Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Bomby a rakety místo prášku. Soudruzi z NDR chtěli bojového Turbočmeláka

Úpravy nebojových letadel různých kategorií na bojové verze nejsou v historii letectví až tak ojedinělou záležitostí. A nemusíme chodit daleko, v polovině 80. let byl u nás takto přestavěn zemědělský letoun Z-37T. Bojový turbočmelák byl intenzivně zkoušen, potom však málem upadl v zapomnění.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M78i40c19h71a14e75l 89C48h71a31r53v93á81t 9509308363292

To připomíná ten známý vtip...

Pozor, letí agrostroj...;-D

0/0
25.6.2017 17:53

P81e44t81r 92Č10e89r42n40ý 8720858128222

Že by soudruzi v NDR záviděli soudruhům s USA, že se jim podařilo ve Vietnamu rozprášit 20 mil litrů herbicidů ?

To by asi chudák čmeláček nedal ani v turbu.

;-D

0/−1
23.6.2017 17:01

D48a89v32i13d 91K53r10á91l 9495189373218

Překlep je hned ve druhém slově článku. Šel by opravit, prosím?

0/0
23.6.2017 11:45

R88a13d78e42k 93F18o80l97p52r67e57c57h55t

Díky, opraveno.

0/0
23.6.2017 11:56

J72a77n 49H75á41l40a 8885865360337

V protipovstaleckých misích by to možná šlo, i když Tuccano to není, ale když člověk uváží, že by to letadlo mohla lehce sundat dávka i z útočné pušky, tak lítat s tím v podmínkách protiletadlovými systémy přesyceného evropského bojiště by byla sebevražda.

+3/0
23.6.2017 8:23

K40a30r90e89l 96L29a43n79g72r 2172707140968

Ptáte-li se, proč měl M601Z snížený výkon, tak to bylo pro dosažení jeho větší životnosti při náročném zemědělském nasazení, které se vyznačuje nekonečnou sérií vzletů a přistání proložených krátkými lety v malé výšce.

Zdroj: http://technet.idnes.cz/bojovy-turbocmelak-z-37tm-0x7-/vojenstvi.aspx?c=A170621_150738_vojenstvi_erp

______

Krásný nesmysl. Životnost byla stejná jako u M601D hodinový nálet se neobcházel, jen byly zvýšeny cykly. ;-) Navíc kolikrát motor byl i tak vycyklován dříve než překročil hodiny náletu a motor šel do GO.

0/0
22.6.2017 20:52

R21a98d45e64k 15F14o68l79p42r74e57c28h74t

Tu informaci jsem si nevymyslel, myslím, že to říkal i V. Němeček v knize Československá letadla. Nemám ji, ale kdysi jsem ji četl a toto zdůvodnění si pamatuji a neměl jsem důvod tomu nevěřit. Zkrátka se mi zdálo logické, že stejný motor se sníženým výkonem nebude při náročném nasazení (desítky startů denně - tedy startů letadla, ne motoru) tak namáhán. Nepřímo by to podporovala i otázka, proč potom nepoužili tu výkonnější verzi, aby by se dalo vozit více chemikálií a turbočmelák by po této stránce nebyl deklasován polským PZL M-18, který toho uvezl dvakrát tolik (ale tedy v případě, že by větší kotel na ty chemikálie bylo možné do turbočmeláka namontovat). Ještě mě napadá zdůvodnění, že byl motor upraven kvůli snížení spotřeby, ale v takovém případě nechápu, proč by se o tom pan Němeček v té knize nezmínil (bylo to vydání někdy z poloviny 80. let).

0/0
22.6.2017 22:22

M60i26l17a76n 47N33ě62m78e47c 1225130276836

Nejsem motorář, ale řekl bych, že Vaše formulace je v zásadě správná. Jen byly z hlediska životnosti kritické ty cykly, a ne hodinový nálet. Lze okolo toho odborně slovíčkařit, ale podstatu jste trefil.

0/0
22.6.2017 23:31

K77a19r86e83l 49L83a68n80g38r 2752957750838

Z hlediska zivotnosti pokud se prekroci jeden z parametru - roky, hodiny, cykly - musi motor do GO nebo revize. Revize je vetsinou pokud propadnou roky od zastavby.

0/0
23.6.2017 7:22

K82a66r52e97l 54L43a71n31g68r 2272727950688

Snizeni vykonu melo i jiny duvod a ten byl velice prosty. Vykon motoru mohl pri neprimerenem pridani plynu zpusobit prevraceni stroje na cumak. Vetsi nadrz kam? Tohle neni Trush kam se dava nadrz pred pilota.

0/0
23.6.2017 7:20

R46a50d27e72k 86F42o46l30p35r59e91c58h34t

To zní také logicky. Ale nesnižoval se třeba výkon jenom kvůli tomu, že byl pro čmeláka zbytečně vysoký a ta eliminace převrácení byla jenom přidaná hodnota tohoto řešení? Zredukuji text a až bude čas, tak to zkusím ještě dohledat/poptat. Ale pořád mi teda vrtá hlavou ten Němeček s tou životností, našel jsem scan a je to v kapitole Poválečné konstrukce motorů a vrtulí.

0/0
23.6.2017 8:46

K72a58r93e32l 49L21a11n62g50r 2942367490668

M601 je nachylna pri nespravnem pouziti na prehrati pri stani, ale to i ostatni turbovrtulove motory. Pokud nemate max vykon neupalite ji vnitrnosti. Navic vykon byl stale vyssi nez u klasickych motoru, ale vaha sla dolu. Melo se jednat o motor nenarocny na udrzbu - coz se povedlo. Z praxe muzu potvrdit 95% motoru M601Z co se me dostaly do ruky byly vycyklovane nebo prosly vekem. A vevnitr byly jako nove. Cmelak s timhle motorem mel kratsi drahu na vzlet, ale pokud ho pilot neznal mohl mit problem s motorem, dvouhridelovy motor nereaguje na plyn okamzite.

+1/0
23.6.2017 10:08

M69i55c61h19a90l 24V86o80z46n27i62c64a 4872632386635

Neni to uplne mimo misu.. viz. http://www.thedrive.com/the-war-zone/11689/blackwater-founder-erik-princes-armed-crop-duster-is-at-the-paris-air-show

0/0
22.6.2017 19:37

V56á16c60l48a29v 69P22c37h46á77l61e94k 8156952541902

Díky za zajímavý článek. Do muzea se na "Military" zajedu podívat osobně :-)

0/0
22.6.2017 19:33

Š90t67ě25p68á76n 71V53a35n40ě41k 3663609577727

Nevím co se tu komu na tom zdá bizardního...možnost letu v nízké výšce (neviditelnost radary), obětování poměrně nedůležitého pilota. Prostě jednorázové kamikaze.

0/0
22.6.2017 15:15

J98a92k88u74b 11S46ú98k42e34n72í23k 1628910749

Břemeno. Připraven. Ostrá. Puso!

+2/0
22.6.2017 14:02

F50r72a70n41t67i90š46e94k 40K47o82c76o75u44r81e95k 6780263137329

Postrach všech kapitalistů...bojový turbočmelák ;-D;-D

+4/0
22.6.2017 13:31

K16a12m65i25l 31K83r71b58á43l52e55k 6244782785833

Trochu bizarní. Původně jsem si myslel, jestli to nevymysleli soudruzi z Jugoslávie pro ty jejich války, onehdá jsem viděl i jejich pancéřovaný traktor předělaný na BVP

0/0
22.6.2017 12:47

J67a69r35o92m65í35r 14K62r51á91l 4340699644609

Soudruzi z NDR zas měli bojového Trabanta. ;-D

0/0
22.6.2017 15:36

F37r93a95n58t69i68š48e16k 54K19o83c28o87u60r87e90k 6670963967599

Tak tohle mě dostalo ;-D;-D;-D V kabině přibyl také gyroskopický střelecký zaměřovač a pilot seděl na upravené sedačce umožňující použití padáku, tedy další věci, které běžný práškař při boji s mandelinkou nepotřebuje.

+5/0
22.6.2017 12:46

J23i35ř52í 33T47i95n11t49ě24r33a 6960239163970

Vážení,

jen by mne zajímalo, co jsem to viděl za ozbrojeného zemědělce v devadesátých letech v Brně na IDETu.

0/0
22.6.2017 12:42

M16i58l59a64n 19N19ě45m60e25c 1255190466476

Chudáci piloti, to by byla úmrtnost. Jak mohlo cosi takového někoho napadnout v 80. letech, to mi tedy hlava nebere.

0/0
22.6.2017 11:53

J52a73n 59S33e36m72i15k 4464127502719

podle mne tohle bylo do tretiho sveta na nejake protipartizanske operace

staci pancir pod prostor pilota aby ho neohrozila strelba z AK ze zeme, a na guerilly staci

0/0
22.6.2017 12:23

M21i72l66a98n 91N31ě22m69e22c 1895540386416

Do třetího světa by podle mě neplánovali poslat zemědělské piloty na ad hoc upravených civilních strojích. A i kdyby, leckterá guerilla už tehdy měla proti letadlům účinnější repelenty než AK.

Tohle bylo asi vážně vymyšleno pro podmínky války v Evropě. Což je naprostá šílenost, protože co do výkonů a odolnosti tohle není ani na úrovni strojů z druhé světové války. Jediné malinké plus by mohla být schopnost plížit se pomalu mezi korunami stromů, ale i tak by asi veteránů, kteří přečkali aspoň pět akcí, nebylo moc.

0/0
22.6.2017 12:55

J13a87n 86S24e62m19i36k 4244107582589

asi mate pravdu pro evropu...

...mozna jako levny kuryrni stroj a ty navesy treba jen pro pripad...nevim

0/0
22.6.2017 13:20

K74a63t98e69ř49i10n60a 14V18ý86b53o45r52n45á 6680939139

Čím byste po tom chtěl proboha střílet?

0/0
22.6.2017 18:22

M48i34l56a97n 45N28ě30m48e85c 1905830916236

Vším, čím se tak po nízko letících letadlech obvykle střílí :)

+1/0
22.6.2017 23:23

K56a20t24e18ř34i37n31a 51V30ý21b38o50r30n53á 6590519439

Bych Vás chtěla vidět, jak tohle z AK strefíte.... ;)

0/0
22.6.2017 18:22

J77a92r25o33m75í75r 11K59r38á45l 4770309634199

V osmdesátce to takový problém není.

0/0
22.6.2017 20:41

M76i21l93a40n 42N31ě44m21e40c 1715600286236

Tohle se samozřejmě z AK trefit nedá a třeba bitevní vrtulníky jsou mj. proti palbě z ručních zbraní chráněny úplně zbytečně :)

0/0
22.6.2017 23:38

J28a57n 25B73u70c96h51a23r 9899751892806

To se asi němečtí váleční letečtí konstrutéři obraceli v hrobě :-)

+1/−3
22.6.2017 10:18

K44a22r57e94l 91F53r31a65n12ě60k 3388353237265

Zoufalství na druhou.

+3/−1
22.6.2017 9:25

T30o98m65á62š 53Ž71i57t62n81ý 6111230711171

Tomu se říká kanonfuter ...

+1/−1
22.6.2017 10:41

M33a21r94c86e45l 14M59o96s18e85r 5253485281396

Ono to bylo tehdy jedno, v případě konfliktu USA/SSR, jsme byli po splnění bojových úkolů, nás i dederonů odepsáni, včetně civilního obyvatelstva. Takže i takový bojový čmelák mohl být dobrý, na ztráty životů nehledě. Prostě uráááá na zteč i proti kulometům, ozbrojeni jen bajonety. Ruská strategie, nás mnogo.

+2/0
22.6.2017 12:46

M61a20r67e29k 88M60a53h75d51a56l 9367323279325

A jak to bylo s balistickou ochranou? Nebo i v tomto případě se počítalo s početnou základnou práškovacích pilotů?

0/0
22.6.2017 3:36

J81a39n 55S81a30l45o96m53o16n 4739910311625

Balistická ochrana typu Zero ;-D.

+4/0
22.6.2017 9:43

R29a21d22e50k 24F34o42l95p51r24e81c33h20t

Samozřejmě se při tomto projektu nic takového neřešilo. Jednalo se zatím pouze o zkoušky výzbroje, navěšování a svěsování na zemi, chování letadla ve vzduchu s podvěsy a cvičné bombardování.

Dělalo se to pro Němce a ona už ta jejich myšlenka/podmínka, aby se na bojovou verzi přestavovaly práškovací letadla z provozu až v případě potřeby, je dost limitující (něco jiného je dělat plnohodnotnou lehkou bojovou verzi z práškovacích nebo cvičných letadel). S tím souviselo i použití méně výkonné zemědělské verze motoru. Ale chtěli to tak záměrně z ekonomických důvodů, nejen levná letadla, ale ani žádná navíc. Asi jim to pak došlo a ztratili o to zájem.

+1/0
22.6.2017 10:21

J62a56n 68S48a59l22o85m36o24n 4779390421285

Však já to pochopil a vy určitě taky víte jakou mělo Zero balistickou ochranu a to šlo o plnohodnotnou stíhačku ;-D. To že jsem využil malý slovní vtípek je jen bonus ;-).

0/0
22.6.2017 11:17

R81a41d17e14k 92F36o67l96p33r63e39c16h22t

Proti tomu neprotestuji, psal jsem to primárně jako odpověď na otázku "Jak to bylo s balistickou ochranou?", jen jsem to blbě rozklik.

+1/0
22.6.2017 11:42

J96a84k36u40b 24B73o58h19o81n49ě83k 8665246799457

Já ten vtip pochopil :-)

+1/0
22.6.2017 13:51







Najdete na iDNES.cz