Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

OBRAZEM: Osmnáctky v celé své kráse. Vznikl i protiponorkový typ Il-38

Mezi významné stroje v historii letecké dopravy patří Iljušin Il-18. Svou roli si odehrál i u ČSA, kde mimo jiné drží primát nejdéle používaného typu. První prototyp osmnáctky vzlétl před 60 lety, 4. července 1957. Připomeňme si tyto letouny prostřednictvím sady zajímavých fotografií.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

P69a41v65e49l 72H65l21a59v15á88č54e98k 4125122520492

Před 40 lety jsem s osumnáctkou letěl z Mošnova do Tivatu. Bylo to poprvé a dodnes na ni vzpomínám s nostalgií... Bylo to nádherný letadlo...

0/0
31.8.2017 10:29

K44a77r53e78l 22L41a34n46g98r 2792947230968

Škoda, že v té galerii není zahrnut jeden pěkný kousek z Československého letectva. OK-018 by si to zasložil díky své vyjímečnosti testovacího stroje pro nový motor M602.

0/0
8.7.2017 23:50

V50á23c89l12a35v 50P69c35h96á59l20e72k 8126772811382

Na posledním snímku je vedle Il-18 L-200 Morava :-)

0/0
5.7.2017 19:02

L61u58k95á70š 72M61a66l79v59i43n38s17k29y 2508924693968

Jednou jsem tím také letěl, když se naše TU134 vrátila zpět do Blavy, bo Praha nepřijímala kvůli počasí. Po hodinovém čekání nás strčili do IL18 a napodruhé jsme tu Prahu dali. Oproti té 134 to bylo mnohem hlučnější, v interiéru to vibrovalo, mnoha hodinový let bych v tom určitě absolvovat nechtěl. Zvuk to vydávalo jak nějaký bombardér z filmu o 2.sv.v., to bylo jediné pozitivum.

0/0
4.7.2017 22:44

T61o63m75á63š 95H76e60c81z24k46o 8283429167203

Letadlo je vystaveno mj. v Dopravním muzeu v Sinsheimu a je možné si do něj vlézt.

0/0
4.7.2017 16:56

J62a51k17u47b 30M97a51t34ě87j56ů 5195522911225

ale za poplatek, slouzi jako atrakce pro deti a ne jako bezny exponat. Vcera jsem se vratil ze Sinsheimu.

0/0
4.7.2017 21:01

Z62d15e56n65ě49k 74V50a23n16i73c64k81ý 1456871582259

Poslední snímek - L200 Morava :-)

+3/0
4.7.2017 13:37

L47u47k52a33s 74C64o21d13r 6728702550371

Ja osmnactkou letel pred dvema lety a musim rict, ze me prekvapilo, jak je to pohodlny a (s prihlednutim k roku vyroby) tichy letadlo. Cekal jsem neskutecnej ramus od motoru, ale bylo to v klidu. Klidne bych se proletel zas.

0/−1
4.7.2017 12:43

I74v29a53n53k84a 47P29o18s88p62í91š40i68l48o44v43á 8814488622637

A kde, jestli se můžu zeptat?

0/0
4.7.2017 14:46

M74i72l18a71n 98V67o47l96e93k 5539923786299

Tiché? Jste si jistý? Nemohl byste to porovnat s ATR 42 resp. 72?

+2/0
4.7.2017 19:31

S22t48a86n29i20s96l96a67v 49K35r84e54j22c63a35r 6307776303334

Nu o tichém letu se dá polemizovat. Ale je pravdou, že IL 18 byl posun od IL 14 . Ale neporovnatelné se zážitkem s letem Caravelou z té doby. V tom byl opravdu východní blok za světem v kulturnosti cestování daleko. A to v té době přecejen ve státech RVHP cestující létali v socialistickém konfortu. Kdo měl možnost vyzkoušet si tehdy sovětskou AN24 na vnitrosovětské lince, tak mohl vyprávět o sovětském leteckém zpěvu leteckých motorů letadla tehdejší technika pro mužiky na úrovni busů značky Turist standart.

0/0
4.7.2017 21:50

L18u90k61a12s 20C81o54d26r 6108322240451

OK, takze zpet do reality. S An-24 jsem letel pred dvema lety taky (den pred tim, nez jsem vyzkousel Il-18) a je fakt, ze tam byl ramus solidni. Ale ta osmnactka me prekvapila svoji kultivovanosti, bylo to proste pohodlny letadlo. Kazdopadne nejvetsi rachot byl v Il-76, tam clovek ohluchnul uz pri pojizdeni. Jinak dalsi moje zazitky s litanim raritnima letadlama v KLDR si muzete precist tady...

http://forum.airways.cz/viewtopic.php?t=9528

0/0
4.7.2017 23:39

S69t23a21n55i10s57l24a71v 51K65r94e34j46c33a27r 6867146223754

S AN 24 jsem opravdu letěl pouze jednou v době SSSR ze Soči do Moskvy a byl to zážitek na který se nadá zapomenout. Byl to turistický let, cestovní kanceláře, letěli s námi i Japonci a Skandinávští turisté. Po celou cestu letu jste mohli kontrolovat žebrování trupu letadla, pohodlné sedadla byla nahrazena lavicemi. Zážitek pro adrenalinové nadšence. Ano, Aeroflot měl i Tu 154, Il 62 to bylo opravdu o něčem jiném. Už to sice nezažiji, ale v roce 2023 by měl vzlétnout nový Postputinovský dopravní letoun konkurent Airbusu a Boingu. Rusákům by jsem to přál, pro mimoarmádní dopravní sféru běžných občanů.

0/0
5.7.2017 10:31

G26e33o68r70g 37K60o45m76b47e65r79e96c 9444351886251

taky jsem mel tu cet s tim letet dvakrat na dovolenou. Jednou Praha - Varna a jednou Praha - Constanca. Poprve to melo jste v madlech u sedade,popelnicky a mohlo se i kourit.

0/0
4.7.2017 10:49

T40o10m17á34š 72P63e58š81k52a 2956364643863

Hezký. Na fotce 18 vykukuje podle všeho Let L-200 Morava.

+2/0
4.7.2017 10:33

K63a66r22e86l 55F97r22a10n52ě83k 3948643807755

Čtyři z dvanácti havarovaly? 8-o

0/0
4.7.2017 10:31

L15u70m67í59r 98V57i17t86h85a 2957867136612

všechny vinou selhání lidského faktoru

0/0
4.7.2017 21:40

S73e86i27d41l 34P79e88t82r 1971671195874

Všechny 4 katastrofy rozhodně ne.

Minimálně OK-OAD nad Norimberkem.

Zlaté písky, OK -NAB, asi tak 50 % vliv LF, zbytek šel za poněkud "nešťastným" způsobem ovládáním motorů a vrtulí

Gender OK-WAI, dodnes v podstatě neznámá příčina (spekulovalo se o ledačems např. brzo zatažené klapky apod. ale nikdy se nic nepotvrdilo)

OK- PAF. Počasí pod limity typu avšak již po jednom divertu z Rabatu do Casablanky nakonec nejspíš ztráta orientace posádky v IMC popř. došlo palivo ..

Je pravda, že tato letadla nebyla zrovna "uživatelsky příjemná" a tudíž selhání LF bylo prostě v té době poněkud pravděpodobnější ...

Nechce mi to teď dohledávat ale z cca 850 ks vyrobených ks skončilo katastrofami tuším snad 60 až 70 ks (?) což je z dnešního pohledu naprosto nepředstavitelné (avšak i dobově ne zrovna v "normě" )...:-/

+1/0
5.7.2017 23:48

J37a76r25o86m26i22r 69H91o86b52l20i83k 1455377175

jsem rád, že jsem se s ní jako kluk svezl (tenkrát do rumunské Constance). Zážitek ještě umocněný věkem. Když jsem se k občasnému letu někam dostal později, už byly všude prouďáky.

+1/0
4.7.2017 9:06

R78o76m80a25n 98K52r45a47t22o34c52h69v83í90l 6926167136574

Todle letadlo bych chtěl zažít, vypadá to že to byl dobrý tahoun.

+1/0
4.7.2017 8:59
Foto

P70e70t79r 91J98. 69D82r27a21h74o30v76z43a94l 4960724195161

R^R^R^

+2/0
4.7.2017 8:16

D27u51š19a45n 91K38o12p61e73c51k84ý 6108937468172

Povedený příspěvek, dobré fotky, hezky se na to kouká

+5/0
4.7.2017 8:00

T35o73m65á36š 85T76r20á41v81n40í69k 6265444904565

Nádhera R^

+6/0
4.7.2017 7:28







Najdete na iDNES.cz