Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Záhadná letecká havárie u Černého jezera. Dodnes nevíme, co se stalo

Nevíme kam a proč letěl pilot stíhacího letounu Messerschmitt Bf 110 právě přes Černé jezero na Šumavě. Místo se mu stalo zřejmě osudným. Až mnoho let po válce našli dělníci poblíž místa havárie ostatky, které pravděpodobně pilotovi letadla patřily. Do pátrání se mimoděk zapletla i StB. Přesto nebo i právě proto je tato událost z konce války stále nevyjasněná.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L16a82d60i26s12l84a73v 39A73n92d91r40l21e 8896791586949

Chápu,že Černé jezero je chráněná oblast, ale čemu by uškodilo, kdyby to tam potápěči pořádně "prošmejdili" ?

0/0
2.8.2017 12:59

R35u57d63o47l77f 54K36o12m37á81r82e83k 7368719572329

tahle clanky jsou nesmirne zajimave ale bohuzel jsen pro znalce a fanousky, neb pro soucasnost nemaji zadny prinos

0/0
1.8.2017 16:59

P46e18t16r 98L28u71k67e56š 6773691

Hluboká myšlenka, ale na její dno tak nějak nedohlédnu:-)

Rudolfe, Vy jste nepochybně těsně před rozlousknutím problému řízené termojaderné fúze. Těším se na přínos pro lidstvo.

Než se to podaří, bude hrstka znalců a fanoušků číst články, které je zajímají.

+2/0
2.8.2017 0:40

J38a45n 58K72i16s76z23a 6980891206153

Nejvíce informací bych se asi snažil zjistit u obyvatel okolních obcí a měst. Hlavně u těch starších. Taky bych asi zkusil kontaktovat bývalé členy stb nebo policejních složek - potápěči, řidiči a nebo rovnou vojáky PS

Dělníci, kteří v tom období něco našli, určitě řekli něco svým dětem. A alespoň jeden něco může vědět.

tady pak zasílám malou jehlu. Může pomoci. Jsou to seznamy všech útvarů a u některých a dokonce starších se hlásí bývalí vojáci ZVS

http://www.spolubojovnici.armyburza.cz

Myslím si, že psí známku si jistě někdo nechal jako suvenýr. Otázka je, zda už není vyhozená...

Ať se daří a díky za článek.

0/0
1.8.2017 12:01

P95a38v37e34l 24K74o12v89á55ř 2474313441189

Ani jsem to nedočet. Umístňuje-li autor Sudety na Šumavu, buď mu lahodí Hitlerovo názvosloví (co asi nejpravděpodobněji), nebo neví, kde se tento morfologický útvar - přibližně vzdušnou čarou vzdálený od Šumavy cca 250 km a velikosti cca 3.000/2 Km nachází........

0/−1
31.7.2017 18:40

P73a80v72e59l 75K62o88v16á69ř 2174253891539

upřesnění: - geomorfologický.

0/0
31.7.2017 18:42

T63o75m16á70š 37H80o46r27á49k 8790775746149

To je neomluvitelné selhání. Měli by pana Krejčího vyhodit z práce a vystavit na pranýř. Nebo rovnou ukřižovat...

0/0
31.7.2017 21:19

M96i65l66a31n 32B17u11r49i97a34n 4137632322361

Já bych to tak nehrotil. Je milé, že víte tolik o geomorfologii, ale autor měl zřejmě na mysli letité označení pohraničí, osídlené německy mluvícím obyvatelstvem.

+2/0
1.8.2017 17:08

D31a97v35i30d 22K43r69á21l 9355839843198

Šlo by prosím opravit chyby v popisku poslední fotografie?

Nerozumím textu "Motoru Daimler-Benz pocházející z nehody Me 110 jak jej zachytil fotograf StB po vypři akci Neptun v roce 1964".

Děkuji.

+1/0
27.7.2017 12:55

M49i96l89a33n 11B94u84r71i65a32n 4497482832181

Asi tam bude mělo být „...po vylovení při akci...“.

0/0
1.8.2017 17:02

J88a13n 64K51ö12r16n14e53r 9256281244580

Pro pana Hálu (níže)

Ten štítek patrně není z motoru, ale nějakého "subdodavatelského" dílu. To znamená nejdřív zjistit z čeho to vůbec je, resp. podle kódu "ngg" zjistit, co to bylo za výrobce a co vyráběl, komu ten bazmek z výrobním číslem 499065 dodal, do jakého letadla ho ten další namontoval a co se s tím letadlem dělo dál. A nemluvě o možnosti, že za provozu mohl ten komponent klidně změnit letadlo (kanibalizace, opravy, rekonstrukce...). A hlášení o ztrátách ("verlusty") jsou zvlášť na konci války "děravá jako ústa staré ženy";-)

Letecká badatelna jsou super stánky, díky za ně, pane Krejčí!

+5/0
27.7.2017 12:26

P65e40t43r 85L39u82k46e22š 6663141

Kód "ngg" je přiřazen firmě Daimler - Benz (výrobce motorů). Pokud jde o hlášení ztrát z konce války, naprostý souhlas. Záznam se vůbec nemusel dochovat. Navíc bývají nepřesnosti v lokalitě. V řadě případů aeroplán prostě zmizel a jeho osud je neznámý...

+2/0
27.7.2017 14:21

J59a74n 32K18ö78r60n70e97r 9586861454140

Jenom motorů? Oni značili kdejakej pomocnej agregát, v tom letadle mělo nějaký výrobní číslo/kód kde co, od motoru po poslední nábojnici do mašinkvéru.

Pokud to ale je z motoru, šance na archivní bádání by tu byla, ovšem úměrná časovým možnostem amatérského nadšence...:-) Pokud je v čem bádat a archiv D-B už není v luftě.

0/0
27.7.2017 14:39

J54a66n 55H83á81l77a 8155945800717

Pane Körnere, jde mi o to, že pokud šlo o ranou verzi, byla velmi pravděpodobně ztracena někdy do r. 1943 a to při cvičném letu, protože bojové nasazení nad naším územím je v roce 1943 nereálné. Tudíž to hlášení je velmi pravděpodobně "neděravé" - zda se ovšem dochovalo, to je samozřejmě jiná otázka.

0/0
27.7.2017 19:05

J19a52n 38H53á37l79a 8915655110717

Mám na redakci, resp. diskutéry, jiný dotaz - vyprávěl mi jeden pamětník, že byl v roce 1954 na vojně ve Vimperku a v rámci cvičení měl rota tanků přejet louku - bylo pod ní ale rašeliniště a hned první tank tam zapadl i s posádkou a zůstali tam všichni. Byl z toho prý tenkrát v ČSLA obrovský malér a střídaly se jim tam šarže jak na běžícím pásu. Ve volně dostupných zdrojích jsem o tom ale nic nenašel, existuje nějaký digitalizovaný archív mimořádek v ČSLA, netuší redakce nebo diskutéři?

+7/0
27.7.2017 10:17

M50a84r53t89i28n 92B37u53r82e27š 3686365238601

Pochybuju, že digitalizovaný. Bohužel málo archivních dokumentů je online.

0/0
27.7.2017 11:46

J84i76ř39í 55T11i67n17t71ě32r87a 6640799793340

Vážený pane Hálo,

lejstra z roku 1954 již nepatří mezi "živé" dokumenty, takže by měly být přístupné veřejnosti. Je známo, že většina archivovaných dokumentů z ČSLA prošla několika skartačními vlnami, takže se může stát, že zápisy o této mimořádce již neexistují. Zda tomu tak je, či není, vám může zjistit Vojenský ústřední archiv. Popřípadě můžete v této věci pátrat sám, nebo některý z mladších kolegů. Máte-li osobní zájem dopátrat se souvislostí vyhledejte mne na Foru válka - https://forum.valka.cz/

0/0
27.7.2017 12:12

J32a89n 15H92á84l73a 8635695230657

Dobrý den pane Tintěro, děkuji za informaci, na valce.cz jsem, chtěl jsem tam k tomu založit forum, ale nejdříve mne zaujal článek zde na idnesu.

+1/0
27.7.2017 19:07

J65a87n 49H60á22l62a 8125825380767

Z článku jsem úplně nepochopil, zda je werk nummer nečitelné, nebo ho tam celé neuvedli schválně (minimálně na motorech by se mělo zachovat a udivilo by mne, kdyby nešlo dohledat v německých archivech. To samé hlášení o ztrátách. Tolik Bf 110C/F zase nad Šumavou nepopadalo.

+2/0
27.7.2017 10:14







Najdete na iDNES.cz