Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Záhadná letecká havárie u Černého jezera. Dodnes nevíme, co se stalo

Nevíme kam a proč letěl pilot stíhacího letounu Messerschmitt Bf 110 právě přes Černé jezero na Šumavě. Místo se mu stalo zřejmě osudným. Až mnoho let po válce našli dělníci poblíž místa havárie ostatky, které pravděpodobně pilotovi letadla patřily. Do pátrání se mimoděk zapletla i StB. Přesto nebo i právě proto je tato událost z konce války stále nevyjasněná.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L65a96d31i93s31l11a72v 47A91n70d22r62l66e 8706801196649

Chápu,že Černé jezero je chráněná oblast, ale čemu by uškodilo, kdyby to tam potápěči pořádně "prošmejdili" ?

0/0
2.8.2017 12:59

R79u45d95o34l70f 58K85o57m28á79r28e97k 7168539352469

tahle clanky jsou nesmirne zajimave ale bohuzel jsen pro znalce a fanousky, neb pro soucasnost nemaji zadny prinos

0/0
1.8.2017 16:59

P22e95t64r 47L47u97k67e64š 6313281

Hluboká myšlenka, ale na její dno tak nějak nedohlédnu:-)

Rudolfe, Vy jste nepochybně těsně před rozlousknutím problému řízené termojaderné fúze. Těším se na přínos pro lidstvo.

Než se to podaří, bude hrstka znalců a fanoušků číst články, které je zajímají.

+2/0
2.8.2017 0:40

J35a14n 48K62i82s44z92a 6310581856513

Nejvíce informací bych se asi snažil zjistit u obyvatel okolních obcí a měst. Hlavně u těch starších. Taky bych asi zkusil kontaktovat bývalé členy stb nebo policejních složek - potápěči, řidiči a nebo rovnou vojáky PS

Dělníci, kteří v tom období něco našli, určitě řekli něco svým dětem. A alespoň jeden něco může vědět.

tady pak zasílám malou jehlu. Může pomoci. Jsou to seznamy všech útvarů a u některých a dokonce starších se hlásí bývalí vojáci ZVS

http://www.spolubojovnici.armyburza.cz

Myslím si, že psí známku si jistě někdo nechal jako suvenýr. Otázka je, zda už není vyhozená...

Ať se daří a díky za článek.

0/0
1.8.2017 12:01

P17a18v77e51l 74K32o94v29á21ř 2554583251979

Ani jsem to nedočet. Umístňuje-li autor Sudety na Šumavu, buď mu lahodí Hitlerovo názvosloví (co asi nejpravděpodobněji), nebo neví, kde se tento morfologický útvar - přibližně vzdušnou čarou vzdálený od Šumavy cca 250 km a velikosti cca 3.000/2 Km nachází........

0/−1
31.7.2017 18:40

P28a33v81e50l 10K58o26v69á30ř 2314943121229

upřesnění: - geomorfologický.

0/0
31.7.2017 18:42

T34o58m69á21š 64H46o26r67á69k 8310415526289

To je neomluvitelné selhání. Měli by pana Krejčího vyhodit z práce a vystavit na pranýř. Nebo rovnou ukřižovat...

0/0
31.7.2017 21:19

M85i22l15a15n 30B16u79r66i21a82n 4847762602381

Já bych to tak nehrotil. Je milé, že víte tolik o geomorfologii, ale autor měl zřejmě na mysli letité označení pohraničí, osídlené německy mluvícím obyvatelstvem.

+2/0
1.8.2017 17:08

D63a56v15i95d 53K92r15á21l 9395829943868

Šlo by prosím opravit chyby v popisku poslední fotografie?

Nerozumím textu "Motoru Daimler-Benz pocházející z nehody Me 110 jak jej zachytil fotograf StB po vypři akci Neptun v roce 1964".

Děkuji.

+1/0
27.7.2017 12:55

M87i93l66a75n 14B95u38r93i53a95n 4637492642821

Asi tam bude mělo být „...po vylovení při akci...“.

0/0
1.8.2017 17:02

J29a36n 57K96ö40r56n18e41r 9306241764260

Pro pana Hálu (níže)

Ten štítek patrně není z motoru, ale nějakého "subdodavatelského" dílu. To znamená nejdřív zjistit z čeho to vůbec je, resp. podle kódu "ngg" zjistit, co to bylo za výrobce a co vyráběl, komu ten bazmek z výrobním číslem 499065 dodal, do jakého letadla ho ten další namontoval a co se s tím letadlem dělo dál. A nemluvě o možnosti, že za provozu mohl ten komponent klidně změnit letadlo (kanibalizace, opravy, rekonstrukce...). A hlášení o ztrátách ("verlusty") jsou zvlášť na konci války "děravá jako ústa staré ženy";-)

Letecká badatelna jsou super stánky, díky za ně, pane Krejčí!

+5/0
27.7.2017 12:26

P29e22t45r 90L34u26k21e62š 6403751

Kód "ngg" je přiřazen firmě Daimler - Benz (výrobce motorů). Pokud jde o hlášení ztrát z konce války, naprostý souhlas. Záznam se vůbec nemusel dochovat. Navíc bývají nepřesnosti v lokalitě. V řadě případů aeroplán prostě zmizel a jeho osud je neznámý...

+2/0
27.7.2017 14:21

J69a82n 87K41ö79r96n88e98r 9726841684940

Jenom motorů? Oni značili kdejakej pomocnej agregát, v tom letadle mělo nějaký výrobní číslo/kód kde co, od motoru po poslední nábojnici do mašinkvéru.

Pokud to ale je z motoru, šance na archivní bádání by tu byla, ovšem úměrná časovým možnostem amatérského nadšence...:-) Pokud je v čem bádat a archiv D-B už není v luftě.

0/0
27.7.2017 14:39

J94a73n 63H31á51l73a 8725205760467

Pane Körnere, jde mi o to, že pokud šlo o ranou verzi, byla velmi pravděpodobně ztracena někdy do r. 1943 a to při cvičném letu, protože bojové nasazení nad naším územím je v roce 1943 nereálné. Tudíž to hlášení je velmi pravděpodobně "neděravé" - zda se ovšem dochovalo, to je samozřejmě jiná otázka.

0/0
27.7.2017 19:05

J62a67n 14H13á77l41a 8425325720937

Mám na redakci, resp. diskutéry, jiný dotaz - vyprávěl mi jeden pamětník, že byl v roce 1954 na vojně ve Vimperku a v rámci cvičení měl rota tanků přejet louku - bylo pod ní ale rašeliniště a hned první tank tam zapadl i s posádkou a zůstali tam všichni. Byl z toho prý tenkrát v ČSLA obrovský malér a střídaly se jim tam šarže jak na běžícím pásu. Ve volně dostupných zdrojích jsem o tom ale nic nenašel, existuje nějaký digitalizovaný archív mimořádek v ČSLA, netuší redakce nebo diskutéři?

+7/0
27.7.2017 10:17

M98a40r93t76i98n 50B57u44r55e61š 3286815518651

Pochybuju, že digitalizovaný. Bohužel málo archivních dokumentů je online.

0/0
27.7.2017 11:46

J89i93ř27í 60T15i43n25t77ě17r65a 6780209103470

Vážený pane Hálo,

lejstra z roku 1954 již nepatří mezi "živé" dokumenty, takže by měly být přístupné veřejnosti. Je známo, že většina archivovaných dokumentů z ČSLA prošla několika skartačními vlnami, takže se může stát, že zápisy o této mimořádce již neexistují. Zda tomu tak je, či není, vám může zjistit Vojenský ústřední archiv. Popřípadě můžete v této věci pátrat sám, nebo některý z mladších kolegů. Máte-li osobní zájem dopátrat se souvislostí vyhledejte mne na Foru válka - https://forum.valka.cz/

0/0
27.7.2017 12:12

J74a26n 14H72á54l73a 8275955330157

Dobrý den pane Tintěro, děkuji za informaci, na valce.cz jsem, chtěl jsem tam k tomu založit forum, ale nejdříve mne zaujal článek zde na idnesu.

+1/0
27.7.2017 19:07

J86a94n 21H53á38l35a 8805715730867

Z článku jsem úplně nepochopil, zda je werk nummer nečitelné, nebo ho tam celé neuvedli schválně (minimálně na motorech by se mělo zachovat a udivilo by mne, kdyby nešlo dohledat v německých archivech. To samé hlášení o ztrátách. Tolik Bf 110C/F zase nad Šumavou nepopadalo.

+2/0
27.7.2017 10:14







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.