Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

„Hej, kam to ten chlap letí?“ Vypadalo to děsivě, ale piloti jsou zvyklí

Život cestujících letecké společnosti Air Canada podle některých médií visel minulý pátek doslova na vlásku. A s nimi mohly zemřít i stovky lidí v dalších letadlech čekajících na zemi. Pilot si totiž spletl dráhu. Ve skutečnosti se odehrála dramatičtější verze scénáře, který zažije každé exponované letiště na světě denně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J72i80r81k70a 47S54v41e41j50k50o56v48s89k44ý 2589376801113

Trošku oslí můstek, ale připomnělo mi to jinou nehodu.

Před několika lety projížděl nákladní vlak z Mostu do Teplic. U Želenic je dlouhá zatáčka. Jsou tu předzvěsti před dalším nádražím. Pro fíru platilo to vpravo. Uviděl zelenou, tak jel dál. Nedocvaklo mu, že místo třech světel vidí jenom dvě, to jeho bylo schované za kopcem, takže viděl to prostřední. Wapky se válely až v blízké zahrádkářské kolonii ...

0/0
15.7.2017 11:16

P32e85t41r 38B51r58e80j28c74h13a 6832769510

Nevím, nač jsou piloti zvyklí, ale mě se 30 m svisle a 8 m vodorovně nezdá nějak moc a rutinní záležitost.

0/0
15.7.2017 0:30

P94e49t42r 94T95y59č22k75a 6465722719482

To vypada, že od havárie je dělila tak 1s.

0/0
16.7.2017 7:42

M19i13k44u26l91á83š 50K77a90l73i96n47a 1482333155

Je to zajímavý článek :-)

0/0
14.7.2017 21:29
Foto

J78i83ř97í 67D94v35o56ř84á22k 5965679570858

Neznám systém provozu na letištích pro dopravní letadla.Ale u " amatérského " provozu bývalo (a asi je stále ) na začátku přistávací dráhy tzv. " T "éčko.

To určovalo počátek dráhy plus směr přistávání.

Samozřejmě přistávání IFR je něco jiného, ale pokud není mlha, silný déšť,... , je jenom tma ?

0/0
14.7.2017 19:02

M65a85r84e85k 49Š83i85m81o36n 2184607358668

Někdo to tu vysvětloval a pochopil jsem zhruba to, že na tohle letiště se v noci přibližuje v oblouku, aby se nehlučelo do blízkého města, takže ten klasický systém Tčkama a barevnýma světlama nelze použít a požívá se nějaká složitější metoda s přístrojema.

0/0
16.7.2017 1:39

J97o75s96e11f 92S70t90r80á38s76k78ý 5772453914348

Výborný článek. Pár dalších poznámek:

1) Doporučuji doplnit, že "zavřená 28L" znamená, že byla zhasnutá. Na začátku by měl svítit velký červený kříž, ale není jisté, že svítil.

2) Letadlo provádělo komplikované vizuální přiblížení "FMS bridge visual 28R" toto přiblížení není rovné (spíš je ve tvaru dlouhé vlnovky) - nalétává se směrem, který není rovnoběžný s drahou a teprve za mostem San Matteo (to jsou asi 4 námořní míle před prahem dráhy, cca 8 km) se letadlo definitivně rovná proti středu dráhy. Důvodem složitého přiblížení je ochrana obyvatel (Foster City) před hlukem. Toto přiblížení je preferováno v nočních hodinách.

3) Při uvedeném přiblížení jsou vypnuté systémy navádějící na dráhu (horizontálně), protože letadlo fakticky na dráhu velmi dlouho nesměřuje. (Vertikální navigace přiblížení může nebo nemusí být zapnutá.)

4) Let z Toronta obvykle přistává před půlnocí, ale měl zpoždění a přistával po půlnoci. Je možné, že let obvykle přistával normálně (rovně, bez omezení hluku) ale tentokrát zvolili operátoři na věži složitější "quite bridge" přiblížení.

5) Pro piloty, kteří letěli z Toronta, byly tři hodiny ráno (únava). K tomu možná i nervozita spojená se zpožděním a komplikovaným přiblížením.

6) Není jisté, že letadlo bylo vybavené vhodnými navigačními přístroji pro přiblížení "FMS". (Moc tomu nerozumím, ale pro FMS je nutné dobře fungující GPS, zatímco standardně se používá "VOR". Pokud "VOR" nefunguje, což zřejmě na letišti v té chvíli nefungovalo, tak lze použít "FMS", není to ale standardní ani v případě "protihlukového přiblížení do vlnovky - quite bridge").

Zbývají věci, které se neví, ale snad se zjistí:

a) Jak byla nastavena intenzita světel na přistávací dráze (runway) a na pojezdové dráze (taxiway)?

b) Zda pilot přerušil přistání (zahájil go-around) už před požadavkem z věže. Je možné, že požadavek z věže přišel pozdě. (A není jasné, jak by si piloti, kteří už byli dost blízko, mohli nevšimnout, že proti nim jedou 4 letadla.)

+5/0
14.7.2017 13:53

J90o47s57e44f 96S83t91r15á87s56k63ý 5622513774708

Dodávám, že informaci o zavřené dráze 28L piloti sice dostali, ale zřejmě několik hodin před přistáním. (Takže na to zapomněli...)

0/0
14.7.2017 13:56

R32o71b11e96r59t 58H82e28l35e75m76b56a87i 9174163494569

V nedelu letim z Viedne do Antalyie.

Dufam, ze tam maju prehladne pristavacie drahy a pilot bude viediet slusne po anglicky :-(

0/0
14.7.2017 13:51

M59i93k44u78l73á62š 51K74a91l87i50n47a 1402293235

;-D Snad jo ;-D

Ale bacha jestli jedete vlakem, doporučuji další článek o neexistujícím vlaku co jel dřív

0/0
14.7.2017 21:22

M19i15c15h76a80l 85C43h50a71l21u80p66a 6508950849983

tam bych se bal jinych veci nez pristani :-)

+1/0
15.7.2017 10:12

J47i10ř13í 67K16o98c95u69r30e36k 6145704185458

A ta uzavřená dráha 28L byla zhasnutá? Pak by "viděl" 28L v místě 28R a dráhu 28R by "viděl" v místě taxiway.

0/0
14.7.2017 12:28

R87o15m62a66n 50K81r39a35t63o23c19h32v32í96l 6166227546884

Popis situace s čínským A340 - ve videu vůbec A340 není, je tam nějakej dvoumotorák a B747.

0/0
14.7.2017 10:22

P92e50t50r 43F72e23i24g23l 5458833500752

Technet dlouhodobě ukazuje, že je o parník (víc parníků) před všemi ostatními rubrikami iDnes...R^

+6/0
14.7.2017 10:16

M24i35c14h83a16l 28S98e98d24m54í72k 3829855936441

Vypadá to, že ani v letadle ani na věži neměli informaci o boční odchylce od přistávací trajektorie. Zřejmě byl vypnutý přistávací systém ILS (na zemi či v letadle). Signál z radaru letiště nejspíš odchylku od požadované dráhy nevyhodnocuje, jinak by to dispečer musel vědět ještě před uvedenou komunikací s pilotem.

Vzhledem k tomu, jak jsou přísné požadavky na spolehlivost letadla a jeho součástí, zdá se být organizace pohybu letadel o mnoho pater níž.

0/0
14.7.2017 10:11

P82e11t88r 57C75e46r21v29e67n11y 1243910485

na pilotnich diskuznich forech se to objevilo drive nez 11. Dle data asi smirujete pprune ale to prestalo byt pilotni diskuzni forum po obou letech MH, kdy jste vy novinari nepochopili o cem se pise a zacli vydavat nesmyslny clanky. Od ty doby tam nikdo soudny az na par nadsencu do rumors nic nepise a vsichni jsme jinde. Imho udelate lepe kdyz si zavolate do libovolneho aeroklubu kde najdete jednak nadsence do litani (proto jsou v aeroklubu) a pracujici v letecky doprave. Naprosta vetsina si s vama rada na tema letani popovida a bude to myslim lepsi vysledek nez tyto "myslime si ze to tak v letani funguje protoze jsme to cetli nekde na internetu" (podle pouzity terminologie pravdepodobne od nekoho kdo leta tak leda v pocitacovy hre)

0/0
14.7.2017 10:06

J53o15s96e88f 59R48i86c14h47t26e77r 9166235407443

Dovolím si pár upřesnění a spekulací, v mírném rozporu z článkem. Zásadní info jsou tyto

- přistání za tmy

- VISUAL approach (zřetelně slyšet na záznamu)

- dráha 28L uzavřena (nesvítí)

- TWY C napravo od 28R

V SFO nejsou "nezykle široké" RWYs. Jsou 60m, jako na mnoha jiných letištích, i když většina letišť má 45m. Co je nezvyklé, je MENŠÍ ROZESTUP mezi RWYs než je standardní, a stím spojený určitý specifika paralelního provozu. Dokážu si představit že ve tmě svítící RWY 28R a vedlejší TWY C vypadají "zhruba stejně daleko" a jako paralelní RWYs, zvlášť pokud tam někdo lítá rutinně dlouhý leta a po celodenní šichtě mu to necvaklo...

Další specifikum vizuálního přiblížení na 28R (tzv. quiet bridge airport) je, že pilot nalítává v mírně odlišným kurzu, laicky jakoby "šikmo z prava". Přiletí ze severu, točí doprava, ale ne do osy dráhy (kurz 281), ale šikmo kurz 275. To znamená že v tu chvíli je vlastně napravo i od TWY C. V tu chvíli mu asi muselo bliknout: viděl "2 čáry" a automaticky se vizálně rovnal na tu pravou, jako vžycky. Akorát mu nedošlo že 28L nesvítí a ta "čára vpravo" tudíž je TWY.

Hodně zjednodušeno a přeloženo do srozumitelštiny (snad). Je zřejmý že poněkud selhaly všechny možný kontrolní mechanismy, celou situaci zachránil až pilot na zemi, kterej si všiml že je srovnanej přímo proti němu.

+10/0
14.7.2017 9:52

J29o67s63e49f 37R39i22c33h87t18e14r 9636935677133

*quiet bridge approach, ne airport :-) (pokud to byl on)

0/0
14.7.2017 9:55

J68o23s79e55f 93S26t65r22á43s97k89ý 5952663334828

V článku je myslím napsáno, že TWY je nezvykle široká (nikoly RWY).

Našel jsem tuhle mapku: https://www.flysfo.com/community/noise-abatement/fly-quiet

Chápu to správně, že kvůli omezení hluku se nenalétá na dráhy 28 rovně (ILS straight approach considered marginal), nýbrž malým obloukem "vpravo" (considered good)? Tím se i TWY-C dostane vlevo od letadla a není těžké se na ni narovnat místo na RWY (pokud tedy pilot z nějakého důvodu neumí rozlišit světla na TWY a RWY). Nikdy nikoho nenapadlo, že je to nebezpečné? Btw. hlásí ATC pilotovi při přiblížení skutečnost, že 28L je zavřená (a tudíž zhasnutá)?

0/0
14.7.2017 11:49

J44o45s11e91f 61R13i61c86h61t35e30r 9266875847953

S tou šířkou TWY máte pravdu, špatně jsem to z článku pochopil.

To že se nenalétává "rovně" ale mírně zprava není kvůli hluku - v tuhle chvíli je už letadlo nad vodou. Někde jsem četl že to je právě kvůli tomu menšímu rozestupu RWYs. 28L se naliltává "odspodu" a 28R "odvrchu" a ten úhel je ta jako taková trochu rezerva. On to občas někdo přeletí a je jižněji než by měl.

0/0
14.7.2017 12:53

I53v29o 10J78a12n97á60č29e23k 8773163331642

Hezký článek já bych jen místo pilota psal o pilotech, protože tam jsou dva a mají se navzájem kontrolovat. No a další věc, asi bych nepsal TOGA, ale jen GA když tak, protože zde popisujete manévr a nikoliv nastavení plynových pák do pozice TOGA.

+2/0
14.7.2017 9:47

J58a40n 72P88a50v53e72l12k70a 3427631504811

Zajímavý článek. Jen detail: zemi nepokrýval permafrost (trvale zmrzlá půda), ten je asi 2m pod zemí.

+1/0
14.7.2017 9:44

J60i53ř35í 76K37o80k26o88š78k88a 5277639340310

Nevím jak to chodí v reálu, ale proč u 28L není třeba nějaká pojízdná cedule, kde by bylo 28L CLOSED, X, případně jakékoliv jiné řešení (červená dráhová světla) informující přistávající piloty, že tato dráha je zavřená?

Nebo je a pilot to neviděl?

+3/0
14.7.2017 9:17

J24o31s32e84f 38K48a13r55f88í46k 7782725256820

Tak když je ta dráha zhasnutá (28L), tak v podstatě z letadla nejde vidět, tak na ní ani nikdo nesedne. Navíc přistávací dráha je řádně osvětlená jasným bílým světlem včetně jako by šipek kudy přistávat a kde dosednout.

Ta pojezdová dráha vedle je osvětlena převážně modře a červeně. Navíc na ní stála 4 barevně osvětlená letadla včetně zábleskových majáků. Fakt nechápu, jak si tohle mohli splést...

0/0
14.7.2017 10:01

M34i21c64h58a95l 50C54h35a51l85u96p89a 6438840689223

rozka znel jasne :-)

zhasnuta draha neni videt, ale orientaci to asi moc neusnadni - jak pak maji poznat, jestli sviti ta leva nebo prava (pokud to treba zapomneli). Kdyby tam svitila cervena svetla, tak by se treba nespletli.

0/0
15.7.2017 10:19

J19o63s28e38f 51K78a85r14f25í47k 7352715166550

Jen mě udivuje, že to toho na věži netrklo, když se mu pilot opakovaně dotazuje na dráhu a ještě hlásí, že na dráze vidí "překáždu" navíc ty letadla na vzlet by měli mít zapnuté poziční světla a antikolizní majáky, to se fakt nedá splást z osvětlením dráhy...

+2/0
14.7.2017 8:49

D13a22v97i90d 77M23a40l30i22n79a 1950723450353

Tady je ta nahrávka a skutečně se pilot dotazoval na světla na dráze. https://youtu.be/aHINYrPoME0

0/0
14.7.2017 9:13

F94i93l62i43p 42H78r82b60e44k 2724130486170

Kdykoli si poslechnu nahrávku z komunikace pilotů a věže, mám z toho divný pocit - kolik životů závisí na zašuměném nekvalitním audiu, kde je snadné něco přeslechnout.

+3/0
14.7.2017 10:30

M49i20l70a78n 47R78a48b73a98s 4977655713388

Myslím, že na netu zaslechnete (někdy opravdu nekvalitní :-( ) nahrávky z aplikací typu Live ATC, z různých amaterských scannerů, umístěných poblíž letišť co feedují do internetu a z nich pak pořízené "přepisy" komunikace. Pokrytí, kvalita A3 modulace, se pravidelně kontroluje při záletech a denních kontrolách pozemních zařízení (vysílače, antény...). Když letadla "jedou přes sebe" / oba zaklíčují, není rozumět, zpráva se opakuje. Výhody AM modulace i po 100 letech v civ. letectví jsou popsány. Vojáci pak narrow FM.

0/0
14.7.2017 23:32

M91i96c83h32a65e16l 53K89o19n61e14č91n92ý 6332933689489

Díky za zajímavý článek. Špatné počáteční vyhodnocení situace se stává každému, je důležité že byl pilot všímavý a pohlídal si situaci.R^

+3/0
14.7.2017 8:43

P93e52t69r 72Ž29á59k 1438422265339

pilot byl opravdu všímavý - spletl si ranvej a pokud by jiný pilot neupozornil, možná by došlo k nejhoršímu...

0/0
14.7.2017 10:05

J70o35s96e37f 90K14a50r81f97í38k 7772665596570

Supr článek a příjemné počtejní k ranní kávičce:-)

Zejména když se vlastně "nic" nestalo;-)

+24/0
14.7.2017 7:48

D97a87n16i77e84l 23K83r78i34š15k54a 5958977190418

Skvely clanek s odbornym vykladem dane situace. Jen tak dal

+22/0
14.7.2017 7:42

J62o50z15e41f 44B27e92v80i70l98a51q20u34a 9655899801431

Dobrý článok aj s dobrým rozborom. Hlavne som sa prvý krát dočítal, že to bolo v noci!! V predchodzích článkoch to buď nebolo,alebo som to prehliadol(?) - ale vždy som som si položil otázku "čo nevideli tie štyri stroje na taxiway"? Jedine tma by to vysvetľovala....ale je rozdiel svetlá na TWY a navádzacie...:-/

+19/0
14.7.2017 7:29

D93a71v84i22d 80M57a28l41i54n45a 1290513410913

V tomto případě bylo dobré, že všichni mluvili Anglicky a dobře si v rádiu rozuměli. Nechci si ani domýšlet, jak by to dopadlo, kdyby ta komunikace vypadala jako v případě China airlines 981 vs řídící věž JFK. https://youtu.be/ZWXyFe8_oE0

+9/0
14.7.2017 6:13

J94o19s28e57f 32K46a32r42f64í26k 7272175366740

Teda ten na věži měl fakt božskou trpělivost, já bych to letadlu už asi nechal odtáhnout do hangáru a dal mu zašpalkovat kola;-D

+1/0
14.7.2017 8:45

D87a28v88i53d 71M59a33l23i96n59a 1150323720863

Nevím ale poslat pilota s takovou znalostí letecké frazeologie s cca 200 lidma za zády na jedno z nejrušnějších letišť na světě, to už není ani odvaha. A to je ještě ten hovor sestřihaný! Nejlepší na původní verzi je, když se baví s ostatními piloty a přesvědčuje se, zda je jeho AJ v pořádku A jestli mu ostatní rozumí!? :-)

+1/0
14.7.2017 8:52

J97i96r50i 48B77i14l42i90n76a 5438530587

Prominte kanadskemu UL pilotovi hloupou otazku: jak si nekdo muze pri VFR splest runway a taxiway? Hlavne diky svetlum......

+1/0
14.7.2017 4:43

O11n39d55ř66e15j 54K81n39í23ž65e91k 7578907185774

To bude předmětem vyšetřování, ale v článku je to už naznačeno.

Piloti věděli, že 28R je druhá zleva a byli přesvědčeni, že jsou dobře. Neuvědomili si/nevěděli, že 28L je uzavřená a tedy zhasnutá. Naštěstí se neztratili zcela a byli přístupni tomu své rozhodnutí změnit.

+22/0
14.7.2017 5:08
Foto

J97i58ř23í 34B58i59l33í44k 4235762482134

Myslím si, že to je zásadní, když víte, že jdete na druhou dráhu zleva a oni vám první zhasnou, tak je problém. Je to jedna z drobností, o kterých by je měli varovat dispečéři. Ale nevím jak to je.

0/0
14.7.2017 8:13

J93o82s21e84f 44K94a70r30f77í56k 7902155326910

To je asi tak, když někam jezdíte autem 20 let a nejdnou tam dají změnu přednosti v jízdě. Sice na to opozorní několika vééélkými cedulemi, ale stejně se najdou šoféři co tam do někoho z vedlejší vlítnou;-)

+1/0
14.7.2017 8:33

R59o31m15a48n 59K40r10a15t82o77c51h83v93í34l 6656267776284

Jedná se přece jinak o běžnou věc, že jedna dráha zavřená, nějak se to musí řešit.

0/0
14.7.2017 10:29

J12i59r98i 28B38i30l96i86n70a 5408310167

Jiste, ale ten rozdil mezi active runway se vsemi svetly a taxiway?!

0/0
14.7.2017 7:40

P52e89t42r 98M37u27n94z63a45r 1475961209156

No to asi bude předmětem vyšetřování. Nyní vám to tu předpokládám nikdo odpoví (pokud nebude kecat).

0/0
14.7.2017 7:53

V68l10a50d70a 14D13o98l37e88z54a33l 6722306115

Pěkně vysvětleno, díky...

+29/0
14.7.2017 2:18

K18l61a87u10d78i97u39s 86V19y83s65o16u69š 6618411792145

Fajn článek. Jen poznámka, Harrison Ford nedělal GA ale opravdu na Twy přistál. Tam už to byl o ligu větší průser.

+8/0
14.7.2017 0:50

T49o92m59á37š 78S36o81u66k40u92p 4273975650690

Ford už přistával i na fairway, tak možná jen rozšiřoval sbírku.

+15/0
14.7.2017 1:42

O77n36d19ř43e74j 45K68n97í80ž27e59k 7268847635434

Han Solo si může přistát kdy a kam chce. Je to syn Darth Vadera!

+20/0
14.7.2017 5:15

O50n66d57ř83e15j 40K23n92í31ž81e78k 7308687845804

Pochopitelně není synem tohoto dareby, ale přítelem jeho syna.

Takhle po ránu bych si ty dráhy asi spletl i já ;-)

+9/0
14.7.2017 5:26

L41i31b49o16r 38M96a36c86h95a20l16e68k 1754105215928

Kazdopadne ridi ale nejlepsi stroj v galaxii

+3/0
14.7.2017 7:05



Najdete na iDNES.cz