Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Profesionální řidiče nahradí „stupeň 5“. Otázka je, kdy se to stane

Co všechno už dnes dokáží samořídící auta? Kdy se dočkáme toho, že vůz necháme před obchodem a on sám zajede do podzemních garáží? Jak brzy přijdou profesionální řidiči o práci, protože je nahradí „stupeň 5“? To vše se řešilo v Praze, kde se sešli experti na vývoj samořídících systémů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P74a87v44e86l 74Ř30a78p34e82k 7772196289435

Ještě jednu věc bych dodal. Vymýšlíme až absurdní systémy automobilové dopravy, cpeme do toho neskutečné peníze, ale přitom se podávejme po městě - skutečně radnice dělají maximum pro to, aby se chodci mohli bez zbytečného kličkování dostat alespoň o dvě ulice dál? Dělá stát maximum pro veřejnou dopravu? Kolikrát by stačilo pár maličkostí - položit 5 metrů chodníku nebo jej vyspravit - a mělo by to větší přínos než sto automomních automobilů (to je mimochodem naprosto děsné označení).

+1/0
15.6.2017 19:08

P92a25v34e41l 56Ř75a85p28e28k 7932356569215

Celá ta myšlenka, že člověk se bude neustále někam vláčet, je naprosto scestná. Tím spíše v éře robotizace a absolutní dostupnosti a zprostředkovávání informací. Legislativně by se měl automobilismus omezit bez náhrady, protože je to jedna z nejstupidnějších kapitol lidské historie.

0/−3
15.6.2017 19:03

M80a82t28o97u88š 93B54á86r16t22a 2665894574

No, v roce 2004 na soutěži DARPA Grand Challenge žádné ze soutěžících autonomních vozidel nedojelo do cíle. Vítězné vozítko dalo asi jedenáct kilometrů v terénu. Pokrok tady zcela jistě je.

+1/0
15.6.2017 13:50

M38a64r37t49i83n 85K56o38u67š45a 6885314574

Myslím, že k tomu zlomu, že "inteligentní stroj" bude rozhodovat v kritické chvíli o vašem bytí a nebytí, by neměl dojít, podle mého by byla lepší dokonalá podpora živého řidiče s tím, že konečné rozhodnutí je vždy naněm.

0/0
15.6.2017 8:17

J78o14z12e56f 93K19o39s62t48e94l16a83n88s24k73ý 8555862139666

Mám dojem, že v Európe zase chcú objavovať Ameriku. Špeciálne procesory pre autonómne jazdiace autá už existujú a je u nich veľmi výrazný pokrok. Napr. Tesla začala minulý rok používať jednotku Tegra X1 s výkonom 1 TFlop - teda tisíc miliárd operácií za sekundu. (to bol mimochodom výkon najvýkonnejšieho superpočítača na prelome milénia). Zvládne myslím až 10 kamier a všetky senzory, ktoré má auto na palube. Je 40x výkonnejšia ako to, čo používala Tesla predtým.

+2/0
14.6.2017 21:37

M50i98l47a30n 89V77o20l48e98k 5819233466389

Tak ony procesory žerou víc než auto? Tak teď mi to začíná do sebe zapadat. Žádné algoritmy a všechno honěné přes neuronové sítě...

+1/0
14.6.2017 19:45

M76i41r25e50k 83G58a28j56e59r 5931886689300

Jo, žádné podstatné zlepšení oproti živému řidiči, který to tam také honí.

0/0
14.6.2017 21:02
Foto

J65i93ř70í 81D81v80o42ř31á79k 5585419820228

Nedávno jse četl VTM ( Věda a Technika Mládeži) z roku 1955. Byl tam i "nástin" budocnosti. Tedy číslo z " roku 1975 ".

V každém domě malá štěpná elektrárna, v Praze byla spuštěna první osobní linka Země - Mars, ..... . Na konci se autor omlouvá za nedocenění technického pokroku, že realita bude daleko modernější,že si čtenáři z roku 1975 budou ťukat na čelo.

A v Praze , v roce 1975, se nedala koupit ani mikrovlnka,...... .

+6/0
14.6.2017 19:44

M77i83r69e39k 79G35a58j77e17r 5571986339700

Takže u té mikrovlnky se aspoň nespletli.

+1/0
14.6.2017 21:04

L37u84k20á90š 14A57d60a68m22e25c 3767273100417

Já nechápu, proč vývojáři nepoužívají auta se spalovacím motorem, ten by utáhl všechna ta fidlátka v kufru daleko déle. Při vývoji autonomního řízení je přeci jedno, jestli se budou nebo nebudou v budoucnu používat stále spalovací motory.

0/−1
14.6.2017 19:42

K14r17y96š81t83o66f 71L80a44n86í29k 1239620205525

výňatek ze Zákona o transformaci osobní dopravy:

prechodne obdobi bude trvat 24 hodin, a to od soboty 18:00. bude vyuzito na vykup dosud nevykoupenych neautonomnich vozidel a rozmisteni automatu tak, aby po skonceni prechodneho obdobi byly schopny obslouzit požadavky obyvatel. vlastnictví vozidla bude nahrazeno poskytovanim služby (doprava a preprava).

preprava osob po dobu prechodneho obdobi bude realizovana automatickou hromadnou dopravou, preprava nakladu nebude v tomto obdobi umoznena.

výjimku budou mit hasici, zachranna služba, policejni a obranne slozky a koordinator procesu transformace.

vozidla, která si majitele ponechají k relaxaci a sportu, budou od zahajeni prechodneho obdobi deaktivována a k jejich aktivaci bude mozne pristoupit jen na vymezenych mistech (zavodni okruhy apod.). na takova vymezena mista a mezi nimi budou prepravovana na nakladnich automatech.

+3/−1
14.6.2017 19:32

M58a46r71t58i20n 52S56e21d87o53n82a 2315526656679

Odhady ze neco bude za 20 let jsou vycucane z prstu. Jakykoliv odhad na 5 let neni podlozen na zadnych faktech. Povalecna generace v 60 letech byla krmena vizi ze kolem roku 2000 se bezne bude cestovat na Mesic na dovolenou, v 80 letech jsme slyseli jak za pad desitek let tu bude komunismus. A jak znamo nic takove se nedelo.

+2/−2
14.6.2017 18:40

S92t22a79n92i53s69l19a74v 24K65r98e56j50c32a70r 6897946503264

To by vám odpověděli odborníci z Prognostického ústavu xxx, ti vize o budoucnosti měli dokonce ve svém názvu. Ale nikdo z běžných občanů se nikdy nedozvěděl jaký přínos tento ústav státu přinášel !! Jeden ano, umožnoval režimu uklízet prozrazené komunistické špiony z kapitalistického světa do odvětví kde se nic nevykazovalo a přece se brala měsíčně nemalá výplata.

+1/−1
14.6.2017 19:29

D63a77n14i67e88l 88B56a94r18t38o10l44d 6299254758921

A jak to bude se stupněm 5 v zimě?

Kde budou parkovat?

Nejsou schopni ani dnes udělat parkoviště.

Tohle, že bude funkční za 20 let je, za mě, utopie.

A ty tisíce lidí bez práce.

+4/−3
14.6.2017 18:32

P16a43v68e65l 81T48r70u56k91s21a 3953167872273

A zima ma byt problem v cem? Autonomni auta samozrejme v zime jezdi normalne (opravdu se neridi jenom podle car na silnici a protismykovy system si poradi lip nez clovek).

Kde budou parkovat? Nevim proc ocekavate, ze autonomnich aut bude vic nez klasickych. Spis se ocekava opacny trend (dist lidi si auto neporidi, pokud bude mit u domu pristavene 'taxi' za rozumnou cenu)

+1/−1
14.6.2017 19:27

J62i87ř80í 36T11e89p87r 4547890145965

A pak se zase budou divit kam zmizela kupni sila. Ze nikdo nebude mit na to, aby si neco koupil, nebo se nechal dopravit.

0/−5
14.6.2017 18:32

M74i11r46e24k 31Š78t41e74f38a64n 9569359839438

tak dle fotky je to zatim to nejhnusnejsi auto co jsem kdy videl, VW opravdu není lidové vozítko Rv

0/0
14.6.2017 18:12

R25a16d57o75m77í91r 49J17a90h74n 6220634920232

...časem přijde na řadu zákaz řízení člověkem. Toho se snad už nedožiju.

+3/−1
14.6.2017 17:58

A84l15e61š 52J64í68l17e46k 7341422706418

Zní to zajímavě, líbí se mi to (inu mám rád techniku)...ale... aby realita nebyla nakonec taková, že budeme ještě rádi za koně, nebo aspoň oslíka...

0/0
14.6.2017 17:43

M64i41r58e61k 16G62a96j92e85r 5821406779220

Nektere otazky v clanku, zejmena kolem parkovani, mne pripominaji naivitu podobnou z doby pred nastupem osobnich pocitacu. Kdyz nekdo mel vizi, ze bude mit pocitac kazda domacnost, tak prisly otazky jako "Jak bude mozne zajistit, ze kazda domacnost bude mit potrebnou klimatizaci, aby se pocitac nepřehřál.

+1/0
14.6.2017 17:19

A21l56e66š 20J71í11l66e85k 7271882336128

Možná jsou teď auta v té fázi jako byly počítače řekněme v 80tých letech. Spousty nových nápadů, nadšení... Uvidíme kam se to hne...

+2/0
14.6.2017 17:59

M13i70c24h35a77l 81M24i15n45a37ř18í57k 9382676599658

Ten nadpis zní optimisticky. Nejde mi tak ani o nové technologie, jako o to, že pokud řidiče z povolání nahradí stroje, bude na silnicích jen minimum mrtvých.

+1/−2
14.6.2017 16:54

P98e37t12e74r 82M40l52i21c49h 8364622403135

- Je jasne, ze stupen 5 bude taxi auticko neustale v pohybu. Zadne jine auto do mesta nesmi. Soukrome rizeni pouze mimo mesto. Cili, neco jako skladove haly Amazonu s roboty.

- Zapomenute veci by melo auto hlasit hned. Pripadne se vratit. Pripadne nahlasit obsluzne stanici, kde to muze fyzicka osoba proverit. Pripadne veci zcizit :). Ale v aute muze byt klidne mikrogramova vaha. Ale ta taky nahlasi zvratky :)

- Auto by melo byt pouzito na kartu, aby prave pri ztrate bylo mozne dohledat majitele veci.

- Nehody. Pokud jejich pocet bude nizsi nez ted s ridici, tak neni treba soudne stihat provozovatele, ne?

- Rizeni. Po meste muzou byt kontrolni wifi stanice, treba ve svetlech, ta jsou vsude. Pripadne neco, na co bude auto strilet laser a dostane signal zpet.

- Nejvetsi problem vidim hacku, kdy se nekdo pokusi vozy ovladnout. Takze by meli mit i samostatne uvazovani, jako maji moderni drony, kdyz se dostanou mimo signal vysilacky a umi se vratit do dosahu, vyhnout prekazkam a tak.

+5/−1
14.6.2017 15:28

R55a46d52e35k 58P12a91n82c67h17a11r25t72e75k 6833483193806

Zajímalo by mě, jaká je reálná poptávka po něčem takovém ...

+3/−2
14.6.2017 15:00

K13a51m11i85l 89K86r57b29á72l27e12k 6844512295823

Obrovská. Tohle bude nejlepší business 21.stoleti. na tom vyrostou příští Billové Gatesové.

+14/0
14.6.2017 15:18

K11a89m89i64l 32K78r64b67á82l41e29k 6104592195643

Ono bude hlavně zbytečné takové auto vlastnit, čili tankovat ho, platit pojištění, umývat atd. Lepší bude doprava jako služba. U současného taxi tvoří 90% nákladů cena lidské práce. Ta u robotaxi odpadne. Bude to mít revoluční vliv na mnoho oblastí. Např bude třeba tak třetina počtu současných aut, které stejně 95% času jen postávají na parkovišti. Ulice budou volné. Klesne potřeba těžebního průmyslu a dopravy materiálu. Bude to náročné, co budou dělat všichni propuštění řidiči a dělníci z továren na auta?

+27/−1
14.6.2017 14:49

R68o72b40i55n 58Ž88i12ž68k56a 2648764396396

Ta třetina je dle mě moc odvážný odhad. Nezapomeňte, že musíte vykrýt špičky. Sice spoustou aut nikdo kromě půlhodiny ráno a půlhodiny večer nejezdí, takže by se mohlo sice zdát, že máte 23/24 kapacity vozu volné, ale ve chvíli, kdy to auto potřebují všichni ve stejný čas a ve stejném směru, (periferie -> město ráno a obráceně odpoledne), rázem se vám potenciální volná kapacita dost ztenčuje.

To samé platí o cesty na víkendy a dovolené. Zase. Auto bude stát u Mácháče celý víkend prázdné, ale potřebovat ho budou všichni v pátek a v neděli večer, se Středozemím to bude podobně.

Zároveň tenhle systém zpřístupní automobilovou dopravu lidem, kteří k ní dnes nemají přístup nebo motivaci. To celé vede k tomu, že počet aut v ulicích rozhodně dramaticky nespadne.

Obava o řidiče je tedy na místě, výrobci si nejspíše ještě docela užijí :-)

+6/−1
14.6.2017 15:01

K73a79m81i65l 81K41r70b85á92l82e86k 6124482835273

Taky se může změnit životní styl, takže pondělní ranní špička bude minulostí. Továrny budou robotické, obsluhovat je bude pár lidí, takže nebude třeba, aby tam na osmou najelo deset tisíc lidí. To samé s víkendy. Tohle se dá taky regulovat cenou nebo naopak dlouhodobou rezervací. Když vím, že v pátek pojedu na chatu, objednám si robotaxi už v pondělí, když se rozhodnu na poslední chvíli, tak třeba zaplatím dvojnásobek obvyklé ceny.

Se sníženým provozu taky nepočítám, spíš naopak, ale vyprázdní se parkoviště. Žádné auto nebude jen tak stát

+2/0
14.6.2017 15:15

R54o69b85i97n 19Ž17i58ž39k53a 2948704936986

Změna životního stylu je dost pravděpodobná, ale bude to trvat déle než nástup roboaut, má to dost velkou setrvačnost. Navíc ohýbat svůj život podle toho, kdy je zrovna dostupný auto za rozumnou cenu, je dost velkej diskomfort. Stačí se zeptat libovolného studenta, který se snaží dostat se v pátek odpoledne domů s Jančurou nebo ČD. Objednávat v pondělí snad ani nestačí. Takže buď vyletí cena ve špičkách do oblak, nebo se navýší počet vozidel v provozu. A jsme zase zpátky.

S tím že žádné auto nebude jen tak stát - no bude. Právě v těch hluchých místech mezi špičkami. Jedině pokud byste myslel, že nemusí stát někde v centru města, ale může bejt někde v poli za ním, to beru.

+5/0
14.6.2017 15:48

K31a42m10i54l 48K34r92b13á58l63e28k 6274472775743

Další možností bude, že ve špičce nebude platit 1 člověk = 1 auto a finančně atraktivní bude spolujízda.

Nepočítám, že by mě napadly všechny figle, to nechám na umělé inteligenci, která to všechno bude řídit

+2/0
14.6.2017 20:03

M88i53r53e20k 14G83a23j86e78r 5781306319240

Jenze ta potreba jizd bude vetsi nez dnes. Nyni jede autem jen ten, kdo ho vlastni. V te vasi vizi bude chtit jezdit kazdy.

+1/0
14.6.2017 17:24

Ř49e37h69o21ř 47V71l63a60s82á41k 2624234891246

Pokud bude auto jako služba, tak bude daleko snazší použít hromadnou dopravu. Často třeba jedete ráno autem jen proto, že odpoledne s ním chcete jet nakoupit nebo odvézt kytky od babičky. Když si budete moci auto zavolat až k odpolednímu nakládání, klidně z práce i do práce dáte procházku a MHD.

+3/0
14.6.2017 17:01

M94a15r66t80i70n 39K83a50r10á51s59e88k 9258173548308

U taxi lidska prace 90%? To asi tezko :-D.... kdyz si vezmu ze nejake realne naklady na auto (od porizovacky, pojistek, nafty, srevisu a vseho) zacinaji nekde na 5kc/km, podil placenych kilometru je kdyz se hodne dari 50%, tak jen naklady na auto jsou 10 kc/km, jestli njelenvejsi taxiku, ubery apod zacinaji nekde na 14 korunach za kilak, tak nejaky prostor pro lidskou praci jsou ty 4kc, ale z toho jeste je potreba zaplatit treba admin (dispecink, nebo central uberu) a dalsi...

Navic porad budete mit lidskou praci na cisteni, tankovani apod. Zkratka cena taxi tezko klesne nejak extremne oproti dnesnim nejlevnsim sluzbam, maximalne v nizkych 10%

0/−1
14.6.2017 15:29

K74a27m12i78l 62K31r93b17á78l75e24k 6234152215893

Ona taky cena těch taxíků bude nižší, jednotná barva, stejná výbava, budou jim chybět hejblatka na řízení. Budou to elektromobily a najezdí denně 3x tolik km, než nejlepší řidič. Budou totiž jezdit 24/7. A pak je taky nutné srovnávat budoucí ceny a platy, ne ty dnešní.

0/0
14.6.2017 15:43

M95a24r68t28i81n 21K96a59r91á40s98e37k 9278603578558

Ano najzdi vice, na druhou stranu ten elektromobil se slusnou vydrzi (kdyz ma jezdit 24/7), system autonomniho rizeni apod zase znamena vyssi cenu nez volant a pedaly ze...

A vetsina nakladu souvisejicich s autem je umerna hlavne najezdu (servis, pneu, spotreba, opotrebeni auta), tj to ze auto bude v provozu nonstop neni zas takove extra terno....

0/0
14.6.2017 15:48

M56i15r61e65k 44G20a21j60e73r 5211596119930

Zrovna cena autonomniho automobilu si myslim bude mnohem nizsi nez je cena dnesnich aut. Az se dostatecne rozmnozi, tak klesne i jejich hmotnost, protoze ubyde masivni konstrukce dnes nutna kvuli bezpecnosti pri havariich. Ridici jednotka bude stat asi tolik, co dnes mobil.

+1/0
14.6.2017 17:28

M24a69r44t87i61n 63K74a55r88á72s19e77k 9678193478638

Ao, pokud uvazujete rok 2100, kdy na silnici jsou jen mala autonomni vozitka a nic jineho, tak asi jo, proc ne...

+1/0
14.6.2017 18:18

M92i75r56e30k 29G66a17j53e54r 5551856129170

Jo, rok 2100 je to, co jsem měl na mysli.

0/0
14.6.2017 21:18

M54i70r61e94k 65G77a69j63e48r 5651956829100

Jednotna barva cenu nesnizi. Naopak bude po te barve velka poptavka, coz cenu surovin zvysi. Mate mnoho velmi naivnich predstav.

0/−3
14.6.2017 17:26

M67a42r52t87i75n 10K72a95r79á44s12e80k 9738563618908

No je treba k tomu poznamenat, ze sice budou volnejsi parkovaci mista, ale silnice budou naopak plnejsi (normalni auto ma minimum prazdnych kilometru), protoze sebelepe organizovana doprava bude znamenat ze "taxi" bude porad jezdit spoustu prazdnych kilometru (typicky - dneska je cesta plna z perfierie do mesta, a zpet temer prazdna, u navrhovaneho modelu prepravy bude plna v obou smerech, protoze se auta budou prazdna vracet na periferii nabrat dalsi lidi), navic pokud to bude obdobne levne jako soukrome auto, tak vzroste vyrazne i pocet uzivatelu....

0/−1
14.6.2017 17:16

M42i15r77e71k 47G44a12j56e81r 5121416779980

Kdyz budou volne ulice, kde se vezme auto, kdyz ho clovek bude potrebovat?

0/0
14.6.2017 17:22

P53e20t59r 47K29r98o74p10á66č78e84k 9389200739352

Nějak mě chybí informace o tom, jak to bude řešeno legislativně. Když takové auto způsobí nehodu a někoho zabije, kdo za to bude odpovědný? Majitel auta? Pochybuji, takové auto by si těžko někdo rád pořídil. Takže výrobce auta? Jak bude muset být pojištěný a jak se to odrazí na ceně auta? Myslím, že stačí pár takových nehod a prohraných sporů a může to položit výrobce nebo (dočasně) i celé odvětví.

0/0
14.6.2017 14:15

P58e24t90r 30A17g72u15l59á28r 4207618330404

Jj. Na to se roky ptám také. Vždycky schytám hromadu mínusů. Jsem přesvědčený o tom, že výrobci vlastně jen čekají na to, aby si prolobovali změnu legislativy v tom smyslu, že za jakékoliv chyby je zodpovědný majitel nebo provozovatel a nikoliv výrobce.

+1/−1
14.6.2017 14:32

M95a16r73t67i93n 96M35a34i51k42s54n57a86r 3894753368912

Jo, to je krasna seda zona. Prakticky, pokud se jedna o 0-4, tak je to vzdy clovek, ktery ma zasahnout v pripade problemu. U 5tky, tam to bude uz zajimave, pokud to budeme brat v soucasnem pravu, tak pokud zpusobi neco vaseho zraneni nekomu jinemu, jste za to odpovedny vy. Stejne jako u psa, pes ma vlastni mysl, byl vyslechten nekym, ale to ze roztrha vaseho souseda pada na vasi hlavu. Ale v praxi, zatim tyhle auta jsou bezpecnejsi nez clovek uz ted, vetsinou spise naboural nekdo do nich, protoze vylozene porusil predpisy. Dulezite si ale uvedomit, tim vice bude narustat pocet techto aut v provozu, tim vice se jim asi bude prizpusobovat infrastruktura aby byli bezpecnejsi. Ale uplne jasno bude, az to bude, protoze do te doby ani nevime co se vsechno muze stat. (A jo, fandim tomu, zase tolik me nebavi ridit)

+2/0
14.6.2017 14:47

L43i36b69o75r 96J66a21n21e70č36e48k 4595405375671

Nejvetsim problemem automatizace dopravy je pritomnost cloveka. Kdyby jezdila jen roboticka auta nebyl by problem s autonomnim rizenim. Kdyz se ale podivate ceho vseho jsou ridici schopni, bude velmi obtizne naprogramovat bezpecny ridici system.

+1/0
14.6.2017 15:18

K75a44m14i59l 15K26r44b23á47l11e16k 6804452725293

Typ 5 soukromníci kupovat nebudou, ty budou provozovat velké firmy jako Uber. A ti se už s výrobci dohodnou, kdo za co bude ručit.

0/0
14.6.2017 14:51

J81a39r33o35s76l34a62v 63L97e49b62e56d33a 3706869737210

Konečně to zas někdo popsal popravdě a střízlivě. Ty nadšené výkřiky jak nejlépe zítra budeme jezdit v autonomních vozidlech nebo jak je český stát příšerný, když nepustí do provozu autobus, jenž přece už sám ujel 20 km mezi Haarlemem a Shipholem mě už ani nerozesmějou...

+2/−4
14.6.2017 13:53

P15e86t80r 51A85g25u31l75á97r 4237328740894

Stupeň 6 bude "no human required"?

+3/−1
14.6.2017 13:12
Foto

J84i74n48d50ř53i19c36h 14L59n42ě23n80i15č20k51a 5683201529

To už je v podstatě stupeň 5.;-)

+1/0
14.6.2017 14:44
Foto

A59n36t94o74n58í90n 76L95o23m 8122594779215

Je zajímavé, že už se objevují i koncepty autobusů, minibusů, apod. Čekal bych spíš náskok resp. větší zamíření na kolejová vozidla. U vlaků a tramvají (metro nezmiňuji záměrně) je obrovskou výhodou jasně daná dráha vozidla, ale již se musí umět vypořádat i s okolním provozem (na rozdíl právě od metra). Proti automobilům je víc místa na řídící počítače a nemusí se řešit omezení zásoby energie v bateriích - napájení z troleje.

+17/0
14.6.2017 12:47







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.