- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Ano, použití stealth technologie je pro piloty natolik frustrující, že raději F-117 nadobro uzemnili, výrobu F-22 ukončili a do boje posílají zastaralé F/A 18... Jde o tak úžasnou technologii, že místo plánované flotily torpédoborců třídy Zumwalt se vyrobí jen pár demonstrátorů a původně plánované prostředky se použijí pro výrobu klasických torpédoborců. Stealth letouny mají tak vynikající vlastnosti, že v praktických zkouškách dosahují horších výsledků než F-16 a senátory o jejich výhodách musí přesvědčovat nějaký penzionovaný major. Je fantastické, že letouny stealth jsou vybaveny nejmodernějšími protiradarovými raketami s dosahem 200 km, když tatáž letadla budou muset čelit ostřelování již ve vzdálenosti 400 km od cíle.
Pan major žije v dobách vietnamské války, kdy Američané (marně) bojovali proti RSNA-75 a nepochybně se v tomto zlepšili, ale od té doby uplynulo přes 50 let a technologie se posunuly o notný krok vpřed.Dnešní moderní PVO je řada nejrůznějších senzorů, kterým k navedení rakety na cíl jeho prvotní identifikace s přesností řádově "rozmazaného fleku" na monitoru bohatě stačí. Zkrátka technologie STEALTH určité výhody má, ale pokud jsou na úkor jiných vlastností, jako tomu bylo třeba u F-117, tak je nevyváží. Dokonce nedošlo ani k efektu, který onehdá vyvolaly vymyšlené úspěchy projektu "hvězdné války". V zásadě jde tedy o tzv. "utopené náklady" Voliči by zkrátka těžce nesli, že biliony dolarů, které byly na tuto technologii vynaloženy (a nemálo jich bylo odkloněno) přišly vniveč. Je tedy třeba zabojovat na poli propagandistickém a zásobovat voliče podobnými články. Pokud to ale přeroste v pro Západ typický "efekt Concorde", tak hrozí, že za pár let budou dnes vychvalovaná (a spojencům bezvariantně vnucovaná) F-35 oproti konkurenci beznadějně zastara
V sedemdesiatích rokoch minulého storočia OES ruských Su 27 a Mig 29 dokázal zachytiť letiace lietadlo na vzdialenosť 30 km v prednej a na 50 km v zadnej polosfére. Od tej doby uplynulo už dosť rokov aby sa tieto ukazovetele ešte viac zlepšili. Na vyše stealth lietadlá majú podstatne väčšiu infra stopu vzhľadfom k tomu náter pohlcujúci radarové lúče sa viac zahrieva, lebo ak niekto chce alebo nechce fizykálny zákon o zachovaní hmoty a energie sa nikomu doteraz nepodarilo ani nepodarí prekabátiť.
Ono je stejne otazka jak dlouho budou piłotovane stroje hlavni silou. Vyvoj plne autonomnich dronu pouze kontrołovanych nikoliv rizenych do nejakych 20-30 let vse zmeni.
Treba si uvedomiť jednú dôležitú vec a tou je skutočnosť že osoba prítomná v bojovom lietadle dokáže rýchlejšie reagovať na vzniknutú situáciu. Doba než sa dostane povel od operátora k dronu je 5 sekund a viac. V prípade konfliktu pri použití dronov to znamená že výrobné linky nebudú stíhať výárobu ďalších dronov. Protilietadlová RS za tých 5 sekúnd preletí 5 km.
Tak buď je ten US bývalý pilot hrozné nemehlo nebo F/A-18 Super Hornet není tak super, protože tak před 2-3 roky jsem četl, že našemu pilotovi s Gripenem se během nějakého cvičení podařilo Raptora "sestřelit" - tak nevím
Počas aliašského cvičenia nemeckého a amerického letectva, dosiahli nemecké Typhoony nad F 22 skóre 2:1. Pritom zlé jazyky tvrdia, že bolo ešte vyššie. Britské Typhoony na pravidelnom cvičení utrpeli s indickými Su 30 MKI debakel 12:0, čo aj napriek dohode indické média ihneď roztrúbili do celého sveta, lebo poraziť bývalého vládcu je dvojnásobná radosť. Teraz hľadajte, kto má väčšiu pravdu.
Kolem F-35 bylo dost pochyb a kritiky takže se dalo čekat že se ho někdo z USA zastane. Důležitější jsou jeho praktické bojové výsledky jsou-li jaké. V každém případě jde o velmi drahý, složitý a elektronikou přeplněný tím také většímu riziku poruch vystavený stroj.
Čítam, že medzi diskutérmi prevládaju fanušikovia "neviditeľných" lietadiel, lodí a pod. Všetci, to čo bolo napísané v článku berú ako hotovú nezvrátiteľnú skutočnosť, pričom im uníká veľmi zásadná vec a to sú systémy riádioelektronického boja známe pod skratkou REB. Táto oblasť zahrnujé široké spektrum rušenia radarových a komunikačných a navigačných prostriedkov, včetne kódovaných datalink a GPS, cez ktoré F 22, F 35 ale aj Ta 50 dostávajú informácie ako to bolo popísane v článku. V praxi to bude povedané takmer s istotou, že neviditeľné stroje budú neviditeľné ale presne tak isto aj slepé. Darmo sa v článku píše že F 35 odpáli na veľkú vzdialenosť riadené strely, ktoré zasiahnú cieľ. To by bolo možné, ak bude bojovať niekde v Somálsku. Ale proti sofistikovanému protivníkovi nie. Lebo tieto strely sú v prvej fáze letu riadené cez datalik, až do doby než budú schopné same zachytiť a rozpoznať cieľ.
Nezaškodil by kvalitný článok o systémoch REB, aby bolo niektorým jasné o čo tu ide a ako to zhruba funguje.
Plný souhlas. Izrael používá hlavně REB a zatím mu to stačí.
Stealth se může jít zahrabat proti pasivním systémům jako je naše Věra. Proč si myslíte, že USA blokují export tohoto systému? Kvůli pár tranzistorům a diodám made in USA de facto vyrobených v Číně? F-117 dokázala Tamara sledovat na 180 km s přesností několika desítek metrů. Stačí když letoun něco vysílá a Věra ho má. Nemusí tomu ani rozumět. A vzhledem k tomu, že nic nevyzařuje, nelze ji zaměřit. Jen se prostě někde nad lesem objeví "bečka na vodu".
Že současné radary nezaměří stealth letadlo přesně, nemusí snad tak moc vadit. Stačí dostat raketu do blízkosti a pak ji navést třeba termicky nebo opticky? Já vím - klamné cíle atd., ale těch způsobů navádění může být víc a mohou se kombinovat.
A proč myslíte, že ji již nevyrábíme...
Jedna jazyková vsuvka: „Potřebuji jen zabránit tomu, aby jsi dokončil to, do čeho jsi investoval spousta času, peněz a úsilí, aby jsi mě sestřelil.“
Podmiňovací způsob -
Vzpomněl jsem si na jeden starej:
Děkujeme za dodávku vašich raket typu země - vzduch.
Pro příště bychom ovšem uvítali rakety typu země - letadlo.