Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Bomby a rakety místo prášku. Soudruzi z NDR chtěli bojového Turbočmeláka

Úpravy nebojových letadel různých kategorií na bojové verze nejsou v historii letectví až tak ojedinělou záležitostí. A nemusíme chodit daleko, v polovině 80. let byl u nás takto přestavěn zemědělský letoun Z-37T. Bojový turbočmelák byl intenzivně zkoušen, potom však málem upadl v zapomnění.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M78i89c57h46a25e84l 74C10h89a47r56v25á18t 9809338583942

To připomíná ten známý vtip...

Pozor, letí agrostroj...;-D

0/0
25.6.2017 17:53

P77e35t82r 74Č32e97r53n91ý 8190588868362

Že by soudruzi v NDR záviděli soudruhům s USA, že se jim podařilo ve Vietnamu rozprášit 20 mil litrů herbicidů ?

To by asi chudák čmeláček nedal ani v turbu.

;-D

0/−1
23.6.2017 17:01

D73a49v94i44d 30K96r59á78l 9845449873268

Překlep je hned ve druhém slově článku. Šel by opravit, prosím?

0/0
23.6.2017 11:45

R49a15d30e89k 40F43o65l30p53r53e72c34h29t

Díky, opraveno.

0/0
23.6.2017 11:56

J35a35n 97H47á86l37a 8585105600947

V protipovstaleckých misích by to možná šlo, i když Tuccano to není, ale když člověk uváží, že by to letadlo mohla lehce sundat dávka i z útočné pušky, tak lítat s tím v podmínkách protiletadlovými systémy přesyceného evropského bojiště by byla sebevražda.

+3/0
23.6.2017 8:23

K12a35r27e58l 12L47a24n17g60r 2842777530428

Ptáte-li se, proč měl M601Z snížený výkon, tak to bylo pro dosažení jeho větší životnosti při náročném zemědělském nasazení, které se vyznačuje nekonečnou sérií vzletů a přistání proložených krátkými lety v malé výšce.

Zdroj: http://technet.idnes.cz/bojovy-turbocmelak-z-37tm-0x7-/vojenstvi.aspx?c=A170621_150738_vojenstvi_erp

______

Krásný nesmysl. Životnost byla stejná jako u M601D hodinový nálet se neobcházel, jen byly zvýšeny cykly. ;-) Navíc kolikrát motor byl i tak vycyklován dříve než překročil hodiny náletu a motor šel do GO.

0/0
22.6.2017 20:52

R66a19d35e88k 14F43o63l49p29r69e18c32h59t

Tu informaci jsem si nevymyslel, myslím, že to říkal i V. Němeček v knize Československá letadla. Nemám ji, ale kdysi jsem ji četl a toto zdůvodnění si pamatuji a neměl jsem důvod tomu nevěřit. Zkrátka se mi zdálo logické, že stejný motor se sníženým výkonem nebude při náročném nasazení (desítky startů denně - tedy startů letadla, ne motoru) tak namáhán. Nepřímo by to podporovala i otázka, proč potom nepoužili tu výkonnější verzi, aby by se dalo vozit více chemikálií a turbočmelák by po této stránce nebyl deklasován polským PZL M-18, který toho uvezl dvakrát tolik (ale tedy v případě, že by větší kotel na ty chemikálie bylo možné do turbočmeláka namontovat). Ještě mě napadá zdůvodnění, že byl motor upraven kvůli snížení spotřeby, ale v takovém případě nechápu, proč by se o tom pan Němeček v té knize nezmínil (bylo to vydání někdy z poloviny 80. let).

0/0
22.6.2017 22:22

M71i50l36a43n 36N30ě47m78e13c 1415380946516

Nejsem motorář, ale řekl bych, že Vaše formulace je v zásadě správná. Jen byly z hlediska životnosti kritické ty cykly, a ne hodinový nálet. Lze okolo toho odborně slovíčkařit, ale podstatu jste trefil.

0/0
22.6.2017 23:31

K22a92r68e94l 79L85a67n26g71r 2572827930948

Z hlediska zivotnosti pokud se prekroci jeden z parametru - roky, hodiny, cykly - musi motor do GO nebo revize. Revize je vetsinou pokud propadnou roky od zastavby.

0/0
23.6.2017 7:22

K60a40r35e93l 12L67a85n61g21r 2792797390468

Snizeni vykonu melo i jiny duvod a ten byl velice prosty. Vykon motoru mohl pri neprimerenem pridani plynu zpusobit prevraceni stroje na cumak. Vetsi nadrz kam? Tohle neni Trush kam se dava nadrz pred pilota.

0/0
23.6.2017 7:20

R97a50d11e38k 23F83o75l21p73r67e68c42h11t

To zní také logicky. Ale nesnižoval se třeba výkon jenom kvůli tomu, že byl pro čmeláka zbytečně vysoký a ta eliminace převrácení byla jenom přidaná hodnota tohoto řešení? Zredukuji text a až bude čas, tak to zkusím ještě dohledat/poptat. Ale pořád mi teda vrtá hlavou ten Němeček s tou životností, našel jsem scan a je to v kapitole Poválečné konstrukce motorů a vrtulí.

0/0
23.6.2017 8:46

K90a60r11e88l 55L41a82n95g94r 2532757440548

M601 je nachylna pri nespravnem pouziti na prehrati pri stani, ale to i ostatni turbovrtulove motory. Pokud nemate max vykon neupalite ji vnitrnosti. Navic vykon byl stale vyssi nez u klasickych motoru, ale vaha sla dolu. Melo se jednat o motor nenarocny na udrzbu - coz se povedlo. Z praxe muzu potvrdit 95% motoru M601Z co se me dostaly do ruky byly vycyklovane nebo prosly vekem. A vevnitr byly jako nove. Cmelak s timhle motorem mel kratsi drahu na vzlet, ale pokud ho pilot neznal mohl mit problem s motorem, dvouhridelovy motor nereaguje na plyn okamzite.

+1/0
23.6.2017 10:08

M76i83c70h42a62l 31V96o39z84n39i13c86a 4802702296365

Neni to uplne mimo misu.. viz. http://www.thedrive.com/the-war-zone/11689/blackwater-founder-erik-princes-armed-crop-duster-is-at-the-paris-air-show

0/0
22.6.2017 19:37

V90á96c34l12a51v 66P95c15h79á96l83e44k 8926312151552

Díky za zajímavý článek. Do muzea se na "Military" zajedu podívat osobně :-)

0/0
22.6.2017 19:33

Š61t38ě22p43á57n 52V69a39n57ě71k 3863729297287

Nevím co se tu komu na tom zdá bizardního...možnost letu v nízké výšce (neviditelnost radary), obětování poměrně nedůležitého pilota. Prostě jednorázové kamikaze.

0/0
22.6.2017 15:15

J35a14k90u97b 69S50ú34k77e58n70í14k 1738580289

Břemeno. Připraven. Ostrá. Puso!

+2/0
22.6.2017 14:02

F37r75a33n38t76i74š73e47k 23K76o65c61o49u61r24e78k 6470763787749

Postrach všech kapitalistů...bojový turbočmelák ;-D;-D

+4/0
22.6.2017 13:31

K73a51m95i37l 95K89r34b48á84l39e24k 6934152285933

Trochu bizarní. Původně jsem si myslel, jestli to nevymysleli soudruzi z Jugoslávie pro ty jejich války, onehdá jsem viděl i jejich pancéřovaný traktor předělaný na BVP

0/0
22.6.2017 12:47

J22a97r80o15m58í47r 39K58r18á36l 4550399804919

Soudruzi z NDR zas měli bojového Trabanta. ;-D

0/0
22.6.2017 15:36

F38r68a72n53t84i78š94e41k 86K49o35c62o82u61r70e56k 6300673127799

Tak tohle mě dostalo ;-D;-D;-D V kabině přibyl také gyroskopický střelecký zaměřovač a pilot seděl na upravené sedačce umožňující použití padáku, tedy další věci, které běžný práškař při boji s mandelinkou nepotřebuje.

+5/0
22.6.2017 12:46

J16i71ř71í 28T31i96n75t81ě38r50a 6340749733180

Vážení,

jen by mne zajímalo, co jsem to viděl za ozbrojeného zemědělce v devadesátých letech v Brně na IDETu.

0/0
22.6.2017 12:42

M11i91l47a87n 69N37ě97m26e88c 1545550506976

Chudáci piloti, to by byla úmrtnost. Jak mohlo cosi takového někoho napadnout v 80. letech, to mi tedy hlava nebere.

0/0
22.6.2017 11:53

J32a55n 46S43e60m39i18k 4464507322609

podle mne tohle bylo do tretiho sveta na nejake protipartizanske operace

staci pancir pod prostor pilota aby ho neohrozila strelba z AK ze zeme, a na guerilly staci

0/0
22.6.2017 12:23

M92i96l25a90n 75N33ě16m35e93c 1865730956686

Do třetího světa by podle mě neplánovali poslat zemědělské piloty na ad hoc upravených civilních strojích. A i kdyby, leckterá guerilla už tehdy měla proti letadlům účinnější repelenty než AK.

Tohle bylo asi vážně vymyšleno pro podmínky války v Evropě. Což je naprostá šílenost, protože co do výkonů a odolnosti tohle není ani na úrovni strojů z druhé světové války. Jediné malinké plus by mohla být schopnost plížit se pomalu mezi korunami stromů, ale i tak by asi veteránů, kteří přečkali aspoň pět akcí, nebylo moc.

0/0
22.6.2017 12:55

J87a21n 69S27e27m25i77k 4324747302459

asi mate pravdu pro evropu...

...mozna jako levny kuryrni stroj a ty navesy treba jen pro pripad...nevim

0/0
22.6.2017 13:20

K94a89t93e65ř37i67n48a 49V98ý50b72o77r60n73á 6200629599

Čím byste po tom chtěl proboha střílet?

0/0
22.6.2017 18:22

M68i76l11a62n 66N35ě73m42e22c 1915680286576

Vším, čím se tak po nízko letících letadlech obvykle střílí :)

+1/0
22.6.2017 23:23

K40a57t12e34ř96i19n95a 48V86ý53b86o33r33n90á 6360469589

Bych Vás chtěla vidět, jak tohle z AK strefíte.... ;)

0/0
22.6.2017 18:22

J63a66r56o11m30í21r 62K19r30á56l 4810739674489

V osmdesátce to takový problém není.

0/0
22.6.2017 20:41

M90i19l50a47n 47N80ě50m77e71c 1755150806526

Tohle se samozřejmě z AK trefit nedá a třeba bitevní vrtulníky jsou mj. proti palbě z ručních zbraní chráněny úplně zbytečně :)

0/0
22.6.2017 23:38

J77a71n 40B88u24c77h54a45r 9669961452766

To se asi němečtí váleční letečtí konstrutéři obraceli v hrobě :-)

+1/−3
22.6.2017 10:18

K48a80r77e24l 45F37r98a94n44ě46k 3848843197845

Zoufalství na druhou.

+3/−1
22.6.2017 9:25

T67o85m87á61š 74Ž57i51t49n32ý 6291150771371

Tomu se říká kanonfuter ...

+1/−1
22.6.2017 10:41

M38a10r51c54e41l 12M66o69s65e15r 5503725791706

Ono to bylo tehdy jedno, v případě konfliktu USA/SSR, jsme byli po splnění bojových úkolů, nás i dederonů odepsáni, včetně civilního obyvatelstva. Takže i takový bojový čmelák mohl být dobrý, na ztráty životů nehledě. Prostě uráááá na zteč i proti kulometům, ozbrojeni jen bajonety. Ruská strategie, nás mnogo.

+2/0
22.6.2017 12:46

M44a67r92e61k 54M30a38h88d92a69l 9197543949545

A jak to bylo s balistickou ochranou? Nebo i v tomto případě se počítalo s početnou základnou práškovacích pilotů?

0/0
22.6.2017 3:36

J28a74n 98S86a17l36o56m50o12n 4439280251535

Balistická ochrana typu Zero ;-D.

+4/0
22.6.2017 9:43

R79a26d23e18k 89F40o89l58p87r76e97c76h88t

Samozřejmě se při tomto projektu nic takového neřešilo. Jednalo se zatím pouze o zkoušky výzbroje, navěšování a svěsování na zemi, chování letadla ve vzduchu s podvěsy a cvičné bombardování.

Dělalo se to pro Němce a ona už ta jejich myšlenka/podmínka, aby se na bojovou verzi přestavovaly práškovací letadla z provozu až v případě potřeby, je dost limitující (něco jiného je dělat plnohodnotnou lehkou bojovou verzi z práškovacích nebo cvičných letadel). S tím souviselo i použití méně výkonné zemědělské verze motoru. Ale chtěli to tak záměrně z ekonomických důvodů, nejen levná letadla, ale ani žádná navíc. Asi jim to pak došlo a ztratili o to zájem.

+1/0
22.6.2017 10:21

J44a67n 90S95a59l85o83m90o69n 4789970241255

Však já to pochopil a vy určitě taky víte jakou mělo Zero balistickou ochranu a to šlo o plnohodnotnou stíhačku ;-D. To že jsem využil malý slovní vtípek je jen bonus ;-).

0/0
22.6.2017 11:17

R39a68d11e48k 76F18o74l13p24r80e12c39h29t

Proti tomu neprotestuji, psal jsem to primárně jako odpověď na otázku "Jak to bylo s balistickou ochranou?", jen jsem to blbě rozklik.

+1/0
22.6.2017 11:42

J95a17k77u29b 97B20o52h49o44n60ě90k 8255586369547

Já ten vtip pochopil :-)

+1/0
22.6.2017 13:51







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.