Diskuse k článku

Záhadná letecká havárie u Černého jezera. Dodnes nevíme, co se stalo

Nevíme kam a proč letěl pilot stíhacího letounu Messerschmitt Bf 110 právě přes Černé jezero na Šumavě. Místo se mu stalo zřejmě osudným. Až mnoho let po válce našli dělníci poblíž místa havárie ostatky, které pravděpodobně pilotovi letadla patřily. Do pátrání se mimoděk zapletla i StB. Přesto nebo i právě proto je tato událost z konce války stále nevyjasněná.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L53a38d20i32s85l58a34v 46A49n24d66r80l84e 8936101846149

Chápu,že Černé jezero je chráněná oblast, ale čemu by uškodilo, kdyby to tam potápěči pořádně "prošmejdili" ?

0/0
2.8.2017 12:59

R64u56d86o71l28f 32K65o79m90á31r57e42k 7278669782169

tahle clanky jsou nesmirne zajimave ale bohuzel jsen pro znalce a fanousky, neb pro soucasnost nemaji zadny prinos

0/0
1.8.2017 16:59

P66e80t42r 38L89u73k54e60š 6103431

Hluboká myšlenka, ale na její dno tak nějak nedohlédnu:-)

Rudolfe, Vy jste nepochybně těsně před rozlousknutím problému řízené termojaderné fúze. Těším se na přínos pro lidstvo.

Než se to podaří, bude hrstka znalců a fanoušků číst články, které je zajímají.

+2/0
2.8.2017 0:40

J91a96n 53K78i51s43z30a 6440441876663

Nejvíce informací bych se asi snažil zjistit u obyvatel okolních obcí a měst. Hlavně u těch starších. Taky bych asi zkusil kontaktovat bývalé členy stb nebo policejních složek - potápěči, řidiči a nebo rovnou vojáky PS

Dělníci, kteří v tom období něco našli, určitě řekli něco svým dětem. A alespoň jeden něco může vědět.

tady pak zasílám malou jehlu. Může pomoci. Jsou to seznamy všech útvarů a u některých a dokonce starších se hlásí bývalí vojáci ZVS

http://www.spolubojovnici.armyburza.cz

Myslím si, že psí známku si jistě někdo nechal jako suvenýr. Otázka je, zda už není vyhozená...

Ať se daří a díky za článek.

0/0
1.8.2017 12:01

P45a81v20e86l 66K15o66v12á87ř 2174963101129

Ani jsem to nedočet. Umístňuje-li autor Sudety na Šumavu, buď mu lahodí Hitlerovo názvosloví (co asi nejpravděpodobněji), nebo neví, kde se tento morfologický útvar - přibližně vzdušnou čarou vzdálený od Šumavy cca 250 km a velikosti cca 3.000/2 Km nachází........

0/−1
31.7.2017 18:40

P78a37v28e51l 74K73o81v42á21ř 2274883721819

upřesnění: - geomorfologický.

0/0
31.7.2017 18:42

T46o52m15á97š 95H31o43r27á10k 8440595286139

To je neomluvitelné selhání. Měli by pana Krejčího vyhodit z práce a vystavit na pranýř. Nebo rovnou ukřižovat...

0/0
31.7.2017 21:19

M17i48l92a97n 54B84u10r53i76a72n 4167112912681

Já bych to tak nehrotil. Je milé, že víte tolik o geomorfologii, ale autor měl zřejmě na mysli letité označení pohraničí, osídlené německy mluvícím obyvatelstvem.

+2/0
1.8.2017 17:08

D23a83v13i70d 92K97r92á33l 9295599823188

Šlo by prosím opravit chyby v popisku poslední fotografie?

Nerozumím textu "Motoru Daimler-Benz pocházející z nehody Me 110 jak jej zachytil fotograf StB po vypři akci Neptun v roce 1964".

Děkuji.

+1/0
27.7.2017 12:55

M10i77l67a60n 36B83u90r56i70a73n 4927272292431

Asi tam bude mělo být „...po vylovení při akci...“.

0/0
1.8.2017 17:02

J86a80n 92K74ö41r90n94e39r 9746141254400

Pro pana Hálu (níže)

Ten štítek patrně není z motoru, ale nějakého "subdodavatelského" dílu. To znamená nejdřív zjistit z čeho to vůbec je, resp. podle kódu "ngg" zjistit, co to bylo za výrobce a co vyráběl, komu ten bazmek z výrobním číslem 499065 dodal, do jakého letadla ho ten další namontoval a co se s tím letadlem dělo dál. A nemluvě o možnosti, že za provozu mohl ten komponent klidně změnit letadlo (kanibalizace, opravy, rekonstrukce...). A hlášení o ztrátách ("verlusty") jsou zvlášť na konci války "děravá jako ústa staré ženy";-)

Letecká badatelna jsou super stánky, díky za ně, pane Krejčí!

+5/0
27.7.2017 12:26

P88e34t15r 23L25u73k47e71š 6753101

Kód "ngg" je přiřazen firmě Daimler - Benz (výrobce motorů). Pokud jde o hlášení ztrát z konce války, naprostý souhlas. Záznam se vůbec nemusel dochovat. Navíc bývají nepřesnosti v lokalitě. V řadě případů aeroplán prostě zmizel a jeho osud je neznámý...

+2/0
27.7.2017 14:21

J75a19n 21K78ö27r10n22e52r 9196201534720

Jenom motorů? Oni značili kdejakej pomocnej agregát, v tom letadle mělo nějaký výrobní číslo/kód kde co, od motoru po poslední nábojnici do mašinkvéru.

Pokud to ale je z motoru, šance na archivní bádání by tu byla, ovšem úměrná časovým možnostem amatérského nadšence...:-) Pokud je v čem bádat a archiv D-B už není v luftě.

0/0
27.7.2017 14:39

J63a16n 51H36á83l50a 8275145480917

Pane Körnere, jde mi o to, že pokud šlo o ranou verzi, byla velmi pravděpodobně ztracena někdy do r. 1943 a to při cvičném letu, protože bojové nasazení nad naším územím je v roce 1943 nereálné. Tudíž to hlášení je velmi pravděpodobně "neděravé" - zda se ovšem dochovalo, to je samozřejmě jiná otázka.

0/0
27.7.2017 19:05

J56a21n 52H12á31l65a 8605775520807

Mám na redakci, resp. diskutéry, jiný dotaz - vyprávěl mi jeden pamětník, že byl v roce 1954 na vojně ve Vimperku a v rámci cvičení měl rota tanků přejet louku - bylo pod ní ale rašeliniště a hned první tank tam zapadl i s posádkou a zůstali tam všichni. Byl z toho prý tenkrát v ČSLA obrovský malér a střídaly se jim tam šarže jak na běžícím pásu. Ve volně dostupných zdrojích jsem o tom ale nic nenašel, existuje nějaký digitalizovaný archív mimořádek v ČSLA, netuší redakce nebo diskutéři?

+7/0
27.7.2017 10:17

M71a20r80t26i64n 29B21u77r38e62š 3616155308451

Pochybuju, že digitalizovaný. Bohužel málo archivních dokumentů je online.

0/0
27.7.2017 11:46

J61i50ř17í 72T47i63n31t58ě94r37a 6260649673730

Vážený pane Hálo,

lejstra z roku 1954 již nepatří mezi "živé" dokumenty, takže by měly být přístupné veřejnosti. Je známo, že většina archivovaných dokumentů z ČSLA prošla několika skartačními vlnami, takže se může stát, že zápisy o této mimořádce již neexistují. Zda tomu tak je, či není, vám může zjistit Vojenský ústřední archiv. Popřípadě můžete v této věci pátrat sám, nebo některý z mladších kolegů. Máte-li osobní zájem dopátrat se souvislostí vyhledejte mne na Foru válka - https://forum.valka.cz/

0/0
27.7.2017 12:12

J97a89n 85H58á42l10a 8915915940697

Dobrý den pane Tintěro, děkuji za informaci, na valce.cz jsem, chtěl jsem tam k tomu založit forum, ale nejdříve mne zaujal článek zde na idnesu.

+1/0
27.7.2017 19:07

J19a28n 30H15á36l19a 8395945150327

Z článku jsem úplně nepochopil, zda je werk nummer nečitelné, nebo ho tam celé neuvedli schválně (minimálně na motorech by se mělo zachovat a udivilo by mne, kdyby nešlo dohledat v německých archivech. To samé hlášení o ztrátách. Tolik Bf 110C/F zase nad Šumavou nepopadalo.

+2/0
27.7.2017 10:14

Najdete na iDNES.cz