Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Profesionální řidiče nahradí „stupeň 5“. Otázka je, kdy se to stane

Co všechno už dnes dokáží samořídící auta? Kdy se dočkáme toho, že vůz necháme před obchodem a on sám zajede do podzemních garáží? Jak brzy přijdou profesionální řidiči o práci, protože je nahradí „stupeň 5“? To vše se řešilo v Praze, kde se sešli experti na vývoj samořídících systémů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P37a49v14e95l 64Ř31a42p48e82k 7182236949655

Ještě jednu věc bych dodal. Vymýšlíme až absurdní systémy automobilové dopravy, cpeme do toho neskutečné peníze, ale přitom se podávejme po městě - skutečně radnice dělají maximum pro to, aby se chodci mohli bez zbytečného kličkování dostat alespoň o dvě ulice dál? Dělá stát maximum pro veřejnou dopravu? Kolikrát by stačilo pár maličkostí - položit 5 metrů chodníku nebo jej vyspravit - a mělo by to větší přínos než sto automomních automobilů (to je mimochodem naprosto děsné označení).

+1/0
15.6.2017 19:08

P37a82v15e21l 66Ř32a98p29e37k 7542126699345

Celá ta myšlenka, že člověk se bude neustále někam vláčet, je naprosto scestná. Tím spíše v éře robotizace a absolutní dostupnosti a zprostředkovávání informací. Legislativně by se měl automobilismus omezit bez náhrady, protože je to jedna z nejstupidnějších kapitol lidské historie.

0/−3
15.6.2017 19:03

M35a18t72o26u24š 41B21á25r78t37a 2315194864

No, v roce 2004 na soutěži DARPA Grand Challenge žádné ze soutěžících autonomních vozidel nedojelo do cíle. Vítězné vozítko dalo asi jedenáct kilometrů v terénu. Pokrok tady zcela jistě je.

+1/0
15.6.2017 13:50

M42a51r30t41i32n 52K98o41u24š87a 6185824754

Myslím, že k tomu zlomu, že "inteligentní stroj" bude rozhodovat v kritické chvíli o vašem bytí a nebytí, by neměl dojít, podle mého by byla lepší dokonalá podpora živého řidiče s tím, že konečné rozhodnutí je vždy naněm.

0/0
15.6.2017 8:17

J18o50z18e17f 21K58o92s93t95e17l40a20n90s97k63ý 8545222139766

Mám dojem, že v Európe zase chcú objavovať Ameriku. Špeciálne procesory pre autonómne jazdiace autá už existujú a je u nich veľmi výrazný pokrok. Napr. Tesla začala minulý rok používať jednotku Tegra X1 s výkonom 1 TFlop - teda tisíc miliárd operácií za sekundu. (to bol mimochodom výkon najvýkonnejšieho superpočítača na prelome milénia). Zvládne myslím až 10 kamier a všetky senzory, ktoré má auto na palube. Je 40x výkonnejšia ako to, čo používala Tesla predtým.

+2/0
14.6.2017 21:37

M88i57l45a65n 77V17o23l79e26k 5359933926849

Tak ony procesory žerou víc než auto? Tak teď mi to začíná do sebe zapadat. Žádné algoritmy a všechno honěné přes neuronové sítě...

+1/0
14.6.2017 19:45

M17i40r65e12k 74G70a29j20e59r 5931476549220

Jo, žádné podstatné zlepšení oproti živému řidiči, který to tam také honí.

0/0
14.6.2017 21:02
Foto

J10i22ř60í 10D76v68o74ř15á15k 5855609140518

Nedávno jse četl VTM ( Věda a Technika Mládeži) z roku 1955. Byl tam i "nástin" budocnosti. Tedy číslo z " roku 1975 ".

V každém domě malá štěpná elektrárna, v Praze byla spuštěna první osobní linka Země - Mars, ..... . Na konci se autor omlouvá za nedocenění technického pokroku, že realita bude daleko modernější,že si čtenáři z roku 1975 budou ťukat na čelo.

A v Praze , v roce 1975, se nedala koupit ani mikrovlnka,...... .

+6/0
14.6.2017 19:44

M38i13r45e22k 76G70a22j46e34r 5831666969520

Takže u té mikrovlnky se aspoň nespletli.

+1/0
14.6.2017 21:04

L47u41k56á78š 96A51d27a32m93e22c 3677653340267

Já nechápu, proč vývojáři nepoužívají auta se spalovacím motorem, ten by utáhl všechna ta fidlátka v kufru daleko déle. Při vývoji autonomního řízení je přeci jedno, jestli se budou nebo nebudou v budoucnu používat stále spalovací motory.

0/−1
14.6.2017 19:42

K34r19y12š35t78o51f 69L29a90n16í24k 1809690835105

výňatek ze Zákona o transformaci osobní dopravy:

prechodne obdobi bude trvat 24 hodin, a to od soboty 18:00. bude vyuzito na vykup dosud nevykoupenych neautonomnich vozidel a rozmisteni automatu tak, aby po skonceni prechodneho obdobi byly schopny obslouzit požadavky obyvatel. vlastnictví vozidla bude nahrazeno poskytovanim služby (doprava a preprava).

preprava osob po dobu prechodneho obdobi bude realizovana automatickou hromadnou dopravou, preprava nakladu nebude v tomto obdobi umoznena.

výjimku budou mit hasici, zachranna služba, policejni a obranne slozky a koordinator procesu transformace.

vozidla, která si majitele ponechají k relaxaci a sportu, budou od zahajeni prechodneho obdobi deaktivována a k jejich aktivaci bude mozne pristoupit jen na vymezenych mistech (zavodni okruhy apod.). na takova vymezena mista a mezi nimi budou prepravovana na nakladnich automatech.

+3/−1
14.6.2017 19:32

M62a86r76t42i79n 26S37e72d57o16n62a 2625336156189

Odhady ze neco bude za 20 let jsou vycucane z prstu. Jakykoliv odhad na 5 let neni podlozen na zadnych faktech. Povalecna generace v 60 letech byla krmena vizi ze kolem roku 2000 se bezne bude cestovat na Mesic na dovolenou, v 80 letech jsme slyseli jak za pad desitek let tu bude komunismus. A jak znamo nic takove se nedelo.

+2/−2
14.6.2017 18:40

S33t54a21n45i95s22l24a80v 41K28r10e77j22c65a72r 6817696563484

To by vám odpověděli odborníci z Prognostického ústavu xxx, ti vize o budoucnosti měli dokonce ve svém názvu. Ale nikdo z běžných občanů se nikdy nedozvěděl jaký přínos tento ústav státu přinášel !! Jeden ano, umožnoval režimu uklízet prozrazené komunistické špiony z kapitalistického světa do odvětví kde se nic nevykazovalo a přece se brala měsíčně nemalá výplata.

+1/−1
14.6.2017 19:29

D93a58n80i87e90l 46B17a81r39t76o71l87d 6169944848961

A jak to bude se stupněm 5 v zimě?

Kde budou parkovat?

Nejsou schopni ani dnes udělat parkoviště.

Tohle, že bude funkční za 20 let je, za mě, utopie.

A ty tisíce lidí bez práce.

+4/−3
14.6.2017 18:32

P90a36v57e47l 13T50r71u95k10s60a 3253597592903

A zima ma byt problem v cem? Autonomni auta samozrejme v zime jezdi normalne (opravdu se neridi jenom podle car na silnici a protismykovy system si poradi lip nez clovek).

Kde budou parkovat? Nevim proc ocekavate, ze autonomnich aut bude vic nez klasickych. Spis se ocekava opacny trend (dist lidi si auto neporidi, pokud bude mit u domu pristavene 'taxi' za rozumnou cenu)

+1/−1
14.6.2017 19:27

J43i79ř91í 75T66e23p73r 4727330535585

A pak se zase budou divit kam zmizela kupni sila. Ze nikdo nebude mit na to, aby si neco koupil, nebo se nechal dopravit.

0/−5
14.6.2017 18:32

M14i42r50e64k 55Š21t70e27f80a74n 9909439979118

tak dle fotky je to zatim to nejhnusnejsi auto co jsem kdy videl, VW opravdu není lidové vozítko Rv

0/0
14.6.2017 18:12

R90a18d18o91m90í84r 90J32a78h84n 6380174230282

...časem přijde na řadu zákaz řízení člověkem. Toho se snad už nedožiju.

+3/−1
14.6.2017 17:58

A27l83e26š 62J34í92l54e45k 7381542456158

Zní to zajímavě, líbí se mi to (inu mám rád techniku)...ale... aby realita nebyla nakonec taková, že budeme ještě rádi za koně, nebo aspoň oslíka...

0/0
14.6.2017 17:43

M13i87r42e20k 68G87a58j77e65r 5321656649410

Nektere otazky v clanku, zejmena kolem parkovani, mne pripominaji naivitu podobnou z doby pred nastupem osobnich pocitacu. Kdyz nekdo mel vizi, ze bude mit pocitac kazda domacnost, tak prisly otazky jako "Jak bude mozne zajistit, ze kazda domacnost bude mit potrebnou klimatizaci, aby se pocitac nepřehřál.

+1/0
14.6.2017 17:19

A62l73e22š 20J71í79l27e14k 7571972626898

Možná jsou teď auta v té fázi jako byly počítače řekněme v 80tých letech. Spousty nových nápadů, nadšení... Uvidíme kam se to hne...

+2/0
14.6.2017 17:59

M74i80c73h17a45l 71M78i46n54a78ř87í43k 9462746689298

Ten nadpis zní optimisticky. Nejde mi tak ani o nové technologie, jako o to, že pokud řidiče z povolání nahradí stroje, bude na silnicích jen minimum mrtvých.

+1/−2
14.6.2017 16:54

P64e50t61e60r 59M96l92i39c80h 8324282823655

- Je jasne, ze stupen 5 bude taxi auticko neustale v pohybu. Zadne jine auto do mesta nesmi. Soukrome rizeni pouze mimo mesto. Cili, neco jako skladove haly Amazonu s roboty.

- Zapomenute veci by melo auto hlasit hned. Pripadne se vratit. Pripadne nahlasit obsluzne stanici, kde to muze fyzicka osoba proverit. Pripadne veci zcizit :). Ale v aute muze byt klidne mikrogramova vaha. Ale ta taky nahlasi zvratky :)

- Auto by melo byt pouzito na kartu, aby prave pri ztrate bylo mozne dohledat majitele veci.

- Nehody. Pokud jejich pocet bude nizsi nez ted s ridici, tak neni treba soudne stihat provozovatele, ne?

- Rizeni. Po meste muzou byt kontrolni wifi stanice, treba ve svetlech, ta jsou vsude. Pripadne neco, na co bude auto strilet laser a dostane signal zpet.

- Nejvetsi problem vidim hacku, kdy se nekdo pokusi vozy ovladnout. Takze by meli mit i samostatne uvazovani, jako maji moderni drony, kdyz se dostanou mimo signal vysilacky a umi se vratit do dosahu, vyhnout prekazkam a tak.

+5/−1
14.6.2017 15:28

R87a98d39e43k 56P77a23n76c13h57a85r92t84e93k 6183933343756

Zajímalo by mě, jaká je reálná poptávka po něčem takovém ...

+3/−2
14.6.2017 15:00

K34a14m57i83l 92K57r11b39á25l82e80k 6764642495603

Obrovská. Tohle bude nejlepší business 21.stoleti. na tom vyrostou příští Billové Gatesové.

+14/0
14.6.2017 15:18

K63a88m90i87l 14K12r27b89á15l86e46k 6144732655223

Ono bude hlavně zbytečné takové auto vlastnit, čili tankovat ho, platit pojištění, umývat atd. Lepší bude doprava jako služba. U současného taxi tvoří 90% nákladů cena lidské práce. Ta u robotaxi odpadne. Bude to mít revoluční vliv na mnoho oblastí. Např bude třeba tak třetina počtu současných aut, které stejně 95% času jen postávají na parkovišti. Ulice budou volné. Klesne potřeba těžebního průmyslu a dopravy materiálu. Bude to náročné, co budou dělat všichni propuštění řidiči a dělníci z továren na auta?

+27/−1
14.6.2017 14:49

R31o85b96i52n 57Ž60i39ž24k46a 2858554486966

Ta třetina je dle mě moc odvážný odhad. Nezapomeňte, že musíte vykrýt špičky. Sice spoustou aut nikdo kromě půlhodiny ráno a půlhodiny večer nejezdí, takže by se mohlo sice zdát, že máte 23/24 kapacity vozu volné, ale ve chvíli, kdy to auto potřebují všichni ve stejný čas a ve stejném směru, (periferie -> město ráno a obráceně odpoledne), rázem se vám potenciální volná kapacita dost ztenčuje.

To samé platí o cesty na víkendy a dovolené. Zase. Auto bude stát u Mácháče celý víkend prázdné, ale potřebovat ho budou všichni v pátek a v neděli večer, se Středozemím to bude podobně.

Zároveň tenhle systém zpřístupní automobilovou dopravu lidem, kteří k ní dnes nemají přístup nebo motivaci. To celé vede k tomu, že počet aut v ulicích rozhodně dramaticky nespadne.

Obava o řidiče je tedy na místě, výrobci si nejspíše ještě docela užijí :-)

+6/−1
14.6.2017 15:01

K92a32m79i31l 53K33r39b28á13l46e71k 6324862665773

Taky se může změnit životní styl, takže pondělní ranní špička bude minulostí. Továrny budou robotické, obsluhovat je bude pár lidí, takže nebude třeba, aby tam na osmou najelo deset tisíc lidí. To samé s víkendy. Tohle se dá taky regulovat cenou nebo naopak dlouhodobou rezervací. Když vím, že v pátek pojedu na chatu, objednám si robotaxi už v pondělí, když se rozhodnu na poslední chvíli, tak třeba zaplatím dvojnásobek obvyklé ceny.

Se sníženým provozu taky nepočítám, spíš naopak, ale vyprázdní se parkoviště. Žádné auto nebude jen tak stát

+2/0
14.6.2017 15:15

R15o20b96i64n 58Ž70i81ž54k77a 2518184166386

Změna životního stylu je dost pravděpodobná, ale bude to trvat déle než nástup roboaut, má to dost velkou setrvačnost. Navíc ohýbat svůj život podle toho, kdy je zrovna dostupný auto za rozumnou cenu, je dost velkej diskomfort. Stačí se zeptat libovolného studenta, který se snaží dostat se v pátek odpoledne domů s Jančurou nebo ČD. Objednávat v pondělí snad ani nestačí. Takže buď vyletí cena ve špičkách do oblak, nebo se navýší počet vozidel v provozu. A jsme zase zpátky.

S tím že žádné auto nebude jen tak stát - no bude. Právě v těch hluchých místech mezi špičkami. Jedině pokud byste myslel, že nemusí stát někde v centru města, ale může bejt někde v poli za ním, to beru.

+5/0
14.6.2017 15:48

K60a72m67i25l 71K51r18b93á24l33e52k 6224872675133

Další možností bude, že ve špičce nebude platit 1 člověk = 1 auto a finančně atraktivní bude spolujízda.

Nepočítám, že by mě napadly všechny figle, to nechám na umělé inteligenci, která to všechno bude řídit

+2/0
14.6.2017 20:03

M82i60r79e34k 73G72a45j40e75r 5581836489320

Jenze ta potreba jizd bude vetsi nez dnes. Nyni jede autem jen ten, kdo ho vlastni. V te vasi vizi bude chtit jezdit kazdy.

+1/0
14.6.2017 17:24

Ř49e34h52o12ř 25V33l89a51s73á13k 2164244251696

Pokud bude auto jako služba, tak bude daleko snazší použít hromadnou dopravu. Často třeba jedete ráno autem jen proto, že odpoledne s ním chcete jet nakoupit nebo odvézt kytky od babičky. Když si budete moci auto zavolat až k odpolednímu nakládání, klidně z práce i do práce dáte procházku a MHD.

+3/0
14.6.2017 17:01

M20a94r72t21i46n 81K23a51r94á90s37e80k 9638873368368

U taxi lidska prace 90%? To asi tezko :-D.... kdyz si vezmu ze nejake realne naklady na auto (od porizovacky, pojistek, nafty, srevisu a vseho) zacinaji nekde na 5kc/km, podil placenych kilometru je kdyz se hodne dari 50%, tak jen naklady na auto jsou 10 kc/km, jestli njelenvejsi taxiku, ubery apod zacinaji nekde na 14 korunach za kilak, tak nejaky prostor pro lidskou praci jsou ty 4kc, ale z toho jeste je potreba zaplatit treba admin (dispecink, nebo central uberu) a dalsi...

Navic porad budete mit lidskou praci na cisteni, tankovani apod. Zkratka cena taxi tezko klesne nejak extremne oproti dnesnim nejlevnsim sluzbam, maximalne v nizkych 10%

0/−1
14.6.2017 15:29

K49a23m67i68l 71K73r97b10á19l72e44k 6224412865763

Ona taky cena těch taxíků bude nižší, jednotná barva, stejná výbava, budou jim chybět hejblatka na řízení. Budou to elektromobily a najezdí denně 3x tolik km, než nejlepší řidič. Budou totiž jezdit 24/7. A pak je taky nutné srovnávat budoucí ceny a platy, ne ty dnešní.

0/0
14.6.2017 15:43

M28a58r56t75i29n 79K84a71r11á49s35e82k 9578213868518

Ano najzdi vice, na druhou stranu ten elektromobil se slusnou vydrzi (kdyz ma jezdit 24/7), system autonomniho rizeni apod zase znamena vyssi cenu nez volant a pedaly ze...

A vetsina nakladu souvisejicich s autem je umerna hlavne najezdu (servis, pneu, spotreba, opotrebeni auta), tj to ze auto bude v provozu nonstop neni zas takove extra terno....

0/0
14.6.2017 15:48

M35i63r46e76k 66G11a57j11e48r 5311746209360

Zrovna cena autonomniho automobilu si myslim bude mnohem nizsi nez je cena dnesnich aut. Az se dostatecne rozmnozi, tak klesne i jejich hmotnost, protoze ubyde masivni konstrukce dnes nutna kvuli bezpecnosti pri havariich. Ridici jednotka bude stat asi tolik, co dnes mobil.

+1/0
14.6.2017 17:28

M18a78r39t63i13n 60K62a15r40á60s16e68k 9388943668318

Ao, pokud uvazujete rok 2100, kdy na silnici jsou jen mala autonomni vozitka a nic jineho, tak asi jo, proc ne...

+1/0
14.6.2017 18:18

M47i24r52e97k 84G91a85j76e49r 5981606579980

Jo, rok 2100 je to, co jsem měl na mysli.

0/0
14.6.2017 21:18

M74i80r58e19k 60G74a41j56e53r 5931176369880

Jednotna barva cenu nesnizi. Naopak bude po te barve velka poptavka, coz cenu surovin zvysi. Mate mnoho velmi naivnich predstav.

0/−3
14.6.2017 17:26

M30a32r85t69i96n 72K61a43r27á82s59e67k 9388323858528

No je treba k tomu poznamenat, ze sice budou volnejsi parkovaci mista, ale silnice budou naopak plnejsi (normalni auto ma minimum prazdnych kilometru), protoze sebelepe organizovana doprava bude znamenat ze "taxi" bude porad jezdit spoustu prazdnych kilometru (typicky - dneska je cesta plna z perfierie do mesta, a zpet temer prazdna, u navrhovaneho modelu prepravy bude plna v obou smerech, protoze se auta budou prazdna vracet na periferii nabrat dalsi lidi), navic pokud to bude obdobne levne jako soukrome auto, tak vzroste vyrazne i pocet uzivatelu....

0/−1
14.6.2017 17:16

M85i63r60e11k 56G41a85j35e20r 5281446919890

Kdyz budou volne ulice, kde se vezme auto, kdyz ho clovek bude potrebovat?

0/0
14.6.2017 17:22

P70e58t90r 58K13r65o53p63á38č63e84k 9479400629752

Nějak mě chybí informace o tom, jak to bude řešeno legislativně. Když takové auto způsobí nehodu a někoho zabije, kdo za to bude odpovědný? Majitel auta? Pochybuji, takové auto by si těžko někdo rád pořídil. Takže výrobce auta? Jak bude muset být pojištěný a jak se to odrazí na ceně auta? Myslím, že stačí pár takových nehod a prohraných sporů a může to položit výrobce nebo (dočasně) i celé odvětví.

0/0
14.6.2017 14:15

P58e92t46r 18A70g11u17l53á74r 4877728900104

Jj. Na to se roky ptám také. Vždycky schytám hromadu mínusů. Jsem přesvědčený o tom, že výrobci vlastně jen čekají na to, aby si prolobovali změnu legislativy v tom smyslu, že za jakékoliv chyby je zodpovědný majitel nebo provozovatel a nikoliv výrobce.

+1/−1
14.6.2017 14:32

M44a85r53t27i50n 36M91a88i18k46s73n81a85r 3424103328462

Jo, to je krasna seda zona. Prakticky, pokud se jedna o 0-4, tak je to vzdy clovek, ktery ma zasahnout v pripade problemu. U 5tky, tam to bude uz zajimave, pokud to budeme brat v soucasnem pravu, tak pokud zpusobi neco vaseho zraneni nekomu jinemu, jste za to odpovedny vy. Stejne jako u psa, pes ma vlastni mysl, byl vyslechten nekym, ale to ze roztrha vaseho souseda pada na vasi hlavu. Ale v praxi, zatim tyhle auta jsou bezpecnejsi nez clovek uz ted, vetsinou spise naboural nekdo do nich, protoze vylozene porusil predpisy. Dulezite si ale uvedomit, tim vice bude narustat pocet techto aut v provozu, tim vice se jim asi bude prizpusobovat infrastruktura aby byli bezpecnejsi. Ale uplne jasno bude, az to bude, protoze do te doby ani nevime co se vsechno muze stat. (A jo, fandim tomu, zase tolik me nebavi ridit)

+2/0
14.6.2017 14:47

L71i92b54o71r 44J68a50n55e80č29e69k 4505475835251

Nejvetsim problemem automatizace dopravy je pritomnost cloveka. Kdyby jezdila jen roboticka auta nebyl by problem s autonomnim rizenim. Kdyz se ale podivate ceho vseho jsou ridici schopni, bude velmi obtizne naprogramovat bezpecny ridici system.

+1/0
14.6.2017 15:18

K91a61m62i93l 76K40r30b89á35l83e69k 6834982445873

Typ 5 soukromníci kupovat nebudou, ty budou provozovat velké firmy jako Uber. A ti se už s výrobci dohodnou, kdo za co bude ručit.

0/0
14.6.2017 14:51

J24a74r52o51s50l11a96v 54L71e50b83e75d93a 3556719287670

Konečně to zas někdo popsal popravdě a střízlivě. Ty nadšené výkřiky jak nejlépe zítra budeme jezdit v autonomních vozidlech nebo jak je český stát příšerný, když nepustí do provozu autobus, jenž přece už sám ujel 20 km mezi Haarlemem a Shipholem mě už ani nerozesmějou...

+2/−4
14.6.2017 13:53

P98e88t66r 92A79g46u38l69á40r 4727648450604

Stupeň 6 bude "no human required"?

+3/−1
14.6.2017 13:12
Foto

J97i66n56d46ř40i54c75h 93L41n73ě90n63i17č31k35a 5563531949

To už je v podstatě stupeň 5.;-)

+1/0
14.6.2017 14:44
Foto

A79n21t51o26n98í54n 30L30o93m 8162234809695

Je zajímavé, že už se objevují i koncepty autobusů, minibusů, apod. Čekal bych spíš náskok resp. větší zamíření na kolejová vozidla. U vlaků a tramvají (metro nezmiňuji záměrně) je obrovskou výhodou jasně daná dráha vozidla, ale již se musí umět vypořádat i s okolním provozem (na rozdíl právě od metra). Proti automobilům je víc místa na řídící počítače a nemusí se řešit omezení zásoby energie v bateriích - napájení z troleje.

+17/0
14.6.2017 12:47







Najdete na iDNES.cz