Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Zobrazit příspěvky: Doporučované Všechny podle vláken Všechny podle času

J89o26z22e82f 29B86e85n72c80e43l 1331466613820

Všetci, ktorí si nepamätáte túto dobu si určite myslíte že ten film bol nejaký šmejd, lebo ho vyrabali v NDR. Iba že v Jene sídlila úplná svetová špička v obore optiky teda aj fotografovania, to ešte pred a aj počas II. svetovej vojny. O odborníkov a technológiu sa podelili víťazné mocnosti ale nie o všetkých, tak že kvalita zostala.

+30/0
doporučit
21.7.2017 0:28

V44a40c91l47a51v 47M74e96d80e22k 5651342735195

Jak se fotilo na kinofilm za komunistů? Řekl bych, že úplně stejně, jako za kapitalistů.

+27/−1
doporučit
21.7.2017 11:01

E86r63i34k 35L39e42v95i14n28s69k39ý 8321404283435

Za komunistu moje kamera Admira 8C tocila video a nikdy se ji nevybila baterie - zadnou nemela, byla na pero. Kdyz se cca jednou za 2 roky vybila baterie v moji Praktice, prestala se hybat rucicka expozimetru v hledacku, ale fotilo se dal - zaverka byla ciste mechanicka, natahovala se palcem, zaroven se pretacel film. Proste ti komunisti byli machri na usporne technologie. Dokonce i benzin jsme usetrili, kdyz jsme nemeli auto.

+21/0
doporučit
21.7.2017 11:05

G35e51o96r42g 14K50o21m98b73e16r24e56c 9344901486721

Jak se fotilo za komunistu na kinofilm? No preci uplne stejne jako u kapitalistu napr. v Nemecku (BRD) nebo USA :-P

Spise bych bral nadpis - "Jak se fotilo na kinofilm pred nastupem digi fotoaparatu."

+25/−1
doporučit
21.7.2017 10:09

K42a32r61e47l 50E10n36d41l43e22r 3153170610295

Smím se zeptat, pane redaktore, co má focení na kinofilm společného s komunisty?

Idiocie propagandy dosahuje nevídaných výšin. Ani za totáče necpala propaganda zlé imperialisty do článků o běžných věcech Jste k smíchu.

+27/−2
doporučit
21.7.2017 8:08

M17i22l32a98n 48B17a24r23á74k 8454803485768

Za cca 20 let používání mi ZENIT TTL, expotní, pořízen 1. majitelem mimo RVHP, ani jednou netrhl film. Ovšem opravdu, těžká váhová kategorie. A vyržel drsnější zacházení.

+18/0
doporučit
21.7.2017 2:44

J11a47r93o33m71í94r 17M91a81t39o90u12š91e38k 8911346517312

Takovou BLBOST jsem už dlouho nečetl. Už ten nesmysl spojovat "komunismus" s fotografováním (příště bude článek o sexu bez radosti v "komunismu" a dnes...). Já jsem žádné nesmysly (o čem píše autor) nezažil, kdo měl na to a uměl (!), měl skoro všechno. Pokud jde aurtorovi o kvalitní fotoaparáty, co údajně za bolševika neměl, může dnes zajít do prodejny .... a koupit Hasselblad za 1 200 000.-kč, nebo ve "studentské slevě" jen za 750 000.-kč, či foto Mamiya od 150 000.- kč a více. Možná nepohrdne ani fotoaparáty zn. Leica za 500 000.-kč. Ale bude určitě IN. Jestli to ovlivní jeho kvalitu a srozumitelnost fotografií, to už je o něčem jiném....

+17/0
doporučit
21.7.2017 9:53

I14v86a50n 16M75a48r19e77k 6724378602

Nevím v jakém světě žil p.Cudlín. Mým koníčkem bylo tehdy též fotografování .Nebyl problém sehnat jak kinofilmy černobílé i barevné (Kodak ,Fuji,Orwo atd) tak i ostatní potřeby nutné k výrobě fotografií. Pohodlnější ale bylo nechat si vyvolat barevný film a vyrobit barevné fotky v nějakém Fotolabu. Černobílé fota jsme si vyráběli po vyvolání a usušení kinofilmu v domácích podmínkách , svědčí o tom stovky fotek ve fotoalbumech . . . . Takže o čem je řeč ? R^ [>-]

+19/−1
doporučit
21.7.2017 8:51

K83a84r46e12l 15T13r68o47n15n22e35r 2316374150294

Panu Cudlínovi asi slábne paměť.

Veškerý filmový materiál s výjimkou Kodaku se dal běžně koupit jak u nás tak i v NDR. Tam to bývalo mnohem levnější, ale celníci hlídali, aby si toho někdo nevezl plný kufr. Tzv barva se poslílala k vyvolání do Teplic, viz příspěvky níže.

To co p. Cudlín popisuje bylo šméčko praktikované mezi skupinkou zasvěcených (vyvolených?) fotografů a pracovníky Barrandova. Spočívalo v tom, že se na černo prodávaly nepoužité zbytky kinofilmu z kamerových kazet. Vysvětlím - obsluha kamery si hlídala, na kolik minut záběru film v kazetě ještě stačí. V okamžiku, kdy měl záběr odhadem trvat kupř. 12 minut a v kazetě byla zásoba jen na cca 9 minut, šlo se "přebíjet", tedy nedotočená kazeta se vyměnila za novou. Ty zbytky se až na vzácné případy neevidovaly a tak je kameramani potají vyndavali a přeprodávali spolehlivým kamarádům za dobrou cenu. Třeba 22 metrů. Při obvyklé délce filmu 1,7 metru/kazeta to vystačilo na 12 fotokazet a jednu kratší.

+15/0
doporučit
21.7.2017 11:47

V17á23c65l92a19v 87M93a74š71e37k 5900696302948

Na Technet velice slabý článek. Vůbec si nestýskám po té všivé době, ale co se týká fotografické techniky, nepociťoval jsem žádný nedostatek.

Od ruské kopie Leicy FED, Zenit (ten mi filmy netrhal, ale nespolehlivě ostřil) až po Prakticu BC1 s poměrně slušným výběrem kvalitních skel. Ve středoformátu od Flexarety po Pentacon Six.

Filmy Orwo kupované v NDR, vývojka R09 nebo vlastní míchání z běžně dostupných chemikálií. Kvalitní papíry Foma. Byla to trochu alchymie, ale patřila k tomu.

+15/0
doporučit
21.7.2017 8:11

M21a20r32t55i78n 33P87o42s53p33í78š97i29l 8935971666567

Divný titulek. Já tak fotil i za kapitalistů. Snad až někde do roku 2003.

+21/−2
doporučit
21.7.2017 6:37

M98i62c82h26a68l 84B42u85d21i56n54s42k84ý 8175571360825

Nerozumim proc se TECHNET dopousti tady tech pitomych politickych narazek,,, uplne mimo misu..

+16/−1
doporučit
21.7.2017 17:04

F66r56a96n48t71i75š69e37k 25S45o97b20o31t47k74a 1197543744100

V odstavci "Jak jste řešil vyvolávání" autor či redaktor motá dohromady dvě věci:

vývojnici JOBO či Krokus či český Plastimat (bubny s cívkami na vyvolávání) s vývojkami, tedy s chemickými lázněmi!! Vývojnice JOBO či Paterson byly špičkou, daly se někdy i sehnat a filmy se do nich snadno namotávaly. Ostatní byl průměr. Negativní vývojky Fomapan byly lepší průměr, německé ORWO či Rodinal byly o trošku lepší.

Jinak silná demagogie - na trhu toho bylo celkem dost, tedy pokud jde o černobílou fotografii (diáky jsem neměl rád) Fotit se dalo zejména fíky firmě Foma v Hradci Králové, která byla velkým výrobcem rentgenových materiálů a jako vedlejší produkt dělala i foto. Rozhodně to v posledních 20 létech "totálního útlaku našich zpěváků, fotografů a herců" přece jenom šlo. Navíc odbory celkem podporovaly fotokroužky, materiálně, ovšem daní bylo focení politických akcí a na to někteří skuteční umělci neměli žaludek.

+12/0
doporučit
21.7.2017 18:25

K45u61r34t 98P74l10a45t48t80i84g 4264498215515

Pan Cudlina kaze bludy, Nevin v jakem Ceskoslovensku zil-a zije.

V roce 63 jsem uplne bezne koupil Praktinu II a -na svou dobu plne systemova kamera s vymennymi penta prismy,objektivy a motor-drivem na pero, k tomu objektivy Biometar 1.5/75 a Olympic Sonnar 2.8/180 mm.

Praktina IIa byla v te dobe spickova kamera, v dobe kdy Nippon Kogagu jeste tapal s ruznymi Nikorexy Nikormaty atd..

Pozdeji kdyz jsempacoval jako repoter pro ORWO Servis Teplice jsme pouzivaly Exakta Verexy a Pentacon /35 mm/ prvni kamera s pevne zabudovanym pentaprismem.

Takze techniky tam bylo habadej.

Co se fimu tyka . Pouzival jsem zasadne B&W ORWO 27 DIN ktere byly uz v prve polovine sedesatych let bezne k dostani. Vynikajici film s krasnou cernou acistou bilou vcetne cele skaly sedi mezi tim. Delal jsem ho v Atomalu nebo v Rodinalu 1:50 kdy delal krasne zrno.

samozrejme jsem pozdeji tady prestoupil na Nikony F2 s Photomic SB smotor drivem-12 baterii AA=tezke like a hell- a Leicy M4 a M4-2 a M6. K tomu Summicrony 35,50 a 90.

Pozdeji samozrejme presell na AF F4 a F5 a t.c. na Nikon D300 a D700.

S laskou vzpominam na "zlaty vek fotografie"-leta 60,70 a 80 !!

+12/0
doporučit
21.7.2017 8:50

R31o54m36a89n 85F71o47j47t27í58k 4631949218125

Nebyl jsem profík, ale dovedl jsem si poradit a zase to nebylo až tak dramatické. Bylo spousta fíglů jak udělat dobré fotky , osobně jsem měl mimořádnou možnost fotit jako pomvěd na ČVUT a na barvu v osumdesátkách. Bylo to pracné ale šlo to. Většinou jsem fotil na Dia , ty se daly nechat slušně vyvolat v ČTK. Kdo si ztěžuje tak se tenkrát jenom nesnažil :-). R.

+12/0
doporučit
21.7.2017 0:16

P12a79v42e48l 55P32o37ř18í66z20e58k 9679857596309

Vážení kolegové fotografové(amatéři i profi). Díky za diskusi. Já dostal první fotoaparát jako kluk asi okolo roku 1965..Pionýr,,stál tuším 90 Kčs v koženkovém pouzdře. Od té doby jsem fotil a fotím na různé aparáty. Ty hlouposti, co jsou v článku nemíním komentovat.

+14/−1
doporučit
21.7.2017 10:05

M25a72r23e53k 82K40l61u13f71a 3168564514806

Začínal jsem na fotoaparátu Vilia, kinofilmy ORWO. Mělo to něco do sebe, když byl člověk limitován počtem snímků na filmu. Tenhle cit pro to, aby člověk vyfotil hned napoprvé to, co chce mít na finálním snímku, jsem si přenesl i na současnou digitální zrcadlovku. Pořád se snažím fotit tak, jakoby byla možnost opravy jen za cenu dalšího vypláceného snímku. Asi už se nezměním. :-)

+11/0
doporučit
21.7.2017 10:47

J66a23r95o71s30l13a98v 34P61o87r41t 7549407729865

V 88 se dal koupit barevný kinofilm AGFA a ten byl vynikající , kupoval jsem ho i po ,,revoluci,, kam se na něj hrabal Kodak . V šedesátých a sedmdesátých letech Ljubitěl a Fomapan taky dobrý - tak se dříve fotilo .

+10/0
doporučit
21.7.2017 12:53

A49n40t65o55n 73Č34a73j74k32o42v17i40č 3950321896676

Demagog. A takhle trpěl za komunistů:

Karel Cudlín se narodil 28. června 1960 v Praze v rodině lékaře a úřednice. Vyrůstal na Žižkově. V roce 1979 absolvoval gymnázium Na Pražačce. Právě na gymnáziu se začal zabývat fotografováním, s čímž mu podle rozhovorů s ním, pomáhal jeho strýc, který byl amatérský fotograf. Po maturitě nastoupil na střední školu sociálně-právní, kterou studoval v letech 1979–1981. Na studiích se systematicky věnoval fotografii s romskou tematikou.

Po studiích byl krátce zaměstnán u Pohřební služby a poté nastoupil do družstva Fotografia, kde pracoval od roku 1981 do roku 1983 jako fotoreportér. Fotografoval svatby, pohřby a promoce. V této době také nafotografoval soubor Maturanti. Cudlínovým dalším tématem byly tzv. komunistickémítinky.

Na třetí pokus se mu podařilo dostat na FAMU, kde v roce 1987 absolvoval katedru umělecké fotografie.

V roce 1988 samostatně vystavoval v tehdy prestižní síni Fotochemy na pražském Jugmannově náměstí a byl přijat jako fotoreportér do týdeníku Mladý svět.

+15/−4
doporučit
21.7.2017 11:05

E88r19i41k 46L46e16v58i42n34s70k87ý 8691414493665

Dodnes obcas vytahnu ze skrine svou Prakticu VLC3 s vymennymi hledacky, objektivy Zeiss Pancolar 50/1.8, Sonnar 135/3.5 apod. Ale uz nejak nemam cas a prostor, abych si vzdycky z koupelny vytvoril temnou komoru. A bez ni si mohu negativy tak akorat skenovat - a to uz mohu rovnou fotit digitalem.

Mimochodem, mym nejoblibenejsim dostupnym materialem bylo ORWO 15 DIN, tedy asi tak ISO 20. Vyvolane v trochu redene R09 bylo uzasne jemnozrnne, z kinofilmu se daly delat fotky 30x40cm i vic. Jen to chtelo hodne svetla - i pri te nizke citlivosti se musel objektiv dost zaclonit, aby kreslil dostatecne ostre pro takove rozliseni.

+8/0
doporučit
21.7.2017 8:42

J42o10s95e56f 96Z81a82h75á58l33k15a 4653749968226

Jj. film šel vyvolávat ve vývojnici na světle (kychyň, koupelna) a ta šla namotat např. na WC nebo v černém rukávu. Na fotky už byla lepší stálá fotokomora s vybavením, než okupovat opět tu koupelnu (s vyměněnou žárovkou za červenou). S filmy tak, jak se píše v článku, ale třeba fotopapíry z hradecké Fomy už to bylo OK.

+8/0
doporučit
21.7.2017 6:33
Foto

L41e45o 51V56l94a18c34h24y53n25s68k76ý 4851414837160

Fotilo se ůplně stejně, jako v západní Evropě. Nechte té propagandy, křivíte tím postoj mladých k rodičům a starším lidem. Věřím, že vás za to dobře platí.RvRvRv

+14/−4
doporučit
21.7.2017 18:43

M42i32l46a60n 42V23o49l24e19k 5649133746709

Děkuji redakci za článek. Ten sám o sobě zase tak zajímavý není, ale v diskusi se člověk dočte zajímavé věci.

Jenom bych doplnil, že veřejně přístupná místa na nádraží se v jeho době fotit směla, ale samozřejmě se mohl objevit někdo přehnaně aktivní. To byl případ i toho jeho policajta na Národní třídě. Naopak dnes si jen tak někoho fotit nemůžete a dokonce hrozilo, že nebudeme smět (bez poplatků) fotit ani krajinu se stavbami.

+9/−1
doporučit
22.7.2017 7:43

J49i92ř26í 95P81o24s92p61í17š34i22l 2273410293706

Jen pár slov k upřesnění toho, co autor asi zamýšlel popsat a nezdařilo se:

Přelepováním myslí nejspíš upevnění konce kinofilmu na cívku, která neměla pružinku k zachycení. Já jsem používal kovové cívky Agfa Gevaert stejně jako jejich kazety. V cívce byla škvíra s pružinkou, kam se konec jedním koncem dal vsunout a zpět už nešel vytáhnout. Před vyvoláním se film ustřihl a zbytek se vytáhl po směru pérka. Když jsem jich už neměl dost, použil jsem cívky a kazety ORWO. U nich jsem konec filmu přichytil kouskem náplasti.

Naprosto běžně jsem kupoval metráž Fomapan, 17 m za 50.- Kčs. Skladoval se opravdu v chladničce, ale tak dlouho mně nikdy nevydržel, aby to mělo smysl. Kinofilm balený v kazetách jsem kupoval jen v nouzi (byl dražší), byl ale běžně k dostání, pokud člověk nepracoval v reklamě nebo v profi ateliéru a stačila mu konfekce. Stejně tak vývojky, používal jsem nejvíce Fomal, Fomadon, z německých nejčastěji Atomal nebo Rodinal, běžně k dostání v každé prodejně Foto kino. Ano, to byla doba, kdy foto potřeby se prodávaly ve specializovaných prodejnách a s prodavači šlo běžně odborně "pokecat."

Nevím jak v Praze, ale u nás na venkově jsem nikdy nezaregistroval dobu, kdy by aspoň nějaké kinofilmy na krámě nebyly, svitkový film byl pořád. Jen se někdy střídaly dovozové značky materiálů, ale s těmi jsem neexperimentoval, protože jsem vlastnosti "svých" oblíbených materiálů (např. expoziční pružnost čb fomapanu 21 DIN byla legendární, běžně jsem ho exponoval jako 24 nebo i 27 DIN a pak podržel o něco déle v o něco teplejší vývojce, mělo to vyšší kontrast a větší zrno, ale když nebyla možnost při expozici přisvítit, muselo se fotit jak to šlo) a lázní znal tak dobře, že na teploměr jsem u lázní už mrkl jen tak pro jistotu. Jen čas jsem měřil přesně na kapesních hodinkách po dědovi. Tož tak.

+5/0
doporučit
22.7.2017 15:42

M64i96l75e43n35a 86N53o32v61a56n97s32k80a 4482807349689

Tedy pro filmy (ORWO) jsem zásadně jezdila do NDR. Cena tuším 2-2,5 marky byla nesrovnatelná s cenou u nás za stejný film. Zrovna tak jsem propašovala Praktiku i s dalším (tele)objektivem. Mimochodem Praktiky byly ceněné i na Západě - byly k vidění v katalozích z NSR či Rakouska, pokud se tady katalogy u někoho objevily.

+5/0
doporučit
21.7.2017 7:55







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.