Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Už žádné ztracené letadlo. Omlazené satelity Iridia na to dohlédnou

Dosud jediný a plně funkční telekomunikační systém Iridium s celosvětovým pokrytím se dočká deseti nových satelitů. Už je nutně potřebuje. Některé družice už přesluhují mnoho let a jsou částečně nefunkční. Nově bude systém umět sledovat v reálném čase polohu letadel.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T94o10m21a97s 52H67a68c29e29k 6934857835227

Nechci bejt kverulant, ale to ADS-B byla prvni vec kterou na MH370 vypnuli....

V tom pripade by ani IridiumNEXT moc nepomohlo.

(ale jinak jsem za, jeste by mohli udaje nad oceany nejak levne prodavat treba flightradaru aby bylo skvele pokryti i tam)

+3/0
26.6.2017 6:26

J88a83n 55V70á33c41l42a44v41í26k 3562716611819

No tak do budoucna vypnout nepůjde :-)

0/0
26.6.2017 9:43

P29e46t15r 12N24i95v63n60i29c89k54ý 3382754545907

Blbost, vždycky to půjde vypnout. Je nebezpečné nemít možnost nějaký systém vypnout v nějaké krizové situaci.

0/0
26.6.2017 14:52

J76a93n 50V41á59c26l38a21v11í76k 3462136871639

Proč by bylo nebezpečné vypnout odchozí hlášení?

0/0
26.6.2017 15:52

J83a64n 36V90á85c48l81a24v90í70k 3872586371639

uff, proč by mělo být nebezpečné, kdyby vypnout nešlo...

0/0
26.6.2017 16:19
Foto

M64i25l93o64s87l53a64v 32D15i39v11i64š 1895356135351

Může tam být nějaký zkrat, probíjet to, atd. Ale myslím, že by to šlo zaimplementovat tak, aby to mohlo být nezávislé, nebo aby to vyžadovalo potvrzení vypnutí z věže nebo tak. Přeci jenom tu balancuju relativně zanedbatelný technický risk s velkým riskem únosu letadla.

0/0
2.7.2017 10:59

P76a91v75e96l 44S35o28v47i89č15k18a 4616128785532

Něco mě říká, že nové satelity nebudou mít tak krásné a silné záblesky na obloze...

+2/0
25.6.2017 14:32

P11a88v73e55l 84M82a81š25e44k 7989610588

Nebudou. Až proběhne výměna všech satelitů za verzi NEXT - www_pavelmasek_com/wp-content/uploads/2017/05/Iridium-Next-Slot-Swap-Masek.mp4 a po uplynutí nějaké další doby (cca 2) let budou původní satelity Iridia navedeny do atmosféry...

0/0
25.6.2017 14:43

J95o88s31e57f 56P20a65l92a94t82a 1393292391965

Redundance, takové pěkné české slovo

0/0
25.6.2017 12:15

J56i74ř81í 44K12o29c35u85r10e74k 6265784275528

Asi jako víno. In vino veritas!

0/0
25.6.2017 14:06

J94a75r40o97s82l75a31v 57K67o57r61u51b 7462858572

muskove laboratoria uz pracuju na vlastnej sieti satelitov preto neviem pochopit preco sa nedohodli na celej objednavke zo space X verim ze objednavka by bola do 2020 hotova a o miliardu lacnejsia

0/−4
25.6.2017 10:03

L28i58b54o26r 87W36a17l43i98c95h42i33e19w88i55c41z 3768916227974

Proč by si měla nějaká firma objednávat konkurenční službu?

+4/0
25.6.2017 10:26

J28a51n 41V46á62c75l97a16v33í82k 3602816491389

Jenže Vaše víra konstelaci Iridium neobnoví.

ELiTeBus používají desítky satelitů už roky a komunikační náklad se musí přizpůsobit konkrétnímu provozovateli podle nabízených služeb, používaných frekvencí atd.

Čekal bych, že Evropané budou víc fandit evropským firmám, které poskytují práci buď přímo v daných zemích nebo aspoň u obchodních partnerů na jednotném trhu.

0/0
25.6.2017 11:32

P80a25v70e62l 39M26a87š42e41k 7119490528

SpaceX si bude asi své satelity, pokud k tomuto megalomanskému projektu opravdu dojde, vyrábět, soudě podle chování existujících firem okolo Elona Muska, v USA. Iridium NEXT je zajímavé i tím, že satelity se vyrábí v Evropě. V USA se pak kompletují a finálně otestují.

0/0
25.6.2017 12:56

P21a68v22e26l 83M58a33š86e38k 7759270188

SpaceX a Iridium jsou dvě na sobě nezávislé komerční firmy. Iridium má zkušenosti s provozem svých satelitů od 90. let a cílem není šíření satelitního internetu jako náhrada pozemního (max. rychlost Iridium NEXT je 1,5 Mbit/s).

+1/0
25.6.2017 12:48
Foto

M62i21l38o10s19l26a45v 59D83i80v17i40š 1695246615951

Žádný ze satelitních systémů si vůbec neklade za cíl náhradu pozemního internetu. To je ekonomickej a technologickej nesmysl. Tyto systémy jsou určené čistě jako doplněk pozemních systémů.

+4/0
25.6.2017 18:03

T20o85m20a39s 95H20a63c38e93k 6174977115587

Copak to, Musk ty satelity jeste nema. Ale ze se Coca Cola nedohodla s Pepsi a nenecha si vyrabet Colu od nich, to taky nedokazu pochopit....

;-D;-D;-D;-D Vy jste srandista clovece

+2/0
26.6.2017 6:11

L61u98b14o96š 62D98o27l87e86ž33e24l 1657899684406

To, co dělá Iridium, mi přijde technicky naprosto úžasné, jen to bohužel běžný smrtelník žijící v civilizaci na nic nevyužije.

+2/0
25.6.2017 9:56

P61a80v55e69l 95M36a76š52e65k 7879210528

Je to tak, ale i pro běžného turistu s batohem na zádech (např. turistika v Evropě) se dá současné Iridium v rámci předplacené karty s telefonem třeba z půjčovny, velmi užitečně využít. Já jsem si třeba Iridium vyzkoušel v Tatrách na Slovensku, stejně jako v Rumunsku. Pokrytí klasickou telefonní sítí není všudypřítomné. Pocit, že máte jeden telefon a pokud máte výhled na oblohu, tak budete mít signál, je někdy k nezaplacení.

+3/0
25.6.2017 13:05
Foto

M57i98l16o11s28l44a10v 31D80i12v42i17š 1245436185321

K nezaplacení je ten správný výraz. 120Kč za minutu hovoru, cca 200 Kč za 1 MB dat a přístroje za 25.000 a víc jsou opravdu něco, bez čeho se asi jako baťůžkář v Rumunsku obejdu. Samozřejmě, pokud mi to někdo neposkytl zadarmo, jako autorovi.

0/−2
25.6.2017 18:12

P61a94v73e15l 51M33a76š22e61k 7379140318

Dobrý den, ceny si každý dealer Iridia do určité míry určuje sám, ale i u nejlevnější a nejméně výhodné předplacenky se na cenu za minutu dostávám na méně než polovinu Vámi uváděné ceny, Iridium má i neomezené datové tarify pro Iridium GO, na moře a stahování dat o počasí je to časté. A zklamu Vás, autor si předplacenou kartu na Slovensko a Rumunsko koupil jako kdokoliv jiný, stejně to samé s telefonem a zapůjčení i Iridia GO.

+1/0
25.6.2017 18:32
Foto

M84i56l47o19s50l56a69v 87D80i32v95i30š 1885466585581

Takže i tak 60 Kč za minutu, stále se mi to vůbec nezdá jako cena pro "běžného turistu" a pořád se navíc bavíme o přístroji s jediným účelem za nějakých 25.000 Kč (čistě na volání), a pravděpodobně srovnatelná částka za přístroj na data. Takhle narychlo jsem nenašel nic, co by umělo být wifi hotspot i telefon.

Ano, dovedu si představit velmi specifické případy, kdy by to pro někoho mělo smysl, dokonce si myslím, že pro rejdaře a aerolinky to má velký smysl a ceny jsou akceptovatelné. Ale pro běžného turistu, i běžné záchránáře a vůbec lidi, kteří se pohybují v obecně obydlených krajinách tohle opravdu není. I v tom Rumunsku mimochodem je dneska signál už prakticky všude. Obecně zejména s rozvojem 700 MHz spektra bude hodně těžké najít místa na pevnině bez signálu běžné mobilní sítě, která nabízí mnohonásobně více za zlomeček těch cen.

+1/−1
25.6.2017 18:51

T48o47m55a62s 27H53a89c70e23k 6164117345327

Ze Vy to nechapete neznamena ze to nema smysl. Pokud cestujete nekam trosku mimo civilizaci pak mate dve (ok, tri) moznosti. Bud EPRIB (a to ma opravdu minimalni moznosti a clovek si 2x rozmysli nez ho pouzije) a nebo Iridium. No a treti moznost pro adrelinare - nic - a pak je z toho treba "127 hodin". Mit moznost si v pripad epotreby zavolat, ci byt v pripade potreby dosazitelny ma pro nektere lidi pomerne vysokou cenu.

Jakekoliv expedice do mist mimo bezne pokryti signalem, ci do zemi kde se na operatora neda spolehnout - tak je castka kolem $1000 opravdu zanedbatelna, za to pomalu neporidite ani poradnou polarni bundu na takovou expedici. A takovych mist a takovych expedic je hodne, to mi verte.

Sam jsem "obycejny" turista ale Iridum jsem mel jiz nekolikrat pujcene a evidentne mne to nezruinovalo. Dokonce jsem mel v ramci pronajmu i nejake minuty "zdarma" tak jsem si i zavolal, i kdyz jsem nastesti nepotreboval. Wi-fi hotspot nehledejte, je videt ze se nevyznate, na data se to opravdu pouziva jinak ;-D

0/0
26.6.2017 6:23

P92e49t89r 39N78e45h34a63s32i65l 4662735304514

Sorry, ale musím se stát p. Diviše. Myslím že naopak vy nechápete co znamená "běžný" turista. Rozhodně to není to co popisujete, kde jste si sám odpověděl že např. nějakou budu do extrémního počasí stroji taky hodně dolarů. A to je přesně ono tyhle výpravy nepodnikají"běžní" turisté! Běžný turista tohle opravdu nepoužije. A že jste si to vypůjčil tak to je výjimka, která potvrzuje pravidlo.

0/0
29.6.2017 7:36

J39i98ř52í 25K14o73c28u73r23e81k 6515134405658

Pokud ovšem nekoupil mobil vyrobený v Číně, který pak plul zaoceánskou lodí. Představa pevné linky nebo GSM telefonu na lodi uprostřed Indického oceánu je celkem usměvná.

Ano, běžný smrtelník také nepoužívá elektrárnu.

0/0
25.6.2017 14:05

P95a44v55e45l 65V86i82t15v89a20r 7112349936259

No a ještě by to chtělo info jestli staré družice někdo sundá dolů nebo jestli tam zůstanou :-)

0/0
25.6.2017 9:21

P81a87v87e96l 12M60a70š69e89k 7959590138

Dobrý den, Matt Desch (CEO Iridium) se nechal během mé návštěvy slyšet, že některé původní satelity Iridia tam bude ještě pár let. Ty nejstarší původní satelity budou podle předem připravených plánů postupně navedeny do atmosféry, kde shoří. Obnova sítě Iridium NEXT by měla být dokončena příští rok, takže třeba do roku 2019 - 2020 by nějaké původní satelity Iridia mohly ještě létat.

+1/0
25.6.2017 12:36

P29a35v18e87l 74H14e67k 8867366313201

Ještě by to chtělo zlevnit, tarify i přístroje cenou připomínají začátky GSM.

+2/0
25.6.2017 0:55

J38a63r64o55m93í61r 15K12r49á33l 4580419924629

Pro sledování letadel nad oceány není cena zas tak rozhodující.

+4/−1
25.6.2017 7:31

P15a38v15e16l 35H54e58k 8847616663561

Iridium je o volání, nikoli o hlídání letadel. Jedná se o doplňkovou službu.

+1/0
25.6.2017 9:55

J95a12r44o95m66í17r 87K60r76á59l 4420479144769

Otázkou je, zda o tu doplňkovou službu nebude větší zájem, než o volání.

+3/0
25.6.2017 11:11

P17a84v93e19l 79M70a93š25e35k 7689750618

Dobrý den, to je přesně ono. I z původně doplňkové funkce se může stát něco většího. Iridium v tom vidí velký potenciál.

+3/0
25.6.2017 12:29

P79a11v76e61l 52M12a96š98e97k 7599690168

Ano, zatím o volání, ale objem hovorů již nějakou dobu Iridiu neustále klesá, zatímco využití dat v rámci současných možností raketově roste. Po spuštění služeb pro Iridium NEXT se očekává ještě větší využívání především dat, volání již nemusí být hlavní využívanou službou. Iridium vidí budoucnost v datech.

+2/0
25.6.2017 12:41

P82e26t69r 80P25e13t72r 6903102388273

Asi ten zájem o volání není tak velký, když zkrachovali a teď na to mají dotace ;) naopak sledování letadel je konečně něco, co máš šanci na ziskovost.

0/0
25.6.2017 13:28
Foto

M68i64l74o81s94l61a80v 76D75i29v14i36š 1855836255161

Za 120 Kč za minutu a přístroji za 25-30.000 to není trhák? Co by dneska lidi ještě chtěli? :D

0/−1
25.6.2017 18:14

P40a49v15e78l 57M25a86š36e62k 7109230988

Náhodně vybraný prodejce Iridium s klasickou kamennou prodejnou: 75 minut za cca 4.400 Kč, minuta kamkoliv na světě (kromě satelitních telefonů) a kdekoliv vychází maximálně na necelých 60 Kč. V určitých oblastech jsou výrazné slevy. Zařízení si lze půjčit. Ale je bez diskuze, že cena volání opravdu nebude stejná jako v klasické telefonní síti. Náklady jsou prostě jinde.

+1/0
25.6.2017 18:39
Foto

M31i95l84o61s51l83a17v 95D76i29v11i46š 1275826925851

Ach, 75 minut za 4.400 Kč, tak to se omlouvám. S tím jim lidi utrhaj ruce. To jsou prostě stále ceny, které jsou úplně mimo. Ti co musí být tak hrozně dostupní, že by to tu cenu oddůvodnilo, se většinou stejně nemohou pohybovat dlouho mimo běžné pokrytí, tudíž to také nezaplatí. Zbytek si rád počká do přístavu/přistání, než by vyházeli tisíce za zavolání, že je všechno v pohodě. Drtivá většina letů jinak probíhá nad pevninou, kde by stačilo natočit relativně málo LTE antén směrem vzhůru a vzdušný prostor by byl bez problému pokryt špičkovým datovým signálem, který by letadla mohla přijmat levnou externí anténou (a lidi u okýnek by ho pravděpodobně zachytili taky). I na tom moři zhruba do 50km od pobřeží by LTE na nízkých frekvencích umělo dosáhnout. Takže pro "běžné" použití satelitní síť nedává příliš smysl. Samozřejmě dokrytí zcela odříznutých oblastí (a taková věc by vyžadovala dotovaný provoz) a sledování letadel a lodí nad oceány je už jiný případ.

0/−1
25.6.2017 19:03
Foto

M78i88l83o96s98l95a41v 50D94i59v69i53š 1775486285931

to plus byl uklik. Iridium BYLO o volání a byla to hrozná krávovina, která neměla ekonomické opodstatnění. To, že je něco technicky možné, ještě neznamená, že to dává jakýkoliv ekonomický smysl. Naopak to hlídání letadel a lodí to je velmi smysluplné využití, které může i dávat ekonomický smysl.

0/−1
25.6.2017 18:54

R48o80b54e78r44t 51H84o12m75o29l39k20a 2470672612731

Což je právě neuvěřitelně levné...

+3/0
25.6.2017 8:43

M31a11r56t72i26n 26V10o35k64a44s 9652908239623

No možná na provozní náklady, ale do všech služeb je potřeba rozpustit pořizovací náklady na ty satelity

0/0
25.6.2017 12:32

J28i37ř11í 16K97o46c38u24r50e36k 6145804305788

Jedním z potenciálních zákazníků jsou rejdaři. V ceně lodi pro x.000 kontejnerů to není až taková pálka a spojení s přístavem/centrálou je zapotřebí. Vědět, že zboží za miliardu dolarů je na cestě a vpořádku, loď pluje podle plánu...

Ekoaktivista s iPhone v ruce se bude rozčilovat, že on by lodě zakázal. Podrážky jeho bot totiž nejsou vyrobeny z ropy, jeho iPhone přišel poštou a benzín do elektroagregátu nesl v kanystru pěšky, takže ani auto nepotřeboval.

+1/0
25.6.2017 14:21

J66a30n 12V36á97c95l31a75v90í54k 3772316791289

Služby pro lodní dopravce poskytuje hned několik firem, namátkově třeba Inmarsat nebo SES.

0/0
26.6.2017 9:42

P24a10v84e92l 87M22a11š11e19k 7419690248

Nejen prodejci asi potvrdí, že obecný trend v oblasti satelitních služeb je spíš pohyb cenově směrem nahoru...

0/0
25.6.2017 13:08







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.