Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Záhadná letecká havárie u Černého jezera. Dodnes nevíme, co se stalo

Nevíme kam a proč letěl pilot stíhacího letounu Messerschmitt Bf 110 právě přes Černé jezero na Šumavě. Místo se mu stalo zřejmě osudným. Až mnoho let po válce našli dělníci poblíž místa havárie ostatky, které pravděpodobně pilotovi letadla patřily. Do pátrání se mimoděk zapletla i StB. Přesto nebo i právě proto je tato událost z konce války stále nevyjasněná.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L54a29d11i94s21l86a97v 41A13n83d65r22l12e 8546571726299

Chápu,že Černé jezero je chráněná oblast, ale čemu by uškodilo, kdyby to tam potápěči pořádně "prošmejdili" ?

0/0
2.8.2017 12:59

R78u31d31o69l39f 65K21o98m23á89r65e17k 7758409822629

tahle clanky jsou nesmirne zajimave ale bohuzel jsen pro znalce a fanousky, neb pro soucasnost nemaji zadny prinos

0/0
1.8.2017 16:59

P24e73t67r 85L34u14k23e36š 6883551

Hluboká myšlenka, ale na její dno tak nějak nedohlédnu:-)

Rudolfe, Vy jste nepochybně těsně před rozlousknutím problému řízené termojaderné fúze. Těším se na přínos pro lidstvo.

Než se to podaří, bude hrstka znalců a fanoušků číst články, které je zajímají.

+2/0
2.8.2017 0:40

J46a77n 20K37i81s88z77a 6210671136903

Nejvíce informací bych se asi snažil zjistit u obyvatel okolních obcí a měst. Hlavně u těch starších. Taky bych asi zkusil kontaktovat bývalé členy stb nebo policejních složek - potápěči, řidiči a nebo rovnou vojáky PS

Dělníci, kteří v tom období něco našli, určitě řekli něco svým dětem. A alespoň jeden něco může vědět.

tady pak zasílám malou jehlu. Může pomoci. Jsou to seznamy všech útvarů a u některých a dokonce starších se hlásí bývalí vojáci ZVS

http://www.spolubojovnici.armyburza.cz

Myslím si, že psí známku si jistě někdo nechal jako suvenýr. Otázka je, zda už není vyhozená...

Ať se daří a díky za článek.

0/0
1.8.2017 12:01

P19a25v63e88l 95K97o96v42á33ř 2374533811589

Ani jsem to nedočet. Umístňuje-li autor Sudety na Šumavu, buď mu lahodí Hitlerovo názvosloví (co asi nejpravděpodobněji), nebo neví, kde se tento morfologický útvar - přibližně vzdušnou čarou vzdálený od Šumavy cca 250 km a velikosti cca 3.000/2 Km nachází........

0/−1
31.7.2017 18:40

P86a79v88e86l 93K73o17v94á80ř 2824293431879

upřesnění: - geomorfologický.

0/0
31.7.2017 18:42

T84o18m76á39š 64H71o78r70á15k 8580145956389

To je neomluvitelné selhání. Měli by pana Krejčího vyhodit z práce a vystavit na pranýř. Nebo rovnou ukřižovat...

0/0
31.7.2017 21:19

M16i26l93a65n 27B91u94r61i49a11n 4987892262921

Já bych to tak nehrotil. Je milé, že víte tolik o geomorfologii, ale autor měl zřejmě na mysli letité označení pohraničí, osídlené německy mluvícím obyvatelstvem.

+2/0
1.8.2017 17:08

D95a95v38i41d 43K54r17á22l 9885659923718

Šlo by prosím opravit chyby v popisku poslední fotografie?

Nerozumím textu "Motoru Daimler-Benz pocházející z nehody Me 110 jak jej zachytil fotograf StB po vypři akci Neptun v roce 1964".

Děkuji.

+1/0
27.7.2017 12:55

M80i13l86a81n 31B83u89r64i66a90n 4107242652361

Asi tam bude mělo být „...po vylovení při akci...“.

0/0
1.8.2017 17:02

J48a36n 44K16ö76r48n47e77r 9826741764260

Pro pana Hálu (níže)

Ten štítek patrně není z motoru, ale nějakého "subdodavatelského" dílu. To znamená nejdřív zjistit z čeho to vůbec je, resp. podle kódu "ngg" zjistit, co to bylo za výrobce a co vyráběl, komu ten bazmek z výrobním číslem 499065 dodal, do jakého letadla ho ten další namontoval a co se s tím letadlem dělo dál. A nemluvě o možnosti, že za provozu mohl ten komponent klidně změnit letadlo (kanibalizace, opravy, rekonstrukce...). A hlášení o ztrátách ("verlusty") jsou zvlášť na konci války "děravá jako ústa staré ženy";-)

Letecká badatelna jsou super stánky, díky za ně, pane Krejčí!

+5/0
27.7.2017 12:26

P69e50t31r 93L36u38k71e55š 6203901

Kód "ngg" je přiřazen firmě Daimler - Benz (výrobce motorů). Pokud jde o hlášení ztrát z konce války, naprostý souhlas. Záznam se vůbec nemusel dochovat. Navíc bývají nepřesnosti v lokalitě. V řadě případů aeroplán prostě zmizel a jeho osud je neznámý...

+2/0
27.7.2017 14:21

J73a67n 79K24ö10r60n36e15r 9956231754160

Jenom motorů? Oni značili kdejakej pomocnej agregát, v tom letadle mělo nějaký výrobní číslo/kód kde co, od motoru po poslední nábojnici do mašinkvéru.

Pokud to ale je z motoru, šance na archivní bádání by tu byla, ovšem úměrná časovým možnostem amatérského nadšence...:-) Pokud je v čem bádat a archiv D-B už není v luftě.

0/0
27.7.2017 14:39

J16a79n 77H81á87l54a 8345125290227

Pane Körnere, jde mi o to, že pokud šlo o ranou verzi, byla velmi pravděpodobně ztracena někdy do r. 1943 a to při cvičném letu, protože bojové nasazení nad naším územím je v roce 1943 nereálné. Tudíž to hlášení je velmi pravděpodobně "neděravé" - zda se ovšem dochovalo, to je samozřejmě jiná otázka.

0/0
27.7.2017 19:05

J15a14n 24H48á43l72a 8635715510207

Mám na redakci, resp. diskutéry, jiný dotaz - vyprávěl mi jeden pamětník, že byl v roce 1954 na vojně ve Vimperku a v rámci cvičení měl rota tanků přejet louku - bylo pod ní ale rašeliniště a hned první tank tam zapadl i s posádkou a zůstali tam všichni. Byl z toho prý tenkrát v ČSLA obrovský malér a střídaly se jim tam šarže jak na běžícím pásu. Ve volně dostupných zdrojích jsem o tom ale nic nenašel, existuje nějaký digitalizovaný archív mimořádek v ČSLA, netuší redakce nebo diskutéři?

+7/0
27.7.2017 10:17

M26a56r62t75i36n 61B47u86r51e77š 3776625498621

Pochybuju, že digitalizovaný. Bohužel málo archivních dokumentů je online.

0/0
27.7.2017 11:46

J44i50ř25í 53T49i27n30t17ě71r60a 6620749103610

Vážený pane Hálo,

lejstra z roku 1954 již nepatří mezi "živé" dokumenty, takže by měly být přístupné veřejnosti. Je známo, že většina archivovaných dokumentů z ČSLA prošla několika skartačními vlnami, takže se může stát, že zápisy o této mimořádce již neexistují. Zda tomu tak je, či není, vám může zjistit Vojenský ústřední archiv. Popřípadě můžete v této věci pátrat sám, nebo některý z mladších kolegů. Máte-li osobní zájem dopátrat se souvislostí vyhledejte mne na Foru válka - https://forum.valka.cz/

0/0
27.7.2017 12:12

J26a62n 51H34á70l65a 8895595270117

Dobrý den pane Tintěro, děkuji za informaci, na valce.cz jsem, chtěl jsem tam k tomu založit forum, ale nejdříve mne zaujal článek zde na idnesu.

+1/0
27.7.2017 19:07

J55a36n 16H46á60l51a 8435515630607

Z článku jsem úplně nepochopil, zda je werk nummer nečitelné, nebo ho tam celé neuvedli schválně (minimálně na motorech by se mělo zachovat a udivilo by mne, kdyby nešlo dohledat v německých archivech. To samé hlášení o ztrátách. Tolik Bf 110C/F zase nad Šumavou nepopadalo.

+2/0
27.7.2017 10:14







Najdete na iDNES.cz