Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

„Hej, kam to ten chlap letí?“ Vypadalo to děsivě, ale piloti jsou zvyklí

Život cestujících letecké společnosti Air Canada podle některých médií visel minulý pátek doslova na vlásku. A s nimi mohly zemřít i stovky lidí v dalších letadlech čekajících na zemi. Pilot si totiž spletl dráhu. Ve skutečnosti se odehrála dramatičtější verze scénáře, který zažije každé exponované letiště na světě denně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J11i93r41k31a 74S21v80e93j34k38o72v74s51k41ý 2919146421733

Trošku oslí můstek, ale připomnělo mi to jinou nehodu.

Před několika lety projížděl nákladní vlak z Mostu do Teplic. U Želenic je dlouhá zatáčka. Jsou tu předzvěsti před dalším nádražím. Pro fíru platilo to vpravo. Uviděl zelenou, tak jel dál. Nedocvaklo mu, že místo třech světel vidí jenom dvě, to jeho bylo schované za kopcem, takže viděl to prostřední. Wapky se válely až v blízké zahrádkářské kolonii ...

0/0
15.7.2017 11:16

P90e55t17r 97B89r78e35j83c96h30a 6672959770

Nevím, nač jsou piloti zvyklí, ale mě se 30 m svisle a 8 m vodorovně nezdá nějak moc a rutinní záležitost.

0/0
15.7.2017 0:30

P46e83t12r 27T29y83č90k61a 6165662699232

To vypada, že od havárie je dělila tak 1s.

0/0
16.7.2017 7:42

M89i30k33u96l73á54š 27K34a88l26i35n96a 1122133625

Je to zajímavý článek :-)

0/0
14.7.2017 21:29
Foto

J94i90ř24í 59D36v38o59ř36á90k 5485239720298

Neznám systém provozu na letištích pro dopravní letadla.Ale u " amatérského " provozu bývalo (a asi je stále ) na začátku přistávací dráhy tzv. " T "éčko.

To určovalo počátek dráhy plus směr přistávání.

Samozřejmě přistávání IFR je něco jiného, ale pokud není mlha, silný déšť,... , je jenom tma ?

0/0
14.7.2017 19:02

M50a21r84e87k 47Š84i10m58o11n 2854327758498

Někdo to tu vysvětloval a pochopil jsem zhruba to, že na tohle letiště se v noci přibližuje v oblouku, aby se nehlučelo do blízkého města, takže ten klasický systém Tčkama a barevnýma světlama nelze použít a požívá se nějaká složitější metoda s přístrojema.

0/0
16.7.2017 1:39

J70o87s30e57f 15S25t25r31á95s70k90ý 5172423844408

Výborný článek. Pár dalších poznámek:

1) Doporučuji doplnit, že "zavřená 28L" znamená, že byla zhasnutá. Na začátku by měl svítit velký červený kříž, ale není jisté, že svítil.

2) Letadlo provádělo komplikované vizuální přiblížení "FMS bridge visual 28R" toto přiblížení není rovné (spíš je ve tvaru dlouhé vlnovky) - nalétává se směrem, který není rovnoběžný s drahou a teprve za mostem San Matteo (to jsou asi 4 námořní míle před prahem dráhy, cca 8 km) se letadlo definitivně rovná proti středu dráhy. Důvodem složitého přiblížení je ochrana obyvatel (Foster City) před hlukem. Toto přiblížení je preferováno v nočních hodinách.

3) Při uvedeném přiblížení jsou vypnuté systémy navádějící na dráhu (horizontálně), protože letadlo fakticky na dráhu velmi dlouho nesměřuje. (Vertikální navigace přiblížení může nebo nemusí být zapnutá.)

4) Let z Toronta obvykle přistává před půlnocí, ale měl zpoždění a přistával po půlnoci. Je možné, že let obvykle přistával normálně (rovně, bez omezení hluku) ale tentokrát zvolili operátoři na věži složitější "quite bridge" přiblížení.

5) Pro piloty, kteří letěli z Toronta, byly tři hodiny ráno (únava). K tomu možná i nervozita spojená se zpožděním a komplikovaným přiblížením.

6) Není jisté, že letadlo bylo vybavené vhodnými navigačními přístroji pro přiblížení "FMS". (Moc tomu nerozumím, ale pro FMS je nutné dobře fungující GPS, zatímco standardně se používá "VOR". Pokud "VOR" nefunguje, což zřejmě na letišti v té chvíli nefungovalo, tak lze použít "FMS", není to ale standardní ani v případě "protihlukového přiblížení do vlnovky - quite bridge").

Zbývají věci, které se neví, ale snad se zjistí:

a) Jak byla nastavena intenzita světel na přistávací dráze (runway) a na pojezdové dráze (taxiway)?

b) Zda pilot přerušil přistání (zahájil go-around) už před požadavkem z věže. Je možné, že požadavek z věže přišel pozdě. (A není jasné, jak by si piloti, kteří už byli dost blízko, mohli nevšimnout, že proti nim jedou 4 letadla.)

+5/0
14.7.2017 13:53

J93o42s58e59f 80S97t83r76á40s46k58ý 5272133144928

Dodávám, že informaci o zavřené dráze 28L piloti sice dostali, ale zřejmě několik hodin před přistáním. (Takže na to zapomněli...)

0/0
14.7.2017 13:56

R14o90b83e85r66t 70H15e42l42e97m57b97a53i 9504923804149

V nedelu letim z Viedne do Antalyie.

Dufam, ze tam maju prehladne pristavacie drahy a pilot bude viediet slusne po anglicky :-(

0/0
14.7.2017 13:51

M10i68k63u68l37á71š 93K50a86l21i88n21a 1552973215

;-D Snad jo ;-D

Ale bacha jestli jedete vlakem, doporučuji další článek o neexistujícím vlaku co jel dřív

0/0
14.7.2017 21:22

M26i12c66h98a33l 55C27h68a87l10u25p61a 6338100399363

tam bych se bal jinych veci nez pristani :-)

+1/0
15.7.2017 10:12

J46i65ř54í 27K43o49c34u76r28e88k 6455784595268

A ta uzavřená dráha 28L byla zhasnutá? Pak by "viděl" 28L v místě 28R a dráhu 28R by "viděl" v místě taxiway.

0/0
14.7.2017 12:28

R31o86m10a45n 80K50r82a93t57o57c81h10v75í67l 6216207706504

Popis situace s čínským A340 - ve videu vůbec A340 není, je tam nějakej dvoumotorák a B747.

0/0
14.7.2017 10:22

P57e83t51r 54F11e80i77g76l 5778893790432

Technet dlouhodobě ukazuje, že je o parník (víc parníků) před všemi ostatními rubrikami iDnes...R^

+6/0
14.7.2017 10:16

M20i48c18h70a78l 38S61e87d28m87í52k 3529175956441

Vypadá to, že ani v letadle ani na věži neměli informaci o boční odchylce od přistávací trajektorie. Zřejmě byl vypnutý přistávací systém ILS (na zemi či v letadle). Signál z radaru letiště nejspíš odchylku od požadované dráhy nevyhodnocuje, jinak by to dispečer musel vědět ještě před uvedenou komunikací s pilotem.

Vzhledem k tomu, jak jsou přísné požadavky na spolehlivost letadla a jeho součástí, zdá se být organizace pohybu letadel o mnoho pater níž.

0/0
14.7.2017 10:11

P42e72t65r 64C18e28r93v31e74n73y 1753840295

na pilotnich diskuznich forech se to objevilo drive nez 11. Dle data asi smirujete pprune ale to prestalo byt pilotni diskuzni forum po obou letech MH, kdy jste vy novinari nepochopili o cem se pise a zacli vydavat nesmyslny clanky. Od ty doby tam nikdo soudny az na par nadsencu do rumors nic nepise a vsichni jsme jinde. Imho udelate lepe kdyz si zavolate do libovolneho aeroklubu kde najdete jednak nadsence do litani (proto jsou v aeroklubu) a pracujici v letecky doprave. Naprosta vetsina si s vama rada na tema letani popovida a bude to myslim lepsi vysledek nez tyto "myslime si ze to tak v letani funguje protoze jsme to cetli nekde na internetu" (podle pouzity terminologie pravdepodobne od nekoho kdo leta tak leda v pocitacovy hre)

0/0
14.7.2017 10:06

J67o14s72e92f 23R23i46c43h90t15e88r 9826585827323

Dovolím si pár upřesnění a spekulací, v mírném rozporu z článkem. Zásadní info jsou tyto

- přistání za tmy

- VISUAL approach (zřetelně slyšet na záznamu)

- dráha 28L uzavřena (nesvítí)

- TWY C napravo od 28R

V SFO nejsou "nezykle široké" RWYs. Jsou 60m, jako na mnoha jiných letištích, i když většina letišť má 45m. Co je nezvyklé, je MENŠÍ ROZESTUP mezi RWYs než je standardní, a stím spojený určitý specifika paralelního provozu. Dokážu si představit že ve tmě svítící RWY 28R a vedlejší TWY C vypadají "zhruba stejně daleko" a jako paralelní RWYs, zvlášť pokud tam někdo lítá rutinně dlouhý leta a po celodenní šichtě mu to necvaklo...

Další specifikum vizuálního přiblížení na 28R (tzv. quiet bridge airport) je, že pilot nalítává v mírně odlišným kurzu, laicky jakoby "šikmo z prava". Přiletí ze severu, točí doprava, ale ne do osy dráhy (kurz 281), ale šikmo kurz 275. To znamená že v tu chvíli je vlastně napravo i od TWY C. V tu chvíli mu asi muselo bliknout: viděl "2 čáry" a automaticky se vizálně rovnal na tu pravou, jako vžycky. Akorát mu nedošlo že 28L nesvítí a ta "čára vpravo" tudíž je TWY.

Hodně zjednodušeno a přeloženo do srozumitelštiny (snad). Je zřejmý že poněkud selhaly všechny možný kontrolní mechanismy, celou situaci zachránil až pilot na zemi, kterej si všiml že je srovnanej přímo proti němu.

+10/0
14.7.2017 9:52

J68o40s97e47f 14R45i44c13h21t34e71r 9256265267423

*quiet bridge approach, ne airport :-) (pokud to byl on)

0/0
14.7.2017 9:55

J95o12s52e41f 29S23t25r58á39s92k58ý 5112503674768

V článku je myslím napsáno, že TWY je nezvykle široká (nikoly RWY).

Našel jsem tuhle mapku: https://www.flysfo.com/community/noise-abatement/fly-quiet

Chápu to správně, že kvůli omezení hluku se nenalétá na dráhy 28 rovně (ILS straight approach considered marginal), nýbrž malým obloukem "vpravo" (considered good)? Tím se i TWY-C dostane vlevo od letadla a není těžké se na ni narovnat místo na RWY (pokud tedy pilot z nějakého důvodu neumí rozlišit světla na TWY a RWY). Nikdy nikoho nenapadlo, že je to nebezpečné? Btw. hlásí ATC pilotovi při přiblížení skutečnost, že 28L je zavřená (a tudíž zhasnutá)?

0/0
14.7.2017 11:49

J81o58s45e70f 62R44i75c37h80t82e32r 9116605687503

S tou šířkou TWY máte pravdu, špatně jsem to z článku pochopil.

To že se nenalétává "rovně" ale mírně zprava není kvůli hluku - v tuhle chvíli je už letadlo nad vodou. Někde jsem četl že to je právě kvůli tomu menšímu rozestupu RWYs. 28L se naliltává "odspodu" a 28R "odvrchu" a ten úhel je ta jako taková trochu rezerva. On to občas někdo přeletí a je jižněji než by měl.

0/0
14.7.2017 12:53

I97v30o 26J58a18n85á39č26e62k 8193523801682

Hezký článek já bych jen místo pilota psal o pilotech, protože tam jsou dva a mají se navzájem kontrolovat. No a další věc, asi bych nepsal TOGA, ale jen GA když tak, protože zde popisujete manévr a nikoliv nastavení plynových pák do pozice TOGA.

+2/0
14.7.2017 9:47

J53a54n 44P92a44v44e52l22k78a 3547631974301

Zajímavý článek. Jen detail: zemi nepokrýval permafrost (trvale zmrzlá půda), ten je asi 2m pod zemí.

+1/0
14.7.2017 9:44

J73i71ř57í 96K21o63k89o87š93k38a 5837919590890

Nevím jak to chodí v reálu, ale proč u 28L není třeba nějaká pojízdná cedule, kde by bylo 28L CLOSED, X, případně jakékoliv jiné řešení (červená dráhová světla) informující přistávající piloty, že tato dráha je zavřená?

Nebo je a pilot to neviděl?

+3/0
14.7.2017 9:17

J51o42s82e61f 19K62a16r83f35í48k 7392665266260

Tak když je ta dráha zhasnutá (28L), tak v podstatě z letadla nejde vidět, tak na ní ani nikdo nesedne. Navíc přistávací dráha je řádně osvětlená jasným bílým světlem včetně jako by šipek kudy přistávat a kde dosednout.

Ta pojezdová dráha vedle je osvětlena převážně modře a červeně. Navíc na ní stála 4 barevně osvětlená letadla včetně zábleskových majáků. Fakt nechápu, jak si tohle mohli splést...

0/0
14.7.2017 10:01

M38i29c74h62a59l 87C22h67a67l64u96p88a 6908790589263

rozka znel jasne :-)

zhasnuta draha neni videt, ale orientaci to asi moc neusnadni - jak pak maji poznat, jestli sviti ta leva nebo prava (pokud to treba zapomneli). Kdyby tam svitila cervena svetla, tak by se treba nespletli.

0/0
15.7.2017 10:19

J59o10s84e53f 10K79a95r92f53í44k 7232895456190

Jen mě udivuje, že to toho na věži netrklo, když se mu pilot opakovaně dotazuje na dráhu a ještě hlásí, že na dráze vidí "překáždu" navíc ty letadla na vzlet by měli mít zapnuté poziční světla a antikolizní majáky, to se fakt nedá splást z osvětlením dráhy...

+2/0
14.7.2017 8:49

D67a54v46i73d 59M74a62l30i41n71a 1770823730273

Tady je ta nahrávka a skutečně se pilot dotazoval na světla na dráze. https://youtu.be/aHINYrPoME0

0/0
14.7.2017 9:13

F64i30l71i36p 34H18r87b38e80k 2714250576320

Kdykoli si poslechnu nahrávku z komunikace pilotů a věže, mám z toho divný pocit - kolik životů závisí na zašuměném nekvalitním audiu, kde je snadné něco přeslechnout.

+3/0
14.7.2017 10:30

M81i19l24a73n 31R31a58b96a51s 4517265293838

Myslím, že na netu zaslechnete (někdy opravdu nekvalitní :-( ) nahrávky z aplikací typu Live ATC, z různých amaterských scannerů, umístěných poblíž letišť co feedují do internetu a z nich pak pořízené "přepisy" komunikace. Pokrytí, kvalita A3 modulace, se pravidelně kontroluje při záletech a denních kontrolách pozemních zařízení (vysílače, antény...). Když letadla "jedou přes sebe" / oba zaklíčují, není rozumět, zpráva se opakuje. Výhody AM modulace i po 100 letech v civ. letectví jsou popsány. Vojáci pak narrow FM.

0/0
14.7.2017 23:32

M62i39c67h23a75e26l 15K77o38n33e72č85n64ý 6372303389739

Díky za zajímavý článek. Špatné počáteční vyhodnocení situace se stává každému, je důležité že byl pilot všímavý a pohlídal si situaci.R^

+3/0
14.7.2017 8:43

P74e58t11r 52Ž80á21k 1278962555619

pilot byl opravdu všímavý - spletl si ranvej a pokud by jiný pilot neupozornil, možná by došlo k nejhoršímu...

0/0
14.7.2017 10:05

J25o29s22e77f 54K17a50r54f58í69k 7672945976520

Supr článek a příjemné počtejní k ranní kávičce:-)

Zejména když se vlastně "nic" nestalo;-)

+24/0
14.7.2017 7:48

D53a53n84i51e86l 65K93r37i68š77k75a 5678277400818

Skvely clanek s odbornym vykladem dane situace. Jen tak dal

+22/0
14.7.2017 7:42

J28o50z25e29f 64B89e58v25i54l27a78q24u81a 9715689161781

Dobrý článok aj s dobrým rozborom. Hlavne som sa prvý krát dočítal, že to bolo v noci!! V predchodzích článkoch to buď nebolo,alebo som to prehliadol(?) - ale vždy som som si položil otázku "čo nevideli tie štyri stroje na taxiway"? Jedine tma by to vysvetľovala....ale je rozdiel svetlá na TWY a navádzacie...:-/

+19/0
14.7.2017 7:29

D59a58v97i37d 35M74a19l89i66n86a 1600443120863

V tomto případě bylo dobré, že všichni mluvili Anglicky a dobře si v rádiu rozuměli. Nechci si ani domýšlet, jak by to dopadlo, kdyby ta komunikace vypadala jako v případě China airlines 981 vs řídící věž JFK. https://youtu.be/ZWXyFe8_oE0

+9/0
14.7.2017 6:13

J88o19s72e39f 28K51a75r43f62í94k 7372405336180

Teda ten na věži měl fakt božskou trpělivost, já bych to letadlu už asi nechal odtáhnout do hangáru a dal mu zašpalkovat kola;-D

+1/0
14.7.2017 8:45

D51a22v64i98d 71M96a18l68i42n53a 1920743160393

Nevím ale poslat pilota s takovou znalostí letecké frazeologie s cca 200 lidma za zády na jedno z nejrušnějších letišť na světě, to už není ani odvaha. A to je ještě ten hovor sestřihaný! Nejlepší na původní verzi je, když se baví s ostatními piloty a přesvědčuje se, zda je jeho AJ v pořádku A jestli mu ostatní rozumí!? :-)

+1/0
14.7.2017 8:52
Foto

J97i12r96i 80B52i40l88i14n18a 5428490637

Prominte kanadskemu UL pilotovi hloupou otazku: jak si nekdo muze pri VFR splest runway a taxiway? Hlavne diky svetlum......

+1/0
14.7.2017 4:43

O13n26d94ř13e98j 93K51n11í48ž53e31k 7618717145784

To bude předmětem vyšetřování, ale v článku je to už naznačeno.

Piloti věděli, že 28R je druhá zleva a byli přesvědčeni, že jsou dobře. Neuvědomili si/nevěděli, že 28L je uzavřená a tedy zhasnutá. Naštěstí se neztratili zcela a byli přístupni tomu své rozhodnutí změnit.

+22/0
14.7.2017 5:08
Foto

J30i76ř28í 46B52i45l45í45k 4605962562874

Myslím si, že to je zásadní, když víte, že jdete na druhou dráhu zleva a oni vám první zhasnou, tak je problém. Je to jedna z drobností, o kterých by je měli varovat dispečéři. Ale nevím jak to je.

0/0
14.7.2017 8:13

J92o28s46e13f 32K58a17r92f91í72k 7392535976330

To je asi tak, když někam jezdíte autem 20 let a nejdnou tam dají změnu přednosti v jízdě. Sice na to opozorní několika vééélkými cedulemi, ale stejně se najdou šoféři co tam do někoho z vedlejší vlítnou;-)

+1/0
14.7.2017 8:33

R14o90m53a79n 45K18r47a60t67o37c88h94v96í28l 6666807446154

Jedná se přece jinak o běžnou věc, že jedna dráha zavřená, nějak se to musí řešit.

0/0
14.7.2017 10:29
Foto

J52i16r57i 81B11i50l97i12n64a 5208860577

Jiste, ale ten rozdil mezi active runway se vsemi svetly a taxiway?!

0/0
14.7.2017 7:40

P47e73t47r 29M40u54n90z80a61r 1485491419596

No to asi bude předmětem vyšetřování. Nyní vám to tu předpokládám nikdo odpoví (pokud nebude kecat).

0/0
14.7.2017 7:53

V18l23a37d61a 88D36o20l37e33z11a91l 6742316885

Pěkně vysvětleno, díky...

+29/0
14.7.2017 2:18

K13l80a43u52d36i73u20s 89V25y57s76o86u22š 6888631532145

Fajn článek. Jen poznámka, Harrison Ford nedělal GA ale opravdu na Twy přistál. Tam už to byl o ligu větší průser.

+8/0
14.7.2017 0:50

T65o26m32á92š 36S70o49u75k83u75p 4293235720540

Ford už přistával i na fairway, tak možná jen rozšiřoval sbírku.

+15/0
14.7.2017 1:42

O53n19d64ř87e98j 27K94n22í66ž48e28k 7978787845114

Han Solo si může přistát kdy a kam chce. Je to syn Darth Vadera!

+20/0
14.7.2017 5:15

O23n31d73ř79e96j 36K58n98í95ž75e19k 7938767525974

Pochopitelně není synem tohoto dareby, ale přítelem jeho syna.

Takhle po ránu bych si ty dráhy asi spletl i já ;-)

+9/0
14.7.2017 5:26

L90i75b51o13r 33M77a57c10h63a35l19e52k 1584825745378

Kazdopadne ridi ale nejlepsi stroj v galaxii

+3/0
14.7.2017 7:05







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.