Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

„Hej, kam to ten chlap letí?“ Vypadalo to děsivě, ale piloti jsou zvyklí

Život cestujících letecké společnosti Air Canada podle některých médií visel minulý pátek doslova na vlásku. A s nimi mohly zemřít i stovky lidí v dalších letadlech čekajících na zemi. Pilot si totiž spletl dráhu. Ve skutečnosti se odehrála dramatičtější verze scénáře, který zažije každé exponované letiště na světě denně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J50i66r89k66a 23S31v90e96j63k92o58v61s24k30ý 2979226361963

Trošku oslí můstek, ale připomnělo mi to jinou nehodu.

Před několika lety projížděl nákladní vlak z Mostu do Teplic. U Želenic je dlouhá zatáčka. Jsou tu předzvěsti před dalším nádražím. Pro fíru platilo to vpravo. Uviděl zelenou, tak jel dál. Nedocvaklo mu, že místo třech světel vidí jenom dvě, to jeho bylo schované za kopcem, takže viděl to prostřední. Wapky se válely až v blízké zahrádkářské kolonii ...

0/0
15.7.2017 11:16

P38e74t81r 79B19r44e13j52c70h53a 6602859950

Nevím, nač jsou piloti zvyklí, ale mě se 30 m svisle a 8 m vodorovně nezdá nějak moc a rutinní záležitost.

0/0
15.7.2017 0:30

P50e23t59r 61T28y14č64k27a 6815432579292

To vypada, že od havárie je dělila tak 1s.

0/0
16.7.2017 7:42

M63i69k11u60l49á63š 95K57a86l63i73n10a 1742833205

Je to zajímavý článek :-)

0/0
14.7.2017 21:29
Foto

J56i78ř27í 47D35v20o42ř72á64k 5725179480598

Neznám systém provozu na letištích pro dopravní letadla.Ale u " amatérského " provozu bývalo (a asi je stále ) na začátku přistávací dráhy tzv. " T "éčko.

To určovalo počátek dráhy plus směr přistávání.

Samozřejmě přistávání IFR je něco jiného, ale pokud není mlha, silný déšť,... , je jenom tma ?

0/0
14.7.2017 19:02

M17a92r73e57k 10Š45i61m24o48n 2824697928208

Někdo to tu vysvětloval a pochopil jsem zhruba to, že na tohle letiště se v noci přibližuje v oblouku, aby se nehlučelo do blízkého města, takže ten klasický systém Tčkama a barevnýma světlama nelze použít a požívá se nějaká složitější metoda s přístrojema.

0/0
16.7.2017 1:39

J31o98s92e36f 94S87t27r38á79s17k34ý 5642393814388

Výborný článek. Pár dalších poznámek:

1) Doporučuji doplnit, že "zavřená 28L" znamená, že byla zhasnutá. Na začátku by měl svítit velký červený kříž, ale není jisté, že svítil.

2) Letadlo provádělo komplikované vizuální přiblížení "FMS bridge visual 28R" toto přiblížení není rovné (spíš je ve tvaru dlouhé vlnovky) - nalétává se směrem, který není rovnoběžný s drahou a teprve za mostem San Matteo (to jsou asi 4 námořní míle před prahem dráhy, cca 8 km) se letadlo definitivně rovná proti středu dráhy. Důvodem složitého přiblížení je ochrana obyvatel (Foster City) před hlukem. Toto přiblížení je preferováno v nočních hodinách.

3) Při uvedeném přiblížení jsou vypnuté systémy navádějící na dráhu (horizontálně), protože letadlo fakticky na dráhu velmi dlouho nesměřuje. (Vertikální navigace přiblížení může nebo nemusí být zapnutá.)

4) Let z Toronta obvykle přistává před půlnocí, ale měl zpoždění a přistával po půlnoci. Je možné, že let obvykle přistával normálně (rovně, bez omezení hluku) ale tentokrát zvolili operátoři na věži složitější "quite bridge" přiblížení.

5) Pro piloty, kteří letěli z Toronta, byly tři hodiny ráno (únava). K tomu možná i nervozita spojená se zpožděním a komplikovaným přiblížením.

6) Není jisté, že letadlo bylo vybavené vhodnými navigačními přístroji pro přiblížení "FMS". (Moc tomu nerozumím, ale pro FMS je nutné dobře fungující GPS, zatímco standardně se používá "VOR". Pokud "VOR" nefunguje, což zřejmě na letišti v té chvíli nefungovalo, tak lze použít "FMS", není to ale standardní ani v případě "protihlukového přiblížení do vlnovky - quite bridge").

Zbývají věci, které se neví, ale snad se zjistí:

a) Jak byla nastavena intenzita světel na přistávací dráze (runway) a na pojezdové dráze (taxiway)?

b) Zda pilot přerušil přistání (zahájil go-around) už před požadavkem z věže. Je možné, že požadavek z věže přišel pozdě. (A není jasné, jak by si piloti, kteří už byli dost blízko, mohli nevšimnout, že proti nim jedou 4 letadla.)

+5/0
14.7.2017 13:53

J59o67s87e83f 89S88t18r36á55s79k36ý 5272833734948

Dodávám, že informaci o zavřené dráze 28L piloti sice dostali, ale zřejmě několik hodin před přistáním. (Takže na to zapomněli...)

0/0
14.7.2017 13:56

R63o77b64e65r27t 32H50e64l79e79m53b70a88i 9634923504759

V nedelu letim z Viedne do Antalyie.

Dufam, ze tam maju prehladne pristavacie drahy a pilot bude viediet slusne po anglicky :-(

0/0
14.7.2017 13:51

M80i32k42u20l32á11š 14K35a41l20i84n98a 1482173905

;-D Snad jo ;-D

Ale bacha jestli jedete vlakem, doporučuji další článek o neexistujícím vlaku co jel dřív

0/0
14.7.2017 21:22

M20i94c42h39a10l 61C26h71a42l45u46p29a 6208180649643

tam bych se bal jinych veci nez pristani :-)

+1/0
15.7.2017 10:12

J66i25ř43í 76K18o91c71u30r66e41k 6635224955198

A ta uzavřená dráha 28L byla zhasnutá? Pak by "viděl" 28L v místě 28R a dráhu 28R by "viděl" v místě taxiway.

0/0
14.7.2017 12:28

R54o94m80a14n 63K97r53a97t17o45c80h69v26í47l 6896647676164

Popis situace s čínským A340 - ve videu vůbec A340 není, je tam nějakej dvoumotorák a B747.

0/0
14.7.2017 10:22

P31e11t30r 43F81e90i57g42l 5868493660782

Technet dlouhodobě ukazuje, že je o parník (víc parníků) před všemi ostatními rubrikami iDnes...R^

+6/0
14.7.2017 10:16

M93i83c18h30a49l 37S73e24d37m59í11k 3679715456691

Vypadá to, že ani v letadle ani na věži neměli informaci o boční odchylce od přistávací trajektorie. Zřejmě byl vypnutý přistávací systém ILS (na zemi či v letadle). Signál z radaru letiště nejspíš odchylku od požadované dráhy nevyhodnocuje, jinak by to dispečer musel vědět ještě před uvedenou komunikací s pilotem.

Vzhledem k tomu, jak jsou přísné požadavky na spolehlivost letadla a jeho součástí, zdá se být organizace pohybu letadel o mnoho pater níž.

0/0
14.7.2017 10:11

P71e21t11r 14C29e51r97v53e89n87y 1533740475

na pilotnich diskuznich forech se to objevilo drive nez 11. Dle data asi smirujete pprune ale to prestalo byt pilotni diskuzni forum po obou letech MH, kdy jste vy novinari nepochopili o cem se pise a zacli vydavat nesmyslny clanky. Od ty doby tam nikdo soudny az na par nadsencu do rumors nic nepise a vsichni jsme jinde. Imho udelate lepe kdyz si zavolate do libovolneho aeroklubu kde najdete jednak nadsence do litani (proto jsou v aeroklubu) a pracujici v letecky doprave. Naprosta vetsina si s vama rada na tema letani popovida a bude to myslim lepsi vysledek nez tyto "myslime si ze to tak v letani funguje protoze jsme to cetli nekde na internetu" (podle pouzity terminologie pravdepodobne od nekoho kdo leta tak leda v pocitacovy hre)

0/0
14.7.2017 10:06

J71o50s20e20f 66R78i11c75h41t39e69r 9256405417163

Dovolím si pár upřesnění a spekulací, v mírném rozporu z článkem. Zásadní info jsou tyto

- přistání za tmy

- VISUAL approach (zřetelně slyšet na záznamu)

- dráha 28L uzavřena (nesvítí)

- TWY C napravo od 28R

V SFO nejsou "nezykle široké" RWYs. Jsou 60m, jako na mnoha jiných letištích, i když většina letišť má 45m. Co je nezvyklé, je MENŠÍ ROZESTUP mezi RWYs než je standardní, a stím spojený určitý specifika paralelního provozu. Dokážu si představit že ve tmě svítící RWY 28R a vedlejší TWY C vypadají "zhruba stejně daleko" a jako paralelní RWYs, zvlášť pokud tam někdo lítá rutinně dlouhý leta a po celodenní šichtě mu to necvaklo...

Další specifikum vizuálního přiblížení na 28R (tzv. quiet bridge airport) je, že pilot nalítává v mírně odlišným kurzu, laicky jakoby "šikmo z prava". Přiletí ze severu, točí doprava, ale ne do osy dráhy (kurz 281), ale šikmo kurz 275. To znamená že v tu chvíli je vlastně napravo i od TWY C. V tu chvíli mu asi muselo bliknout: viděl "2 čáry" a automaticky se vizálně rovnal na tu pravou, jako vžycky. Akorát mu nedošlo že 28L nesvítí a ta "čára vpravo" tudíž je TWY.

Hodně zjednodušeno a přeloženo do srozumitelštiny (snad). Je zřejmý že poněkud selhaly všechny možný kontrolní mechanismy, celou situaci zachránil až pilot na zemi, kterej si všiml že je srovnanej přímo proti němu.

+10/0
14.7.2017 9:52

J72o69s42e23f 29R22i72c24h37t64e73r 9746425207753

*quiet bridge approach, ne airport :-) (pokud to byl on)

0/0
14.7.2017 9:55

J58o49s29e49f 89S36t39r27á61s34k12ý 5922203354728

V článku je myslím napsáno, že TWY je nezvykle široká (nikoly RWY).

Našel jsem tuhle mapku: https://www.flysfo.com/community/noise-abatement/fly-quiet

Chápu to správně, že kvůli omezení hluku se nenalétá na dráhy 28 rovně (ILS straight approach considered marginal), nýbrž malým obloukem "vpravo" (considered good)? Tím se i TWY-C dostane vlevo od letadla a není těžké se na ni narovnat místo na RWY (pokud tedy pilot z nějakého důvodu neumí rozlišit světla na TWY a RWY). Nikdy nikoho nenapadlo, že je to nebezpečné? Btw. hlásí ATC pilotovi při přiblížení skutečnost, že 28L je zavřená (a tudíž zhasnutá)?

0/0
14.7.2017 11:49

J88o81s81e23f 57R80i79c14h15t19e51r 9386465957383

S tou šířkou TWY máte pravdu, špatně jsem to z článku pochopil.

To že se nenalétává "rovně" ale mírně zprava není kvůli hluku - v tuhle chvíli je už letadlo nad vodou. Někde jsem četl že to je právě kvůli tomu menšímu rozestupu RWYs. 28L se naliltává "odspodu" a 28R "odvrchu" a ten úhel je ta jako taková trochu rezerva. On to občas někdo přeletí a je jižněji než by měl.

0/0
14.7.2017 12:53

I23v36o 11J98a29n92á66č89e22k 8663823431122

Hezký článek já bych jen místo pilota psal o pilotech, protože tam jsou dva a mají se navzájem kontrolovat. No a další věc, asi bych nepsal TOGA, ale jen GA když tak, protože zde popisujete manévr a nikoliv nastavení plynových pák do pozice TOGA.

+2/0
14.7.2017 9:47

J94a67n 86P70a30v27e39l11k84a 3597371614101

Zajímavý článek. Jen detail: zemi nepokrýval permafrost (trvale zmrzlá půda), ten je asi 2m pod zemí.

+1/0
14.7.2017 9:44

J67i48ř44í 84K27o86k88o24š37k72a 5787829330720

Nevím jak to chodí v reálu, ale proč u 28L není třeba nějaká pojízdná cedule, kde by bylo 28L CLOSED, X, případně jakékoliv jiné řešení (červená dráhová světla) informující přistávající piloty, že tato dráha je zavřená?

Nebo je a pilot to neviděl?

+3/0
14.7.2017 9:17

J69o88s25e32f 45K24a96r70f12í23k 7832505756740

Tak když je ta dráha zhasnutá (28L), tak v podstatě z letadla nejde vidět, tak na ní ani nikdo nesedne. Navíc přistávací dráha je řádně osvětlená jasným bílým světlem včetně jako by šipek kudy přistávat a kde dosednout.

Ta pojezdová dráha vedle je osvětlena převážně modře a červeně. Navíc na ní stála 4 barevně osvětlená letadla včetně zábleskových majáků. Fakt nechápu, jak si tohle mohli splést...

0/0
14.7.2017 10:01

M21i83c35h26a48l 90C40h65a32l72u31p97a 6258250169523

rozka znel jasne :-)

zhasnuta draha neni videt, ale orientaci to asi moc neusnadni - jak pak maji poznat, jestli sviti ta leva nebo prava (pokud to treba zapomneli). Kdyby tam svitila cervena svetla, tak by se treba nespletli.

0/0
15.7.2017 10:19

J58o96s51e44f 15K37a24r70f21í38k 7642535516720

Jen mě udivuje, že to toho na věži netrklo, když se mu pilot opakovaně dotazuje na dráhu a ještě hlásí, že na dráze vidí "překáždu" navíc ty letadla na vzlet by měli mít zapnuté poziční světla a antikolizní majáky, to se fakt nedá splást z osvětlením dráhy...

+2/0
14.7.2017 8:49

D81a13v12i48d 48M62a61l93i57n17a 1340783570593

Tady je ta nahrávka a skutečně se pilot dotazoval na světla na dráze. https://youtu.be/aHINYrPoME0

0/0
14.7.2017 9:13

F10i72l91i97p 54H86r17b41e90k 2784330756780

Kdykoli si poslechnu nahrávku z komunikace pilotů a věže, mám z toho divný pocit - kolik životů závisí na zašuměném nekvalitním audiu, kde je snadné něco přeslechnout.

+3/0
14.7.2017 10:30

M96i12l77a78n 11R10a77b30a58s 4257215223678

Myslím, že na netu zaslechnete (někdy opravdu nekvalitní :-( ) nahrávky z aplikací typu Live ATC, z různých amaterských scannerů, umístěných poblíž letišť co feedují do internetu a z nich pak pořízené "přepisy" komunikace. Pokrytí, kvalita A3 modulace, se pravidelně kontroluje při záletech a denních kontrolách pozemních zařízení (vysílače, antény...). Když letadla "jedou přes sebe" / oba zaklíčují, není rozumět, zpráva se opakuje. Výhody AM modulace i po 100 letech v civ. letectví jsou popsány. Vojáci pak narrow FM.

0/0
14.7.2017 23:32

M14i95c44h56a86e96l 13K45o23n61e38č90n61ý 6532273949959

Díky za zajímavý článek. Špatné počáteční vyhodnocení situace se stává každému, je důležité že byl pilot všímavý a pohlídal si situaci.R^

+3/0
14.7.2017 8:43

P70e56t68r 39Ž84á25k 1598152555989

pilot byl opravdu všímavý - spletl si ranvej a pokud by jiný pilot neupozornil, možná by došlo k nejhoršímu...

0/0
14.7.2017 10:05

J55o58s32e52f 43K81a43r74f49í37k 7932435756880

Supr článek a příjemné počtejní k ranní kávičce:-)

Zejména když se vlastně "nic" nestalo;-)

+24/0
14.7.2017 7:48

D80a93n65i63e27l 72K18r26i75š40k30a 5258507200448

Skvely clanek s odbornym vykladem dane situace. Jen tak dal

+22/0
14.7.2017 7:42

J66o59z41e36f 91B56e46v66i13l16a48q28u70a 9835309551431

Dobrý článok aj s dobrým rozborom. Hlavne som sa prvý krát dočítal, že to bolo v noci!! V predchodzích článkoch to buď nebolo,alebo som to prehliadol(?) - ale vždy som som si položil otázku "čo nevideli tie štyri stroje na taxiway"? Jedine tma by to vysvetľovala....ale je rozdiel svetlá na TWY a navádzacie...:-/

+19/0
14.7.2017 7:29

D62a35v62i94d 43M65a48l90i80n81a 1490163750123

V tomto případě bylo dobré, že všichni mluvili Anglicky a dobře si v rádiu rozuměli. Nechci si ani domýšlet, jak by to dopadlo, kdyby ta komunikace vypadala jako v případě China airlines 981 vs řídící věž JFK. https://youtu.be/ZWXyFe8_oE0

+9/0
14.7.2017 6:13

J61o27s33e39f 91K37a83r44f62í88k 7462295966240

Teda ten na věži měl fakt božskou trpělivost, já bych to letadlu už asi nechal odtáhnout do hangáru a dal mu zašpalkovat kola;-D

+1/0
14.7.2017 8:45

D66a69v96i15d 55M10a68l17i57n18a 1130633960703

Nevím ale poslat pilota s takovou znalostí letecké frazeologie s cca 200 lidma za zády na jedno z nejrušnějších letišť na světě, to už není ani odvaha. A to je ještě ten hovor sestřihaný! Nejlepší na původní verzi je, když se baví s ostatními piloty a přesvědčuje se, zda je jeho AJ v pořádku A jestli mu ostatní rozumí!? :-)

+1/0
14.7.2017 8:52
Foto

J52i64r64i 83B62i10l72i25n18a 5668950267

Prominte kanadskemu UL pilotovi hloupou otazku: jak si nekdo muze pri VFR splest runway a taxiway? Hlavne diky svetlum......

+1/0
14.7.2017 4:43

O50n34d51ř27e42j 53K28n29í93ž66e25k 7788187705564

To bude předmětem vyšetřování, ale v článku je to už naznačeno.

Piloti věděli, že 28R je druhá zleva a byli přesvědčeni, že jsou dobře. Neuvědomili si/nevěděli, že 28L je uzavřená a tedy zhasnutá. Naštěstí se neztratili zcela a byli přístupni tomu své rozhodnutí změnit.

+22/0
14.7.2017 5:08
Foto

J61i57ř26í 81B83i34l29í47k 4905462812644

Myslím si, že to je zásadní, když víte, že jdete na druhou dráhu zleva a oni vám první zhasnou, tak je problém. Je to jedna z drobností, o kterých by je měli varovat dispečéři. Ale nevím jak to je.

0/0
14.7.2017 8:13

J22o60s66e96f 81K95a87r13f52í65k 7322665846300

To je asi tak, když někam jezdíte autem 20 let a nejdnou tam dají změnu přednosti v jízdě. Sice na to opozorní několika vééélkými cedulemi, ale stejně se najdou šoféři co tam do někoho z vedlejší vlítnou;-)

+1/0
14.7.2017 8:33

R52o52m33a69n 96K68r82a90t11o67c56h19v79í44l 6666107316794

Jedná se přece jinak o běžnou věc, že jedna dráha zavřená, nějak se to musí řešit.

0/0
14.7.2017 10:29
Foto

J51i17r46i 63B81i16l58i81n36a 5738670587

Jiste, ale ten rozdil mezi active runway se vsemi svetly a taxiway?!

0/0
14.7.2017 7:40

P15e59t58r 26M48u97n93z48a23r 1215661529766

No to asi bude předmětem vyšetřování. Nyní vám to tu předpokládám nikdo odpoví (pokud nebude kecat).

0/0
14.7.2017 7:53

V74l94a23d49a 78D32o17l98e32z44a15l 6782456155

Pěkně vysvětleno, díky...

+29/0
14.7.2017 2:18

K68l87a90u19d11i64u37s 98V97y13s30o85u49š 6618321852125

Fajn článek. Jen poznámka, Harrison Ford nedělal GA ale opravdu na Twy přistál. Tam už to byl o ligu větší průser.

+8/0
14.7.2017 0:50

T93o34m96á38š 38S83o86u23k34u88p 4353965600350

Ford už přistával i na fairway, tak možná jen rozšiřoval sbírku.

+15/0
14.7.2017 1:42

O81n43d29ř57e42j 53K33n74í43ž74e19k 7668237515754

Han Solo si může přistát kdy a kam chce. Je to syn Darth Vadera!

+20/0
14.7.2017 5:15

O12n31d58ř70e21j 28K75n51í80ž70e58k 7618357245514

Pochopitelně není synem tohoto dareby, ale přítelem jeho syna.

Takhle po ránu bych si ty dráhy asi spletl i já ;-)

+9/0
14.7.2017 5:26

L13i20b71o15r 68M59a67c28h13a37l69e49k 1114315945638

Kazdopadne ridi ale nejlepsi stroj v galaxii

+3/0
14.7.2017 7:05







Najdete na iDNES.cz