Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Karel Cudlín: Jak se fotilo za komunistů na kinofilm

Focení na film sice není úplně mrtvé, ale je na okraji zájmu, byť s ním někteří fotografové znovu začínají experimentovat. Jak se fotilo ve zlaté éře filmu jsme se zeptali Karla Cudlína, jedno z nejznámějších českých fotografů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J80o64s91e47f 97K84o61ř18e41n93s97k23ý 5500462917581

Náš 17 Din kinofilm nebyl špatný, ale ORWO 15 a 27 byli špičkové a při troše si člověk dovezl z NDR metrážové balení. Rovněž vývojky z NDR byly kvalitní a při sledování dovozu zboží do prodejny se dočkal i Praktiky. A papíry Neobrom byly skvělé. Pro amatérské fotografy to zase tak špatné nebylo o čem svědčí i stovky tehdejších špičkových fotografií oceněných na různých výstavách. Dávat do souvislosti amatérské focení a dobu reálného socialismu je poněkud přihlouplé.[>-]

+1/0
30.8.2017 22:52

P86a40v18e81l 50P41a36n50t51ů66č36e83k 7525168921114

Proč používat stereotypy? Protože jsme si vychovali genereci ignorantů. Kinofilm je stále víc než digitál, pozitivní film až několikanásobně. Ale vykládejte to někomu, kdo chce slyšet buď černá nebo bílá. Mimochodem, kinofilm není vynálezem politické platformy. Hezký den. :)

0/0
24.7.2017 12:19
Foto

L13u84b91o30š 40H18a88n95u38s 4647317791342

Kdo z vás tu fotil na ruskou "Smenu"? Tady stála tři kila, dovoz od někoho, kdo byl v SSSR třeba vlakem Družby za polovic.

0/0
23.7.2017 10:46

J30i74r64k66a 41H63o44n39c22ů 2374494551208

Jo, tou jsem jako kluk fotil. Potom prisel v clanku zmineny Zenit, ktery mi vydrzel spoustu let. A filmy mi netrhal.

+1/0
23.7.2017 22:36

K96a65r57e20l 65T73r66o24n70n43e52r 2896544110484

Kdo z vás si vzpomene, od kterého roku se u nás začal vyrábět licenční Fujicolor ?

0/0
22.7.2017 20:39

J87i50ř41í 52E40r22b86e45n 1563584326417

Nejpozději 1992, ale možná už dřív - ředitel Fomy vyjednal nadstandardní vztahy s Japonci, takže český Equicolor byl fakticky stejně kvalitní jako Fujicolor o rok dříve. A poté, co Japonci výrobu kinofilmů ukončili, byl ještě kvalitnější..

0/0
24.7.2017 21:31

I38v44a70n 31M56a90r28e80k 6484498272

Nevím jak fotil za komárů p.Cudlín, ale u nás se k této činnosti používala krabice od bot, na jedné straně opatřená malým otvorem , na protější straně krabice byla zevnitř umístěná skleněná deska potřená ve tmě vrstvou jodidu stříbrného . Doba expozice snímku odkrytím otvoru nasměrovaným na snímaný objekt trvala podle světelných podmínek 10-20 min. Po vyvolání teto exponované skleněné desky , se na ní zobrazil fotografovaný objekt jako negativ. Další pokračování bylo, že se pod tuto skleněnou desku podložil papír či karton na kterém byla stejná vrstva jodidu stříbrného . Po osvětlení a vyvolání se na papíru či kartonu objevil pozitiv . Nejhorší bylo sehnat zmiňovaný jodid stříbrný , který byl jak jinak, za komárů nedostatkovým a podpultovým zbožím. Krabice od bot a skleněná deska se po známosti dala při troše dobré vůle sehnat též. Tolik o tom, jak jsme to s fotografováním za komárů měli my obyčejní plebejci složité. Pan autor na tom byl zcela určitě s materiálem i technikou podstatně lépe . 8-o

+1/−1
22.7.2017 19:45

J66i64ř31í 23P63o10s96p51í70š29i90l 2483660363116

Jen pár slov k upřesnění toho, co autor asi zamýšlel popsat a nezdařilo se:

Přelepováním myslí nejspíš upevnění konce kinofilmu na cívku, která neměla pružinku k zachycení. Já jsem používal kovové cívky Agfa Gevaert stejně jako jejich kazety. V cívce byla škvíra s pružinkou, kam se konec jedním koncem dal vsunout a zpět už nešel vytáhnout. Před vyvoláním se film ustřihl a zbytek se vytáhl po směru pérka. Když jsem jich už neměl dost, použil jsem cívky a kazety ORWO. U nich jsem konec filmu přichytil kouskem náplasti.

Naprosto běžně jsem kupoval metráž Fomapan, 17 m za 50.- Kčs. Skladoval se opravdu v chladničce, ale tak dlouho mně nikdy nevydržel, aby to mělo smysl. Kinofilm balený v kazetách jsem kupoval jen v nouzi (byl dražší), byl ale běžně k dostání, pokud člověk nepracoval v reklamě nebo v profi ateliéru a stačila mu konfekce. Stejně tak vývojky, používal jsem nejvíce Fomal, Fomadon, z německých nejčastěji Atomal nebo Rodinal, běžně k dostání v každé prodejně Foto kino. Ano, to byla doba, kdy foto potřeby se prodávaly ve specializovaných prodejnách a s prodavači šlo běžně odborně "pokecat."

Nevím jak v Praze, ale u nás na venkově jsem nikdy nezaregistroval dobu, kdy by aspoň nějaké kinofilmy na krámě nebyly, svitkový film byl pořád. Jen se někdy střídaly dovozové značky materiálů, ale s těmi jsem neexperimentoval, protože jsem vlastnosti "svých" oblíbených materiálů (např. expoziční pružnost čb fomapanu 21 DIN byla legendární, běžně jsem ho exponoval jako 24 nebo i 27 DIN a pak podržel o něco déle v o něco teplejší vývojce, mělo to vyšší kontrast a větší zrno, ale když nebyla možnost při expozici přisvítit, muselo se fotit jak to šlo) a lázní znal tak dobře, že na teploměr jsem u lázní už mrkl jen tak pro jistotu. Jen čas jsem měřil přesně na kapesních hodinkách po dědovi. Tož tak.

+5/0
22.7.2017 15:42

J67o69s65e23f 27Š97l78o37u20f 1649487118241

"Kinofilm balený v kazetách jsem kupoval jen v nouzi (byl dražší)"

...........................

No, sem tam se musel koupit ten v kazetách, aby bylo tu metráž do čeho nabíjet.

0/0
22.7.2017 22:14

J55i83ř78í 90P95o32s59p13í89š93i29l 2793340453676

kazet jsem měl mraky, protože jsem zpracovával dobrým kamarádům filmy, které neměly spatřit oči zaměstnanců komunálu

0/0
23.7.2017 19:17

O41d91s10t12r65a52n60ě54n47ý 80U57ž11i51v13a24t83e71l

Uživatel požádal o vymazání
+1/0
23.7.2017 0:25

K85u85r31t 27P76l91a82t56t19i70g 4464158195365

PS. Jeste mala poznamka tykajivi se dodazitelnosti fototechniky.

Cesky zvetsovaci pristroj OPEMUS byl ve sve dobe svetova spicka diky genialnimu posunu svetelne hlavy nahoru a dolu be z jakekoliv vule pri prechodu z jednoho smeru na druhy. To treci kolecko na tom hrebenu byl genialni napad.

Meljsem ho roky v republice a mam ho tady uz 43 roku.

Nevim zda-li se jeste vyrabi.

+2/0
22.7.2017 10:12

K14u59r57t 85P29l79a69t82t63i82g 4764358535705

Jeste malickost.

Pouze zvetsovaci objektiv jse vymenil od toho z MEOPTY za RODENSTOCK.

0/0
22.7.2017 10:15

M15i65l19a45n 27G38á30l 4300826674541

To je dost zásadní upgrade :-)

0/0
23.7.2017 10:52

J15i77ř83í 88E59r77b96e37n 1193204956417

Nevyrábí se ani Opemusy, ani Axomaty, ani jiná amatérská fototechnika (ostatně fotoaparáty a kamery zlikvidoval už bolševik, protože počátkem 70. let potřeboval v Meoptě uvolnit výrobu pro potřeby varšavskosmluvního přezbrojování).

Meopta už před mnoha lety přešla na výrobu pro armádu a myslivce - dalekohledy, puškohledy, zaměřovače aj.

0/0
24.7.2017 21:39

M75i20l34a24n 10V66o51l57e92k 5389983786839

Děkuji redakci za článek. Ten sám o sobě zase tak zajímavý není, ale v diskusi se člověk dočte zajímavé věci.

Jenom bych doplnil, že veřejně přístupná místa na nádraží se v jeho době fotit směla, ale samozřejmě se mohl objevit někdo přehnaně aktivní. To byl případ i toho jeho policajta na Národní třídě. Naopak dnes si jen tak někoho fotit nemůžete a dokonce hrozilo, že nebudeme smět (bez poplatků) fotit ani krajinu se stavbami.

+9/−1
22.7.2017 7:43

J27i75r98k52a 27K67o41p29a64c97e95k 4118373576143

Autor má pravdu a doba byla v podstatě ještě horší, než ji autor vylíčil.

Fotit na nádraží či obecně nějaké negativní jevy se za komančů nesmělo. Sám jsem to zažil. Jak na nádraží, kde mě za neškodné focení honili nádražáci až po focení demonstrace proti komunistické totalitě, kdy mi za focení zabavili (resp. ukradli) foťák, zničili filmy a poslali k soudu. Nebýt toho, že se jim během dalších měsíců systém zhroutil, tak jsem šel bručet.

Jen v jednom máte pravdu. V diskusi se dočtete zajímavé věci, neboť se sem slétli neobolševici jak vosi na med.. a lžou jak když Rudé Právo tehdy tisklo.

+2/−5
22.7.2017 11:49

I52v90a44n 95M87a58r52e92k 6944458682

Kolik fotek z nádraží i z lok. dep z té doby chcete p. Kopacku poslat ? To s těmi "demonstracemi proti komunistické totalitě" které jste se snažil "fotit", to jste si asi vymyslel. . . . .též Vám můžu poslat fota. . . . . .a opravte si prosím ty "vosi"

+3/−2
22.7.2017 14:34

J54i55r65k79a 93K85o48p33a82c90e24k 4278423196323

Trochu to pletete. Nepsal jsem, že bych chtěl poslat nějakou fotku z nádraží a hlavně netvrdil, že se nikomu na nějakém tehdejším nádraží nepodařilo udělat fotku. Ostatně.. tu fotku z nádraží jsem nakonec pořídil i já. Jen jsem si musel pohlídat, aby to tamní "ostražití" nádražáci neviděli.

A tu protikomunistickou demonstrací jsem si také nevymyslel.

Jednalo se o tzv. Palachův týden, bylo to v lednu 1989. Fotky mi (jak jsem již psal) na místě zničili, takže ty vám poslat ani nemůžu. Jestli naopak vy mně chcete poslat nějakou fotku třeba z tehdejší demonstrace, tak to klidně můžete. Můj mail je: jirkakopacek67(zavináč)seznam.cz. Nejspíše jste byl na druhé straně barikády, mezi příslušníky. Třeba budu mít štěstí a na té vaší fotce se poznám. :o)

A závěrem pak, na vaší výslovnou prosbu, opravuji ty "vosy".

Považuji to ale za nepodstatné a bezpředmětné. Proto vám ani vaše nedodržování pravidel českého pravopisu nevytýkám a o nějaké vaše opravy nestojím.

0/−2
22.7.2017 15:36

V20á87c47l57a82v 20P77o66l50á71k 1235882850180

To o tom nádraží znáte ze Švejka

+2/0
22.7.2017 17:46

J88i34r17k94a 67K64o57p19a78c81e79k 4398513836413

Chápu. Nelíbí se vám zkušenosti někoho jiného a nevíte, co proti tomu dělat. Tak nám tady začnete blábolit hlouposti.

+1/−2
22.7.2017 18:26

M14i67l61a14n 73V41o19l82e71k 5349793166969

Aktivní blbci se najdou vždy, ovšem jestli jste se dal hned na útěk, tak si mohli něco špatného myslet i normální železničáři.

Palachův týden už byl v režii STB (nakonec to zvládli až v listopadu), to už se nedá považovat za typické období českého socialismu.

+2/−1
22.7.2017 21:21

J81i69r26k28a 96K61o68p12a37c18e52k 4838243256303

Na útěk jsem se nedal hned. Už z dálky na mě vztekle mávali, že tohle prostě na nádraží dělat nesmím (ačkoliv jsem fotil pouze mechem obrostlý kámen u nádraží)... :o))) .. Ale jinak v podstatě souhlas, aktivní blbci se najdou vždycky.

No a jak dále píšete v až úsměvně konspiračním duchu, dovolím si ve stejném duchu pokračovat :.. v režii StB to bylo ne až od Palachova týdne, ale už od samého provopočátku vzniku StB, tj. od již od roku 1945..

co se ministrem vnitra stal komouš Václav Nosek.. No a pokud to nakonec STBáci zvládli, tak ne až v listopadu 1989 (to se jim tehdy naopak trochu vymklo z ruky), ale až se Zemanem.. ;o).. Ale už se jim opět trochu naklání.. Zeman jasně senilní a vhodný nástupce nikde.

0/−2
22.7.2017 21:56

M81i98l73a40n 94V85o21l29e39k 5569813506379

Závěry parlamentní vyšetřovací komise považujete za konspiraci? Nehodí se vám do vašeho černobílého vidění světa? Zkuste barevný film.

0/−1
23.7.2017 8:50

J30i43r62k57a 81K85o83p97a74c82e56k 4808673236163

Vy jste s tím vašim "barevně konspiračním světem" docela zábavný.

Překrucujete co tvrdím a překrucujete i závěry parlamentní vyšetřovací komise! Parlamentní komise netvrdila, že Palachův týden byl v režii StB! Jen si daná komise všimla toho, že mezi bojovníky proti komunistické totalitě se infiltrovala i StB. To ale neznamená, že boj proti totalitě (např. už v Palachově týdnu) byl v režii StB.

Takže pokud tvrdíte "že Palachův týden byl už v režii StB" a "že to zvládli (StB) až v listopadu" je to od vás opravdu jen přebírání hodně barevných konspiračních teorii. Sranda je, že ty konspirace jsou naprosto absurdní a nelogické. Pokud jim budete věřit, tak nakonec shledáte, že komunisti a Stbáci byli vlastně ti největší bojovníci proti komunistické totalitě a že odhodlaně bojovali za kapitalismus. Ale .. klidně si tomu věřte.

0/−1
23.7.2017 9:59

R15a92d12i45m 32P66o97l56á19š59e33k 9976183389309

Já jsem taky problémy napsané v článku nezaznamenal. Fotit jsem začal na střední někdy 1978 rodinným fotoaparátem Pentona II, to byl zřejmě podle značky objektivu tuším Mayer Górlitz německý výrobek buď před válkou nebo těsně po válce. Pak jsem dostal Praktiku, tou jsem fotil dalších pomalu 20 let a hodně jsem fotil ruskými Smenami, těch jsem měl víc kvůli jejich láci. Ze Smeny se dala udělat zvětšeniny velikosti A4, z Praktiky spolehlivě A3. Dneska by se upravilo v Photoshopu a bylo by to koukatelné i na větší rozměr.

Kinofilmů bylo vždy dost, byla to sledovaná položka a v prodejnách se tak snažili ,aby vždy měli aspoň jeden typ černobílého a jeden typ barevného. Problém byl v tom, že někdy byly nekvalitní, někdy byl ten černobílý ruský, ten byl asi nejhorší, současně byl hodně tvrdý. Fomapan byl o něco lepší, ale byl zase dost měkký. Orwo byl nejkvalitnější. Nebyl problém ani sehnat onen Orwo kinofilm v metráži, ani vývojku, fotografické misky, vyvolávací bubny a podobné, jen se to muselo trochu shánět.

Další problém byl ten, že fotografování bylo na tehdejší mzdy velice drahý koníček. 1 barevná fotografie pohlednicového formátu vyšla i s cenou filmu a vyvolání ve fotolabu na asi 5 - 6 korun, celý jeden barevný kinofilm, 36 fotek byla zhruba desetina mé měsíční mzdy. Černobílá fotografie byla asi 2 - 3 x levnější a to jen proto, že mi kolega, jinak zkušený amatérský fotograf, "sekal" fotky kus za 1,50.

Časem po 10 - 20 letech jsem zjistil, že byla velmi kolísavá kvalita barevných filmů. Když jsem sehnal kinofilmový skener a začal svůj archív barevných fotek skenovat do počítače, zjistil jsem, že hodně mých starých barevných filmů vykazuje obrovské zrno a šum a nehodí se tak na vyšší zvětšení než A4. Některé byly kvalitní a snesly zvětšení na A4 i by snesly až zvětšení A3, tam už to bylo omezeno fotoaparátem.

jestli to je tím, že ty barevné filmy zestárly nebo tím, že byly nekvalitně vyvolány, nevím.

+1/0
21.7.2017 23:13

V42á85c41l38a54v 55P67o25l63á80k 1615712100230

S obsahem článku nemohu souhlasit. Začal jsem fotografovat v roce 1966 na Flexaret Standart na svitkové filmy.Později Zenit, Pentacon SIX TL a Praktica TL5.

Nemohu říci, že by filmy nebyly, i u nás na vsi v drogerii se dal sehnat Ilford. Bylo to však o ceně, ať fotoaparáty, tak i materiál.

Daleko zajímavější práce byla ve fotokomoře, Zvětšovák, barevné lampy,, misky, vývojnice, odměrné válce, laboratorní váhy, leštičky, pinzety a hlavně vůně chemie.

A nakonec ten nádherný pocit , když se ve vývojce začal objevovat pozitiv.8-o

Opravdové fotografování byl tehdá hodně drahý koníček stejně jako dnes:-(

+5/−1
21.7.2017 22:31

R89a41d30i13m 63P48o70l43á74š44e43k 9276963399909

Taky jsem to zažil, v černobílé fotce.

Ale úplně stejný pocit je, když film oskenujete, převedete do počítače a potom sednete před monitor a v Photoshopu a za nějakou hodinku tu fotku vypulírujete tak, že rovnou by to mělo smysl vytisknout třeba na A3 nebo A2 a pověsit na zeď.

Ale úplně stejný pocit je, když laborujete v černobílé fotografii se zvětšovákem a po nějaké hodině v noci (nemusí se zřizovat zatemnění, pokud není úplněk) zjistíte, že abyste z kinofilmu na fotopapír udělal zvětšeninu cca A3, se stávajícím objektivem zvětšováku, musíte dát zvětšovák na skríň těsně pod strop a fotografický papír na zem. Dalších pár hodin potom laborujete, jak které části fotky na fotopapírem zaclonit, aby hodně osvícené místa na papíru nebyly přeexponované a přitom Vám vychází, že musíte, se stovkou žárovkou ve zvětšováku, osvicovat papír tak hodinu , dvě. A pak zjistíte, že ten osvit nesmí být dříve než o půlnoci, protože dříve po cca 100 metrů vzdálené cestě jezdí příliš mnoho nákladních naložených aut a obraz je roztřepaný vibracemi.

No a pak další noc na to naklušete a za celou noc naexponujete tak pět velkých fotografických papírů......:-)

+1/0
21.7.2017 23:28

J82a38r73o48m51í84r 48M51a47t79o29u73š64e57k 8881646507432

.....tak to byl hóóódně amatérský přístup. Proč ne....:-)Ale, byl k mání zvětšovák Magnifax s kloubem na otočení do vodorovné polohy a podle potřeby promítání do rámečku na zdi (ne ze skříně...), byly k tomu různé objektivy s různou ohniskovou vzdáleností, neboli úhel projekce se mohl zvětšit, bez nutnosti něco se zvětšovákem dělat. Byly "barevné" objektivy (Janpon color) pro barevnou fotografii (nebo barevné filtry do šuplíku Magnifaxe).....;-)

+1/0
22.7.2017 8:44

J75i57r86k33a 83K28o96p10a39c31e92k 4678203796333

Něco se dalo sehnat, něco (díky tomu že jsme byli za železnou oponou) ne.

Kinofilm Ilford byl opravdu spíše o ceně... na to jsme drtivá většina z nás neměli.

A že byla práce ve fotokomoře zajímavější .. to souhlasím.

Ale s vaším závěrem, že "opravdové fotografování byl tehdá hodně drahý koníček stejně jako dnes".. s tím souhlasit nemůžu. Dneska je opravdové fotografování podstatně levnější, než tenkrát, to je podle mne naprosto jednoznačné.

+1/−1
22.7.2017 12:14

L81u46d83v31í80k 26G84a25j92d78o28š25í95k 2335633554702

Tak nevím. Jeden z nejznámějších českých fotografů, kterého skoro nikdo nezná. :/

Jinak sehnat i kvalitní film se dalo. Akorát nikdo nevěděl co zrovna Fotochema nakoupí a pokaždé to bylo něco jiného. Někdy se objevil Kodak, jindy Ilford. Ceny šílené. Daly se koupit i třeba skleněné desky požitelné v prvorepublikových deskáčích, nebo velkoformátový film. Černobílé kinofilmy se běžně prodávaly v metráži po 50 m a každý kdo fotil trochu víc, tak přebíjel kazety zcela normálně. Vyšlo to výrazně levněji. Jednu krabici ORWO NP55 mám stále v lednici.... :) Že by se něco muselo zalepovat o tom tedy nevím.

Žádná vývojka JOBO neexistovala. JOBO byly vyvolávací tanky, které se začaly dovážet v 80. letech. Černobílá vývojka se běžně vyráběla doma z jednotlivých chemikálií. Vývojkou FOMA vyvolávali jen amatéři. Barvevné filmy si nechávali všichni vyvolávat v laboratořích. Pro profíky byla jediná laboratoř na Ektachrome v Teplicích, kam se filmy posílaly poštou a běžně to trvalo 14 dní.

Nejpodstatnější přístrojem té doby byl Pentacon six. Asi 5 kg vážící středoformát z DDR, který neuměl pořádně přetáčet film, takže občas člověk vyvolal celodenní praci a zjistil, že je vše na vyhození, protože všechny snímky jsou na filmu přes sebe. Pak samozřejmě klasika - Flexareta. V kinofilmu vévodil Nikon. U amatérů byla vrcholem Praktika.

K fotografování neodmyslitelně patřilo i zvětšování, vyvolávání a leštění fotek, o kterém se článek vůbec nezmiňuje.

Nepamatuji, že by mi někdo zakazoval cokoliv fotit.

Jinak citlivost 27° DIN - 400 ASA (dnes ISO) byl v té době nejcitlivější, běžně dosažitelný fotomateriál i na západě.

+7/−2
21.7.2017 20:30

J78a69n 17M74l49e48t 9626268600

Karel Cudlín je dost známý fotograf, rozhodně by to jméno měl znát každý, kdo se o fotografii vážněji zajímá.

Běžně se v 80. letech daly koupit filmy Fomapan a Orwo (ty byly dobré), někteří zoufalci kupovali sovětské filmy Svema. Ilford občas, Kodak si nevybavuji.

Nejpodstatnějším přístrojem té doby (pokud něco takové budeme vůbec určovat - co to je?) nejspíše nebyl středoformátový Psix, ale různé typy kinofilmového fotoaparátu Praktica (ty byly nejrozšířenější a lidi si jich cenili). Já měl dálkoměrnou Yashicu electro 35.

Fotografovat opravdu nešlo všechno, vzpomínám si, jak mě v 80. letech VB honila, když jsem si každého 8. prosince fotografoval setkání příznivců zastřeleného Johna Lennona u Lennonovy zdi v Praze. Nebo jak po mě příslušníci chtěli film, když jsem na si na Karlově mostě fotil kluky, co tam chodívali hrát na kytary... a tak by se dalo pokračovat.

Zvětšováni v panelákové koupelně - na to vzpomínám s nostalgií.

Článek je zmatečný, nepřesný a "slabý".

+4/0
21.7.2017 22:32

L28u10d30v54í47k 50G96a79j96d47o18š40í68k 2965903354162

Aby byl někdo známý, tak to podle mě předpokládá, že ho znají nejen lidé z oboru, ale především laická veřejnost.

Soudím, že se jménem Cudlín se většina čtenářů tohoto článku zde setkala poprvé v životě.

Profíci, snad vyjma reportérů, v té době preferovali především středoformát. Kinofilm byl doména do značné míry laiků. Proto zmiňuji Pentacon six. O Praktice jsem se zmínil také.

.

Na druhou stranu, kdyby za mnou přišel nějaký usmrkanec z iDnesu a kladl mi přiblblé otázky podsouvající kritiku režimu před rokem 1989, tak s ním nejspíš vyrazím dveře. Pan Cudlín je na to ale moc slušný pán.

0/−3
22.7.2017 10:50

J16i98r12k13a 31K20o16p95a43c56e34k 4618133756753

Tak to je naprostá hloupost tvrdit, že známého fotografa musí znát laická veřejnost, jinak to pak (podle vás) není známý fotograf. :o)

Tímto způsobem můžete třeba o ještě známějších českých fotografech

(jako byl např. Josef Sudek či mnoho dalších) tvrdit, že to známí fotografové vůbec nebyli. Laická veřejnost je totiž prakticky nezná.

Bude to tedy asi tak, že spíše vy patříte do laické veřejnosti, než že by známý fotograf pan Karel Cudlín ( šestnáctkrát oceněn ve fotografické soutěži Czech Press Photo) nebyl známým českým fotografem.

A že jste tak (až násilnicky) alergický na jeho celkem oprávněnou kritiku totalitního komunistického režimu.. to svědčí spíše o vašem pozitivním vztahu k totalitě, než o nějaké přílišné slušnosti pana Cudlína.

Pan Cudlín na rozdíl od vás takový pozitivní vztah k totalitě evidentně nemá, tudíž článek vyzněl tak jak vyzněl.. kriticky k době vlády komunistů

+1/−2
22.7.2017 12:40

J56a40r77o31s98l42a59v 28K94a50d85l22e57c 5891819322981

To jsou ale bláboly...;-D;-D;-D

+5/−1
21.7.2017 19:40
Foto

L43e80o 50V70l89a54c22h10y27n51s26k39ý 4901824627890

Fotilo se ůplně stejně, jako v západní Evropě. Nechte té propagandy, křivíte tím postoj mladých k rodičům a starším lidem. Věřím, že vás za to dobře platí.RvRvRv

+14/−4
21.7.2017 18:43

I83v78a65n 31M25a78r74e37k 6774138702

P. Vlachynský R^

+3/−1
21.7.2017 19:24

J70a91r20o54s57l43a76v 71K30a53d76l22e59c 5361609182871

R^R^R^

+2/−1
21.7.2017 19:40

J47i27r77k98a 69K82o66p16a28c41e25k 4648253296553

Spíš mi to připadá že někdo platí vás. Jen nechápu kdo a proč.

Tu (studenou) válku jste přeci už dávno projeli. A křísit komunistický systém

mi připadá jako křísit mrtvého koně.

+2/−2
22.7.2017 12:48

F21r78a83n32t24i80š54e46k 80S37o15b56o17t17k44a 1767483664240

V odstavci "Jak jste řešil vyvolávání" autor či redaktor motá dohromady dvě věci:

vývojnici JOBO či Krokus či český Plastimat (bubny s cívkami na vyvolávání) s vývojkami, tedy s chemickými lázněmi!! Vývojnice JOBO či Paterson byly špičkou, daly se někdy i sehnat a filmy se do nich snadno namotávaly. Ostatní byl průměr. Negativní vývojky Fomapan byly lepší průměr, německé ORWO či Rodinal byly o trošku lepší.

Jinak silná demagogie - na trhu toho bylo celkem dost, tedy pokud jde o černobílou fotografii (diáky jsem neměl rád) Fotit se dalo zejména fíky firmě Foma v Hradci Králové, která byla velkým výrobcem rentgenových materiálů a jako vedlejší produkt dělala i foto. Rozhodně to v posledních 20 létech "totálního útlaku našich zpěváků, fotografů a herců" přece jenom šlo. Navíc odbory celkem podporovaly fotokroužky, materiálně, ovšem daní bylo focení politických akcí a na to někteří skuteční umělci neměli žaludek.

+12/0
21.7.2017 18:25

M11i26c93h81a32l 73B42u55d87i60n19s64k12ý 8225611560445

Nerozumim proc se TECHNET dopousti tady tech pitomych politickych narazek,,, uplne mimo misu..

+16/−1
21.7.2017 17:04

J16a15r96o18s63l94a62v 28P24o45r85t 7779237839185

V 88 se dal koupit barevný kinofilm AGFA a ten byl vynikající , kupoval jsem ho i po ,,revoluci,, kam se na něj hrabal Kodak . V šedesátých a sedmdesátých letech Ljubitěl a Fomapan taky dobrý - tak se dříve fotilo .

+10/0
21.7.2017 12:53

M57i79c52h16a53l 63K81r15e29j97č32a 5728476816263

Ale Ljubitel byl 6x6 a ne kinofilm. Totez jinde zminena Flexareta.

+3/0
21.7.2017 22:23

J95o96s51e42f 63Š86l19o79u94f 1219967738671

Do Flexarety šel i kinofilm.

+1/0
22.7.2017 21:44

K78a78r36e72l 25T33r85o87n37n53e98r 2636624970524

Panu Cudlínovi asi slábne paměť.

Veškerý filmový materiál s výjimkou Kodaku se dal běžně koupit jak u nás tak i v NDR. Tam to bývalo mnohem levnější, ale celníci hlídali, aby si toho někdo nevezl plný kufr. Tzv barva se poslílala k vyvolání do Teplic, viz příspěvky níže.

To co p. Cudlín popisuje bylo šméčko praktikované mezi skupinkou zasvěcených (vyvolených?) fotografů a pracovníky Barrandova. Spočívalo v tom, že se na černo prodávaly nepoužité zbytky kinofilmu z kamerových kazet. Vysvětlím - obsluha kamery si hlídala, na kolik minut záběru film v kazetě ještě stačí. V okamžiku, kdy měl záběr odhadem trvat kupř. 12 minut a v kazetě byla zásoba jen na cca 9 minut, šlo se "přebíjet", tedy nedotočená kazeta se vyměnila za novou. Ty zbytky se až na vzácné případy neevidovaly a tak je kameramani potají vyndavali a přeprodávali spolehlivým kamarádům za dobrou cenu. Třeba 22 metrů. Při obvyklé délce filmu 1,7 metru/kazeta to vystačilo na 12 fotokazet a jednu kratší.

+15/0
21.7.2017 11:47

K53a80r89e43l 30T90r72o47n95n95e87r 2206154470874

Vypadlo mi .... třeba 22 metrů kvalitního barevného negativu za 150 korun.

0/−1
21.7.2017 11:55

E29r44i83k 86L92e32v33i64n92s68k55ý 8531794723655

To je pravda, ale zaroven se take prodavaly normalni bezne amaterske kinofilmy v metrazi - Fomapany i ORWO. Vyslo to vyrazne levneji, navic si clovek mohl nastrihat ruzne delky podle potreby. Jen se to muselo potme nabit do kazet. Dodnes mam doma krabici, plnou pouzitych prazdnych kazet - to se proste nevyhazovalo, ale znovu nabijelo.

+13/0
21.7.2017 12:17

J53i35ř43í 20E26r41b23e54n 1303854876457

A ve fotolaboratořích tyhle šetřílky nenáviděli, protože filmový pás pro kamery míval oproti fotografickému pásu navíc jednu ochrannou vrstvu: saze. Na její smývání nebyly fotolaby vybavené a nádherně jim to zanášelo laboratorní technologie.

+1/0
21.7.2017 14:22

M16i81l52a85n 88G90á49l 4420926254741

A ještě jedna fotografům známá taškařice, jak tady Forman točil Amadea a nějaký "dobrodinec" mu ukradl několik km Eastmanova barevného negativu a fotila na to půlka Prahy, možná republiky... A technika se sem dostala, obchod s použitou kvetl minimálně v Praze velmi dobře, ale ceny byly v porovnání s platy astronomické. Profesionálové fotili prakticky výhradně Nikonama (novináři) a mezi těmi výtvarnými atd. byl celkem běžný i Hasselblad nebo středoformátové Linhofky. Praktikama a různými jinými vergly fotili v podstatě výhradně amatéři.

+1/0
22.7.2017 0:05

V77l17a68d93i96m20í95r 36B78a77j50b52o17r47a 6482933611856

Vyvolení nevyvolení. Nemuselo to být vždycky šméčko. Svého času Svaz Českých Fotografů (SVČ) prodával svým členům (a že nás tenkrát bylo) jak ORWO NP7 tak ORWO NP55. V plechovejch krabicích po 120 metrech. Rozdělit tohle množství pro dva tři fotografy nebyl problém.

0/0
21.8.2017 9:04







Najdete na iDNES.cz