Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jak udělat z elektrické sítě tržiště, kde může obchodovat každý

Projekt SHAR-Q se pokouší navrhnout a připravit systém, který by umožnil spotřebitelům elektřiny přímo se domlouvat a obchodovat s jinými uživateli a vytvářet tak místní soběstačné komunity. Jak by to mělo fungovat, vysvětlujte Adam Kapala z firmy Atos IT Solutions and Services.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J62a30n 67P67a43v48l28í94k 6599353171257

Jen drobné upřesnění. I když to tak z článku může působit, tak Atos není objevitelem této myšlenky. Takové systémy po světě již fungují a mnoho firem vyvíjí technologie, aby toho dosáhly. Je to možná budoucnost především pro země, kde nemohou nebo nechtějí vyrábět elektřinu centrálně.

0/0
28.6.2017 17:59

P27a85v59e66l 23H44e58k 8637416543291

Projekt za evropské peníze, to mohli napsat hned. Banda vyžírků, nic jiného.

0/0
27.6.2017 0:52

J45a23n 60V48á70c91l73a38v19í17k 3472806591449

Tak ono krom pár nadšenců čerpají všichni.

0/0
27.6.2017 11:45

S40e26i91d81l 20P56e71t33r 1431391515324

Vzhledem k tomu, že 60-75% populace již dnes nezvládá (nevyužívá) současné běžné technologie typu "chytrých" founů, PC, aut, atd. atd. tak je naprosto iluzorní se domnívat, že si nějaká zásadní většina pořídí do baráku/bytu něco v této podobě ...

Ale dokud tečou dotace tak samozřejmě nic nebrání těmhle věrozvěstům "pokroku" dále vymýšlet Kolumbova vejce a kvadraturu kruhu.

+1/0
26.6.2017 22:52
Foto

J66i73ř52í 37D44v30o74ř48á32k 5305879780348

Tak VTM ( Věda a technika mládeži ) z roku 1955 předpokládala, že v roce 1975 bude zahájen provoz pravidelné osobní linky Praha Mars,v každém domě taková malá štěpná " pícka " ,.....

+2/0
26.6.2017 20:25

J66i61ř77í 16K71o79c15u10r31e82k 6275654805318

Takže tím jsme vyřešili _všechny_ domácnosti, tedy nějakých 25 % celkového odběru.

Zbývá vyřešit zbylých 75 % spotřeby elektřiny v průmyslu, dopravě, komerční sféře a občanské vybavenosti. Tak třeba Metro by asi nemělo jezdit podle počasí.

A to vůbec nemluvím o účinosti přelévání energie na velké vzdálenosti tam a zpátky, účinnosti akumulace a nutnosti všechny tyto ztráty v síti pokrýt výrobou. Předpokládám totiž, že potřebný objem akumulace pro Prahu se do Prahy nevejde a akumulační kapacity budou rozmístěny do značné vzdálenosti.

Aby se nakonec nestalo, že chytrá síť potřebuje na vstupu více energie právě pro krytí ztrát v akumulacích a ve vedení. Samozřejmě dotované energie, jelikož OZE ani po 50 letech (fotovoltaika), dokonce ani po 130 letech (větrníky) není konkurence schopná.

+1/0
26.6.2017 18:59

P96e56t21r 78H30a96r48i35p98r85a80s71a27d 16H21a22j19i38č 8223570534947

Elektrická energie se dá ale nakupovat i za zápornou cenu. Tj. dostanete zaplaceno, když odeberete. Z toho plyne, že dostanete (můžete dostat) zaplaceno dvakrát. Při nabíjení a při prodeji. Nevím, jak je toto konkrétní řešení navržené, ale jde v podstate o realizaci Smart Grids pomocí IT technologí. Konkrétně internetu věcí. Budete potřebovat mít doma ještě internet, baterie bude mít (nejspíš) IP adresu a domluví se s nějaký jiným zařízením (třeba pračka), že chce odebírat. V jednom okamžiku dojde k sepnutí střídače a k zahájení odběru. Pak bude ještě muset být provedená ještě finanční transakce - platba. Všechno to může proběhnout automaticky. Jse jenom o to, aby uživatek na straně zdroje (baterie) nastavil nějaké parametry, tj. kdy nabíjí, kdy generuje energii do sítě, za kolik. Podobně i na straně odběratele.

Může to být jako s taxíky. Ozve se ten, který to má nejblíž, nebo ten, který je ochotný vás odvézt za 12Kč/Km bez vstupního poplatku. :-)

0/−1
26.6.2017 16:04
Foto

J92i27ř71í 59D46v32o45ř90á34k 5715629970768

Takže majitel EV bude chtít uchovávat energii kolem poledne, to je zhruba v době, kdy je nyní minimální spotřeba. Uživatel EM bude chtít nabíjet svoje auto v noci, kdy většínou nefouká vítr a ani slunečního záření není na rozdávání.

Ještě možná ty domovní superbaterie od Tesly.

Trochu problém, že tyto si pořídí většinou lidé, kteří tu el. energii chtějí uchovávat pro sebe.

Ale neboj, všechno zachrání internet, apky a chytré ledničky.

0/0
26.6.2017 20:08

P90e20t51r 66P81e84t41r 6613912348983

"Další službou může být využití baterií z elektromobilů ke skladováníelektřiny."

Jakože poskytnu baterii svého elektromobilu někomu jinému (respektive energii z ní) a když pak budu chtít někam vyjet, tak bude baterka prázdná?

+2/−1
26.6.2017 12:09

P61e97t87r 18H72a88r53i33p76r12a62s92a16d 70H60a26j89i18č 8603190184287

To záleží na tom, co plánujete a kdu to plánujete. Pokud víte, že někam pojedete, tak naopak nakoupíte od někoho. Pokud chcete mít jistotu, že dojedete alespoň někam, při neplánované cestě, tak nastavíte max. vybití při takovém režimu třeba jenom na cca 40%. Což bych u baterie elektromobilu doporučoval tak jako tak. Hlubší vybíjení zkracuje výrazně životnost.

0/0
26.6.2017 16:08

T38o29m11á67š 70T40a71t22í42č11e91k 5710972470438

Pokud bude ctnostný majitel elektromobilu chtít někam jet, bude pozdě na to, aby kupoval energii. Leda by se rozhodl, že je lepší se na cestu pořádně vyspat.

0/0
26.6.2017 16:41

P36e28t45r 27H39a31r74i37p27r44a95s31a68d 50H53a40j25i90č 8423680684167

Vždyť to píšu. Buď si plánujete, nebo neplánujte. Když ne, tak ctnostný majitel EV bude muset mít pořád dobito. Sice se mu neničí baterie cyklováním, ale zase si nic nevydělá.

0/0
26.6.2017 17:36

G15a27b23r61i64e68l 61H11o44r72t22e81n 9621899253904

Při předpokládaném vývoji cen a technických parametrů by mohla za pár let 100kW baterie stát 200.000 Kč a měla by zvládnout 1000 nabíjecích cyklů. K tomu je nutné připočítat náklady, dejme tomu dalších 100k za příslušenství s průměrnými náklady na provoz a údržbu 10k za rok.

Aby se to vyplatilo, musel by distributor za využití zaplatit víc, než 330.000 Kč za tři roky. Za tu dobu by baterie vydala 300 MW. To znamená nárůst ceny jedné kWh přibližně o třicet haléřů, jestli dobře počítám. To není tak strašné.

Otázkou ovšem je, jak v případě těchto pidiúložišť zabránit jejich provozu na naftu.

0/−1
26.6.2017 7:24

J78a96r63o90m83í32r 74K18r12á70l 4880709754809

Co je to 100 kW baterie ?

0/0
26.6.2017 7:52

P64a78v74e29l 22H27e14k 8767656153751

Baterka s ktere vycucnete 100 kilowat za hodinu ( kdyz mate silnej drat ) :-) . Každém není tak znalej aby si představil co je aku s x AH, je pravda ze i ty kWh jim delají problem, takže musíte říct, to si můžeš vařit kafe 30 hodin :-)

0/0
27.6.2017 1:04

J25a98n 33J18í86c87h63a 8250330218451

Nejak mi to nesedi...neni to o rad jinde?..3,3kc/kWh

0/0
26.6.2017 7:52

P14e76t32r 81H52a14r59i93p79r89a34s63a17d 43H17a43j76i96č 8863120404587

Ano je to tak. Pan Horten tam má několik nepřesností. Má na mysli 100kWh, místo 300MW má být 100MWh ap. Ale li-Ion baterie ale už dnes snesou větší počet cyklů, pokud se nevudíjí/nanabíjí úplně do maxima. Pak je ale trochu složitější odhadnout, kolik vlastně jsme naakumulovali a kolik prodali. Baterie má teké své vnitřní ztráty. Takže je to složitější. Řekl bych, že se dá jít až na 3000 cy při ztrátě kapacity kolem 25 až 50%, Tj. baterie pak bude mít kapacitu cca 50 až 75KWh. Prodat by se mohlo něco kolem 150kWh. I tak je cena za kWh v řádu korun (bez zisku). Pokud uvažuji cenu za celé úložiště do 300 000,-, což je možná reálná cena, tak mi to vychází, asi 2Kč/kWh režie. Závisí to na tom, jaké jsou ceny obvyklé a smluvní. Pokud to někdo odebere za 5Kč/kWh (nevím, jaký je momentální kurz průměrné cenu pro malospotřebitele) a odečteme-li cenu za distribuci, která by měla být na malé vzdálenosti malá, tak by se to mohlo vyplatit, pokud elektřinu nakoupíme hodně levně (pod 1Kč/kWh). Elektrická energie se dá ale nakupovat i za zápornou cenu. Tj. dostanete zaplaceno, když odeberete.

0/0
26.6.2017 15:52

J24a67k32u51b 10Š24a82f35a55n52d68a 7295737971961

Je to 33hal/kWh bez udržovacích nákladů. Dále tam nemáte cenu prostoru (nějaké to místo ty baterie zabírají), nemáte tam tu hlavní motivaci, tedy váš zisk.

0/0
26.6.2017 8:07

G40a74b10r26i71e35l 85H90o45r25t74e79n 9541869273464

Počítal jsem to z hlavy během ranní kávy asi deset minut po probuzení. Za případné nepřesnosti se hluboce omlouvám. Chtěl jsem se dostat hlavně k řádu cen.:-)

+2/0
26.6.2017 8:10

Z19b14y55n61ě63k 58J11a14n44d20a 7543442815931

Trochu jako FB, trochu jako AppStore, trochu jako Google a tento ekosystem nas bude stat 4 miliony EUR na dotacích, víc ten blábol netřeba číst...

+6/−2
26.6.2017 7:22

J87i68n19d45ř45i32c85h 84S68t33r38a75k86o35š 6347443384487

Trošku mi to připomíná systém malých "vysokých" pecí, které zkoušeli svého času v Číně a moc se jim to tam neosvědčilo. Osobně v tom vidím dost komplikací technického druhu - i kdyby nakrásně někdo obětoval baterii elektromobilu na skladování elektřiny, jak (a hlavně kdy) se bude energie čerpat zpět? Jak (a kým) bude zaručována technická způsobilost mikrouložišť? Připomínám, že ještě dnes není pro většinu domácích odběratelů k dispozici ani průběžné měření, popřípadě spínání sazby dle aktuálního vytížení sítě - a to je tech. proveditelné.

Třeba mají v kapse nějaké geniální řešení, ale co mně však vytáčí jsou minimálně ty 4 mil. EUR, které do toho EU(=my) vrazíme. A když se to nakonec nerozjede, tak se vracet jistě nebudou. Jaká jsou finální kritéria, která musí nakonec splnit jsem se taky nedočetl. Takže předpokládám, že po skončení založí další podobnou aktivitu.

+11/−2
26.6.2017 6:08

R37a15d59i25m 28P45o43l81á72š95e81k 9606793509199

Musíte prostě mít v autě nebo si koupit k baterii "chytrý střídač", který bude umět tu elektřinu posílat obojím směrem. Ideálně, pokud to majitel dovolí, na příkaz inteligentní elektrické sítě tehdy, když někde jinde chce zákazník zrovna odebírat elektřinu. To znamená si připlatit. Na ten střídač, na chytrý elektroměr, na členství v takovém elektrickém distribučním systému, na pravidelné revize elektrických rozvodů v baráku, aby byly v pořádku......

Na druhé straně, pokud budou odměny za takovou službu dostatečné, to umožní ekonomické vlastnictví elektromobilu i v případě, že se s ním jezdí málo, protože když se s ním nejezdí, bude stárnutí baterie elektromobilu kompenzovat příjem za takovou službu.

Nebo to umožní třeba prodloužit životnost stacionární baterie v baráku, protože bude ekonomicky reálné použít baterii s větší kapacitou a prvních 5 - 10 let ten přebytek kapacity poskytovat síti a potom, až baterie stárnutím kapacitu sníží, třeba dalších 10 let, prostě jen přestat s touto službou.

Ale všechno bude záviset na detailech, jak bude složitá manipulace a jaký výdělek.

0/0
26.6.2017 11:27

J50i37n15d69ř18i50c93h 60S33t45r31a32k86o70š 6757783984817

Jsem k tomu dost skeptický - pokud by se vlastnictví takové baterie v domácnosti vyplatilo, vyplatilo by se to i jako podnikatelský záměr ve velkém - prostě ty revize a starosti nad jedním úložištěm musí být levnější než pro jednotlivé distribuované domácí úložiště. Samozřejmě ignoruji dotace, ale to pak dá smysl skoro cokoliv. :-)

Dávalo by mi např. smysl nabízet např. levnější elektřinu s nezaručenou časovou dostupností během dne - když by byl v síti přebytek, mohl bych čerpat a dobíjet např. elektromobil nebo napájet mražák nebo akumulovat. A přesto i něco takto jednoduchého není stále provozováno.

+2/0
26.6.2017 11:51

P16a17v76e44l 72H50e72k 8127636583891

Tezko to budete posílat po zasuvkovym obvodu, takže by to bylo hned za hodinama. Já třeba místo mám, ale fakt si nevybavim nikoho jiného. Místo na takovou baterkarnu je problém. A taky je tu ten problém s občasnou explozi baterek.

0/0
27.6.2017 1:16

P13e17t52r 87H66a45r96i29p73r29a96s42a53d 35H78a95j23i56č 8203960264817

V Čině to bylo na povel. Situace je jiná a půjde do toho jen ten, kdo bude chtít. Mě to smysl dává. Dojde k odlehčení sítě, zabrání to přetokům, tj. dojde ke stabilizaci. Stabilizuje se na burze i okamžitý kurz za kWh, který teď lítá nahoru, dolů. Tohle řešení nakonec může být výhodné pro všechny strany. Jediné, co je nepříjemné, je to, že to půjde pomalu a budete potřebovat na všechno internet. To je tristní. Představa, že se vám soused nabourá přes internet do ledničky a schválně vám jí rozmrazí, protože jste mu nedali košík jahod ze zahrádky, ale sobecky jste si je zamrazili, je dost nepříjemná. ;-)

0/0
26.6.2017 16:19

J78a73r43o42m15í64r 63V96í16t 2854451691305

Tak třeba mě nějaké obchodování vůbec nezajímá, stejně jako tento režim typu kdo z koho.

+1/−1
26.6.2017 3:40

M38i78r43e29k 35G77a59j34e62r 5181736329190

"Další službou může být využití baterií z elektromobilů ke skladováníelektřiny." - Tyhle baterie budou ale dobre jen na ukladani elektriny, ale ne na jine cerpani, nez jizdou v aute. Cena tech baterii je totiz tak vysoka a zivotnost v poctu cyklu tak omezena, ze ta cena vyuziti jako zasobarna elektriny pro domaci vyuziti by byla naprosto nekonkurenceschopna. Vyuzit tedy ano, ale jen k nabijeni elektroaut pri prebytcich elektriny v siti. Ale nejdriv bude muset jit menit cenu elektriny podle momentalniho stavu nabidky a poptavky.

+1/0
26.6.2017 2:48

T92o53m59á55š 53K60u73c31h38a77ř 3547331408421

Nezapomínejte, že jsme v EU. Na nákup baterií "do vozu" dostanou podnikavci dotaci a penízky za její pronájem jsou doma.

+4/0
26.6.2017 5:48

J64a76k23u21b 96Š83a14f50a27n78d36a 7845297661561

Počet cyklů až tak nízký není. Ale neumím si představit, kdy tu elektřinu chtějí čerpat a jak se to bude řídit. Povolím čerpání, pak budu znovu muset čekat na nabití (rychlonabíječku asi doma mít každý nebude) takže budu se muset rozhodovat tak den dopředu, zda tím autem někam pojedu nebo ne. To je dost omezující.

+1/0
26.6.2017 8:11

P25e65t68r 20H94a70r19i47p60r42a83s95a98d 10H10a88j95i93č 8443940574497

Podívejte se nějakou specifikaci do technického listu. Pokud cyklujete současné Li-Ion baterie mezi 60-80% kapacity, tak skoro nestárnou (cca 20000+ cy). Novější, které jdou na trh teď, na tom budou nejspíš lépe. Nedíval jsem se.

0/0
26.6.2017 17:52
Foto

J96i76ř47í 15D51v36o79ř29á68k 5405179730228

Tržiště je od slova trhnout ?

A co baterie ? Už je někam dodávají ? Dají se někde koupit ?

0/0
26.6.2017 1:16

J22a84k23u44b 70K54o39s 3616782220864

Dotace. Jak jinak :-)

+15/−1
26.6.2017 0:29







Najdete na iDNES.cz