Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jak udělat z elektrické sítě tržiště, kde může obchodovat každý

Projekt SHAR-Q se pokouší navrhnout a připravit systém, který by umožnil spotřebitelům elektřiny přímo se domlouvat a obchodovat s jinými uživateli a vytvářet tak místní soběstačné komunity. Jak by to mělo fungovat, vysvětlujte Adam Kapala z firmy Atos IT Solutions and Services.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J71a79n 19P34a14v90l58í21k 6919273831937

Jen drobné upřesnění. I když to tak z článku může působit, tak Atos není objevitelem této myšlenky. Takové systémy po světě již fungují a mnoho firem vyvíjí technologie, aby toho dosáhly. Je to možná budoucnost především pro země, kde nemohou nebo nechtějí vyrábět elektřinu centrálně.

0/0
28.6.2017 17:59

P32a36v79e12l 92H13e70k 8887356533981

Projekt za evropské peníze, to mohli napsat hned. Banda vyžírků, nic jiného.

0/0
27.6.2017 0:52

J27a42n 36V76á57c44l24a31v61í77k 3882446671769

Tak ono krom pár nadšenců čerpají všichni.

0/0
27.6.2017 11:45

S10e54i77d15l 87P32e19t20r 1901351155644

Vzhledem k tomu, že 60-75% populace již dnes nezvládá (nevyužívá) současné běžné technologie typu "chytrých" founů, PC, aut, atd. atd. tak je naprosto iluzorní se domnívat, že si nějaká zásadní většina pořídí do baráku/bytu něco v této podobě ...

Ale dokud tečou dotace tak samozřejmě nic nebrání těmhle věrozvěstům "pokroku" dále vymýšlet Kolumbova vejce a kvadraturu kruhu.

+1/0
26.6.2017 22:52
Foto

J74i24ř23í 16D66v27o79ř91á91k 5765239100758

Tak VTM ( Věda a technika mládeži ) z roku 1955 předpokládala, že v roce 1975 bude zahájen provoz pravidelné osobní linky Praha Mars,v každém domě taková malá štěpná " pícka " ,.....

+2/0
26.6.2017 20:25

J76i94ř31í 25K42o90c21u35r91e57k 6925834465318

Takže tím jsme vyřešili _všechny_ domácnosti, tedy nějakých 25 % celkového odběru.

Zbývá vyřešit zbylých 75 % spotřeby elektřiny v průmyslu, dopravě, komerční sféře a občanské vybavenosti. Tak třeba Metro by asi nemělo jezdit podle počasí.

A to vůbec nemluvím o účinosti přelévání energie na velké vzdálenosti tam a zpátky, účinnosti akumulace a nutnosti všechny tyto ztráty v síti pokrýt výrobou. Předpokládám totiž, že potřebný objem akumulace pro Prahu se do Prahy nevejde a akumulační kapacity budou rozmístěny do značné vzdálenosti.

Aby se nakonec nestalo, že chytrá síť potřebuje na vstupu více energie právě pro krytí ztrát v akumulacích a ve vedení. Samozřejmě dotované energie, jelikož OZE ani po 50 letech (fotovoltaika), dokonce ani po 130 letech (větrníky) není konkurence schopná.

+1/0
26.6.2017 18:59

P88e17t50r 10H71a91r81i49p17r47a71s32a27d 86H83a18j76i64č 8143210544237

Elektrická energie se dá ale nakupovat i za zápornou cenu. Tj. dostanete zaplaceno, když odeberete. Z toho plyne, že dostanete (můžete dostat) zaplaceno dvakrát. Při nabíjení a při prodeji. Nevím, jak je toto konkrétní řešení navržené, ale jde v podstate o realizaci Smart Grids pomocí IT technologí. Konkrétně internetu věcí. Budete potřebovat mít doma ještě internet, baterie bude mít (nejspíš) IP adresu a domluví se s nějaký jiným zařízením (třeba pračka), že chce odebírat. V jednom okamžiku dojde k sepnutí střídače a k zahájení odběru. Pak bude ještě muset být provedená ještě finanční transakce - platba. Všechno to může proběhnout automaticky. Jse jenom o to, aby uživatek na straně zdroje (baterie) nastavil nějaké parametry, tj. kdy nabíjí, kdy generuje energii do sítě, za kolik. Podobně i na straně odběratele.

Může to být jako s taxíky. Ozve se ten, který to má nejblíž, nebo ten, který je ochotný vás odvézt za 12Kč/Km bez vstupního poplatku. :-)

0/−1
26.6.2017 16:04
Foto

J87i74ř91í 23D53v36o81ř65á30k 5325299940908

Takže majitel EV bude chtít uchovávat energii kolem poledne, to je zhruba v době, kdy je nyní minimální spotřeba. Uživatel EM bude chtít nabíjet svoje auto v noci, kdy většínou nefouká vítr a ani slunečního záření není na rozdávání.

Ještě možná ty domovní superbaterie od Tesly.

Trochu problém, že tyto si pořídí většinou lidé, kteří tu el. energii chtějí uchovávat pro sebe.

Ale neboj, všechno zachrání internet, apky a chytré ledničky.

0/0
26.6.2017 20:08

P84e50t76r 50P18e93t37r 6873832538203

"Další službou může být využití baterií z elektromobilů ke skladováníelektřiny."

Jakože poskytnu baterii svého elektromobilu někomu jinému (respektive energii z ní) a když pak budu chtít někam vyjet, tak bude baterka prázdná?

+2/−1
26.6.2017 12:09

P73e33t50r 82H79a37r78i34p76r74a28s75a17d 58H48a54j66i50č 8273480124317

To záleží na tom, co plánujete a kdu to plánujete. Pokud víte, že někam pojedete, tak naopak nakoupíte od někoho. Pokud chcete mít jistotu, že dojedete alespoň někam, při neplánované cestě, tak nastavíte max. vybití při takovém režimu třeba jenom na cca 40%. Což bych u baterie elektromobilu doporučoval tak jako tak. Hlubší vybíjení zkracuje výrazně životnost.

0/0
26.6.2017 16:08

T95o98m66á10š 23T95a27t26í35č14e31k 5810482290848

Pokud bude ctnostný majitel elektromobilu chtít někam jet, bude pozdě na to, aby kupoval energii. Leda by se rozhodl, že je lepší se na cestu pořádně vyspat.

0/0
26.6.2017 16:41

P97e85t91r 52H93a28r25i65p74r68a90s68a49d 69H46a65j14i17č 8523360514267

Vždyť to píšu. Buď si plánujete, nebo neplánujte. Když ne, tak ctnostný majitel EV bude muset mít pořád dobito. Sice se mu neničí baterie cyklováním, ale zase si nic nevydělá.

0/0
26.6.2017 17:36

G78a23b82r17i59e49l 24H54o35r20t29e68n 9671649343954

Při předpokládaném vývoji cen a technických parametrů by mohla za pár let 100kW baterie stát 200.000 Kč a měla by zvládnout 1000 nabíjecích cyklů. K tomu je nutné připočítat náklady, dejme tomu dalších 100k za příslušenství s průměrnými náklady na provoz a údržbu 10k za rok.

Aby se to vyplatilo, musel by distributor za využití zaplatit víc, než 330.000 Kč za tři roky. Za tu dobu by baterie vydala 300 MW. To znamená nárůst ceny jedné kWh přibližně o třicet haléřů, jestli dobře počítám. To není tak strašné.

Otázkou ovšem je, jak v případě těchto pidiúložišť zabránit jejich provozu na naftu.

0/−1
26.6.2017 7:24

J18a13r80o42m91í40r 31K36r76á55l 4880479264739

Co je to 100 kW baterie ?

0/0
26.6.2017 7:52

P94a91v42e81l 16H77e68k 8857676753511

Baterka s ktere vycucnete 100 kilowat za hodinu ( kdyz mate silnej drat ) :-) . Každém není tak znalej aby si představil co je aku s x AH, je pravda ze i ty kWh jim delají problem, takže musíte říct, to si můžeš vařit kafe 30 hodin :-)

0/0
27.6.2017 1:04

J30a42n 80J49í79c12h80a 8400170988481

Nejak mi to nesedi...neni to o rad jinde?..3,3kc/kWh

0/0
26.6.2017 7:52

P54e19t34r 48H91a56r39i13p59r75a37s61a24d 36H36a84j58i55č 8373310454157

Ano je to tak. Pan Horten tam má několik nepřesností. Má na mysli 100kWh, místo 300MW má být 100MWh ap. Ale li-Ion baterie ale už dnes snesou větší počet cyklů, pokud se nevudíjí/nanabíjí úplně do maxima. Pak je ale trochu složitější odhadnout, kolik vlastně jsme naakumulovali a kolik prodali. Baterie má teké své vnitřní ztráty. Takže je to složitější. Řekl bych, že se dá jít až na 3000 cy při ztrátě kapacity kolem 25 až 50%, Tj. baterie pak bude mít kapacitu cca 50 až 75KWh. Prodat by se mohlo něco kolem 150kWh. I tak je cena za kWh v řádu korun (bez zisku). Pokud uvažuji cenu za celé úložiště do 300 000,-, což je možná reálná cena, tak mi to vychází, asi 2Kč/kWh režie. Závisí to na tom, jaké jsou ceny obvyklé a smluvní. Pokud to někdo odebere za 5Kč/kWh (nevím, jaký je momentální kurz průměrné cenu pro malospotřebitele) a odečteme-li cenu za distribuci, která by měla být na malé vzdálenosti malá, tak by se to mohlo vyplatit, pokud elektřinu nakoupíme hodně levně (pod 1Kč/kWh). Elektrická energie se dá ale nakupovat i za zápornou cenu. Tj. dostanete zaplaceno, když odeberete.

0/0
26.6.2017 15:52

J89a70k96u50b 85Š96a53f17a17n18d73a 7555467321571

Je to 33hal/kWh bez udržovacích nákladů. Dále tam nemáte cenu prostoru (nějaké to místo ty baterie zabírají), nemáte tam tu hlavní motivaci, tedy váš zisk.

0/0
26.6.2017 8:07

G67a85b22r55i63e25l 75H91o80r65t23e53n 9261329833794

Počítal jsem to z hlavy během ranní kávy asi deset minut po probuzení. Za případné nepřesnosti se hluboce omlouvám. Chtěl jsem se dostat hlavně k řádu cen.:-)

+2/0
26.6.2017 8:10

Z76b13y49n29ě62k 50J50a69n42d59a 7513682295861

Trochu jako FB, trochu jako AppStore, trochu jako Google a tento ekosystem nas bude stat 4 miliony EUR na dotacích, víc ten blábol netřeba číst...

+6/−2
26.6.2017 7:22

J67i88n13d37ř89i69c25h 74S80t89r23a78k26o83š 6727533364837

Trošku mi to připomíná systém malých "vysokých" pecí, které zkoušeli svého času v Číně a moc se jim to tam neosvědčilo. Osobně v tom vidím dost komplikací technického druhu - i kdyby nakrásně někdo obětoval baterii elektromobilu na skladování elektřiny, jak (a hlavně kdy) se bude energie čerpat zpět? Jak (a kým) bude zaručována technická způsobilost mikrouložišť? Připomínám, že ještě dnes není pro většinu domácích odběratelů k dispozici ani průběžné měření, popřípadě spínání sazby dle aktuálního vytížení sítě - a to je tech. proveditelné.

Třeba mají v kapse nějaké geniální řešení, ale co mně však vytáčí jsou minimálně ty 4 mil. EUR, které do toho EU(=my) vrazíme. A když se to nakonec nerozjede, tak se vracet jistě nebudou. Jaká jsou finální kritéria, která musí nakonec splnit jsem se taky nedočetl. Takže předpokládám, že po skončení založí další podobnou aktivitu.

+11/−2
26.6.2017 6:08

R32a37d95i52m 96P13o94l26á45š51e23k 9146723179729

Musíte prostě mít v autě nebo si koupit k baterii "chytrý střídač", který bude umět tu elektřinu posílat obojím směrem. Ideálně, pokud to majitel dovolí, na příkaz inteligentní elektrické sítě tehdy, když někde jinde chce zákazník zrovna odebírat elektřinu. To znamená si připlatit. Na ten střídač, na chytrý elektroměr, na členství v takovém elektrickém distribučním systému, na pravidelné revize elektrických rozvodů v baráku, aby byly v pořádku......

Na druhé straně, pokud budou odměny za takovou službu dostatečné, to umožní ekonomické vlastnictví elektromobilu i v případě, že se s ním jezdí málo, protože když se s ním nejezdí, bude stárnutí baterie elektromobilu kompenzovat příjem za takovou službu.

Nebo to umožní třeba prodloužit životnost stacionární baterie v baráku, protože bude ekonomicky reálné použít baterii s větší kapacitou a prvních 5 - 10 let ten přebytek kapacity poskytovat síti a potom, až baterie stárnutím kapacitu sníží, třeba dalších 10 let, prostě jen přestat s touto službou.

Ale všechno bude záviset na detailech, jak bude složitá manipulace a jaký výdělek.

0/0
26.6.2017 11:27

J92i96n33d50ř88i42c24h 64S12t32r58a15k82o34š 6657953884327

Jsem k tomu dost skeptický - pokud by se vlastnictví takové baterie v domácnosti vyplatilo, vyplatilo by se to i jako podnikatelský záměr ve velkém - prostě ty revize a starosti nad jedním úložištěm musí být levnější než pro jednotlivé distribuované domácí úložiště. Samozřejmě ignoruji dotace, ale to pak dá smysl skoro cokoliv. :-)

Dávalo by mi např. smysl nabízet např. levnější elektřinu s nezaručenou časovou dostupností během dne - když by byl v síti přebytek, mohl bych čerpat a dobíjet např. elektromobil nebo napájet mražák nebo akumulovat. A přesto i něco takto jednoduchého není stále provozováno.

+2/0
26.6.2017 11:51

P67a45v90e90l 25H90e98k 8417736343721

Tezko to budete posílat po zasuvkovym obvodu, takže by to bylo hned za hodinama. Já třeba místo mám, ale fakt si nevybavim nikoho jiného. Místo na takovou baterkarnu je problém. A taky je tu ten problém s občasnou explozi baterek.

0/0
27.6.2017 1:16

P61e76t26r 16H16a32r85i49p12r47a51s17a72d 93H30a48j96i21č 8913780554347

V Čině to bylo na povel. Situace je jiná a půjde do toho jen ten, kdo bude chtít. Mě to smysl dává. Dojde k odlehčení sítě, zabrání to přetokům, tj. dojde ke stabilizaci. Stabilizuje se na burze i okamžitý kurz za kWh, který teď lítá nahoru, dolů. Tohle řešení nakonec může být výhodné pro všechny strany. Jediné, co je nepříjemné, je to, že to půjde pomalu a budete potřebovat na všechno internet. To je tristní. Představa, že se vám soused nabourá přes internet do ledničky a schválně vám jí rozmrazí, protože jste mu nedali košík jahod ze zahrádky, ale sobecky jste si je zamrazili, je dost nepříjemná. ;-)

0/0
26.6.2017 16:19

J80a15r70o80m12í81r 41V50í56t 2684891911505

Tak třeba mě nějaké obchodování vůbec nezajímá, stejně jako tento režim typu kdo z koho.

+1/−1
26.6.2017 3:40

M55i42r98e76k 11G78a56j85e84r 5251376279950

"Další službou může být využití baterií z elektromobilů ke skladováníelektřiny." - Tyhle baterie budou ale dobre jen na ukladani elektriny, ale ne na jine cerpani, nez jizdou v aute. Cena tech baterii je totiz tak vysoka a zivotnost v poctu cyklu tak omezena, ze ta cena vyuziti jako zasobarna elektriny pro domaci vyuziti by byla naprosto nekonkurenceschopna. Vyuzit tedy ano, ale jen k nabijeni elektroaut pri prebytcich elektriny v siti. Ale nejdriv bude muset jit menit cenu elektriny podle momentalniho stavu nabidky a poptavky.

+1/0
26.6.2017 2:48

T94o52m11á29š 80K54u27c36h94a20ř 3447341308141

Nezapomínejte, že jsme v EU. Na nákup baterií "do vozu" dostanou podnikavci dotaci a penízky za její pronájem jsou doma.

+4/0
26.6.2017 5:48

J17a60k89u82b 27Š80a53f74a16n97d44a 7905987971471

Počet cyklů až tak nízký není. Ale neumím si představit, kdy tu elektřinu chtějí čerpat a jak se to bude řídit. Povolím čerpání, pak budu znovu muset čekat na nabití (rychlonabíječku asi doma mít každý nebude) takže budu se muset rozhodovat tak den dopředu, zda tím autem někam pojedu nebo ne. To je dost omezující.

+1/0
26.6.2017 8:11

P95e89t42r 62H15a86r87i48p36r86a44s74a23d 59H31a63j51i79č 8743480344937

Podívejte se nějakou specifikaci do technického listu. Pokud cyklujete současné Li-Ion baterie mezi 60-80% kapacity, tak skoro nestárnou (cca 20000+ cy). Novější, které jdou na trh teď, na tom budou nejspíš lépe. Nedíval jsem se.

0/0
26.6.2017 17:52
Foto

J41i20ř46í 52D30v46o13ř84á88k 5555289880978

Tržiště je od slova trhnout ?

A co baterie ? Už je někam dodávají ? Dají se někde koupit ?

0/0
26.6.2017 1:16

J30a11k70u24b 27K29o21s 3626942810164

Dotace. Jak jinak :-)

+15/−1
26.6.2017 0:29



Najdete na iDNES.cz