Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

OBRAZEM: Osmnáctky v celé své kráse. Vznikl i protiponorkový typ Il-38

Mezi významné stroje v historii letecké dopravy patří Iljušin Il-18. Svou roli si odehrál i u ČSA, kde mimo jiné drží primát nejdéle používaného typu. První prototyp osmnáctky vzlétl před 60 lety, 4. července 1957. Připomeňme si tyto letouny prostřednictvím sady zajímavých fotografií.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

P19a36v37e88l 60H16l91a87v92á76č75e64k 4695192470702

Před 40 lety jsem s osumnáctkou letěl z Mošnova do Tivatu. Bylo to poprvé a dodnes na ni vzpomínám s nostalgií... Bylo to nádherný letadlo...

0/0
31.8.2017 10:29

K47a19r55e74l 92L52a56n20g80r 2122567710848

Škoda, že v té galerii není zahrnut jeden pěkný kousek z Československého letectva. OK-018 by si to zasložil díky své vyjímečnosti testovacího stroje pro nový motor M602.

0/0
8.7.2017 23:50

V36á87c72l97a19v 91P75c35h89á68l24e15k 8746522191702

Na posledním snímku je vedle Il-18 L-200 Morava :-)

0/0
5.7.2017 19:02

L46u28k79á87š 37M43a16l10v65i21n66s79k26y 2178574593298

Jednou jsem tím také letěl, když se naše TU134 vrátila zpět do Blavy, bo Praha nepřijímala kvůli počasí. Po hodinovém čekání nás strčili do IL18 a napodruhé jsme tu Prahu dali. Oproti té 134 to bylo mnohem hlučnější, v interiéru to vibrovalo, mnoha hodinový let bych v tom určitě absolvovat nechtěl. Zvuk to vydávalo jak nějaký bombardér z filmu o 2.sv.v., to bylo jediné pozitivum.

0/0
4.7.2017 22:44

T12o65m88á13š 65H60e27c70z44k57o 8493419697273

Letadlo je vystaveno mj. v Dopravním muzeu v Sinsheimu a je možné si do něj vlézt.

0/0
4.7.2017 16:56

J98a46k49u44b 82M75a83t56ě92j80ů 5725412961345

ale za poplatek, slouzi jako atrakce pro deti a ne jako bezny exponat. Vcera jsem se vratil ze Sinsheimu.

0/0
4.7.2017 21:01

Z95d18e81n21ě63k 84V72a86n30i67c79k67ý 1626261922859

Poslední snímek - L200 Morava :-)

+3/0
4.7.2017 13:37

L65u67k95a93s 66C42o76d72r 6738822450541

Ja osmnactkou letel pred dvema lety a musim rict, ze me prekvapilo, jak je to pohodlny a (s prihlednutim k roku vyroby) tichy letadlo. Cekal jsem neskutecnej ramus od motoru, ale bylo to v klidu. Klidne bych se proletel zas.

0/−1
4.7.2017 12:43

I72v17a40n34k63a 91P74o35s74p38í76š83i54l22o26v81á 8644258232667

A kde, jestli se můžu zeptat?

0/0
4.7.2017 14:46

M63i17l25a14n 44V13o66l63e41k 5189463806499

Tiché? Jste si jistý? Nemohl byste to porovnat s ATR 42 resp. 72?

+2/0
4.7.2017 19:31

S27t23a22n37i54s14l69a51v 66K20r37e90j21c48a53r 6257946183584

Nu o tichém letu se dá polemizovat. Ale je pravdou, že IL 18 byl posun od IL 14 . Ale neporovnatelné se zážitkem s letem Caravelou z té doby. V tom byl opravdu východní blok za světem v kulturnosti cestování daleko. A to v té době přecejen ve státech RVHP cestující létali v socialistickém konfortu. Kdo měl možnost vyzkoušet si tehdy sovětskou AN24 na vnitrosovětské lince, tak mohl vyprávět o sovětském leteckém zpěvu leteckých motorů letadla tehdejší technika pro mužiky na úrovni busů značky Turist standart.

0/0
4.7.2017 21:50

L69u78k89a64s 91C35o88d60r 6348202930661

OK, takze zpet do reality. S An-24 jsem letel pred dvema lety taky (den pred tim, nez jsem vyzkousel Il-18) a je fakt, ze tam byl ramus solidni. Ale ta osmnactka me prekvapila svoji kultivovanosti, bylo to proste pohodlny letadlo. Kazdopadne nejvetsi rachot byl v Il-76, tam clovek ohluchnul uz pri pojizdeni. Jinak dalsi moje zazitky s litanim raritnima letadlama v KLDR si muzete precist tady...

http://forum.airways.cz/viewtopic.php?t=9528

0/0
4.7.2017 23:39

S90t95a44n37i97s13l53a19v 21K52r24e96j95c86a22r 6327636233474

S AN 24 jsem opravdu letěl pouze jednou v době SSSR ze Soči do Moskvy a byl to zážitek na který se nadá zapomenout. Byl to turistický let, cestovní kanceláře, letěli s námi i Japonci a Skandinávští turisté. Po celou cestu letu jste mohli kontrolovat žebrování trupu letadla, pohodlné sedadla byla nahrazena lavicemi. Zážitek pro adrenalinové nadšence. Ano, Aeroflot měl i Tu 154, Il 62 to bylo opravdu o něčem jiném. Už to sice nezažiji, ale v roce 2023 by měl vzlétnout nový Postputinovský dopravní letoun konkurent Airbusu a Boingu. Rusákům by jsem to přál, pro mimoarmádní dopravní sféru běžných občanů.

0/0
5.7.2017 10:31

G46e10o87r20g 69K36o58m30b11e65r52e45c 9414711536451

taky jsem mel tu cet s tim letet dvakrat na dovolenou. Jednou Praha - Varna a jednou Praha - Constanca. Poprve to melo jste v madlech u sedade,popelnicky a mohlo se i kourit.

0/0
4.7.2017 10:49

T94o76m21á54š 22P50e98š46k26a 2646924683143

Hezký. Na fotce 18 vykukuje podle všeho Let L-200 Morava.

+2/0
4.7.2017 10:33

K22a65r95e21l 72F57r65a13n84ě73k 3108493817525

Čtyři z dvanácti havarovaly? 8-o

0/0
4.7.2017 10:31

L53u67m16í81r 35V52i50t27h55a 2527677356942

všechny vinou selhání lidského faktoru

0/0
4.7.2017 21:40

S11e50i92d15l 43P88e26t87r 1981561345684

Všechny 4 katastrofy rozhodně ne.

Minimálně OK-OAD nad Norimberkem.

Zlaté písky, OK -NAB, asi tak 50 % vliv LF, zbytek šel za poněkud "nešťastným" způsobem ovládáním motorů a vrtulí

Gender OK-WAI, dodnes v podstatě neznámá příčina (spekulovalo se o ledačems např. brzo zatažené klapky apod. ale nikdy se nic nepotvrdilo)

OK- PAF. Počasí pod limity typu avšak již po jednom divertu z Rabatu do Casablanky nakonec nejspíš ztráta orientace posádky v IMC popř. došlo palivo ..

Je pravda, že tato letadla nebyla zrovna "uživatelsky příjemná" a tudíž selhání LF bylo prostě v té době poněkud pravděpodobnější ...

Nechce mi to teď dohledávat ale z cca 850 ks vyrobených ks skončilo katastrofami tuším snad 60 až 70 ks (?) což je z dnešního pohledu naprosto nepředstavitelné (avšak i dobově ne zrovna v "normě" )...:-/

+1/0
5.7.2017 23:48

J24a86r41o19m12i20r 15H39o96b55l77i20k 1815677265

jsem rád, že jsem se s ní jako kluk svezl (tenkrát do rumunské Constance). Zážitek ještě umocněný věkem. Když jsem se k občasnému letu někam dostal později, už byly všude prouďáky.

+1/0
4.7.2017 9:06

R62o94m20a52n 53K46r61a64t62o90c68h66v60í65l 6646537216814

Todle letadlo bych chtěl zažít, vypadá to že to byl dobrý tahoun.

+1/0
4.7.2017 8:59
Foto

P23e20t64r 19J18. 52D42r62a94h97o54v71z82a32l 4750724625921

R^R^R^

+2/0
4.7.2017 8:16

D88u14š79a31n 62K31o78p28e43c52k53ý 6728427118662

Povedený příspěvek, dobré fotky, hezky se na to kouká

+5/0
4.7.2017 8:00

T37o67m56á60š 53T86r66á20v89n50í62k 6195894174455

Nádhera R^

+6/0
4.7.2017 7:28







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.