Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jak udělat z elektrické sítě tržiště, kde může obchodovat každý

Projekt SHAR-Q se pokouší navrhnout a připravit systém, který by umožnil spotřebitelům elektřiny přímo se domlouvat a obchodovat s jinými uživateli a vytvářet tak místní soběstačné komunity. Jak by to mělo fungovat, vysvětlujte Adam Kapala z firmy Atos IT Solutions and Services.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J11a33n 90P82a12v42l91í67k 6249613171377

Jen drobné upřesnění. I když to tak z článku může působit, tak Atos není objevitelem této myšlenky. Takové systémy po světě již fungují a mnoho firem vyvíjí technologie, aby toho dosáhly. Je to možná budoucnost především pro země, kde nemohou nebo nechtějí vyrábět elektřinu centrálně.

0/0
28.6.2017 17:59

P59a94v10e65l 32H65e89k 8627246183331

Projekt za evropské peníze, to mohli napsat hned. Banda vyžírků, nic jiného.

0/0
27.6.2017 0:52

J68a58n 86V45á98c29l27a34v41í27k 3952536451609

Tak ono krom pár nadšenců čerpají všichni.

0/0
27.6.2017 11:45

S48e56i68d83l 52P46e27t51r 1401861945144

Vzhledem k tomu, že 60-75% populace již dnes nezvládá (nevyužívá) současné běžné technologie typu "chytrých" founů, PC, aut, atd. atd. tak je naprosto iluzorní se domnívat, že si nějaká zásadní většina pořídí do baráku/bytu něco v této podobě ...

Ale dokud tečou dotace tak samozřejmě nic nebrání těmhle věrozvěstům "pokroku" dále vymýšlet Kolumbova vejce a kvadraturu kruhu.

+1/0
26.6.2017 22:52
Foto

J12i23ř66í 76D50v91o47ř18á82k 5585429820158

Tak VTM ( Věda a technika mládeži ) z roku 1955 předpokládala, že v roce 1975 bude zahájen provoz pravidelné osobní linky Praha Mars,v každém domě taková malá štěpná " pícka " ,.....

+2/0
26.6.2017 20:25

J31i24ř42í 89K12o28c77u13r22e85k 6145504165558

Takže tím jsme vyřešili _všechny_ domácnosti, tedy nějakých 25 % celkového odběru.

Zbývá vyřešit zbylých 75 % spotřeby elektřiny v průmyslu, dopravě, komerční sféře a občanské vybavenosti. Tak třeba Metro by asi nemělo jezdit podle počasí.

A to vůbec nemluvím o účinosti přelévání energie na velké vzdálenosti tam a zpátky, účinnosti akumulace a nutnosti všechny tyto ztráty v síti pokrýt výrobou. Předpokládám totiž, že potřebný objem akumulace pro Prahu se do Prahy nevejde a akumulační kapacity budou rozmístěny do značné vzdálenosti.

Aby se nakonec nestalo, že chytrá síť potřebuje na vstupu více energie právě pro krytí ztrát v akumulacích a ve vedení. Samozřejmě dotované energie, jelikož OZE ani po 50 letech (fotovoltaika), dokonce ani po 130 letech (větrníky) není konkurence schopná.

+1/0
26.6.2017 18:59

P34e79t32r 41H44a15r21i34p22r32a28s60a28d 12H53a23j39i73č 8193500684407

Elektrická energie se dá ale nakupovat i za zápornou cenu. Tj. dostanete zaplaceno, když odeberete. Z toho plyne, že dostanete (můžete dostat) zaplaceno dvakrát. Při nabíjení a při prodeji. Nevím, jak je toto konkrétní řešení navržené, ale jde v podstate o realizaci Smart Grids pomocí IT technologí. Konkrétně internetu věcí. Budete potřebovat mít doma ještě internet, baterie bude mít (nejspíš) IP adresu a domluví se s nějaký jiným zařízením (třeba pračka), že chce odebírat. V jednom okamžiku dojde k sepnutí střídače a k zahájení odběru. Pak bude ještě muset být provedená ještě finanční transakce - platba. Všechno to může proběhnout automaticky. Jse jenom o to, aby uživatek na straně zdroje (baterie) nastavil nějaké parametry, tj. kdy nabíjí, kdy generuje energii do sítě, za kolik. Podobně i na straně odběratele.

Může to být jako s taxíky. Ozve se ten, který to má nejblíž, nebo ten, který je ochotný vás odvézt za 12Kč/Km bez vstupního poplatku. :-)

0/−1
26.6.2017 16:04
Foto

J94i36ř96í 96D91v85o34ř19á54k 5905459500418

Takže majitel EV bude chtít uchovávat energii kolem poledne, to je zhruba v době, kdy je nyní minimální spotřeba. Uživatel EM bude chtít nabíjet svoje auto v noci, kdy většínou nefouká vítr a ani slunečního záření není na rozdávání.

Ještě možná ty domovní superbaterie od Tesly.

Trochu problém, že tyto si pořídí většinou lidé, kteří tu el. energii chtějí uchovávat pro sebe.

Ale neboj, všechno zachrání internet, apky a chytré ledničky.

0/0
26.6.2017 20:08

P62e57t78r 20P51e70t25r 6133182768793

"Další službou může být využití baterií z elektromobilů ke skladováníelektřiny."

Jakože poskytnu baterii svého elektromobilu někomu jinému (respektive energii z ní) a když pak budu chtít někam vyjet, tak bude baterka prázdná?

+2/−1
26.6.2017 12:09

P10e26t84r 19H41a90r20i42p45r83a20s91a45d 17H18a23j41i36č 8973190154367

To záleží na tom, co plánujete a kdu to plánujete. Pokud víte, že někam pojedete, tak naopak nakoupíte od někoho. Pokud chcete mít jistotu, že dojedete alespoň někam, při neplánované cestě, tak nastavíte max. vybití při takovém režimu třeba jenom na cca 40%. Což bych u baterie elektromobilu doporučoval tak jako tak. Hlubší vybíjení zkracuje výrazně životnost.

0/0
26.6.2017 16:08

T66o13m81á75š 25T40a40t26í68č79e33k 5880292210858

Pokud bude ctnostný majitel elektromobilu chtít někam jet, bude pozdě na to, aby kupoval energii. Leda by se rozhodl, že je lepší se na cestu pořádně vyspat.

0/0
26.6.2017 16:41

P17e33t45r 58H53a39r97i27p73r67a27s16a62d 17H88a75j50i81č 8893210574527

Vždyť to píšu. Buď si plánujete, nebo neplánujte. Když ne, tak ctnostný majitel EV bude muset mít pořád dobito. Sice se mu neničí baterie cyklováním, ale zase si nic nevydělá.

0/0
26.6.2017 17:36

G38a19b44r26i14e53l 93H32o65r83t28e93n 9301509893854

Při předpokládaném vývoji cen a technických parametrů by mohla za pár let 100kW baterie stát 200.000 Kč a měla by zvládnout 1000 nabíjecích cyklů. K tomu je nutné připočítat náklady, dejme tomu dalších 100k za příslušenství s průměrnými náklady na provoz a údržbu 10k za rok.

Aby se to vyplatilo, musel by distributor za využití zaplatit víc, než 330.000 Kč za tři roky. Za tu dobu by baterie vydala 300 MW. To znamená nárůst ceny jedné kWh přibližně o třicet haléřů, jestli dobře počítám. To není tak strašné.

Otázkou ovšem je, jak v případě těchto pidiúložišť zabránit jejich provozu na naftu.

0/−1
26.6.2017 7:24

J69a77r22o72m82í58r 51K72r22á20l 4150719434229

Co je to 100 kW baterie ?

0/0
26.6.2017 7:52

P78a38v94e95l 74H91e29k 8447946813231

Baterka s ktere vycucnete 100 kilowat za hodinu ( kdyz mate silnej drat ) :-) . Každém není tak znalej aby si představil co je aku s x AH, je pravda ze i ty kWh jim delají problem, takže musíte říct, to si můžeš vařit kafe 30 hodin :-)

0/0
27.6.2017 1:04

J30a73n 94J50í78c88h94a 8550100918141

Nejak mi to nesedi...neni to o rad jinde?..3,3kc/kWh

0/0
26.6.2017 7:52

P50e79t40r 65H35a85r74i40p41r82a26s92a49d 15H24a90j54i93č 8203760584767

Ano je to tak. Pan Horten tam má několik nepřesností. Má na mysli 100kWh, místo 300MW má být 100MWh ap. Ale li-Ion baterie ale už dnes snesou větší počet cyklů, pokud se nevudíjí/nanabíjí úplně do maxima. Pak je ale trochu složitější odhadnout, kolik vlastně jsme naakumulovali a kolik prodali. Baterie má teké své vnitřní ztráty. Takže je to složitější. Řekl bych, že se dá jít až na 3000 cy při ztrátě kapacity kolem 25 až 50%, Tj. baterie pak bude mít kapacitu cca 50 až 75KWh. Prodat by se mohlo něco kolem 150kWh. I tak je cena za kWh v řádu korun (bez zisku). Pokud uvažuji cenu za celé úložiště do 300 000,-, což je možná reálná cena, tak mi to vychází, asi 2Kč/kWh režie. Závisí to na tom, jaké jsou ceny obvyklé a smluvní. Pokud to někdo odebere za 5Kč/kWh (nevím, jaký je momentální kurz průměrné cenu pro malospotřebitele) a odečteme-li cenu za distribuci, která by měla být na malé vzdálenosti malá, tak by se to mohlo vyplatit, pokud elektřinu nakoupíme hodně levně (pod 1Kč/kWh). Elektrická energie se dá ale nakupovat i za zápornou cenu. Tj. dostanete zaplaceno, když odeberete.

0/0
26.6.2017 15:52

J76a11k44u30b 98Š26a68f36a82n48d66a 7785467891541

Je to 33hal/kWh bez udržovacích nákladů. Dále tam nemáte cenu prostoru (nějaké to místo ty baterie zabírají), nemáte tam tu hlavní motivaci, tedy váš zisk.

0/0
26.6.2017 8:07

G94a61b62r18i19e16l 81H88o89r77t56e38n 9821799643544

Počítal jsem to z hlavy během ranní kávy asi deset minut po probuzení. Za případné nepřesnosti se hluboce omlouvám. Chtěl jsem se dostat hlavně k řádu cen.:-)

+2/0
26.6.2017 8:10

Z96b92y73n30ě62k 87J34a50n53d40a 7243232895201

Trochu jako FB, trochu jako AppStore, trochu jako Google a tento ekosystem nas bude stat 4 miliony EUR na dotacích, víc ten blábol netřeba číst...

+6/−2
26.6.2017 7:22

J11i48n45d53ř64i48c25h 25S94t67r67a93k62o41š 6197483224967

Trošku mi to připomíná systém malých "vysokých" pecí, které zkoušeli svého času v Číně a moc se jim to tam neosvědčilo. Osobně v tom vidím dost komplikací technického druhu - i kdyby nakrásně někdo obětoval baterii elektromobilu na skladování elektřiny, jak (a hlavně kdy) se bude energie čerpat zpět? Jak (a kým) bude zaručována technická způsobilost mikrouložišť? Připomínám, že ještě dnes není pro většinu domácích odběratelů k dispozici ani průběžné měření, popřípadě spínání sazby dle aktuálního vytížení sítě - a to je tech. proveditelné.

Třeba mají v kapse nějaké geniální řešení, ale co mně však vytáčí jsou minimálně ty 4 mil. EUR, které do toho EU(=my) vrazíme. A když se to nakonec nerozjede, tak se vracet jistě nebudou. Jaká jsou finální kritéria, která musí nakonec splnit jsem se taky nedočetl. Takže předpokládám, že po skončení založí další podobnou aktivitu.

+11/−2
26.6.2017 6:08

R10a67d12i34m 48P95o80l73á97š74e82k 9686613509749

Musíte prostě mít v autě nebo si koupit k baterii "chytrý střídač", který bude umět tu elektřinu posílat obojím směrem. Ideálně, pokud to majitel dovolí, na příkaz inteligentní elektrické sítě tehdy, když někde jinde chce zákazník zrovna odebírat elektřinu. To znamená si připlatit. Na ten střídač, na chytrý elektroměr, na členství v takovém elektrickém distribučním systému, na pravidelné revize elektrických rozvodů v baráku, aby byly v pořádku......

Na druhé straně, pokud budou odměny za takovou službu dostatečné, to umožní ekonomické vlastnictví elektromobilu i v případě, že se s ním jezdí málo, protože když se s ním nejezdí, bude stárnutí baterie elektromobilu kompenzovat příjem za takovou službu.

Nebo to umožní třeba prodloužit životnost stacionární baterie v baráku, protože bude ekonomicky reálné použít baterii s větší kapacitou a prvních 5 - 10 let ten přebytek kapacity poskytovat síti a potom, až baterie stárnutím kapacitu sníží, třeba dalších 10 let, prostě jen přestat s touto službou.

Ale všechno bude záviset na detailech, jak bude složitá manipulace a jaký výdělek.

0/0
26.6.2017 11:27

J75i86n46d37ř43i44c20h 89S58t77r57a35k94o30š 6397863224317

Jsem k tomu dost skeptický - pokud by se vlastnictví takové baterie v domácnosti vyplatilo, vyplatilo by se to i jako podnikatelský záměr ve velkém - prostě ty revize a starosti nad jedním úložištěm musí být levnější než pro jednotlivé distribuované domácí úložiště. Samozřejmě ignoruji dotace, ale to pak dá smysl skoro cokoliv. :-)

Dávalo by mi např. smysl nabízet např. levnější elektřinu s nezaručenou časovou dostupností během dne - když by byl v síti přebytek, mohl bych čerpat a dobíjet např. elektromobil nebo napájet mražák nebo akumulovat. A přesto i něco takto jednoduchého není stále provozováno.

+2/0
26.6.2017 11:51

P74a11v92e20l 42H46e21k 8147676673511

Tezko to budete posílat po zasuvkovym obvodu, takže by to bylo hned za hodinama. Já třeba místo mám, ale fakt si nevybavim nikoho jiného. Místo na takovou baterkarnu je problém. A taky je tu ten problém s občasnou explozi baterek.

0/0
27.6.2017 1:16

P26e30t83r 97H41a22r66i43p60r74a68s65a33d 90H43a89j28i32č 8473130534537

V Čině to bylo na povel. Situace je jiná a půjde do toho jen ten, kdo bude chtít. Mě to smysl dává. Dojde k odlehčení sítě, zabrání to přetokům, tj. dojde ke stabilizaci. Stabilizuje se na burze i okamžitý kurz za kWh, který teď lítá nahoru, dolů. Tohle řešení nakonec může být výhodné pro všechny strany. Jediné, co je nepříjemné, je to, že to půjde pomalu a budete potřebovat na všechno internet. To je tristní. Představa, že se vám soused nabourá přes internet do ledničky a schválně vám jí rozmrazí, protože jste mu nedali košík jahod ze zahrádky, ale sobecky jste si je zamrazili, je dost nepříjemná. ;-)

0/0
26.6.2017 16:19

J80a49r28o98m73í93r 35V93í95t 2324161321905

Tak třeba mě nějaké obchodování vůbec nezajímá, stejně jako tento režim typu kdo z koho.

+1/−1
26.6.2017 3:40

M35i41r15e20k 31G96a74j54e87r 5231366339530

"Další službou může být využití baterií z elektromobilů ke skladováníelektřiny." - Tyhle baterie budou ale dobre jen na ukladani elektriny, ale ne na jine cerpani, nez jizdou v aute. Cena tech baterii je totiz tak vysoka a zivotnost v poctu cyklu tak omezena, ze ta cena vyuziti jako zasobarna elektriny pro domaci vyuziti by byla naprosto nekonkurenceschopna. Vyuzit tedy ano, ale jen k nabijeni elektroaut pri prebytcich elektriny v siti. Ale nejdriv bude muset jit menit cenu elektriny podle momentalniho stavu nabidky a poptavky.

+1/0
26.6.2017 2:48

T19o55m76á24š 48K44u13c23h75a40ř 3277911928671

Nezapomínejte, že jsme v EU. Na nákup baterií "do vozu" dostanou podnikavci dotaci a penízky za její pronájem jsou doma.

+4/0
26.6.2017 5:48

J68a66k49u73b 68Š11a84f21a98n91d90a 7425927321551

Počet cyklů až tak nízký není. Ale neumím si představit, kdy tu elektřinu chtějí čerpat a jak se to bude řídit. Povolím čerpání, pak budu znovu muset čekat na nabití (rychlonabíječku asi doma mít každý nebude) takže budu se muset rozhodovat tak den dopředu, zda tím autem někam pojedu nebo ne. To je dost omezující.

+1/0
26.6.2017 8:11

P16e94t40r 84H47a69r80i84p50r55a91s82a55d 32H28a38j78i14č 8153810864287

Podívejte se nějakou specifikaci do technického listu. Pokud cyklujete současné Li-Ion baterie mezi 60-80% kapacity, tak skoro nestárnou (cca 20000+ cy). Novější, které jdou na trh teď, na tom budou nejspíš lépe. Nedíval jsem se.

0/0
26.6.2017 17:52
Foto

J56i85ř58í 84D18v69o64ř24á55k 5535709300538

Tržiště je od slova trhnout ?

A co baterie ? Už je někam dodávají ? Dají se někde koupit ?

0/0
26.6.2017 1:16

J84a21k95u61b 81K31o96s 3676882270544

Dotace. Jak jinak :-)

+15/−1
26.6.2017 0:29







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.