Diskuze

Bomby a rakety místo prášku. Soudruzi z NDR chtěli bojového Turbočmeláka

Úpravy nebojových letadel různých kategorií na bojové verze nejsou v historii letectví až tak ojedinělou záležitostí. A nemusíme chodit daleko, v polovině 80. let byl u nás takto přestavěn zemědělský letoun Z-37T. Bojový turbočmelák byl intenzivně zkoušen, potom však málem upadl v zapomnění.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

To připomíná ten známý vtip...

Pozor, letí agrostroj...;-D

0 0
možnosti

P16e10t63r 78Č22e58r95n96ý

23. 6. 2017 17:01

Že by soudruzi v NDR záviděli soudruhům s USA, že se jim podařilo ve Vietnamu rozprášit 20 mil litrů herbicidů ?

To by asi chudák čmeláček nedal ani v turbu.

;-D

0 1
možnosti
Foto

D40a11v73i86d 86K32r36á71l

23. 6. 2017 11:45

Překlep je hned ve druhém slově článku. Šel by opravit, prosím?

0 0
možnosti

J77a96n 81H89á50l80a

23. 6. 2017 8:23

V protipovstaleckých misích by to možná šlo, i když Tuccano to není, ale když člověk uváží, že by to letadlo mohla lehce sundat dávka i z útočné pušky, tak lítat s tím v podmínkách protiletadlovými systémy přesyceného evropského bojiště by byla sebevražda.

3 0
možnosti

K61a26r43e31l 40L75a63n54g21r

22. 6. 2017 20:52

Ptáte-li se, proč měl M601Z snížený výkon, tak to bylo pro dosažení jeho větší životnosti při náročném zemědělském nasazení, které se vyznačuje nekonečnou sérií vzletů a přistání proložených krátkými lety v malé výšce.

Zdroj: http://technet.idnes.cz/bojovy-turbocmelak-z-37tm-0x7-/vojenstvi.aspx?c=A170621_150738_vojenstvi_erp

______

Krásný nesmysl. Životnost byla stejná jako u M601D hodinový nálet se neobcházel, jen byly zvýšeny cykly. ;-) Navíc kolikrát motor byl i tak vycyklován dříve než překročil hodiny náletu a motor šel do GO.

0 0
možnosti

Tu informaci jsem si nevymyslel, myslím, že to říkal i V. Němeček v knize Československá letadla. Nemám ji, ale kdysi jsem ji četl a toto zdůvodnění si pamatuji a neměl jsem důvod tomu nevěřit. Zkrátka se mi zdálo logické, že stejný motor se sníženým výkonem nebude při náročném nasazení (desítky startů denně - tedy startů letadla, ne motoru) tak namáhán. Nepřímo by to podporovala i otázka, proč potom nepoužili tu výkonnější verzi, aby by se dalo vozit více chemikálií a turbočmelák by po této stránce nebyl deklasován polským PZL M-18, který toho uvezl dvakrát tolik (ale tedy v případě, že by větší kotel na ty chemikálie bylo možné do turbočmeláka namontovat). Ještě mě napadá zdůvodnění, že byl motor upraven kvůli snížení spotřeby, ale v takovém případě nechápu, proč by se o tom pan Němeček v té knize nezmínil (bylo to vydání někdy z poloviny 80. let).

0 0
možnosti

Díky za zajímavý článek. Do muzea se na "Military" zajedu podívat osobně :-)

0 0
možnosti

Nevím co se tu komu na tom zdá bizardního...možnost letu v nízké výšce (neviditelnost radary), obětování poměrně nedůležitého pilota. Prostě jednorázové kamikaze.

0 0
možnosti
Foto

Břemeno. Připraven. Ostrá. Puso!

2 0
možnosti

Postrach všech kapitalistů...bojový turbočmelák ;-D;-D

4 0
možnosti