Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Sony Music obnoví výrobu vinylových desek. Lisovat je bude v Japonsku

Obliba gramofonových desek roste natolik, že se společnost Sony Music rozhodla jejich výrobu po třiceti letech obnovit. V tuto chvíli montuje potřebné vybavení a najímá staré odborníky, kteří ještě mají s výrobou masterů a lisováním desek zkušenosti. Výroba začne příští rok.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A36n12t93o77n66í73n 55S68e30b13e51r39a 7353988410729

Mam doma.kvalitni stary gramec s audiem a taky kvalintni moderni aparaturu na Flac hudbu. I kdyz mate ten nejlepsi digital, tak tomu oproti analogu bude porad neco chybet. Kdo zazil stare casy na digital si nezyvkne. V praci si sice poustim MP3, ale kdyz si doma pustim starou kazetu nebo desku, tak se nestacim divit jak muze byt muzika kvalitni.....

+4/−2
3.7.2017 19:42
Foto

W63a65l95d81a 71W34i26n90t54e52r 6777119851669

Ani tak to nemusí být o tom, co v digitálu chybí, jako o tom, co je v analogu navíc a je to "teplota" zvuku (hudebníci vědí, co to je) a nejde jen o subjektivní záležtost spojenou s nostalgií. Digitál zprostředkovává věrný přenos ať z CD nebo z unipolárních tranzistorů s plovoucími hradly - to plechové z diskrétních hodnot vzorkování už není tak markantní jako v začátcích a výsledkem je skutečně spojité zvukové "spektrum" i v tom neslyšitelném pásmu, ale tak jak lidé navštěvují divadla pro jeho atmosféru a pěkně barevně nasvícenou scénu, podobně rádi poslouchají hudbu z analogového záznamu ze stejného požitkářství. Dalším souvisejícím je film - digitální renovace filmů jim navrátla ostrost a barvy, ale některé snímky odrážely umělecký záměr, jako např. namodralý sníh, blankytně modrá hladina vody atd. a po zpracování, tj posunutí do reálných "šedivých" barev to navodilo pocit, že bylo natáčeno dokumentární videokamerou a atmosféra onoho zaznamenaného příběhu se prostě vypařila.

+2/−1
3.7.2017 22:58

J22o63s95e79f 62Č54i96h35á31k 7651249710786

Desky si kupuje 10 procent audiofilů a zbytek je módní vlna. Kamarád se zbláznil do hifi ze 70, 80 let s kotoučáky, které neumí ani pustit :-)

+1/0
2.7.2017 9:00

J59i70r51i 47D76o96m87i15n71i53k 1811538391680

No vidíte, a můj známý nemá doma ani jedno CD, vše má na velmi dobře udržovaných vinilech a nedávno si k nim pořídil nový gramofon za asi 120.000,-

Ale je ravdou, že ten gramofon netahá na zádech v batohu a poslouchá tu muziku doma ve chvílích, kdy má na ni čas a chuť a ne všude možně s njakými špunty v uších z mobilu. Každý to má jinak

+2/−1
2.7.2017 17:14

R60i75c28h12a90r28d 26M83i27c70h12a61l19o18w68s70k59i 1151209545226

Takovej gramec se musí prodávat jako z praku.

+1/0
4.7.2017 15:07
Foto

W67a91l16d58a 48W88i24n75t90e17r 6187719531949

Rv

+1/0
4.7.2017 23:15

M62i15l48a52n 75G95á41l 4540666294161

Prodávají se i násobně dražší kousky a také se prodají ;-) fronty na ně tedy asi nejsou...

+2/0
7.7.2017 12:04

J93i35ř94í 62L84i21b92e34r 6578160630602

Ono je celkem jednoduchá ověřená rovnice - desetinásobná cena aparatury dělá zlepšení zvuku cca o deset procent. :-)

+2/0
7.7.2017 13:19
Foto

D20a83n68i77e93l 12K94o20č53i11c46a 4245748966102

Před třiceti léty byl vinyl možná dobrá cesta jak se za rozumné peníze dostat k velmi kvalitnímu zdroji zvuku pro domácí poslech. Dnes už ale nemá co nabídnout. Videoklip na LP člověk neuloží ani tu hudbu na LP nejde nikam poslat.

Poslouchat hudbu bez kvalitního vizuálního doprovodu sice jde, ale je to jako masturbace.

0/−12
1.7.2017 14:47

M71a12r45e70k 60P61e91c28h 9828297509955

Tak někomu jde o hudbu a někomu o "vobrázky"...

+14/0
1.7.2017 15:09
Foto

D54a33n60i59e70l 14K97o83č90i65c21a 4715758716262

To je pravda! Pokud jde někomu pouze o hudbu a vystačí si s ní i v dnešní době, tak je LP systém v kombinaci s nějakými starými a dobře udržovanými deskami pořád docela zajímavá retro-alternativa.

Mě už to ale prostě nejde. Z žánrů, které poslouchám je 100% už dostupné v kombinaci maximálněné dostupné kvality zvuku a vizuálního doprovodu.

Člověk má 5 základních smyslů, interpreti je velmi dobře umí využívat a být ošizen o kterýkoliv z nich je pro mě neakceptovatelné.

Nejlépe se to audiofilům dokazuje asi na poslechu přes sluchátka, kde to sice taky hraje, ale člověk je ošizen o hmat. Ostatně jsou na to i studie ze kterých vyplývá že dle EEG mozek umí pracovat i s frekvencemi které už ucho neslyší a to jednoduše tak, že je cítí na těle.

O pocitu na koncertě kde člověk může zapojit při poslechu hudby i chuť nebo čich ani nemluvě. Ale to už je každého věc. Jak říkám je to jako sex vs. masturbace.

0/−6
1.7.2017 21:16

F20r83a80n93t26i69š45e95k 33L85u14f27t 2893588318

K tomu se vztahuje jeden z mých vynálezů. Jednou jsem takhle poslouchal sluchátka a najednou jsem měl pocit - ty mají úplně úžasný zvuk, já ty basy cítím úplně fyzicky, jako bych stál před těma bednama! Před domem opravovali silnici a používali sbíječky a ty vibrace se přenášely. Takže vynález: Podobně jako jsou třeba do auta vyhřívané potahy, tak nějaký potah na audiofilské křeslo, napojený na hifi , který by uměl vibrovat

+2/0
1.7.2017 22:20
Foto

D76a58n21i81e53l 24K98o76č84i63c14a 4915128866202

Industrial rock? ;-D

+1/0
2.7.2017 12:48

R79a58d88i85m 29Z11a71t45o69p12e37k 9622245632467

Tak to potom masturbuji několik desítek hodin měsíčně. Ale možná je to tím, že poslouchám hudbu, která nepotřebuje trapný videoklip, aby vůbec někoho zaujala.

+7/0
1.7.2017 21:38
Foto

D28a92n66i11e16l 89K93o26č60i44c66a 4695808266402

Mám jednoho kamaráda, který taky tvrdí že si to nejlépe udělá sám protože tomu nejlíp rozumí. ;-)

0/0
2.7.2017 12:49
Foto

D16a41n14i31e98l 92K47o40č69i45c57a 4565488466832

Mimochodem, co teda posloucháte že k tomu neexistuje vizuální doprovod? Něco předválečného?

0/−5
2.7.2017 12:51

J21i71r24i 70D10o66m73i18n30i19k 1721688931680

Každý poslouchá to, co se mu právě líbí. Já někdy tvrdý rock, někdy naopak vážnou klasiku, podle nálady. Ale nikdy k tomu nepotřebuji vizuální dojem

0/0
2.7.2017 17:11

R67a66d15i75m 87Z85a95t56o81p58e24k 9282105282697

Reggae, Dub, Ska, Punk, Rock, sem tam i jungle a dnb, podle momentální nálady. Vizuální doprovod samozřejmě existuje, ale nevyhledavam jo, protože pro mě není podstatný. Ze špatné písničky to lepší neudělá, ale už jsem zažil mnoho písní, u kterých jsem u videoklipu zažíval WTF okamžiky :-)

+1/0
2.7.2017 18:47

L46u53d46ě68k 21N97ě81m57e19c 5115691152734

Ideální je kombinace - koncerty na DVD, studiové nahrávky na vinylech, případně CD. Když poslouchám koncert na vinylu nebo CD, tak si připadám opravdu o něco ochuzený, naopak když se ze studiové nahrávky udělá klip, tak mě ty obrázky vysloveně ruší.

0/0
28.7.2017 12:24

P40e23t78r 83Š73i70m75e76k 2889897436698

Ďábelská diskuze. Jak samplovací frekvence posouvá zvuk šlapáku? Opět pitomosti o předražených kabelech - i TV a nahrávací studia používají naprosto "normální" kabely. viz. http://www.sommercable.com/ jsem rád, že v článku je poznámka o masterech pro CD jen vylisovaných na vinyl. To je teprve marketing. Dynamika nahrávky se zlikviduje především masteringem a pak tomu dávají na zadek ještě rádia. Většina velkých studií požívá Protools, nahrává do 24bit/96kHz - 192kHz, dynamický rozsah, který je možný zaznamenat na 24bit, na analog nejde, ale jinak je vše OK.

0/0
1.7.2017 6:14
Foto

J95a35c74h67y87m 51B52r54z18e11z48i36n24a 6569989552683

Nejlepší jsou zvuky jehlickove tiskárny, staršího modemu a diskety

+8/−1
30.6.2017 22:37

M32i27r78o83s36l51a18v 28O11l49d25m53a98n 9700768565781

;-DR^

0/0
2.7.2017 21:37

M77i37r85e31k 44B43u80c62h31t84í15k 7779444474559

A co Loděnice?8-o

0/0
30.6.2017 22:28

J28i76ř43í 30L20i51b26e51r 6478260790322

Ty by se měly naučit dodržovat průběžně kvalitu lisovaných desek. Některé tituly hrají výborně, bez praskotu, u některých mám obavu, že mi k nim přibalili málem táborák. Tohle by se u nových výlisků stávat nemělo. Rv

+1/0
30.6.2017 23:00

M51i14l91a56n 49G65á47l 4100296764411

To je bohužel dědictví ještě snad z dob socialismu ;-(

0/0
7.7.2017 12:07

K46a94m43i50l 55K87r85b42á94l71e80k 6164522515983

Říkám tomu retrotechnologie. Jsou to věci , které prakticky zemřely a byly plně nahrazeny lepšími technologiemi, ale pak se vrátily, protože byly svým způsobem krásné. Kromě vinylových desek, jsou to třeba svíčky, horkovzdušné balóny, černobílé fotografie nebo 8mm film. Je to zvláštní fenomén a takový milý. Kdoví, kterým současným technologiím se téhle cti dostane, že nebudou zavrženy, když přijde jejich 100x lepší náhrada. Myslím, že takto nezahynou třeba knížky nebo grafitová tužka či propiska.

+16/0
30.6.2017 18:49

A23n57t67o84n68í79n 95S27v10o39b79o79d22a 3304943819182

Při digitalizaci signálů dochází ke zkreslení, když se znovu převádí na analogový signál, je to další zkreslení, záleží na frekvenci vzorkování, ale stále se zanáší chyby. Elektronka má také výhody proti tranzistoru, vše se dohání v zesilovačích s polovodiči uměle, náhražky jsou levnější na výrobu

+4/−2
30.6.2017 22:01

K27a56m65i88l 73K55r82b10á90l37e92k 6894552425213

Fakt si nemyslím, že vinyl je lepší než digital. V ničem. Ale má kouzlo a krásu. A i když zvuk zkresluje, uchu to lahodí. To je celé, víc za tím nehledám.

+5/−5
30.6.2017 22:48
Foto

D50a96n23i47e86l 70K19o55č76i25c47a 4335558576162

Máte pravdu. Stejně to pojmenoval ve video rozhovoru i majitel toho našeho legendárního závodu na produkci vinylů - Loděnice u Berouna. Všem mínusářům doporučuji si ten rozhovor s panem Pelcem poslechnout.

LP je sice velmi vysoký standard pro uchovávání a reprodukci audia, ale z fyzikální podstaty (struktura a imperfekce vinylu) je již dávno digitálem řádově překonaná.

Pocit z toho že si člověk na onu černou placku může šahnout, může jí sledovat jak se točí či obtírat prachovky, ale dělá stále hodně stejně jako třeba u knih.

0/0
1.7.2017 21:36

J61i82ř50í 84L34i43b34e51r 6568680930392

Máte plnou pravdu, že LP je vysoký standard pro reprodukci audia, akorát jste zapomněl poznamenat, že současné standardy v prodeji digitálních nahrávek (CD, SACD, DVD-Audio) zatím ještě nedosáhly takové kvality, aby zvukově překonaly dobře masterovnou gramofonovou desku hranou na odpovídající aparatuře. :-)

0/0
2.7.2017 14:05

M85i78l15a88n 16G49á33l 4470116794971

Jenomže něco takového je dneska v podstatě svatý grál - každý o tom slyšel, ale nikdy to nikdo neviděl.

0/0
7.7.2017 12:10

J67i69ř40í 84L55i43b95e40r 6448760450792

Vidět to nepotřebuji, mne stačí, že takto reprodukovanou hudbu slyším ;-D

0/0
7.7.2017 13:15

V85e37r72o90n35i26k62a 88E94x39n12e25r26o90v45á 2416431487179

Věřím tomu, že to zkreslení je zanedbatelné proti zkreslení jaké se vyrobí při reprodukci, nebo jaký přidá šum z vinylu

+1/−2
30.6.2017 23:16

J82i24ř80í 70L86i65b72e92r 6658100350962

Věřit bohužel neznamená pochopit. Aspoň jste svým příspěvkem ukázala, že jste neslyšela hrát gramofonovou desku, která je v pořádku, na odpovídající aparatuře. ;-D

+1/−3
30.6.2017 23:29

P97a50v12e68l 19O29d22e60h55n74a63l 6443789738115

Kdybyste jen tušil, kolik podobných fanatiků už mne o něčem podobném přesvědčovalo... a pak sami nepoznají nic.

+3/0
30.6.2017 23:44

J82i40ř26í 14L94i13b43e95r 6718130220902

Předpokládám, že jste myslel tu madam, na jejíž příspěvek jsem reagoval... ;-D

+1/0
1.7.2017 0:05

P29a48v59e89l 94O39d38e76h27n27a49l 6433729348285

Tohle je naprosto zbytečné, nemá smysl věcně argumentovat proti lidem, kteří jsou ve své podstatě sekta a vy teď mínusy dostáváte proto, že jste kacíř.

Nejlepší na tom celém ovšem je, že oni věří tomu, že mají lepší reprodukci nejen kvůli placebo efektu, ale i proto, že jejich technika ve skutečnosti zvuk zkresluje a to do podoby, kterou mají z dřívějších dob podvědomě zažitou jako "správnou".

Před nějakými patnácti lety v Německu kterýsi HiFi magazín udělal pokus. Pozval tehdy audiofily, ať ti kteří mají zájem přijdou a zúčastní se dvojitě slepého poslechového testu. Pouštěli jim CD vs. MP3 nahrávku a přestože účast tehdy byla snad ve stovkách osob, výsledek vyšel někde kolem 50:50, takže jako by si házeli kostkou. Když jsem se po nějaké době ptal militantního audiofila, jestli by tedy ten dvojitě slepý test zkusil, tak se strašně rozčílil a řekl něco ve smyslu, že na nějaké testy kašle, že je to všechno podvod a že "on to prostě slyší". To jsme myslím řešili, proč vychvaluje POZLACENÝ NAPÁJECÍ KABEL!!! k zesilovači, když pak už to ze zásuvky vede nejspíše hliníkem (přinejlepším mědí) a o cestě dál až do elektrárny... darmo mluvit.

Po letech jsem u profesionálů kupoval Toslink kabel a dali mi plastový. Ptal jsem se, jestli je to podle nich v pořádku, protože to určitě nebude dokonalé a že tohle by žádný hifista nepoužil. Odpověděli, že tohle používají ta studia, kde se nahrávky pro audiofily připravují a že problém hifistů je hlavně v hlavě a že sluchové orgány to nejsou.

Postupně jsem slyšel snad všechna možná vysvětlení, většinou absurdní, která v průběhu let používali. Například o jitteru při digitálním přenosu z CD přehrávače do D/A převodníku, takže mi nakonec došlo, že oni to opravdu berou jako víru a o technologii nic nevědí.

+5/0
30.6.2017 23:42

L94a31d67i16s17l52a86v 97S91t82e69h18l91í13k 6471679715

Určitě nebyl pozlacený napájecí kabel, nýbrž konektor toho kabelu. Pro kabel samotný platí čím tlustší, tím lepší. Ale bez stabilizátoru napětí je to asi zbytečné..

0/0
1.7.2017 0:01

V46e25r98o69n35i36k13a 54E82x44n71e16r22o98v64á 2616391187779

Tyhle historky znám. Se známým jsme začali připravovat web - audiofilský slepý test. Lidi si stáhnou soubory, oznámkují kvalitu a když nám výsledek sdělí, dostanou kód pomocí kterého se dostanou na informace o kódování kvality. Kvalita je od 90kbps do 320. Není to hotové, soubory k testování máme ale nenašli jsme free úložiště a platit za to nebudeme:

http://audiofilsky-test.webnode.cz/

0/−1
1.7.2017 0:18

J76i81ř54í 84L22i94b72e90r 6138550680672

Zapomněla jste na jednu drobnost - pokud jsou nahrávky zničené digitalizací s nízkým rozlišením, už se o audiofilský test nejedná. Kdybyste to s audiofilským testem mysleli doopravdy vážně, pak je potřeba digitalizovat nejméně 24bit/20MHz. :-)

0/0
1.7.2017 0:28

V34e24r12o74n10i86k12a 94E61x41n78e13r97o13v63á 2306751567189

Jak jste přišel na to číslo?

0/0
1.7.2017 0:31

J37i51ř17í 58L93i68b43e53r 6838230400392

https://www.kv2audio.com/cz/technologie.html

Přečtěte si odstavec "Impulsní odezva". Něco o zvuku, kvalitním ozvučení a kvalitním poslechu vím, polopatičtější a pochopitelnější fundované vysvětlení jsem zatím jinde nenašel. :-)

0/0
1.7.2017 0:36

V63e79r87o13n47i86k84a 61E85x39n30e74r81o29v23á 2156191967689

"Výsledný minimální vzorkovací kmitočet jsme stanovili na neuvěřitelných 20MHz, 1 bitové PDM modulace. To je 7x vyšší rozlišení než využívá DSD systém Super Audio CD. " - Ale k čemu to, když repráky nevykreslí víc než 20kHz a většina lidí nepozná CD od mp3 128kbps

0/−1
1.7.2017 0:57

J37i82ř79í 21L58i96b72e93r 6258150280682

Omlouvám se, ale myslel jsem, že jste psala něco na téma audiofilského poslechu. To, jaké kmitočty člověk slyší a jak vnímá přechodové jevy (a tím pádem věrnost přeneseného zvuku), má přímou souvislost s tím, jak kvalitně bude hudba reprodukovaná do sebemenších detailů (tedy i přechodových jevů). V úvahu připadá kvalitně reprodukovaný analogový signál (bez digitalizace v přenosovém řetězci), nebo kvalitně digitalizovaný signál (jak bylo psáno v odkazu). Samozřejmě, že na mizerném reprodukčním řetězci (kterých je v českých domácnostech drtivá většina), nepoznáte rozdíl mezi CD a mp3, protože z principu hraje ještě hůře, než mp3 128kbps. Ale pak se nebavme o audiofilském poslechu :-)

0/0
1.7.2017 1:16

K50a76r28e48l 72S43e33v74e26r38a 7690332756649

Cože jste nenašli? :-O v Čr vím o jediném který nenabízí free download..

0/0
3.7.2017 8:27

J76i37ř29í 86L23i40b78e14r 6428700350962

Mícháte dohromady věci, které spolu nesouvisejí. Srovnávat zvuk CD a mp3, aniž byste u mp3 uvedl datový tok, je nanic, a nemá žádnou vypovídací hodnotu. Do toho míchat pozlacené napájecí kabely (které mají jediný smysl - přinést "rychlé prachy" výrobcům) - je zcela "mimo mísu". To by pak zlaté kabely musely vést přímo z elektrárny, aby se dalo diskutovat o tom, zda to má, nebo nemá smysl. Zcela s Vámi souhlasím v tom, že mnozí takzvaní High-endisté slyší to, co si přečetli, nebo viděli, aniž by to mělo jakoukoli relevantní souvislost s reprodukovaným zvukem.

+1/0
1.7.2017 0:24

L18u90d87ě89k 22N66ě70m33e12c 5165401512944

Tak pozlacený napájecí kabel mě rozsekal.

0/0
28.7.2017 12:28

J66i45ř62í 45S61e65d50l51á35č31e17k 9266866851409

Pokud se dobře pamatuji, při zavádění hudebních CD disků se argumentovalo mezi jiným i tím, že se zvýší dynamika, protože analogový záznam je komprimovaný i proto, že by mohly vyskakovat přenosky z drážky. Zastánci vinylu argumentují především údajně lepší kvalitou zvuku oproti CD. Slyšel jsem bezpočet vinylových desek od dobrých vydavatelů i zvukově kvalitních CD, vydaných např. firmou NAIM, a to v prostředí několika HiFi klubů majících velmi dobrou aparaturu. A tvrdím (za sebe), že dobré CD od dobrého vinylu nelze prakticky rozeznat až na to, že vinyl se obehraje a často se nezbavíme praskotu. Navíc manipulace je nepohodlná a odpovídající gramo se u nás nepořídí pod cca 15 000 Kč. Ale co, je to hezká technika i zábava, nicméně jedná se trochu i o módní záležitost.

+6/−2
30.6.2017 16:36

V54e19r97o23n15i12k17a 36E65x35n49e78r21o18v92á 2536351237569

Taky to tak vidím. Kvalita LP může prý být teoreticky lepší v jedné věci a tou je frázování. Při digitalizaci může být úder na buben časově posunutý až 1/44000s a prý je na to ucho citlivé. Dnes digitální nahrávky dokáží zohlednit i toto ale pro přehrání je potřeba speciální hardware. Já osobně jsem rozdíl neslyšela.

+1/0
30.6.2017 17:13

A70n45t21o67n78í34n 73Z41e66l49e62n68ý 2144503821476

Nevím jestli to je rozpoznatelné nebo ne. Ale výpočtem jsem došel k tomu, že za 1/44000 urazí zvuk 7,5 mm. To je méně než výchylka blány při úderu do bubnu nebo jedna půlvlna 20 kHz tónu.

+1/0
30.6.2017 19:11







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.