Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

„Hej, kam to ten chlap letí?“ Vypadalo to děsivě, ale piloti jsou zvyklí

Život cestujících letecké společnosti Air Canada podle některých médií visel minulý pátek doslova na vlásku. A s nimi mohly zemřít i stovky lidí v dalších letadlech čekajících na zemi. Pilot si totiž spletl dráhu. Ve skutečnosti se odehrála dramatičtější verze scénáře, který zažije každé exponované letiště na světě denně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J31i29r42k39a 77S69v72e83j37k80o36v54s62k92ý 2419206701423

Trošku oslí můstek, ale připomnělo mi to jinou nehodu.

Před několika lety projížděl nákladní vlak z Mostu do Teplic. U Želenic je dlouhá zatáčka. Jsou tu předzvěsti před dalším nádražím. Pro fíru platilo to vpravo. Uviděl zelenou, tak jel dál. Nedocvaklo mu, že místo třech světel vidí jenom dvě, to jeho bylo schované za kopcem, takže viděl to prostřední. Wapky se válely až v blízké zahrádkářské kolonii ...

0/0
15.7.2017 11:16

P81e73t67r 54B69r95e79j33c20h51a 6882989370

Nevím, nač jsou piloti zvyklí, ale mě se 30 m svisle a 8 m vodorovně nezdá nějak moc a rutinní záležitost.

0/0
15.7.2017 0:30

P72e34t79r 51T53y48č73k41a 6815702879372

To vypada, že od havárie je dělila tak 1s.

0/0
16.7.2017 7:42

M85i18k90u37l59á85š 38K53a18l62i34n22a 1622733725

Je to zajímavý článek :-)

0/0
14.7.2017 21:29
Foto

J42i97ř45í 61D42v47o80ř98á81k 5375229880658

Neznám systém provozu na letištích pro dopravní letadla.Ale u " amatérského " provozu bývalo (a asi je stále ) na začátku přistávací dráhy tzv. " T "éčko.

To určovalo počátek dráhy plus směr přistávání.

Samozřejmě přistávání IFR je něco jiného, ale pokud není mlha, silný déšť,... , je jenom tma ?

0/0
14.7.2017 19:02

M31a67r50e91k 96Š65i42m20o71n 2424827908128

Někdo to tu vysvětloval a pochopil jsem zhruba to, že na tohle letiště se v noci přibližuje v oblouku, aby se nehlučelo do blízkého města, takže ten klasický systém Tčkama a barevnýma světlama nelze použít a požívá se nějaká složitější metoda s přístrojema.

0/0
16.7.2017 1:39

J69o83s63e71f 54S38t90r73á11s97k83ý 5342353944478

Výborný článek. Pár dalších poznámek:

1) Doporučuji doplnit, že "zavřená 28L" znamená, že byla zhasnutá. Na začátku by měl svítit velký červený kříž, ale není jisté, že svítil.

2) Letadlo provádělo komplikované vizuální přiblížení "FMS bridge visual 28R" toto přiblížení není rovné (spíš je ve tvaru dlouhé vlnovky) - nalétává se směrem, který není rovnoběžný s drahou a teprve za mostem San Matteo (to jsou asi 4 námořní míle před prahem dráhy, cca 8 km) se letadlo definitivně rovná proti středu dráhy. Důvodem složitého přiblížení je ochrana obyvatel (Foster City) před hlukem. Toto přiblížení je preferováno v nočních hodinách.

3) Při uvedeném přiblížení jsou vypnuté systémy navádějící na dráhu (horizontálně), protože letadlo fakticky na dráhu velmi dlouho nesměřuje. (Vertikální navigace přiblížení může nebo nemusí být zapnutá.)

4) Let z Toronta obvykle přistává před půlnocí, ale měl zpoždění a přistával po půlnoci. Je možné, že let obvykle přistával normálně (rovně, bez omezení hluku) ale tentokrát zvolili operátoři na věži složitější "quite bridge" přiblížení.

5) Pro piloty, kteří letěli z Toronta, byly tři hodiny ráno (únava). K tomu možná i nervozita spojená se zpožděním a komplikovaným přiblížením.

6) Není jisté, že letadlo bylo vybavené vhodnými navigačními přístroji pro přiblížení "FMS". (Moc tomu nerozumím, ale pro FMS je nutné dobře fungující GPS, zatímco standardně se používá "VOR". Pokud "VOR" nefunguje, což zřejmě na letišti v té chvíli nefungovalo, tak lze použít "FMS", není to ale standardní ani v případě "protihlukového přiblížení do vlnovky - quite bridge").

Zbývají věci, které se neví, ale snad se zjistí:

a) Jak byla nastavena intenzita světel na přistávací dráze (runway) a na pojezdové dráze (taxiway)?

b) Zda pilot přerušil přistání (zahájil go-around) už před požadavkem z věže. Je možné, že požadavek z věže přišel pozdě. (A není jasné, jak by si piloti, kteří už byli dost blízko, mohli nevšimnout, že proti nim jedou 4 letadla.)

+5/0
14.7.2017 13:53

J36o91s54e32f 73S48t86r85á94s83k30ý 5652173404328

Dodávám, že informaci o zavřené dráze 28L piloti sice dostali, ale zřejmě několik hodin před přistáním. (Takže na to zapomněli...)

0/0
14.7.2017 13:56

R35o13b77e50r44t 21H24e28l65e67m60b73a57i 9664513174719

V nedelu letim z Viedne do Antalyie.

Dufam, ze tam maju prehladne pristavacie drahy a pilot bude viediet slusne po anglicky :-(

0/0
14.7.2017 13:51

M40i47k71u45l50á38š 68K38a30l95i76n75a 1692173355

;-D Snad jo ;-D

Ale bacha jestli jedete vlakem, doporučuji další článek o neexistujícím vlaku co jel dřív

0/0
14.7.2017 21:22

M65i70c75h57a31l 56C53h13a24l76u36p65a 6168870229383

tam bych se bal jinych veci nez pristani :-)

+1/0
15.7.2017 10:12

J38i42ř23í 92K76o92c60u89r61e49k 6805164895278

A ta uzavřená dráha 28L byla zhasnutá? Pak by "viděl" 28L v místě 28R a dráhu 28R by "viděl" v místě taxiway.

0/0
14.7.2017 12:28

R50o88m96a52n 48K90r94a75t59o49c82h92v68í30l 6726127136324

Popis situace s čínským A340 - ve videu vůbec A340 není, je tam nějakej dvoumotorák a B747.

0/0
14.7.2017 10:22

P42e83t47r 47F37e93i42g88l 5778253670682

Technet dlouhodobě ukazuje, že je o parník (víc parníků) před všemi ostatními rubrikami iDnes...R^

+6/0
14.7.2017 10:16

M17i72c96h34a59l 84S75e18d45m73í47k 3429665626521

Vypadá to, že ani v letadle ani na věži neměli informaci o boční odchylce od přistávací trajektorie. Zřejmě byl vypnutý přistávací systém ILS (na zemi či v letadle). Signál z radaru letiště nejspíš odchylku od požadované dráhy nevyhodnocuje, jinak by to dispečer musel vědět ještě před uvedenou komunikací s pilotem.

Vzhledem k tomu, jak jsou přísné požadavky na spolehlivost letadla a jeho součástí, zdá se být organizace pohybu letadel o mnoho pater níž.

0/0
14.7.2017 10:11

P93e98t90r 68C88e47r77v82e57n43y 1133510685

na pilotnich diskuznich forech se to objevilo drive nez 11. Dle data asi smirujete pprune ale to prestalo byt pilotni diskuzni forum po obou letech MH, kdy jste vy novinari nepochopili o cem se pise a zacli vydavat nesmyslny clanky. Od ty doby tam nikdo soudny az na par nadsencu do rumors nic nepise a vsichni jsme jinde. Imho udelate lepe kdyz si zavolate do libovolneho aeroklubu kde najdete jednak nadsence do litani (proto jsou v aeroklubu) a pracujici v letecky doprave. Naprosta vetsina si s vama rada na tema letani popovida a bude to myslim lepsi vysledek nez tyto "myslime si ze to tak v letani funguje protoze jsme to cetli nekde na internetu" (podle pouzity terminologie pravdepodobne od nekoho kdo leta tak leda v pocitacovy hre)

0/0
14.7.2017 10:06

J57o15s12e27f 59R90i80c74h30t71e95r 9236265367233

Dovolím si pár upřesnění a spekulací, v mírném rozporu z článkem. Zásadní info jsou tyto

- přistání za tmy

- VISUAL approach (zřetelně slyšet na záznamu)

- dráha 28L uzavřena (nesvítí)

- TWY C napravo od 28R

V SFO nejsou "nezykle široké" RWYs. Jsou 60m, jako na mnoha jiných letištích, i když většina letišť má 45m. Co je nezvyklé, je MENŠÍ ROZESTUP mezi RWYs než je standardní, a stím spojený určitý specifika paralelního provozu. Dokážu si představit že ve tmě svítící RWY 28R a vedlejší TWY C vypadají "zhruba stejně daleko" a jako paralelní RWYs, zvlášť pokud tam někdo lítá rutinně dlouhý leta a po celodenní šichtě mu to necvaklo...

Další specifikum vizuálního přiblížení na 28R (tzv. quiet bridge airport) je, že pilot nalítává v mírně odlišným kurzu, laicky jakoby "šikmo z prava". Přiletí ze severu, točí doprava, ale ne do osy dráhy (kurz 281), ale šikmo kurz 275. To znamená že v tu chvíli je vlastně napravo i od TWY C. V tu chvíli mu asi muselo bliknout: viděl "2 čáry" a automaticky se vizálně rovnal na tu pravou, jako vžycky. Akorát mu nedošlo že 28L nesvítí a ta "čára vpravo" tudíž je TWY.

Hodně zjednodušeno a přeloženo do srozumitelštiny (snad). Je zřejmý že poněkud selhaly všechny možný kontrolní mechanismy, celou situaci zachránil až pilot na zemi, kterej si všiml že je srovnanej přímo proti němu.

+10/0
14.7.2017 9:52

J95o19s10e15f 70R40i88c93h77t33e97r 9796695937233

*quiet bridge approach, ne airport :-) (pokud to byl on)

0/0
14.7.2017 9:55

J76o25s81e34f 49S86t67r45á24s16k71ý 5712283784298

V článku je myslím napsáno, že TWY je nezvykle široká (nikoly RWY).

Našel jsem tuhle mapku: https://www.flysfo.com/community/noise-abatement/fly-quiet

Chápu to správně, že kvůli omezení hluku se nenalétá na dráhy 28 rovně (ILS straight approach considered marginal), nýbrž malým obloukem "vpravo" (considered good)? Tím se i TWY-C dostane vlevo od letadla a není těžké se na ni narovnat místo na RWY (pokud tedy pilot z nějakého důvodu neumí rozlišit světla na TWY a RWY). Nikdy nikoho nenapadlo, že je to nebezpečné? Btw. hlásí ATC pilotovi při přiblížení skutečnost, že 28L je zavřená (a tudíž zhasnutá)?

0/0
14.7.2017 11:49

J72o74s30e51f 68R60i34c12h45t97e26r 9266175497363

S tou šířkou TWY máte pravdu, špatně jsem to z článku pochopil.

To že se nenalétává "rovně" ale mírně zprava není kvůli hluku - v tuhle chvíli je už letadlo nad vodou. Někde jsem četl že to je právě kvůli tomu menšímu rozestupu RWYs. 28L se naliltává "odspodu" a 28R "odvrchu" a ten úhel je ta jako taková trochu rezerva. On to občas někdo přeletí a je jižněji než by měl.

0/0
14.7.2017 12:53

I92v10o 15J35a57n28á97č44e11k 8733183501642

Hezký článek já bych jen místo pilota psal o pilotech, protože tam jsou dva a mají se navzájem kontrolovat. No a další věc, asi bych nepsal TOGA, ale jen GA když tak, protože zde popisujete manévr a nikoliv nastavení plynových pák do pozice TOGA.

+2/0
14.7.2017 9:47

J90a63n 68P26a74v97e13l35k14a 3487521534261

Zajímavý článek. Jen detail: zemi nepokrýval permafrost (trvale zmrzlá půda), ten je asi 2m pod zemí.

+1/0
14.7.2017 9:44

J90i78ř87í 51K70o51k37o73š79k77a 5717239520710

Nevím jak to chodí v reálu, ale proč u 28L není třeba nějaká pojízdná cedule, kde by bylo 28L CLOSED, X, případně jakékoliv jiné řešení (červená dráhová světla) informující přistávající piloty, že tato dráha je zavřená?

Nebo je a pilot to neviděl?

+3/0
14.7.2017 9:17

J53o76s85e49f 94K51a83r47f54í43k 7572105416500

Tak když je ta dráha zhasnutá (28L), tak v podstatě z letadla nejde vidět, tak na ní ani nikdo nesedne. Navíc přistávací dráha je řádně osvětlená jasným bílým světlem včetně jako by šipek kudy přistávat a kde dosednout.

Ta pojezdová dráha vedle je osvětlena převážně modře a červeně. Navíc na ní stála 4 barevně osvětlená letadla včetně zábleskových majáků. Fakt nechápu, jak si tohle mohli splést...

0/0
14.7.2017 10:01

M32i67c94h65a82l 13C12h16a64l23u31p47a 6988360269833

rozka znel jasne :-)

zhasnuta draha neni videt, ale orientaci to asi moc neusnadni - jak pak maji poznat, jestli sviti ta leva nebo prava (pokud to treba zapomneli). Kdyby tam svitila cervena svetla, tak by se treba nespletli.

0/0
15.7.2017 10:19

J89o54s61e55f 41K80a37r62f13í57k 7732175416420

Jen mě udivuje, že to toho na věži netrklo, když se mu pilot opakovaně dotazuje na dráhu a ještě hlásí, že na dráze vidí "překáždu" navíc ty letadla na vzlet by měli mít zapnuté poziční světla a antikolizní majáky, to se fakt nedá splást z osvětlením dráhy...

+2/0
14.7.2017 8:49

D18a23v50i95d 32M56a20l75i56n69a 1670503690313

Tady je ta nahrávka a skutečně se pilot dotazoval na světla na dráze. https://youtu.be/aHINYrPoME0

0/0
14.7.2017 9:13

F35i73l13i84p 21H38r58b66e55k 2794940896850

Kdykoli si poslechnu nahrávku z komunikace pilotů a věže, mám z toho divný pocit - kolik životů závisí na zašuměném nekvalitním audiu, kde je snadné něco přeslechnout.

+3/0
14.7.2017 10:30

M67i13l78a54n 37R98a32b79a23s 4347575403928

Myslím, že na netu zaslechnete (někdy opravdu nekvalitní :-( ) nahrávky z aplikací typu Live ATC, z různých amaterských scannerů, umístěných poblíž letišť co feedují do internetu a z nich pak pořízené "přepisy" komunikace. Pokrytí, kvalita A3 modulace, se pravidelně kontroluje při záletech a denních kontrolách pozemních zařízení (vysílače, antény...). Když letadla "jedou přes sebe" / oba zaklíčují, není rozumět, zpráva se opakuje. Výhody AM modulace i po 100 letech v civ. letectví jsou popsány. Vojáci pak narrow FM.

0/0
14.7.2017 23:32

M36i78c77h14a84e73l 39K66o41n76e83č70n32ý 6302143589559

Díky za zajímavý článek. Špatné počáteční vyhodnocení situace se stává každému, je důležité že byl pilot všímavý a pohlídal si situaci.R^

+3/0
14.7.2017 8:43

P94e25t36r 65Ž34á18k 1538892225229

pilot byl opravdu všímavý - spletl si ranvej a pokud by jiný pilot neupozornil, možná by došlo k nejhoršímu...

0/0
14.7.2017 10:05

J70o97s55e59f 78K36a79r44f31í86k 7762745206260

Supr článek a příjemné počtejní k ranní kávičce:-)

Zejména když se vlastně "nic" nestalo;-)

+24/0
14.7.2017 7:48

D55a10n71i12e70l 66K76r12i75š63k77a 5618247650698

Skvely clanek s odbornym vykladem dane situace. Jen tak dal

+22/0
14.7.2017 7:42

J54o69z60e94f 60B27e95v42i31l34a90q94u49a 9685369681281

Dobrý článok aj s dobrým rozborom. Hlavne som sa prvý krát dočítal, že to bolo v noci!! V predchodzích článkoch to buď nebolo,alebo som to prehliadol(?) - ale vždy som som si položil otázku "čo nevideli tie štyri stroje na taxiway"? Jedine tma by to vysvetľovala....ale je rozdiel svetlá na TWY a navádzacie...:-/

+19/0
14.7.2017 7:29

D49a26v49i77d 17M80a87l51i54n92a 1940783940103

V tomto případě bylo dobré, že všichni mluvili Anglicky a dobře si v rádiu rozuměli. Nechci si ani domýšlet, jak by to dopadlo, kdyby ta komunikace vypadala jako v případě China airlines 981 vs řídící věž JFK. https://youtu.be/ZWXyFe8_oE0

+9/0
14.7.2017 6:13

J74o65s77e61f 41K17a24r25f64í38k 7132385806450

Teda ten na věži měl fakt božskou trpělivost, já bych to letadlu už asi nechal odtáhnout do hangáru a dal mu zašpalkovat kola;-D

+1/0
14.7.2017 8:45

D74a81v62i16d 37M18a43l73i49n30a 1760613780173

Nevím ale poslat pilota s takovou znalostí letecké frazeologie s cca 200 lidma za zády na jedno z nejrušnějších letišť na světě, to už není ani odvaha. A to je ještě ten hovor sestřihaný! Nejlepší na původní verzi je, když se baví s ostatními piloty a přesvědčuje se, zda je jeho AJ v pořádku A jestli mu ostatní rozumí!? :-)

+1/0
14.7.2017 8:52
Foto

J19i71r13i 47B51i38l89i30n83a 5898740377

Prominte kanadskemu UL pilotovi hloupou otazku: jak si nekdo muze pri VFR splest runway a taxiway? Hlavne diky svetlum......

+1/0
14.7.2017 4:43

O20n35d11ř83e49j 14K52n16í15ž78e21k 7428727675914

To bude předmětem vyšetřování, ale v článku je to už naznačeno.

Piloti věděli, že 28R je druhá zleva a byli přesvědčeni, že jsou dobře. Neuvědomili si/nevěděli, že 28L je uzavřená a tedy zhasnutá. Naštěstí se neztratili zcela a byli přístupni tomu své rozhodnutí změnit.

+22/0
14.7.2017 5:08
Foto

J40i90ř38í 40B64i54l44í18k 4555652102904

Myslím si, že to je zásadní, když víte, že jdete na druhou dráhu zleva a oni vám první zhasnou, tak je problém. Je to jedna z drobností, o kterých by je měli varovat dispečéři. Ale nevím jak to je.

0/0
14.7.2017 8:13

J38o17s83e60f 77K25a61r80f32í48k 7472455376560

To je asi tak, když někam jezdíte autem 20 let a nejdnou tam dají změnu přednosti v jízdě. Sice na to opozorní několika vééélkými cedulemi, ale stejně se najdou šoféři co tam do někoho z vedlejší vlítnou;-)

+1/0
14.7.2017 8:33

R36o10m14a91n 90K14r78a69t97o88c92h61v43í71l 6656897926384

Jedná se přece jinak o běžnou věc, že jedna dráha zavřená, nějak se to musí řešit.

0/0
14.7.2017 10:29
Foto

J82i14r61i 77B96i94l59i63n56a 5158200177

Jiste, ale ten rozdil mezi active runway se vsemi svetly a taxiway?!

0/0
14.7.2017 7:40

P51e89t93r 37M96u18n17z51a73r 1185851599466

No to asi bude předmětem vyšetřování. Nyní vám to tu předpokládám nikdo odpoví (pokud nebude kecat).

0/0
14.7.2017 7:53

V85l71a84d63a 27D18o66l58e54z17a53l 6522736315

Pěkně vysvětleno, díky...

+29/0
14.7.2017 2:18

K16l96a41u50d32i63u87s 80V50y70s48o44u67š 6808841852185

Fajn článek. Jen poznámka, Harrison Ford nedělal GA ale opravdu na Twy přistál. Tam už to byl o ligu větší průser.

+8/0
14.7.2017 0:50

T94o75m28á60š 18S87o78u91k87u11p 4503925450860

Ford už přistával i na fairway, tak možná jen rozšiřoval sbírku.

+15/0
14.7.2017 1:42

O82n53d43ř85e45j 76K75n44í37ž81e96k 7898437915784

Han Solo si může přistát kdy a kam chce. Je to syn Darth Vadera!

+20/0
14.7.2017 5:15

O73n97d76ř68e31j 44K57n97í13ž55e87k 7538717395754

Pochopitelně není synem tohoto dareby, ale přítelem jeho syna.

Takhle po ránu bych si ty dráhy asi spletl i já ;-)

+9/0
14.7.2017 5:26

L85i40b57o35r 61M61a23c47h98a50l41e28k 1404895775208

Kazdopadne ridi ale nejlepsi stroj v galaxii

+3/0
14.7.2017 7:05







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.