Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Na legendárním trojplošníku létala a umírala největší esa Velké války

Mezi nejznámější stíhačky všech dob patří německý Fokker Dr.I z roku 1917. Na tomto typu letounu mimo jiné ukončilo svoji kariéru i největší stíhací eso Velké války, Manfred von Richthofen alias Rudý Baron. Připomeňme si historii legendárního trojplošníku prostřednictvím obrazového materiálu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A75m48i44n98a 77A17m33i21n 3696349815942

Pekny clanek a fotky. Jedna vec mi ale trochu nesedi a tyka se oznaceni rotacniho motoru...v clanku se pise, ze se jedna o motor Oberursel, ackoliv se motory vyrabely v Oberursel Taunus, spravne oznaceni motoru je GNOM Ur. II /Geht Nicht Ohne Mechaniker/.

0/0
28.7.2017 10:20

M98i80c32h78a43l 77K14r19č80á63l 6228518296102

A já myslel že Rudého barona sestřelil kapitán Jakub Biglesworth, pro přátele Bigles, který létal na velbloudí stíhačce.

0/0
19.7.2017 11:25

D84a70n 47S37v62o23b28o28d40a 9390860775786

Na prvnim snimku je zmineno museum v Daytonu, byl jsem tam minuly tyden a pro vsechny co maji aspon trochu radi letadla mohu jen a jen doporucit. Nekolik hal tematicky rozdelenych (2 svetova, korea a vietnam, studena valka atd.) a navic vstup zdarma !

0/0
19.7.2017 9:54

J69a62k42u96b 28B79o38h37o56n87ě14k 8855556909887

Koncept trojplošníku byl velký krok špatným směrem a trochu se divím, že je tohle letadlo dnes tak ikonické pro 1. světovou válku.

Postavilo se jich pár a na prakticky současníka Fokker D.VII nestačil ani náhodou

0/0
18.7.2017 16:52

P51e21t35r 91L78u77k31e62š 6733421

Fokker D.VII byl záležitostí posledního půlroku Velké války (významem ji rozhodně přesáhl). V té době Dreidecker na frontě pomalu dosluhoval, takže o současníka tak docela nešlo. Vývoj šel rychle.

Pokud jde o "ikonické postavení" trojplošníku není se čemu divit. Na Fokkerech Dr.I Dreidecker létala docela dlouhá řada německých leteckých es - Manfred von Richthofen, Lothar von Richthofen (bratr), Ernst Udet, Werner Voss, Herman Göring, Adolf Ritter von Tutschek a spousta dalších.

0/0
19.7.2017 1:27

J71a68k75u79b 49B91o91h64o98n44ě55k 8475666929707

Dobře, uznávám, že polovina roku 1917 a začátek roku 1918 je v podmínkách 1. světové války celkem dlouhá doba.

Na druhou stranu problémy Dr.I byly celkem zřejmé od samého začátku. Ať už nízká rychlost ve všem kromě stoupání (a i tam měl výhodu jenom v nízkých výškách) nebo stará nemoc podobných letadel v podobě křehkých křídel.

Není náhoda, že se jich vyrobilo jenom cca 300. To je skutečně na úrovni neúspěšného modelu nebo samotného počátku války (Fokker Eindecker)

Pro srovnání:

Fokker D.VII 3000 kusů

Albatros D.III 2000 kusů

Pfalz D.III 1000 kusů

Skutečně se rychle dostal hlavně k elitním jednotkám, což je ostatně celkem běžný osud nových tipů letadel, ale ani v rukách zkušených pilotů se moc neosvědčil.

0/0
19.7.2017 10:05

P90e71t38r 81L43u50k16e31š 6393761

Pokud jde o strukturální pevnost křídel, tak zrovna Albatros D.III byl zabiják pilotů. V Německu ten problém nikdy nevyřešili. Jediný Albatros D.III, který byl na úrovni má původ v Rakousku - Uhersku, kde se vyráběl v licenci jako Oeffag D.III - (byl pevný a měl výborný motor) - serie 253 snesla srovnání s jakýmkoliv aeroplánem .

Nabídku na létání s Albatrosem D.III, nebo Pfalzem D.III, asi by pilot Fokkeru Dr.I s díky odmítl. Koneckonců, právě z těch typů piloti přecházeli na trojplošník a ne naopak. Pokud jde o Fokker D.VII, platí to co jsem napsal. Šlo o aeroplán, který předběhl dobu a létal až v posledním půlroce války, kdy Fokker Dr.I pomalu končil.

Nižší rychlost Fokkeru Dr.I Dreidecker samozřejmě představovala omezení. Na druhou stranu měl výbornou stoupavost a fenomenální obratnost. Pokud jde o gyroskopický moment a ztíženou ovladatelnost letounu: to platilo pro nezkušené piloty (to samé se dá konstatovat třeba u britského Sopwith Camelu). Zkušený pilot gyroskopického momentu v boji s úspěchem využíval. Jedním z problémů trojplošníku byl ricinový olej pro rotační hvězdicový motor - nestál za nic. Neměl rád teplé počasí.

Se závěrem, že se typ neosvědčil ani v rukách zkušených pilotů si dovolím nesouhlasit. Stačí se ponořit do literatury. Namátkou The Jasta War Chronology, Above the Lines etc. Vyšla toho spousta. Většinou jsou to v zásadě "telefonní seznamy" úspěchů a ztrát zpracované z archivních pramenů. Pokud jde o osudy pilotů, pěkná kniha je Under Guns of the German Aces,

Porovnání oponentů je dobře zpracované v knize Sopwith Camel vs Fokker Dr.I, Západní fronta 1917-18 (aut. Jon Guttman, Grada 2009). Nakonec snad jedna poznámka: porovnávání parametrů je zajímavé, ale většinou rozhoduje pilot a zvolená taktika.

Ikonickým aeroplánům zdar:-)

0/0
19.7.2017 16:35

J28i14ř93í 98S10c47h10w67a64c56h 8208624568166

přiznám se, že jsem neměl tušení, že existovaly konstrukce motorů, které rotovaly celé společně s vrtulí. Na první pohled u tak relativně velkého motoru by se mi takový "nápad" jevil jako naprostý nesmysl. ;-)

https://www.youtube.com/watch?v=C6xX0zSvp7w

0/0
18.7.2017 15:45

J95a21k30u56b 56B42o13h54o42n31ě87k 8155926799407

Mám takový pocit, že v době 1. světové války to byl dominantní typ motoru. Ačkoliv to zní divně, tak byl jednodušší na konstrukci

+1/0
18.7.2017 16:49

P90e65t47r 46L13u30k87e97š 6653981

Rotační hvězdicové motory byly za "Velké války" celkem dost rozšířené, ale postupně jejich význam klesal. Měly slabší výkon.

0/0
19.7.2017 1:46

J95i55ř78í 11K46o60c37u25r32e85k 6315304595738

Nejde ani tak o výkon jako o velký gyroskopiský moment, tj. ztížená ovladatelnost stroje.

0/0
19.7.2017 15:09

P95e73t73r 71L71u20k93e54š 6293371

Ono to souvisí: čím větší výkon, tím větší gyroskopický moment. Výkonnější rotační hvězdicový motor se dal postavit, ale aeroplán by vyráběl vdovy a sirotky.

0/0
19.7.2017 16:43

H72y90n71e25k 53M84r18t23v63ý 2560607869331

co jsem se v těch rachotinách v red baronu nalítal :-)

+4/0
18.7.2017 14:06

R52a94d69o59m89í70r 93J18a70h15n 6730494390562

Super. Pěkné fotky, pěkné popisky. Děkujeme.

+6/0
18.7.2017 13:08







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.