ý 8195842289466

Mám dojem, že v Európe zase chcú objavovať Ameriku. Špeciálne procesory pre autonómne jazdiace autá už existujú a je u nich veľmi výrazný pokrok. Napr. Tesla začala minulý rok používať jednotku Tegra X1 s výkonom 1 TFlop - teda tisíc miliárd operácií za sekundu. (to bol mimochodom výkon najvýkonnejšieho superpočítača na prelome milénia). Zvládne myslím až 10 kamier a všetky senzory, ktoré má auto na palube. Je 40x výkonnejšia ako to, čo používala Tesla predtým.

+2/0
14.6.2017 21:37

M34i40l87a13n 62V62o29l83e61k 5319703926849

Tak ony procesory žerou víc než auto? Tak teď mi to začíná do sebe zapadat. Žádné algoritmy a všechno honěné přes neuronové sítě...

+1/0
14.6.2017 19:45

M49i35r89e37k 52G30a15j49e10r 5511946919860

Jo, žádné podstatné zlepšení oproti živému řidiči, který to tam také honí.

0/0
14.6.2017 21:02
Foto

J77i22ř47í 37D44v29o24ř73á22k 5495329690108

Nedávno jse četl VTM ( Věda a Technika Mládeži) z roku 1955. Byl tam i "nástin" budocnosti. Tedy číslo z " roku 1975 ".

V každém domě malá štěpná elektrárna, v Praze byla spuštěna první osobní linka Země - Mars, ..... . Na konci se autor omlouvá za nedocenění technického pokroku, že realita bude daleko modernější,že si čtenáři z roku 1975 budou ťukat na čelo.

A v Praze , v roce 1975, se nedala koupit ani mikrovlnka,...... .

+6/0
14.6.2017 19:44

M72i26r41e76k 74G32a41j21e40r 5181566399650

Takže u té mikrovlnky se aspoň nespletli.

+1/0
14.6.2017 21:04

L63u23k95á33š 87A92d20a74m84e16c 3457343860517

Já nechápu, proč vývojáři nepoužívají auta se spalovacím motorem, ten by utáhl všechna ta fidlátka v kufru daleko déle. Při vývoji autonomního řízení je přeci jedno, jestli se budou nebo nebudou v budoucnu používat stále spalovací motory.

0/−1
14.6.2017 19:42

K77r21y37š85t67o66f 51L57a87n17í32k 1759710595745

výňatek ze Zákona o transformaci osobní dopravy:

prechodne obdobi bude trvat 24 hodin, a to od soboty 18:00. bude vyuzito na vykup dosud nevykoupenych neautonomnich vozidel a rozmisteni automatu tak, aby po skonceni prechodneho obdobi byly schopny obslouzit požadavky obyvatel. vlastnictví vozidla bude nahrazeno poskytovanim služby (doprava a preprava).

preprava osob po dobu prechodneho obdobi bude realizovana automatickou hromadnou dopravou, preprava nakladu nebude v tomto obdobi umoznena.

výjimku budou mit hasici, zachranna služba, policejni a obranne slozky a koordinator procesu transformace.

vozidla, která si majitele ponechají k relaxaci a sportu, budou od zahajeni prechodneho obdobi deaktivována a k jejich aktivaci bude mozne pristoupit jen na vymezenych mistech (zavodni okruhy apod.). na takova vymezena mista a mezi nimi budou prepravovana na nakladnich automatech.

+3/−1
14.6.2017 19:32

M47a13r90t96i77n 65S11e77d87o60n39a 2585346876209

Odhady ze neco bude za 20 let jsou vycucane z prstu. Jakykoliv odhad na 5 let neni podlozen na zadnych faktech. Povalecna generace v 60 letech byla krmena vizi ze kolem roku 2000 se bezne bude cestovat na Mesic na dovolenou, v 80 letech jsme slyseli jak za pad desitek let tu bude komunismus. A jak znamo nic takove se nedelo.

+2/−2
14.6.2017 18:40

S95t52a86n80i62s10l13a32v 87K71r23e16j35c87a11r 6217306603104

To by vám odpověděli odborníci z Prognostického ústavu xxx, ti vize o budoucnosti měli dokonce ve svém názvu. Ale nikdo z běžných občanů se nikdy nedozvěděl jaký přínos tento ústav státu přinášel !! Jeden ano, umožnoval režimu uklízet prozrazené komunistické špiony z kapitalistického světa do odvětví kde se nic nevykazovalo a přece se brala měsíčně nemalá výplata.

+1/−1
14.6.2017 19:29

D47a13n53i36e19l 85B76a43r48t34o38l18d 6269684768211

A jak to bude se stupněm 5 v zimě?

Kde budou parkovat?

Nejsou schopni ani dnes udělat parkoviště.

Tohle, že bude funkční za 20 let je, za mě, utopie.

A ty tisíce lidí bez práce.

+4/−3
14.6.2017 18:32

P79a88v89e95l 74T43r80u13k35s63a 3583757882863

A zima ma byt problem v cem? Autonomni auta samozrejme v zime jezdi normalne (opravdu se neridi jenom podle car na silnici a protismykovy system si poradi lip nez clovek).

Kde budou parkovat? Nevim proc ocekavate, ze autonomnich aut bude vic nez klasickych. Spis se ocekava opacny trend (dist lidi si auto neporidi, pokud bude mit u domu pristavene 'taxi' za rozumnou cenu)

+1/−1
14.6.2017 19:27

J48i18ř96í 34T50e17p51r 4267770945855

A pak se zase budou divit kam zmizela kupni sila. Ze nikdo nebude mit na to, aby si neco koupil, nebo se nechal dopravit.

0/−5
14.6.2017 18:32

M66i63r96e59k 63Š95t46e57f76a30n 9329409649348

tak dle fotky je to zatim to nejhnusnejsi auto co jsem kdy videl, VW opravdu není lidové vozítko Rv

0/0
14.6.2017 18:12

R13a32d50o11m54í36r 10J53a60h85n 6300204910282

...časem přijde na řadu zákaz řízení člověkem. Toho se snad už nedožiju.

+3/−1
14.6.2017 17:58

A69l68e63š 20J94í19l18e79k 7821532706668

Zní to zajímavě, líbí se mi to (inu mám rád techniku)...ale... aby realita nebyla nakonec taková, že budeme ještě rádi za koně, nebo aspoň oslíka...

0/0
14.6.2017 17:43

M22i28r21e65k 25G77a42j98e47r 5841116259320

Nektere otazky v clanku, zejmena kolem parkovani, mne pripominaji naivitu podobnou z doby pred nastupem osobnich pocitacu. Kdyz nekdo mel vizi, ze bude mit pocitac kazda domacnost, tak prisly otazky jako "Jak bude mozne zajistit, ze kazda domacnost bude mit potrebnou klimatizaci, aby se pocitac nepřehřál.

+1/0
14.6.2017 17:19

A68l84e22š 13J21í39l53e14k 7281862176668

Možná jsou teď auta v té fázi jako byly počítače řekněme v 80tých letech. Spousty nových nápadů, nadšení... Uvidíme kam se to hne...

+2/0
14.6.2017 17:59

M21i45c54h26a33l 48M96i39n87a24ř81í41k 9932696529768

Ten nadpis zní optimisticky. Nejde mi tak ani o nové technologie, jako o to, že pokud řidiče z povolání nahradí stroje, bude na silnicích jen minimum mrtvých.

+1/−2
14.6.2017 16:54

P91e80t84e67r 47M87l36i34c94h 8764712243265

- Je jasne, ze stupen 5 bude taxi auticko neustale v pohybu. Zadne jine auto do mesta nesmi. Soukrome rizeni pouze mimo mesto. Cili, neco jako skladove haly Amazonu s roboty.

- Zapomenute veci by melo auto hlasit hned. Pripadne se vratit. Pripadne nahlasit obsluzne stanici, kde to muze fyzicka osoba proverit. Pripadne veci zcizit :). Ale v aute muze byt klidne mikrogramova vaha. Ale ta taky nahlasi zvratky :)

- Auto by melo byt pouzito na kartu, aby prave pri ztrate bylo mozne dohledat majitele veci.

- Nehody. Pokud jejich pocet bude nizsi nez ted s ridici, tak neni treba soudne stihat provozovatele, ne?

- Rizeni. Po meste muzou byt kontrolni wifi stanice, treba ve svetlech, ta jsou vsude. Pripadne neco, na co bude auto strilet laser a dostane signal zpet.

- Nejvetsi problem vidim hacku, kdy se nekdo pokusi vozy ovladnout. Takze by meli mit i samostatne uvazovani, jako maji moderni drony, kdyz se dostanou mimo signal vysilacky a umi se vratit do dosahu, vyhnout prekazkam a tak.

+5/−1
14.6.2017 15:28

R61a92d40e14k 98P13a41n87c82h23a45r13t84e44k 6533123793186

Zajímalo by mě, jaká je reálná poptávka po něčem takovém ...

+3/−2
14.6.2017 15:00

K50a85m76i22l 47K11r48b28á33l19e29k 6314562755823

Obrovská. Tohle bude nejlepší business 21.stoleti. na tom vyrostou příští Billové Gatesové.

+14/0
14.6.2017 15:18

K35a30m50i37l 94K65r20b88á19l66e48k 6634622525813

Ono bude hlavně zbytečné takové auto vlastnit, čili tankovat ho, platit pojištění, umývat atd. Lepší bude doprava jako služba. U současného taxi tvoří 90% nákladů cena lidské práce. Ta u robotaxi odpadne. Bude to mít revoluční vliv na mnoho oblastí. Např bude třeba tak třetina počtu současných aut, které stejně 95% času jen postávají na parkovišti. Ulice budou volné. Klesne potřeba těžebního průmyslu a dopravy materiálu. Bude to náročné, co budou dělat všichni propuštění řidiči a dělníci z továren na auta?

+27/−1
14.6.2017 14:49

R31o25b67i31n 37Ž49i49ž55k38a 2648794796326

Ta třetina je dle mě moc odvážný odhad. Nezapomeňte, že musíte vykrýt špičky. Sice spoustou aut nikdo kromě půlhodiny ráno a půlhodiny večer nejezdí, takže by se mohlo sice zdát, že máte 23/24 kapacity vozu volné, ale ve chvíli, kdy to auto potřebují všichni ve stejný čas a ve stejném směru, (periferie -> město ráno a obráceně odpoledne), rázem se vám potenciální volná kapacita dost ztenčuje.

To samé platí o cesty na víkendy a dovolené. Zase. Auto bude stát u Mácháče celý víkend prázdné, ale potřebovat ho budou všichni v pátek a v neděli večer, se Středozemím to bude podobně.

Zároveň tenhle systém zpřístupní automobilovou dopravu lidem, kteří k ní dnes nemají přístup nebo motivaci. To celé vede k tomu, že počet aut v ulicích rozhodně dramaticky nespadne.

Obava o řidiče je tedy na místě, výrobci si nejspíše ještě docela užijí :-)

+6/−1
14.6.2017 15:01

K67a60m66i68l 30K71r18b32á60l51e22k 6844752865123

Taky se může změnit životní styl, takže pondělní ranní špička bude minulostí. Továrny budou robotické, obsluhovat je bude pár lidí, takže nebude třeba, aby tam na osmou najelo deset tisíc lidí. To samé s víkendy. Tohle se dá taky regulovat cenou nebo naopak dlouhodobou rezervací. Když vím, že v pátek pojedu na chatu, objednám si robotaxi už v pondělí, když se rozhodnu na poslední chvíli, tak třeba zaplatím dvojnásobek obvyklé ceny.

Se sníženým provozu taky nepočítám, spíš naopak, ale vyprázdní se parkoviště. Žádné auto nebude jen tak stát

+2/0
14.6.2017 15:15

R79o61b84i65n 79Ž36i97ž16k87a 2548544726846

Změna životního stylu je dost pravděpodobná, ale bude to trvat déle než nástup roboaut, má to dost velkou setrvačnost. Navíc ohýbat svůj život podle toho, kdy je zrovna dostupný auto za rozumnou cenu, je dost velkej diskomfort. Stačí se zeptat libovolného studenta, který se snaží dostat se v pátek odpoledne domů s Jančurou nebo ČD. Objednávat v pondělí snad ani nestačí. Takže buď vyletí cena ve špičkách do oblak, nebo se navýší počet vozidel v provozu. A jsme zase zpátky.

S tím že žádné auto nebude jen tak stát - no bude. Právě v těch hluchých místech mezi špičkami. Jedině pokud byste myslel, že nemusí stát někde v centru města, ale může bejt někde v poli za ním, to beru.

+5/0
14.6.2017 15:48

K74a22m72i24l 85K86r30b57á98l79e43k 6904442585693

Další možností bude, že ve špičce nebude platit 1 člověk = 1 auto a finančně atraktivní bude spolujízda.

Nepočítám, že by mě napadly všechny figle, to nechám na umělé inteligenci, která to všechno bude řídit

+2/0
14.6.2017 20:03

M72i54r45e60k 61G47a75j75e78r 5241986959690

Jenze ta potreba jizd bude vetsi nez dnes. Nyni jede autem jen ten, kdo ho vlastni. V te vasi vizi bude chtit jezdit kazdy.

+1/0
14.6.2017 17:24

Ř54e78h23o74ř 97V33l57a48s77á97k 2974884661546

Pokud bude auto jako služba, tak bude daleko snazší použít hromadnou dopravu. Často třeba jedete ráno autem jen proto, že odpoledne s ním chcete jet nakoupit nebo odvézt kytky od babičky. Když si budete moci auto zavolat až k odpolednímu nakládání, klidně z práce i do práce dáte procházku a MHD.

+3/0
14.6.2017 17:01

M79a81r51t73i45n 77K37a42r42á18s93e20k 9478973458928

U taxi lidska prace 90%? To asi tezko :-D.... kdyz si vezmu ze nejake realne naklady na auto (od porizovacky, pojistek, nafty, srevisu a vseho) zacinaji nekde na 5kc/km, podil placenych kilometru je kdyz se hodne dari 50%, tak jen naklady na auto jsou 10 kc/km, jestli njelenvejsi taxiku, ubery apod zacinaji nekde na 14 korunach za kilak, tak nejaky prostor pro lidskou praci jsou ty 4kc, ale z toho jeste je potreba zaplatit treba admin (dispecink, nebo central uberu) a dalsi...

Navic porad budete mit lidskou praci na cisteni, tankovani apod. Zkratka cena taxi tezko klesne nejak extremne oproti dnesnim nejlevnsim sluzbam, maximalne v nizkych 10%

0/−1
14.6.2017 15:29

K10a85m90i59l 12K30r65b67á91l20e10k 6314932565473

Ona taky cena těch taxíků bude nižší, jednotná barva, stejná výbava, budou jim chybět hejblatka na řízení. Budou to elektromobily a najezdí denně 3x tolik km, než nejlepší řidič. Budou totiž jezdit 24/7. A pak je taky nutné srovnávat budoucí ceny a platy, ne ty dnešní.

0/0
14.6.2017 15:43

M94a92r94t93i37n 49K62a27r42á22s45e14k 9808863848588

Ano najzdi vice, na druhou stranu ten elektromobil se slusnou vydrzi (kdyz ma jezdit 24/7), system autonomniho rizeni apod zase znamena vyssi cenu nez volant a pedaly ze...

A vetsina nakladu souvisejicich s autem je umerna hlavne najezdu (servis, pneu, spotreba, opotrebeni auta), tj to ze auto bude v provozu nonstop neni zas takove extra terno....

0/0
14.6.2017 15:48

M13i83r96e22k 97G16a51j59e26r 5831806349760

Zrovna cena autonomniho automobilu si myslim bude mnohem nizsi nez je cena dnesnich aut. Az se dostatecne rozmnozi, tak klesne i jejich hmotnost, protoze ubyde masivni konstrukce dnes nutna kvuli bezpecnosti pri havariich. Ridici jednotka bude stat asi tolik, co dnes mobil.

+1/0
14.6.2017 17:28

M16a47r85t70i32n 25K54a13r51á65s59e32k 9728273898848

Ao, pokud uvazujete rok 2100, kdy na silnici jsou jen mala autonomni vozitka a nic jineho, tak asi jo, proc ne...

+1/0
14.6.2017 18:18

M60i85r15e35k 50G27a20j58e35r 5721876509440

Jo, rok 2100 je to, co jsem měl na mysli.

0/0
14.6.2017 21:18

M77i53r67e38k 49G35a73j59e43r 5581706409550

Jednotna barva cenu nesnizi. Naopak bude po te barve velka poptavka, coz cenu surovin zvysi. Mate mnoho velmi naivnich predstav.

0/−3
14.6.2017 17:26

M61a28r47t88i34n 87K61a74r64á96s75e98k 9368873378368

No je treba k tomu poznamenat, ze sice budou volnejsi parkovaci mista, ale silnice budou naopak plnejsi (normalni auto ma minimum prazdnych kilometru), protoze sebelepe organizovana doprava bude znamenat ze "taxi" bude porad jezdit spoustu prazdnych kilometru (typicky - dneska je cesta plna z perfierie do mesta, a zpet temer prazdna, u navrhovaneho modelu prepravy bude plna v obou smerech, protoze se auta budou prazdna vracet na periferii nabrat dalsi lidi), navic pokud to bude obdobne levne jako soukrome auto, tak vzroste vyrazne i pocet uzivatelu....

0/−1
14.6.2017 17:16

M45i58r37e13k 67G73a21j90e93r 5321906259340

Kdyz budou volne ulice, kde se vezme auto, kdyz ho clovek bude potrebovat?

0/0
14.6.2017 17:22

P27e37t43r 94K94r65o90p21á45č48e98k 9889690229552

Nějak mě chybí informace o tom, jak to bude řešeno legislativně. Když takové auto způsobí nehodu a někoho zabije, kdo za to bude odpovědný? Majitel auta? Pochybuji, takové auto by si těžko někdo rád pořídil. Takže výrobce auta? Jak bude muset být pojištěný a jak se to odrazí na ceně auta? Myslím, že stačí pár takových nehod a prohraných sporů a může to položit výrobce nebo (dočasně) i celé odvětví.

0/0
14.6.2017 14:15

P91e39t23r 47A46g32u96l98á43r 4367868870164

Jj. Na to se roky ptám také. Vždycky schytám hromadu mínusů. Jsem přesvědčený o tom, že výrobci vlastně jen čekají na to, aby si prolobovali změnu legislativy v tom smyslu, že za jakékoliv chyby je zodpovědný majitel nebo provozovatel a nikoliv výrobce.

+1/−1
14.6.2017 14:32

M55a94r11t95i45n 49M46a69i41k14s41n32a45r 3244983198372

Jo, to je krasna seda zona. Prakticky, pokud se jedna o 0-4, tak je to vzdy clovek, ktery ma zasahnout v pripade problemu. U 5tky, tam to bude uz zajimave, pokud to budeme brat v soucasnem pravu, tak pokud zpusobi neco vaseho zraneni nekomu jinemu, jste za to odpovedny vy. Stejne jako u psa, pes ma vlastni mysl, byl vyslechten nekym, ale to ze roztrha vaseho souseda pada na vasi hlavu. Ale v praxi, zatim tyhle auta jsou bezpecnejsi nez clovek uz ted, vetsinou spise naboural nekdo do nich, protoze vylozene porusil predpisy. Dulezite si ale uvedomit, tim vice bude narustat pocet techto aut v provozu, tim vice se jim asi bude prizpusobovat infrastruktura aby byli bezpecnejsi. Ale uplne jasno bude, az to bude, protoze do te doby ani nevime co se vsechno muze stat. (A jo, fandim tomu, zase tolik me nebavi ridit)

+2/0
14.6.2017 14:47

L24i97b60o64r 98J64a19n53e78č12e30k 4375105675171

Nejvetsim problemem automatizace dopravy je pritomnost cloveka. Kdyby jezdila jen roboticka auta nebyl by problem s autonomnim rizenim. Kdyz se ale podivate ceho vseho jsou ridici schopni, bude velmi obtizne naprogramovat bezpecny ridici system.

+1/0
14.6.2017 15:18

K76a83m65i50l 46K12r53b30á75l85e60k 6344812245103

Typ 5 soukromníci kupovat nebudou, ty budou provozovat velké firmy jako Uber. A ti se už s výrobci dohodnou, kdo za co bude ručit.

0/0
14.6.2017 14:51

J17a96r89o15s22l88a37v 51L56e39b91e52d65a 3476269427410

Konečně to zas někdo popsal popravdě a střízlivě. Ty nadšené výkřiky jak nejlépe zítra budeme jezdit v autonomních vozidlech nebo jak je český stát příšerný, když nepustí do provozu autobus, jenž přece už sám ujel 20 km mezi Haarlemem a Shipholem mě už ani nerozesmějou...

+2/−4
14.6.2017 13:53

P45e33t54r 61A58g57u71l34á69r 4767848780484

Stupeň 6 bude "no human required"?

+3/−1
14.6.2017 13:12
Foto

J39i37n39d78ř93i32c46h 93L55n28ě49n42i19č20k54a 5593861829

To už je v podstatě stupeň 5.;-)

+1/0
14.6.2017 14:44
Foto

A58n52t28o88n57í68n 48L58o49m 8272794519215

Je zajímavé, že už se objevují i koncepty autobusů, minibusů, apod. Čekal bych spíš náskok resp. větší zamíření na kolejová vozidla. U vlaků a tramvají (metro nezmiňuji záměrně) je obrovskou výhodou jasně daná dráha vozidla, ale již se musí umět vypořádat i s okolním provozem (na rozdíl právě od metra). Proti automobilům je víc místa na řídící počítače a nemusí se řešit omezení zásoby energie v bateriích - napájení z troleje.

+17/0
14.6.2017 12:47



Najdete na iDNES.cz