Diskuse k článku

Karel Cudlín: Jak se fotilo za komunistů na kinofilm

Focení na film sice není úplně mrtvé, ale je na okraji zájmu, byť s ním někteří fotografové znovu začínají experimentovat. Jak se fotilo ve zlaté éře filmu jsme se zeptali Karla Cudlína, jedno z nejznámějších českých fotografů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

J52o75s26e96f 61K23o24ř18e33n53s33k26ý 5290402767251

Náš 17 Din kinofilm nebyl špatný, ale ORWO 15 a 27 byli špičkové a při troše si člověk dovezl z NDR metrážové balení. Rovněž vývojky z NDR byly kvalitní a při sledování dovozu zboží do prodejny se dočkal i Praktiky. A papíry Neobrom byly skvělé. Pro amatérské fotografy to zase tak špatné nebylo o čem svědčí i stovky tehdejších špičkových fotografií oceněných na různých výstavách. Dávat do souvislosti amatérské focení a dobu reálného socialismu je poněkud přihlouplé.[>-]

+1/0
30.8.2017 22:52

P82a83v53e28l 18P98a62n77t60ů48č31e17k 7835888441984

Proč používat stereotypy? Protože jsme si vychovali genereci ignorantů. Kinofilm je stále víc než digitál, pozitivní film až několikanásobně. Ale vykládejte to někomu, kdo chce slyšet buď černá nebo bílá. Mimochodem, kinofilm není vynálezem politické platformy. Hezký den. :)

0/0
24.7.2017 12:19
Foto

L86u47b88o71š 70H17a65n56u50s 4707777681512

Kdo z vás tu fotil na ruskou "Smenu"? Tady stála tři kila, dovoz od někoho, kdo byl v SSSR třeba vlakem Družby za polovic.

0/0
23.7.2017 10:46
Foto

J45i88r61k11a 39H38o80n83c73ů 2134704251668

Jo, tou jsem jako kluk fotil. Potom prisel v clanku zmineny Zenit, ktery mi vydrzel spoustu let. A filmy mi netrhal.

+1/0
23.7.2017 22:36

K25a69r80e70l 61T44r25o34n81n21e51r 2366694830934

Kdo z vás si vzpomene, od kterého roku se u nás začal vyrábět licenční Fujicolor ?

0/0
22.7.2017 20:39

J25i28ř31í 39E88r73b94e65n 1503444126617

Nejpozději 1992, ale možná už dřív - ředitel Fomy vyjednal nadstandardní vztahy s Japonci, takže český Equicolor byl fakticky stejně kvalitní jako Fujicolor o rok dříve. A poté, co Japonci výrobu kinofilmů ukončili, byl ještě kvalitnější..

0/0
24.7.2017 21:31

I47v52a25n 31M31a56r10e36k 6944948162

Nevím jak fotil za komárů p.Cudlín, ale u nás se k této činnosti používala krabice od bot, na jedné straně opatřená malým otvorem , na protější straně krabice byla zevnitř umístěná skleněná deska potřená ve tmě vrstvou jodidu stříbrného . Doba expozice snímku odkrytím otvoru nasměrovaným na snímaný objekt trvala podle světelných podmínek 10-20 min. Po vyvolání teto exponované skleněné desky , se na ní zobrazil fotografovaný objekt jako negativ. Další pokračování bylo, že se pod tuto skleněnou desku podložil papír či karton na kterém byla stejná vrstva jodidu stříbrného . Po osvětlení a vyvolání se na papíru či kartonu objevil pozitiv . Nejhorší bylo sehnat zmiňovaný jodid stříbrný , který byl jak jinak, za komárů nedostatkovým a podpultovým zbožím. Krabice od bot a skleněná deska se po známosti dala při troše dobré vůle sehnat též. Tolik o tom, jak jsme to s fotografováním za komárů měli my obyčejní plebejci složité. Pan autor na tom byl zcela určitě s materiálem i technikou podstatně lépe . 8-o

+1/−1
22.7.2017 19:45

J54i53ř85í 39P93o61s90p27í45š22i61l 2613430233956

Jen pár slov k upřesnění toho, co autor asi zamýšlel popsat a nezdařilo se:

Přelepováním myslí nejspíš upevnění konce kinofilmu na cívku, která neměla pružinku k zachycení. Já jsem používal kovové cívky Agfa Gevaert stejně jako jejich kazety. V cívce byla škvíra s pružinkou, kam se konec jedním koncem dal vsunout a zpět už nešel vytáhnout. Před vyvoláním se film ustřihl a zbytek se vytáhl po směru pérka. Když jsem jich už neměl dost, použil jsem cívky a kazety ORWO. U nich jsem konec filmu přichytil kouskem náplasti.

Naprosto běžně jsem kupoval metráž Fomapan, 17 m za 50.- Kčs. Skladoval se opravdu v chladničce, ale tak dlouho mně nikdy nevydržel, aby to mělo smysl. Kinofilm balený v kazetách jsem kupoval jen v nouzi (byl dražší), byl ale běžně k dostání, pokud člověk nepracoval v reklamě nebo v profi ateliéru a stačila mu konfekce. Stejně tak vývojky, používal jsem nejvíce Fomal, Fomadon, z německých nejčastěji Atomal nebo Rodinal, běžně k dostání v každé prodejně Foto kino. Ano, to byla doba, kdy foto potřeby se prodávaly ve specializovaných prodejnách a s prodavači šlo běžně odborně "pokecat."

Nevím jak v Praze, ale u nás na venkově jsem nikdy nezaregistroval dobu, kdy by aspoň nějaké kinofilmy na krámě nebyly, svitkový film byl pořád. Jen se někdy střídaly dovozové značky materiálů, ale s těmi jsem neexperimentoval, protože jsem vlastnosti "svých" oblíbených materiálů (např. expoziční pružnost čb fomapanu 21 DIN byla legendární, běžně jsem ho exponoval jako 24 nebo i 27 DIN a pak podržel o něco déle v o něco teplejší vývojce, mělo to vyšší kontrast a větší zrno, ale když nebyla možnost při expozici přisvítit, muselo se fotit jak to šlo) a lázní znal tak dobře, že na teploměr jsem u lázní už mrkl jen tak pro jistotu. Jen čas jsem měřil přesně na kapesních hodinkách po dědovi. Tož tak.

+5/0
22.7.2017 15:42

J29o11s73e34f 77Š18l23o90u98f 1139607648501

"Kinofilm balený v kazetách jsem kupoval jen v nouzi (byl dražší)"

...........................

No, sem tam se musel koupit ten v kazetách, aby bylo tu metráž do čeho nabíjet.

0/0
22.7.2017 22:14

J10i74ř87í 87P69o74s45p10í93š21i13l 2483150323506

kazet jsem měl mraky, protože jsem zpracovával dobrým kamarádům filmy, které neměly spatřit oči zaměstnanců komunálu

0/0
23.7.2017 19:17

O98d13s38t29r11a30n81ě75n57ý 85U80ž24i54v49a35t73e53l

Uživatel požádal o vymazání
+1/0
23.7.2017 0:25

K61u26r38t 56P52l85a26t43t28i83g 4264628675125

PS. Jeste mala poznamka tykajivi se dodazitelnosti fototechniky.

Cesky zvetsovaci pristroj OPEMUS byl ve sve dobe svetova spicka diky genialnimu posunu svetelne hlavy nahoru a dolu be z jakekoliv vule pri prechodu z jednoho smeru na druhy. To treci kolecko na tom hrebenu byl genialni napad.

Meljsem ho roky v republice a mam ho tady uz 43 roku.

Nevim zda-li se jeste vyrabi.

+2/0
22.7.2017 10:12

K37u18r19t 61P79l11a39t81t74i51g 4874178725245

Jeste malickost.

Pouze zvetsovaci objektiv jse vymenil od toho z MEOPTY za RODENSTOCK.

0/0
22.7.2017 10:15

M34i20l35a50n 59G86á19l 4570796634821

To je dost zásadní upgrade :-)

0/0
23.7.2017 10:52

J69i20ř44í 84E67r23b72e30n 1773704626747

Nevyrábí se ani Opemusy, ani Axomaty, ani jiná amatérská fototechnika (ostatně fotoaparáty a kamery zlikvidoval už bolševik, protože počátkem 70. let potřeboval v Meoptě uvolnit výrobu pro potřeby varšavskosmluvního přezbrojování).

Meopta už před mnoha lety přešla na výrobu pro armádu a myslivce - dalekohledy, puškohledy, zaměřovače aj.

0/0
24.7.2017 21:39

M48i94l91a78n 20V38o31l83e37k 5619153186779

Děkuji redakci za článek. Ten sám o sobě zase tak zajímavý není, ale v diskusi se člověk dočte zajímavé věci.

Jenom bych doplnil, že veřejně přístupná místa na nádraží se v jeho době fotit směla, ale samozřejmě se mohl objevit někdo přehnaně aktivní. To byl případ i toho jeho policajta na Národní třídě. Naopak dnes si jen tak někoho fotit nemůžete a dokonce hrozilo, že nebudeme smět (bez poplatků) fotit ani krajinu se stavbami.

+9/−1
22.7.2017 7:43

J34i39r52k19a 32K72o34p49a51c45e25k 4708673116303

Autor má pravdu a doba byla v podstatě ještě horší, než ji autor vylíčil.

Fotit na nádraží či obecně nějaké negativní jevy se za komančů nesmělo. Sám jsem to zažil. Jak na nádraží, kde mě za neškodné focení honili nádražáci až po focení demonstrace proti komunistické totalitě, kdy mi za focení zabavili (resp. ukradli) foťák, zničili filmy a poslali k soudu. Nebýt toho, že se jim během dalších měsíců systém zhroutil, tak jsem šel bručet.

Jen v jednom máte pravdu. V diskusi se dočtete zajímavé věci, neboť se sem slétli neobolševici jak vosi na med.. a lžou jak když Rudé Právo tehdy tisklo.

+2/−5
22.7.2017 11:49

I19v45a19n 49M85a24r42e71k 6484578872

Kolik fotek z nádraží i z lok. dep z té doby chcete p. Kopacku poslat ? To s těmi "demonstracemi proti komunistické totalitě" které jste se snažil "fotit", to jste si asi vymyslel. . . . .též Vám můžu poslat fota. . . . . .a opravte si prosím ty "vosi"

+3/−2
22.7.2017 14:34

J73i51r12k77a 60K41o19p55a25c14e49k 4578523306213

Trochu to pletete. Nepsal jsem, že bych chtěl poslat nějakou fotku z nádraží a hlavně netvrdil, že se nikomu na nějakém tehdejším nádraží nepodařilo udělat fotku. Ostatně.. tu fotku z nádraží jsem nakonec pořídil i já. Jen jsem si musel pohlídat, aby to tamní "ostražití" nádražáci neviděli.

A tu protikomunistickou demonstrací jsem si také nevymyslel.

Jednalo se o tzv. Palachův týden, bylo to v lednu 1989. Fotky mi (jak jsem již psal) na místě zničili, takže ty vám poslat ani nemůžu. Jestli naopak vy mně chcete poslat nějakou fotku třeba z tehdejší demonstrace, tak to klidně můžete. Můj mail je: jirkakopacek67(zavináč)seznam.cz. Nejspíše jste byl na druhé straně barikády, mezi příslušníky. Třeba budu mít štěstí a na té vaší fotce se poznám. :o)

A závěrem pak, na vaší výslovnou prosbu, opravuji ty "vosy".

Považuji to ale za nepodstatné a bezpředmětné. Proto vám ani vaše nedodržování pravidel českého pravopisu nevytýkám a o nějaké vaše opravy nestojím.

0/−2
22.7.2017 15:36

V38á33c33l33a76v 88P28o84l73á86k 1755892750160

To o tom nádraží znáte ze Švejka

+2/0
22.7.2017 17:46

J84i80r63k45a 79K70o56p88a19c35e68k 4558633606723

Chápu. Nelíbí se vám zkušenosti někoho jiného a nevíte, co proti tomu dělat. Tak nám tady začnete blábolit hlouposti.

+1/−2
22.7.2017 18:26

M66i24l97a20n 61V89o18l93e59k 5389133986649

Aktivní blbci se najdou vždy, ovšem jestli jste se dal hned na útěk, tak si mohli něco špatného myslet i normální železničáři.

Palachův týden už byl v režii STB (nakonec to zvládli až v listopadu), to už se nedá považovat za typické období českého socialismu.

+2/−1
22.7.2017 21:21

J36i86r84k35a 33K73o60p67a69c86e95k 4418113126633

Na útěk jsem se nedal hned. Už z dálky na mě vztekle mávali, že tohle prostě na nádraží dělat nesmím (ačkoliv jsem fotil pouze mechem obrostlý kámen u nádraží)... :o))) .. Ale jinak v podstatě souhlas, aktivní blbci se najdou vždycky.

No a jak dále píšete v až úsměvně konspiračním duchu, dovolím si ve stejném duchu pokračovat :.. v režii StB to bylo ne až od Palachova týdne, ale už od samého provopočátku vzniku StB, tj. od již od roku 1945..

co se ministrem vnitra stal komouš Václav Nosek.. No a pokud to nakonec STBáci zvládli, tak ne až v listopadu 1989 (to se jim tehdy naopak trochu vymklo z ruky), ale až se Zemanem.. ;o).. Ale už se jim opět trochu naklání.. Zeman jasně senilní a vhodný nástupce nikde.

0/−2
22.7.2017 21:56

M77i69l26a26n 61V69o75l75e23k 5109663216359

Závěry parlamentní vyšetřovací komise považujete za konspiraci? Nehodí se vám do vašeho černobílého vidění světa? Zkuste barevný film.

0/−1
23.7.2017 8:50

J52i60r45k25a 43K68o14p83a11c94e94k 4948903846693

Vy jste s tím vašim "barevně konspiračním světem" docela zábavný.

Překrucujete co tvrdím a překrucujete i závěry parlamentní vyšetřovací komise! Parlamentní komise netvrdila, že Palachův týden byl v režii StB! Jen si daná komise všimla toho, že mezi bojovníky proti komunistické totalitě se infiltrovala i StB. To ale neznamená, že boj proti totalitě (např. už v Palachově týdnu) byl v režii StB.

Takže pokud tvrdíte "že Palachův týden byl už v režii StB" a "že to zvládli (StB) až v listopadu" je to od vás opravdu jen přebírání hodně barevných konspiračních teorii. Sranda je, že ty konspirace jsou naprosto absurdní a nelogické. Pokud jim budete věřit, tak nakonec shledáte, že komunisti a Stbáci byli vlastně ti největší bojovníci proti komunistické totalitě a že odhodlaně bojovali za kapitalismus. Ale .. klidně si tomu věřte.

0/−1
23.7.2017 9:59

R82a96d18i97m 22P48o77l42á75š42e33k 9876233869289

Já jsem taky problémy napsané v článku nezaznamenal. Fotit jsem začal na střední někdy 1978 rodinným fotoaparátem Pentona II, to byl zřejmě podle značky objektivu tuším Mayer Górlitz německý výrobek buď před válkou nebo těsně po válce. Pak jsem dostal Praktiku, tou jsem fotil dalších pomalu 20 let a hodně jsem fotil ruskými Smenami, těch jsem měl víc kvůli jejich láci. Ze Smeny se dala udělat zvětšeniny velikosti A4, z Praktiky spolehlivě A3. Dneska by se upravilo v Photoshopu a bylo by to koukatelné i na větší rozměr.

Kinofilmů bylo vždy dost, byla to sledovaná položka a v prodejnách se tak snažili ,aby vždy měli aspoň jeden typ černobílého a jeden typ barevného. Problém byl v tom, že někdy byly nekvalitní, někdy byl ten černobílý ruský, ten byl asi nejhorší, současně byl hodně tvrdý. Fomapan byl o něco lepší, ale byl zase dost měkký. Orwo byl nejkvalitnější. Nebyl problém ani sehnat onen Orwo kinofilm v metráži, ani vývojku, fotografické misky, vyvolávací bubny a podobné, jen se to muselo trochu shánět.

Další problém byl ten, že fotografování bylo na tehdejší mzdy velice drahý koníček. 1 barevná fotografie pohlednicového formátu vyšla i s cenou filmu a vyvolání ve fotolabu na asi 5 - 6 korun, celý jeden barevný kinofilm, 36 fotek byla zhruba desetina mé měsíční mzdy. Černobílá fotografie byla asi 2 - 3 x levnější a to jen proto, že mi kolega, jinak zkušený amatérský fotograf, "sekal" fotky kus za 1,50.

Časem po 10 - 20 letech jsem zjistil, že byla velmi kolísavá kvalita barevných filmů. Když jsem sehnal kinofilmový skener a začal svůj archív barevných fotek skenovat do počítače, zjistil jsem, že hodně mých starých barevných filmů vykazuje obrovské zrno a šum a nehodí se tak na vyšší zvětšení než A4. Některé byly kvalitní a snesly zvětšení na A4 i by snesly až zvětšení A3, tam už to bylo omezeno fotoaparátem.

jestli to je tím, že ty barevné filmy zestárly nebo tím, že byly nekvalitně vyvolány, nevím.

+1/0
21.7.2017 23:13

V23á97c31l10a32v 53P52o36l37á26k 1115672810730

S obsahem článku nemohu souhlasit. Začal jsem fotografovat v roce 1966 na Flexaret Standart na svitkové filmy.Později Zenit, Pentacon SIX TL a Praktica TL5.

Nemohu říci, že by filmy nebyly, i u nás na vsi v drogerii se dal sehnat Ilford. Bylo to však o ceně, ať fotoaparáty, tak i materiál.

Daleko zajímavější práce byla ve fotokomoře, Zvětšovák, barevné lampy,, misky, vývojnice, odměrné válce, laboratorní váhy, leštičky, pinzety a hlavně vůně chemie.

A nakonec ten nádherný pocit , když se ve vývojce začal objevovat pozitiv.8-o

Opravdové fotografování byl tehdá hodně drahý koníček stejně jako dnes:-(

+5/−1
21.7.2017 22:31

R34a40d91i86m 77P67o24l86á27š43e91k 9756273229369

Taky jsem to zažil, v černobílé fotce.

Ale úplně stejný pocit je, když film oskenujete, převedete do počítače a potom sednete před monitor a v Photoshopu a za nějakou hodinku tu fotku vypulírujete tak, že rovnou by to mělo smysl vytisknout třeba na A3 nebo A2 a pověsit na zeď.

Ale úplně stejný pocit je, když laborujete v černobílé fotografii se zvětšovákem a po nějaké hodině v noci (nemusí se zřizovat zatemnění, pokud není úplněk) zjistíte, že abyste z kinofilmu na fotopapír udělal zvětšeninu cca A3, se stávajícím objektivem zvětšováku, musíte dát zvětšovák na skríň těsně pod strop a fotografický papír na zem. Dalších pár hodin potom laborujete, jak které části fotky na fotopapírem zaclonit, aby hodně osvícené místa na papíru nebyly přeexponované a přitom Vám vychází, že musíte, se stovkou žárovkou ve zvětšováku, osvicovat papír tak hodinu , dvě. A pak zjistíte, že ten osvit nesmí být dříve než o půlnoci, protože dříve po cca 100 metrů vzdálené cestě jezdí příliš mnoho nákladních naložených aut a obraz je roztřepaný vibracemi.

No a pak další noc na to naklušete a za celou noc naexponujete tak pět velkých fotografických papírů......:-)

+1/0
21.7.2017 23:28

J30a81r84o70m13í72r 94M72a46t42o43u55š79e17k 8391396737522

.....tak to byl hóóódně amatérský přístup. Proč ne....:-)Ale, byl k mání zvětšovák Magnifax s kloubem na otočení do vodorovné polohy a podle potřeby promítání do rámečku na zdi (ne ze skříně...), byly k tomu různé objektivy s různou ohniskovou vzdáleností, neboli úhel projekce se mohl zvětšit, bez nutnosti něco se zvětšovákem dělat. Byly "barevné" objektivy (Janpon color) pro barevnou fotografii (nebo barevné filtry do šuplíku Magnifaxe).....;-)

+1/0
22.7.2017 8:44

J11i83r55k54a 30K97o10p10a79c15e54k 4818203266313

Něco se dalo sehnat, něco (díky tomu že jsme byli za železnou oponou) ne.

Kinofilm Ilford byl opravdu spíše o ceně... na to jsme drtivá většina z nás neměli.

A že byla práce ve fotokomoře zajímavější .. to souhlasím.

Ale s vaším závěrem, že "opravdové fotografování byl tehdá hodně drahý koníček stejně jako dnes".. s tím souhlasit nemůžu. Dneska je opravdové fotografování podstatně levnější, než tenkrát, to je podle mne naprosto jednoznačné.

+1/−1
22.7.2017 12:14

L53u51d55v96í94k 86G11a86j97d57o41š97í60k 2835563534892

Tak nevím. Jeden z nejznámějších českých fotografů, kterého skoro nikdo nezná. :/

Jinak sehnat i kvalitní film se dalo. Akorát nikdo nevěděl co zrovna Fotochema nakoupí a pokaždé to bylo něco jiného. Někdy se objevil Kodak, jindy Ilford. Ceny šílené. Daly se koupit i třeba skleněné desky požitelné v prvorepublikových deskáčích, nebo velkoformátový film. Černobílé kinofilmy se běžně prodávaly v metráži po 50 m a každý kdo fotil trochu víc, tak přebíjel kazety zcela normálně. Vyšlo to výrazně levněji. Jednu krabici ORWO NP55 mám stále v lednici.... :) Že by se něco muselo zalepovat o tom tedy nevím.

Žádná vývojka JOBO neexistovala. JOBO byly vyvolávací tanky, které se začaly dovážet v 80. letech. Černobílá vývojka se běžně vyráběla doma z jednotlivých chemikálií. Vývojkou FOMA vyvolávali jen amatéři. Barvevné filmy si nechávali všichni vyvolávat v laboratořích. Pro profíky byla jediná laboratoř na Ektachrome v Teplicích, kam se filmy posílaly poštou a běžně to trvalo 14 dní.

Nejpodstatnější přístrojem té doby byl Pentacon six. Asi 5 kg vážící středoformát z DDR, který neuměl pořádně přetáčet film, takže občas člověk vyvolal celodenní praci a zjistil, že je vše na vyhození, protože všechny snímky jsou na filmu přes sebe. Pak samozřejmě klasika - Flexareta. V kinofilmu vévodil Nikon. U amatérů byla vrcholem Praktika.

K fotografování neodmyslitelně patřilo i zvětšování, vyvolávání a leštění fotek, o kterém se článek vůbec nezmiňuje.

Nepamatuji, že by mi někdo zakazoval cokoliv fotit.

Jinak citlivost 27° DIN - 400 ASA (dnes ISO) byl v té době nejcitlivější, běžně dosažitelný fotomateriál i na západě.

+7/−2
21.7.2017 20:30

J89a91n 71M66l16e31t 9816848890

Karel Cudlín je dost známý fotograf, rozhodně by to jméno měl znát každý, kdo se o fotografii vážněji zajímá.

Běžně se v 80. letech daly koupit filmy Fomapan a Orwo (ty byly dobré), někteří zoufalci kupovali sovětské filmy Svema. Ilford občas, Kodak si nevybavuji.

Nejpodstatnějším přístrojem té doby (pokud něco takové budeme vůbec určovat - co to je?) nejspíše nebyl středoformátový Psix, ale různé typy kinofilmového fotoaparátu Praktica (ty byly nejrozšířenější a lidi si jich cenili). Já měl dálkoměrnou Yashicu electro 35.

Fotografovat opravdu nešlo všechno, vzpomínám si, jak mě v 80. letech VB honila, když jsem si každého 8. prosince fotografoval setkání příznivců zastřeleného Johna Lennona u Lennonovy zdi v Praze. Nebo jak po mě příslušníci chtěli film, když jsem na si na Karlově mostě fotil kluky, co tam chodívali hrát na kytary... a tak by se dalo pokračovat.

Zvětšováni v panelákové koupelně - na to vzpomínám s nostalgií.

Článek je zmatečný, nepřesný a "slabý".

+4/0
21.7.2017 22:32

L96u28d23v61í29k 20G88a13j33d19o44š52í71k 2645133354242

Aby byl někdo známý, tak to podle mě předpokládá, že ho znají nejen lidé z oboru, ale především laická veřejnost.

Soudím, že se jménem Cudlín se většina čtenářů tohoto článku zde setkala poprvé v životě.

Profíci, snad vyjma reportérů, v té době preferovali především středoformát. Kinofilm byl doména do značné míry laiků. Proto zmiňuji Pentacon six. O Praktice jsem se zmínil také.

.

Na druhou stranu, kdyby za mnou přišel nějaký usmrkanec z iDnesu a kladl mi přiblblé otázky podsouvající kritiku režimu před rokem 1989, tak s ním nejspíš vyrazím dveře. Pan Cudlín je na to ale moc slušný pán.

0/−3
22.7.2017 10:50

J56i68r24k52a 55K88o24p62a19c52e19k 4108713656643

Tak to je naprostá hloupost tvrdit, že známého fotografa musí znát laická veřejnost, jinak to pak (podle vás) není známý fotograf. :o)

Tímto způsobem můžete třeba o ještě známějších českých fotografech

(jako byl např. Josef Sudek či mnoho dalších) tvrdit, že to známí fotografové vůbec nebyli. Laická veřejnost je totiž prakticky nezná.

Bude to tedy asi tak, že spíše vy patříte do laické veřejnosti, než že by známý fotograf pan Karel Cudlín ( šestnáctkrát oceněn ve fotografické soutěži Czech Press Photo) nebyl známým českým fotografem.

A že jste tak (až násilnicky) alergický na jeho celkem oprávněnou kritiku totalitního komunistického režimu.. to svědčí spíše o vašem pozitivním vztahu k totalitě, než o nějaké přílišné slušnosti pana Cudlína.

Pan Cudlín na rozdíl od vás takový pozitivní vztah k totalitě evidentně nemá, tudíž článek vyzněl tak jak vyzněl.. kriticky k době vlády komunistů

+1/−2
22.7.2017 12:40

J98a76r73o48s66l86a68v 37K73a51d49l14e80c 5341869652571

To jsou ale bláboly...;-D;-D;-D

+5/−1
21.7.2017 19:40
Foto

L20e47o 17V39l39a11c82h64y13n19s20k20ý 4271474677190

Fotilo se ůplně stejně, jako v západní Evropě. Nechte té propagandy, křivíte tím postoj mladých k rodičům a starším lidem. Věřím, že vás za to dobře platí.RvRvRv

+14/−4
21.7.2017 18:43

I67v77a32n 96M26a66r85e81k 6274748482

P. Vlachynský R^

+3/−1
21.7.2017 19:24

J73a63r37o95s61l42a71v 91K42a36d63l26e21c 5691399562761

R^R^R^

+2/−1
21.7.2017 19:40

J50i89r16k41a 80K35o58p36a70c97e70k 4388293426903

Spíš mi to připadá že někdo platí vás. Jen nechápu kdo a proč.

Tu (studenou) válku jste přeci už dávno projeli. A křísit komunistický systém

mi připadá jako křísit mrtvého koně.

+2/−2
22.7.2017 12:48

F46r54a67n51t75i47š28e84k 21S14o91b55o17t92k49a 1487263954750

V odstavci "Jak jste řešil vyvolávání" autor či redaktor motá dohromady dvě věci:

vývojnici JOBO či Krokus či český Plastimat (bubny s cívkami na vyvolávání) s vývojkami, tedy s chemickými lázněmi!! Vývojnice JOBO či Paterson byly špičkou, daly se někdy i sehnat a filmy se do nich snadno namotávaly. Ostatní byl průměr. Negativní vývojky Fomapan byly lepší průměr, německé ORWO či Rodinal byly o trošku lepší.

Jinak silná demagogie - na trhu toho bylo celkem dost, tedy pokud jde o černobílou fotografii (diáky jsem neměl rád) Fotit se dalo zejména fíky firmě Foma v Hradci Králové, která byla velkým výrobcem rentgenových materiálů a jako vedlejší produkt dělala i foto. Rozhodně to v posledních 20 létech "totálního útlaku našich zpěváků, fotografů a herců" přece jenom šlo. Navíc odbory celkem podporovaly fotokroužky, materiálně, ovšem daní bylo focení politických akcí a na to někteří skuteční umělci neměli žaludek.

+12/0
21.7.2017 18:25

M84i92c22h25a36l 66B97u89d14i51n58s50k70ý 8265711520285

Nerozumim proc se TECHNET dopousti tady tech pitomych politickych narazek,,, uplne mimo misu..

+16/−1
21.7.2017 17:04

J62a19r58o65s77l11a49v 35P28o64r85t 7319817739615

V 88 se dal koupit barevný kinofilm AGFA a ten byl vynikající , kupoval jsem ho i po ,,revoluci,, kam se na něj hrabal Kodak . V šedesátých a sedmdesátých letech Ljubitěl a Fomapan taky dobrý - tak se dříve fotilo .

+10/0
21.7.2017 12:53

M43i49c77h49a20l 86K69r60e71j94č68a 5438496876303

Ale Ljubitel byl 6x6 a ne kinofilm. Totez jinde zminena Flexareta.

+3/0
21.7.2017 22:23

J12o88s39e40f 89Š59l27o73u45f 1679937598491

Do Flexarety šel i kinofilm.

+1/0
22.7.2017 21:44

K45a25r26e51l 17T19r72o30n16n83e82r 2666904230884

Panu Cudlínovi asi slábne paměť.

Veškerý filmový materiál s výjimkou Kodaku se dal běžně koupit jak u nás tak i v NDR. Tam to bývalo mnohem levnější, ale celníci hlídali, aby si toho někdo nevezl plný kufr. Tzv barva se poslílala k vyvolání do Teplic, viz příspěvky níže.

To co p. Cudlín popisuje bylo šméčko praktikované mezi skupinkou zasvěcených (vyvolených?) fotografů a pracovníky Barrandova. Spočívalo v tom, že se na černo prodávaly nepoužité zbytky kinofilmu z kamerových kazet. Vysvětlím - obsluha kamery si hlídala, na kolik minut záběru film v kazetě ještě stačí. V okamžiku, kdy měl záběr odhadem trvat kupř. 12 minut a v kazetě byla zásoba jen na cca 9 minut, šlo se "přebíjet", tedy nedotočená kazeta se vyměnila za novou. Ty zbytky se až na vzácné případy neevidovaly a tak je kameramani potají vyndavali a přeprodávali spolehlivým kamarádům za dobrou cenu. Třeba 22 metrů. Při obvyklé délce filmu 1,7 metru/kazeta to vystačilo na 12 fotokazet a jednu kratší.

+15/0
21.7.2017 11:47

K31a37r23e29l 32T38r35o55n40n31e55r 2876974800834

Vypadlo mi .... třeba 22 metrů kvalitního barevného negativu za 150 korun.

0/−1
21.7.2017 11:55

E88r69i51k 54L44e29v86i58n70s29k80ý 8451294313475

To je pravda, ale zaroven se take prodavaly normalni bezne amaterske kinofilmy v metrazi - Fomapany i ORWO. Vyslo to vyrazne levneji, navic si clovek mohl nastrihat ruzne delky podle potreby. Jen se to muselo potme nabit do kazet. Dodnes mam doma krabici, plnou pouzitych prazdnych kazet - to se proste nevyhazovalo, ale znovu nabijelo.

+13/0
21.7.2017 12:17

J26i10ř38í 88E60r26b45e64n 1343934146927

A ve fotolaboratořích tyhle šetřílky nenáviděli, protože filmový pás pro kamery míval oproti fotografickému pásu navíc jednu ochrannou vrstvu: saze. Na její smývání nebyly fotolaby vybavené a nádherně jim to zanášelo laboratorní technologie.

+1/0
21.7.2017 14:22

M69i63l19a38n 87G41á46l 4410386314701

A ještě jedna fotografům známá taškařice, jak tady Forman točil Amadea a nějaký "dobrodinec" mu ukradl několik km Eastmanova barevného negativu a fotila na to půlka Prahy, možná republiky... A technika se sem dostala, obchod s použitou kvetl minimálně v Praze velmi dobře, ale ceny byly v porovnání s platy astronomické. Profesionálové fotili prakticky výhradně Nikonama (novináři) a mezi těmi výtvarnými atd. byl celkem běžný i Hasselblad nebo středoformátové Linhofky. Praktikama a různými jinými vergly fotili v podstatě výhradně amatéři.

+1/0
22.7.2017 0:05

V35l40a60d18i41m82í13r 16B86a38j39b92o65r36a 6802453291646

Vyvolení nevyvolení. Nemuselo to být vždycky šméčko. Svého času Svaz Českých Fotografů (SVČ) prodával svým členům (a že nás tenkrát bylo) jak ORWO NP7 tak ORWO NP55. V plechovejch krabicích po 120 metrech. Rozdělit tohle množství pro dva tři fotografy nebyl problém.

0/0
21.8.2017 9:04

Najdete na iDNES.cz