Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Bomby a rakety místo prášku. Soudruzi z NDR chtěli bojového Turbočmeláka

Úpravy nebojových letadel různých kategorií na bojové verze nejsou v historii letectví až tak ojedinělou záležitostí. A nemusíme chodit daleko, v polovině 80. let byl u nás takto přestavěn zemědělský letoun Z-37T. Bojový turbočmelák byl intenzivně zkoušen, potom však málem upadl v zapomnění.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M95i66c38h37a89e96l 36C64h91a80r66v36á25t 9209988363632

To připomíná ten známý vtip...

Pozor, letí agrostroj...;-D

0/0
25.6.2017 17:53

P42e71t29r 34Č34e40r94n73ý 8740938608572

Že by soudruzi v NDR záviděli soudruhům s USA, že se jim podařilo ve Vietnamu rozprášit 20 mil litrů herbicidů ?

To by asi chudák čmeláček nedal ani v turbu.

;-D

0/−1
23.6.2017 17:01

D22a32v96i71d 44K59r32á34l 9235199833728

Překlep je hned ve druhém slově článku. Šel by opravit, prosím?

0/0
23.6.2017 11:45

R49a28d61e33k 39F80o92l64p28r82e73c44h16t

Díky, opraveno.

0/0
23.6.2017 11:56

J61a71n 36H43á62l24a 8125755160797

V protipovstaleckých misích by to možná šlo, i když Tuccano to není, ale když člověk uváží, že by to letadlo mohla lehce sundat dávka i z útočné pušky, tak lítat s tím v podmínkách protiletadlovými systémy přesyceného evropského bojiště by byla sebevražda.

+3/0
23.6.2017 8:23

K58a68r64e79l 60L75a12n50g32r 2862567830168

Ptáte-li se, proč měl M601Z snížený výkon, tak to bylo pro dosažení jeho větší životnosti při náročném zemědělském nasazení, které se vyznačuje nekonečnou sérií vzletů a přistání proložených krátkými lety v malé výšce.

Zdroj: http://technet.idnes.cz/bojovy-turbocmelak-z-37tm-0x7-/vojenstvi.aspx?c=A170621_150738_vojenstvi_erp

______

Krásný nesmysl. Životnost byla stejná jako u M601D hodinový nálet se neobcházel, jen byly zvýšeny cykly. ;-) Navíc kolikrát motor byl i tak vycyklován dříve než překročil hodiny náletu a motor šel do GO.

0/0
22.6.2017 20:52

R77a70d44e93k 11F94o39l39p58r62e65c82h87t

Tu informaci jsem si nevymyslel, myslím, že to říkal i V. Němeček v knize Československá letadla. Nemám ji, ale kdysi jsem ji četl a toto zdůvodnění si pamatuji a neměl jsem důvod tomu nevěřit. Zkrátka se mi zdálo logické, že stejný motor se sníženým výkonem nebude při náročném nasazení (desítky startů denně - tedy startů letadla, ne motoru) tak namáhán. Nepřímo by to podporovala i otázka, proč potom nepoužili tu výkonnější verzi, aby by se dalo vozit více chemikálií a turbočmelák by po této stránce nebyl deklasován polským PZL M-18, který toho uvezl dvakrát tolik (ale tedy v případě, že by větší kotel na ty chemikálie bylo možné do turbočmeláka namontovat). Ještě mě napadá zdůvodnění, že byl motor upraven kvůli snížení spotřeby, ale v takovém případě nechápu, proč by se o tom pan Němeček v té knize nezmínil (bylo to vydání někdy z poloviny 80. let).

0/0
22.6.2017 22:22

M95i89l60a93n 80N95ě42m48e13c 1645730106416

Nejsem motorář, ale řekl bych, že Vaše formulace je v zásadě správná. Jen byly z hlediska životnosti kritické ty cykly, a ne hodinový nálet. Lze okolo toho odborně slovíčkařit, ale podstatu jste trefil.

0/0
22.6.2017 23:31

K88a25r42e50l 56L58a76n64g57r 2712277290118

Z hlediska zivotnosti pokud se prekroci jeden z parametru - roky, hodiny, cykly - musi motor do GO nebo revize. Revize je vetsinou pokud propadnou roky od zastavby.

0/0
23.6.2017 7:22

K80a76r50e10l 16L97a96n72g79r 2222887370158

Snizeni vykonu melo i jiny duvod a ten byl velice prosty. Vykon motoru mohl pri neprimerenem pridani plynu zpusobit prevraceni stroje na cumak. Vetsi nadrz kam? Tohle neni Trush kam se dava nadrz pred pilota.

0/0
23.6.2017 7:20

R59a50d67e74k 16F69o93l69p16r23e95c17h15t

To zní také logicky. Ale nesnižoval se třeba výkon jenom kvůli tomu, že byl pro čmeláka zbytečně vysoký a ta eliminace převrácení byla jenom přidaná hodnota tohoto řešení? Zredukuji text a až bude čas, tak to zkusím ještě dohledat/poptat. Ale pořád mi teda vrtá hlavou ten Němeček s tou životností, našel jsem scan a je to v kapitole Poválečné konstrukce motorů a vrtulí.

0/0
23.6.2017 8:46

K16a15r32e47l 28L42a74n79g25r 2652967130588

M601 je nachylna pri nespravnem pouziti na prehrati pri stani, ale to i ostatni turbovrtulove motory. Pokud nemate max vykon neupalite ji vnitrnosti. Navic vykon byl stale vyssi nez u klasickych motoru, ale vaha sla dolu. Melo se jednat o motor nenarocny na udrzbu - coz se povedlo. Z praxe muzu potvrdit 95% motoru M601Z co se me dostaly do ruky byly vycyklovane nebo prosly vekem. A vevnitr byly jako nove. Cmelak s timhle motorem mel kratsi drahu na vzlet, ale pokud ho pilot neznal mohl mit problem s motorem, dvouhridelovy motor nereaguje na plyn okamzite.

+1/0
23.6.2017 10:08

M75i12c67h18a13l 52V22o50z98n35i95c82a 4652562356415

Neni to uplne mimo misu.. viz. http://www.thedrive.com/the-war-zone/11689/blackwater-founder-erik-princes-armed-crop-duster-is-at-the-paris-air-show

0/0
22.6.2017 19:37

V73á62c53l91a10v 91P90c50h41á93l56e62k 8356442841692

Díky za zajímavý článek. Do muzea se na "Military" zajedu podívat osobně :-)

0/0
22.6.2017 19:33

Š71t57ě93p90á11n 96V19a53n94ě63k 3173799357647

Nevím co se tu komu na tom zdá bizardního...možnost letu v nízké výšce (neviditelnost radary), obětování poměrně nedůležitého pilota. Prostě jednorázové kamikaze.

0/0
22.6.2017 15:15

J61a84k48u48b 50S12ú53k20e57n82í21k 1278750199

Břemeno. Připraven. Ostrá. Puso!

+2/0
22.6.2017 14:02

F95r58a25n63t49i36š20e17k 61K43o39c76o53u10r95e46k 6840203247769

Postrach všech kapitalistů...bojový turbočmelák ;-D;-D

+4/0
22.6.2017 13:31

K41a70m23i85l 93K81r26b60á10l21e79k 6824302985573

Trochu bizarní. Původně jsem si myslel, jestli to nevymysleli soudruzi z Jugoslávie pro ty jejich války, onehdá jsem viděl i jejich pancéřovaný traktor předělaný na BVP

0/0
22.6.2017 12:47

J45a47r53o39m98í54r 54K33r14á18l 4720589534239

Soudruzi z NDR zas měli bojového Trabanta. ;-D

0/0
22.6.2017 15:36

F21r97a10n12t98i77š34e44k 39K68o67c19o58u17r50e63k 6560553537519

Tak tohle mě dostalo ;-D;-D;-D V kabině přibyl také gyroskopický střelecký zaměřovač a pilot seděl na upravené sedačce umožňující použití padáku, tedy další věci, které běžný práškař při boji s mandelinkou nepotřebuje.

+5/0
22.6.2017 12:46

J60i97ř40í 80T25i32n85t47ě19r76a 6310329723460

Vážení,

jen by mne zajímalo, co jsem to viděl za ozbrojeného zemědělce v devadesátých letech v Brně na IDETu.

0/0
22.6.2017 12:42

M88i22l78a79n 31N31ě32m10e18c 1835710886946

Chudáci piloti, to by byla úmrtnost. Jak mohlo cosi takového někoho napadnout v 80. letech, to mi tedy hlava nebere.

0/0
22.6.2017 11:53

J47a81n 50S61e27m15i11k 4624227662299

podle mne tohle bylo do tretiho sveta na nejake protipartizanske operace

staci pancir pod prostor pilota aby ho neohrozila strelba z AK ze zeme, a na guerilly staci

0/0
22.6.2017 12:23

M86i76l91a86n 35N61ě47m44e46c 1225270376836

Do třetího světa by podle mě neplánovali poslat zemědělské piloty na ad hoc upravených civilních strojích. A i kdyby, leckterá guerilla už tehdy měla proti letadlům účinnější repelenty než AK.

Tohle bylo asi vážně vymyšleno pro podmínky války v Evropě. Což je naprostá šílenost, protože co do výkonů a odolnosti tohle není ani na úrovni strojů z druhé světové války. Jediné malinké plus by mohla být schopnost plížit se pomalu mezi korunami stromů, ale i tak by asi veteránů, kteří přečkali aspoň pět akcí, nebylo moc.

0/0
22.6.2017 12:55

J75a34n 31S29e59m89i56k 4184367372489

asi mate pravdu pro evropu...

...mozna jako levny kuryrni stroj a ty navesy treba jen pro pripad...nevim

0/0
22.6.2017 13:20

K64a68t25e13ř27i71n83a 75V55ý59b92o53r39n44á 6730569469

Čím byste po tom chtěl proboha střílet?

0/0
22.6.2017 18:22

M37i51l81a29n 54N65ě84m91e82c 1805120326206

Vším, čím se tak po nízko letících letadlech obvykle střílí :)

+1/0
22.6.2017 23:23

K20a60t49e53ř32i66n45a 43V27ý74b37o51r81n33á 6820809919

Bych Vás chtěla vidět, jak tohle z AK strefíte.... ;)

0/0
22.6.2017 18:22

J83a84r43o19m80í83r 54K28r20á12l 4390219434899

V osmdesátce to takový problém není.

0/0
22.6.2017 20:41

M80i53l44a49n 41N14ě84m22e17c 1205120206766

Tohle se samozřejmě z AK trefit nedá a třeba bitevní vrtulníky jsou mj. proti palbě z ručních zbraní chráněny úplně zbytečně :)

0/0
22.6.2017 23:38

J53a77n 71B41u11c21h90a96r 9269871102386

To se asi němečtí váleční letečtí konstrutéři obraceli v hrobě :-)

+1/−3
22.6.2017 10:18

K75a94r34e21l 64F16r32a82n84ě56k 3968463837515

Zoufalství na druhou.

+3/−1
22.6.2017 9:25

T76o16m70á77š 33Ž16i70t17n10ý 6501480701381

Tomu se říká kanonfuter ...

+1/−1
22.6.2017 10:41

M98a52r92c63e64l 44M21o64s18e60r 5113525141796

Ono to bylo tehdy jedno, v případě konfliktu USA/SSR, jsme byli po splnění bojových úkolů, nás i dederonů odepsáni, včetně civilního obyvatelstva. Takže i takový bojový čmelák mohl být dobrý, na ztráty životů nehledě. Prostě uráááá na zteč i proti kulometům, ozbrojeni jen bajonety. Ruská strategie, nás mnogo.

+2/0
22.6.2017 12:46

M36a90r96e80k 34M57a59h44d83a35l 9487643929665

A jak to bylo s balistickou ochranou? Nebo i v tomto případě se počítalo s početnou základnou práškovacích pilotů?

0/0
22.6.2017 3:36

J68a93n 82S72a93l76o32m40o91n 4919410121715

Balistická ochrana typu Zero ;-D.

+4/0
22.6.2017 9:43

R85a67d55e69k 35F29o36l44p25r13e69c23h22t

Samozřejmě se při tomto projektu nic takového neřešilo. Jednalo se zatím pouze o zkoušky výzbroje, navěšování a svěsování na zemi, chování letadla ve vzduchu s podvěsy a cvičné bombardování.

Dělalo se to pro Němce a ona už ta jejich myšlenka/podmínka, aby se na bojovou verzi přestavovaly práškovací letadla z provozu až v případě potřeby, je dost limitující (něco jiného je dělat plnohodnotnou lehkou bojovou verzi z práškovacích nebo cvičných letadel). S tím souviselo i použití méně výkonné zemědělské verze motoru. Ale chtěli to tak záměrně z ekonomických důvodů, nejen levná letadla, ale ani žádná navíc. Asi jim to pak došlo a ztratili o to zájem.

+1/0
22.6.2017 10:21

J77a63n 68S66a25l10o50m53o95n 4249760371585

Však já to pochopil a vy určitě taky víte jakou mělo Zero balistickou ochranu a to šlo o plnohodnotnou stíhačku ;-D. To že jsem využil malý slovní vtípek je jen bonus ;-).

0/0
22.6.2017 11:17

R36a57d95e98k 15F48o31l84p73r76e37c65h22t

Proti tomu neprotestuji, psal jsem to primárně jako odpověď na otázku "Jak to bylo s balistickou ochranou?", jen jsem to blbě rozklik.

+1/0
22.6.2017 11:42

J45a66k32u53b 90B23o59h80o98n67ě70k 8345756419617

Já ten vtip pochopil :-)

+1/0
22.6.2017 13:51







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.